Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 362 reacties

Vanaf 21 oktober daalt de prijs van de Sony PlayStation 4 van 399 naar 349 euro. Dat blijkt uit reclamefolders van verschillende winkels en prijsvermeldingen op diverse websites. Eerder verlaagde Sony de prijs van de console al in Japan en de VS.

Hoewel Sony de prijsverlaging in Europa nog niet officieel aangekondigd heeft, is in folders van winkels zoals Intertoys en Bart Smit te zien dat de console vanaf 21 oktober voor 349 euro over de toonbank gaat. Het gaat dan om het 500GB-model zonder games. Hoewel Intertoys in zijn folder van een actieprijs spreekt, lijkt het om een algemene prijsverlaging te gaan. Ook een aantal winkels uit de Pricewatch hebben de PlayStation 4 opgenomen in hun assortiment met een prijs van 349 euro en beschikbaarheidsdatum van 21 oktober.

Momenteel heeft de PlayStation 4 officieel een adviesprijs van 399 euro. De afgelopen periode werd de console echter ook voor minder verkocht, of voor dat bedrag gebundeld met een game. In september kon het 1TB-model inclusief een game bij veel winkels voor 369 euro aangeschaft worden. Dat ging echter om een tijdelijke actie.

Sony kondigde op 15 september een prijsverlaging aan voor Japan. Daar is de adviesprijs van de PlayStation 4 sinds 1 oktober gedaald. Op 8 oktober voerde Sony een officiële prijsverlaging in de VS en Canada door. In de VS daalde de adviesprijs van 399 naar 349 dollar.

PS4 prijsverlaging

Folder van Intertoys

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (362)

Er moeten toch flink marges zitten op een hoop van dit soort technische producten. Krijg haast het idee dat er marges op de marges zitten. Zo zag ik vandaag nog een TV waarbij je bij aankoop gratis een Samsung S6 krijgt. Omgerekend een soort van 13% korting.
In het begin werd de PS4 met 50 euro verlies verkocht. Wat ik denk is dat ze veel R&D nu hebben terug hebben verdiend en ze nu alleen voor de console zelf hoefen te bouwen en dat zal wel goedkoper zijn.
Waar heb je dat vandaan? Zelfs als de onderdelen stock gekocht werden zat er al winst op (niet veel maar het was er wel) volgens verschillende websites. En dat is als het stock is Sony koopt per bulk in en heeft dus contracten met leveranciers. Die betaalt echt niet zoveel als jij voor zo'n "APU" hoor. Ga er maar van uit dat het met winst verkocht werd, en dat het verhaaltje van "verlies" meer eentje is om je te doen geloven dat je "HEEL VEEL VOOR WEINIG KOOPT WOOOOW!".

Deze generatie werd vanaf het begin al niet met verlies verkocht.

http://allthingsd.com/201...ion-4-costs-381-to-build/
Alrighty, gaan we dan.

$381 in onderdelen om te produceren

Daar komt nog bij:

Marktonderzoek voordat er uberhaupt gedacht wordt over het ontwikkelen van een product.
Het samenvoegen van deze onderdelen tot het product "Playstation 4". Dit kost tijd en geld. Er moet hiervoor ook nog een fab opgezet worden, dit kost tijd en geld.
Ontwikkelkosten van het apparaat zelf, een PS4 blueprint komt immers niet uit de hemel vallen. Ontwikkelen -> testen -> doorontwikkelen etc.
Softwareontwikkeling, de software van de PS4 is vast niet gecodeerd door Henk op zijn zolderkamer in wat vrije uurtjes

Sony medewerkers (zonder bedrijf immers geen playstation, lol)
Vastgoed (kantoren, fabrieken, warehouses) + gas water licht voor dit alles
Marketingskosten
After-sales

Packagekosten. Het mooie (beschermende) kartonnen doosje waar je Playstation in komt moet ontwikkeld worden, en heeft uiteraard ook weer materiaal/transportkosten.

Voordat het product gelanceerd wordt, wordt hij al geproduceerd en en masse in een warenhuis gezet. Het product kost Sony nu al geld terwijl het niets oplevert -> hier betaal je interest over en opportunity cost, het geld had geinvesteerd kunnen zijn in een product wat al geleverd wordt

Transport van onderdelen naar een fabriek
Transport tussen fabrieken
Transport naar een groothandel
Transport naar een detailist/retailer

Al met al, de totale kosten liggen _ver_ boven de kosten van puur het materiaal. Ik vergeet vast ook nog een hele hoop, ik heb geen inzicht in Sony als bedrijf zelf.

[Reactie gewijzigd door Tricq op 18 oktober 2015 17:38]

Een product mag best zonder winst, ofwel met verlies verkocht worden. Het is maar net hoe het business model in elkaar gezet is. Ooit gehoord van Multi-sided platforms (multi-sided markten)?
Bedienen van twee of meer onderling afhankelijke klantsegmenten. Beide segmenten zijn noodzakelijk wil het businessmodel werken. Voorbeelden in de uitzendbranche, of gratis kranten. bron

Een krant is afhankelijk van de combi lezer/advertentie. De consoles in het algemeen zijn afhankelijk van het aanbod aan games en de klant/gamer. Ze kunnen het business model zo inrichten dat er onder aan de streep wel winst in is. De console verbind bij deze. De winst wordt gezocht in andere diensten of producten.
Klopt, veel mensen klaagden dat PS3 veel te duur was bij de launch maar Sony maakte flinke verlies op het apparaat toen, pas na jaren waren de kosten laag genoeg om een kleine winst te halen op PS3 als apparaat zelf.

Ze moeten het doen van de games, daar zit de winst in.
Als ik me goed kan herinneren was de PS3 bij de launch 699.00. De console zelf had een levensverwachting van 8 jaar als ik dit goed herinner. Nu de PS4 een stuk goedkoper was bij de launch bekruipt mij de gedachte dat de PS5 korter op de ps4 volgt dan de ps4 op de 3.
T is een voorgevoel, gebaseerd op niets… Maar hebben meer mensen dit zelfde idee of denken jullie dat de ps5 ook pas weer na 8 jaar op de markt komt?
Ik heb het gevoel dat de life cycle deze keer heel wat korter is. Dan denk ik aan 4-5 jaar max. Vooral omdat beide partijen dit keer gebruik maken van hardware bijna identiek aan off-the-shelf PC onderdelen. Het is dan wel goedkoper om te produceren, maar je hebt dan ook dat de middelmatige hardware al snel outdated gaat worden, en je zit met de overhead die je ook hebt met normale PC onderdelen.
Sony ondersteunt haar consoles vrij lang. Er komen nog steeds nieuwe spellen uit op de ps3 for instance.
Ik vrees dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Zelf ben ik nog altijd maar matig enthousiast over de PS4. De PS3 was in tal van opzichten, niet allerminst omwille van zijn architectuur, innovatief en baanbrekend, terwijl de PS4 bij release reeds een verouderde mid-range PC in een fancy bak was. Het enige wat ik hoop is dat ze de volgende PS deze keer dan tenminste backwards compatible zullen maken met zijn voorganger. Als dat het geval is, hoeft het voor mij ook niet perse 8 jaar te duren alvorens er een opvolger komt. :)
Ik verwacht de PS5 pas rond 2020 te zien. Als je kijkt hoeveel ze de PS3 hebben verbeterd in de jaren dat ie op de markt is, verwacht ik hetzelfde voor de PS4. Ik heb het idee dat de PS4 nog in de kinderschoenen staat en de games zijn nu al prachtig (zoals Bloodborne en Drive Club).

Ze zouden ook wel gek zijn, want de PS4's gaan nog als zoete broodjes over de toonbank, ondanks dat de hardware niet fantastisch is. Duidelijk niet het belangrijkste bij een gameconsole.

Dus zolang ze games blijven maken, kan je nog lang van de huidige consoles genieten...
Dat was met de PS3 wel zo, maar die 'fout' wilde Sony (en MS) niet meer maken met PS4 en werd daarom met 'goedkopere' hardware gemaakt en daarmee ook tentijde van release met 'winst' verkocht (alhoewel de winst dus marginaal was)..
En het knappe aan de PS3 is, is dat deze dus veel duurder EN een jaar (of zelfs 1.5 jaar in europa) later dan de xbox 360 verkocht werd, en toch ruim de xbox 360 qua verkopen heeft ingehaald.. Helaas hebben ze dan de laatste revisie wel een achterlijk lelijke goedkope variant uitgebracht (handmatige toploader waarbij je zelf het klepje moet openen, dat was toch wel echt schandalig)..
Die "fout" heeft er wel tot geleid dat zowel de 360 als de Ps3 erg lang mee konden. Dat gaan de huidige niet halen.

De 360 en Ps3 waren vergelijkbaar met een High-End PC uit die tijd, de one en ps4 met low/Mid-Range 2 jaar ouder dan de console
Ja maar dan nog, de 360 en ps3 hadden welliswaar op moment van de release zeer dikke hardware maar als je de prijs bekeek viel het reuze mee in verhouding.
Stel je pompt er nu de aller dikste hardware in die beschikbaar is om bijna ''alle'' pc's weg te blazen, dan wil ik de prijs niet weten, 3000 euro voor een console?

De one / ps4 heeft welliswaar niet zoals de 360 / ps3 ontiegelijk dikke hardware erin, maar ze presteren gewoon goed. Als je ziet wat ontwikkelaars nu al eruit trekken, het zal voorlopig grafische alleen nog maar mooier worden, ondanks dat de meeste in de marketing aangeven alles eruit te halen, dit lees je over 1 jaar nog altijd.
Het klopt indien ik 2x een titan in mijn pc zet dat deze grafische beter is, maar of dat nou prio nr 1 is voor de meeste gamers?

