Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

De PlayStation 4 van het Japanse Sony is in de twee jaar sinds zijn release ruim dertig miljoen keer verkocht. Daarmee presteert de console beter dan zijn voorganger, de PlayStation 3, die na twee jaar rond de twintig miljoen keer verkocht was.

Sony maakte de verkoopcijfers van zijn consoles altijd bekend in besprekingen van de kwartaalcijfers van het bedrijf, maar doet dat sinds een tijd los van de kwartaalcijfers. Van de grootste concurrent van de PlayStation 4, de Xbox One, maakt Microsoft geen verkoopcijfers bekend. Het Redmondse bedrijf ziet de verkoopcijfers van zijn console niet als de primaire maatstaf voor zijn succes, laat het bedrijf weten. In plaats daarvan richt Microsoft zich op hoeveel actieve maandelijkse Xbox Live-gebruikers er zijn. Volgens de meest recente kwartaalcijfers zijn dat er 39 miljoen, maar die zijn verspreid over de Xbox 360 en de Xbox One, die beide met Xbox Live kunnen verbinden.

Nintendo is van de drie consolemakers nog degene die het meest bereid is om verkoopcijfers van zijn hardware te delen. Het bedrijf meldt dat de Wii U, die een jaar eerder uit kwam dan de andere twee Playstation 4consoles, op bijna elf miljoen verkochte exemplaren zit.

Hoewel niet volledig duidelijk is of de Xbox One of de PlayStation 4 wat betreft verkoopcijfers op kop ligt, heeft Sony in ieder geval in oktober de adviesprijs van de console verlaagd van 399 naar 349 euro. De Xbox One en PlayStation 4 hebben momenteel ongeveer dezelfde prijs in het kader van acties voor de feestdagen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Hoewel niet volledig duidelijk is of de Xbox One of de PlayStation 4 wat betreft verkoopcijfers op kop ligt
Sorry, hier moest ik toch even om lachen. X1 wordt momenteel rond de 16 miljoen aan verkochte exemplaren geschat. Als dat niet duidelijk is...
Bron: http://arstechnica.com/ga...ales-lead-over-microsoft/
Ik moet vooral lachen om de bron die je aandraagt, waarin men zelf ruiterlijk toegeeft dat men maar wat gokwerk doet, en zelfs in de grafiek een mogelijke fouten marge van meer dan 100% heeft zitten.

Dus nee, het is niet duidelijk. Microsoft rapporteerd niet over Xbox units.
Microsoft rapporteert geen Xbox units (meer), maar dat dezen ze eerder wel. En er zijn andere partijen die wel verkoopcijfers rapporteren, zoals NPD, Media Create, MVC en GfK voor verschillende markten.

Door het combineren van die gegevens is niet anders vast te stellen dat de PS4 voorop loopt en dat de verschillen buiten UK en US zelfs erg groot zijn. Geluiden over Europa dat de PS4 in vele markten de Xbox One ruim verslaan, komen ook vaak voorbij en worden door Sony hier bevestigd: http://www.eurogamer.net/...ent-in-continental-europe

"Well, we have market leadership in every country in Europe, and have very significant market leadership in continental Europe. Extremely significant. I don't think market share's any less than 70 per cent, and frequently greater than 90 per cent in continental Europe."

Dus alle Europese landen behalve UK minstens 70 % marktaandeel en dat was in juni 2015.

De reden dat Microsoft geen verkoopcijfers meer rapporteert, ligt juist aan het feit dat ze zo ver achterlopen. 16 miljoen (misschien ondertussen max 18-19) is heel realistisch.

Tweakers zelf is altijd wel bijzonder voorzichtig met haar uitspraken hierover. Beter kunnen ze het dan helemaal niet noemen wellicht.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 25 november 2015 10:37]

MS rapporteerde anders voor Q4/15 wel degelijk totaal verkocht aantallen consoles. Van MS' eigen investor relations website uit het Q4/15 kwartaalverslag:
Computing and Gaming Hardware revenue increased $1.1 billion or 12%, primarily due to higher revenue from Surface, offset in part by lower revenue from Xbox Platform. Surface revenue increased 65% to $3.6 billion, primarily due to Surface Pro 3 units sold. Surface Pro 3 was released in June 2014. Xbox Platform revenue decreased $385 million or 6%, driven by lower prices of Xbox One consoles compared to the prior year, as well as a decrease in second- and third-party video games revenue. We sold 12.1 million Xbox consoles in fiscal year 2015 compared with 11.7 million consoles in fiscal year 2014.

Computing and Gaming Hardware gross margin increased $896 million or 100%, mainly due to higher revenue, offset in part by a $194 million or 2% increase in cost of revenue. Gross margin expansion was driven by Surface, which benefited from the mix shift to Surface Pro 3. Xbox Platform cost of revenue was comparable to the prior year.
http://www.microsoft.com/.../FY15/Q4/Performance.aspx

Surface en Xbox zitten dus beide in dezelfde divisie en de korte versie is dus Surface doet het goed, Xbox doet het niet goed. Ze maken inderdaad geen split tussen 360 en One consoles maar het totaal is dus 23,8mln (plus een paar in FY 2013, zal niet substantieel zal zijn aangezien de release limited was en pas eind november plaatsvond) en daar moet je een onbekend aantal 360s van aftrekken, dus waarschijnlijk ruim onder de 20mln.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 25 november 2015 16:02]

Ze maakten inderdaad geen split. Dat was de oude situatie en daar was al het nodige commentaar op. Echter, vanaf het afgelopen kwartaal (dat eind september eindigde, Q1 FY 2016 voor MS dacht ik?) maken ze helemaal geen verkoopcijfers meer bekend, ook geen gecombineerde cijfers.
Het is veelzeggend natuurlijk dat MS sinds het uitkomen van de Xbone niet meer rapporteert over de cijfers.

Gelukkig publiceren uitgevers van games wel over verkochte exemplaren en als je dan kijkt naar games die voor beide platformen uitkomen zie je dat over het algemeen de ps4 games twee maal zoveel verkopen dan de Xbone. Het lijkt mij een overduidelijke indicatie.

http://www.vgchartz.com/
Om te beginnen is VGChartz geen officiële bron en loop vaak achter met informatie. Dus het is en blijft een schatting gebaseerd op gokken.
Als Microsoft geen cijfers meer verstrekt moet je niet verbaasd zijn dat cijfers op andere wijze worden verkregen om toch een beeld te krijgen. Zie het als goede indicatie, niet als absoluut gegeven.
En wat denk je nu eerlijk zelf ? Eerst gooide men de cijfers van de 360 en de xbox one samen om de schijn op te werpen dat het allemaal wel meeviel. Toen dat niet meer werkte heeft men opeens er een andere definitie aan gegeven wat success is (deels weer door dingen samen te gooien)

Ik moet geen statistieken hebben of harde cijfers om te weten waar de klepel hangt in dit verhaal. Als de torens van Xbox One dozen in de winkels en al de acties om het ding maar verkocht te krijgen ook al geen indicatie is.

Ik weet dat t.net een beetje de Nederlandstalige MS site is van het net maar laten we toch een klein beetje realistisch blijven. Echt lekker loopt het volgens mij niet, denk dat niemand er geld op zal verwedden dat MS meer Xbox One consoles heeft verkocht.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 november 2015 10:26]

Ach je zou de 20 miljoen ps2's er bij kunnen tellen en dan zit sony weer op kop....
its all in the game....
je bedoelt 153 miljoen ps2's? ;-)


playstation had de plank qua hardware flink misgeslagen met de ps3. die fout hebben ze met de ps4 hersteld.. en dat zie je weer in de verkoopaantallen.
Over het algemen genomen is er weinig twijfel over welke console beter verkoopt. Dat Microsoft niets over de cijfers wilt zeggen doet daar niets aan af.

