Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Sony heeft 105 games toegevoegd aan zijn PlayStation Now-dienst. Dat brengt het totaal op meer dan 250 games. De dienst is beschikbaar voor zowel de PlayStation 4 als de PlayStation 3. Onder de toevoegingen zitten 21 games uit de stal van uitgever Capcom.

Onder de Capcom-games zitten de franchises Resident Evil, Street Fighter, Mega Man en Bionic Commando, schrijft Sony op de PlayStation blog. Sony heeft de overige 80 games in de update allemaal in een lijst gezet. Daaronder vallen onder andere Double Dragon Neon, Oddworld: Stranger's Wrath HD, Fatal Fury, Ninja Gaiden 3 en Proteus. De games zijn allemaal voor de PlayStation 3 bedoeld.

Op het moment is PlayStation Now nog niet verkrijgbaar in Europa, tenzij men toegang tot de gesloten bèta weet te krijgen. Wanneer de dienst precies voor iedereen in Europa beschikbaar is, is niet bekend. Misschien is dat dit jaar nog, hoewel Sony die intentie alweer een tijd geleden uitsprak. De streamingdienst werkt niet alleen op de PS3 en 4, maar ook op bijvoorbeeld Sony Bravia-hdtv's, de PlayStation TV en de PlayStation Vita. Een abonnement op de dienst kost 19,99 dollar per maand of minder als een gebruiker zijn abonnement voor verschillende maanden vastlegt. Games kunnen ook los gehuurd worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Microsoft heeft het beter voor elkaar
Je zal ongetwijfeld -1's en offtopics krijgen, maar je hebt gelijk. Als een PS4 gebruiker vind ik het toch nou net jammer dat Sony niet het Now model wat zij gebruiken gewoon weggooien en net als Microsoft werkt aan backwards compatibility. De engineers en developers van Sony zijn heus wel competent genoeg om hieraan te werken, maar blijkbaar vonden ze het verdienmodel van Now veel aantrekkelijker klinken. Terwijl microsoft nu in 1 klap meer en meer games blijft toevoegen, is Sony na release van Now pas op 250 games. Het zal even duren voordat ze realizeren dat mensen eerder hun PS3 pakken om die games te spelen dan 20 dollar/euro/pond gaan leggen om die spellen die ze waarschijnlijk al in bezit hebben.
Als een PS4 gebruiker vind ik het toch nou net jammer dat Sony niet het Now model wat zij gebruiken gewoon weggooien en net als Microsoft werkt aan backwards compatibility. De engineers en developers van Sony zijn heus wel competent genoeg om hieraan te werken
Competentie is maar 1 kant van het verhaal. Het moet wel mogelijk zijn. Het zijn dan met name de SPU's die roet in het eten gooien. Je zit al met theoretische computing power. De cell architectuur had een theoretische througput van 230GFLOPS in single-precision math. De PS4 blijft steken op 102. Nou haal je in de praktijk nooit dat soort aantallen, maar feit blijft dat de SPU's in de PS3 voornamelijk werden ingezet als number crunchers (want dat is ook precies waar ze goed in waren), en die performance zul je op de PS4 simpelweg amper halen. Een mogelijkheid is dan wellicht om de SPU code om te zetten naar compute shaders, want daar is genoeg van. De vraag is echter in hoeverre dat daadwerkelijk mogelijk is, want je hebt niet alleen te maken met het doen van berekeningen - threadsynchronisatie met de CPU is ook van essentieel belang. En dat is met compute shaders geloof ik niet te realiseren.

Zal de PS4 in staat zijn om alles te kunnen runnen wat een PS3 ook kan? Absoluut niet. Maar is het gros van de games dan wel goed om te zetten? Dat is de vraag, en ik neig naar een nee. Het zal zeker mogelijk zijn voor het deel van de games dat de cell niet optimaal benut, maar is het wel de moeite waard om voor dat geringe aantal zoveel te investeren in R&D?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 november 2015 11:40]