Feit: mijn game-pc levert betere prestaties dan mijn xbox one, waar game ik op? De xbox one, pc is al tijden niet meer gebruikt om te gamen. Zo nu en dan even age of empires die ik gratis uit de windows10 store gehaald heb.
Feit: Mijn game-pc is nog altijd bijna 3x zoveel waard dan een nieuwe xbox one / ps4, waar gaat al mijn plezier naartoe? De xbox one.

Ik vind dus ook niet dat je de console als een pc moet beoordelen, zo trok mijn 7870 tahiti echt niet zo goed als de 78xx in mijn xbox one. De console zet veel betere plaatjes neer.

Mijn reactie is trouwens niet volledig op jou gericht maar ook op veel tweakers die een console altijd met een pc vergelijken, natuurlijk er zit in beiden apparaten hardware, maar persoonlijk vind ik niet dat je deze 2 apparaten met elkaar moet vergelijken.

Ik vind het uiteindelijk om het plezier gaan wat je eruit haalt, de 1 haalt meer plezier uit een game-pc van 2000 euro en de ander uit een console van 350-400 euro.
Natuurlijk ben ik niet vies van mooie grafische toestanden op mijn beeld, maar ook dit weet de xbox one mij te geven (idem dito voor de PS4 maar die heb ik niet meer).
Wat ook veel doet is jou omgeving, zoals niemand meer die ik ken gamed op de PC, zo is het voor mij dus ook niet echt uitnodigend om de PC te gebruiken om te gamen ( ik vind het vooral leuk om online te gamen met familie / vrienden / kennissen ). Stel iedereen uit mijn omgeving gebruikte de PC dan was ik daar waarschijnlijk weer meer op te vinden.

Of de ps4/xbox one zo slecht zijn? Ik denk dat die info wel te halen valt uit de verkoopcijfers. Want mindere hardware nogmaals, wilt niet zeggen dat een product slecht is.
Precies. Ik game al enkele jaren alleen nog maar op m'n console. M'n game pc is na een jaar of 6 niet meer geupgrade te zijn nu zelfs de deur uit. Heb een laptopje voor wat huis tuin en keuken gebruik aangeschaft. Gamen doe ik op de ps4.

Wat er ook over de harwdware gezegd wordt. Heerlijk comfortabel gamen op de bank met een leuke tv is toch echt wel relaxed. De grafische kwaliteit van de huidige games is wat mij betreft meer dan prima. Daar kan ik best nog een paar jaartjes mee voorruit.
Ja precies, de een is tevreden over een compleet ( kant en klaar ) product voor 350 euro, en de ander is nog niet tevreden met een videokaart van 350 euro.
Zelf ben ik ook zeer goed te spreken over de huidige consoles, qua gebruikerservaring als de game kwaliteiten (kom van een ps4 af en heb nu de xbox one, beiden 2 goed werkende consoles).

Het is gewoon waar je persoonlijke voorkeur naartoe gaat. Die van mij gaat in ieder geval niet meer naar de PC (net als bij mijn hele omgeving waar we vroeger nogal veel op de PC te vinden waren vanwege online shooters en lineage, is niemand meer voor de PC te vinden in de vrije tijd, het is allemaal console geworden )
De gene die kritisch zijn op consoles hebben het vaak dan ook niet eens over de mindere grafische kwaliteit, maar andere zaken zoals zweverige controls, onder andere door vaak zeer lage framerate, en bijvoorbeeld extreem dure games zowel digitaal als in de winkel. Ik game ook al jaren met zowel console als pc op de bank wanneer mogelijk, behalve bij competitieve games :p Dan keer ik altijd terug Nasr een bureau.
Xenogears is nog steeds een top game maar wat van Xenosaga en Xenoblade X ;)
Sony was erg joviaal om deze high tech inclusief Blueray hun fans aan te bieden voor onkosten prijzen maar.. de meesten eigenaren waren minder blij met de failure rates.

Niet dat XB veel beter was en misschien nog wel minder maar we zijn bijna 2016 en het gaat uitstekend in elk kamp ^^ de strategy van Sony en MS werpt vruchten af voor klant en uitgever en ontwikkelaar.
De failure rate van ps3 was opzich binnen de perken gebleven voor een electronica produkt. Hetzelfde wss voor de Xbox 360. Alleen YLOD en RROD kwamen gewoon teveel in het nieuws.

Verder zelf geen last van gehad, mijn ps3 fat uit 2007 draait hier nog prima. Alleen de controller heeft een nieuwe accu gekregen.
Neem toch maar regelmatig eens een back-up, ik heb 1 keer een kapotte HDD gehad denk ik (kende er toen nog niet zo veel van) en nog een keer YLOD gehad. Steeds met een PS3 fat.

De eerste keer, denk 2009, nog binnen garantie en kreeg ik een andere. Toen games opnieuw moeten spelen tot waar ik zat. Dan weer enkele jaren later, in februari 2014 YLOD... Toen heb ik Sony gebeld voor reparatie, maar toen ik te horen kreeg dat de HDD volledig gecleard zou worden heb ik het niet laten doen... |:( |:(

Hopelijk kan hij toch nog eens gemaakt worden znder dat ik wr eens opnieuw moet beginnen... :)
De saves staan in de cloud of usb voor de waardevolle saves gelukkig :) Ik zou een image maken van de schijf en die na reparatie terug zetten.
Ik kan jammer genoeg niet meer in het menu komen om een backup te maken |:(
En even de HDD aan een desktop hangen om te kopiren is er ook niet bij naar het schijnt omdat de schijf in een speciaal formaat geformatteerd zou zijn of omdat de bestanden voor een pc niet te lezen zouden zijn, weet het niet meer zo juist.

[Reactie gewijzigd door Mylan Piron op 22 oktober 2015 23:06]

Mwa een image maken via een Acronis recovery cd, of Ghost in dos moet lukken. Een bit for bit image kijkt niet echt naar filesystem.
En hoe begin je daaraan? :|
Misschien ook een misplaatste mening van mij ik heb zelf nooit een PS3 gehad en inderdaad het n komt met een korrel zout het ander met bakken.

Mijn XB360 Phat haperde weleens maar leefde nog bij verkoop ook mijn PS2 heeft het jaren gedaan tot de verkoop maar de PSX is weleens defect geraakt... was misschien de laser ofzo maar toen ging het anders en het jaar daarop kwam de PS2 op de markt.

Het eerste PS2 spel die ik kocht was echt van kwaliteit die maar n vervolg deel heeft gekregen.. wie oh wie weet deze top games :? het eerste spel was een PS2 Launch titel.
TimeSplitters was inderdaad goed en anders er is ook een tweede deel gekomen maar een derde ?

Het spel wat ik bedoel is Dark cloud 1&2 of Dark chronicle 1&2 het eerste deel was bedoelt als Launch titel maar werd uit gesteld en deel 3 is nooit verschenen.

De kans is klein maar als Sony een Dark cloud trilogy zou uitbrengen op de PS4 dat is bijna niet te weerstaan ook de Suikoden serie is van kwaliteit en heeft een aardig wat fans.

Er zijn veel RPG's op de Playstation verdwenen die exclusief waren maar nog steeds gewild zijn.
Een 3e timesplitters is er. Deel 2 is de betere.

Edit: de titel is Timesplitters: Future Perfect.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 20 oktober 2015 08:08]

Bedankt voor de info ik heb geen Sony consoles maar wel een PSP en mogelijk een Vita ooit.. ik ga eens kijken naar portable versies van TimeSplitters ^^
Er is geen Timesplitters voor de psp dacht ik. Mocht je een 3 tientjes overhebben kan je eens kijken naar een 2ehands ps2. Er zijn meerdere goede shops die ze verkopen, inclusief de games voor een paar euro. Ik heb mijn originele fat ps2 nog steeds, waar ik vorig jaar een nieuwe lazer in heb gezet voor 7 euro. Daarnaast een ps2 slim gekocht voor 25.- welke gesoftmod is voor onderzoeksdoeleinden. Het blijft voor mij een tijdloze console met een aantal prachtige games welke de tand des tijds doorstaan hebben.
De PS2 is een geweldig platform mijn collectie van PS1 en PS2 spellen waren mijn trots en plezier tot de onthulling van de PS3... toen alles verkocht aan de eerste bieder.

Achter af stom op meerdere fronten.. daarom zeg ik de PS2 is nog steeds een geweldige console maar als het bij mij in huis staat dan kicked mijn verzamelaar instinct in.

Dat jij en anderen nog steeds plezier aan de oudere generatie spellen snap ik maar al te best ^^ Retro blijft waarde houden en groeit verder.
Alleen kunnen ze misschien eens afspreken te stoppen met exclusieve games? Daar wordt echt niemand beter van. Vooral de gamer niet ook. Ik had graag een aantal games van de 360 op pc gezien. Laatste tijd geef ik er minder om maar het is mijn inziens een groot vernietigend begrip. Laat de uitgever dat bepalen :)
Alleen kunnen ze misschien eens afspreken te stoppen met exclusieve games? Daar wordt echt niemand beter van. Vooral de gamer niet ook. Ik had graag een aantal games van de 360 op pc gezien. Laatste tijd geef ik er minder om maar het is mijn inziens een groot vernietigend begrip. Laat de uitgever dat bepalen :)
Het is juist de uitgever die bepaalt of een game exclusief is of niet.
Natuurlijk niet. Microsoft of Sony leggen daar hele dikke pakken geld tegenover (vaak). Zeker nu de systemen op hardware niveau zo gelijk zijn zou een uitgever wel gek zijn om een ander platform links te laten liggen.
Ik kan me wel goed voorstellen hoe dit ten tijde van x360/ps3 vaker voor kwam, dat de uitgever de investering niet wilde riskeren om meteen ook voor PC of de "andere kant" te ontwikkelen
Inderdaad in veel gevallen gaat het tenkoste van de gamers van de andere kant.