In de meeste regio's verkoopt de ps4 ( al dan niet aanzienlijk ) beter dan de Xbox one.
Op zich heb je gelijk (dat het niet exact vast te stellen valt) maar iedereen weet en snapt dat de PS4 het tot nu toe gewoon een stuk beter doet. De redenen waarom zijn ook al tot in den treuren besproken.

MS heeft zich danig verslikt in het op de markt brengen van de X1 (ondanks vaak goede bedoelingen). Dat beseft MS zich ook goed, want ze hebben al hun standpunten sinds de intro 180-graden omgedraaid en werken er echt hard aan om de gamer weer voor zich te winnen. Veel harder dan Sony dat doet, maar ja, die hoeven ook minder hard te rennen, hun console verkoopt toch wel.
De bron mag dan wankel zijn, die vraag over wie op kop ligt is wel echt hilarisch hoor.

ALS dat ding überhaupt verkoopt, laat staan 30 miljoen stuks of een mogelijke koppositie? Dan zou Microsoft niks anders doen dan dit de hele dag door uitdragen.

Ze zeggen het hoogstwaarschijnlijk niet meer, omdat het gat gewoon gênant groot wordt en deze realiteit best wel veel schade kan doen in het vertrouwen dat mensen nog hebben in het apparaat. Wat in de WiiU al langere tijd opgezegd is (ondanks dat de WiiU misschien wel heel leukste apparaat is op dit moment). Het is een negatief signaal wat wordt weggehaald en waar een groot vraagteken voor terugkomt. Mijn vermoeden is dat de voorkeur van het medium vervolgens bepaald of dit positief wordt ingevuld of niet.

Ik geloof er persoonlijk geen donder van dat de Xbox ook maar in de buurt is. Ik heb dit niet 100% scherp hoor (verbeter me indien nodig), maar had Sony bij de 20 miljoen niet al een gat van +/- 10 miljoen t.o.v. de rest??

Het gekke is dat de WiiU min of meer de grap van deze generatie is, maar heb tot dusver meeste fun van :P
Natuurlijk moeten ze schatten, maar ze hebben een ondergrens van 15.03 miljoen en een bovengrens van 17.3 miljoen. Dat is duidelijk te zien in de tweede grafiek (die gaat over lifetime sales). Ik weet niet hoe jij dat vertaalt naar een foutmarge van "meer dan 100%"... In elk geval is zelfs in het gunstige geval (voor Microsoft) het verschil toch overduidelijk.
Het is best wel duidelijk dat de Playstation 4 het simpelweg een stuk beter doet qua verkopen, als Microsoft gelijk stond of voorliep hadden ze dat echt wel laten weten.

http://www.nu.nl/games/41...onsole-van-nederland.html
Ik snap dat je als Microsoft-werknemer graag je kop in het zand steekt, maareh... De quote die ik aanhaalde ging erom of het "volledig duidelijk" was. 17 miljoen versus 30 miljoen. Dan maakt het niet meer uit of het een schatting is of dat het exact is, de conclusie wie er "betreft verkoopcijfers op kop ligt" is toch overduidelijk.

[Reactie gewijzigd door arendjr op 25 november 2015 12:08]

Dus jij vindt dat het volledig duidelijk is als je de ene cijfers baseert op echte getallen, en de andere op schattingen? Neen, "volledig duidelijk" kun je alleen gebruiken als je beiden als absolute getallen gebruikt.

Is het duidelijk en staat de PS4 bovenaan? Vast. Maar bij schattingen ga je nog altijd uit van kansen, geen zekerheden.
offtopic:
Verder werk ik niet bij MS, maar leuk geprobeerd. Dit gaat om statistiek, niet om consolewars

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 november 2015 11:59]

Dus jij vindt dat het volledig duidelijk is als je de ene cijfers baseert op echte getallen, en de andere op schattingen?
Zolang de foutmarge van die schattingen acceptabel is, ja. Ze geven niet voor niets een bovengrens van 17.03 miljoen aan bij de schattingen. Maar als je het dan over statistiek wilt hebben, bereken dan eens de kans dat die 17 miljoen in werkelijkheid toch meer dan 30 miljoen blijkt te zijn... Mijn punt is dat die kans zo dicht bij 0 ligt dat dit niet relevant meer is, en de conclusie dus inderdaad duidelijk is.

PS.: Excuus voor de cheap shot... Het valt me al jaar en dag op hoe je op Tweakers altijd Microsoft verdedigt en de badge achter je naam zegt groot in het rood "Microsoft", dus ik ging ervan uit dat je voor ze werkte...
De quote die Dr. Strangelove net post is ook wel interessant: "We sold 12.1 million Xbox consoles in fiscal year 2015 compared with 11.7 million consoles in fiscal year 2014"

Dit komt bij Microsoft zelf vandaan en is inclusief verkopen van de Xbox 360. Dus t/m juni van dit jaar zijn er totaal 23.8 miljoen Xboxen verkocht, inclusief een onbekend aantal 360's. Zelfs inclusief verkopen van de 360 is het dan onwaarschijnlijk dat ze er 30 miljoen kunnen verkopen over 2.5 jaar. Bovendien is de X1 pas 2 jaar uit, maar ik moet er minimaal 4.5 maanden bij optellen omdat de laatste cijfers nu eenmaal al zo oud zijn, dus rond ik voor 't gemak even naar een half jaar af. Nu hoef je volgens mij geen statisticus meer te zijn om te concluderen dat de kans dat Microsoft meer dan 30 miljoen X1's verkocht zou hebben toch wel 0 is.

Edit: Update om verschil tussen fiscaal jaar en kalenderjaar te verduidelijken.

[Reactie gewijzigd door arendjr op 25 november 2015 16:34]

Dat zou best kunnen maar dit komt ook omdat de X1 niet europees uit was en dit gelden wel voor de ps4 pas maanden later kwam de x1 uit europees beetje bij beetje.
Dat zijn erg grote aantallen. Zal het meer dan de ps2 verkopen?

De ps4/x1 zijn verder prima consoles.
Denk niet dat PS4 daar overheen gaat. Er zijn 155 miljoen PS2 verkocht. PS3 kwam ook niet verder dan 80 miljoen. Daarnaast is de PS4 ook nog eens lichter in specs dan zijn voorgangers in hun tijd, waardoor hij minder lang mee zal gaan. De verkoopprijs is wel lager en Wii heeft bijvoorbeeld bewezen dat je ondanks lichte specs nog steeds veel doosjes kan verkopen.

Edit: Even wat cijfers erbij gepakt. PS2 draaide goed 3e, 4e en 5e jaar. PS3 draaide ook goed 4e, 5e en 6e jaar. Maar toch zit er een krimp in de aantallen. 22 miljoen in een jaar van PS2 is gewoon bizar goed. Denk niet dat ze de 155 miljoen gaan halen.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 25 november 2015 10:35]

Dat vermoeden heb ik ook. Denk zelf dat zowel de PS4 als de Xbox One beiden een minder langere levensduur zullen hebben dan hun voorgangers de PS3 en Xbox 360. De PS3 is zo'n 7 jaar meegegaan tot introductie van de PS4, de Xbox 360 volgens mij zelfs 8 jaar (als ik me niet vergis).

