Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Star Wars: Battlefront heeft geen singleplayercampagne gekregen, omdat uitgever EA de game voor de release van de film Star Wars: The Force Awakens in de schappen wilde leggen. EA en DICE werken momenteel aan een opvolger en hopen op een betere Metacritic-score.

Battlefront verscheen vorig jaar in november, ongeveer een maand voor de release van de film in december. Het weglaten van een campagne was een bewuste beslissing om de game voor de film uit te kunnen brengen, verklaart EA nu tegenover investeerders. Het gebrek aan een campagne was in veel reviews een punt van kritiek. Op Metacritic scoren de pc- en consoleversies van de game tussen 72 en 75 punten.

EA geeft aan niet blij te zijn met die score en zegt dat te willen verbeteren bij het volgende deel in de serie. Verschillende studio's van EA werken aan diverse nieuwe Star Wars-games, maakte de uitgever vorige week bekend. Een van die nieuwe games is het vervolg op Star Wars: Battlefront, waar DICE aan werkt. Die game moet eind 2017 verschijnen, opnieuw samen met een nieuwe Star Wars-film. Of de nieuwe Battlefront-game wel een singleplayercampagne krijgt is nog niet duidelijk, maar waarschijnlijk zou dat een goede zet zijn om de gemiddelde reviewscore op te krikken.

EA's vice president Patrick Söderlund deed de uitspraken over Battlefront tijdens de investors day van de uitgever, merkte Eurogamer op. Het is voor het eerst dat uitgever Electronic Arts een verklaring geeft voor het ontbreken van een uitgebreid singleplayeronderdeel in de game.

Star Wars Battlefront

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Ik hoop zelf op een single player campain, ik hou niet van multiplayer, krijg ik altijd het gevoel dat ik de slechtste van de groep ben omdat ik minder vaak speel.
Ook de reden waarom ik liever KoToR 3 wil zien dan een uitbereiding van ToR.
Sowieso was KoToR een mooi spel en bij ToR vind ik de cartoon-achtige stijl minder aantrekkelijk.. plus dat je eigenlijk een abonnement moet hebben om ver te komen in het spel.
Zo werkt dat tegenwoordig met dit soort grote spelers en targets. ofttopic: Ik snap niet dat er geen goede single player Star Wars game uit komt. Van het formaat Skyrim maar dan in een Star Wars planeet. Of nog beter het Star Wars universum. Dus met meerdere planeten.

[Reactie gewijzigd door UncleSam op 18 mei 2016 14:27]

Ammy Henning (Uncharted 1t/m 3) is met een Star Wars game bezig, release zou ergens 2018 moeten zijn.
Qua SP games zullen er erg veel uitkomen verwacht ik, EA heeft praktisch elke studio die ze hebben aan het werk gezet wbt Star Wars.
Nou hopen dat er ook nog leuke tussen zitten. Vanuit EA betreft is het gewoon melken.
Als Hello Games, een studio van 15 man, "No Man's Sky" kan maken, dan moet een triple A studio toch wel iets dergelijks kunnen maken maar dan met een Star Wars thema.
Dat kunnen ze ook; het kost alleen een jaar of 3-4 om een AAA-game te maken volgens de huidige standaarden. De deal tussen EA en Disney is gemaakt in 2013, dus het is voor fans nog even wachten. Battlefront was het eerste resultaat van deze deal, en die is dus met opzet kleiner gehouden om 'm sneller te kunnen uitbrengen.

Er zijn op dit moment twee third-person avonturengames op basis van Star Wars in de maak; eentje door Visceral Games en één door Respawn Entertainment. Van beide is nog zo goed als niets bekend, maar ze zullen rond 2017-2019 uitkomen. Daarnaast is het aannemelijk dat Bioware vroeg of laat ook door EA aan het werk wordt gezet met een nieuwe Star Wars-game. Zij werken nu nog aan Mass Effect Andromeda en ze breiden Star Wars The Old Republic uit, dus het zal nog wel even duren voordat we een nieuwe SW-game van hen gaan zien. Maar de deal tussen EA en Disney loopt voor 10 jaar, dus er zal nog van alles aankomen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 18 mei 2016 16:26]

Nou een aantal jaar terug duurde het ook gewoon een aantal jaar om een AAA-game te maken. De kwaliteit is de laatste jaren naar mijn mening flink achteruit gegaan. De games zien er steeds mooier uit maar gameplay wise is er steeds minder. Battlefront is gewoon incompleet, of dit nu "gepland" was is niet belangrijk. We weten al lang van EA dat ze games uitbrengen die niet compleet zijn bij release. Dat ze dan aangeven dat er geen verhaal in zit omdat er een film uitkomt vind ik een beetje een slap excuus.