Fable serie zal wel XB en PC blijven net als Uncharted en Zelda wij als gamers kunnen wensen wat we willen maar Wereld vrede zal nog eerder verkondigd worden door een witte duif met een Joint.

Maar spellen die tijdelijk exclusief worden of exclusief blijven door afspraken tussen ontwikkelaar en uitgever gaat tenkoste van.
Hoe komt het dat bij andere elektronica de prijzen hard zakken al na een paar maanden laat staan 2 jaar, en bij consoles niet? Volgens mij is AMD degene die nu keihard verdient door oude technologie uit 2011 te verkopen voor grote bedragen.
De moordende concurrentie op de andere markten, of het gebrek ervan op de console markt zullen een grote invloed hierop hebben.
Dat is he, pure marktwerking dus.
Er zijn drie consoles op de markt, waarvan er twee het erg goed doen. Er is geen concurrentie en geen ontwikkeling in de hardware, dus zullen prijsdalingen niet plaatsvinden, want de vraag blijft hoog.

Ik ben daar ook wel blij mee, want het garandeerd ook een langere levensduur. Dus kan je langer genieten van je aanschaf.
Omdat die apparaten in eerste instantie minder kosten om te maken en er eerst winst op wordt gemaakt voor de prijs zakt.

Daarnaast om een smartphone als voorbeeld te noemen, meeste fabrikanten gebruiken Android waar PS4 een eigen OS heeft, dat is slechts 1 van de vele dingen dat de productie kosten van bijvoorbeeld een smartphone lager maakt.

Dan heb je nog infrastructuur om de console heen en support dat geld kost, smartphone hebben dat vaak niet of velen malen korter en goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 oktober 2015 19:03]

Omdat die apparaten in eerste instantie minder kosten om te maken en er eerst winst op wordt gemaakt voor de prijs zakt. Op de PS4 is van begin af aan ook al winst gemaakt per verkochte console.
Hoezo zouden andere apparaten minder kosten om te maken? Een quantum dot Ultra HD TV zal echt niet goedkoper zijn om te ontwikkelen / maken dan een game console, hence het verschil in prijs.
Daarnaast om een smartphone als voorbeeld te noemen, meeste fabrikanten gebruiken Android waar PS4 een eigen OS heeft, dat is slechts 1 van de vele dingen dat de productie kosten van bijvoorbeeld een smartphone lager maakt.
Het is niet dat Android een universeel OS is, elke fabrikant ontwikkeld zijn eigen schil over Android heen en bouwd per telefoon een aparte Android build (ivm drivers voor CPU, GPU, geluid en camera bijvoorbeeld, die wellicht ook apart ontwikkeld zijn). Het is dus niet iets wat zomaar (al dan niet kosteloos) van de plank te halen is.
Dan heb je nog infrastructuur om de console heen en support dat geld kost, smartphone hebben dat vaak niet of velen malen korter en goedkoper.
Mensen verwachten ook dat er gedurende een periode (en zeker mensen zoals wij) gratis updates komen voor hun toestel, waar ook tijd en geld in gaat zitten om te ontwikkelen en te testen. Ik zie dus niet helemaal in hoe een mobiele telefoon per definitie goedkoper is, als je ziet dat de aanschaf van een high-end toestel vaak het dubbele is van een 'next-gen' (en dus high end) console.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 18 oktober 2015 19:38]

Ja waarom is Xiaomi goedkoper dan Apple?
Kanttekening is wel dat dit volgens mij om bedragen uit 2013 ging. De prijzen zullen her en der wel wat lager liggen ondertussen. Dat gaat bij dit soort producten vrij snel omlaag (al worden sommige fabrikanten ook wel een beetje buitenspel gezet. Het is dan f produceren tegen lage prijs f niets produceren.
Ze zijn inderdaad in 2013 inderdaad aangekondigd, maar het CPU en GPU komen uit 2011.

Een Samsung Galaxy S2 kost toch ook geen 500 meer?
BS, de gecombineerde chip was zelfs nog in ontwikkeling op het moment van aankondiging in februari 2013 (PS4)..
Alleen zit er geen losse GPU in en geen losse CPU in, het is een gecombineerde chip (APU), en het mag dan wel een 'cutdown' 7870 zijn, er zitten ook extra aanpassingen in die em juist weer sneller maken..
Sneller? De 7870 in de PS4 is langzamer dan een desktop variant.

Daarom heet het een "cutdown". Het desktopgpu heeft 1.280 kernen, de PS4 maar 1152.

De stock clocksnelheden voor de 7870 is 1050Mhz, de PS4 draait op 800MHz.

Bron: http://www.extremetech.co...he-hardware-specs-compare
Wat boeit het wat er in zit? Al zat er een chip in uit 2008. Zolang het maar goed werkt en de games mooi op mijn beeldscherm komen.

Denk dat we een beetje voorbij gaan aan het feit waarvoor je zo'n console koopt. Puur om lekker te kunnen gamen!
Niet de trol voeren, mensen. Willy is een PC-fanboy die denkt dat het leven draait om Ghz en hoeveelheid ram.

@ Willy: koop eerst een PS4, dan mag je meepraten.
Als iemand die zowel de ps4 als de pc uitgebreid gebruikt heeft: hij heeft wel een punt. De performance van de ps4 is prima, maar gek genoeg inconsistent. Voorbeeld? De hardware is sneller dan mijn oude pc... Tenminste ram en gpu zeker weten. Processor vooral 'anders'. En toch draait the witcher 3 met dezelfde settings beter op mijn oude game pc (laat staan de nieuwe uiteraard) met een hd5870 1gb er in terwijl andere games juist voor de 'matige' hardware in de console juist verbazingwekkend lekker draaien naar mijn mening.
Niet helemaal waar, het is toch nog aangepast en naast de GPU en CPU zit er nog wel meer op het moederbord wat niet bepaald standaard is.
Maakt niks uit, het architectuur is uit 2011.

Zo is een 7790 uit 2012 rebranded naar een R9 260X en nu is het een R9 360.
Wat er bedoeld wordt met tegen verlies verkopen is dat de margin op de PS3 en XBox 360 bij introductie negatief was, terwijl die bij de PS4 en Xbox1 positief waren bij de introductie. Alle kosten die jij noemt zijn ofwel Sunk cost ofwel indirecte kosten, want zijn al gemaakt of veranderen niet door het wel of niet verkopen van 1 unit meer of minder.
waarom denk je dat ze nu met deze actie beginnen
Sinterklaar, Kerst...men gaat daar rekening mee houden
Onzin, hij is nu net zo duur als de lanceer prijs van eeen WiiU
Die was (is) overprised...ik kan er over mee praten
Wayyyyyyyyyyyyyyyyyy overpriced :+
Enige wat ik daar nu nog op speel...is The Walking Dead...
Zooo verslaafd aan TWD
Wellicht op andere 'technische producten' zoals TV's en mobieltjes, maar niet op consoles. Die werden(worden?) soms zelfs met verlies verkocht. Waar ze winst op maken zijn alle accessoires en games..
Zowel de PS4 als de XBox One worden met winst verkocht. Anders dan de andere generaties daarvoor. Daarom vallen beide machines eigenlijk ook wat tegen in CPU performance en de GPU is ook al niet echt om over naar huis te schrijven.

En voordat Fanboys boos worden: Ja dat is zo! Als je vergelijkt met wat de PS3 en XBox 360 ten tafel brachten was je met de PC sowieso 6 maanden achter voordat er een vergelijkbaar iets uitwas dat je kon kopen met de GPU van de XB360. Nu daarentegen was het gelijk al "Oh de 7850 en 7790 Hebben ongeveer dezelfde prestaties.". Om over het CPU gedeelte van de APU nog maar te zwijgen. Ja .. 8 cores.. maar vraag niet wat de prestatie is van die Tabletdingen, want dat zal je tegenvallen.
Lijkt er eerder op dat beidde producenten zitten te wachten op die volgende stap in technologische kracht. Op het moment lijkt, heb ik het idee, zuiniger en efficinter de boventoon te voeren en niet zozeer kracht. Bovendien kun jij wel gaan stellen: "dat is zo", prima. Moeten consoles dan 999 Euro gaan kosten? Met nog steeds games die discutabel zijn in kwaliteit en grootte en er telkens maar 1 van de zoveel titels er echt toe doen? Gaat niet werken.
Met HBM V2 wordt het tijd dat ze in 2016 aan volgende generatie gaan werken en die uitbrengen in 2017. Een prijs van 499$ lijkt me verstandiger.
HBM wordt wel interessant voor de Playstation 5 en volgende Xbox.

Ze kunnen dan een hele kleine console maken en wij tweakers weten dan dat dat mogelijk is door HBM maar de gewone consument ziet een kleinere console, dat is wel leuk om te zien dat de gewone consument het normaal vind maar de reden dat de console zo klein is niet kent.

Als ze dan ook nog wat van die Optane geheugen van Intel zouden gebruiken krijg je echt interessante consoles zonder laadtijden.
Het is krachtig genoeg voor 60 fps full HD gaming. Waarom meer geld er in steken?

Daarnaast kan me de korting niets schelen. Er is geen leuke PS exclusive game te vinden. Ik speel cross platform games op de PC, want dat is een stuk goedkoper in aanschaf.

