Sony stopt wereldwijd met verkoop PlayStation TV

Sony is gestopt met de verkoop van de PlayStation TV. De kleine console die PS4-games kan streamen naar een televisie en zelf onder andere Vita- en PSP-games kan afspelen, was sinds eind 2014 te koop in de Benelux. De verkoopstop is wereldwijd.

Op de Japanse Sony-website is sinds kort te zien dat het bedrijf gestopt is met het leveren van de console. In Europa en de Verenigde Staten is Sony eind 2015 al gestopt met het leveren van de PlayStation TV, bevestigt een woordvoerder van Sony Nederland tegenover Tweakers. Het apparaat wordt nog wel verkocht bij een aantal webwinkels, maar dat gaat om oude voorraad. De console zelf is verdwenen van de Nederlandse Sony-website; de pagina is enkel nog via het internetarchief terug te vinden.

In Japan werd het kastje uitgebracht in 2013 en verkocht onder de noemer Sony PlayStation Vita TV. Een jaar later verscheen het product in Europa, onder de naam PlayStation TV. Aanvankelijk kostte het kastje 99 euro, maar de prijs daalde enkele maanden na het verschijnen naar minder dan 50 euro bij veel aanbieders. De PlayStation TV kon zijn beloftes niet waarmaken. Zo bleek er bij het streamen van PS4-games veel lag te ontstaan.

Sony komt waarschijnlijk niet met een opvolger van de PlayStation TV. In een statement van het bedrijf, dat aan Tweakers is gestuurd, staat dat 'het doel van de PS TV is bereikt' en dat Sony zich verder zal richten op het uitbrengen van content en geïntegreerde sociale functies voor de PS4 en PS Vita.

PlayStation TV

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-02-2016 • 14:50

71

Reacties (71)

71
69
27
3
0
38
Wijzig sortering
In een statement van het bedrijf, dat aan Tweakers is gestuurd, staat dat 'het doel van de PS TV is bereikt' en dat Sony zich verder zal richten op het uitbrengen van content en geïntegreerde sociale functies voor de PS4 en PS Vita.

Het doel is bereikt? Nee dit product heeft gefaald. Zeg dat dan gewoon.
Ter info nog het volledige tekstje. Niet erg relevant verder, maar het maakt wel duidelijk dat de kans op een nieuwe versie klein is.

PS TV was developed to provide a wide variety of users, including those that are longtime PlayStation fans, those that have never played video games before, and those that have drifted away from gaming in recent years, with easy access to entertainment experiences only possible on PlayStation.

We believe PS TV has fulfilled the role in that sense, and moving forward, we will focus on delivering PlayStation experience to a wider audience via PS4 and PS Vita by introducing new content and integrated social capabilities that is accessible to a broader user base.
Misschien was falen ook wel het doel (sarcasme).

Kastje verkocht slecht en was een vrij duur alternatief op de Vita, als je geen Dualshock 3 of 4 had en geen Vita, was je alsnog minimaal 140 euro voor een setje PS TV kwijt, je kreeg wel 3 flut games erbij maar dat is het.

Daarnaast deed het ook niet helemaal z'n werk met streamen van PS4 games naar de PS TV, shooters kon je sowieso vergeten ook via LAN.

En mocht je Vita games willen spelen is er een whitelist van games, dat een game als Tearaway niet erop kon werken door gebrek aan touch controls en gyroscoop snap ik nog wel, maar ook games waarvan de Japanse variant normaal werkte kreeg je vaak niet werkend als het om een westerse variant ging, of een game kon helemaal niet gestart worden zonder een duidelijke reden.

Apparaat is volledig nutteloos, want zelfs Streamen ging niet helemaal goed, en voor media had je er ook weinig aan, PS Vita Netflix app (nog steeds US only) kon niet op de PS TV bijvoorbeeld.

Doel van falen is inderdaad bereikt, Sony heeft hiermee onnodig de Vita meer geschaad terwijl deze onterecht al een slechte naam heeft, puur en alleeb voor een extra zakcentje.