Kijk naar de eerste drie Halo games (oke het is mijn favoriete serie dus ik ben wel n beetje biased ookal probeer ik dat niet te zijn). Daar zat ook drie jaar tussen en dat waren fantastische spellen. Het hele concept was perfect uitgewerkt alles klopte. Het verhaal zat ingenieus in elkaar, dan had je de multiplayer die console matchmaking op de kaart zette en forge die je eigen maps en gametypes liet maken.

Dit is in mijn ogen een AAA-serie, Dat Battlefront met opzet klein is gehouden is denk ik een verzinsel van de developer/uitgever om de consumenten een beetje te sussen/te zeggen "de volgende wordt beter". Als je goeie games maakt komen de verkoopaantallen vanzelf. Dit werkte met Halo zo en je kan ook duidelijk zien dat dat nu op zn retour is met games als Halo 4 en 5. De merknaam van Star Wars zorgt ervoor dat dit spel het toch nog goed deed. Wat zou er echter gebeurt zijn als het geen Star Wars game was? Het ziet er goed uit maar dat is het dan ook zon beetje wel. Ik denk ook niet dat mensen dan de opvolger zomaar kopen (wat misschien nu ook wel niet gebeurt, ik denk alleen dat de Star Wars merknaam te groot is)
De term AAA-games duidt op games met grote budgetten, uitgegeven door grote uitgevers. Het is geen aanduiding van kwaliteit, maar een segment van de industrie (er zijn overigens geen harde grenzen tussen AAA, AA en indie; het zijn termen op een spectrum). Een AAA-game kan een 10 scoren of een 3; het blijft AAA. Zowel Halo als Battlefront vallen binnen dit segment.

Dat gezegd hebbende: Ik ben het grotendeels met je eens dat we binnen de grote games een achteruitgang zien in termen van verhaal en karakters, diepgang, originaliteit, hoeveelheid content, moeilijkheidsgraad, technische stabiliteit en andere aspecten. Dit heeft een aantal oorzaken, die vooral te maken hebben met het feit dat gaming big business is geworden. Grote uitgevers denken in termen van minimale inzet, maximale omzet, de grootst mogelijke doelgroep (liefst de jonge gamers met de laagste eisen) en de kleinst mogelijke risico's. Het gaat te ver off-topic om er hier over uit te wijden.

Je hebt gelijk dat games als Halo 3 ook al veel tijd kostten om te maken, maar de verhouding lag iets anders: er wordt nu minder tijd besteed aan vernieuwing, diepgang en gameplay, maar veel meer aan graphics en animaties. Dit drukt dus de uitgebreidheid van games (tijd en budget dat opgaat aan graphics ten koste van inhoud) en ook dit is te danken aan big business die door heeft dat een matig spel toch goed zal verkopen vanwege graphics, marketing en de steeds jongere doelgroep. Dit is een belangrijke factor in het feit dat games als Battlefront, The Division en Destiny allemaal weinig unieke content hadden bij release (en een gigantisch marketingbudget ter compensatie).

Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel: Er komen elk jaar toch nog wel enkele AAA-games uit die mij als 31-jarige gamer nog kunnen bekoren. Ik noem een Fallout 4, The Witcher 3, Tomb Raider, The Last of Us, XCOM, enz. Van EA speel ik alleen de Bioware-titels en toevallig Titanfall die ik erg kan waarderen. Dit jaar kijk ik nog uit naar Deus Ex, Dishonored 2, Titanfall 2, Uncharted 4, Mafia 3 e.a. Door de krenten uit de pap te zoeken en de rest te laten liggen, kan het probleem grotendeels vermeden worden. Dit wordt aangevuld met enkele sterke indie-games per jaar, waardoor de industrie als geheel toch nog genoeg levert voor core gamers.
Je bedoelt star wars: The old republic?
Nee kotor3 of een nieuwe JK of een nieuwe xwing. singleplayer zonder mmo troep.
Yep maar dan een nieuwe.-)
Denk meer een Mass-Effect achtige game.
Je zou dat makkelijk moeten kunnen maken tegenwoordig.
Volgens mij komt er binnenkort een soort space game uit.

