Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 151 reacties

Sony heeft ontwikkelaars toegang gegeven tot de zevende core van de PlayStation 4-cpu. Voorheen was die samen met de achtste en laatste core gereserveerd voor het besturingssysteem van de console. Mogelijk is de core nog steeds wel deels verantwoordelijk voor andere functies.

Sony heeft het nieuws niet officieel aangekondigd, maar het bleek uit de patch notes voor een FMOD update. Dat is de middleware die de audio voor zijn rekening neemt in de sdk van de PS4. Onder andere een gebruiker van Neogaf viel de regel in de notes op. Daarin valt "Added FMOD_THREAD_CORE6 to allow access to the newly unlocked 7th core" te lezen, wat weinig ruimte voor interpretatie overlaat. Bronnen van Eurogamer bevestigen de wijziging, maar blijven anoniem omdat er een nda geldt voor de sdk.

Dit betekent niet dat PlayStation 4-games die al op de markt zijn nu gebruik zullen maken van core nummer 7 en daar prestatiewinst uit zullen boeken. Gameontwikkelaars moeten in hun softwarecode wel specifiek schrijven dat de core gebruikt moet worden en op wat voor manier. Games die al op de markt zijn, kunnen wel baat hebben bij de core als ontwikkelaars besluiten door middel van een update de extra core in te zetten.

Hoewel de zevende core nu beschikbaar is voor gamemakers is het nog niet zeker of de core ook te allen tijde tot hun beschikking staat. Het kan zo zijn dat de zevende core nog verantwoordelijk is voor secundaire functies van de console, zoals bijvoorbeeld het maken van een screenshot. In dat geval kan het gebruik maken van een dergelijke functie dus een uitwerking hebben op de prestaties in een game. Volgens de bronnen van Eurogamer is dit mogelijk inderdaad het geval.

Bij de Xbox One-console van Microsoft werd in januari van dit jaar hetzelfde gedaan. Daar werd eveneens de zevende van de acht cores vrijgemaakt voor ontwikkelaars, maar ook daar blijft het zo dat het besturingssysteem aanspraak kan maken op de rekenkracht van deze processorkern voor bijvoorbeeld het verwerken van stemcommando's. Ontwikkelaars krijgen bij de Xbox One maximaal 80% van de cpu time van die core.

Playstation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (151)

Cool, betekent dit nog meer rekenkracht voor nog betere prestaties/graphics? :9~
Betere graphics ga je er niet door krijgen, het gaat hier over een CPU core en geen GPU.
Het kan echter wel helpen om de berekening van physics en dergelijke vlotter te doen verlopen, waardoor je minder hiccups krijgt en misschien wel wat meer FPS kan verwachten (als de CPU de limiterende factor is/was)
In je render pipeline kun je taken door de CPU laten uitvoeren.
Lastig, maar niet onmogelijk.
Er zijn veel games die software rendering gebruiken of post rendering op cpu time(CG).

Edit: post aangepast omdat deze niet correct was.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 30 november 2015 21:50]

Hoe zie je dit voor je dan? Rendering in software is gruwelijk veel trager. Ik ben dit nog nooit tegen gekomen. Wel andersom: software rendering binnen CG, en dan HW particles eroverheen post processen met z-index info (zodat de apparte laag hardware rendered particles weet of er wel of geen object voor zit, ergo aan/uit). Maar dit zijn apparte render passes met 2 verschillende renderers en compositing. Waarom zou je in godesnaam in een game niet de gpu gebruiken voor rendering, en software rendering gebruiken? En afaik is dit niet te combineren realtime, naast het feit dat ik geen voordeel kan verzinnen voor een game waarom je dit zou willen . Integendeel.
Ik zou dit als leek zien door de CPU meer voor traject te geven. Waarbij de GPU minder berekeningen hoeft te maken. Uiteraard werkt het niet als je frames gaat verdelen tussen CPU en GPU. Maar als bijvoorbeeld een CPU al het een en ander voorbereidt voordat deze het doorstuurt naar de GPU dan kan ik me voorstellen dat je meer FPS uit een game krijgt. Al zal dit maar amper schelen in de praktijk.

Het zijn en blijven gewoon trage machines de ps4 en xbox. Een core meer of minder zal hier weinig aan gaan veranderen ben ik bang. Ze hebben gekozen voor goedkope oude hardware waarbij nog voor de release al bekend was dat games niet op 60 FPS zouden draaien.

