Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 201 reacties

Sony heeft zonder daar zelf melding van te maken, emulatie van PS2-games geactiveerd op de PlayStation 4. Momenteel is de ondersteuning beperkt tot drie oude Star Wars-games, die geleverd worden in een nieuwe PS4-bundel.

Bij de nieuwe Star Wars-bundel van de PlayStation 4 is een code inbegrepen waarmee spelers onder andere drie Star Wars-games, die oorsponkelijk voor de PlayStation 2 verschenen, kunnen downloaden. Na uitvoerig onderzoek van Digital Foundry blijkt dat de PS2-games op de PS4 geëmuleerd worden. Het gaat om de games Star Wars: Jedi Starfighter, Star Wars: Racer Revenge en Star Wars: Bounty Hunter.

Digital foundry heeft meerde argumenten weten te ontdekken die erop wijzen dat het om emulatie gaat en niet om remasters. Zo is de bediening in de games onaangepast, inclusief verwijzingen naar select en start; knoppen die niet op de DualShock 4 zitten. Ook zijn PS2-logo's nog te zien en verwijzen de games naar memory cards, die de PS4 ook niet heeft. Tegenover Wired bevestigt Sony dat het werkt aan PS2-emulatie om het spelen van PlayStation 2 games op de nieuwe console mogelijk te maken. Dat lijkt erop te wijzen dat er meer PS2-games naar de PS4 komen.

Op grafisch gebied vallen verbeteringen in de games te zien, maar niet overal. Zo zijn de 2d-graphics wel naar een hogere resolutie geschaald, maar omdat er niet meer pixels bij kunnen komen dan er oorspronkelijk in zitten, is aan deze onderdelen de ouderdom duidelijk te zien. De 3d-elementen worden op een hogere resolutie gerenderd waardoor ze er duidelijk wel beter uit zien. Met behulp van post-processing wordt volgens Digital Foundry ook een anti-aliasing-achtig effect bereikt. Al met al zouden de games ten opzichte van hun PS2-voorgangers ongeveer vier keer zoveel pixels in hun beelden hebben. Ook draaien de games op 60fps.

De games hebben ook nog de toevoeging van Trophies gekregen. Dit is waarschijnlijk bereikt zonder de games zelf aan te passen. Sony zou een systeem hebben gemaakt waarin van de games gecontroleerd wordt welke bestanden op de harde schijf ze raadplegen. Dat kan dienen als een indicatie van een bepaalde prestatie van de speler in de game. Het raadplegen van bepaalde bestanden dient als trigger voor het behalen van een bepaalde trophy.

Eurogamer berichtte in januari van 2014 dat Sony van plan zou zijn om emulatie van zijn PS2- en PS1-titels te introduceren. Sony zou van plan zijn om zijn oudere titels naar de PS4 te brengen zonder het gebruik van een simpel upscaling-proces, wat leidt tot wazige beelden. In plaats daarvan zou er meer werk in worden gestopt, dat lijkt te worden bevestigd door de emulatie van deze Star Wars-games. De reactie van Sony tegenover Wired is de eerste officiële verklaring die het bedrijf naar buiten heeft gebracht over emulatie. De reactie lijkt erop te wijzen dat er in de toekomst meer PS2-games middels emulatie speelbaar worden op de PlayStation 4.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (201)

Allemaal leuk en aardig, maar zolang je je ouder discs niet gewoon in de drive kan stoppen en kan spelen heb je er toch niet zoveel aan? Tenzij je zin hebt om je game ALWEER te kopen. Backwards compatibility zou ik toejuichen, maar heb al teveel remakes en upscales gekocht om wederom geld uit te geven aan dit soort praktijken. Als het ECHTE backwards compatibility zou zijn met de reeds gekochte schijfjes...dat zou pas tof zijn!
Ik denk dat dat soort backwards compability amper haalbaar is. Dit hebben ze indertijd al met de PS3 Phat (1ste versie) gedaan maar de toename in prijs alleen maar voor een disc speler die ook met PS2 schijfjes overweg kon was te hoog. Het is ook een beetje een niche, gamers kopen een PS3/PS4 immers vooral voor de nieuwe games. Sony heeft die duurdere speler er dan ook uit gehaald om de kostprijs te drukken.

Ze hebben het dus al eens geprobeerd maar hardwarematige backwards compability komt niet best uit een cost-benefit analyse. Ik ben blij dat ze het alsnog doen met een soort emulatie programma, ik zou graag nog eens de goede oude burnout legends/dominator willen spelen!

Ik heb trouwens ook commentaar gezien waarom ze dit niet doen voor PS3 games. Maar het was al bijzonder lastig programmeren voor de Cell processor van de PS3, laat staan emuleren. Als ik me niet vergis is de processor van de PS4 nota bene minder krachtig dan de Cell!
Dit is al maanden geleden aangegeven door Sony dat bij release van de nieuwe starwars er een aantal PS2 games ook speelbaar zullen worden op de PS4. Dit is gewoon een kleine upscale/remaster van wat oude games, of kan je gewoon de PS2 games in je PS4 slingeren en spelen maar?

Kijk, BC naar vorige generatie is leuk, maar terug naar PS2? Nee, dat is wel bizar ver weg.

Toch grappig dat er voor zoiets 'relatief' klein zo'n enorm bericht wordt gemaakt met specs, fps en gimmicks, de X360 BC nieuws was een klein paragraaf over virtueel een X360 draaien. En dat is écht BC, inclusief party, online, achievements, alles erop en eraan.
Het is precies hetzelfde als wat microsoft doet. Per game een wrapper maken om de emulatie af te handelen. Maar in dit geval dan voor PS2 games. De architectuur gat tussen de PS3 en de PS4 is fors groter dan het gat tussen de X360 en Xbox one.
De architectuur gat tussen de PS3 en de PS4 is fors groter dan het gat tussen de X360 en Xbox one.
3-core powerPC architectuur VS x64 architectuur. Wat Microsoft klaargespeeld heeft is een klein mirakel te noemen.
Ja maar het zijn wel traditionele cores. Het is in het verleden al meerdere keren gedaan en vereist gewoon rekenkracht. Het is een heel ander verhaal als je 1 main powerpc core hebt en 6~7 SPE's die fundamenteel anders werken dan wat een CPU normaal doet.
Niet lullig bedoeld, maar volgens mij heb je er ook weinig verstand van. Gevalletje proberen is weten (of misschien zelfs op voorhand al). Iets wat alleen sony kan onderbouwen of een ervaren programmeur.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 18:29]

Heb aardig wat aardig wat game mods gebouwd en in de UE2 en UE3 engines gewerkt. :)

Ik weet wel degelijk waar ik het over heb.
Maar dus niet met de engines zelf aan de gang gegaan. Het optimaliseer gedeelte. Daar hoef je geen mods voor te hebben gebouwd, zou ik ook zoo kunnen. Ongeveer hetzelfde als dat je iets gaat ontwerpen in solid works of ansys. Loop je ook tegen performance issues aan. Het loopt op alle systemen anders, is geoptimaliseerd. Zonder dat je er over hoeft na te denken. Zelfs tijdens het gamen zelf kan je het ervaren en de kennis op doen. Als je specifiek voor ps3 of 360 hebt geschreven, de engine erachter. Dan weet je waar je het over hebt.
Ik ga geen welles nietes spelletje met je uitvoeren. Jij weet naar mijn mening duidelijk niet waar je het over hebt en er zijn taloze sources op internet te vinden van programmeurs die zelf aankaarten dat de PS3 een totaal andere architectuur had en fors lastiger was om voor te programmeren. Ze moesten engines zo efficient mogelijk maken en als je dat voor 1 systeem deed werd het juist voor de ander juist niet efficient meer. Dit gebeurde in de core van een engine dus niet met wat optimalisaties eromheen. Mag je aannemen of niet. Jij zit duidelijk op een heel ander niveau. Mijn code heeft o pPS3's gedraaid ;)
Apple deed het al met Rosetta (PPC -> x64/x86). (Welke momenteel niet meer in OSX zit)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 november 2015 13:55]

Maar voor een generieke applicatie is het wat minder impressive dan een game die in dezelfde tijd minstens dezelfde hoeveelheid werk moet verzetten. In een gemiddelde GUI zul je niet snel merken dat de geemuleerde versie iets trager loopt dan het origineel, want die zitten toch 99% van de tijd te idlen.
Veel gamezaken zullen afgevangen worden door DirectX, welke op zowel de X1 als X360 aanwezig is,
Nonsens. DirectX levert alleen maar een interface naar de GPU, meer niet. Bovendien linken Xbox 360 met een statische DirectX library en kan er in veel gevallen omheen gewerkt worden. De OS calls zal je natuurlijk kunnen blijven afvangen, maar dingen als command buffers zullen volledig door de game zelf worden opgebouwd en die moeten vervolgens vertaald worden. Hetzelfde geldt voor shaders, die vertaald moeten worden naar een andere bytecode. En laten we vooral niet vergeten hoe textures zijn opgeslagen, wat op de Xbox 360 enorm vreemd in elkaar zit met alle micro- en macro tiling en packed mipmap chains.
Mwoah, of je gebruikt gewoon de complete, openbare source van de PCSX2 emu (x86)- maakt de nodige aanpassingen en gaan met die banaan. De PCSX2 emu is op dit moment belachelijk goed.