Altijd een online multiplayer van maken en mensen laten kiezen uit de films welke sides ze willen kiezen.
zolang EA de DICE dev team erop heeft zitten gaat dit geen RPG achtige game worden zij maken over het algemeen alleen MMO FPS achtige games zoals de battlefield series

Star wars battle front is dus eigenlijk gewoon BF4 met een star wars jasje erom heen.
De Star wars hype is inmiddels een beetje verdwenen, is het hier niet wat te laat voor EA?
Er komen nog 2 films plus nog een dlc film (weet niet hoe je het anders moet noemen). Ook hebben ze onlangs aangegeven jaarlijks een SW game te release. SW hype blijft nog wel even bestaan, zeker in America waar het nog verder gaat dan hier.
DLC film? Je bedoelt Rogue One?

Die behoren tot de Anthology films, waarvan er nog 2 komen (een rond Han Solo en een waarvan er nog niets bekend is).

Het zijn gewoon volwaardige stand alone films, en zowel Rogue One als Han Solo spelen zich ver voor de nieuwe films af.

Ik had het meer DLC gevonden als je ze min of meer verplicht waren om het verhaal te begrijpen, ze ongeveer 30 minuten zouden duren en alleen te verkijgen waren met een speciale bundle waarbij je de andere films ook moest kopen tegen een hogere prijs.

Wat EA hier nu flikt, dat had prima met DLC kunnen worden opgelost. Maar nu smeren ze je een nieuw spel aan.

En nog erger, eigenlijk had het gewoon IN het spel moeten zitten maar hebben ze het gewoon weg gelaten.
En nu brengen ze een nieuw spel uit "om het goed te maken". Deposit cash here.

Nee, die films zijn volgens mij alles behalve DLC.
Dus dit, ze hadden met gemak de game eerder kunnen releasen en kunnen zeggen:

"Gratis single player campaign DLC wordt uitgebracht na de film, om op deze manier spoilers te voorkomen"

En eventueel daarna nog een maandje of 2 uitstellen (tot aan Blu Ray release?) met de boodschap "we polishen het nog".

Nu hebben ze full price een halve game afgeleverd (die ondanks de slechte reviews) nog redelijk goed heeft verkocht. Vervolgens gaan ze nu met de billen bloot en zeggen ze "ja maar, de volgende keer doen we het beter!", met als gevolg dat we (als gamers) weer hier blind in zullen trappen.

Waar ik zelf ook nog aan denk is dat ze de campagne van Battlefront gaan verwerken in Star Wars VR Voor de PSVR. Deze is immers al aangekondigd tijdens de PSVR event en dat natuurlijk dan weer voor full price verkopen :+

[Reactie gewijzigd door NrFive op 18 mei 2016 14:55]

Sorry maar blind in trappen vind ik een beetje te ver gaan. De ervaringen met het EA beleid wijzen keer op keer weer uit dat kwaliteit ver te zoeken is. :+
Nou dat is kul natuurlijk hoewel ik de sarcasme wel begrijp. Het is niet dat er wat bugs te vinden zijn of iets anders, er mist gewoon een groot deel van het spel.
Ben ook blij (ondanks dat ik in eerste geval niet kon wachten) dat ik de game NIET gekocht heb. Geen campaign in een star wars game is gewoon een dikke vette NEE.

De multiplayer heb ik wel gezien via de open beta en EA access, maar om dat een star wars spel te noemen, tsja i dont know.. Kort gezegd: de meest slechte star wars game ooit.
Ik denk daar anders over. De beste Star Wars game ooit. Deze game geeft je echt het gevoel in het Star Wars universum te zitten. O.a. de Endor map. Er komen ook nog steeds map packs uit. Binnenkort weer eentje. Battlefront wordt nog veel gespeeld.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook erg uitkijk naar Battlefiled 1, de ww1 game die straks uitkomt.

Sorry hoor, maar Battlefront en Battlefield speel je voor de online multiplayer! nog nooit een campaign van Battlefron gespeeld. Altijd direct multiplayer, daar ligt ook de kracht van de Battlefield serie games.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 18 mei 2016 20:28]

Battlefield speel ik zeer graag no comments over BF... Maar Battlefront is toch wel even een heel ander caliber dan BF.....

Battlefront is een multiplayer game klopt, omdat ze zo lomp zijn geweest er geen campaign in te stoppen, die je wel gewoon in BF hebt.