De PS4 zal de 5 jaar misschien net halen, dan moeten ze toch echt een nieuwe gaan introduceren dunkt mij. Hetzelfde zal gelden voor de Xbox One, misschien dat die zelfs sneller vervangen moet worden gezien deze qua specs zelfs iets onderdoet op de PS4.

Vermaak me prima op de PS4, maar de PS3 had bij introductie betere (hetzij wat exotische, gezien de Cell processor) hardware.

Overigens vindt ik het vrij "zwak" van Microsoft dat ze hierover niet rapporteren. Bij de Xbox 360 deden ze dat volgens mij wel gewoon. Voor mij is dat een teken dat ze niet willen toegeven dat de verkopen flink tegen vallen...
Mooie prestatie voor Sony wat verkopen betreft.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 25 november 2015 10:19]

Misschien dat er eerst een PS4.2 uit komt. Een PS4 met een snellere APU die de games op een hogere setting kunnen spelen. De games zijn dan compatible voor beide generaties en dan kan de levensduur van de PS4 een beetje verlengt worden.
Stiekum hoop ik dat heel erg. Koop uhm direct! :p
Hmm niet perse. De toekomst van gameconsoles zit wellicht in het streamen van games. Daarvoor hoef je geen snellere hardware te hebben dan een PS4. Als Sony dus binnen 5 jaar hogere kwaliteit games kan gaan streamen naar de ps4 kunnen ze de levensduur van deze generatie aanzienlijk verlengen!
Maar het streamen van games zal echt niet op grote schaal op de huidige consoles voorkomen. Als je bekijkt hoeveel bandbreedte het kost om een spel te streamen, dan kan niet elk huishouden dit veroorloven.
Daarnaast zullen de meeste die hard gamers wel een snelle internetverbinding hebben, maar gezinnen waar de zoon van 12 jaar een ps4 heeft zullen vast geen snellere internetverbinding aanschaffen.
Daarnaast is Nederland wel een van de landen met de hoogste internetsnelheden, maar wat is er met de gamers in de landen waar dit veel lager ligt? Of soms helemaal geen internet verbinding hebben?

Denk dat het streamen van hoge kwaliteit (A) games nog wel even op zich laat wachten. Deze games zoeken vaak de grenzen op van bepaalde systemen en zullen dit nooit kunnen halen als ze ook nog rekening moeten houden met het streamen van de game.
De dienst die Sony eventueel wil gaan ontwikkelen heeft hier niks mee te maken, ik geef je een goed voorbeeld dat dit de levensduur van de huidige consoles echt niet gaat veranderen.

Elke console producent wil een zo groot mogelijk marktsegment en door enkel streaming aan te bieden, wat jij als de toekomst ziet zullen ze echter erg gaan beperken tot een bepaald segment. Daarom geef ik aan dat dit de komende tijd en al helemaal niet voor de huidige consoles rendabel is.

Daarnaast is streaming ook nog veel gevoeliger voor storingen etc. je ziet het laatst al aan de KPN storing, hoeveel mensen dit belachelijk vinden. moet je voorstellen dat er een internet storing is of een probleem met de servers die de game streamen want naast p2p streaming zullen er ook dedicated servers moeten zijn.

En hoe denk je dan dat de gamestudio's er mee om zullen gaan? Die ontwikkelen een game die zowel voor streaming geschikt is als gewoon? Denk dat er bij het streamen wel wat meer bij komt kijken qua code dan bij een normale game op cd of harde schijf.
Ik neem aan dat ze daar een framework voor hebben, zodat je niet voor elke game custom code hoeft te schrijven om het streambaar te maken.
De PS2 was voor die tijd ook geen grafische hoogvlieger. Ondanks dat een heel lang leven beschoren.
De reden dat de vorige generatie langer duurde, was ook omdat het duurdere architecturen waren en waar men ook langer voor nodig had om te programmeren. Ontwikkelaars hadden meer tijd nodig waardoor er wat meer jaren overheen gingen om vooral de Cell processor onder de knie te krijgen.

Deze generatie is een stuk goedkoper omdat men ontwikkeld op gangbare architecturen (x86/x64).
Zeer onwaarschijnlijk. De ps2 heeft gedurende zijn levenscyclus 150 miljoen eenheden verkocht. De ( toen nieuwkomer ) xbox verkocht 24 miljoen stuks, De gamecube 22 miljoen en de dreamcast ( die commercieel gezien flopte ) 10.6 miljoen stuks. De ps2 heeft dus relatief minder concurrentie gehad dan de ps4 nu. Xbox One mag het in veel gebieden dan wel een stuk minder doen dan de PS4 , maar de machine doet het relatief tov de eerste Xbox wel een stuk beter.
Waarom de PS2 zo goed heeft gelopen komt ook omdat er 13/14 jaar games bleven uitkomen. De laatste game is Pro Evolution Soccer 2014.
Klopt en met name in Zuid Amerika ( Brazilië ) heeft de console nog lang verkocht, vanwege de relatief gunstige prijs.

Maar ook dat maakt het alleen maar onwaarschijnlijker dat de ps4 deze getallen gaat evenaren.
Ik vind ze beide wat teleurstellend. Beide konden bij uitkomst al niet meekomen bij een high end PC. Dat was voorgaande generaties anders. Tevens vind ik het gamesaanbod weinig vernieuwend ten opzichte van de vorige generatie en datgene wat er is vaak ook niet kwalitatief geweldig.
Maar een console is ook de helft goedkoper en gaat langer mee dan een high-end PC. Als je je PC high-end wil houden moet je tussentijds upgraden en dat is ook vrij prijzig.
Dat is een misvatting en niet helemaal het punt wat Thorgrem bedoeld. De PS3/Xbox360 en voorgaande generaties legden beide het vuur aan de schenen van de allerduurste pc's. Daardoor waren ze populair (ook bij pc gebruikers) en maakte high end gaming op grote schaal beschikbaar voor het publiek.

Met de PS4/X1 is dat weggevallen, aangezien een mediocre systeem van 650-700 euro de huidige generatie consoles al van zijn schoenen blaast. De PS4/XB1 liepen vanaf launch al achter de feiten aan door nauwelijks games op 60fps/1080p te kunnen spelen.

Dus daar waar de vorige generaties echt een stap vooruit zette, is het met de huidige generatie als een wielrenner die aan het elastiek zat en zijn laatste krachten gebruikte om in het wiel van het peleton te blijven, maar inmiddels al gelost is.

Over de kosten kunnen we geloof ik eeuwig blijven discussiëren. Niet alleen de aanschafprijs speelt mee, maar ook de aanschaf van games welke bij PC structureel lager liggen, het PSN/XBlive abonnement en niet te vergeten dat om bestanden te bewerken etc. een consolegebruiker altijd nog een laptop/pc/tablet nodig heeft om dat te kunnen doen.
Maar de huidige consoles zijn wel véél sneller dan de vorige generatie, plus dat een console een dedicated systeem is en dus veel meer resources kan gebruiken voor het gamen zelf dan een PC. Mijn desktop is op papier krachtiger dan mijn Xbox One, maar mijn Xbox tovert toch echt betere graphics op het scherm.