Ik heb zelf een PC, PS, Xbox en Nintendo en ik moet zeggen dat alleen de Wii U nog aan gaat voor potjes Mario, Donkey Kong, Kirby, Zelda en andere puzzel/adventure/platform games. Grafisch sterke games met al dan niet een goed verhaal kunnen me niet meer boeien. Je hebt het gros in een dag of twee uitgespeeld.
30 fps, niet 60. En als je alle games zo snel uitspeelt, niet alleen de main-story door rossen.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 18 oktober 2015 18:48]

BF4 is anders gewoon 1080/60 hoor :)
Helaas is dat niet zo. 900p 40-60fps op de ps4 en 720 40-60 fps op de Xbox one als ik het me goed herinner. In ieder geval zeker geen locked 60 op 1080. Dat is nog altijd vrij zeldzaam voor aaa titels op beiden machines.

Of de machines zijn net te traag technisch gezien of de devs hebben de prioriteiten niet juist. 1080p 30fps vind IK prima acceptabel in aardig wat singleplayer games als het de grafische pracht echt ten goede komt, zeker wanneer er op een tv gespeeld word. Maar coor online games en shooters en competitieve games? Locked 60 is dan erg belangrijk voor mij. Zo erg dat ik op de pc bijvoorbeeld in zon geval verkies grafische pracht in te leveren voor een stabiele framerate.

Ik denk dat ook veel 100% console gamers inmiddels een gelijkwaardig standpunt hebben.

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 19 oktober 2015 21:37]

Op de momenten dat er 0 gebeurd wel ja, maar als er ook maar iets meer explosies en schoten zijn, gaat de framerate al snel naar 30fps (of lager).
1080P 60FPS? Umm volgens mij zijn meeste multiplatform AAA games echter 720P 30FPS op de Xbox One en 900P 30FPS op de Playstation 4.
Mensen zijn blij dat de consoles nu beide 349 zijn, maar als je het zou vergelijken met wat PC onderdelen of smartphones/tablets nog waard zijn na 3 jaar zouden ze beide onder de 200 moeten zijn.
Blijf jij vooral lekker doorvergelijken...
Die S6 is misschien 13% van de aanschafprijs van de TV maar dan heb je het over retail bedragen. Voor Samsung kost het natuurlijk veel minder om jou die S6 te geven.
Die S6 is misschien 13% van de aanschafprijs van de TV maar dan heb je het over retail bedragen. Voor Samsung kost het natuurlijk veel minder om jou die S6 te geven.
Dat is natuurlijk helemaal waar. Maar als ik daar als consument rondloop en dit soort acties zie, naast de cashback acties en achterlijke kortingen dan kan ik nog zo een "mooie" prijs voor een TV betalen of er een S6 bij krijgen; de gehele tijd dat ik in de winkel loop dan heb ik niet het idee als een van de verkopers mij aanspreekt dat hij het beste met mij als klant voor heeft. Ik heb eerder het idee dat hij nog meer geld uit mijn zak probeert te kloppen. Ik moet dan ook gelijk denken aan de BTW-actie van de mediamarkt, ook zoiets moois. Nee, ik ben niet naef en weet best dat dit is hoe het werkt, maar ik moet toch zeggen dat jammer is dat dit is hoe de wereld in elkaar zit... :|
Vooral omdat ook ik uiteindelijk een TV, smartphone enz., koop ook al weet ik dat ik waarschijnlijk te veel betaal. 8)7
de btw acties zijn meestal zoiezo waardeloos, meestal is dat een korting van 21% en kan je gewoon een btw bon krijgen....
Op consoles is nooit veel marge geweest (zelfs negatief). Dat vertaalde ook in lage winstmarges voor de retailers.
Tv's, zeker het hogere segment, zitten zeer hoge marges op!
Sony wil best wat verlies maken op elke verkochte console. Dit wordt ruimschoot gecompenseerd door de marges op de software. De vergelijking met TV's en smartphones gaat mijn inziens dan ook niet echt op.

Ter info (dit is wel van bij de release): http://www.cnet.com/news/...-but-sony-expects-profit/
Zoals hier onder vermeldt, het is niet de console waarop winst wordt gemaakt. Vergelijk het met dolce gusto apparaten die soms met cashback gratis worden weggeven ; zit je echter wel vast aan hun dure cups. Idem met de ps4. Wil je een beetje gebruik maken van het apparaat zit je al snel op een ps4 plus abonnement. Precies wat de bedoeling is.
Ik heb niet de kennis specifiek over de PS4 paraat, maar een jaar geleden tijdens een vak "Cultural Industries" wat ik volgde aan de UVA werden veel papers gebruikt gerelateerd aan deze situatie. Ik meen me te kunnen herinneren dat het verdien model vaak precies andersom in elkaar zit van het beeld dat jij hier tekent. (Al is jouw gedachtegang natuurlijk meer dan waar - je zit inderdaad vast aan de producten daarna, en zult de bijpassende producen moeten aanschaffen)

Waar ik tijdens dit vak vooral achter kwam was dat de verdienmodellen vaak veel meer gericht zijn op licencing van de games dan de Gamecomputer zelf. Ik bedoel hiermee dat de Gamecomputer relatief zo goedkoop mogelijk verkocht wordt (soms zelfs onder de prijs) om een zo groot mogelijke klantenbase te creren. Deze base wordt vervolgens gebruikt om de "partners" die een game uit willen brengen voor het platform extra onder druk te zetten. Die moeten flinke bedragen op tafel leggen om de games te mogen produceren. Hier wordt dan ook (en ik herhaal ik heb de papers niet direct paraat) het geld gecreerd voor de producenten van de consoles.
Dit is toch exact hetzelfde wat hij zegt: winst wordt er gemaakt via de games, niet de console?
Het verschil zit hem in dat Wouter aangeeft dat het uit verkoop van abo's en games is, terwijl Marco aangeeft dat de producerende partijen de bron van inkomsten zijn, niet de speler.
Wat niet helemaal klopt. Licensing zelf kost geen geld, niet direct iig. Ontwikkelaars betalen weliswaar wel dik voor devkits, maar daar zit ook goeie support en tools aan vast dus daar zullen geen dikke winsten mee behaald worden. Verder betaal je per game "submission", waarbij MS gaat testen of de game wel aan hun eisen voldoet. De echte winst zit 'm in het feit dat een ~20% van de game rechtstreeks naar de consolefabrikant gaat. Dit is ongeveer 10 tot 15 dollar per game. Hoewel de producerende partij natuurlijk wel voor de game zorgt, is dat niet de partij die die kosten op moet hoesten.
Klopt, het heet een double sided platform. Ze verdienen aan twee kanten, de verkoop van de hardware (en het plusabonnement) en de licensing voor de game developers.

In ieder geval aan een van de twee kanten moet je winst maken. Afhankelijk van hoe de opbouw van je platform groeit (zijn er genoeg gamers, zijn er genoeg games) kun je aan een van de twee kanten meer korting geven.
De PS4 en de xboxone worden al sinds de lancering met winst verkocht (in tegenstelling tot de vorige generaties)..
klopt al was de winst tijdens lancering marginaal. Toch een stuk beter als vet verlies bij de ps3
Ik heb een master race en een PS4 ik heb hem voor de exclusieve titels gekocht.
Op zich ben ik tevreden met met de playstation plus abonnement.
Ik had tijdelijk een Xbox 360 6 jaar gelden met een live abonnement je kreeg geen gratis spellen elke maand
Poeh hoe dat 6 jaar geleden was weet ik niet meer, ik weet wel dat ze al jaren lang elke maand met gratis games komen.
Op moment van schrijven zijn dat 2 gratis games voor de 360 en 2 gratis games voor de xbox one. Deze games zijn vervolgens gekoppelt aan mijn live account en niet aan mijn gold( dus ook speelbaar indien ik geen gold meer zou nemen ).

Ik weet niet of je inmiddels wel weet dat je op de xbox al jaren lang elke maand gratis games krijgt of dat je het gewoon leuk vind om de PS4 met de 360 van 6 jaar geleden te vergelijken?:P
Ik las ergens op 9gag dit jaar ergens op een post dat ging erg oude spellen ik weet niet of het in middels anders is :P.

Ik was verleid om een xbox one halen maar ik ging toch voor PS4 omdat ik heel graag last of us spelen en privacy en de camera mij niet gerust stelde.
Xbox 360 had gewoon gekocht omdat je het kon ombouwen :9
Wat?
1e alinea is code taal, 2e alinea snap ik wel 1 ding van: last of us die werkt inderdaad alleen op de ps ( exclusive duh ). privacy, camera etc gewoon 1 pot nat, ik heb geen kinect thuis geen behoefte aan.
Op gebied van de exclusive heb je helemaal gelijk, ik kan geen last of us spelen op de xbox one ( ook geen behoefte aan want ik heb niks met de playstation exclusives, ik speel liever halo, fable en dat soort games als ik een exclusive zou uit moeten zoeken ).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 20 oktober 2015 13:47]

correct me if wrong, maar volgens mij krijg je bij live gold toch juist wel gratis de games, en bij PS+ krijg je ze toch zolang je blijf betalen, en zodra je stop met betalen dat je ze niet meer heb?

kan zijn dat dat ingesteld is nadat jij overgestapt ben, maar ben er toch redelijk zeker van dat je iets van 3 games per maand gratis krijg bij live gold, en dat ze voor altijd aan je account gebonden zijn, ook als je zou stoppen met live gold betalen.
Bij zowel de PS4 als de Xbox One heb je dat het abonnement de games gratis maakt, maar zodra je stopt de games ook niet meer beschikbaar zijn. Dat was met PS3 vs X360 wel anders (bij de 360 bleven ze speelbaar), maar is inmiddels ook niet meer.
Wij spelen online. PS4 is relatief goedkope hardware voor bijna kostprijs. En wij spelen dezelfde game grijs online dus BF4 met alle DLC en dan is gamen goed koop.
De singleplayer games koop ik voor PC en daar koop ik er meer van.
Ook Rocksmith wat met vele DLC paar honderd euro kost.