Star Wars is een verhaal, dat is in Battlefront niet te vinden, vandaar dat vrijwel iedereen de campaign mist.
Ach zolang ze een multiplayer demo aanbieden vind ik het prima. Mijn vermoeden van de lage replay value werden direct bevestigt nadat ik enkele uren eentonige gevechten was aangegaan. Wanneer je de moeite niet neemt om even wat gameplay beelden te bekijken of zelf deel te nemen aan een demo moet je het risico maar voor lief nemen.
Nee, als dit de enige reden was voor het weglaten van een campagne was geweest en EA een goede ontwikkelaar hadden ze het gewoon doorontwikkeld en als gratis dlc weggegeven. Het spel is zonder de campagne gewoon voor de volle mep in de schappen beland.
Je bedoelt een spinoff?
Ik probeerde eigenlijk een link te leggen tussen EA die jaarlijks een game gaat release en Disney die na 20 jaar(?) in eens een serie films gaat maken.
Het verbaasd mij altijd hoe het SW fans verbaasd dat hun franchise word uitgebaat terwijl SW de grootste commerciële melk koe is van de afgelopen 40 jaar. (Disclaimer aangezien sommige fans gevoelig zijn, ik heb niks tegen een commercieel succesvol product zeker niet als dit mensen blij maakt zonder oplichting.)
De Star Wars hype duurt al sinds 1977 en jij zegt dat die inmiddels verdwenen is?
Precies. Star Wars is cult ipv hype.
"Hype" is een aanduiding voor een tijdelijk fenomeen, dus Star Wars is dat duidelijk niet.
Wellicht houdt Baris er gewoon niet van.
Ik heb inderdaad niks met Star Wars; ieder zjin ding.

Met hype bedoel ik de media campagnes die gevoerd werden voor de laatste film. Ik kan me niet zulke grotere campagnes en aandacht herinneren voor een film van SW.

[Reactie gewijzigd door Baris op 18 mei 2016 15:30]

Dat is nou juist precies de reden waarom de releasedatum vóór de film moest liggen.
Ik spreek voor mijzelf, maar star wars een hype noemen? Dat is een beetje vloeken in de kerk hoor. Ik heb deel 4-6 inmiddels al meer dan 20 keer bekeken en kijken elke keer weer uit naar de volgende games.

Van mij part mogen ze nog heel lang doorgaan en ik hoop dat mijn kinderen (bij de oudste al gelukt, natuurlijk zonder enige invloed van mijzelf }> ) net zo veel plezier kunnen hebben van deze machtig mooie franchise!
Zie mijn reactie hier betreft de ''hype'' wat ik noem.

[Reactie gewijzigd door Baris op 18 mei 2016 15:33]

+1, Laat maar komen, die Star Wars games. ;)

Wat Baris eigenlijk bedoeld is dat als er een Star Wars film uitkomt hij gehyped wordt, dat is gewoon zo. Star wars in zijn geheel is geen hype, daarvoor is het te lang populair. Vooral onder mensen van mijn generatie. :) 8-)
Ik ben zelf geen echte fan van Star Wars, maar als ik zo kijk naar 9GAG of Reddit is de Star Wars scene nog behoorlijk levendig.
Niet iedereen gebruikt reddit als klankbord. De game is verre van dood, niemand heeft problemen een volle server te vinden.
Ik speel het nog elke dag op de xbox one met veel plezier. De outer rim maps zijn aanbevolen om ook te spelen.
Met een singleplayer campagne zou ik de game meteen gekocht hebben. Maar ja... het heeft niet zo mogen zijn, alleen multiplayer en dan is het voor mij meteen een no-buy.

Hopelijk komt er idd nog een goede Star Wars game met een singpleplayer campagne. Lijkt me echt heerlijk om in het Star Wars universum rond te kunnen lopen en avonturen beleven :)
Precies, ik vond het echt enorm jammer dat een game die er zo cool uitzag weer alleen suf online te spelen is. Beetje dom knallen zonder doel en de hele dag te horen te krijgen van 12-jarige jochies dat ze gemeenschap met mijn moeder hebben gehad :').