Ik ben zeer benieuwd of Nintendo nu een antwoord heeft op de consoles van sony en microsoft. Ik hoop in ieder geval dat ze dit keer met iets komen wat ook echt de moeite is. en niet weer een slap aftreksel van de vorige console.

Nu heeft Nintendo echt de kans om weer met iets te komen dat beter is dan de concurrentie. Aankomend jaar kan nog wel eens een interessant jaar worden.
Je vergeet alleen een ding. Alhoewel de hardware inderdaad mediocre pc hardware is en je bijna voor hetzelfde geld een net zo snelle pc in elkaar zet, is deze hardware nog altijd een factor 100 sneller dan hun voorgangers en kijk wat voor graphics ze daar nog uit wisten te halen. Het voordeel van consoles is dat iedereen exact dezelfde hardware in huis heeft staan en je als developer dus heel hardware specefieke optimalisaties kan uitvoeren. Daarnaast wordt er ook closer to metal geprogrammeerd omdat er geen trage software die alle verschillende hardware moet afvangen(directX) nodig is. Dus alhoewel de hardware mediocre is kunnen ze met gemak een factor 10 meer kracht eruit halen dan bij een standaard PC.
Nou moet ik wel zeggen dat met directX 12 dat verschil wel een stuk kleiner zou worden.
Als een game cross platform wordt ontwikkeld via 1 engine valt het voordeel van dicht bij de hardware te staan voor een deel weg. Er moeten dan immers weer Xbox/PS/pc/... specifieke optimalisaties worden doorgevoerd of je neemt gewoon de grootste gemene deler bij wijze van spreken.
Dat klopt, daarom hielden de xbox360 en ps3 lange tijd de vooruitgang van games tegen, omdat immers de meeste games ook nog steeds op deze platformen moesten draaien. Doordat deze consoles al een lange tijd op hun max zaten werd er ook lang niet meer echt in nieuwe game engines geinvesteerd. Deze verouderde engines worden helaas ook nog steeds veel gebruikt bij de PS4 en Xbone (kijk b.v. call of duty black ops 3) waardoor er nog niet echt overweldigende resultaten worden geboekt op deze consoles. Pas wanneer de game engines komen die xbox360 en ps3 support droppen en specifieke xbone en ps4 optimalisaties bevatten zul je het echte kunnen van deze consoles gaan zien.
Ik denk overigens dat dit nog wel een jaar of 2 gaat duren voordat dat gaat gebeuren..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 december 2015 00:12]

Ik ken weldegelijk een titel waar ze software rendering gebruiken, waar hardware niet beschikbaar is, en deze titel is niet oud.


Als je gpu beschikbaar hebt, natuurlijk gebruik je het dan..
Noshitsherlock ik ken legio titels waar je software rendering kan gebruiken, maar die titels zijn allemaal heel oud. Doom per default, quake! (Net als ik hehe). En toen zag het er al niet uit en was het poeptraag. Met hedendaagse games is het theoretisch mogelijk maar praktisch ondoenlijk. Ik bedoel: een cpu moet tegenwoordig een gpu logisch bij kunnen houden... Met wat de gpu grafisch kan. Met een corei5 2500k zit je hedentendage op het randje vs nieuwe gpu's en dan impliceer jij dat je die grafische api in software kan emuleren?? Ja theoretisch maar het is simpelweg belachelijk.

De context van deze draad is extra cpu core op ps4. Als er dan iemand roept: software rendering dan... Nee. Gewoon nee.
Gebeurde voornamelijk op de PS3 en de Cell, veel PS3 graphics van games draaien op de Cell en de GPU loopt er een beetje naast als de slome duikelaar.. (bij de PS3 kon de GPU de CPU niet bijhouden, wat grappig is anno2015 want moderne CPU's zijn zo traag)

[Reactie gewijzigd door stewie op 30 november 2015 20:32]

