Door , , 317 reacties

DICE had voor Star Wars Battlefront twee voorname doelstellingen: een goede Star Wars-game maken en een goede shooter maken. Met name in dat eerste deel is de Zweedse ontwikkelstudio met vlag en wimpel geslaagd. De game ademt Star Wars en is goed voor een aantal goede 'nerdgasms' bij Star Wars-fans. De uitstekende sfeer wordt geholpen door prima graphics, die op de consoles vrijwel continu stabiel op 60fps draaien. Als shooter staat de game, dankzij de soepele gameplay en de toegankelijkheid die de game ook leuk maakt voor minder goede spelers, zeker zijn mannetje. Wel had het spel voorzien kunnen worden van meer content; door het beperkte aantal spelmodi gaat herhaling in gameplay ook sneller opvallen. Toch weegt de fun-factor daar zeker tegenop, al bepaalt de mate waarin de gamer houdt van Star Wars uiteindelijk of Battlefront echt een niet te missen titel is.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 21,99

Geteste versie: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, pc
De pc-versie was nog niet beschikbaar om getest te worden tijdens het reviewproces

De meest prangende vraag in de hoofden van Star Wars-fans is momenteel vast niet of Star Wars Battlefront een goede game is geworden, maar meer iets als 'wat is de rol van Luke Skywalker in Star Wars Episode VII: The Force Awakens, en waarom staat hij niet op de filmposter?' Met de releasedatum van de nieuwe film op komst bereikt de Star Wars-gekte overal een hoogtepunt. Een zichzelf respecterende speelgoedwinkel of warenhuis heeft immers al een speciale Star Wars-hoek ingericht. Ook op de pc en consoles kan de Star Wars-hype nu toe gaan slaan, want Star Wars Battlefront ligt in de fysieke en digitale schappen.

Battlefront is in feite een reboot van een al bestaande franchise. De naam Battlefront werd immers al tweemaal eerder gebruikt voor een game. Destijds was Pandemic de studio achter de games, maar het idee was ook toen al hetzelfde. Waar de meeste games binnen het Star Wars-universum zich richtten op de meeste aantrekkelijke figuren uit dat universum - de Jedi en de Sith - en op gevechten met de vliegende voertuigen, was er nog weinig aandacht voor de gewone soldaat. Dat veranderde met Battlefront: een meer 'standaard' shooter, dus met weinig aandacht voor de rol van Jedi en lightsabers, maar met de focus op normale soldaten en hun 'normale' blasters.

Ook toen kwamen voertuigen al om de hoek kijken: spelers konden er bijvoorbeeld in en uit stappen. Daarmee leek de game in de verte een beetje op de ook toen al populaire Battlefield-games, maar dan natuurlijk met actie in een Star Wars-jasje. Battlefront II ontving goede beoordelingen en was succesvol in de verkoop. Toch kwam er met dat spel ogenschijnlijk een einde aan de serie, tot EA en DICE tijdens de E3 van 2013 een nieuwe Battlefront aankondigden. Dat was ook meteen een mooi figuurlijk stokje dat werd doorgegeven. Disney had immers het jaar daarvoor Lucasfilm overgenomen en eerder was al bekend geworden dat game-ontwikkelaar LucasArts in 2008 een derde Battlefront-game de nek om had gedraaid. De aankondiging van Star Wars Battlefront door DICE en EA vormde daarom in zeker zin een nieuwe start.

Die start begint met een achterstand ten opzichte van de originele Battlefront-games. Star Wars Battlefront biedt namelijk geen campagnemodus. Er is dus geen verhaal, en dat zal voor veel gamers best even slikken zijn. Niet iedereen vindt multiplayer-actie immers even leuk. Niet voor niets werd Battlefield, van origine juist een multiplayer-game, in recente jaren voorzien van een singleplayer-modus met een verhaal. Het gaf gamers die niet van multiplayer houden meer reden om de game te kopen, en het gaf de game als geheel meer cachet. Deze Battlefront beschikt daar dus niet over.

Daar komt bij dat de game verschijnt in een tijdperk waarin ontwikkelaars allang niet meer alle content in het doosje stoppen. Star Wars Battlefront wordt het komend jaar nog zeker vijf keer uitgebreid, namelijk met een gratis uitbreiding rond de release van The Force Awakens en vier betaalde downloadable contentpakketten die onderdeel uitmaken van de eventueel aan te schaffen seizoenskaart. Het is een aanpak die nagenoeg élke grote game tegenwoordig gebruikt, maar die deze Battlefront behoorlijk onderscheidt van het veel uitgebreidere Battlefront II. Een product van de tijd en niet eens erg opvallend, maar toch een extra obstakel voor deze 'nieuwe generatie' Battlefront.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: