Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 339 reacties
Submitter: j-phone

KPN heeft een omvangrijke storing op zijn vaste net. De aanbieder waarschuwt klanten dat internet, bellen en interactieve tv via hun vaste aansluiting mogelijk niet werken. De storing zou om 15.00 opgelost moeten zijn, verwacht KPN.

De storing wordt door gebruikers van KPN gemeld op Gathering of Tweakers en op Allestoringen. De provider bevestigt via Twitter dat er sprake is van een storing 'die internet, tv en telefonie treft'. Als gevolg van de storing is ook de website traag en de klantenservice van KPN lijkt ook moeilijk te bereiken te zijn. "Vanwege een technische storing kun je ons mogelijk telefonisch niet bereiken", meldt de helpdesk.

In een sms van KPNAlert laat de aanbieder weten te verwachten dat de storing rond 15.00 moet zijn opgelost. Wat de oorzaak is van de downtime is niet bekend. Opvallend is dat gebruikers met verschillende storingen te maken lijken te hebben: voor sommigen werkt internet en telefonie wel en tv niet, voor anderen werken internet en telefonie niet. Meldingen komen uit heel het land.

Update, 13.20: Ook klanten van Xs4all kunnen hinder ondervinden van de storing. Volgens die dochteronderneming van KPN gaat het om de volgende locaties: Asten, Asperen, Borne, Didam, Eibergen, Purmerend, Hoofddorp, Heerde, Heeten, Soest, Nunspeet, Lelystad, Dordrecht, Sterrenburg, Kampen-Centrum en De Lier. Mogelijk moeten klanten bij het verhelpen van de storing hun modem een reset geven.

Update 2, 15.10: De storing lijkt gevolgen te hebben voor veel meer partijen: onder andere bij Vodafone, Telfort, Reggefiber, Online, ING, ABN Amro, SNS, de Rabobank, iDeal en de Belastingdienst zijn vrijdag storingen gemeld. Onduidelijk is nog in hoeverre deze met elkaar te maken hebben. Inmiddels is ook duidelijk dat KPN de tijd van 15.00 niet heeft gehaald voor het oplossen. De provider meldt nu niet meer dan 'zo snel mogelijk'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (339)

1 2 3 ... 17
ADVIES: Reset niet je MODEM! Nieuwe sessies pppoe kunnen momenteel niet opgestart worden!!!

Als je nog een sessie hebt probeer deze intact te houden en niet te verbreken. Zodra je sessie weg is heb je naast itv ook geen internet meer.

Mag deze een +2 wellicht krijgen? zodat niet iedereen massaal zijn modem een herstart geeft en zijn internet verbinding verliest?

Klantenservice is momenteel ook niet bereikbaar omdat iedereen massaal aan het bellen is natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door White_Collar op 20 november 2015 13:14]

Ik zou het nog een keer proberen, wie weet werkt het dan weer wel. Zojuist hier mijn Telfort-modem herstart omdat TV niet werkt en internet wel. Na de herstart is er niets veranderd (geen TV, wel internet).
hier hetzelfde verhaal, dus dat je (White_Collar) een plus 2 verdiend vind ik wat te ver gaan.

Telfort dus ook een storing, maar de meeste mensen zullen weten dat Telfort van KPN is. Wel handig om even in het bericht te noemen.
Het verhaal dat White_Collar schrijft, was relevant een uur geleden toen de storing net begon. Inmiddels doet die PPPoE server het volgens mij weer gewoon.

Ik ondervond namelijk het probleem dat ik mijn modem had gereset en geen ipadres meer kreeg ;)

Na een half uurtje opgelost.
heb je alweer tv dat is het einige wat nog niet heb ?
Nou, ik heb geen internet, geen telefoon en geen tv...

Oja, en het berichtje van White_collar te laat gelezen... :(
klop ook hier in gouda wel internet maar geen tv Opmerkelijk is dat het 2e toestel anders op he kastje reageerd.Kreeg melding daar fout 304 .jodocus

[Reactie gewijzigd door goudse wafel op 20 november 2015 18:15]

Vreemd. Hier gewoon TV in Gouda alhoewel wel een aantal keer een seconde storing gehad.
Volgens mij niet alleen KPN, volgens alle storingen is het ook de Belastingdienst, xs4all, ABN Amro (waar ik zelf last van heb).
Belastingdienst is gelukkig opgelost.
De huurtoeslagen zijn bij de ING bijgeschreven:)
Hopelijk ook bij andere banken.
Er zaten nogal wat mensen te wachten .
Mensen met een SNS bankrekening hebben - zover ik vernomen heb - nog niets bijgeschreven gekregen.
Dat kan kloppen. ING naar ING is direct omdat het binnen dezelfde bank blijft. ING naar een andere rekening zal via het betalingsverkeer verlopen en er is een grote kans dat je vandaag het geld ook niet meer zal krijgen. We hebben 1,5 maand geleden ook een storing gehad (met vele andere bedrijven) waardoor salarissen ook niet verwerkt werden. Dit was toen rond een uur of 2 opgelost, maar niet iedereen had zijn salaris op tijd binnen voordat het betalingsverkeer sluit.

Als het goed is sluit het betalingsverkeer om 17:00 voor reguliere betalingen onder de 25.000 euro. Spoed en grotere bedragen werden volgens mij nog tussen 17:00 en 18:00 gecleared.
Waarom is dat eigenlijk? Dat het betalingsverkeer sluit?
Vanwege eewenoude manieren van werken en systemen, die hoognodig vervangen moeten worden; en vanwege winst over spoedbetalingen. Er wordt nu eindelijk overlegd tussen de banken en de overheid om bedragen real-time over te kunnen boeken tussen banken, ongeacht het tijdstip.

En dat werd tijd ook. Dat dit anno 2015 nog niet kan zonder cashcow "spoedbetaling" werd natuurlijk een beetje te gek voor woorden...
Het heeft meer toemaken met de (externe) controle op het betalingsverkeer heb ik wel eens begrepen. De toezichthouder dus, niet zozeer de banken.
Eeuwenoude manieren dus. ;)
Kijk, dat moet imho ook gewoon meegaan met de tijd. Person to person transacties zouden meestal niet zo heel veel problemen moeten opleveren. Als hierdoor echter *alle* transacties met een dag tot een heel weekend vertraagd zijn, ai ai ai... Daar mag wat mij betreft wel wat aan gedaan worden.
Helemaal juist. Niet alles is al een 24/7 machine (daar heb je zelf ook baat bij, want wij zijn niet alleen de consumenten maar ook de arbeiders).
Verbazend dat mensen op toeslagen zitten te wachten. Als je daar zo erg van afhankelijk bent dan doe je toch echt iets niet goed, lijkt me. Maar dat is een hele andere discussie ;)
Als je een laag inkomen hebt is het wel te begrijpen.
weet je ook of het ook geldt voor alle toeslagen, ik verwachte vandaag namelijk mijn zorgtoeslag. In heb ING.
Sorry, had je reactie niet gezien.
Hopelijk heb je het binnen.
ABN Amro nog steeds plat, al uren. normaal zie je op Tweakers direct berichten over ING of Rabo, zie nog niks over de ABN... misschien iets met die beursgang temaken...
of de oorzaak is zoals bekend kpn dus dan overbodig appart artikel te maken ;)
ABN Amro is ook zo traag, vooral met de toeslagen.
Me zoon loopt ook bij de ABN.
Ik heb nog nooit zulke grote onzin gehoord de laatste tijd. Chapeau.
Zoek hulp, dit slaat werkelijk nergens op. Moet anders makkelijk te bewijzen zijn met een linkje. Ben benieuwd :+

[Reactie gewijzigd door Edgarz op 20 november 2015 21:08]

Wat je zegt klopt inderdaad. Ik heb nog wel internet geen televisie meer.
Internet is daarin redelijk instabiel (70/40) waar het normaal 500/500 is.
500/500? Zo...!
Zo snel zijn mijn harddisks waarschijnlijk niet eens.
Zijn maar mbits heh, delen door 8. 62,5 MB/s. En dat is theoretisch, vaak valt het in de praktisch ook nog wel ietsje lager uit. Hier hetzelfde, uploaden is echt een verademing.
Die zijn denk ik nog wel een factor 2 tot 3 sneller, maar wel tijd voor Cat6 en een SSD ;)