Waar haal je die nonsens toch eigenlijk in hemelsnaam vandaan steeds 8)7. De core van de rendering, namelijk pixels plotten, vindt gewoon plaats op de RSX want daar is de cell architectuur absoluut niet snel genoeg voor (met name door de benodigde texture fetching). Wat je veelal wel zag (maar lang niet altijd) was dat de SPU's werden ingezet voor vertex transformation (omdat de vertex pipeline van de RSX nou eenmaal niet zo snel was) en post processing (omdat je meestal toch wel tijd over had op de SPU's).
dat klopt, maar de RSX deed veelal eigenlijk haast niets meer als een GPU uit de tijd zonder vertex shaders. (er zijn een paar dingen waar de RSX zelfs sneller was als de Xenon, omdat het geen unified shader architectuur was)

veel van de dingen in deze link werden ook gedaan door third-party studios, omdat je op de oude manier van programmeren de xbox360 nooit kon bijhouden
http://www.eurogamer.net/...a-monica-mastered-the-ps3
maar de RSX deed veelal eigenlijk haast niets meer als een GPU uit de tijd zonder vertex shaders
Hoe is dat relevant dan? Pixelshaders vormen nog altijd het hart van het renderingproces. Zeggen dat de GPU er als slomeduikelaar bijliep en alle graphics op de Cell gerenderd werd is een compleet foute weergave van de feiten.
(er zijn een paar dingen waar de RSX zelfs sneller was als de Xenon, omdat het geen unified shader architectuur was)
Hij had geloof ik een iets hogere bandbreedte naar video mem, maar daartegenover had de Xenos (de Xenon was de CPU) weer 8MB aan bloedsnel EDRAM
dedicated pixels shaders zijn sneller als shaders die beiden kunnen.
en ik noem de RSX een slome duikelaar omdat de doorvoer naar de CPU en terug gewoon slecht te noemen is, er is spraken van een omgekeerde bottleneck dan wat je op de PS4 ziet

bij de PS4 is het omgekeerd van de PS3, de GPU is veel sneller als de CPU (en grappig is dat de ace architectuur van AMD erg op de cell lijkt en ook zo gebruikt wordt door het ICE team van sony)

De PS4 heeft 8 ACEs en de xbox one slechts 2, dus op de PS4 is het verstandig om compute taken volledig op de GPU te doen. (op de xbox mis je dus 6 compute units, en ook met edram maak je dat gebrek nooit goed)

Edit (een R9 290 heeft bijvoorbeeld ook 8 Ace units, en geen enkele standaard pitcairn heeft er zoveel zelfs niet de HD7990)

[Reactie gewijzigd door stewie op 1 december 2015 11:06]

De extra core zal zeer waarschijnlijk niet gebruikt worden voor grafische berekeningen.
Het gebruik van een extra core kan echter wel de GPU ontlasten van rekentaken, dus netto/netto betekent het wel degelijk winst op grafisch gebied.
Vroegah maakte dat weinig uit en was de gpu meestal de bottleneck. Ik kan me goed voorstellen dat dat nu nog steeds het geval is.
Bij veel games is de CPU de bottleneck dit is met directX 12 en met Vulcan hopelijk een stuk minder of opgelost, gpu moet namelijk wachten op de 1 core van multicore cpu todat deze klaar is met zijn cycle.

Doordat namelijk Graphics api's zijn ontwikkeld in de tijd van single core en er nooit rekening is gehouden met multicore.
Alleen maakt de PS4 geen gebruik van DX12. Wel is het zo dat de CPU van de PS4 in sommige gevallen de GPU niet genoeg "gevoerd" kan krijgen. (Aan het ram zal het niet liggen).
De PS4 heeft GNM, die nog veel verder gaat als DX12 qua direct-access.

"doorvoer naar de GPU is geen probleem, alleen maken veel games gebruik van DX11 vertaling software om hun verouderede engine snel naar de PS4 te brengen, en zelfs met dat feit zijn ze nog steeds sneller als de xbox :+ die dus native DX11/DX2 draait "

De bottleneck bij veel first-gen games op de PS4 komt omdat je veel luie game studio's hebt die niet de moeite nemen om de middleware die DX11 naar de PS4 api vertaalt te vervangen met een native renderer.

[Reactie gewijzigd door stewie op 30 november 2015 20:24]