Volgens mij haalde de PS3 maar iets van 23 GFLOPS op de CPU en rond de 180 GFLOPS op de SPUs. (7 * 25.6) dit tegenover de 100GFLOPS op de CPU van de PS4, en nog eens 1.8TFLOPS op de GPU van de PS4.....
Had dit niet te maken met dat PS3 games geschreven zijn voor de cell processor en dat dit erg veel werk (en geld) kost om deze om te zetten naar de x86 architectuur. Bij Now worden de beelden elders gerenderd en naar de PS4 (en rest) gestuurd. Dat is veel goedkoper om te realiseren dan elke game backward compatible maken + er zijn meer afzetmogelijkheden zoals tv, vita etc. De xbox360 als de Xboxone draaien beiden op x86 architectuur dus is dat veel eenvoudiger voor elkaar te krijgen.
Dat klopt, hun probleem was dat het te veel geld & tijd zou kosten, echter worden je klanten wel de dupe van. Ik denk niet dat Now echt iets denderend is of revolutionair genoeg is voor bestaande klanten van Sony. Nieuwe klanten zie ik wel dit gebruiken, maar voor jou en mij bijvoorbeeld is het niet zo een fantastisch idee. Ikzelf bezit nog een PS3 en als ik trek krijg om een ps3 game te spelen die ik niet bezit, loop ik wel naar de gamemania en koop een spel tweede hands voor 2 dubbeltjes. En die kan ik nog terugbrengen om wat stuivers er voor terug te krijgen.

offtopic:
Wat mooi die -1, knap wie dat terecht vind

[Reactie gewijzigd door Phntm op 5 november 2015 13:05]

Ik deel je sentiment, maar het is niet echt hard te maken dat klanten hiervan 'de dupe' zijn. Niets weerhoudt je er van om je PS3 aan te zwengelen* als je bepaalde games toch graag weer wil spelen. Sony is verder van mening dat de games die zitten te wachten op backwards compatibility een relatief kleine groep zijn, en ik denk dat ik die mening deel (ook al zou ik het zelf erg waarderen). Maar goed, financieel gezien is backwardscompatibility waarschijnlijk significant minder interessant dan dan populaire games oudere 'remasteren' of als directe 'classic' over te zetten, de fans zullen het toch wel aanschaffen.

Ik ben zelf niet de doelgroep voor PS Now, maar mijn vermoeden is dat het voor Sony meer een (financieel gewaagd) experiment is om hun streaming-services uit te breiden naar niet-gamend publiek (de service is ook bruikbaar op varia Sony en Samsung SmartTVs). Dit publiek is doorgaans ook wat minder kritisch als het gaat om framerates en inputdelays.

(*zo heb ik mijn PS3 nog aangesloten voor WipeOut ;P)
Nou, ik wil geen meerdere apparaten aan mijn tv hebben hangen, dus als ik een PS4 heb dan wil ik niet ook nog de PS3 nodig hebben.. (heb zelf nog alleen de PS3 en voorlopig komt er ook geen PS4 in huis, zie daar het nut niet van in)..
Tja, smaken verschillen :o Zo heb ik zelf voor de PS3 (en Vita) nog wat "PS Classics' gekocht voor een paar euro via PSN, dat vond ik persoonlijk een betere deal dan de schuur in moeten duiken om oude schijfjes te zoeken en daar mee in de weer te gaan.
Die nieuwe klanten willen toch geen oude games spelen ? Althans daarvoor koop ik toch geen last gen console.
Nieuwe klanten vallen ook oudere "jongeren" onder zoals ik met mijn 36. En ik ben toch echt helemaal gek van emulators e.d. Mijn LG G3 geroot, PS3 controller via bluetooth, classicboy d'r op, hdmi kabel aan de telefoon hangen. Ik kan mijn lol niet op!