(Zal mij niet verbazen dat de Vita ooit een "gem" wordt, sommige van de "gem" consoles waren in hun tijd afgekraakt en zijn nu ineens jaren later geliefd)
@Mizgala28: Helemaal mee eens! Zelf gekocht in de hoop dat het zou werken maar bekabeld werkt het apparaat voor geen meter en is de latency te hoog.
Het zou dezelfde hardware moeten zijn als een Vita maar een Vita werkt beter met minder latency via WiFi dan een bekabelde PS TV.

Erg jammer want de het formaat is uitstekend en het leek echt een mooie aanvulling te worden voor de PS4 om over LAN te streamen.

Daarnaast ook dus het feit dat PS Vita support ondermaats is waarbij zelfs een hoop non-touch games niet werken.

Inderdaad Sony, wanneer slecht uitgevoerd kun je beter stoppen met een product.
Ik weet niet waar iedereen last van heeft maar bij mij werkt het prima over 100mbit LAN.

Enige wat me tegenvalt is 720p
Hm, hangt er van af hoe je het opvat denk ik.
Waarschijnlijk was het destijds niet mogelijk om te streamen naar een (Smart) TV, dus diende Sony zelf een oplossing hiervoor te ontwikkelen.

Gezien dit tegenwoordig wel mogelijk is, is "het doel" wat hun destijds hadden gesteld toch bereikt...?
Hoe stream ik mijn ps4 vanaf een andere locatie in huis naar mijn smart TV dan?
Ik doelde meer op Playstation Now, waarbij je met verschillende smart-tv's (o.a. Sony zelf, en Samsung) spellen vanaf de cloud kan streamen, en spelen met je Dualshock controller. Dit is wel een betaalde service, maar goed.
Sony kan beter standaard de hardware van PlayStation TV integreren in hun tv's. Dan heeft de tv een "uniek" verkoopargument. Uiteraard kan dit ook met een universele streamingfunctie maar ik redeneer even puur vanuit Sony en dan een goede werking van deze functionaliteit kunnen garanderen.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 22 juli 2024 14:22]

Compleet mee eens, of zoals dmvdberg ook heeft gecomment, de PS TV meeleveren met de PS4.
Het kan heel goed kloppen nu heel veel TV's van Sony en andere fabrikanten worden uitgerust met Android TV, dat dit overbodig is geworden om te blijven supporten. Zelf heb ik ook een PSTV liggen thuis en een Vita.

Waarschijnlijk gaan ze het ook (samen met PSNow) integreren in hun TV's.
Oh dat wist ik niet! Ik dacht dat je voor playstation now alsnog een ps4 nodig had. Ik ga me er is in verdiepen.
Volgens mij niet, tenzij ik zelf slecht geïnformeerd ben...
Indien je er alsnog een PS4 voor nodig heb, trek ik mijn woorden uiteraard terug, maar voor zover ik weet kan dit ook zonder PS4 :)
Op dit moment is er alleen beta op de ps4, maar de bedoeling is dat het uitkomt op de ps vita, ps4 en3, smart tv en volgens mij ook ook voor je smartphone.
HDMI over Ethernet.
Als je het goed wil doen moet je de kastjes gebruiken die dual netwerk aansluiting heeft en 2 aparte netwerk kabels anders krijg je nagenoeg altijd dat lag probleem wat dit PS4 versie heeft wat prima is voor simpel video streaming maar niet voor gaming.
Nu heb ik die kastjes nog liggen en die werken best prettig. Enige probleem is dat je dan alsnog in de buurt van je Ps4 moet zitten: De DS moet ook verbinding maken.
Je kan de kastjes ook met USB extender krijgen maar dan raak je natuurlijk wel je draadloos verbinding kwijt
Het doel is bereikt? Nee dit product heeft gefaald. Zeg dat dan gewoon.
Waarom zouden ze? Als ze toe zouden geven dat het product heeft gefaald wordt dat nog tot in lengte van dagen geciteerd door jan en alleman, terwijl hooguit een handjevol mensen de eerlijkheid zouden waarderen. Met een nietszeggend statement als dit gebeurt niets: niemand zal het na volgende week nog citeren of aanhalen, en een handjevol mensen denkt nu "wees gewoon eerlijk." Qua bedrijfsimago is dat laatste scenario toch veruit het beste?
En stel het doel was om de PSvita hardware die over was op te maken met een project dat zichzelf net terug kan verdienen?
Dat zou dan alleen maar om losse chips gaan, gezien de verschillende outputs etc.. zijn het biet bepaald de zelfde moederbordjes
En dat doe je door (bewust in dit geval) een slecht functionerend product op de markt te zetten en je naam te grabbel gooien? Ook nadat die net uit is de prijs meer dan halveren, zal lekker overkomen bij degene die het in de eerste maanden gekocht hebben. Nee lijkt mij niet dat dit de bedoeling was.
En als het zo de bedoeling was zoals je suggereert, dan zijn ze nog stommer bezig!
Tja als elk product op de markt zo goed als maar mogelijk was zou er niet zoveel concurentie zijn he ;)
Zo slecht functioneert het toch niet?
Gebruik m'n PS TV in de woonkamer zo'n beetje dagelijks icm PS4 op zolder :)
BF is een uitdaging maar FIFA en Fallout gaan prima :)
Het doel is bereikt? Nee dit product heeft gefaald. Zeg dat dan gewoon.
Tis gewoon corporate jargon om zelfverzekerd te zijn en hun aandeelhouders blij te maken. Als ze zouden zeggen 'PSTV is gefaald op de markt' dan verliezen ze dat vertrouwen en kost het ze geld.