De bottleneck bij veel first-gen games op de PS4 komt omdat je veel luie game studio's hebt die niet de moeite nemen om de middleware die DX11 naar de PS4 api vertaalt te vervangen met een native renderer.
Dan kan je beter je ogen richten op de maker v/d middleware. Is dat Sony zelf niet? Dan zorgen ze zelf voor luie studio's.
en doordat er nu weer cpu cyclus vrij zijn kan je cycles van de cpu core waar Graphics api op draait ontlasten, en misschien ligt er aan, heb je meer tijd voor de gpu.
Als ik me niet vergis gebruikt deze generatie aan consoles een tablet cpu. Waardoor op sommige moment de cpu de bottleneck zou kunnen zijn.
Het is inderdaad geen super snelle core maar het zijn er wel 8. Games zijn vaak vrij goed te multi-threaden (als je er wat moeite in stopt natuurlijk) dus dat is een efficiŽnte oplossing vergeleken met een enkele of twee snelle cores.
Nee zo werkt dat niet, de GPU heeft een heel andere intructieset en toepassing. Het is dus niet mogelijk of op zijn best zeer ineffecient om code voor de GPU op de CPU te laten draaien of andersom. :)
Ze hebben het over de audio processing als ik het goed lees.
Hiermee kunnen ze hun eigen mixer & DSP filtertjes en effectjes intikken waarschijnlijks, inplaats van door sony voorgeprogrammeerde audio algoritmes.
Die core is dus zoiezo al in gebruik voor hetzelfde doel.
Voor zover ik het begrijp is die audio middleware gewoon de eerste toepassing die in hun patchlog heeft staan dat de 7e core gebruikt wordt, niet dat de 7e core puur voor audio-toepassingen is.
Het is nog even de vraag wanneer we de resultaten zien. 'Geruchten' gaan dat dit in eerste instantie alleen voor 1st Parties toegankelijk zal zijn, dus met die gedachtengang zien we pas in maart (Uncharted 4) aan het werk. Maar het zou Sony sieren om selecte developers ook toegang te geven; vooral bij CPU-intensive games (zoals het gros van de Openworld games, denk aan een Witcher 3)

Enfin, mooi werk van Sony. Men heeft iets soortgelijks ook gedaan met de PS3 en Vita; alhoewel het daarom vrijgeven van RAM ging nadat de footprint van de OS verkleind was; misschien kunnen we dat ook nog voor de PS4 verwachten :o
eigenlijk ja. Er zijn bij triple buffering 3 frame in de pipeline. En eerst moet de volgende frame door de CPU opgezetworden waar de drawcall lsit wordt los gelaten.

Dat kan dan iets sneller. Je gaat van 6/8 CPU bruto rekenkracht naar 7/8 bruto reken kracht. Met resultaat dat CPU deel van frametime kleiner wordt en dus de GPU iet meer ruimte krijgt om zijn ding te doen. Zoals iet complexer beeld of iets hogere resolutie die dan native is of kleiner dan wordt het geupscaled.

6/8 naar 7/8 is geen flinke vooruitgang eerder iets dat met cijfertjes neuken aangetoond kan worden. Niet iets dat game experience drastisch gaat veranderen.
Waarschijnlijk niet resulterend in mooiere grafische prestaties maar misschien wel in betere grafische prestaties --> stabielere frame rate of minder stutter.
Ik zal niet al te veel verwachten.
De individuele cores op de consoles zijn vrij zwak en daar komt ook nog eens bij dat de taak van het renderen van mooie graphics eigenlijk vooral bij de GPU ligt, die helaas niet uitermate sterk is. de CPU wordt meer gebruikt voor ingewikkelde, lange, taken. Zoals de AI of physics simulations.
Denk dat dice dit wel kan waarderen, hoorde dat ze de 60hz functie van bf4 naar ps4 willen brengen. Een extra Core voor deze extra berekeningen zal wel goed uitkomen.
Op zich wel beter prestaties, er waren 6 cores beschikbaar, nu 7, dus simpelweg 1/6 meer rekenkracht in het beste geval. Graphics zullen niet direct hierdoor verbeteren
Grafische rekenkracht komt uit de GPU, niet uit de CPU. Nee dus :P
Nu ben ik niet bekend met de PS4 maar opzich kan een CPU best taken overnemen welke nu door de GPU gedaan wordt. Indirect zou het mogelijk kunnen zijn dat er meer GPU rekenkracht beschikbaar komt.
Ben ik alleen wel bang dat de winst die je er dan uit zou halen bijna niks is. Als is het maar om het feit dat een gpu nu eenmaal gemaakt is om graphics taken te doen en hier vele malen sneller in is. Verwacht er niet veel van.
Zo kan het ook andersom gelden.. taken die nu minder efficiŽnt door de GPU gedaan worden omdat er te weinig CPU cores beschikbaar waren. Maar uiteindelijk weten we het pas wanneer er een evt. patch komt voor een bestaande game.
De PS4 heeft voor alles 1 en dezelfde bandbreedte volgens mij. Een extra core kan 'ontlasten' maar zal geen wonderen verrichten. Het zal eerder zijn de zeer zware grafische scenes iets te doen versnellen weer omdat er sprake was van FPS drops in sommige games met sommige scenes (terug naar 20fps ofzo).
Okť, dat zou inderdaad kunnen ja :)
Ik denk overigens niet dat dit hoe dan ook een significant verschil gaat maken.
Dat zou prima kunnen, dat doen bovendien wel meer OS bouwers, waarom ook niet als het nuttig kan zijn.
Maar als de gpu lang op de cpu moet wachten voordat het weer kan renderen, lijkt me door cpu tijd meer te verdelen naar andere cores dat je gpu meer tijd geeft voor rendering. Zal wel niet heel veel uitmaken maar you never know.
Betekend dit ook meer hitte ontwikkeling voor de PS4? Meer vraag van de fan, meer herrie?
Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel het OS de 7e core gebruikt en hoeveel de ontwikkelaars ermee gaan doen. Sony is er blijkbaar toe in staat het OS van 2 cores naar 1 core terug te schroeven, dus dan zal er denk ik geen hele zware load op die twee cores hebben gelegen. Het zou best kunnen dat er nu dus netto meer werk verricht gaat worden in zowel de 7e als de 8e core, wat voor meer hitte zal zorgen.