Ik vind de huidige generatie prima. Jammer dat ze niet wat krachtiger zijn, maar goed, de meeste games zien er goed uit en draaien op een prima FPS en hoge resolutie. Een console geeft IMO meer gebruikersgemak dan een PC, en dat PC games goedkoper zijn is ook allang achterhaald. Ik weet niet hoe het met de PS4 zit, maar op de Xbox kun je voor een prikkie XBL kopen (incl. 2 gratis games per maand, zowel indie als AAA), en games zijn vaak ook niet zo duur, ofwel in de winkel, ofwel in buitenlandse Xbox Live Store's, waar geen restricties op zijn (scheelt zo ~50% op de adviesprijs in NL).
De vergelijking wordt gewoon nooit eerlijk gehouden. Je weet niet welke instellingen worden aangehouden op de console. De pc graphics zijn gewoon altijd beter, simpelweg omdat de specificaties een pak beter zijn. Logisch want de prijs van het apparaat ligt ook wat hoger.

Als je de games op dezelfde resoluties draait met dezelfde grafische instellingen dan zijn de graphics nagenoeg indentiek, maar de framerate van de pc is dan een stuk hoger.

De prijs met games en randapparatuur zijn nagenoeg gelijk, maar bij de pc is het game aanbod letterlijk een duizend maal groter, zijn de graphics beter, bied het apparaat veel meer mogelijkheden, en is het apparaat te upgraden.

En dan neem ik nog niet mee dat de console gebruik maakt van inmiddels zwaar verouderde technieken, en niet geschikt is voor de nieuweste engines en niet beschikt over de nieuwste hardware ontwikkelingen. Zo zijn de laad tijden van games 4 tot 8 keer korter door mijn SSD schijf ten opzichte van dezelfde games op een console.
En dan neem ik nog niet mee dat de console gebruik maakt van inmiddels zwaar verouderde technieken, en niet geschikt is voor de nieuweste engines en niet beschikt over de nieuwste hardware ontwikkelingen. Zo zijn de laad tijden van games 4 tot 8 keer korter door mijn SSD schijf ten opzichte van dezelfde games op een console.
Man wat ouwehoer je toch slap? Alle gangbare engines draaien op de consoles, en de hardware is niks ouds aan. Iets anders dan GDDR5 is er niet grootschallig op het moment. In de PS4 kan je makkelijk je HDD vervangen voor iets anders. Duidelijk dat je je nooit in console gaming hebt verdiept. Leuk die duizenden games, maar 80% is early access tegenwoordig.
Ik begrijp niet precies wat je probeert te bewijzen. Ik kan je zo gelijk geven dat een krachtige PC betere graphics en framerate dan een console kan produceren, dat weet iedereen.

Het is gewoon een kwestie van voorkeur. Om mijzelf maar even als voorbeeld te nemen, ik vind het het niet waard om 1000 euro+ uit te geven aan een PC en randapparatuur, terwijl ik hier een al een TV heb staan en dus voor een fractie van die prijs een console heb met wat games en daar verder ook geen omkijken meer naar heb. De mindere graphics en het kleinere aanbod in games neem ik dan op de koop toe, ik heb er in ieder geval geen omkijken naar tot de volgende generatie consoles wordt geïntroduceerd.

Ik denk dat niemand die een console koopt echt veel waarde hecht aan de mooiste graphics of de meeste games, want dan kun je inderdaad beter een PC kopen. Ik ben in ieder geval tevreden over mijn Xbox, er zijn zat games + leuke exclusives (Halo, Forza, GoW, etc.), en ik vind de graphics niet storend, het gros van de games draait op FHD of iets in die richting en op een stabiele 30 of 60fps, naar mijn mening ruim voldoende om van een game te genieten.
Die pc kun je ook aan je tv hangen, op dezelfde manier als je console. Kwa prijs is die nagenoeg gelijk. Je hebt er verder eveneens geen omkijken naar.

Je console games worden niet op full HD weergegeven ze worden geupscaled door je tv, maar draaien op een veel lagere resolutie. De drie games die je noemt draaien allemaal rond de 720P en zeker geen full HD. Dat beseft men alleen niet omdat ze de resolutie van de console zelf op full HD zetten, maar dat wil niet zeggen dat de games op die resolutie draaien.
Ik heb eigenlijk geen zin om de spreekwoordelijke trol te voeren maar afijn.

Je PC aan je TV hangen kan zeker, maar dat betekent dat je óf je PC bij je TV moet zetten, iets dat voor mij bijvoorbeeld vrij onhandig is omdat ik geen bureau in de buurt van mijn TV heb waar ik een scherm en tobo + muis op kwijt kan als ik "gewoon" op mijn PC wil werken/gamen. Dat zou dus betekenen dat ik óf met een vervelende draad door het huis zit, óf enkel op mijn TV kan werken omdat m'n PC er dicht bij moet staan, en daar heb ik geen zin in. Ten tweede ben je als je shooters speelt zwaar in het nadeel met een controller.

Ten derde, de games die ik noem draaien wél op 1080p en eveneens op 60FPS, tenminste de delen die op de One zijn uitgebracht. Halo 5 en MCC, Forza 5, 6 en Horizon 2, en Gears of War Ultimate draaien allemaal op 1080p (m.u.v. de Halo 5 campaign die van dynamic scaling gebruik maakt, dus tussen 900p en 1080p zit, en Forza Horizon 2 dat op 30fps draait). Voordat je met dit soort uitspraken komt kun je beter je vermoedens checken, i.p.v. het zo neer te plempen.
Je PC aan je TV hangen kan zeker, maar dat betekent dat je óf je PC bij je TV moet zetten, iets dat voor mij bijvoorbeeld vrij onhandig is omdat ik geen bureau in de buurt van mijn TV heb waar ik een scherm en tobo + muis op kwijt kan als ik "gewoon" op mijn PC wil werken/gamen. Dat zou dus betekenen dat ik óf met een vervelende draad door het huis zit, óf enkel op mijn TV kan werken omdat m'n PC er dicht bij moet staan, en daar heb ik geen zin in. Ten tweede ben je als je shooters speelt zwaar in het nadeel met een controller.
Ik wil niet vervelend doen maar je kan een Game-PC net zo groot of zelf kleiner maken dan een Playstation 4 of Xbox One, en dan gewoon onder in je TV kast doen, en HEEL veel spellen werken net zo goed met een joypad op een PC als op een Console, ook aangezien heel veel spellen Console ports zijn, en juist die joypad settings er in zitten.
Wanneer die games draaien op 1080P op 60hz spreken ze een renderfarm aan in de cloud. Zonder internet connectie valt het terug naar 720P. Als je dat wil vergelijken zou je een pc game moeten spelen waarvan een groot deel van de berekeningen in de cloud worden uitgevoerd. Nog los van het gegeven dat het veel van de grafische opties mist om die 1080P te kunnen halen.