In business is nooit iets 'gefaald'
Ligt eraan wat het doel was. Als het doel is om zoveel mogelijk consumenten geld uit de zak te kloppen voor een product dat niet functioneert zoals het bedoeld is, is dat doel ruimschoots gehaald :)
niet goed, geld weg.....
Zo gaat het vaak wel ja. Ondanks dat je een product gewoon gratis terug mag brengen naar de winkel omdat het niet voldoet aan wat je er van mag verwachten.

Ongeveer hetzelfde als inboedelverzekeringen die vaker aangesproken zouden mogen worden. Je betaald voor een verzekering, gaat er iets stuk, dan is het niet automatisch een gevalletje 'jammer dan' of 'net buiten de garantie'.
En wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Ik denk dat Sony de stekker eruit trekt omdat het simpelweg geen nut meer heeft (en ja, een faal). De PS TV is niks anders dan een Vita voor de TV. Echter kan je niet alle games spelen, omdat bepaalde games (best veel eigenlijk) gebruik maken van de touchscreen, camera en/of achter touchpad. Deze games werken niet of gebrekkig op de PS TV. De voornaamste reden om het apparaat in huis te halen is dan dus Remote Play. Wanneer de Vita en alle (nieuwe) Sony (en rooted alle Android) smartphones al Remote Play ondersteunen is de noodzaak al wat minder.
Daarnaast komt Sony ook met Remote Play voor Windows en OSX. Volgende stap zal ongetwijfeld Remote Play ondersteuning voor andere apparaten zijn zoals Smart TV's. De noodzaak om nog een PS TV in huis te halen (niks anders dan de Vita voor TV, letterlijk, ook de interface) is er dus simpelweg niet meer. Waarom nog dan een product blijven produceren wanneer je al weet dat je dit jaar met andere diensten komt die dit gaat overtreffen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 14:22]

"Daarnaast komt Sony ook met Remote Play voor Windows en OSX. "

Heb je hier wat meer informatie over, linkjes o.i.d.?
Wellicht zijn mijn Google skills niet maar wat ze geweest zijn, maar ik kan hier geen duidelijke informatie over vinden. Wat de plannen zijn, wanneer dit uitkomt..