Aan de andere kant, we hebben het hier over een kwart van de CPU, welk opzich nog niet de helft van de hitte in de PS4 genereert, dus of het uiteindelijk een merkbaar verschil oplevert is nog maar de vraag.
Vind zowieso dat Sony met de ps4 en knap stuk techniek hebben neergezet. Hoewel het niet de krachtigste hardware is vind ik het toch knap dat ze het zo koel en stil hebben weten te houden.
Sorry maar meen je dit? PS4, koel en stil?

De PS4 is alles behalve dat, heb zelf al sinds de launch mijn PS4 en het is echt ťťn van de luidruchtigstige consoles die ik heb (en heb gehad).
De formfactor is echt indrukwekkend, als je ook een teardown bekijkt zie je dat Sony echt schitterend werkt heeft geleverd.

Helaas gaat al dit moois ten koste van 2 zaken, het geluidsniveau van de PS4 en de temperatuur van de PS4.

Op internet lees je zoveel klachten van mensen die een PS4 hebben die oververhit raakt.
M'n zwager is helemaal blij met Fallout 4 en inmiddels al 3 keer is z'n console in safe mode gegaan omdat hij te warm wordt.
Zijn console heeft vrij weinig ruimte dus het ligt niet helemaal bij Sony maar het is wel degelijk een probleem voor een hoop mensen.

Mijn PS4 staat "vrij" op mijn TV meubel, zeeŽn van ruimte om de console heen en als ik 10 minuutjes de Witcher 3 speel dan is het alsof er een helikopter in het spel zit..
Wat een takkenherrie maakt dat ding! (En dat op 4m afstand)

Daarnaast heb ik ook een Xbox One, wat een gigantisch ding.. de PS4 past er bijna twee keer in maar die is echt heel stil.
De Xbox heb ik gekocht voor de nieuwe Tomb Raider.
Heb inmiddels al ruim 40 uur in het spel zitten en zelfs tijdens ontzettend drukke stukken hoor je de Xbox bijna niet.

Ontzettend jammer want ik heb meer met Sony en Playstation dan met Microsoft en Xbox.

Doe mij maar een core minder Sony! Zet nummer 7 maar uit.

[Reactie gewijzigd door Evernote op 30 november 2015 21:11]

Bij de mijne hoor je meer de blueray maar ook niet erg luid
De ps4 heeft een octo-core processor, dus het gaat om een achtste van de cpu...
Op het eerste gezicht wel, maar als sony de 7e core vrijgeeft dan betekent dat waarschijnlijk dat het werk dat eerst door de 7e en 8e core samen gedaan werd, nu alleen door de 8e gedaan wordt. De load wordt dus zowel op de 7e als de 8e core groter. Daarom had ik het over een kwart.
Aah, op die manier!