PS4 is meer onze casual online clubje game platform. Daarvoor was dat de PS3.
Battlefield 4 is inmiddels zo goed geoptimaliseerd dat het zelfs op low en mid-range laptops te spelen valt.

Niet iedereen heeft een console, maar iedereen heeft tenminste 1 desktop,laptop/imac/macbook staan.
Vergis je niet, BF4 mag misschien te spelen zijn op wat jij low-range noemt, maar dan moet je werkelijk alles uitzetten en op een hele lage resolutie spelen (met een lage fps)..
En een hoop mensen hebben nog steeds een PC staan die verre van BF4 op een beetje fatsoenlijke kwaliteit kan spelen.. Een gemiddelde onboard GPU kan dat niet fatsoenlijk aan. Want vergis je ook niet, een hoop mensen kopen niet om de 2 jaar een nieuwe laptop/pc, een hoop mensen hebben nog steeds 1tje van misschien 4 a 5 jaar oud (als het zelfs niet ouder is), want tja, die paar brieven, emailen en surfen gaat allemaal nog goed zat op die dingen.. tweakers willen nog wel eens zichzelf als doorsnee consument zien, terwijl ze dat echt totaaaaal niet zijn..
Ja het aantal PC gamers dat een GPU van 250 of meer heeft is vrij beperkt.
Als je kijkt op Steam is het vooral minecraft, MOBA en indies die het goed doen. Ik speel Grandia 2 op mijn laptop van 500 euro. Ben ik dan ook "master race"?
Vergis je niet, BF4 mag misschien te spelen zijn op wat jij low-range noemt, maar dan moet je werkelijk alles uitzetten en op een hele lage resolutie spelen (met een lage fps)..

LOL
Dat is net wat de consoles doen...

Voor zover ik weet kan iedere laptop/desktop met een aparte gpu (zelfs budget) BF4 draaien

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 19 oktober 2015 18:16]

Wat een onzin; ik heb een laptop met i7 / geforce GT 750M, en ik krijg BF4 echt niet op dezelfde kwaliteit lopen als op mijn PS4. Dat soort simpele vergelijkingen tussen een PC en console kan ik inmiddels niet meer uitstaan, wat het is gewoon uit je nek kletsen.
Dat is het niet,
Heb ook een GT750M en draait ook op 30fps en meer @fullHD.
Bij een PS4 zit je gewoon zoveel verder van het scherm zodat de mindere kwaliteit minder snel opvalt.

Zelfs een iris pro draait BF4...

http://www.notebookcheck....Benchmarked.105583.0.html

Bijna allemaal boven de 30FPS,
zelfs integrated graphics als een iris pro...

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 19 oktober 2015 18:16]

Ben ik toch echt niet met je eens. PS4 komt gewoon overeen met high/ultra settings alleen geen aliasing. Verder gewoon stabiel 60 fps (slechts bij uitzonderingen zakt dat wat in).

De afstand tot het scherm doet daar niets aan af. Dan nog: settings op hoog, op full HD en 60 fps is mij nog niet gelukt in ieder geval (in de CTE omgeving).
Hij draait verre van stabiel op 60... Daar zijn meer dan genoeg tests van te vinden en als je eerlijk bent op je het zelf ook moeten merken... Niet om vervelend te doen, maar dat staat gewoon vast :p
We praten uiteraard wel over conquest mappen en geen kleine rush matches dan. Bekijk maar een paar random digital foundry filmpjes bijvoorbeeld.

Het klinkt bijna alsof ik m'n fsvo console een beetje afval hier, maar laat me duidelijk zijn dat dat niet zo is. Ik kan alleen slecht tegen onjuistheden als het so gemakkelijk te googlen of bemerken is :p

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 19 oktober 2015 21:44]

Het is zeker niet afvallen en er is niks mee om kritische te kijken en een mening te geven want dan weten anderen ook wat er wel en niet mogelijk is.
Kwestie van een 750Ti kopen en in een oude desktop steken. Heeft niet eens voedingskabel nodig ;)
tja, en dan achterkomen dat de game beperkt wordt door de CPU, oh, dan upgraden we ook maar de CPU, hee dat kan niet want het moederbord ondersteund niet een snellere CPU, dus dan maar ook een ander moederbord aanschaffen...
En ja, jij en ik kunnen dan wel simpel even een andere videokaart er in steken, maar een hoop mensen kunnen dat niet (ondanks dat het zo simpel is)..
De Intel dual cores van de laatste jaren gaan prima met de GTX 750 serie.
Naar mijn weten is er nog geen enkel game op de markt waarvoor de allereerste core i7 920 te traag is voor speelbare framerates te halen.
En die is van november 2008, 7 jaar oud dus.

Erger is dat de PS4 cpu niet eens veel sneller is dan deze 7 jaar oude desktop cpu.
Leuk filmpje, maar het gaat niet om het inelkaar zetten, maar om het uitzoeken van de hardware.
Zoals ik al vaker zeg, tweakers denken echt soms dat ze een doorsnee consument zijn..
Zo iets simpels als de hdd van een PS3 vervangen moet toch ook iedereen kunnen, en toch zie je fora vol staan met gamers die dat niet kunnen (terwijl gewoon in de handleiding staat hoe je het moet doen)..
Niet zo negatief willy, dat creeert weer kansen voor 15 jarige buurjongetjes om een paar knaken te verdienen.
Handleiding in het Zweeds.. kans is klein ;)
Bf 4 speelt mijn internet pc op ultra alles op maximaal geen probleem.
Dat spel is helemaal niet zo zwaar
BF4 zal vast meevallen maar bij resolutie en instellingen dalen de FPS aardig daarom zoeken ze een balans met hoofd doelen 30 FPS op HD resolutie de PS4 doet dat aardig plus iets extra
Ik gebruik een 4820K op 4.1ghz 32 gig ram 500 gig samsung evo en 250 gig voor spelletjes, titan in sli en die draait dat best goed.
Mijn game pc draait het ook makkenlijk alleen moet de anti alizing iets naar beneden wel op ultra.
De fps weet ik zo niet maar zal wel voldoende zijn.
Maar u hoeft niet gelijk te schelden als uw pc beter is als de mijne ik heb maar wat gedaan en het voldoet.
Dat is dus geen simpele 'internet pc' meer, wat jij beschrijft is een highend gaming pc, niet een doorsnee pc van een paar honderd euro..
Dus je originele opmerking van "Bf 4 speelt mijn internet pc op ultra alles op maximaal geen probleem. Dat spel is helemaal niet zo zwaar " klopt gewoon voor geen meter..
Mijn game pc speelt hem ook op ultra met i3 4330 16 gig een evo 250 en ati 7770 nu in crosfire geen probleem ook zonder crosfire
De GTX 760 4GB is nodig om met die settings in de buurt te komen van 60 FPS ook al is een benchmark anders dan de praktijk en komt de PS4 niet verder dan 40 FPS dan is het nog steeds knap van een console.

Inderdaad dat moet een stevige internet pc zijn ^^ ik denk meer aan een Midrange game pc.
heb net eens gekeken met fraps dropt die alles op ultra en v sync uit tot 116 vanaf de 200 fps dus is speelbaar met v-sync aan draait die 60 fps
Mag ik van jou weten waarom jij in bijna al je reacties een discussie probeert te starten van een console vs pc?
Het heeft geen nut namelijk... Jij bent duidelijk een pc-gamer die een console maar niks vind, dat is jou goed recht.
Ik was een pc-gamer die een pc niks meer aan vind om mee te gamen en meer plezier haal uit de xbox one, mijn goed recht mag ik hopen. Ondanks dat jij elke keer wel weer een vs pc reactie hier neer zet. Want nogmaals, het heeft totaal geen nut wat jij aan het doen bent, het zorgt alleen maar voor ergernis en weerstand van mensen.

Volgens mij indien ik alleen al jou reacties op dit artikel hier onder elkaar neerzet dan schrik je van jezelf..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 oktober 2015 06:28]

Sorry, maar ik snap echt niet wat je schrijft??
Kun je die dingen eigenlijk nog steeds huren? Ik deed dat vroeger wel eens bij de videotheek. Maar die zou ik hier in de buurt toch echt niet meer weten te vinden...
Incorrect, de console zelf kan zonder winst worden verkocht zolang er ook nog geld wordt verdiend aan de plus abbonementen, de fee in de store en de licenties welke de gamestudios moeten afnemen. Je kan het vergelijken met de verdienmodellen van bijvoorbeeld facebook: de basis is gratis maar ze verdienen geld aan hun userbase.

[Reactie gewijzigd door trogdor op 18 oktober 2015 22:40]

Ligt eraan hoor, is niet bull of kwatsj..
Als ik het vermogen had van bijv Microsoft dan kan je echt wel een product op de markt gooien tegen een lage prijs om veel marktaandeel te winnen en vervolgens een half jaar lang verlies draaien ( gaat hier niet om 200 euro verlies per console he, gaat om enkele euro's op het begin ) waarbij daarna het geld pas goed binnen stroomt ( games, gold abo etc etc )
Elke aandeelhouder zal vertrouwen in MS en Sony hebben indien ze met een nieuwe console komen, ook al wordt die op begin met verlies of zonder winst verkocht.
Denk jij nou echt dat de productiekosten van een xbox one / ps4 gelijk staat aan 6 spelletjes ( schijfjes met een plastic hoesje? ), de prijs voor de klant in ieder geval wel.
Nee wat ik denk is dat er dikke vette winst op zo'n schijfje met een plastic hoesje ala 60 euro zit. En dat is al reden genoeg voor een aandeelhouder om te zien dat het geld gaat opleveren.