Je kunt natuurlijk gewoon een game pc onder je tv zetten in een SFF case, net als een console. Of je streamt het gewoon via een stream box. Voor de controller kun je gewoon een steam controller gebruiken die on par werkt tegenover tobo en muis.
Wanneer die games draaien op 1080P op 60hz spreken ze een renderfarm aan in de cloud. Zonder internet connectie valt het terug naar 720P. Als je dat wil vergelijken zou je een pc game moeten spelen waarvan een groot deel van de berekeningen in de cloud worden uitgevoerd. Nog los van het gegeven dat het veel van de grafische opties mist om die 1080P te kunnen halen.
Waar heb je het over? Die games draaien gewoon native 1080p, heb je bronnen die deze uitspraak ondersteunen?
google eens op "forza reduced resolution without internet" om er eentje te noemen. Dan vindt je 20 pagina's met onderbouwing.
Wat je benoemt is enkel voor Forza 5 het geval (en dat is me trouwens nog steeds niet helder, wat ik kan vinden lijkt me meer een hoop geruchten, heb Forza 5 zelf niet om het na te checken), alle andere games draaien native. Voor zover bekend gaat ook Crackdown 3 gebruik maken van de cloud voor berekeningen, trouwens.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 25 november 2015 15:06]

Heb je daar een bron van? Ik heb nog niet eerder gehoord dat die "power of the cloud" beweringen van MS nu op deze wijze in de praktijk zijn gebracht.
Een dun plankje met draadloos kb en muis combo doet wonderen.
HTPC is ideaal voor jou die zijn bijna net zo gemakkelijk als consoles en je bespaart veel kosten om net even iets meer moeite te doen ;)
Lieg jezelf niks voor, fractie van de kosten in aanschaf zodra je een paar games gaat kopen loopt je console al snel heel hard uit qua kosten vergeleken met een pc..
Ik betaal graag extra voor het gemak wat een PS4 me geeft. Ik heb helemaal geen zin in het gedoe met een PeeCee.
Welk ''gedoe'' dan precies?
Welk gedoe ? Een heleboel gedoe.

Als ik een PS4 koop en gewoon games koop in de PSN store hoef ik alleen het ding aan te zetten en een game te kiezen.

Met een PC moet ik eerst gaan uitzoeken welke onderdelen ik dan moet hebben, welke GPU geeft beste prijs/prestatie, welk moederbord, welke CPU, welke SSD, etc. etc. etc. Dan het hele zakie bestellen bij 10 verschillende webshops, de boel in elkaar zetten, OS installeren en onderhouden. Je bent een week verder voor je ook maar 1 spel gespeeld hebt. En dat is alleen nog maar de aanschaf.

Dan heb je nog het onderhoud, dat betekend dat je de diverse security-related mailing lists e.d. in de gaten moet houden om de boel veilig te houden. Drivers en andere crap up-to-date houden, gezeur met het prutsen met de settings van games om ze optimaal te kunnen draaien, etc. etc.

Allemaal shit waar ik geen zin in heb.
Nou vind ik toch dat je overdrijft, je kan gewoon op internet een build opzoeken, bestellen en dan in twee uur alles in elkaar zetten + OS installeren. Ook zijn de games in die PSN store 70 euro terwijl ze op pc vaak 35 zijn.
Dat drivers updaten hoef je amper te doen, en zolang je niet met nigeriaanse prinsen zit te chatten heb je ook geen security shit nodig.

Dat ''prutsen'' met settings is volledig optioneel en vaak wordt je hardware automatisch gedetecteerd en worden de settingd daarop aangepast. Geforce experience is ook redelijk in het automatisch aanpassen van settings.
Nou vind ik toch dat je overdrijft, je kan gewoon op internet een build opzoeken, bestellen en dan in twee uur alles in elkaar zetten + OS installeren.
Maar daar heb ik helemaal geen zin in. En dan moet ik dus een build zoeken, welke dan ? Zijn er ook een heleboel van dus ik moet weer uitzoeken welke het beste aansluit bij mijn wensen, etc. En ik ga zeker geen onafgeschermde Windows machine in m'n netwerk hangen dus reken ook maar een uurtje om dat ding te isoleren op het netwerk.
Valt wel mee hoor. 20/30 euro op marktplaats. Pc games zijn bijna niet tweedehands te krijgen en daardoor ben je altijd aangewezen op nieuwe. Welke ook gewoon rond de 20-40 euro zitten.
Wat klets je nou, nog nooit van Steam gehoord?

Daar koop je oudere spellen voor bijna helemaal niks, en ik kan een BERG tweedehands PC spellen vinden op marktplaats, ik weet niet hoe jij zoekt maar hoef maar een PC game in te typen en ik heb hem gevonden.
Daarnaast heeft de PC tientallen jaren aan backwards compatible software en deze bibliotheek wordt meer aangevuld dan verminderd.

De consoles hebben ook wel aan BWC gedaan en blijven het doen maar in vergelijking met PC verbleekt het.

Dan nog de PC hardware om de concurrentie aan te gaan met een console vanaf het begin tot einde van de cyclus.

Is er wel 600 euro nodig aan componenten terwijl een Launch console 450 euro kost maar.. naar het verleden gekeken.

Houden de launch consoles het niet lang uit door fail rates of nieuwere types en die defect kost dan nog maar 100 euro en die verouderde kost nog 200 euro.

PC componenten zijn vervangbaar en de prijzen dalen wel om de zoveel tijd maar dit gebeurt geleidelijk en de vraag blijft wel voor de hardware.

Ik ben zeker geen PC expert maar hier is meer dan genoeg kennis en ervaring om een Personal Game Computer te maken die geen concurrentie heeft van consoles.

De vorige generatie bood wel concurrentie aan de PC maar dat prijskaartje werdt bijna fataal en dus juich ik het PS4 concept en verkoop cijfers Sony hard toe want ze zullen het nodig hebben.
100% gelijk dat ze veel sneller zijn dan de vorige generatie, maar dat mag toch ook wel na een tijdspanne van 7 jaar!

Dat je desktop op papier krachtiger is dan je XB1, maar niet navenant presteert zit misschien toch in je configuratie.

Overigens om je even te quoten:
Ik vind de huidige generatie prima. Jammer dat ze niet wat krachtiger zijn, maar goed, de meeste games zien er goed uit en draaien op een prima FPS en hoge resolutie.
Daarvoor koop je toch geen nieuwe console om hem "prima" te vinden en dat de games er "goed" uit zien. De hele beleving (naast gameplay uiteraard) zit hem toch ook om weggeblazen te worden door al het nieuws wat je ineens zit in vergelijking tot je oude xbox?

Je punt over de game prijzen valt te betwisten. Veel mensen of ouders van kinderen zullen niet de buitenlandse stores gaan afspeuren op zoek naar een dealtje. Hooguit kijken ze een keer hier op tweakers in de pricewatch en dan kun je toch niet anders concluderen dat op de releasedag zelf er al dikwijls een prijsverschil van meer dan ¤ 10,- zit tussen de consoles en pc. Daarnaast zakken PC games sneller in prijs en zijn ze eerder in een sale te vinden (steam, GoG, GMG, Humble) dan in de stores van PS en XB.

Daarnaast kost XB live toch nog altijd ¤ 50,- per jaar, dus in hoeverre bestempel je de games als "gratis"?

Kijk je nog even verder dan naar prijs alleen, dan ben ik ervan overtuigd dat games op PC een hogere replay value hebben dan op de console, met dank aan de community.
Het beste voorbeeld hiervoor is denk ik Skyrim met al zijn Mods welke niet alleen grafisch zijn, maar ook de gameplay serieus overhoop halen!

[Reactie gewijzigd door mikedhanpat op 25 november 2015 11:43]

boy dat even console dedicated is en veel meer resources kan gebruiken valt ook wel mee.. Zeker met Windows 8 / 10.

Op een console draait ook een OS.
Heeft ook clockcycles en memory nodig voor niet game gerelateerde dingen.

Gamen op pc is juist met stram client en battle.net client heel gebruiks vriendelijk.. De games worden bij mij in de nacht (of overdag) geupdate.

Fallout 4 1080p msaa op ps4 is leuk en niet slecht.. Maar ik vind de consoles tegenvallen dit keer.