Excuses...
Nope, de 7/8de core werden al gebruikt door het systeem (omdat het OS nog niet volledig geoptimaliseerd was/is)
De CPU verbruikt haast niets qua stroom, ongeveer 30 watt voor 8 cores (het is geen monster van een CPU)

[Reactie gewijzigd door stewie op 30 november 2015 20:38]

Wel de goede kant op rekenen hŤ;
Van 6 naar 7 cores is niet 1/8 meer maar 1/6 meer cpu power....
Dat is toch bijna 17% meer.
Ik weet verder niets van ps4, zelfs nooit een van dichtbij gezien, maar als ik 17% meer uit mijn pc weet te persen dmv een overklok dan ben ik zeker wel blij ;)
Nou bruto is het.

(( ( 7/8) / (6/8) ) -1) x 100%
(7/8) / (6/8) is natuurlijk gewoon hetzelfde als 7 / 6 oftewel 1 1/6 ;). Oftewel die 8 cores totaal is geen relevant gegeven. Dat hadden er net zo goed 100 kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 30 november 2015 20:52]

Wat er daadwerkelijk voor prestatiewinst van die 7e core te verwachten valt is totaal niet te zeggen. Het is nog steeds zo dat het systeem als geheel net zoveel cpu kracht heeft als voorheen, daaraan is niets veranderd, en het kan ook prima zo zijn dat die 7e core puur en alleen bedoeld is om devs meer services naast een game te laten draaien, denk aan online functionaliteiten van een game zelf.
Als devs de bewerkingen die door core 7&8 gedaan zouden worden alleen maar op core 8 laten draaien dan zullen ze toch wel zeker weten dat het geen nadelige invloed heeft op de uitvoering daarvan, anders zouden ze het niet doen lijkt me.
Aan de andere kant, het kan natuurlijk ook zo zijn dat er maar een deel van de 7e core gebruikt wordt, omdat hij in de oude situatie niet volledig belast werd maar wel gedeeltelijk.
Sowieso kan er nu wat meer geschipperd worden met de verschillende threads om zo tot een optimale verdeling van de berekeningen te komen die zoveel mogelijk cores zoveel mogelijk belast, wat zou moeten resulteren in een verhoogde "power"
Als er voorheen twee berekeningen die 60% van een core nodig hebben tegelijkertijd moesten draaien dan waren daar 2 cores voor nodig van de 6, als er 1 van die berekeningen nu naar de 7e core kan die voor <40% belast was (in de oude situatie) dan komt er per saldo 1 core helemaal vrij.
Ik ben geen programmeur maar het lijkt me dat er met een beetje moeite veel winst te behalen valt.
Aan de andere kant, op een pc hebben meer cores niet zoveel effect omdat de spellen niet zoveel threads hebben, dus als een spel niet specifiek gemaakt wordt voor optimale multithreading dan zal het verschil nihil zijn...
Moet je het zelf ook ff goed neerzetten. Die 6de is wel relatief.
Van de 8 waren er 6 bechikbaar, nu 7.
Of alle beschikbare kernen laten draaien op 80% van hun snelheid zodat de console iets minder als een stofzuiger klinkt.
2 cores op halve snelheid produceren evenveel warmte als 1 core op volle snelheid.
Nee, de formule voor opgenomen vermogen bevat o.a. 2x voltage x frequentie. Bij lagere frequenties kunnen tegenwoordig de voltages omlaag. Bij halve loads produceer je dus relatief veel minder warmte omdat het voltage dubbel mee telt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 november 2015 19:08]

Die van mij is compleet geruisloos (november 2014 model) op het inladen van een disk na.
Als ie te weinig koeling krijgt door vlak bij de inlaat rechts iets neer te zetten, gaat ie wel hoorbaar koelen.
Ook onder load? Ik heb namelijk een PS4 van dezelfde periode (CUH-11xx) en die durft toch behoorlijk te blazen tijdens het gamen hoor. Idle is die idd zo goed als geruisloos.
Ik heb helemaal geen last van koeling of stofzuiger geluiden. Die van mij ligt dan ook op op het tv meubel direct in de openlucht.

En ik heb hem sinds dag in van de launch.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 30 november 2015 19:32]

Jeps, elke vorm van load. Geen fan te horen.

Moet er wel bij zeggen dat de PS4 op een plankje onder de tv staat.
Staat dus niet ingebouwd en kan vrij ademen.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 30 november 2015 20:53]

Bij ons staat die op het TV meubel, kan dus ook het probleem niet zijn...
Hij staat bij mij in een meubel rechts tegen de wand. Ik zal hem eens in het midden zetten of links. Nooit echt bij stil gestaan waar hij de lucht aanzuigt.
Links en rechts zuigt ie de lucht aan. Het midden is dus ideaal.

http://vr-zone.com/articl...cooling-system/69852.html voor uitleg over de airflow
Een pleister plaatsen op'n gapende gat? Jesus Sony, WTF!?