(edit: op verkeerde reactie gereplied)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 21 november 2015 04:55]

Als je de (7?) cores kan emuleren... Ze hebben nu ook de beschikking over 8 cores... Die krachtiger zijn. Het blijft een cpu met instructiesets, weliswaar geoptimaliseerde kernen. Ik weet alleen niet of die 8 cores krachtig genoeg zijn voor de emulatie.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 13:02]

PS3 had maar 1 core en dan 7 SPE's die werken totaal anders dan de gemiddelde CPU helaas. Het zal waarschijnlijk heel veel kracht vereisen.
Idd, maar 7 SPE's waarvan 1 voor het os. Maar alsnog het gaat om de kracht per core. SPE's in hoeverre is dat te simuleren. Ik weet het niet, klinkt iig voor mij aan als zwak en mogelijk eenvoudig te simuleren. SPE's synoniem voor kostenbesparing, maar tegelijk prestatielevering wanneer geoptimaliseerd.
PS3 Cell CPU: theoretische throughput 230GFLOPS
PS4 x86 CPU: theoretische throughput 104GFLOPS.
Onderken de rauwe computing power van de SPE's niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 november 2015 15:20]

In hoeverre heb je GFLOPS nodig? En in hoeverre worden ze gebruikt. Wat je vaak bij pc's ziet is dat de grafische kaart de limiet bepaalt. Vooral bij grafisch vooruitstrevende games. Laat dat nou zon beetje altijd het geval zijn geweest bij de afgelopen generatie.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 15:42]

Het staat voor giga (oftewel miljard) floating point operations per second.

Nou zijn die aantallen alleen in theorie te halen waarbij alle pipelines goed worden gevuld en je niet hoeft te wachten op bijvoorbeeld geheugen. En geheugen vormt doorgaans wel de grootste bottleneck in console games. Desalniettemin worden de SPU's typisch ingezet voor het doen van berekeningen en ze zijn daar ook enorm goed in. Je kunt die performance nooit halen met de CPU architectuur in de PS4.

De GPU zou een mogelijke optie zijn, maar de vraag is in hoeverre je de SPU code kunt emuleren op de GPU. Ik vermoed dat je dan nogal wat elementaire randzaken mist, zoals goede synchronisatie tussen CPU en compute shaders.
Huh? Beweer je nou dat de 360 geen GPU had? Weldegelijk, de Xenos was een chip van ATI (of was dat toen al AMD?), en was een stuk krachtiger dan de RSX in de PS3.

De PS3 heeft last van een aantal zaken. Allereerst dus de GPU. Met name de vertex shading performance was belabberd. Sony had wel een library om dat op de SPU's te laten plaatsvinden, maar dat betekent ook weer dat je die niet voor andere zaken kunt gebruiken, wat best wel nodig was naast die ene SMT core.

Verder had hij geen unified memory architecture. De boel werd dus opgedeeld in vram en main ram. Hoewel elk onderdeel in de machine wel van elk type geheugen kon kezen, was de daadwerkelijke throughput wel verschillend. Zo was vanaf de cpu lezen uit vram takketraag, dus je kunt algemene datastructuren niet in vram zetten. Omgekeerd was main mem ook weer niet geschikt voor textures.

Dan de SPU's zelf. Harstikke snel, maar redelijk gelimiteerd omdat ze alleen toegang hadden tot hun eigen 256kB aan local storage (waar de programmacode zelf ook nog eens in moest leven). Data kon je wel lezen en schrijven naar gewoon geheugen, maar dat moest allemaal gescheduled worden via DMA transfers. Het werkt eigenlijk als een soort cache die je helemaal zelf met de hand moet regelen. Hij was daarmee bloedsnel in number crunching, maar absoluut onbruikbaar voor generieke game code. Al met al best pittig om voor te programmeren.

Een open world game als GTA5 is vooral een memory probleem - je loopt continu data in en uit te laden. Het feit dat je dan zo'n tweedeling hebt in je geheugenarchitectuur helpt dan niet echt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 november 2015 21:52]

Dat zei hij niet. De oorspronkelijke PS3 zou eigenlijk geen GPU hebben, maar 2 Cell processoren.
Ik had het over deze quote:
De ps3 had er ook nog een nvidia gpu naast. Wat ik me dan afvraag waarom was de xbox 360 met 3 powerpc cores en verder niks, sterker dan de ps3
Wellicht is hij in de war met de versie die in de Xbox 360 S zit. Sinds de S hebben ze de Xenon en Xenos gecombineerd op één chip. Volgens mij was dat de Trinity uitvoering.
De 360 was zwakker dan de PS3 maar een stuk makkelijker voor te programeren. De kracht van de PS3 was echt goed zichtbaar met uncharted2,3, The last of us, god of war 3 etc.

De cell cpu werd overigens ook nog eens gebruikt voor grafische doelen want de Nvidia gpu er in was zwakker dan de Xbox gpu. Sterker nog oorspronkelijk was het niet eens de bedoeling dat er een GPU in zou komen.
Sony Playstation 3 was de krachtpatser van die generatie door het grafische geweld van Uncharted. The last of us. God of war..

Sorry maar Uncharted is een geweldige serie en die andere ben ik niet bekend mee qua frames en resoluties en grafisch.

Maar dit zijn toch alle drie exclusives en die zijn toch geoptimaliseerd voor dat platform ?
Dat klopt en dat was ook mijn punt. De PS3 was op zijn best wanneer er puur voor geoptimaliseerd kon worden.
Excuus ik ben een newbie als het om console specs gaat en dat zal zo wel altijd blijven ^^ Nintendo to the Core!

Maar inderdaad dat zal vast zo zijn maar dat gaat zo voor elke software die voor een specifiek platform ontwikkeld of geoptimaliseerd wordt toch ?

Dus voor vergelijkingen kan je alleen exclusives vs exclusives vergelijken en Uncharted is grafisch pracht en praal en praal die laat zien wat de PS kan maar waar kun je het mee vergelijken ?

Ik probeer nooit negatief te zijn over andere platformen en mijn ervaringen over Sony zijn beperkt na de PS2.

Maar ik vondt de vergelijkings video's van de PS3 VS XB360 in het voordeel van MS door grafisch iets sterker te zijn en net iets stabieler in frames.

Dit kan zijn door de hardware of software verschillen of voorkeuren hoe dan ook de PS4 heeft die voordelen nu.

Vergelijkings video's van nu laten zien dat de PS4 versie dichter in de buurt komt van de PC versie dan de XB1 maar ik vindt nog steeds de XB1 stabieler.

Hoe het precies werkt met de software en hardware van de current gen geen idee maar één console zal nooit echt superieur zijn dan de ander door de factoren en smaak verschillen.
Je maakt zoveel aannamens.....

De enige van GTA5, de rage engine is geschreven om multiplatform te zijn. Geschreven om op relatief normale hardware te draaien. Oftewel standaard cpu's met standaard cores en de grafische gedeeltes puur op een GPU te laten draaien. De PS3 werkte totaal anders. Deels van de grafische kant draaide op de SPE's maar ook delen van de engine zelf, terwijl dan de CPU core alles aanstuurd. Het is een totaal andere architectuur en gewoon het probleem van een multiplatform titel. Dit is het argument voor elke PC versie van een multiplatform game. Omdat er rekening met het gemiddelde gehouden moet worden kan het nooit het uiterste uit 1 stuk hardware halen.

Het heeft niks te maken met dat een programmeur achterlijk zou zijn of niet. Het heeft met resources te maken en tijd. Rockstar kon moeilijk 2 verschillende engines bouwen voor 1 game tegelijkertijd terwijl de game zelf al huge is. Begrijp je neem ik aan zelf ook. Jij vind blijkbaar Uncharted etc niet spectaculair. De meningen van mensen uit de industrie die daadwerkelijk verstand van zaken hebben denken daar heel anders over. De bron die je aanhaalt, namelijk Digital Foundry heeft al vaker opgemerkt dat de technologie achter bijvoorbeeld Uncharted geweldig is.

Nog een leuk weetje, Modern Warfare draait op 3 cores van de 360 en op maar 1 core en geen SPE's van de PS3. Vind je het gek dan dat deze onderdeed voor de PS3 versie. Kijk dan wat Killzone qua grafische pracht uit de PS3 wist te toveren.
Jah maar nogmaals ik weet dat ze daar software voor schrijven om dat goed te laten draaien. Als je het even heel objectief bekijkt gta 5 is niet veel meer dan een wereld opgevuld met objecten en enkele hoeveelheid physics. Denk je dat ze na al die jaren daar geen fatsoenlijke engine voor hebben geschreven? Dat wordt echt wel goed onderverdeeld hoor. Ze programmeren gewoon een wereld en die willen ze in alle opzichten op alle platformen goed draaiende krijgen, daar werken continu mensen aan. Ik heb ook nog geen enkele multiplatformer gezien die beter draait op een ps3. Dat zijn geen aannamens meer, dat zijn feiten.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 17:44]

Zucht je wilt het echt niet begrijpen.

Een engine kan niet het uitsterste halen uit 2 verschillende architecturen tegelijkertijd als deze flink verschillen. Is gewoon niet mogelijk met deze grote stukken software in de tijd die ervoor staat. Kan je beweren van wel. Dat is gewoon niet zo. Volgens mij heb jij in je leven geen enkele stukje code geklopt. GTA is mee rdan een grote wereld met wat objecten er in. Shaders moeten geprogrammeerd worden, de physics etc die al die calls maken naar de CPU en tegelijkertijd ook gerendered moeten worden en dus calls naar de GPU maken etc, alle reflecties, de streaming van de gameworld (Wat dus dan een probleem is op de 360 variant), Je onderschat echt wat er allemaal bij komt kijken.

Grappige is dat die link waar je mee aankwam een mooie analyse gelinked ook heeft waarbij naar voren komt dat de PS3 in sommige situaties in GTA5 beter presteerd en in andere weer de 360. Kies je bronnen beter uit.

"It's fair to say that the 360's performance advantage has less impact in-game compared to its texture filtering issues. It's close, but PlayStation 3 is our preferred platform for this game." Aldus Digital Foundry

En om je zogenaamd feit onderuit de halen. De FInal Fantasy 13 serie was een heel stuk beter op de PS3 bijvoorbeeld maar bijvoorbeeld ook LA noire die de PS3 als lead platform had.

[Reactie gewijzigd door Rin op 20 november 2015 17:58]

Dit zijn allemaal Exclusives waar jij over praat.. het is inderdaad prachtwerk Uncharted en Killzone vooral als het van onze bodem komt.

Maar is een vergelijking van één spel die op beide PS en XB uitgekomen is een meer eerlijke vergelijking ?
Daarom noemde ik ook LA noire. Deze heeft de PS3 als lead platform gehad, FF13 ook bijvoorbeeld.
Ah overheen gekeken excuus en inderdaad deze spellen zijn misschien geoptimaliseerd of gewoon in het begin ontwikkeld voor de PS3 maar zijn ook voor op de XB360 verschenen.
Maar zo gaat het altijd. Ze kiezen een lead platform. Zelfs met de huidige generatie weten ze nog niet altijd het uiterste er uit te halen door verschillen in de api's en kleine architecture verschillen. Dit was ook de reden waarbij The Witcher 3 ondanks dat de PS4 krachtiger is dan de One toch beter presteerde dan de PS4. Dit lijkt dan ook te komen door de betere libraries die microsoft aanbied die meer lijken op die van de PC zelf. DIt terwijl de Xbox one en PS4 qua arrchitectuur hetzelfde zijn met minimale verschillen.

[Reactie gewijzigd door Rin op 22 november 2015 12:40]

Bedankt voor deze informatie Rin zal het proberen te onthouden en voortaan rekening mee te houden ^^ de spellen die mij interesseren zijn Witcher3. Dragon age3. Elder scrolls Online. Thief R. Dishonored R.

En als ik eerlijk ben vindt ik de PS4 versies iets scherper en de effecten iets levendiger maar dat komt niet door een hogere resolutie volgens mij maar meer door de architectuur of zo iets van de PS4.

Tomb raider 2013 R vondt ik juist mooier en origineler lijken op de XB1 maar dat zal wel aan mijn smaak liggen ?

Hoop dat de Bio shock HD of R Trilogy volgend jaar uitkomt ook al heb ik geen PS4 of XB1 deze serie zal vast een warm ontvangst krijgen.

Mass effect HD trilogy mag van mij ook zo spoedig mogelijk uitkomen :*) en waarom gelijk niet een Limited Quadrilogy Edition!
De spellen zijn geëmuleerd, niet opgeschaald ;) Wat betekent dat er een PS2 emulator op de PS4 aanwezig is. Wat betekent dat er een kans bestaat dat er een soort van Virtual Console voor de PS2 op de PS4 gaat komen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 november 2015 13:53]

Sony heeft nog nergens bevestigd dat dit daadwerkelijk emulatie is, enkel dat ze 'werken aan' (wired). Foundy heeft enkel 'aanwijzingen' (werkelijk, menu en controls zijn hetzelfde? Is dat je best bet?) Dus we gaan stapje terug, er is een kans dat de games geëmuleerd zijn en niet gewoon ports/upscales.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 20 november 2015 14:01]

Je punt? Er staat duidelijk:
We are working on utilizing PS2 emulation technology to bring PS2 games forward to the current generation,” a Sony representative told WIRED via email. “We have nothing further to comment at this point in time.”

Waar staat nu precies dat deze 3 games dus al via emulatie werken? Als dat echt het geval is, waarom niet meteen pronken dat het mogelijk is, dat de rest binnenkort volgt?
1+1 :) 1: Sony komt met oude PS2 spellen op de PS4 in een speciale bundel met Star Wars, 1: Sony kondigt PS2 emulatie aan voor de PS4.

1+1 = 2.

+1. Er is binnenkort een PS event.

2 + 1 = 3.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 november 2015 15:46]

Dat dacht ik dus ook een beetje. Toch weetje dat er over een half jaar ws ps2 emulatie is. :p Dit is natuurlijk ook precies wat sony wil trouwens. Media aandacht.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 18:47]

Om heel eerlijk te zijn. Ik denk juist dat daar een hele grote markt voor is. Alle 25+ers en dat zijn er nogal wat. De ps3 slaan ze liever over. De ps2 heeft aanzien, de ps3 niet. Is naar mijn mening een misser geweest. Heb hem ook pas een half jaar voor de ps4 uitkwam aangeschaft. Alleen vanwege de exclusives, maar daar komen nu allemaal remasters van.
Hoezo heeft de PS3 geen aanzien? De stap van PS1 naar PS2 was het grootste qua graphics en gameplay en de stap van PS2 naar PS3 het grootste qua nieuwe features (draadloos controller, blu-ray, multimediasysteem etc.) en de stap van PS3 naar PS4 is dan weer klein met uitzondering van het nieuwe controller.
De PS3 was de beste verkochte console uit de 2. Denk zeker wel dat deze console aanzien had. De start was langzaam van de PS3 daarna ging het los.
Je maakt nu aannamens. Feit blijft dat de PS3 meer verkocht heeft en dan kan je ook nog in gedachten nemen dat de 360 te kampen had met een hele hoge failture rate wat dubbele console verkopen voor een groot gedeelte van de markt heeft kunnen opleveren. Het heeft werkelijk waar niks met hardcore of casual gamen te maken. De ps3 was een jaar later, en kwam op stoom bij de 2de generatie games zoals Uncharted en Metal Gear Solid waarbij met deze laatste fans van deze game serie op aan het wachten was.
Aannamens die je niet kan onderbouwen. Ga niet spreken voor " casual" gamers. Heb je het onderzocht? Heb je cijfers? Nope je praat dus uiteindelijk uit je eigen en dan vermoed ik gekleurde fanboy blik.

Bron betreft RROD https://en.wikipedia.org/...sponse_to_rate_of_failure

Er is een tijd geweest dat 2/3de kapot ging en ook na een paar jaar waren er nog RROD issues. Uit eigen omgeving heb ik inderdaad meegemaakt dat mensen overstapten naar de nieuwe Xbox serie, niet alleen vanwege RROD's maar ook vanwege harddisk ruimte etc.