Stel jij bent nieuw, een nieuwkomer op deze markt en je zoekt aandeelhouders en je verteld hun als nieuwkomertje: ja maar mijn product is wel pas op de langere termijn winstgevend, dan zullen ze omdraaien. In dit geval heb jij volledig gelijk, maar het gaat hier niet om 2 nieuw komertjes, het gaat hier om 2 console bouwers (even alle andere producten aan de kant gelaten) die zich inmiddels wel bewezen hebben mag ik hopen.
Waarschijnlijk een Samsung TV :+
Ik vind zelf de 500gb variant toch een slimmere keuze dan 1tb model, blijkbaar heeft de 1tb variant diezelfde koelpasta euvel als de oude 500gb model, vreemd genoeg is dat opgelost maar alleen in de huidige 500gb model.

Blijkbaar had Sony nog wat oude modellen over, 1tb erin en de deur uit.

Dat terzijde, 349 euro is goedkoop maar dan heb ik liever een bundel met een spel, ben je vaak stuk goedkoper uit, meeste games in die bundels kosten ook geen 30 euro maar stuk meer.
Launch versie doet t hier nog perfect, koelpasta problemen bij latere modellen?
Ik moest mijn Launch Editie wel repareren. De APU maakte blijkbaar niet goed contact met het moederbord wat resulteerde in een BLOD. ( Waarschijnlijk bij de assemblage niet goed gegaan. ). Koelpasta is ook meteen vervangen. Koste me 99 euries maar hij werkt weer als nieuw.

[Reactie gewijzigd door MoonWatcher op 18 oktober 2015 17:36]

huh? de console is nog geen 2 jaar op de markt, dus dit had dan gewoon onder de europese fabrieksgarantie moeten vallen en jou geen 99 euro's mogen hebben gekost...
Heb hem in de VS gekocht.
Volgens Nederlands recht heb je inderdaad twee jaar garantie.
Maar dat geld lang niet overal in de wereld. Ook zouden de verzendkosten ( heen en weer ) meer kosten dan de reparatie. Gelukkig zijn er al wel verschillende winkels die zelf ( buiten de garantie van Sony natuurlijk ) deze reparaties uit kunnen voeren. Hele reparatie neemt een uur+ in beslag. ( aan de filmpjes op youtube te zien )
Dus die 99 euro vond ik nog niet onredelijk.
Wel balen natuurlijk, mja. Je kunt niet alles hebben in het leven.
In ieder geval iets om mee te wegen als ik weer een console koop. ;)
Ik heb al 2 ps3's gehad met hetzelfde probleem. Heeft Sony dan niks geleerd?
Der moet later nog winst ergens op gemaakt worden he ;) hopen dat hun klanten met een Ylod probleem een nieuwe gaan kopen.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 18 oktober 2015 17:24]

Koelpasta probleem blijkt voor te komen bij de oudere modellen, en Sony vindt dat dat niet onder garantie valt, een kennis had dat probleem met zijn PS4 maar gelukkig heeft de webshop achteraf besloten op eigen kosten een nieuwe te sturen.

Nieuwe modellen schijnen dat probleem niet te hebben, echter is de 1tb model de oude 500gb met een grotere schijf dus zou de probleem alsnog bestaan.
Het 1tb model is niet de allereerste 500gb sku maar de 2e.
CUH-10xx is het launchmodel met wat problemen, CUH-11xx is de 2e, welke ook in juli 1tb kreeg.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 19 oktober 2015 16:57]

Dus als Sony stiekem tandpasta gaat gebruiken als koelpasta dan valt het buiten hun eigen schuld _/-\o_
Ook nog niks gehoord van koellades problemen, mijne doet ook nog steeds prima.
Bron ? Want ik vermoed zo een beetje dat je het hebt over het verschil tussen de CUH-11xx en CUH-12xx. DIe laatste is de nieuwe revisie die beter koeling zou hebben (i.e. minder luide fan) en die ook esthetisch te onderscheiden valt doordat hij helemaal mat is ipv met een glossy disk-'cover'.

De 1TB staat totaal los van die versie. Enkele weken terug ten tijde van de 1TB+Fifa-deal van 369 (die ook in het artikel vermeld wordt) zag je zowel CUH-11xx als CUH-12xx versies in de winkels liggen. Ik denk dat nu stilaan alle modellen de CUH-12xx zullen zijn. Heb zelf ook een CUH-12xx met 1TB.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 18 oktober 2015 17:02]

Staat dat ook op de doos toevallig welke versie het is?
Nice dan hou ik daar rekening mee als ik een ps4 koop. Bedankt.
Volgens mij heeft die 1TB twee matte stukken plastic, dus dat is een CUH-12xx. Overigens is de CUH-11xx ook prima, vooral de CUH-10xx (het launch model) had wat problemen.
Meestak bij een versie die een grotere harddisk heeft gebruiken fabrikanten een revisie van de console.

Ga er dus vanuit dat de 1TB versie van de Playstation 4 een gereviseerde moederbord en redesign heeft gehad om de kosten te verlagen.
Mogelijk is binnenkort enkel de 1TB versie nog beschikbaar en proberen de winkels hun voorraad 500GB consoles op deze manier weg te werken. Als er 100 exemplaren met een waarde van 349 in je voorraad blijven zitten, heb je zo maar even 34.900 aan stock die geen geld opbrengen.

Overigens lijkt de bundel met 1TB PS4 + Assassins Creed Syndicate + Uncharted Collection me enorm sterke deal voor 399,00! Als ik zelf een spel wil houd ik http://www.budgetgaming.nl in het oog, en koop niets tenzij het in aanbieding is. :)
Natuurlijk proberen ze de oude voorraad te verkopen maar je rekensommetje klopt echter niet.

De inkoop is veel lager en niet verkochte inventaris kan nog naar opkopers en afgeschreven worden waardoor je minder belasting betaald en meer netto overhoud.

Winkels hebben heel veel manieren om netto onder de streep meer over te houden door minder belasting te betalen en zooi alsnog voor inkoop te verkopen.
Veel minder klopt niet.

Winkeliers verdienen over het algemeen extreem weinig aan een console.

Als de winkelprijs van een console bijvoorbeeld 399 euro is verdient een winkel misschien 10 a 15 euro daarop.
Dat word heel veel geroepen maar er is niemand met de ballen om inkoop prijzen vrij te geven.

10 jaar geleden werd dat al beweerd bij vele componenten en ik kreeg toen netjes iedere dag de inkoop prijs per mail van verschillende distributeurs in de mail en klagen was een standaard gegeven maar ik wist wel beter.

Denk je serieus dat een winkel de ps4 of xbox voor 10 a 15 euro marge gaat verkopen. Daar moeten de kosten nog vanaf je personeel, huur, electra en verzekeringen van af. En 1 garantie aanvraag en je moet 2 consoles verkopen om die garantie aanvraag terug te verdienen.

Ik denk dat de marge echt wel meer is dan die 10 a 15 euro anders zou het verkopen van consoles ze geld kosten.
Een winkelier gaat natuurlijk echt niet per product kijken of ze er winst op maken. Als ze zo'n console niet zouden verkopen verliezen ze gewoon klanten, die klanten zouden dan zomaar nog wat randapparatuur en games mee kunnen nemen waar meer marge op zit.
Toch was het altijd wel zo en de reden is, dat bij elke gemiddelde aankoop wel minstens een game of extra controller of accessoire werd gekocht in dezelfde winkel. Daar maakten ze de winst op.

Ik heb wel eens de Amerikaanse inkoopprijzen gezien van een winkel een aantal jaren terug op NeoGAF en daar waren de marges extreem klein, minder dan 10 dollar geloof ik.

Ik kan me echter voorstellen dat het momenteel, waarbij aankopen van games vaker digitaal plaatsvinden en waarbij het makkelijker is om prijzen te vergelijken online en de console bij winkel X te kopen en je games bij winkel Y, dat het ondertussen wel anders is. Sony zelf heeft al aangegeven in de loop van vorig jaar, dat ze winst maakten op de hardware. Dan is het makkelijker om marge in de verkoopprijs in te bouwen. Dat was met de PS3 in de eerste 2-3 jaar sowieso niet mogelijk.

Misschien is het echter sowieso een verschil tussen Europa en Amerika. In Amerika wordt namelijk nog steeds heel weinig afgeweken van de aanbevolen prijs van de console. Daar was de prijs tot voor kort eigenlijk standaard $ 399 en echt zelden stunten winkels daarmee. Hier was het voor de prijsdaling al zo dat winkels regelmatig in de buurt van 349 kwamen.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 18 oktober 2015 23:05]

Ik weet waar ik over praat, ik heb jarenlang de inkopen gedaan bij distributeurs van consoles.

Pas als jij een winkel bent als Media Markt en je koopt 10.000 consoles in voor heel Nederland krijg je een lagere prijs.

Maar als ik een offerte vroeg voor 100 consoles konden ze me maar 5 euro korting geven.

En denk je dat elke winkel rekening houd met huur, personeel enzo?

Er zijn webshops die gewoon agressief gaan concurreren en zelfs genoegen nemen met 1 euro marge per console en hopen dat de klant er dan een game en een controller bij koopt.

Sterker nog vaak zijn er zelfs shops die de console met verlies verkopen alleen maar om klanten te trekken.
Op een apparaat zoals een PS4 of een Xbox One heeft een winkelier bijna geen marge.
Dat is echt minimaal en je zit met je 15 euro nog redelijk in de buurt.

Op bepaalde spellen en wat accessoires daar wordt weer meer winst op gemaakt. En dan kan je ervan uit gaan dat bij release vrijwel geen enkel spel een dikke marge heeft. Dan praat je echt over een paar euro.