Sony (en Microsoft) zijn vastgeroest in een verouderde filosofie en begrijpen nog steeds niet dat'n een game console met verouderde hardware (vernieuwingscyclus van 4 jaar?), absoluut niet meer van deze tijd is. Men zit opgezadeld met een verouderde console (1080p zou vanzelfsprekend en 4K zou mainstream moeten zijn). Niet goed voor de (gefrustreerde) consument en voor de producent(lees: geen hardware inkomsten meer, op games na).

Dit is wat Sony (en eventueel ook andere game console ontwikkelaars) zouden moeten doen; overstappen op ARM SoC's (de 2015 generatie van o.a. Qualcomm, Samsung, Apple, ... SoC's kunnen nu al vloeiend 4K draaien) en de console modulair maken (kom ik nog op terug), bovendien kun je met de omschakeling, een game console zuiniger en stiller maken (50 Wh i.p.v. 100-150 Wh?)

Hoe reeel zijn de kansen van Sony om (efficient - zonder al te dure investeringen) over te schakelen naar een ARM platform? Op lange termijn denkend (aangezien men meer kan verdienen op hardware zonder nieuwe consoles te verkopen - kom ik op terug) zou dat geen al te moeilijke beslissing mogen zijn. Kijkende naar de software waar de PS4 op draait (de PS4 draait op Orbis OS, een aangepaste versie van FreeBSD, vergelijkbaar met Linux zou dat geen al te grote uitdaging (investering) mogen zijn.

Aangezien de concurrentie op ARM (gebaseerde) SoC's (vooral door de concurrentie binnen android/en ook het falen van Qualcomm's SD810 SoC) nu heel snel evolueert (bijna iedere producent heeft/ontwikkeld -door het falen van qualcomm in 2015- haar eigen SoC in de planning), is de ontwikkeling van ARM SoC's in een stroomversnelling geraakt.

Een evolutie waar zelfs Intel niet tegen op kan (wegens het ontbreken van concurrentie -laat staan AMD- waar de consoles op gebaseerd zijn). m.a.w. Neem een licentie van een ontwikkelaar en/of produceer je eigen SoC's.

Wil je meer geld verdienen? Ontwikkel dan een modulaire game console. Ontwikkel een cassette (die de consument gemakkelijk kan wisselen) met steeds weer de nieuwste ARM SoC (eventueel met andere goodies;bvb pcie hdd ipv sata en/of meer/snellere RAM, enz ...) ingebouwd. Biedt een nieuwe cassette (per jaar? -gezien de snelle ontwikkelingen van SoC's) voor een redelijk bedrag. Everybody (consumer/producer) happy. Games met moeite op 1080p spelen, is niet meer van deze tijd.
4k, 8K ... 20K ... Should/would be No Problem.

Tl;DR ... schakel over op ARM, maak je spellen compatibel met iedere (nieuwste generatie) SoC, houd je klanten tevreden, door iedere jaar een nieuwe/snellere SoC aan te bieden (d.m.v. een modulaire cassette met steeds weer de nieuwste SoC aan te bieden), bespaar meer en verdien meer. Win-Win?
C'mon Sony, step out of your comfort zone, make things happen :)

[Reactie gewijzigd door BB4E op 1 december 2015 00:49]

Toch vreemd dat heel weinig producenten van toestellen die manier van verkopen en upgraden toepassen. Je auto houden en gewoon de motor van 2016 erin steken? Nog niet gezien.

Zou er dan toch iets verkeerds zijn met je economische logica qua kleine onderdelen verkopen voor modulaire toestellen ipv een omzet halen op volledig nieuwe toestellen die iedereen sowieso koopt?

(tip: het is een retorische vraag)
Dat die dingen in 2015 geen Full HD aankunnen tegen 60 FPS en nog jaren (naar alle waarschijnlijkheid) moeten meegaan, is inderdaad een schande. Althans, toch in mijn ogen.