De YLOD was volgens sony maar anderhalf procent in de UK http://techcrunch.com/200...ta-%E2%80%98meh%E2%80%99/
Je hebt niet goed gelezen. Lees de stats nog maar eens.
Jammer dat je -1 krijgt, want dit is inderdaad nogal zeer typisch Tweakers om gigantische artikels uit te wijden aan dit soort zaken, maar als Microsoft het doet op een veel interessantere manier, er gewoon maar los 1 paragraaf aan toe te wijzen. Een ander voorbeeld was onlangs een artikel over een feature in Windows Phone waar het artikel letterlijk 1 zin schreef in de inleiding over de feature zelf en de rest van de tekst ging over dat iOS (of Android? weet het niet meer) dit al had.
Hoop mensen die de onzin verhalen van Sony lijken te geloven. Dat het heel complex is om PS1/2/3 games te spelen op een PS4. Sony verdient geld aan het her-verkopen van oude games, financieel gezien is het voor hun helemaal niet interessant om backward compatibiliteit mogelijk te maken.

De PS4 gebruikt PC hardware, de PC kan zonder problemen de PS1/2/3 emuleren. Een PS4 kan dit dus ook, zonder problemen, maar niet financieel interessant om te doen voor Sony.
Kan een PC met evenveel rekenkracht als een PS4 ook vloeiend zonder issues PS3 games emuleren? Geef daar eens bewijs voor. Volgens mij zijn ze bij de makers van PS3 emulatoren op PC al blij als een top pc een beperkt aantal games 'decent' afspeelt. ZIe: http://rpcs3.net/news/jet-set-radio-ingame-video/ (deze maand gepubliceerd).

En dan heb je het over 15 fps.

PS3 heeft exotische hardware. Dat is niet zomaar te emuleren als je systeem niet flink overpowered is of vergelijkbare hardware-architectuur heeft.

PS1 / PS2 is wel goed te doen, dat klopt, PS3 niet. En ja, daar verdienen ze graag geld aan. Maar, tegelijk hebben ze ook te maken met licenties van bestaande software. Uitgevers zelf (niet alleen Sony) zijn ook niet altijd happig om oude games 'gratis' op nieuwere systemen te laten draaien als dat niet in de licentieovereenkomst stond.

Het lijkt ook licentietechnisch dus voor Sony onmogelijk om ineens Backward compatibility voor alle games gratis toe te voegen. Maar voor PS3 is het ook zeker een hardware-technisch verhaal. Komt ook, doordat er door ontwikkelaars veel 'low level' is geprogrammeerd, specifiek voor de PS3 hardware. Bij het gebruik van higher level libraries zou je die wellicht makkelijker kunnen nabootsen of ombouwen voor PS4.

Vooral in de CPU zit er ook maar weinig krachtverschil tussen PS3 / PS4, van wat ik ervan begrijp. Misschien zijn er zelfs bepaalde zaken die een PS3 core beter kon dan een PS4 core.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 20 november 2015 14:03]

Ik zou me kunnen voorstellen dat de gemiddelde programmeur moeite heeft met het maken van een goede emulator. Maar vergeet niet dat de games op een PC gemaakt worden, als Sony het had gewild dan hadden zij ongetwijfeld een goede emulator kunnen maken.

Daarnaast, veel van de games die uit komen voor playstation komen van studio's die eigendom van Sony zijn (http://www.ign.com/articl...studio-from-worst-to-best). Toegegeven, niet alle, maar ik heb moeite te geloven dat er in de contracten met andere studio's expliciet wordt gesproken over de backward compatibiliteit van toekomstige consoles.

Er zullen ongetwijfeld een paar hordes genomen moeten worden, maar zoals gezegd, voor Sony is het eenvoudigweg financieel niet interessant. Nu Microsoft het doet, moet Sony haast wel volgen.
Dat de games op een PC worden gemaakt, zegt niks. Op een DVD / Blu-ray voor de PS3 staat alleen de gecompileerde versie, niet de oorspronkelijke code en dat kan niet even omgezet worden voor de architectuur van de PS4. Dan heb je de code nodig en zou je opnieuw moeten compileren en dan zou dat ook moeten kunnen zonder code-wijzigingen om het al te kunnen automatiseren. En als het niet te automatiseren is, kost het manuren en dus geld.

Kijk alleen al hoe vaak er slechte PC-ports worden gemaakt van games die oorspronkelijk voor console gemaakt zijn. Kijk naar een game als Arkham Knight als recent voorbeeld. En dan wordt het wel gecompileerd voor PC en daar zal wel de nodige moeite al voor zijn gedaan.

Daarnaast zal het je verbazen hoe dichtgetimmerd contracten en licenties zijn. Elke Vita game werkt op een PlayStation TV. Dat heeft de 'hack' van een paar maanden bewezen. Die games hoeven niet eens opnieuw gecompileerd te worden, dat is letterlijk dezelfde hardware. En toch zijn er vele games waar geen toestemming voor is. Zelfs games van Sony zelf (voorbeeld WipeOut Vita) werken niet en dat is denk ik vanwege gelicenseerde muziek. Maar soms kan het ook zijn vanwege het feit dat er een contract is voor een mobile / handheld game, en een PS TV is geen handheld.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 20 november 2015 19:24]

Kijk naar een game als Arkham Knight als recent voorbeeld. En dan wordt het wel gecompileerd voor PC en daar zal wel de nodige moeite al voor zijn gedaan.
Arkham Knight was wel slecht ja, maar nog steeds beter dan op consoles. 900p en 1080p 30FPS ipv 1080P 60FPS voor beide consoles als de developers beetje hun best hadden gedaan. Voor een engine die al bijna 11 jaar oud is, moest dat wel lukken.
Het ging mij niet om hoe die er grafisch uit ziet, maar om de vele bugs die in de PC versie zaten. De game is zelfs een tijd uit Steam weggeweest om die reden.

Ik denkt dat iedereen er toen over eens was, dat je ongeacht de graphics beter de console versie kon spelen. ;) Maar dat was niet het punt dat ik probeerde te maken dus.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 20 november 2015 22:06]

Nee ik dacht dat iedereen mee eens was dat je dit soort gedrag van WB Games niet kan accepteren als verantwoorde consumer en gamer, dus dat je hun niet mag belonen, zelfs niet op consoles.

Maarja offtopic much ;(

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 20 november 2015 22:13]

Een emulator is vele malen makkelijker te maken voor Sony zelf. Zij hebben alle documentatie.
Eens, maar het is zelfs zeer waarschijnlijk dat de CELL processor uit de PS3 bepaalde taken beter of sneller kan dan de PS4 processor, terwijl de PS4 processor een betere 'general purpose processor' is. De hoofd core van de CELL is geklokt op 3.2 ghz en de cores uit de PS4 slechts op 1,8 ghz. Nu zegt dat niet alles, maar over het algemeen heb je wel echt meer power nodig om überaupt te emuleren, vooral als de architectuur zo verschillend is en als er ook nog low level is geprogrammeerd.

Ik denk zelf dat Microsoft zijn zaken bij de X360 beter voor elkaar had wat betreft het gebruiken van hoger level (meer abstracte) programming libraries, waardoor emulatie makkelijker is, maar dat is speculatie van mijn kant op basis van het feit dat MS wat meer ervaring heeft met programmeertalen / -omgevingen en DirectX. Daarnaast was de CPU in de X360 wat minder krachtig dan de CELL en iets minder exotisch.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 20 november 2015 22:37]

Je hebt absoluut wel een punt. Maar ik vraag me af of Sony, met alle informatie, niet in staat zou zijn om, met wat R&D een goede emulator te maken. Ik zie namelijk wel degelijk goede PS3 emulators, sommigen ongetwijfeld fake. Maar als een hobbyist een emulator kan maken die met een matige framerate werkt dan moet Sony dat beter kunnen als ze dat zouden willen.

Je moet de de Cell processor niet overschatten. Sony heeft ghet ding gemarket net als dat er in de PS2 een 128bit processor zat, of Sega met zijn Blast processing. Dit is marketing om mensen te laten denken dat het beter is dat het in werkelijkheid is.

Maar de toekomst zal uitwijzen of Sony inderdaad gewillig en in staat is om dit te doen :).
Behalve dat Sony in zijn store dan oude games kan verkopen. Hoeveel mensen hebben nog PS2 games liggen? Weinig. Mensen zijn wel bereid om een tientje neer te tellen voor wat nostalgie.

PS1 games zijn op deze manier al beschikbaar voor de PS3, PSP en Vita. Hopelijk komen die ook nog naar de PS4.
Dat is dus precies wat ik bedoel, het is financieel interessanter 10 euro te ontvangen voor een oude game dan backward compatibiliteit in te voeren waarmee klanten voor 1 of 2 euro een 2e hands game kunnen kopen.
Dit zou zomaar een reden zijn voor mij om een ps4 te kopen.. Niets is zo mooi om crash bandicoot van de PS 1 weer te spelen! Nostalgische toegevoegde waarde!