TL;DR: zat mensen die interesse hebben in oude games.
vraag me dan wel af waar die ps3 games in now op draaien. Is dat dan een custom cell gebaseerde server? lijkt me ook niet voor de hand liggend..
Dat is dus wat het is :) Er zijn verder niet veel details bekend.
Ja, Sony schijnt hiervoor custom servers met 8 ps3 processors te gebruiken. Deze hebben dan een verbeterde netwerkinterface en hardwarematige h.264 encoding. Op zich een mooie streaming service, maar wel erg prijzig te onderhouden voor Sony vermoed ik.
De xbox360 als de Xboxone draaien beiden op x86 architectuur
Ehm, nee. De Xbox 360 heeft een PowerPC architectuur. De enige reden waarom BC werkt op de Xbox One, en meteen ook de reden dat bijv. de Kinect niet wordt ondersteund, is omdat BC gebruik maakt van software-emulatie van de console.
Voor zover ik begrijp is het niet echte softwareemulatie, maar vergelijkbaar met de BC van de xbox360 waarbij een nieuwe 'exe' gemaakt is die wel draait op de 360 (en in dit geval dus de one).. Er is namelijk gezegd dat wanneer je de disc er in stopt er dan een digital download van de game start welke je dan uiteindelijk speelt. Echte software emulatie zou betekenen dat je zonder internetverbinding een willekeurige disc er in kunt stoppen en zo kunt starten, maar dat is dus niet het geval..
De disken van de 360 hebben een hardwarematige security. Die kan de drive van de xbox one niet lezen. Het enige wat die kan lezen is het serienummer. Net zoals een vm op je pc ook niet alle hardware van de pc kan aanspreken.

Aan de hand van diskserienummer weet die wat er gedownload moet worden (vm + soort van iso).
Het volledig xbox 360 OS wordt geemuleerd in de VM
Eenvoudiger is relatief, toch hoor ik veel over 'performance' issues bij divere games, lage fps, stuttering, als zo'n Now dienst wel stabiel 30fps (zoveel games waren er afaik niet die 60fps deden op de PS3) kan draaien, heb je alleen input latency als grote verschil (buiten natuurlijk de kosten).
De xbox360 als de Xboxone draaien beiden op x86 architectuur
De 360 heeft een PowerPC cpu dat is niet het zelfde als x86. Dus de Xbone moet nog steeds een emulator draaien wat niet echt eenvoudig is, maar omdat een PowerPC cpu redelijk veel overeenkomsten heeft met x86 en er veel kennis is rondom PowerPC emulatie (bijvoorbeeld Rosetta voor Intel Macs en Dolphin Wii emulator) heeft Microsoft het toch voor elkaar gekregen.
Xbox360 was PowerPC, een aangepaste versie van de Playstation Cell processor.
Daarom was het juist zo knap dat MS dat wel voor elkaar kreeg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Xenon_%28processor%29

Bovendien vindt ik een bedrag van ¤ 20,- per maand behoorlijk aan de prijs hoor voor oude spellen. Bijna drie keer netflix :-)
Xbox360 was PowerPC, een aangepaste versie van de Playstation Cell processor.
Wait, what? Xbox360 is "gewoon" PowerPC met hier en daar wat aanpassingen (zoals 128 ipv 32 AltiVec registers en een single-cycle dot product instructie). De cell architectuur maakte ook van PowerPC gebruik als generieke core (en is daarmee vergelijkbaar met die in de Xbox 360), en had daarnaast 8 (7 enabled, waarvan 1 gereserveerd voor het OS) hele specialistische "SPU" cores die echt essentieel anders zijn.

En het is juist dat laatste wat het waarschijnlijk praktisch onmogelijk maakt om PS3 games te emuleren op een PS4.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 november 2015 11:45]

Goed gebaseerd op PowerPC, maar nog steeds geen x86.
Maar de PowerPC als CPU is wel makkelijker om te zetten naar x86, en aangezien MS redelijke richtlijnen had mbt gebruik van MS (DirectX based) frameworks, is het voor een groot deel hooguit een nieuwe recompile van de code met een x86 compiler.. De BC op de xboxone is vergelijkbaar met die van de xbox360, er is een nieuwe 'exe' gemaakt welke het spel draait..
is het voor een groot deel hooguit een nieuwe recompile van de code met een x86 compiler
Ze recompilen geen programmacode, voor de backwards compatiblity heeft MS helemaal geen toegang tot de broncode nodig. Wat ze waarschijnlijk doen is een offline conversie van PPC instructies naar x86.
De reden dat Sony nooit backward compatible zullen toevoegen is omdat zij al veel te veel geld hebben gestoken in PS Now, het overkopen van Gakai was al 380 miljoen en dan nog de services running houden is natuurlijk ook veel tijd en geld voor nodig. Wanneer zij backward compatible gratis gaan aanbieden zal Sony dit nooit terug verdienen.