Online is het gewoon niet voor mij, ik wil op mijn eigen tempo een verhaal spelen en zien ontwikkelen, niet alleen maar elkaar afknallen.
Precies, wat mij betreft hebben ze het hele spel weggelaten. Ik zie nog altijd de singleplayer campagne als het spel, en multiplayer als een extraatje. Heel jammer dat tegenwoordig de focus op MP ligt in plaats van op SP.
een echte ouderwetse ADVENTURE! dat lijkt me wel wat! maarja die worden niet meer gemaakt.....
Heren, Battlefield en Battlefront koop je voor de multiplayer.
Ik heb hier een paar Battlefield games en daarvan heb ik nog geen seconde de multiplayer gezien.

Waar het bij Battlefront om gaat is dat men dolgraag een singleplayer campagne gehad zou willen hebben.
Wat een onzin, je zou toch de campagnes als gratis DLC uit kunnen brengen, na de release van de film.

De volgende game zal ik in ieder geval niet pre-orderen, maar blijf wel benieuwd.
Dice zal het wel druk hebben met star wars bf dlc, battlefield 1, mirror edge en star wars bf2.
Inderdaad! Maar dat heeft dan waarschijnlijk geen invloed meer op de al geplaatste reviews...

Gemiste kans overigens, de game uitbrengen zonder single player campaign. Voor mij de enige reden dat ik de game niet gekocht heb...
Maak daar nu eens "ik zal nooit meer een game pre-orderen, maar blijf wel benieuwd" van.
"You know what you get for pre-ordering a game? A big dick in your mouth" -Cartman
https://www.youtube.com/watch?v=AV69DyOuzbE
Klopt alleen EA kennende zie ik het ze niet doen... die gaan er weer een berg geld voor vragen
Volgens mij zijn ze wel meer content vergeten dan alleen een campagne. Een meer content-arme game is haast niet te vinden...
technisch hoogstandje maar inderdaad geen content.

1 werkende gametype en een handjevol maps is echt niets, had de berichten dat de betá zo'n beetje het hele spel is het wel gezien.

lekker links laten liggen, de opvolger waarschijnlijk ook.

[Reactie gewijzigd door lethalnl op 18 mei 2016 15:26]

1 werkende gametype? Waar heb je het in hemelsnaam over? En ja, er zit misschien meer CQC in, maar dat speelde ook gewoon prima
walker assault, de rest was zwaar ondermaats
Ik mis de "vind ik" achter je zin. Is nog altijd persoonlijk en aan de reviews had je kunnen weten dat het meer CQC zou zijn.
Technisch hoogstandje valt ook wel mee, ja het ziet er mooi uit maar daar blijft het ook wel bij. De game doet niets unieks of bijzonders.
ziet er mooi uit, qua gameplay werkt het perfect en draait op ontzettend veel machines heel soepel.

dat hebben we al jaren niet gezien
Qua gameplay is het gewoon Battlefield dus die gameplay is ook niet bijzonder. Dat het op veel machines soepel draait is wel goed maar dat was met Mad Max en The Witcher 3 bijvoorbeeld ook zo. Daarvoor ook al met Battlefield 4 en andere games.
Niet helemaal waar. daarom klagen juist de Battlefield spelers dat Battlefront niet op Battlefield lijkt. Ze zijn echt wel een eigen weg ingeslagen met deze game. Dat heeft er toe geleid dat deze game toegankelijker is voor een groter publiek.
Wat is er zo anders aan dan? Ik heb alleen de beta gespeeld maar het leek mij gewoon op Battlefield Star Wars.
Battlefield is steeds meer op COD gaan lijken. Steeds minder destruction.. Ook in Hardline zat nauwelijks destruction. Voertuigen zijn ook steeds zwakker geworden. Ik weet niet hoe sterk de AT-ST's zijn in Battlefront, maar de AT-AT's mag je niet eens besturen.
Toch nog een van de betere film tie-ins, maar wel jammer dat ze niet voor een iets ambitieuzer concept zijn gegaan. Wat mij betreft was de game iets te casual namelijk.
EA die een game op tijd in de winkels wil hebben liggen, en daarom maar de boel laat afraffelen. Dat is ook voor het eerst...
Ik moet wel zeggen dat battlefront vanaf het begin weinig problemen kende. Nu loopt het helemaal soepeltjes. Minder problemen dan met Battlefield 4, die overigens ook nog steeds erg populair is.
EA lamers tactiek. :+
Twee keer verdienen aan het zelfde spel. ;)
De basis is goed maar de hoeveelheid content is een regelrechte belediging met de prijs die ze ervoor vragen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True