Kleine edit: natuurlijk zou ik dan ook meteen de ps4 exclusives kunnen spelen, als extra.. Ipv 2 PlayStation's te hebben liggen.

[Reactie gewijzigd door Tunestwo op 20 november 2015 12:56]

Hey pssst PS3 kan dat ook.
Heb je geen PS4 voor nodig..
PS4 gaat je heus geen betere graphics geven voor Crash Bandicoot voor de PS1 dan de PS3.

Heb CB namelijk ;)..

Maar neemt niet weg dat ik ook zou willen zien dat ik alles op de PS4 kan spelen, dan hoef ik niet apart nog een PS3 aan te sluiten.
Ja en nee.
Alleen de eerste generatie PS3 had backwards compatibilty aan boord.
http://community.us.plays...-games-on-PS3/td-p/708229
De 2e versie PS3, welke ik thuis ook heb staan, kan dit namelijk niet meer.

Desalniettemin lijkt het me gaaf om een aantal klassiekers uit de doos op te graven.
Heb beneden nog wel één en ander staan van de PS2.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 20 november 2015 12:34]

PS1 games kunnen op alle PS3's, en PS2 games kunnen ook deels op de non-bc modellen MITS! je custom firmware draait (Sony levert zelf de emulator mee, maar heeft deze niet actief, alleen voor de PS2 classics die je uit de PSN store kunt downloaden)..
Ik reageer op Tunestwo niet op Sinergy ;),

Neemt ook niet weg dat je gelijk hebt, wat ik ook wist.
Heb expres de PS3 BC versie geskipt. (dure grap)
Je kon niet alle games afspelen van de PS2.
Eindstand hebben ze sommigen PS2 games via Emulatie uitgebracht.
(Sony zei in het begin dat het helemaal niet kon via software.)
uhh, dat gaat de PS4 dus echt wel doen, aangezien de PS3 geen antialiasing etc doet bij de PS1 emulatie..
Haal je toch een ps1 van marktplaats? Veel hipper:)
Ik heb nog een PSone, lachen apparaat.

Heb alleen niet zoveel games en de graphics zijn echt om hard om te janken.
Maar dames / heren.. Het prettige is wel dat ik dan ook de ps4 exclusives kan spelen.. En mijn old school games..
Koop een PS Vita en download Crash Bandicoot 1-3 uit de store :) Zijn echt super veel PS1 en PSP games die je kan spelen naast de Vita games zelf.
Serieus? Dat is dan nog best wel een serieuze optie.. Beetje portable game..
Als je naar PC emulators Bleem, ePSXe en PCSX (of de PS2 variant), dan zie je dat het heel goed mogelijk is dmv postprocessing om het beeld er een stuk mooier uit te laten zien, in iedergeval een heel stuk mooier dan de emulatie die de PS3 heeft voor de PS1.
Waarom zou je dat willen? Die game is in je herinnering vele malen beter dan dat je hem dadelijk nog eens gaat herspelen.
Koop je toch een PS 1?
Of gebruik je je pc, ps1 emulatie is zelf voor een bureau pc'tje makkelijk te doen
Niks anders dan de oorspronkelijke ps1 kan de nostalgie terug brengen.
Just saying
Offtopic:

Binnen je emulator de texture filtering en anti-aliasing uitschakelen, resolutie op 320x240 en FPS limiten tot 25FPS en je komt een heel eind ;)
Maar ik wil helemaal niet meerdere consoles onder mijn TV hebben staan, en dan dus ook de daarbij behorende (bedrade) controllers.. En dan ook maar hopen dat je em uberhaupt KUNT aansluiten..
Ja, en dan extra input lag hebben op je nieuwe smart tv omdat het analoge ingangssignaal verwerkt moet worden...

DE rede waarom ik mijn Xbox 1 gen de deur uit heb gedaan.
Volgens mij kunnen ze beter werken aan PS3 emulatie op de PS4, daar maak je veel meer mensen blij mee. :+
nee daarvoor moet je (een naam kwijt) afnemen en een maandbedrag betalen om games te streamen.
het is ook nog maar de vraag of je oude schijfjes gaan werken, ik zie sony er eerder voor aan dat je alles opnieuw mag gaan kopen.
Je bedoelt playstation now. Maar als je je oude spellen wilt spelen kan je dan net zo goed je oude PS3 aansluiten in plaats van zo'n abbo nemen.

Verder zeiden ze dat het technisch moeilijk was om PS3 spellen op de PS4 te laten spelen, maar ik vraag me dan af hoe de spellen via playstation now gestreamd worden? Of is de PS4 niet krachtig genoeg?
Hoe dan ook, het is wel duidelijk dat ze je liever een playstation now abbo willen laten nemen. :)
Hoogtswaarschijnlijk draait dat gewoon op een PS3. Maar dan ééntje met een speciaal doosje eraan om jou de video te sturen en je input te verwerken.
Daarvoor hebben ze speciale serverparken met daarin aangepaste ps3 consoles die in een rack passen. De PS3 code wordt dus online in een serverpark berekend, de beelden worden vervolgens gecodeerd verzonden (zoals Netflix doet) en via je ps4 op het scherm getoond. Al jouw input wordt vervolgens terug verzonden naar de server die volgende de beelden berekend.

Probleem is dus hogere inputlag in de meeste spellen:
1) verzenden van input signaal van jouw dualshock controler naar server.
2) video coderen: niet veel extra tijd ivm waarschijnlijk een extra chip op de server ps3s en het feit dat het niet via de hdmi naar buiten hoeft.
3) video verzenden over het internet naar jouw ps4, smart tv of PS vita
4) decoderen van video em uitsturen naar je tv
5) lag bij je Router (meer nog als het via WiFi gaat)

Het gaat in iedere stap om een paar milliseconden. En je internet verbinding is en belangrijke bottleneck, vooral je ping en niet je max download upload limiet. Maar zelfs in het beste scenario gaat het om minimaal 30ms oplopend tot 120ms of meer! Dat is een extra inputlag tov thuis een console van 1 (30ms op 30fps) tot 8 frames (120ms op 60fps). Het eerste geval is niet zo erg, het tweede uiterste een verpesten game ervaring
Dat is Playstation Now, de streamingsdienst die ze hebben na de overname van Gaikai. Dit bieden ze aan in de US en wat smart tv's.
PS3 emulatie zal toch wat lastiger zijn, ook omdat ze de PS3 nog steeds supported en verkopen. Ook de CPU (Cell) opbouw en aanstuur zal wel hebben geleid tot problemen in emulatie. Maar of het er ooit PS3 emulatie komt.... ga er maar niet van uit. Zoals Yoshide eens zei; No!.
PS3 emulatie zal toch wat lastiger zijn, ook omdat ze de PS3 nog steeds supported en verkopen.
Dit heeft Microsoft er ook niet van weerhouden om het alsnog te doen.
Ook de CPU (Cell) opbouw en aanstuur zal wel hebben geleid tot problemen in emulatie.
Dit zou ik als enige probleem zien wat een emulator in de weg staat. Daarentegen heeft MS ook de code voor de 3xHT cores van de 360 op de One draaiend weten te krijgen, dus zou dat voor de Cell processor ook moeten kunnen.

fun fact: de cores van de Xbox 360 zijn gebaseerd op de PPE van de Cell
Die 'fun fact' van jou klopt niet helemaal. De 'Xenon' processor van de Xbox 360 zit wel op de zelfde architectuur als Cell, PowerArchitecture/PowerPC.

De Xenon van de Xbox 360 zijn drie gelijke cores, dus vergelijkbaar met wat AMD deed met hun Athlon II X3 en Phenom II X3 later.

De Cell is een heel complex verhaal. Het is een CPU/GPU hybride, met één megacore (de Power Processing Element), waarin acht cores zitten die vergelijkbaar zijn met acht aparte AMD APUs, die ieder één core bevatten. Ik vond het zelf al complex om het uit te leggen, maar het is een wereld van verschil met de meer conventiele CPU in de Xbox 360. Hierdoor eisten ports naar de PS3 ook meer werk, hoewel de Cell/BE in de PS3 nog steeds super krachtig is.
Erm, mijn 'fun fact' staat bijna letterlijk zo in het Wikipedia artikel over de Xenon processor.

edit:
Daarnaast vertelt het Wiki artikel over de Cell processor een iets ander verhaal over de SPE's, welke blijkbaar niets meer zijn dan veredelde Vector Processing Units.