Hier is artikel dat ik een tijd geleden hier over las:
http://www.forbes.com/sit...4-backward-compatibility/
Het probleem zit hem meer in de exotische processor architectuur die de PS3 gebruikte waardoor het bijzonder lastig te emuleren is in tegenstelling tot de Xbox 360 architectuur (schijnbaar). Hierdoor is PSnow ook feitelijk de enige manier waarop Sony uberhaupt PS3 content op de PS4 kan aanbieden zonder de hele game te porten. Microsoft hoeft enkel per game wat tweaks aan hun Xbox 360 emulator config te maken zodat het ook goed draait op de Xbox One, wat vele malen eenvoudiger is.

Natuurlijk heeft het schrijven van de emulator de nodige voeten in aarde gehad, maar gezien de architectuur van de 360 is de vertaalslag naar de Xbox One architectuur een stuk kleiner, waardoor de emulatie overhead minder is en het dus wel goed kan draaien. Zie ook de reactie van .oisyn hieronder.

Ik denk dus dat het niet zo zeer een kwestie is van Sony die PSnow probeert te pushen, maar meer een kwestie van dat dit de enige mogelijkheid is die Sony heeft om deze functionaliteit te bieden. Gezien de redelijk forse prijs denk ik echter niet dat het een heel groot succes gaat worden uiteindelijk, tenzij ze dit integreren in PSN Plus.
Zeker niet aangezien Microsoft al heeft toegezegd dat alle Games with Gold titels voor 360 die na release van backwards compatibility uitkomen ook direct gratis beschikbaar zijn met backwards compatibility (voor mensen met XBL gold uiteraard).

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 4 november 2015 12:18]

Ja het zit em ook zeker in de processor. Of je nou een oude game emuleert of streamt zoals nu bij een aantal titels gebeurt (dacht ik) met PS Now het is beide backward compatible. Maar een game streamen naar een Playstation kost rekenkracht die niet afkomstig is vanuit jouw playstation en dat kost Sony geld.

Microsoft biedt gratis backward compatible aan, Sony zal dan altijd verliezen als ze BC zouden aankondigen want Sony kan simpelweg BC niet gratis aanbieden. Zoals eerder genoemd (door weet niet wie :P) zullen mensen sneller hun PS3 weer pakken om "oude" games te spelen inplaats van te betalen voor PS Now.
Dat is een goed punt. Ze zouden het kunnen inbakken in een soort "Playstation Plus Premium" ofzo... Voor een extra $5-10 per maand ipv $20!

Op die manier zou ik het zelf nog overwegen (ik woon in de VS)
Terwijl de PS2 en de PS3 wel backwards compatible waren met PS1 en PS2 games. Niet alle modellen of elk firmware, maar Sony is daar zelf mee begonnen
Tsja, maar de twee consoles die je noemt hadden ook gewoon de fysieke hardware van de voorgaande console naast de nieuwe hardware draaien.
De PS2 fat had de chipset van de PS1 geïntegreerd, en de PS3 fat had de chipset van de PS2 geïntegreerd. Dit was echter voor de PS4 niet haalbaar, vanwege o.a. het stroomverbruik en de warmte-ontwikkeling van beide chipsets.
Slechts 1 versie van de ps3 had dit, de andere modellen hadden deze chip niet meer. Voor de volledigheid.

Edit: Het was ook software matig te doen, maar ook dit is er uitgehaald.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 4 november 2015 13:38]

Alleen de PS1 emulatie op de PS3 was al compleet software based.. En alleen de 1ste modellen van de PS3 hadden een complete PS2 er in zitten, toen de EU versie gereleased werden was er nog maar 1 chip en de andere werd via software geemuleerd, en de latere 80GB EU Phat's hadden al helemaal geen chip meer en ook geen BC meer (behalve als je nu een Custom firmware draait, dan kun je ook op deze non-bc modellen een zwik PS2 games draaien)..
Ik denk eerder dat bij de PS4 nooit gedacht is om uberhaupt een Cell chip er nog bij te planten, dat zou de console nog vele malen duurder gemaakt hebben.
Maar waarom de PS4 geen PS1 en PS2 softwareemulatie heeft is voor mij een raadsel, immers zijn er 'perfecte' PS1/2 software emulators al voor de PC (die het beeld zelfs nog vele malen mooier maken dan de originele consoles het konden tonen)..
Waarom? Er zijn genoeg mensen die nog een hoop oude games willen spelen maar deze niet hebben. Denk zelfs dat het het overgrote deel zal zijn van de PS Now gebruikers..
Hoe zit het dan met games die jij al hebt? Dan moet je alsnog die 20 in de maand betalen?