De consoles van de huidige generatie zijn leuk, maar wel teleurstellend..
Je hebt zeker een punt. Ik denk dat de ontwikkelingen tegenwoordig sneller gaan, waardoor consoles voorlopig minder makkelijk kunnen concurreren met PC's als het gaat om FPS/graphics. Maar dat is natuurlijk niet alles, want het gaat ook om gemak en prijs.

¤650-700 is ook bijna tot ruim twee keer zo veel als een PS4 met controller. Dan heb je het over ¤320-370. Daarnaast lees ik veel over de heilige 60fps, maar in de praktijk draaien praktisch alle spellen zeer vloeiend. 1080p is met name een probleem bij de X1.

Deze generatie is toch echt een stap vooruit ten opzichte van de vorige. Je doet het overkomen alsof de huidige generatie amper een verbetering is ten opzichte van de vorige en dat is niet waar. Ik heb zowel een Xbox 360, PS3 als PS4 (en game-pc) in mijn bezit of gehad en het verschil tussen de laatste PS3 spellen en eerste PS4 spellen is al flink.

En voor de meerprijs van een PC t.o.v. een console kan je heel wat spellen kopen. Console-spellen zijn 10-25 euro duurder dan pc-spellen. Neem het gemiddelde van de meerprijs (345) en deel dat door het gemiddelde prijsverschil per spel (17,50) en je komt op 20 spellen. Dit is zonder eventuele tussentijdse upgrades. Die zul je na een tijdje wel nodig hebben met een mid-end systeem in deze prijsklasse.

Kortom: beide hebben zo hun voor- en nadelen en zijn niet makkelijk met elkaar te vergelijken. Kort door de bocht is voor iemand die af en toe een spelletje wil spelen een console waarschijnlijk praktischer en voor iemand die vaak gamed en veel verschillende spellen speelt is een PC de betere oplossing.
Hoe kan je nou zeggen dat deze generatie een stap vooruit is ten opzichte van de vorige?

Ja tuurlijk is het een stuk sneller maar juist deze generatie is de minst grote stap van alle console generaties tot nu toe.

Deze generatie kan nog steeds 1080p niet goed aan.

Daarnaast hebben Sony en Microsoft juist gekozen om een goedkope console te bouwen met mediocre hardware, dat is een bewuste keuze geweest om een lagere prijs te kunnen hanteren.

In tegenstelling tot wat het had kunnen zijn valt deze generatie juist zwaar tegen.
Omdat het letterlijk een stap vooruit is. Het is betere hardware, spellen zien er een stuk beter uit en de mogelijkheden zijn groter.

Daarnaast heb ik liever een betaalbare console die niet een hele grote stap vooruit is, dan een onbetaalbare console. Als je meer wil betalen voor betere graphics, dan moet je een high-end PC kopen.
Heb je uberhaupt wel gelezen wat ik heb geschreven?

Zelfs al zou de Playstation 4 een overgeklokte Playstation 3 zijn zou het een stap vooruit zijn.

Het punt is dat die "stap vooruit" niet zo groot is, het is gewoon een nieuwe generatie console met wat normale hardware erin.

Bovendien heeft Microsoft er gezorgd dat er sneller een nieuwe console komt want Sony had nog 1 a 2 jaar de lancering van de Playstation 4 kunnen uitstellen omdat de Playstation 3 nog voldeed.

Bij sommige spellen zie je niet eens of het van de Playstation 3 of Playstation 4 generatie is omdat de verschillen niet zo denderend zijn.

Bovendien vind ik het al achterhaald om een console uit te brengen die 1080p niet aankan.

Dat houdt waarschijnlijk zelfs in dat tegen de tijd dat de Playstation 5 uitkomt de Playstation 5 Ultrahd niet aan zal kunnen.
Volgens mij zijn daar al discussies genoeg overgevoerd. De PS3 had voor zijn tijd een geavanceerde (CELL) processor aan boord en is waarschijnlijk onder kost prijs verkocht. Microsoft en Sony hebben er voor gekozen om een low end chip in de nieuwe generatie te zetten en daarmee niet meer onder kostprijs hun apparaten te verkopen. Die low end chip is overigens beter dan de vorige generatie naast het feit dat deze machines 8 GB ram geheugen hebben (i.p.v. de 512 MB). Al met al is de nieuwe generatie dus een verbetering, maar inderdaad niet i.v.g. tot de PC.
Het rare aan deze generatie is dan dat ze verkopen boven de kostprijs, dat de spellen 10$ duurder zijn geworden, en dat je nu maandelijks moet betalen om online te kunnen spelen.
'Een mediocre systeem van 650-700 euro' is al 300 tot 350 euro duurder dan de consoles in kwestie (dus praktisch 2x zo duur) dus ik mag inderdaad hopen dat die beter presteren ;)
Met veel goedkopere spellen en geen PSN/Xbox live. Waardoor je met zo'n 600¤ pc in de long-run niet eens duurder uit bent terwijl die wel 2x zo krachtig is en alle voordelen van een pc heeft t.o.v. een console.
Ik snap je punt maar dat is een arbitraire vergelijking, misschien koop je maar 1x een Playstation game, terwijl je op PC maandelijks de Steam-store plundert. Ik heb daarom de betreffende kosten niet meegerekend.

Maar goed, men hoeft niet te kiezen hè, je kan ook gewoon allebei hebben :)
En dan heb je dus voor hetzelfde geld een stuk meer games op de pc.

Je kan ze natuurlijk allebei hebben, maar dat is bij deze gen niet echt zo voordelig als in het verleden, met de matige exclusives op Playstation en Xbox. De meeste games zijn gewoon verkrijgbaar op de pc en op de consoles.
Dat is waar maar de game ervaring beleef je wel echt met een pc dit heb ik juist veel en veel minder met een ps of xbox maar omdat het idd allemaal te duur werd kocht ik toch maar een xbox one.
Maar een console is ook de helft goedkoper en gaat langer mee dan een high-end PC. Als je je PC high-end wil houden moet je tussentijds upgraden en dat is ook vrij prijzig.
Totaal onzin, er zijn reviewers op YouTube, en veel andere mensen die een 400 euro PC hebben met i3 4150 - 8GB RAM - GTX 750 ti, die sneller dan een Playstation 4 of Xbox
One is, en de spellen zien er beter uit, omdat hij (GTX 750 Ti) meer reken kracht heeft dan de Playstation 4 en Xbox One, en de setting hoger kunnen.

Ik heb even voor de gein een Game-PC in elkaar gezet en die kost iets meer maar heb je meer plezier aan dan een Playstation 4 of Xbox One.

Cooltek Coolcube Maxi
Intel Core i3-4150 Boxed
Crucial 8GB PC3-12800 Kit
Asrock H81M-DG4 moederbord
Zotac GeForce GTX 750 2GB
HGST Travelstar 7K1000 1TB
Super Flower SF-450P14XE (HX)
Logitech LGT-MK330-US

Totaal: ¤ 555

En ik kan je zeggen dat je jaren hier plezier van kan hebben, zo lang je niet alle setting op High of Very High of Utra zet.

https://www.youtube.com/watch?v=iipDWbd6HNg

https://www.youtube.com/watch?v=kOckcWuKnY0&feature=iv&src_vid=Ev7yfNw0g30&annotation_id=annotation_3024633357

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 november 2015 23:40]

Wat een onzin, of komt jou console standaard met een scherm mee geleverd, of kan jij gratis een TV aan je deur, ik wil ook wel een gratis goede TV krijgen?