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 20 november 2015 14:00]

Oké, mijn fout. Daar heb ik wel een aantal keer overheen gelezen. 8)7

[Reactie gewijzigd door TwOne op 20 november 2015 15:34]

En ps3 emulatie is heel erg lastig te doen op de ps4. Het verschil in architectuur Is zo groot terwijl het verschil in performance maar heel klein is. De ps3 processors waren gewoon heel vaag en daardoor Is het heel erg lastig om te emuleren. Al zou je dit kunnen dan zou het heel veel horsepower vergen en dit heeft de ps4 niet.
Lees ook reactie hierboven op .oisyn.

Dat de PS4 misschien te traag is zei ik ook al tegen HADES2001, maar dan blijf nog de vraag op welke hardware de playstation now dienst draait die wel PS3 spellen kan streamen. :)
Waarschijnlijk ook op een Cell architectuur ;)
Ik vermoed dat het een soort server gebouw Is met racks met custom made cell processors die de game renderen en vervolgens een andere chip die de game record en streamd.
Wat vooralsnog nogal een onhaalbaar doel lijkt. De architectuur van de SPU's in de PS3 is dermate verschillend dat je dat waarschijnlijk nooit met een goede performance op de x86 cores in de PS4 kan draaien.
Dat zeggen ze ja, maar op watvoor hardware en software draaien de PS3 spellen die gestreamd worden? En volgens sony is de PS4 grofweg 10x sneller dan de PS3, dus als dat niet voldoende is vraag ik me juist nog meer af op welke hardware de PS3 spellen dan gestreamd worden voor playstation now.
Door dit denk ik nog steeds dat sony helemaal geen PS3 emulatie wil op de PS4 ten voordele van hun playstation now dienst. Maar als je je PS3 spellen wilt spelen dan kan je net zo goed je PS3 maar weer even aansluiten in plaats van een abbo op playstation now nemen.
maar op watvoor hardware en software draaien de PS3 spellen die gestreamd worden
Op cell CPU's
Sources who have been briefed on the project suggest that the new PlayStation 3 consists of eight custom console units built into a single rack server.
En volgens sony is de PS4 grofweg 10x sneller dan de PS3
Dat is sowieso een bullshit claim. Je kan moelijk zeggen dat console A X keer sneller is dan console B, want er zijn meerdere factoren van belang. Kwa GPU zal hij idd wel 10x sneller zijn. Kwa CPU, not so much. De AMD Jaguar in de PS3 kan de theoretische IOPS en FLOPS throughput van de Cell CPU echt niet bijbenen, hoor (met betrekking tot FLOPS komt de PS3 aan 230G en de PS4 slechts aan 104G).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 november 2015 12:58]

Theoretisch zou de PS3 dan ook 1080p games moeten kunnen draaien? Er is nooit volledig uit de PS3 gehaald wat hij aankan?
Het ging over de CPU, niet over de GPU. Er zijn weldegelijk 1080p games uitgekomen voor de PS3, maar die waren over het algemeen niet echt rijk aan grafische pracht en praal.
Nee, maar eerder werd al gezegd dat de Cell processor ook betrokken is bij GPU taken...
Dat klopt. Vertex processing, post processing effects, texture generation (zoals ripple maps voor rinkels in water). Maar gewoonweg pixels plotten is ie niet zo goed in, dat is voor een groot deel een bandbreedteprobleem.
Bedankt voor je linkje, dat heldert een hoop vragen op!
Dat is gewoonweg niet mogelijk met de hardware van de PS4, in iedergeval niet echt BC, wel een vorm waarbij je voor de game een nieuwe 'exe' zou downloaden, maar dan moet de game er dus voor worden aangepast, en dat doen ze niet, die verkopen ze als Remastered....
Ik zit nog steeds te wachten op een backwards compatible patch eerlijk gezegd :P
Zou dat uberhaupt kunnen met de hardware die er in de PS4 zit? of kunnen we hier naar fluiten?
Ze zeiden toch ook dat het niet kon met de xbox one?
Die is ook compatible met de oudere games.
Heb een stille hoop dat Sony dit ook gaat doen met de PS3 games...
De Xbox gebruikt ook emulatiesoftware per spel. Je kan niet gewoon een Xbox360 spel erin douwen en direct spelen, je moet de ge-emuleerde versie downloaden
Het is eigenlijk geen emulatie op de xbox one, omdat Microsoft zeer strikte regels had over het gebruik van DX9 is het eigenlijk zo goed als native en hoeven zij alleen maar de CPU te transcoden. (de GPU code is native)

bij de PS3 is niets native te draaien op de PS4, ga jij maar een Cell CPU emuleren op de PC :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 november 2015 12:23]

GPU code is native? Wat bedoel je daarmee? Zo strict zijn de regels rond DX niet geweest. En alle resources (command buffers, shaders, textures) moeten gewoon vertaald worden, want het is gewoon een compleet andere architectuur.
DirectX 9 op de xbox360 is direct9 op de xbox one, die hoef je niet eens te vertalen er zit geen PPC specifieke code aan. (alles wat DX9 specifiek is heeft nauwelijks emulatie nodig)
Ook een voordeel dat de xbox one net als de xbox360 een AMD GPU heeft, die calls kun je gewoon draaien op een huidige AMD. (het is dus qua GPU dezelfde architectuur)

en de PPC970 maakts gebruik van iets zoals QuickTransit (dat heet Rosetta onder OS X x86) dat is geen emulator maar een dynamic binary translator.
https://en.wikipedia.org/wiki/QuickTransit
De Cell/RSX is een ander verhaal omdat de CPU niet alleen maar CPU taken deed zoals bij de xbox360 wel het geval was, je hebt bij de PS3 veel directere toegang tot elke chip op het moederbord (een ramp voor emulatie)
DirectX 9 op de xbox360 is direct9 op de xbox one, die hoef je niet eens te vertalen er zit geen PPC specifieke code aan
Sorry maar je praat echt nonsens :). De Xbox 360 is DirectX 9 compatible, wat wil zeggen dat een standaard DirectX 9 calls vrijwel direct out of the box te compileren is voor de Xbox 360. Maar dat werkt toch echt maar 1 kant op, want de volledige API op de 360 bevat hardware-specifieke calls, omdat hardware abstractie nogal onzin is op een console. Een game die die calls gebruikt kan dus niet zonder meer op elk ander DirectX 9 platform draaien.

Welnu, omdat hardware abstraction nutteloos is, is de API op de 360 ook zeer low level geïmplementeerd. Hoewel de calls op bijvoorbeeld de PC volledig geabstraheerd zijn, link je op de Xbox 360 met een static library die de betreffende calls direct omzet naar hardware afhankelijke operaties. Zo kun je bijvoorbeeld direct resource descriptors (zoals die van textures, shaders, etc) vullen met informatie die zonder verdere vertaling door de GPU uitgelezen kunnen worden. Zo weet de GPU aan de hand van een texture descriptor bijvoorbeeld waar in geheugen hij de pixels kan vinden, en in welk formaat die staan. En zo zullen het instellen van resources en het doen van draw calls weer direct vertaald worden naar het schrijven van commando's in de command buffer. Omdat je linkt met een statische library, leeft de code die dat doet dus gewoon in je executable, en het staat je vrij om de calls gewoon over te slaan en het allemaal lekker zelf te doen.

Eveneens zul je in je asset build pipeline resources direct omzetten naar een formaat dat de Xbox 360 GPU snapt. Dit gaat dan bijvoorbeeld om bepaalde bytecode voor shaders en specifieke swizzling van textures. Dit doe je zodat je de resources meteen op de goede plek in het geheugen kunt laden en het verder geen processing vereist voor de GPU ervan kan lezen.

Al die zaken zijn ontzettend hardware specifiek, en de GPU in de Xbox One zal dat niet zomaar snappen. De GPU architectuur is compleet anders: de Xbox 360 is gebaseerd op een gemodificeerde R520 architectuur (Radeon X1800 klasse), terwijl de Xbox One gebruik maakt van GCN. Die twee dingen zijn niet binary compatible.

Pas op het moment dat er een command buffer wordt gepusht naar de GPU, wat wél een OS call is, zal de hardware emulator de benodigde resources vertalen naar een binair protocol dat de Xbox One GPU snapt. Of ze hebben de machinecode zo goed weten te analyseren dat ze in staat zijn die conversie alvast offline te doen zodat de juiste resources ingeladen worden, maar dat lijkt me een beetje vergezocht. Afgezien van de command buffer natuurlijk, want die is sowieso dynamisch.