Inderdaad was 1 voordeel dat alle games die je al had gewoon in de XBO konden en je hebt het spel 'gratis' op de XBO.

Verder, werkt een racestuur wel bij Now? Dat is klein nadeel bij de BC van XBO.
Daarnaast biedt Microsoft nu toch ook maandelijks 4 gratis games inplaats van 2 met MSGold? Had ergens gelezen dat ze nu elke maand twee xbox360 games aanbieden die je gratis op je xbox one kan spelen zolang je Gold abonnement blijft behouden.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 november 2015 12:26]

Vergeet ook niet dat je bij Playstation nog een PS+ account moet hebben om de spellen online te spelen die niet bij PS Now horen. Dus dat dan moet je 2 verschillende abonnementen hebben om van alles gebruik te kunnen maken. Bij MS is er enkel Xbox Live Gold (waarbij je dus ook gratis games krijgt) maar voor de backward compatibility heb je geen betaald abonnement nodig
Klopt, maar voor wie veel FPS speelt en van MP houd, zal toch echt XBOX Live Gold nodig hebben;

Xbox Live Gold is not required for Xbox One Backward Compatibility. However, it is required for any standard Xbox Live Gold feature like online multiplayer.
Het was bekend geworden rond de release van Now dat er geen enkel methode bestaat om games die je al fysiek bezit ook digitaal gratis te claimen op Now. Helaas dus. Over de racestuur weet ik het niet. Maar ik geloof dat die input loopt via je PS4 dus dat zal de game die je via Now speelt ook gewoon goed vinden.
Het probleem ligt voor groter dan je denkt bij de PS3-PS4.

Puur de architectuur wat er speelt, is het onmogelijk om via schijfjes je PS3 spellen op een PS4 te spelen.

Daarnaast Heb ik NOW geprobeerd, moet je zeggen werkt fijn mits je een stabiele en een redelijk snellere internet hebt. Dan werkt het prettig.

Maar SONY pusht nu ook de indie-games naar de PS4 toe omdat ze inzien dat er meer creativiteit achter zulk soort games schuilt dan bijvoorbeeld een Triple A game wat al jaren het zelfde is.
Dat zie je nu Microsoft ook doen, in het begin zeggen ze we doen niet aan indie-games om SONY te dwarsbomen en daarna komen ze er zelf ook mee met games en een dev-platform :) omdat ze weer bij SONY afkeken.

Ik vindt juist de weg die SONY heeft gekozen hier en daar veel beter dan die van XBOX-1
nofi, maar dat men nog een ps4 heeft durven kopen na de leugens en sprookjes van sony over de ps3 ..... :F nog niet misschien:
- schrappen van features die geintroduceerd weren
- onklaar maken van linux install
- echte voip chat (niet game afhankelijk)
- verwijderen van games die je als compensatie hebt gehad
- :r pay model
- diverse features aangekondigd; nooit live gegaan
- introduceert features waar niemand op zicht te wachten (twitteren van awards etc.)
- dan nog eens het fiasco van de hack en bijbehorende mailtjes ....
- (master) game servers offline halen van actieve (budget) games

is net zo iets als weer een nieuwe battlefield kopen, terwijl de vorige nog steeds niet goed draait.... zo blijft die grote bedrijven slechte producten aanbieden

fyi; heb geen console nog voorkeur

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 november 2015 12:49]

PS3 is gewoonweg niet te emuleren op dit moment op een doorsee PC (of dus de huidige consoles)..

