Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: JGoeij

De open bta van de aankomende multiplayershooter Star Wars: Battlefront gaat op 8 oktober van start op de Xbox One, PlayStation 4 en Windows. De test duurt tot 12 oktober en bevat de modes Walker Assault on Hoth, Drop Zone on Sullust en Survival Mission on Tatooine.

Walker Assault ondersteunt 40 spelers, Drop Zone 16 en Survival Mission kan online of offline in singleplayer of in co-op gespeeld worden. Op consoles ondersteunt Survival Mission ook splitscreen. Een serverbrowser krijgt Battlefront niet. Daarvoor in de plaats maakt DICE een eigen matchmakingsysteem. In een interview met PlayStation Lifestyle zegt een ontwikkelaar echter wel dat de game dedicated servers zal krijgen.

Om de statistieken van spelers bij te houden is er de Companion Experience, een overzicht dat enigszins doet denken aan BattleLog voor de Battlefield-games. Daar kunnen spelers naast hun statistieken inzien ook hun uitrusting vinden en aanpassen, en een vriendenlijst bijhouden. Tot slot vinden ze daar het kaartspel Base Command, waarmee ze Star Cards, wapens en meer kunnen vrijspelen. Spelers kunnen in de bèta volgens de ontwikkelaar maximaal level 5 halen. Alle stats worden na de bèta gereset.

De bèta staat open voor iedereen die een EA account heeft, laat DICE weten. De download van de bèta zal ongeveer 7GB op consoles innemen en 11GB in Windows. Spelers kunnen beginnen met preloaden vanaf woensdag, 7 oktober om 11 uur 's ochtends. Het precieze tijdstip waarop de bèta op 8 oktober van start gaat, maakt DICE later via het Twitter-account van de game. Op 20 november komt de game uit in Europa.

Battlefront screen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Ik moet toegeven dat ik wel zin heb in een beta van battlefront ondanks dat ik niet al te warm wordt van alle gameplay die ik tot nog toe gezien heb. Gisteren de ontzettend teleurstellende Rainbow six siege beta gedenstalleerd na een uurtje spelen. Pre orderen zal er sowieso nooit in zitten met dit soort games maar ik heb wel zin om eens volop in een Star Wars game te springen.
Ik ben wel blij dat steeds meer game makers beta's publiekelijk maken. Mooi een kans om te kijken of het spel wat voor je is. Scheeld weer miskopen.
Ik ben wel blij dat steeds meer game makers beta's publiekelijk maken. Mooi een kans om te kijken of het spel wat voor je is. Scheeld weer miskopen.
Vroeger waren daar gewoon demos voor. Tegenwoordig zou een demo niet zo moeilijk moeten zijn. Battlefront is een online only spel. Geef iemand een paar uur/dagje om het te spelen na de eerste keer opstarten via een online account dat al minstens 1 spel heeft waarvoor betaald is. Dat is voldoende tijd om een indruk te krijgen van het spel en of het lekker draait op je systeem.

Maar nee, je mag nu een spel alleen gratis testen in een beperkte periode voordat het uitkomt, waardoor je geen goede indruk kan krijgen van het uiteindelijke product. Helaas.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 september 2015 10:30]

Origin/EA is juist de enige die dat toe laat bij zijn games. Titanfall en Battlefield kan je geloof ik zelfs 3 dagen tot een week gratis proberen. EA playtime oid, maar kan het momenteel niet opzoeken.
Ja dit is EA/Origin "Game Time". Kan je idd 48 uur een spel uitproberen, meer info hier: https://www.origin.com/en-nl/store/free-games/game-time
Een maand voor de release?
Dat is geen BETA, dat is een Demo!
Jemig, een demo. Dat is oud :) kan me nog heugen dat we vroeger demos hadden van games voordat ze uitkwamen. Bestaat dat nog? (is trouwens een serieuze vraag!).
Als ik het zo zie zijn er genoeg nieuwe titels op steam die nog demo's hebben http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

Dit is dan op steam.. Verder zou ik het niet echt weten

[Reactie gewijzigd door ignition_mp op 25 september 2015 09:41]