Maar om dat probleem dan op te lossen door 'n console modulair te maken, vind ik dan weer 'n minder goed idee. Dan kan je evengoed 'n PC kopen, die is al modulair. En je hebt meer keuze. Anders zit je ook in hetzelfde schuitje wat PC gaming betreft: het spel is beschikbaar maar je hebt een krachtigere module X en grotere module Y nodig. En dat is nu net de eenvoud van 'n console: spelletje erin en gaan. Nu, en binnen een paar jaar nog :)

Over het feit dat Microsoft en Sony (en Nintendo) beter zouden overschakelen naar ARM, geen idee. Maar misschien dat het makkeljker ontwikkelen is voor x86? (Ook al was de PS3 met z'n Cell-architectuur nu ook niet bepaald kinderspel, maar goed.)

[Reactie gewijzigd door PixelShooter op 1 december 2015 10:07]

Toch wel fijn nieuws om te horen voor de PS4, blijkbaar hebben ze het OS beter kunnen optimaliseren waardoor dit mogelijk is geworden. Iedere procent prestatiewinst is natuurlijk winst ;)
Ik denk het eerder dat die 7de core eerst door system maar periodiek gebruikt wordt dus die ander core juist voller belast wordt. Dat ze deze 7de voor dev beschikbaar stellen. omdat het blijkt dat die te vaak idle is. En dev dit zien op hun profiler en mischien de feedback gegeven hebben en MS en Sony gehoor geven.

Ik denk dat die 7de core meer geschikt is voor periodiek of niet latency Kritieke task gebruikt kan worden. Zoals een highlevel AI tread zou op 10 of 1 FPS kunnen lopen.
Ik denk dat die 7de core meer geschikt is voor periodiek of niet latency Kritieke task

Alle cores van de PS4 zijn gelijk, hier zou dus geen verschil in mogen zitten. Wellicht dat de onderliggende API wel zo is ingeregeld. Maar dat weet ik niet.
Ja, dat blijkt ook uit het artikel.
Ontwikkelaars krijgen bij de Xbox One maximaal 80% van de cpu time van die core.
Dus effectief ga je van 6 naar 6,8 cores oftewel 13% meer cpu-tijd. Dat klinkt leuk voor games die net tegen de grenzen aanlopen van de console maar over het algemeen zal het niet zoveel uitmaken lijkt me.
True, alleen CPU intensieve games zullen profiteren. Echter kijk naar de benchmarks van de nieuwe fall-out... PC met simpele* GPU maar relatief sterke* CPU hebben hogere (30-60) FPS dan de PS4 met eenzelfde setting (20-30)?! --> CPU PS4 = beperkend voor de FPS

Kotaku
Eurogamer
Dat is nog niet meteen gezegd. Je ziet namelijk ook dat snel RAM geheugen een erg grote invloed heeft, vooral op de minimale framerates van Fallout 4.

En aangezien dat in de PS4 en X1 gedeeld is met de GPU zal het vechten om latency en bandwidth zijn en is dat waarschijnlijk van grotere invloed.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 november 2015 20:22]

Indirect zorgt dit voor betere prestaties omdat ontwikkelaars nu nog beter kunnen optimaliseren.
Rechtstreeks zorgt dit voor snellere releases, want ontwikkelaars hoeven minder te optimaliseren.
Werd die OS core ook gebruikt voor bv het in de background updaten tijdens het spelen of is dat echt een aparte chip? Voor niets gaat de zon op en er zal toch wel ergens wat water bij de wijn gedaan als de core voor de spellen wordt gebruikt ?
Als ik de klachten over het geluid van de PS4 zo hoor dan ga ik denk ik toch liever spellen vanaf de pc (i5 6600, gtx960) streamen naar een NVIDIA Shield in de woonkamer. Is er eigenlijk al Kodi voor de PS4? En Android TV zal dat ook nog komen voor de PS4 ?
Ik hoop niet dat het ten koste gaat van de snelheid van de besturingssysteem op de PS4, bij de PS Vita heb je 512mb RAM, 256mb was voor het OS en 256mb voor games, na een update dit jaar heeft Sony er 192mb voor het OS gedaan en 320MB RAM voor games.

Je merk bij games niks van, die zijn gemaakt voor 256MB, alleen Borderlands 2 kreeg een update dit jaar en maakt gebruik van de volle 320MB (en werkt daardoor stuk soepeler op de Vita).

Probleem is, OS tovert weleens een melding tevoorschijn als je een game op de achtergrond hebt draaien en iets in bv PSN store wilt kijken dat je te weinig geheugen hebt en dus iets moet afsluiten, en dat sinds die RAM update.

Vandaar hoop ik dat PS4 hierdoor niet qua OS slechter werkt, zou zonder zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True