Maar je hebt wel gelijk, ik weiger om 20 euro te gaan betalen voor games die ik al op de PS3 zelf heb, en liefst zou ik dan dus zien dat wanneer je je originele disc er in stopt (of als je de game via PSN al hebt) dat je dan het spel gratis kunt spelen via PS Now (immers betaal je al sowieso voor het PSN+ abonnement)..
Waarschijnlijk heeft Sony zichzelf ook wel die vraag gesteld VOORdat ze Gamestreamdienst Gaikai overnamen in 2012: http://www.engadget.com/2012/07/02/sony-buys-gaikai/

Ik denk niet dat ze EN het geld gaan spenderen om Gaikai te kopen ($ 380 miljoen), EN ook nog eens R&D gaan spenderen aan het echt backwards compatible maken van PS3 games.

Gamestreaming (gebaseerd op de Gaikai technologie) is de manier waarvoor Sony gekozen heeft om de PS4 backwards compatibility te geven, met daarop een (voor hen) leuk "Spotify" of "Netflix" achtig verdienmodel (maar veel te duur IMHO). Echte backwards compatibility zal dus heus niet zo snel gebeuren.

Je haalt bovendien aan dat Microsoft het beter doet, en dat is waar. Echter, PS4 verkoopt veel beter dan de Xbox One, dus ik zie niet in waarom Sony de noodzaak zou voelen om hun strategie om te gooien. Zelfs als Playstation Now flopt, mensen kopen PS4's om PS4 games te spelen...
Van mij heb je alvast een +2 gekregen. :)

Verder ben ik het roerend met je eens. Mijn PS3 en PS4 staan dan ook broederlijk naast elkaar (PS1 en 2 staan mooi opgeborgen in de kast). Het netwerk en trophy systeem zijn perfect compatibel. Dat is het belangrijkste voor mij. Ik had ook liever maar 1 PS toestel aan mijn TV hangen (het wordt immers nogal druk met 4 consoles, een digicorder, een bluray speler, een versterker etc...), maar ik weiger te betalen voor een service die niet verder komt dan mij te laten betalen voor games die ik reeds bezit (waarvoor betaal ik trouwens dat Plus abonnement al?) Neen, bij mij is deze hele strategie in het verkeerde keelgat geschoten. En dan die belachelijke excuses. Als er toch geen vraag naar is, waarom steken ze dan zoveel geld in Now? Dat het technisch niet mogelijk zou zijn, wuif ik ook weg. MS zei bij de release net hetzelfde, maar kijk, nu is het plots wel mogelijk zonder al teveel moeite. En zelfs als het dan technisch uiteindelijk toch niet haalbaar zou zijn, waarom dan geen backwards compatibility aanbieden via Now, t.t.z. mensen de game laten spelen via Now als het schijfje fysiek aanwezig is in de lezer?

Waar een wil is, is een weg, maar het is duidelijk dat Sony niet wil en enkel uit is op geld. Ironisch dat het succes van de PS4 zich op deze manier dan ook tegen de PS fanboy (zoals mezelf) keert. MS staat onder druk en moet met initiatieven komen. Sony rust op zijn lauweren en geeft zijn fans bijzonder weinig terug voor hun loyaliteit. Jeuh... we krijgen eindelijk betalende avatars op de PS4, iets wat we reeds jaren op de PS3 hebben. 'sigh' Misschien dat de volgende revolutie wel de mogelijkheid zal zijn om je eigen achtergrond in te stellen. *sarcasme*
Denk inderdaad dat Microsoft de betere oplossing heeft. Dus sowieso eens.
De oplossing van Sony zou top kunnen zijn, maar is mij veel en veel te duur.
Aan de andere kant heeft Microsoft het weer minder voor elkaar want het gaat eigenlijk maar om 1 ding... games. En dan vooral exclusives. In theorie heeft Microsoft er wel een paar. In de praktijk is dit gewoon dramatisch. Sony heeft by far de betere papieren.

Toen de keuze gemaakt voor de 360 op een zwak moment, waar ik nog steeds spijt van heb.
De PS4 zou het perfecte moment zijn om naast wat current gen spul ook wat van de vorige generatie op te pakken. Maar dit duurt allemaal al veel en veel te lang en daarnaast is deze oplossing veel te duur.