Dat is tegenwoordig early access :) betaalde demo's :+


maar even serieus,
er zijn her en der nog wel demo's van verschillende games vooral van de kleinere studio's
Van fifa 16 kan je ook een demo downloaden op Origin ;)
Ja iedere dag op steam maar meestal zijn dat geen AAA games.
Fifa 16?

https://store.playstation...8-DEMOS%7Cplatform~ps4%7C

[Reactie gewijzigd door jori0546 op 8 oktober 2015 11:35]

Een demo is een spel dat af is en je kunt kijken of het iets voor je is. Je kon dan vroeger spelen tot een bepaald level of voor een bepaalde tijd

Een beta is meestal het volledige spel.
Voor de release kunnen ze nu nog bugs ontdekken die eruit gehaald kunnen worden middels een update of gewoon uit de release-versie halen.
Bij EA/DICE zijn de beta's nooit volledige games geweest. Meestal een of twee game modes (nu dan zelfs drie), met elk 1 map, de volledige game zal het zeker niet zijn.

Aangezien de beta slechts 4 dagen duurt, kun je nooit echt goed testen op bugs, enkel constateren als de bug inderdaad een bug is.
Staat overigens ook allemaal in de tekst:
De test duurt tot 12 oktober...
vier dagen duurt de demo dus maar en stukje verder
Spelers kunnen in de bta volgens de ontwikkelaar maximaal level 5 halen. Alle stats worden na de bta gereset.
Dus je kan ook spelen tot een bepaald level en zelfs in een bepaalde tijd, namelijk 4 dagen.
Het voldoet dus perfect aan jouw definitie van demo.

Reden dat het tegenwoordig beta heet ipv demo is marketing en op een beta hoeft men geen support te geven, plus kan gehouden worden in een tijdsspanne, waar dat bij een demo niet is over het algemeen.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 25 september 2015 12:40]

Dat ligt er helemaal aan wat je wilt beta testen, als je de backend wilt testen bv match making of andere stress test is het prima. Waarschijnlijk gaan ze er van uit dat de testers die ze in dienst hebben de andere bugs hadden moeten vinden. En over kwaliteit kan je twisten.

Verder is het gezeur in de marge, per definitie is een open beta een demo. Iedereen kan er mee aan de slag en iedereen kan er over praten. of hij nu 4 dagen of 4 jaar duurt. En of je het kan labelen als beta? tja elke developer mag een eigen label kiezen voor zijn software. En voor de ene is beta alles wat niet op zijn developer machine continue crashed, voor de ander is het een release-baar product. Feit blijf dat het de versie is voor de door maker bepaalde en gelabelde echte release 'waar je hun op mag afrekenen'. Maar voor games maakt dat geen moer uit, 'serieuze' games willen zo snel mogelijk met spellen aan de slag zodat ze zo snel mogelijk meer ervaring dan de grote meute hebben. En gezien de snelheid van een release en distributie tegenwoordig maakt 'de release' ook niet heel veel meer uit en versie dus eigenlijk ook niet. Het gaat er om of je de speler voelde weet te boeien en niet te veel irriteert met slecht gebruiksgemak.
Dat ligt er helemaal aan wat je wilt beta testen, als je de backend wilt testen bv match making of andere stress test is het prima.
Vier dagen is dan wel erg weinig. ;) EA/DICE zal vast veel informatie krijgen (en vooral veel van hetzelfde), maar grondig testen in vier dagen, gaat er bij mij echt niet in.

Testen is immers niet alleen kijken wat er stuk is, testen is ook kijken of de patch werkt. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 25 september 2015 11:37]

Je indicatoren geven heel snel feedback: cpu, io kan je prima snel verzamelen, het schaalt wel of het schaalt niet of nog simpeler, het valt om of niet, wat dat betreft is het bijna een smoke test. De overige problemen verder zijn over het algemeen een resultaat van sneeuwbal effecten, die zie je heel snel. Bij Guildwars 2, lineage 2 en andere duurde destijds maar 2 dagen of zo voor de grote gesloten stress testen.

Bovendien is per definitie een stress test kort, anders word het een duurzaamheidstest. :Y)
En dan ben je na vier dagen nog halverwege. :) De gevonden problemen moeten nog opgelost worden ook (kost ook tijd), wat ook weer getest moet worden... Dus nee, vier dagen, ga je niet redden om fatsoen in te testen.