Zou zelf wel baat hebben bij het PS4 streamen naar de PC.
Dan kan m'n vriendin weer eens TV kijken
Kijk eens aan, dicht bij het vuur.

https://twitter.com/yosp/status/670077392761716736

Shuhei Yoshida is een van de topmannen van PlayStation ;)

Enkel nog aangekondigd, geen release datum. Iets zegt me dat het niet lang meer zal duren. Firmware 3.5 wordt begin maart uitgebracht als beta. Zou een update voor Remote Play (hoger kwaliteit, minder lag etc) zeker graag zien als onderdeel van FW 3.5, met daarbij PC/OSX ondersteuning.

Wauw, kijk eens aan. Heb nog gelijk ook!

http://www.psx-sense.nl/2...lvr.it&utm_medium=twitter

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 14:22]

Als je even op http://www.vitaplayer.co....tion-tv-compatible-games/ kijkt, zie je dat de grote meerderheid gewoon PS TV compatible is. En de DS4 heeft ook een touch-screen, nl dat leuke vakje midden bovenin.
Dat is een touchpad en geen touchscreen ;) En het werkt heel anders kan ik je vertellen. Waar je ten eerste veel meer ruimte hebt op de Vita, druk je ook actief op een object. Via de Dualshock 4 kijk je naar iets op je TV en probeer je dat te raken via een kleiner touchpad in je handen. Dat werkt zeer zeker niet zoals op de Vita, maar dat dat is begrijpelijk. Vandaar dat ik het als 'gebrekkig' benoem ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 14:22]

Remote play op de PSTV is altijd beter dan op welke telefoon dan ook, los van het gemorrel met controllers op je telefoon (als je geen Xperia Z3 of hoger hebt).

De PSTV heeft het in mijn ogen echter op een ander punt niet gehaald: lag. Er zit een minieme doch aanwezige vertraging in de input. Prima voor low-paced games als The Walking Dead, maar dodelijk voor spellen als Driveclub of Call of Duty, waar iedere milliseconde vertraging te veel is.

Verder nooit spijt van gehad omdat ik juist veel low-paced games speel en zo makkelijk mn PS4 kon streamen, maar heb toch het ding verbannen naar de slaapkamer sinds de komst van de tweede PS4. Maar eens bezien hoeveel het ding nu nog aan zal staan :)
Het grote faal IMHO als je een PS4 hebt, is dat Playststion TV ism Dualshock 4 geen voice ondersteund. Dus het werkt niet wanneer jij je headset met mic in je Dualshock propt. Anders had ik destijds overwogen om PS4 lekker naar mijn slaapkamer te streamen om daar te gamen.
Jammer, maar begrijpelijk. Het product is op veel fronten allemaal 'net niet'.

Mogelijk is het voor huidige PS4-bezitters nog wel een leuk apparaatje om voor een prikkie nu uit de ramsj te halen :)
Tijd om de functionaliteit (afspelen van PS1 / PSP / Vita games) naar de PS4 te brengen voor digitale content.
Voor Vita games was/is de PSTV / PS4 maar half geschikt gezien je geen touchscreen hebt.
Klopt, maar de games die wel werken zonder touch screen zou ik graag op de PS4 spelen. Ik wil zelfs wel een eenmalig bedrag voor de emulator betalen of een klein bedrag per titel die ik al digitaal bezit.

Ik heb gewoon gemerkt dat ik niet graag mobiel game, maar een game als Persona 4 Golden zou ik graag op de PS4 nog eens spelen.
Misschien brengen ze Persona 4 wel uit op PS4, dat was een PS2 spel namelijk en Sony is bezig met heruitbrengen van die games voor PS4.

Emulatie van Vita zou te ingewikkeld zijn voor PS4 vrees ik, daarnaast is Persona van Atlus en niet van Sony dus Sony zelf kan het ook niet op eigen houtje eventueel voor PS4 uitbrengen.

Daarnaast noemen wij dat soort games exclusives, iedere console heeft ze de een meer dan de ander.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 juli 2024 14:22]

Ik zie graag dat ze RemotePlay voor de Vita ook omdraaien, dat je alles wat de Vita kan ook op de PS4 gedisplayed kan worden, desnoods met de Vita als controller, dan kunnen zelfs alle games werken zonder problemen...