Ik snap dat het niet zo makkelijk gaat vanwege de PS3 architectuur, maar desondanks een gemiste kans.
Interessant voor de toekomst, maar wel een dure hobby zeg, 20 euro per maand, wat wel rond de 15 zal uitkomen bij een langer abonnement. Daar zou je bij iets oudere games (zoals ze nu als voorbeeld in het artikel staan) toch al gouw de fysieke disc voor kunnen kopen. Ik ga er dan wel even vanuit dat je niet alle 250 games voor tien minuten speelt maar losse games ook echt doorwerkt.
Sowieso zijn shooters en beat-em-ups nog een no-go, maar er zijn zat games waar reactiesnelheid in de millisecondes geen issue is.

Wat ik me nog wel afvraag; zou de input-lag van je TV hier nog bovenop komen? Toen ik mijn TV kocht was 50ms best acceptabel. Maar als de stream er 75 heeft, krijg ik er dan 125 voor mijn kiezen?

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 4 november 2015 11:16]

In de basis ja, lange tijd waren aantal games het slachtoffer van 'controller input' lag, zo mensen het claimde, wat achteraf vaak hun TV zelf bleek te zijn (zo had mijn philips zelfs een whopping 150ms latency).

Bij remote play (stream) moet je latency van streaming x2 doen, 1x input heen en 1x stream terug.
50ms zal van de cpu/gpu tot het scherm zijn, de cpu kan wel al de data ontvangen en verwerken terwijl hij nog met oudere scenes bezig is lijkt me ? 1+1 zal dus niet kloppen.

20 euro per maand is best duur, maar goed, de servers+data kosten ook geld, dus ik denk niet dat ze hier megawinst uit maken.

[Reactie gewijzigd door svennd op 4 november 2015 11:57]

Ik ben hier wel benieuwd naar hoe dit werkt nou ja of het goed werkt is het meer. De infra voor stabiel internet is wel aanwezig in nederland dus dat zou wel goed moeten komen.

Heeft iemand het al eens getest met een UK account? Op zich zouden de ping tijden dan wel mee moeten vallen.
het schijnt best goed te werken. Sowieso worden de game lokaal op een soort van PS3 modules gedraaid waarbij dus 1 module epr game gebruikt wordt. De game experience zelf is dus exact ehtzelfde als op de PS3. Maar de framerate is volgens mij op 30fps gelocked en in shooters is er dan iets van input lag merkbaar.
Het is toch gewoon puur een stream dienst waarbij lokaal video wordt gedecodeerd in plaats van dat er game code uitgevoerd wordt? Dan heb je altijd te maken met wat meer input lag door de tijd die het kost om de videostream van Sony's servers naar je client te krijgen.
Ja maar de compressie die wordt gebruikt is wel erg goed, vergelijkbaar met de PS4 > VIta streaming die echt heel goed bruikbaar is.
Compressie heeft nagenoeg 0 invloed op de input lag. Als je lokaal op een knop drukt, moet die input eerst via het netwerk naar Sony's servers verstuurd, verwerkt en teruggestuurd worden. In welk formaat de stream wordt opgestuurd is irrelevant, zolang deze maar snel te decoderen is op de client.
De totale input lag is dus ongeveer de input lag die je native zou hebben plus (minimaal) de tijd die het kost om een signaal heen en weer te sturen naar de servers. De game experience via een streaming service is daarom in mijn ogen NIET hetzelfde als de native game experience.
Ja maar de afhandeling van de data heeft er wel zeker invloed op. Met de software van Sony ben je eigenlijk letterlijk verbonden aan een PS3 unit op afstand. Dus afgezien van de verbinding er zelf naartoe zitten er heel weinig lagen tussen om verder ermee aan de slag te gaan.