De spellen die wat afgeprijsd zijn daar wordt meer winst op gemaakt.
Het is voor bepaalde winkels noodzakelijk om de consoles te verkopen want dat trekt klanten aan, het niet hebben is niet mogelijk.
Ik had de 500GB versie, heb er zelf een 2TB schijf in gezet.. makkelijker dan je denkt trouwens. :)
Overigens lijkt de bundel met 1TB PS4 + Assassins Creed Syndicate + Uncharted Collection me enorm sterke deal voor 399,00! Als ik zelf een spel wil houd ik http://www.budgetgaming.nl in het oog, en koop niets tenzij het in aanbieding is. :)
Gezien ik geen edit meer kan doen moet het maar met een quote.
Zonet heb ik het volgende nog gespot op Budgetgaming:
  • 21/10/2015 kost bij de heropening van MM Groningen de PS4 500GB slechts 299,00
  • PS4 1TB + AC Syndicate + Uncharted Collection + Watch Dogs voor 379,00 bij Game Mania (BE/NL) en voor 399,00 bij Bol.com
Een waarschijnlijk weer broken AC game en een remaster die dingen weglaat ipv. nieuwe dingen toevoegt.

Dat is voor mijn zeker geen 50 waard.
In dat opzicht loont het zeker de moeite om een weekje na de release van Syndicate te wachten en dan Reddit (of GoT) eens te checken. :) Overigens is Unity na een aantal patches alsnog speelbaar geworden.
Een week na de release weet je wel of die vol bugs zit, en kan je daaruit toch beslissen of je hem meteen koopt of nog wacht...?
Is het niet binnenkort tijd voor een slimline variant? Of zullen ze dat bij de PS4 skippen en direct door naar de PS5?
Ps4 is al klein zat dus denk niet dat de slim zo snel word gereleased. En ps5 komt nog lang niet dus zal nog wel wat jaartjes duren.

[Reactie gewijzigd door Ritchie007 op 18 oktober 2015 17:21]

Moet de chip produktie van PS4 APU naar dieshrink gaan. 14nm.
Dan kan het meteen een heel stuk kleiner.
Ik betwijfel of je het systeem in minder ruimte voldoende kan koelen in minder volume.
Was te verwachten. Ze hebben niet echt een top holiday line-up, dus om dan te concurreren met Microsoft best de prijs verlagen
Concureren valt wel mee volgens mij:
nieuws: 'PlayStation 4 is met afstand bestverkochte console in Nederland'

Lijkt me inderdaad een feestdagen lokkertje en daarbij verwacht ik dat deze generatie niet zo lang mee zal gaan als de voorgaande modellen.
Maar wat maakt het aantal verkopen uit voor iemand die in de winkel staat en gewoon een console met wat games wil halen? Het is niet alsof je niemand tegenkomt als je een Xbox One haalt. Beide hebben al een voldoende verzadiging bereikt in Nederland om er een leuke tijd mee te hebben, wat je ook wilt doen.
Feit blijft gewoon dat MS al voor het 2e jaar op rij een betere najaars line-up heeft (voor games die dus ook in het najaar uitkomen)
Het meest relevant voor klanten zijn niet de games maar welk apparaat hun vrienden thuis op de tv meubel hebben staan.
Je kan als Xbox nog zo een mooie line-up hebben maar als jouw vrienden een ps4 thuis hebben staan dan kopen ze een ps4.

Dan is het aantal verkopen in Nederland juist wel relevant. Daarbij is Forza 6 niet een systemseller zoals jij hierboven net aangeeft.

Je zou verwachten dat er meer Xbox'en verkocht zouden worden door de grotere diversiteit aan games maar dat blijkt in de praktijk niet leidend te zijn.
Dan ga je er echter wel even vanuit dat iedereen ook online speelt. Gezien niet iedereen een Xbox Live Gold of PSN+ abonnement heeft, spreekt dat wel tegen. Ik zie ook veel vrienden met een PS4, maar die spelen nooit online en kopen hem dus puur om af en toe even (offline) te gamen.

En wederom: het aantal verkopen is dan niet relevant, wel de verhouding binnen je vriendenkring.

Maar wat is het probleem met gewoon beide consoles in huis halen? :+
Je hebt gelijk dat niet iedereen een abonnement heeft maar deze wordt vrijwel altijd na een paar maanden aangeschaft. Men wil dan GTA 5 on line spelen om nog meer uit het spel te halen of juist een keer on line knallen bij CoD of een potje fifa tegen een vriend spelen.
Een online abonnement zorgt ervoor dat ze meer uit een spel halen dan alleen de singleplayer spelen.

Toekomstgericht adviseer ik het apparaat die een vriend ook heeft staan als de games niet uitmaken. Want daar wijs je als verkoper het eerste op want dat is namelijk een unique selling point.
Als je kritisch naar de games kijkt heeft Microsoft de beste kaarten dit jaar.

Sony heeft niets, alleen maar remaster.

Maarja, ik vermaak me intussen prima met lego dimensions en Mario maker op mijn WiiU. Succes met jullie shooters en racers next gen spelers. Deze nintendo gamer houd z'n wiiu nog even
Die lego game is anders ook uit op de X1 en PS4, net als Disney Infinity. En zo nog een hele zut spellen die je vroeger eerder op de Wii of PC zou verwachten. Het enige wat je wel hebt op de WiiU is de Nintendo-games, maar daarnaast is er dus ook bar weinig te vinden.
Maar dat zijn wel juist de spellen die ik graag met mijn dochters speel op de tv.

Mijn meiden willen geen COD of andere hard core spellen. Ze worden blij van Mario 3d wereld en just Dance...

Prima toch ieder z'n ding.
Gamer van 30+ en kan geen genoeg krijgen van Mario en vooral Yshi!
maar ben eerlijk spellen als Bloodborne maken wel iets los bij mij ook Dragons dogma online deze is voorlopig alleen voor PC en PS4.

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 19 oktober 2015 00:15]

Sony en MS hebben een juweel van spel verspeeld genaamd Bayonetta erg dank hiervoor _/-\o_ daar naast is er inderdaad weinig exclusives te krijgen van derde partij tot Xenoblade en Fire emblem X verschijnen.
En toch zullen er meer PS4's over de toonbank gaan vanwege alle bundels en third party deals, en de andere games die ze releasen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 19 oktober 2015 11:21]

Voor developers en hun publsihers is de grote van de markt belangrijk. En als die groot genoeg is dan maakt het voor hun niet uit. Dus cross platform. voor Exclusive moet die markt wel zoon game investering kunnen dragen. Maar de XB markt is groot genoeg om commercieel games op los te laten.
Nederland is Playstation land. Dat is al jaren zo geweest :)
Dacht altijd dat de xBox 360 beter verkocht in Nederland dan de PS3. De XB1 heeft nog altijd last van de dramatische lancering en zal deze achterstand (denk ik) ook nooit meer goed kunnen maken.
De X360 was vooral heer en meester in de US. De PS3 heersde in Europa...

Op dit moment heerst de PS4 volgens mij wereldwijd. Maar de Xbone is aan het terugkomen, krijg ik het idee.

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 19 oktober 2015 12:25]

Niet overal hoor, in sommige delen van Nederland verkocht de Xbox toch echt beter. In Groningen deed de 360 het altijd heel goed, ook beter dan de PS3. Maar ja de Xbox One is natuurlijk een ander verhaal, dat ding is gewoon helemaal verkeerd gelaunched. Van de hardware performance tot de hele boodschap en reclame aan toe.
XB1 doet beter in VS maar daarintegen valt japan af, en Europa loopt PS4 beter.
Ze lopen dus flink achter.
Broer en zus recent 1TB gehaald. BF4 nu op PS4 ipv Ps3.
Maar ja deze aktie geld voor de 500GB dus niks aan de hand.
Hoelang is het nodig? Als je minimaal 5 jaar haalt is het goed en dat halen ze wel... Hoop gehaat komt van mensen die geen ps4/xone hebben, kwaliteit van de games is prima om plezier te hebben wat voor veel mensen genoeg is :)
Precies, en daarvan zijn ze al bijna 2 jaar onderweg. De specs zijn misschien niet ultra hoog. Maar het is ook niet zo laag dat er geen games op te programmeren zijn. Deze generatie zingt zijn tijd wel uit. En de meeste gamers zullen blij zijn dat ze niet alweer een nieuwe console moeten kopen.
Daarmee ben ik het ook eens, ik vind het alleen jammer dat sommige games afentoe op 20fps draaien alleen zodat ze de settings wat konden opschroeven, laat mij zelf maar kiezen of ik dat belangrijk vind.
Ja Sony verkoopt sowieso veruit het meest in Europa, zal ook wel komende jaren zo blijven, maar om dat vast te houden moet je wel alert blijven.
PS4 ja, PS Vita nee.

Dat laatste hebben ze zelf verpest.
Zo'n flop is de vita niet tenzij je JRPG's niks vind. Spellen zoals killzone zijn naar mijn idee sowieso niet geschikt voor een handheld maar dat is wel waar ze mensen mee lekker maakten.
Dat bedoel ik niet, in Japan verkoopt de Vita veel beter dan buiten, daarnaast komen veel games niet buiten Japan en als wel dan vaak alleen digitaal wat een ramp is aangezien geheugenkaarten voor de Vita peperduur zijn.

In principe is Vita minder geflopt dan de Wii U (10mln Wii U vs 12mln Vita verkocht).

Echter Sony zelf heeft de Vita laten vallen, ik zelf ben wel fan van jrpg's en buiten dat heb ik de Vita en de games ervoor spreken mij aan, ben zelf niet zo van westerse games on the go, meeste Japanse games zijn handiger voor onderweg dan zo'n game als bijvoorbeeld Killzone.
In europa is de Vita anders vaker verkocht dan in Japan.
En binnen Japan heeft de Vita zo nu en dan een aardige week, maar ook daar is het geen groot succes. 4 miljoen verkopen tegenover de 19 miljoen van de 3DS.