Zoals ik al zei, testen is meer dan alleen kijken wat er stuk is, de oplossing moet ook getest worden, anders weet je niet of je patch gewerkt heeft en is het wellicht zonde van de tijd geweest als blijkt dat de patch niet werkt of helpt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 25 september 2015 12:39]

Een demo voor alle spelers, maar een beta test voor de servers.
Het is maar hoe je het noemen wilt. :P
Doet EA/DICE al jaren zo hoor, zo verrassend is dat dus niet. Zijn ze overigens mee begonnen sinds Bad Company 2.
Haha! Zullen we het anders Stress Test noemen?
Dat is geen BETA, geen demo, maar een stress test.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk best wel zin heb in de nieuwe matchmaking systeem. Ik vond de server browser altijd ideaal maar op de PC was het samen spelen met vrienden altijd afhankelijk van team balance, server configuratie en admins. In je eentje spelen ging altijd prima, maar bij BF4 voor mij ging het haast nooit goed, maar dat kan ook aan mij liggen dan.

Als zon match making systeem zulke problemen oplost en zorgt dat je een server gezamenlijk kan joinen, dan ben ik daar sowieso een voorstander van. Overigens had dit ook gewoon een combi kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door eaxebx op 25 september 2015 09:28]

Ik ben benieuwd. Heb me absoluut vermaakt met Battlefront I en II. Laten we hopen dat dit een waardig opvolger is!

Weet iemand of er inderdaad geen space battle in zit?

[Reactie gewijzigd door Kortfragje op 25 september 2015 11:10]

Volgens mij wordt het weer een gevalletje jammer.
Eindelijk! Ik heb op Twitter nog eens gevraagd naar de server browser een paar weken geleden:

''We'll definitely pass the feedback along. We are monitoring the feeling of the community as a whole.''

Ik vroeg het niet echt, ik zei meer dat als die er niet zo zijn het toch echt gemist gaat worden.

Iemand die weet of de beta open is?

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 25 september 2015 09:39]

De beta is open voor iedereen :D
2e vraag onder FAQ.
http://starwars.ea.com/st...eta-is-coming-october-8th

Ik zelf ben er g benieuwd naar de game, de beelden die ik heb gezien in trailers en gameplay beelden maken me wel enthousiast :)
Ergens overheen lezen is iets anders dan niet lezen. Maar bedankt voor je vriendelijke antwoord. ;)
Helaas, geen split screen voor pc. Dat doet niemand meer tegenwoordig wat opzich best jammer is. Desondanks ziet het spel er verder op de gelekte alpha beelden er wel goed uit!
Weken/maandenlang Battlefront 1 en 2 split screen gespeeld op de PS2/Xbox, dat was juist fun.
Couch coop of tegen elkaar.
Maar helaas, dit en geen soloplay. Zal hem waarschijnlijk niet halen, Fallout 4 all the way. :-)
Weken/maandenlang Battlefront 1 en 2 split screen gespeeld op de PS2/Xbox, dat was juist fun.
Couch coop of tegen elkaar.
Galactic Conquest was geweldig om te coopen. Helaas dat je dat niet over een netwerk kon doen, maar op de bank hebben vrienden en ik ons daarmee uren vermaakt.
Heb jij Windows wel eens proberen wijs te maken dat 2 muizen en 2 toetsenborden elkaar niet in de weg mogen zitten en dus afzonderlijk van elkaar input mogen leveren?
Nee, maar ik heb wel 2 xbox controllers en een connector voor de PC. En daarmee kan dat wel gewoon :)
heb je linux voor, maar dan werken origin games weer niet op :(
Vindt het ook erg jammer maar denk dat voor zo weinig mensen dit een echt pluspunt zou zijn dat het simpelweg niet rendabel is om er ook maar enige moeite in te stoppen.
Heb er zin in, de uncharted collection die op 7 oktober uitkomt zal een paar dagen langer moeten wachten :P
Hier nog 1 :P Heerlijke avondjes komen er weer aan. Leuke upgrade gedaan aan me pc, kom maar op met ultra settings :)