Ik zou zeggen probeer het eens met een vita op een ps4 door middel van een vpn aan te maken op je eigen netwerk zodat je het op grotere afstand kan doen. De input lag is minimaal en denk niet dat de meesten het zullen doorhebben.
Ik heb een keer Destiny mogen spelen op een Vita met PS4 remote play over het internet. Ik vond het geen succes.
Ik heb een aantal nightfalls en weeklies gedaan met mijn vita en op het wennen aan de sticks na ging het prima.
Ja inderdaad, zit nog geregeld tegen 500KB/s aan te kijken (of 65+ uur voor 30gig) als je wat wilt downloaden. Belabberd netwerk lijkt het te zijn.
Het netwerk anzich is prima. Software updates en recente games komen wel met enkele mbits binnen. Echter lijkt het of na verloop van tijd alle oudere software verplaatst word naar de 400Kb server :/
Voor het geld wat je hiervoor op jaarbasis neerlegt koop je een chique 2ehands ps3 met een berg games. Games gaan voor een paar euro bij vele winkels.
Natuurlijk zijn er mensen die streamen liever hebben.
Ik denk inderdaad dat dat de beste optie is. De beeldkwaliteit van PS Now is ook niet al te best naar verluid (upscaled naar 1080p ipv ECHT 1080p).
Dat zegt niet zoveel aangezien het overgrote deel aan titels geen native 1080p output heeft, de ps3 upscaled het net zo goed :)
Blijkbaar neemt Sony streamen dan toch serieus... Waarom steken ze dan zo een brakke netwerkkaart in de PS4 ?
Wat is er mis mee? Ik heb nergens last van. Het enige wat traag is, is psn.
Inderdaad, de downloads via PSN zijn heel erg traag. Als ze verwachten dat iedereen games digitaal koopt via de Playstation Store, mogen ze wel eens wat doen aan de trage downloads.

Ik denk niet dat dit aan de netwerkkaart ligt. PSN kan bijlange na nog niet een Wifi connectie verzadigen qua snelheid.
Ben benieuwd of de ps vita deze dienst nog krijgt in nederland. In Nederland is er ook nooit netflix voor geweest en youtube heeft de stekker ook uit de ps vita app getrokken..

Tekent verdrietig gezichtje in het stof op mn ps vita scherm.
ik speel wel geregeld op de PS TV (PS Vita TV) Destiny wat toch redelijk goed gaat
Ik begrijp nog steeds niet waarom elke generatie een andere architectuur moet hebben.
Dit is één van de grote redenen waarom ik overgestapt ben naar PC (Steam).

Ik hoop vooral dat Nintendo met de NX de eerste aanzet zet en dat Sony/MS volgen.
Waarschijnlijk omdat het een stuk goedkoper is om AMD een x86 CPU te laten ontwerpen gebaseerd op technologie die ze toch al maken dan om IBM een volledig nieuwe PowerPC CPU te laten ontwerpen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er de afgelopen 10 jaar erg veel voortgang is geboekt op het gebied van PowerPC processors, aangezien deze nauwelijks gebruikt worden in consumentenhardware. In ieder geval geen chip van het kaliber PS4.

Voor zover ik weet is de enige PowerPC chip die nu gebruikt word die van de Wii U, en die is zelfs nog trager dan die van de PS3 en de Xbox 360 (maar de kloksnelheid ligt ook 3 keer lager).

Maar ik denk niet dat ze binnenkort van x86 af gaan stappen, dus dat is weer een geruststelling voor de volgende generatie.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 november 2015 12:45]

Ik zou hier best graag gebruik van willen maken. Ik heb nooit een PS3 gehad en er zijn zeker interessante exclusives geweest. Het duurt alleen wel heel erg lang voordat Sony PSnow verder uit rolt. Je zou denken dat ze er nu wat meer vaart achter zetten sinds MSFT met backwards compatibility is gekomen.
Sony doet nu eenmaal aan business.
Ze verdienen natuurlijk liever dan het zomaar weg te geven.

Een voorbeeld hiervan is de PS Vita.
Deze zou ook oorspronkelijk AV-uit hebben gehad maar is op het laatste moment geschrapt in voorkeur een geheel nieuwe Vita aan te bieden die alleen maar op je TV kan worden aangesloten. Een developer heeft dat meegedeeld. Vind de link helaas niet.
Van de meeste games die ik uit de PS3 generatie wilde spelen zijn al PS4 versies. Bijv God of War 3, Uncharted Collection, The Last of Us. Een hoop third party bedrijven hebben de games van afgelopen jaar en daarvoor op PS4 en PS3 uitgebracht, dus ik denk niet dat die willen dat mensen de PS3 versie naar de PS4 streamen. Ik koop liever PS4 remasters of de PC versies van de games die op de PS3 uitgekomen dan betalen voor een abonnement naast playstation plus om ze te kunnen streamen met input lagg.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 4 november 2015 14:26]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True