Ik heb een Vita, maar lijkt me toch wel leuk om sommige games op de tv te spelen, jammere van de PS TV was gewoon dat ie niet alles ondersteunde...
Was ook altijd mijn hoop, aangezien de 1e gen Vita een "Accessory port" had. Toen de 2e Vita uitkwam was die er niet meer. Mijn PSP kan dat nog wel, maar ook dat kan niet met alle modellen.
Waarschijnlijk kunnen ze dit gat softwarematig gaan vullen met Remote Play, oa naar de pc
Dan kan ik mij voorstellen dat de niche voor playstation tv sterk is verkleind en er geen afzetmarkt meer voor is en het product niet meer binnen Sony's strategie valt.
Dit betekent denk ik ook dat er in de toekomst geen vita-games meer bijgewerkt zullen worden zodat deze op de ps-tv speelbaar zijn?
Zal aan de devs liggen of dat gebeurt denk ik
Vita games en toekomst? PS Vita is door Sony ook al bij legacy hardware geplaatst.
True, maar bestaande vita-games werden naar mijn weten langzaam aan toegevoegd aan het rijtje met compatible games voor de playstation tv. Ik heb daarom nog zitten twijfelen om er een aan te schaffen (omdat je elke maand toch 2 gratis vita games krijgt bij plus). Maar dan moet het lijstje wel uitgebreid blijven worden ;)
Al toen we het gingen verkopen bij de Dixons (R.I.P) was er enorme twijfel of dit een succes zou worden. Misschien hadden ze de PSTV beter standaard bij elke PS4 kunnen stoppen. Dan zou de markt er heel anders voor staan.

Then again,...... als 'het doel' bereikt is kan het ook zijn dat dit een groot experiment was.
Bij iedere PS4 stoppen is zinloos; ze moeten in dit geval verdienen op de hardware omdat de software sowieso al verkocht zou worden (PS4 games, je hebt immers ook een PS4). De paar spellen voor de Vita die men dan wel of niet zou kopen zou het niet compenseren.

Hooguit dat het meer mensen over de streep trekt een PS4 te kopen, maar ook dat verwacht ik niet. Het kan echter prima zijn dat de restanten/overproductie zich in een beperkte oplage laat toevoegen in een pack.
De PSTV is ook zeker geen slecht product. Maar wat we merkten is dat veel klanten niet echt 'snapten' wat de meerwaarde is. Laat staan er 99,- voor over hebben. Voor 49,95euro misschien wel?

Door het meer op mensen te forceren krijg je iig een sluitend ecosysteem. Als dat een ding is dat je wil tenminste.
Nou das mooi dan ben er heel blij mee,

werkt lekker op vakantie dan een vita. ik vind het zonde dat het weg, hopelijk word die nog wel bij gehouden zodat ik met ps4 gewoon nog in de slaapkamer op groot scherm kan gebruiken.
Het apparaat werkt anders nog gewoon. Ze gaan alleen stoppen met verkopen en geen nieuwe games meer toevoegen.
Op soortgelijke functie ben ik al een tijd aan het wachten. Maar dit product was het voor mij net niet.

Ik heb twee apparaten in huis staan, die allebij redelijk vast staan. Maar helaas, de TV wordt vaak gebruikt door mijn vriendin, dus zou graag zonder het apparaat te slepen, de functionaliteit van de xbox te gebruiken.

Zelfde geld ook andersom, graag zou ik voor de tv, de functionaliteit en de power van mijn computer gebruiken. Helaas heb ik daar nog geen fatsoenlijke oplossingen voor gezien.
Is dit allemaal niet een beetje wat Nintendo ook doet met de WiiU gamepad? Maar dan behalve dat er een klein scherm aan zit, zit er een full HD scherm aan vast.
Met het verschil dat de WiiU gamepad geen lag heeft, ook niet bij actiespellen. En dat zelfs draadloos. Ook werkt een koptelefoon/headset gewoon op de WiiU gamepad. Het kan dus wel, maar Sony heeft het gewoon niet goed geïmplementeerd op de PSTV.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.