Men kan dus niet gewoon simpelweg dezelfde DirectX 9 interface bieden met een andere implementatie, om de simpele reden dat een Xbox 360 executable niet communiceert met een dergelijke interface.
je hebt bij de PS3 veel directere toegang tot elke chip op het moederbord (een ramp voor emulatie)
Ik kan je vertellen dat daar niets van waar is. Zowel de Xbox 360 als de PS3 bieden ongeveer hetzelfde niveau aan hardware toegang.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 november 2015 03:22]

Ja, maar dat zou Sony ook kunnen doen voor de PS3 games, i.p.v. de gebruiker normaals te laten betalen om games die hij/zij al in bezit heeft te mogen streamen. Ik hoop ergens stiekem, en met mij duizenden anderen, dat Microsoft ook nog even de emulator voor de originele Xbox toevoegt aan de Xbox One, om het echt een all-(Xboxes-)in-one console te maken.
Misschien dat de orginele Xbox games die op de 360 speelbaar zijn wel naar de One kunnen komen? Dat wou wat zijn :D
Ze gebruiken geen emulatiesoftware per spel.. De emulatie VM is eenmalige download. Daarna download je alleen een digitale versie van de disc.

De x360 discs zijn beveiligd waardoor alleen de drive (of een illegaal omgebouwde drive) de discen kan lezen. De X1 leest alleen de disc identifier om te bepalen welke gamedisc er in de drive zit en download daarop de virtuele disc en eventueel VM (mocht je die nog niet hebben)
De emulatie VM is eenmalige download. Daarna download je alleen een digitale versie van de disc.
Dan download je dus nog steeds iets per spel. Je argument bewijst niet echt dat geen specifieke executable per game gebruikt wordt. En alles wijst erop dat dat wél het geval is: dat de instructies offline worden getranscodeerd naar x86. Dat is ook de enige manier waarop dat echt kan werken, want ruimte voor de overhead van interpretatie of zelfs JIT compilatie heb je niet echt.
En daarmee PS Now en remasters overbodig maken? Dan zouden ze zichzelf behoorlijk in de voet schieten.
Voor zover ik weet kan je daar naar fluiten, je kan alleen games van voorgaande consoles spelen met een emulator.
Op de xbox is dit relatief makkelijk. De 360 had een 3-cored redelijk doorsnee PowerPC cpu. In de One zit een 3-cored redelijk doorsnee x86 cpu. De verdeling van threads zijn enigzins hetzelfde geblijven, alleen moet er een laag zitten die de PowerPC instructies vertaald in x86 instructies. En ze hebben 10 jaar de ruimte om enige performance verlies op te vangen.

De PS3 had een radicaal andere opzet. De Cell was in de basis weliswaar gebaseerd op de PowerPC, maar verdeeld over 8 cores, 1 voor general purpose en 7 die gespitst waren op specifieke taken. Dat is onmogelijk te emuleren op huidige hardware.
Echte BC kan met gemak voor de PS1, PS2, PSP en PS-vita, maar PS3 zal niet lukken..
Als je PS3 game disc in je PS4 wil kunnen stoppen kan je lang wachten dit is door de hardware in de PS4 niet mogelijk. Ze zijn dacht ik wel bezig om zoveel mogelijk oude games op hun online stores te krijgen maar dan moet je ze waarschijnlijk weer opnieuw kopen....
Oude wijn in ge-upscalede zakken. Leuk voor erbij, maar geen killerfeature als je het mij vraagt. Als je een PS4 koopt, wil je ook PS4 games spelen met de bijbehorende grafische kwaliteit.
Stukje nostalgie. Zat er over te denken mijn ps4 te verkopen, maar dit trekt me dan toch een beetje over de streep om hem misschien te houden. Heb namelijk een xbox one gehaald, omdat die een veel fijnere controller heeft. Die paar exclusives kan ik wel missen. Waar ps plus iedere maand slapper wordt qua gratis titels, gebeurd bij de xbox one juist het tegenovergestelde.
Tja, nostalgie is leuk en aardig, maar in praktijk valt het altijd tegen. Die spellen zijn in je herinnering mooier dan ze daadwerkelijk zijn.
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vind oude games vaak beter dan de nieuwe.
Even afgezien van het tegenvallen van die games. Die oude games heb je toch al gespeeld toen ze uitkwamen ? Dat wat moet je er nu nog mee ?
Hangt van het spel af. Metal gear solid 2 zou ik nog wel een van vooraf aan willen spelen en zo zijn er nog wel meer spellen. Hetzelfde als met films, die je ook 2 keer kijkt. (Het liefst met karteltjes ja :p)

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 15:37]

Nou ik weet niet hoor. De eerste PS3 had ook backwards compatibility en ik heb daar toch een uur of 200 in een oude Final Fantasy op versleten. Ik heb die console nog steeds en het is nog steeds leuk om daar een PS2 game op te spelen, het werkt ook goed en de upscale is ook zeker niet verkeerd.

En ook nu zijn unieke games als Shadow of the Colossus en zo best aardig om weer eens te spelen. De PS2 heeft nog steeds een library die moeilijk te verslaan is, er is geen enkele console met zóveel games op de markt. En daar zitten ook heel, héél erg veel klassiekers tussen.

Al kun je ook gewoon PCSX2 op de PC knallen, dan heb je ook alles :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2015 14:44]

Nou ik weet niet hoor. De eerste PS3 had ook backwards compatibility en ik heb daar toch een uur of 200 in een oude Final Fantasy op versleten.
In de eerste generatie PS3 zat dan ook een complete PS2 ingebouwd om backwards compatible te zijn. Zowel de PS2 CPU en GPU. Die versie van de ps3 is allem in Japan en Amerika uitgekomen.

Om de productiekosten te verlagen werd vervolgens de PS2 CPU uit de ps3 gehaald en werd dat gedeelte geëmuleerd. Dat was de launch versie van de Europese ps3. De Europese PS3 was dus, in tegenstelling tot de Japanse en Amerikaanse launch ps3, maar gedeeltelijk hardwarematig backwards compatible.

Nog later werd ook de gpu (emotion engine als ik het goed heb) eruit gehaald en was de ps3 niet langer backwards compatible. Tot de software emulatie door Sony werd ingebracht. Maar spelen van PS2 schijfjes was niet langer meer mogelijk. Alleen betaalde game downloads. En de software emulatie liet toch regelmatig ten wensen over...
In de EU is de 60 GB PS3 ook gewoon uit gekomen. Alle 60 GB PS3's waren backwards compatible.
In de praktijk ja, de werking achter de bc is alleen anders. Geheel hardwarematig (launch US&JPN) half hardwarematig/half software (launch EU), en uiteindelijk geheel softwarematig (alles na 1e gen EU).
Dat is nieuw voor mij! Thanks.
Ligt eraan. Ik vind het erg leuk! Komt omdat ik al heel mijn gamend leven op de Playstation zit en ik heb echt wel zin om weer eens lekker ouderwets PS1 en/of PS2 spellen te spelen. Stukje nostalgie.
Ik vind de argumenten van DF niet bijzonder sterk om uit te gaan van emulatie. De games zouden ook gewoon opnieuw gecompileerd kunnen zijn. Sterker nog, aangezien de resolutie wordt opgeschaald en de framerate omhoog gaat ligt dat meer voor de hand. Bij pure emulatie moet de hardware zo goed mogelijk worden nagebootst om een correcte werking te garanderen. Je kan niet zomaar even de framerate opschroeven, wellicht is de game afhankelijk van de timing ervan. Hetzelfde geldt voor de resolutie, als er dingen als post processing plaatsvinden. Het kán natuurlijk wel, maar dan moet er per game worden gekeken of het wel goed wordt ondersteund, en waar nodig aanpassingen gemaakt aan de code.
framerate zegt niks, wanneer je cpu, gpu overhead hebt is dat niet meer dan logisch. Een emulatie kan langzamer lopen, maar ook sneller. Optimalisaties kon je ten tijde van nintendo 64 emulatie al aan en uitzetten. Ik zou het niet vreemd vinden als het daadwerkelijk om emulatie gaat, om een stukje good will te kweken. De markt is in handen van sony en dat willen ze graag zo houden. Een omslag kan zo plaats vinden, wat overigens nu al deels aan het gebeuren is. Zal echter niet veranderen, gezien sony een goede start heeft gemaakt (vrienden hebben ook een ps4) en de beste exclusives heeft. Atlhans die het overgrote deel van de mensen aanspreekt, gaat richting films imo.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 12:54]

framerate zegt niks, wanneer je cpu, gpu overhead hebt is dat niet meer dan logisch. Een emulatie kan langzamer lopen, maar ook sneller.
Je snapt mijn punt niet. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat games mogelijk afhankelijk zijn van de 30 FPS framerate voor timing-gerelateerde zaken. Ik zie het vaak genoeg dat delays in game logic zijn gebaseerd op aantal verstreken frames ipv tijd, waardoor dat ineens enorm in de soep loopt als je aan een PC port werkt waar de framerate ineens variabel is en een stuk hoger.