Deze prijsverlaging van de PS4 vind ik vrij onverklaarbaar. De PS4 loopt prima, veel beter dan de concurrentie. Een prijsverlaging hebben ze dus niet echt nodig om de verkopen te stimuleren.
Als JRPG's het enige is wat een platform overeind houdt, is het een knap waardeloos platform. Zeker in de EU en VS. Sony mist gewoon toppers op het platform, ook voor andere genres die wel veel mensen aanspreken.
Er zijn genoeg toppers... alleen deze komen niet buiten de Japanse/Aziatische markt. Doe mij maar een berg Gundam battle games, ipv die suffe euro/us games als Madden, FIFA, of whatever cruft er uit de krochten van EA komt.
Vandaar waarschijnlijk de prijsdaling. De kritiek op de exclusieve line-up van dit jaar begrijp ik trouwens niet goed. Bloodborne is met ruime voorsprong de beste game van deze console generatie, en ook Until Dawn, Tearaway Unfolded en Uncharted remastered zijn toppers. Persoonlijk heb ik liever een gespreide release van exclusieve games in plaats van ze te bundelen in de reeds overdrukke eindejaarsperiode zoals Microsoft doet.
Toch missen ze bij Sony op dit moment een goede nieuwe shooter, racer en action-adventure nodig (Uncharted Remastered brengt in feite niets nieuws). Verder zijn die games ook allemaal al uit en heb je juist met het najaar nieuwe launches nodig voor wat extra marketing.
Het maakt toch niet uit dat die exclusieve games al eerder zijn uitgekomen, wie nu pas een ps4 koopt heeft ze sowieso nog niet gespeeld. Er zijn ps4-bundels met o.a. Star Wars Battlefront, CoD3 en Destiny: The Taken King, dat volstaat volgens mij wel qua marketing. Al twijfel ik er niet aan dat De Xbox One ook prima zal verkopen dankzij Halo 5 en Forza 6.

Zelf heb ik de Uncharted trilogie al grijs gespeeld, maar volgens Sony heeft 80% van de PS4-bezitters nog nooit een Uncharted game gespeeld. Lijkt me wel erg veel, maar we zullen het maar geloven zeker? ;)
Ik snap niet waar mensen hun tijd vandaan halen om naast tientallen multiplatform games nog exclusives te spelen.

Uiteindelijk moet je gewoon iets laten vallen, dus:

Star Wars Battlefront vs. Halo 5
Need for Speed 2015 vs. Forza Motorsport 6
Fallout 4 vs Rise of the Tomb Raider (is alleen time-exclusive, maar goed)

Nou dan weet ik wel wat meeste mensen zullen kiezen ;)
Maar zo doe je alsof het maar 1 keuze kan zijn. Iemand kan fan zijn van shooters en dus Battlefront en Halo halen.

En ja, mensen kunnen dus wel meer tijd hebben.

Je keuze is dus Star Wars Battlefront vs Battlefront & Halo, etc. Bij PS4 heb je alleen de keuze uit de ene, bij Xbox One de keuze uit beide. En mijns inziens is meer keuze nog altijd een positief punt. Ook al doe je het nu niet, dan kun je nog altijd 1 of meerdere maanden later de game gaan spelen. Iets wat je bij de ander niet zal lukken.

Verder gaat het op verkopen zeker wel beter met Halo vs Battlefront en is volgens mij Tomb Raider ook populairder dan Fallout. NFS hangt nog even af, maar Forza is ook gewoon een system seller.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 oktober 2015 18:27]

Nou, mij lukt het in iedere geval niet met maximaal 2-3 uurtjes per dag gamen om alle honderden multiplatformers uit te spelen, laat staan beginnen aan exclusives. Nog steeds Witcher 3 of Mad Max niet uitgespeeld.

Fallout 4 en Just Cause 3 zijn beide een paar honderd uur lang als je alles af wilt hebben.
Prima, maar dat is jouw persoonlijke situatie. Spiegel die niet op iedereen aub.
En de groep die meer dan 100 uur in een game steekt, is niet de grootste.

Plus, wat is er mis met meerdere games spelen? Helemaal niks dus.
Er zijn denk genoeg games eind dit jaar waardoor je die exclusives bijna kan verwaarlozen. Microsoft had sowieso moeten spreiden dit jaar. Door het hele jaar heen heeft Sony meer uitgebracht namelijk en was ook er ook meer exclusives op dat platform. Eind dit jaar krijgen we ook nog een paar exclusives waaronder "The Tomorrow Children". Daarnaas ben ik bezig MGS5 aan het afronden en moet ik Mad Max ook nog afronden. Als ik zie wat we aan games nog komen dit jaar dan ben ik tot maart volgend jaar wel zoet. Ik vraag me af of Microsoft het echt slim aangepakt heeft. Ik vraag me zelfs af of Tomb Raider hier niet onder zal leiden. Als je het mij vraagt kan deze niet opboxen tegen alle andere third party klappers dit jaar.
Bij bol.com staat hij al voor 349,-. Kan besteld worden en word vanaf 21-10-2015 bezorgd
http://www.bol.com/nl/p/s...art-ps4/1004004013539792/
En dan krijg je er twee games bij. Voor dezelfde 350 euro
Nope.. 399 max bij de bundel incl 2 spellen.
Goed nieuws! Scheelt weer paar tientjes. Blijf het jammer vinden dat enkele games enkel voor de consoles gemaakt worden. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Tombraider. Die actie is helemaal krom omdat het eerste deel van Tombraider gewoon een PC-game is. Zal dan toch een Xbox moeten aanschaffen :(
Helemaal mee eens ik erger me kapot aan slecht geporte games naar de pc maar games die alleen op consoles verschijnen vind ik gewoon onacceptabel.
De nieuwe Tomb raider komt uiteindelijk ook gewoon voor de PC en de PS4 uit, je moet dan alleen maar even wachten...
Met wachten is voor mij de lol er al af. Dat is hetzelfde dat je een live-voetbalwedstrijd later terugkijkt terwijl je overal de uitslag heb gezien en diverse verhalen van de doelpunten heb gehoord. Boycotten die bedrijven.
Sony en MS zijn deels afhankelijk van die bedrijven...
Jammer dat PC games in principe veel meer waarde heeft, gezien de performance/kwaliteit/moddable e.d.

Voor sommige athans ;)

Tuurlijk, de initiele prijs van de console zelf is laag, maar voor de PC krijg je imho de waarde dubbel en dik terug na verloop van tijd.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 oktober 2015 00:37]

Inderdaad de PC is bijna perfect op controller support na.. het is mooi dat complete series speelbaar zijn maar DA1 en DA2 met muis en toetsenbord en DA3 met MS controller heeft geen zin.

Steam big picture is goed bezig maar er zijn genoeg wensen over tot ik zeg probleem opgelost.
Helemaal waar, maar ik zit relaxter onderuit op de bank met een controller in mijn hand. Alleen voor 3D shooters is dat echt waardeloos imho :P
Steam big picture is zeker de moeite waard om in de gaten te houden ;)
Je moet gewoon ff kijken in de winkel of je het 2e type nummer hebt op doos, CUH-1200, volgens mij alleen 500gb modellen. Weet niet helemaal of ze hier al te krijgen zijn, maar scheelt een hoop stroom en lawaai.
De CUH-12xx bestaat ook in 1TB. Ik kan het weten want heb er een. Ik vermoed echter dat zo stilaan alle verkochte modellen de nieuwe CUH-12xx zullen zijn.
Op zich wel een mooie timing! Net een maandje voor Black Friday. Al weet ik niet of Nederland wel meedoet aan Black Friday voor elektronica.
Nederland heeft meestal 2 weekenden voor Sinterklaas de hoogtepunten liggen en de laatste jaren ook de week voor kerst een topdag.
Maar Black Friday gaat ook om ongelofelijke kortingen en dat doen ze dan weer niet in Nederland, die prijzen blijven vrij gelijk.
Black Friday is de dag na thanksgiving in de VS, die feestdag valt namelijk altijd op een donderdag ergens eind november. Er zullen allicht wat gevolgen merkbaar zijn in Nederland zoals release dates en prijsverlagingen rond die dag, maar de kans dat het fenomeen echt overwaait naar Europa lijkt me vrij klein.
Lang leven de digitale downloads. MS en Sony hebben met Black Friday echt dikke kortingen op spellen gegeven. Vorig jaar ging ik helemaal los. 300 euro uitgegeven tussen Black friday en Christmas sales
Nog steeds niet zo goed als Steam Winter Sale ;)
Klopt, rond de 200 euro bespaard vorig jaar door aanbiedingen, ongeveer 70% van mijn steam aankopen gebeuren in die periode per jaar :P
Ja leuk en alles maar Steam is niet verkrijgbaar op de PS4 en X1.

Bertje offtopic comment aangezien dit artikel over de PS4 gaat en iemand over de Black friday sale begint.
Nee hoor, ik had gewoon korting met mijn NL account!
US account is totaal geen probleem.
Op de X1 kan je gewoon regio instellen en op de PS(3)(4) kan je een US account creeren.
En dat alles gratis.
Dus dat is geen reden om je tegen te houden
Ik zei ook niet dat het een reden is om tegengehouden te worden.
Die mits je een US account hebt valt ook wel mee.
NL stores deden ook mee alleen heb je in buitenlandse stores meer voordeel.
Koop je die in de Amerikaanse of NLse PS4 store?

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 18 oktober 2015 21:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True