Je kan zonder enige problemen je Game-PC ook aansluiten aan een TV scherm, voor het geval je dat blijkbaar nog niet wist.

En mij Game PC is in +/- 13 seconden gestart, en mij spel is met 5 seconden ook gestart. +/- ook dus 20 seconden.

En met een redelijke Harde schijf zit je ook met +/- 40 seconden in Windows.

Wow wat erg zeg je moet met een Harde schijf 35 seconden langen wachten.

En mij bureau stoel zit heerlijk, kan er uren op gamen.

En ik hoef niet een abonnement te nemen om te gamen op mij PC, en spellen zij ook is ¤10 a ¤20 goedkoper.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 november 2015 00:51]

Mij valt het game aanbod de laatste tijd sowieso tegen. De ideeën zijn op, en blijkbaar kan er ook geen geld meer worden verdiend zonder online, microtransacties en DLC.

Op z'n tijd kom je nog een goeie indie tegen, maar dan pak ik liever m'n Vita.
Helemaal mee eens. Dat is op alle platforms zo. Er worden alleen nog maar itteraties van bestaande franchises uitgebracht. Niet dat dat persé slecht is maar nieuwe IP's smaken doorgaans een stuk frisser dan wéér een nieuwe game in de bestaande franchise.

Ik ben benieuwd wat er nog allemaal komen gaat.
Ben het alleen met je aanbod-qua-games mening eens, de echte knallers laten nog een beetje op zich wachten (alhoewel Bloodbourne bijvoorbeeld het erg goed deed). Ben benieuwd naar 2016 :)

Qua hardware: de vorige generatie was een stuk prijziger (de 60gb variant van de PS3 was 599 euro); en niet perse competitief met de PC-hardware van toen (denk maar aan de matige GPU die in de PS3 zit). Pas later in het bestaan van de PS3 wist men pas goed om te gaan met de lastige hardware.

Overigens zullen spelcomputers prijs & stroomverbruiktechnisch sowieso zelden tot nooit goed mee kunnen met een 'high end PC', gezien deze laatste altijd voorop loopt qua ontwikkelingen en console-specs op een gegeven moment vast liggen en vooral betaalbaar moeten blijven. Alhoewel het werken met fixed specs wel (vooral in de latere jaren van een console) zijn vruchten af werpt mbt optimalisaties, waardoor het verschil doorgaans (voor jan modaal natuurlijk) minimaal blijft. De echte minimaal 60 FPS en superHD-liefhebber is natuurlijk beter af met een PC, maar zal daar dus ook extra in investeren.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 25 november 2015 10:37]

Sorry??? PC gaming heeft grafisch altijd behoorlijk voor gelopen op de consoles sinds de 3d kaarten hoor. Alleen moet ik zeggen dat het grafische gemiep over de resolutie eigenlijk de minst interessante discussie is. Je ziet het gewoon niet. Een FHD LCD kan niet eens 1080p op snel bewegende beelden tonen, omdat je bewegingsonscherpte hebt wat inherent is aan LCD (Motion Blur)

Ik vind ze persoonlijk niet tegenvallen. Het is een mooie evolutie.
Ook de 360 en PS3 konden bij release al niet meer mee met een high end PC. Ze konden wel mee met gemiddelde gaming PCs en hadden het voordeel dat 1080p vaak nog geen vereiste was. Je merkte ook aan de prijsstelling bij die vorige generatie dat de hardwarekost een stuk hoger lag was de marktadoptatie in de weg heeft gezeten.
Dat duurt nog wel even, PS2 staat op 155 Miljoen. En de PS3 83 miljoen
Nuja, de PS4 verkoopt sneller Dan alle voorgaande PS consoles. Maar of de generatie net zo lang zal duren als met de ps2 en en of Sony's huidige console ook zo'n lage prijs zal bereiken valt nog te zien. Lijkt me in ieder geval goed op weg de 100 te kunnen halen.
Op http://www.vgchartz.com/ houden ze het aantal verkopen ook bij, al zijn de cijfers meer een indicatie dan echte officiële cijfers. Maar ook daar zien we dat de Xbox One ten opzichte van de PS4 ontzettend achter loopt. De Wii U doet het nog slechter want die loopt op zowel de PS4 en Xbox One achter. Je kan, kort door de bocht natuurlijk, dus wel zeggen dat Sony nu weer marktleider is door de PS4. De redenen hiervoor zijn echter heel divers.
Microsoft loopt sowieso achter, maar weten niet voor hoeveel, en vgchartz is echt geen goede bron. Ik denk dat Microsoft tussen 18-20mil zit. Maar mijn schatting is even waardevol als die van vgchartz ;)

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 25 november 2015 11:25]

Vandaar dat ik zei indicatie. ;)
Sony is deze generatie zeker marktleider qua homeconsoles. Qua consoles (dus zowel homeconsoles als portable consoles) is Nintendo nog steeds marktleider.
Maar Sony heeft het met de PS4 zonder meer fantastisch gedaan (en hard gefaald met de PSV).
de PS2 verkocht goed op het begin van zijn levensfase maar in jaar 3-4 schoten die verkopen echt helemaal omhoog. Ondanks dat de PS4 het extreem goed doet zie ik de verkopen niet tippen aan de lietime sales van de PS2 omdat de console markt in Japan erg gekromen is en in de USA er toch wel hevige competitie is met de X1. Ik verwacht wel dat de console in Europa een stuk meer zal verkopen dan de PS2 want het succes in Europa en ook ons eigen land is echt ongekend hoog.
De PS2 heeft een levensduur gehad van bijna 13 jaar, waarvan 6 jaar een overlap met de PS3. De PS3 was bij introductie (en best lang daarna) bijzonder prijzig voor een console, de PS2 was echter tijdens die periode belachelijk goedkoop geworden. De PS3 heeft niet zo een lange verkoop periode (9 jaar tot op heden) noch een dergelijk lage prijs.
Ik denk dat wat betreft de console wars de PS4 het ook beter doet. Vergeet niet dat de XBox one in het begin last had van negatieve publiciteit en lagere hardwarespecs. Alhoewel het redelijk uitvlakt nu in de gamequaliteit doet soms de XBox One toch nog achter liggen. De Nintendo Wii U zie ik eigenlijk niet als concurrerend platform het is allang duidelijk dat Nintendo sinds het begin een andere doelgroep voor ogen heeft gehad en gewoon trouw is gebleven aan zijn idealen ongeacht de kosten.

Het verbaasd mij niets dat de PS4 het zo goed doet (de XBox One doet het overigens ook niet slecht). Consoles zijn gemakkelijk in die zin dat je ze aanzet en snel kunt spelen. Wel is het zo dat qua performance de desktop PC ze al een aantal jaren er gewoon uit slaat en dit is ook een beetje te zien aan hoe gamestitels zich ontwikkelen. Er wordt nog steeds veel geport van console naar PC maar je ziet toch ook dat gamebedrijven weer geinteresseerd raken in de PC als platform voor gameontwikkeling omdat ze daar vaker de spellen net wat verder kunnen duwen in grafische kracht.