Je kan als emulator niet zomaar even beslissen dat je frames sneller gaat outputten dan noodzakelijk, omdat de game dan niet meer fatsoenlijk werkt. Een beetje vergelijkbaar met die hele oude 16-bits DOS games die geschreven zijn voor de 8086, waarje utilities als slowdos moest gebruiken omdat ze anders onspeelbaar waren op een 386.
Ik weet het niet hoor, maar ik zie de ps2 versie schommelen tussen de 25 en 60 fps. Terwijl de ps4 op 60 fps blijft. Jouw argument klopt dus niet. Volgens mij zijn dat soort situaties van frame afhankelijkheid ook zeer gelimiteerd, gezien dat je als developer jezelf een probleem oplegt die variabel is. Niet echt handig.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 15:13]

Niet echt handig.
Maar wel aan de orde van de dag. Ik heb ruim 10 jaar ervaring met het porten van games, en ik zou je graag vertellen dat het anders was, maar dat is niet zo :)
k weet het niet hoor, maar ik zie de ps2 versie schommelen tussen de 25 en 60 fps. Terwijl de ps4 op 60 fps blijft
Nu heb je het over specifiek deze game. Als je een generieke emulator hebt, dan heb je het over het algemene geval, en dan gaat het niet meer op. Blijkbaar houden die Star Wars games wel rekening met een variabele framerate, en dan kunnen ze inderdaad gewoon sneller draaien met betere hardware zonder enige problemen. Maar dat gaat lang niet altijd op.
Het bijzondere is dat je bij emulatie met twee verschillende framerates te maken hebt, de framerate van de emulator, en die van het geemuleerde spel. Wanneer de emulator op 60 FPS loopt betekent dat niet automatisch dat het spel ook op 60 beelden per seconde draait, enkel dat de hardware die het geemuleerd wordt om het spel te draaien op volle snelheid wordt ''nagebootst''.

Nu heb ik geen recente versie van PCSX2 gedraaid, maar mochten ze middels emulatie niet alleen de interne renderresolutie kunnen upscalen, maar tevens ook de framerate, dan is dat natuurlijk geniaal.

Nu weet ik dat er consoles zijn die zich laten overklokken (Dreamcast), indien hier sprake is van emulatie zou een vergezochte reden kunnen zijn dat de emulator de PS2 hardware in overclockte staat laat werken en zodoende een hogere framerate behaalt.

Wie het weet mag het zeggen :)
Snap hem. Om het werkelijke spel ook daadwerkelijk op dezelfde manier te emuleren? Iig voor star wars zie je toch daadwerkelijk dat hij op 60 frames draait ipv af en toe 25 voor de ps2

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 20 november 2015 15:23]

Misschien heeft Sony wel de PCSX2 source code gebruikt voor de emulator. Dat draait op twee cores al aardig.
Ik wil ook niet beweren dat het niet mogelijk is, ik zet alleen mijn vraagtekens bij de argumenten die DigitalFoundry gebruikt om te concluderen dat het inderdaad emulatie ís, ipv hercompilatie van de source code met hier en daar kleine aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 november 2015 12:39]

Als nu inderdaad de PS3 emulatie/backwards compatible zou worden geactiveerd dan ging mijn PS3 de deur uit en kocht ik direct een PS4 :Y
Ben bang dat dit niet gaat gebeuren, en wel om twee redenen :

- Verschil in processorarchitectuur
- Van diverse PS3 titels komen remastered versies uit die voor aanzienlijke bedragen worden verkocht aan PS4 bezitters. Door native PS3 support toe te voegen zou Sony zichzelf in de vingers snijden omdat PS3 titels vaak voordeliger zijn.
Vrij logisch maar het is wel jammer. PS 1 deed het altijd wel op de PS 2 dus snap persoonlijk niet heel goed waarom zij dit dan niet verder voortzetten. De PS zou in mijn beleving veel langer en beter blijven staan als de games van een generatie ervoor op de nieuwe zou werken ;) Dan is zo'n console veel interessanter
PS 1 deed het altijd wel op de PS 2 dus snap persoonlijk niet heel goed waarom zij dit dan niet verder voortzetten
Omdat het spotgoedkoop was om een PS1 CPU in een PS2 in te bouwen. Datzelfde geldt niet voor de PS3 CPU.
De PS4 kan nooit zn leven de PS3 Cell architectuur emuleren, die is ten eerste veel te krachtig en ten tweede een compleet ander architectuur. Dat is alsof je het niet snapt waarom jouw Bluray player geen VHS tapes af kan spelen, want de DVD speler die je hiervoor had een combi VHS speler had ingebouwd.

In pure CPU kracht is de Cell van de PS3 ruim 2x zo krachtig als de PS4 AMD CPU. Even emuleren is niet alleen 'lastig' het is simpelweg onmogelijk omdat de PS3 CPU gewoon krachtiger is.

Enig alternatief is om de Cell processor in de PS4 erbij in te bouwen. Mag je lekker extra betalen om je oude PS3 games af te kunnen spelen, terwijl je al een apparaat hebt die dat prima kan: de PS3. De PS4 was dan nooit ¤399 geweest met PS3 backwards compability. De PS3 had in het begin een extra chip om PS2 games te kunnen draaien. Dit droeg ook bij aan een hoger prijs. Niet lang daarma verdween de chip en bracht Sony een goedkoper PS3 uit zonder backwards compatibility.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 20 november 2015 12:42]

Ibedrijven willen alleen maar meer geld vangen. Nu koop je een PS1/2 of een Xbox spel voor geen ¤2,- terwijl de spellen voor PS3/4 en Xbox 360/One ruim 20 keer zo veel kosten.

Op de allereerste versie van de PS3 kon je nog PS2 spellen doen, ik weet alleen niet zeker of je ook PS spellen kon spelen.

Alles draait om geld, vooral bedrijven die hun winst zien stijgen willen alleen maar nog meer geld hebben. Het zou mooiste zijn als Sony een remastered versie bracht van Crash Bandicoot, gewoon nog de oude graphics erop laten en alleen ervoor zorgen dat het werkt op de nieuwe generaties.

Zo moeilijk is het toch niet om BC in te bouwen in hardware/software voor consoles? En anders gaan we massaal emuleren op de PC :P :P
Ibedrijven willen alleen maar meer geld vangen
Ja gek he? Ik dacht ook dat het allemaal filantropische instellingen waren, maar blijkt dat ze eigenlijk gewoon in de business zitten om geld te verdienen.
Sommige bedrijven gaan echter te ver, en verliezen zelfs geld door hun eigen hebzucht.

Zeg eens zelf, weet je hoe groot de zak van Microsoft was voor Square Enix om Rise of the Tomb Raider een tijdje exclusief te maken?
Daar heb ik geen kijk op. Maar dat heeft weinig met hebzucht te maken, maar met risicodekking. Een zak met geld van MS is een zekerheid, een game in het wild releasen voor 4 a 5 platforms niet. Dat laatste kan beide kanten op gaan: of je verliest dik, of je wint meer dan die zak geld. Het is niet alsof TR nou altijd een done deal is geweest wat betreft sales.

Vanuit het oogpunt van de consument is het altijd makkelijk om met het vingertje te wijzen en mensen te beschuldigen van geldwolverij. De realiteit is echter vaak wat genuanceerder.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 november 2015 21:22]

Risicodekking? Ben je serieus? Voor een franchise die al bijna 20 jaar bestaat? En waarvan de laatste game waarschijnlijk daar de beste van was?

Je verliest of wint die zak door wat je doet als developer en publisher voor de game, en of je zo laag wilt gaan dat je laat afkopen door Sony/Microsoft net als FromSoftware bijvoorbeeld voor BloodBorne.

Maarja we gaan hier compleet offtopic, mijn complimenten nog voor de 360 port van het game die er ongelofelijk goed eruit ziet voor een 10 jaar oude platform. Hopelijk is de PC port net zo goed als die van Tomb Raider 2013 die nog steeds een van de beste SLI scaling heeft.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 20 november 2015 21:39]

Euh, ja? Angel of Darkness was een drama (toen nog door Core Design). Legend en Underworld hebben het nou ook niet bepaald zo enorm fantastisch gedaan. De reboot is ontzettend lang in ontwikkeling geweest en behoorlijk gemarket - dikke winsten zijn er niet mee gemaakt, hoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True