Op een zijnoot denk ik dat de Steam machine van Valve een floplancering heeft gehad. Maar ik liep nooit echt op stoom voor die dingen aangeien ik sowieso al een PC met Steam heb die aan de specificaties voldoet. Ik zie een Steam-machine niet echt als console maar ik ken ook Valve. De kans bestaat daat de steammachines van Valve als platform over drie a vier jaar zijn doorontwikkeld tot een aantrekkelijk veelzijdig platform dat actief een groot marktaandeel heeft weten te krijgen. Steam elf heeft dat iig wel ookal wordt het naast de console gebruikt.
Vorige generatie was ik een fan van xbox, deze generatie fan van playstation maar volgende generatie zal toch ook voor mij een pc worden (met eventueel controller voor bepaalde games). Ik vind de exclusives wel waard maar er is gewoon weinig vernieuwing. Al is het puur van de honderde remakes van ps3/xbox360 games. Ik vind het gewoon belabberde aanbod van beide partijen (xbox/ps). AC boeit mij niet meer, COD boeit mij niet meer, BF grijs gespeeld, en dan komt af en toe een leuke game als The order 1866 of tomb raider die wat vernieuwend is maar daarmee is de feest ook gedaan.

Als ik terugkijk in mijn gaming verleden, heb ik toch het meest op de pc gegamed (Mohaa, WoW en nu CS). Al zal ik nooit de rug toekeren naar de console (vanwege gemak in de woonkamer te spelen samen met vriendin). Maar op dit moment heb ik enorm spijt dat ik beide consoles heb aangeschaft (ps4/xboxone). Zolang steam machines 2x zo duur zijn als de ps4/xboxone, zie ik geen kans om populariteit te winnen.

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 25 november 2015 10:32]

Goed voor Sony, maar ik vind het toch vreemd, PS4 komt helemaal niet uit de verf zoals dat bij de PS3 was. Ikzelf heb nog een PS3 in gebruik en de volgende game machine wordt hoogstwaarschijnlijk terug een pc.
Zo vreemd is dat toch niet? Al vanaf de launch verkoopt de PS4 prima.
De PS4 is gewoon een prima kastje. Dat hij vergeleken met een High End PC wat achterloopt, is voor een console niet zo boeiend. Hardware matig lopen ze altijd iets achter, omdat de console verkoopbaar moet blijven.

Dat was juist de fout die zij maakte met de PS3. Door hem voor 600 Euro bij launch te verkopen zijn veel voor de 360 gegaan. Je ziet nu dat Microsoft een soortgelijke fout heeft gemaakt met Kinect en dat Sony daar goed van heeft geprofiteerd.

Enige wat je mist zijn de echte exclusives. Deze zijn nu eenmaal verplaatst naar 2016.
Beargumenteer je comment eens? Want wat bedoel je met "komt helemaal niet uit de verf"'?
Ze kunnen wel goed verkopen de ps4 , maar als je allemaal K.T indie games krijg bij ps+ , dan zal er toch meer mensen kiezen voor xbox one waar je wel TRIPLE A krijgt
Kennelijk dus niet. Want Microsoft is maar gestopt met het vrijgeven van verkoopcijfers.

Het is nu eenmaal zo dat je indie games krijgt, omdat de PS4 geen PS,PS2,PS3 spellen ondersteunt.

Daar zijn ze wel mee bezig (met uitzondering van PS3) maar tot die tijd zul je het met Indie games moeten doen. Overigens zitten er best aardige Indie games tussen hoor.

Al begrijp ik best wel dat je (zeker als online spelen niet je hoofddoel is) vrij weinig krijgt voor je PS+ abbo wanneer je niet in bezit bent van een PS3 of Vita.

Heb je deze wel, dan krijg je toch al snel 6 games per maand... Waarvan de games voor de PS3 prima titels zijn.
Maar Sony heeft wel die eene server Gai of zoiets

Playstation Now is er ook ( Niet in Nederland )

Wat denk je ALS sony die server met Playstation NOW in Nederland aanzet , je hebt meer kans op TRIPLE A games ( ps3 ) , meer TRIPLE A games = meer mond op mond reclame = nog meer mensen gaan een ps4 = nog meer winst voor SONY
Indie games zijn ook games dus? Wekje grote games krijg je bij de Xbox dan?

The Walking Dead, Pneuma en Knight Squad zoals ik voor deze maand zie zijn ook allemaal indie titels.
Kies jij liever een TRIPLE A games of liever INDIE games

Of laat ik het anders zeggen :

Wil jij liever TRIPLE A games of INDIE games

[Reactie gewijzigd door fons78 op 25 november 2015 15:17]

Het maakt mij niet uit wat ik krijg, want vaak genoeg zitten er leuke indie games bij die nog beter zijn dan de gemiddelde AAA titel van tegenwoordig. Kijk maar ze tegenwoordig prutsen met AAA games en vele bugs erin.

Prima als er ook AAA games tussen zitten, maar dat is bij beide consoles niet het geval voor de huidige consoles met PS plus of Gold.
Ja en LBP3 komt waarschijnlijk als AAA game volgende maand naar PS4, dus ik snap dan zijn reactie niet echt qua AAA.
maar die zijn verspreid over alledrie de Xbox-consoles van Microsoft, die allemaal met Xbox Live kunnen verbinden.
Xbox Live voor de eerste Xbox is een paar jaar terug toch al gestopt? Er waren een hoop Halo fans die weigerde om uit te loggen zodat de servers niet plat konden. Hebben ze nog een week of iets volgehouden.

nieuws: Fans houden Xbox-game Halo 2 online in leven
Klopt, de eerste Xbox heeft geen toegang meer tot Xbox Live servers. Dus geen mogelijkheid voor online multiplayer of het downloaden van ((eerder) aangechafte) content.
De tekst is dus incorrect: het gaat om twee consoles Xbox 360 en Xbox One.
Nu ik het zo schrijf vind ik het in principe nog steeds een kwalijke zaak dat de servers offline zijn, niet dat ik nog veel activiteit zou verwachten, maar wel dat content niet meer te downloaden is. Eerder eigenlijk ook dat de service betaald bleef voor de eerste Xbox terwijl nagenoeg alle activiteit op de Xbox 360 was.
Volgens mij was het aanschaffen van content via Live niet iets dat echt actief werd gebruikt bij de eerste xbox. Daar was live echt een multiplayer netwerk zonder dat je aankopen kon doen.
Niet zo uitgebreid als op de Xbox 360, klopt, maar het was er wel ;) Map packs voor Halo 2 (die overig allen na verloop van tijd gratis werden, dat zie je nu nooit meer).
Far Cry, Splinter Cell, nieuwe circuits + auto's voor Project Gotham Racing 2, extra piste voor de snowboard game Amped 2. Dat zijn er enkele die in mij op komen.
ok, thx voor de info. Die generatie was ik toch echt een PS2 guy :D
Fixed. Dank!
Het feit dat Microsoft de cijfers niet wil geven zegt genoeg, want als je het beter doet dan de concurrentie wil je daar namelijk mee pochen.

Dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden gezegd dat de PS4 veel beter verkoopt dan de X1.
Wie is er nou geïnteresseerd in dat soort cijfers? Laat ze lekker focussen op het maken van goede content voor de gamers, en daar is MS wel heel erg goed mee bezig imo
Ik zie nog steeds niet waarom ik zou moeten upgraden naar een ps4. De ps3 doet het nog prima. En genoeg games die ik nog niet gespeeld heb. De stap van ps3 naar ps4 is lang niet zo groot als de stap van ps1 naar 2 (flink betere graphics en online mogelijkheden) of van 2 naar 3 (flink betere graphics en flink betere online mogelijkheden, en een hard drive). Van 3 naar 4, mwoa, iets betere graphics, iets betere, maar nu betaalde online mogelijkheden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True