[Reactie gewijzigd door Cilph op 20 november 2015 18:34]

had m gereset toen tv niks deed. Daarna half uur geen verbinding gehad en toen kwam het weer terug
maastricht licht de tv eruit maar internet doet het.
xpediabox verschillende keren gereset net als het tv kastje.
Best een grote landelijke storing.
Er zullen wel een paar servers eruit liggen.
Ik woon in den Haag ik heb al vanaf ochtend geen TV wel internet en goed verbinding, zit op mijn zorgtoeslag te wachten bij de ING.
Schiedam ~ XS4ALL TV nog steeds down, wel internet en telefonie
spotify is niet vooruit te branden, misschien niet gerelateerd
Om 11:40 viel alles hier in Almere uit. Even na 14 uur had ik wel weer Internet maar om 23uur nog steeds geen itv. Ik moest trouwens wel mijn V9 modem resetten om Internet weer op te kunnen. Het werkte misschien al eerder maar door bovenstaande bericht had ik niet eerder het modem gereset. Of dit gevolgen had voor itv kan ik niet zeggen. Om 20 uur daarom nog een modem reset geprobeerd voor de tv, maar dat werkte in ieder geval niet. Nu aan het werk. Ik hoop dat het vandaag wel weer werkt.

[Reactie gewijzigd door millenarian op 21 november 2015 05:12]

In ieder geval een tip: als je internet het nog wel doet, maar je TV niet (zoals het hier bij mij het geval is), kun je beter niet je router herstarten, want grote kans dat die helemaal niet meer online komt.
Ik kwam hier te laat achter, V8 uit de bridge, geprobeerd, niks nada, toen weer gauw in de bridge.

Ben nu weer online sinds 4 minutnen ;) Best snel!
Hier 2 lijnen via een load balancer, 1 via een v8 ( werkt redelijk ) en 1 via de v10 ( werkt niet)
Beide met alternative dns..... gelukkig nog een vodafone failerover 3/4G maar die werkt ook niet heel lekker ATM

Merk dat het meeste verkeer nu geredirect word via luik, in ieder geval voor onze locatie. Ping tijdens zijn niet om over naar huis te schrijven, sommige pagina's doen er minuten over om te laden maar het is beter dan niets.

[Reactie gewijzigd door LyP0 op 20 november 2015 16:38]

Daar kwam ik helaas te laat achter :O

Olst ligt eruit (tussen Deventer en Zwolle)


Bij mij gebeurde het na een gepushde update van de TV decoder. Bij de herstart bleef alles hangen

[Reactie gewijzigd door AeoN909 op 20 november 2015 12:51]

Don't fix what ain't broke :P.
Hopelijk heb ik straks zelf wel internet. (telfort kwam van concepts)
TV van KPN Gaat bij glas over vlan 4, het enige verkeer wat ik daar zie zijn DNS aanvragen voor de hostnaam ntp.stb.itvonline.nl naar dns server 213.75.116.129

Kastje is dus opzoek naar een tijdserver, maar kan het bijbehorende IP adres niet vinden bij de (niet werkende ?) Dns server...?
Er komt in ieder geval geen antwoord van de DNS server op 213.75.116.129.

p.s
Ook zie ik aanvragen voor : (Maar ook daar komt geen antwoord op.)
webapp.stb.itvonline.nl en
webapp.stb.itvonline.nl.nat.myrio.net Dit domein staat op naam KPN, grappig resultaat als je daar heen surft....

.. update
myrio.net staat op naam van kpn
Tech Email: domain@kpn.com
Name Server: DNS.FALLBACKDIENSTEN.NL

En komt uit op een leaseweb hosting pakket van jenthosting..... ?

[Reactie gewijzigd door Urens op 20 november 2015 19:09]

Er staat een algemeen bericht hierover op het KPN Forum en op de storingspagina zijn verschillende dingen te vinden. Ik zou deze pagina's bekijken voor updates

Het lijkt er op dat het resetten of herstarten de problemen alleen maar erger maakt, dus dat zou ik niet doen.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 20 november 2015 12:53]

Het lullige is echter dat KPN klanten met storingen vaak het advies geeft om de ontvanger te herstarten. Werkt dit niet, dan even de ExperiaBox een herstart geven.

Doordat klanten hier in de basis eigenlijk 'altijd' als eerst op geattendeerd worden, en de boel nu onbereikbaar is (site van KPN) proberen klanten dus in 1e instantie juist eerst de ontvanger in- & uit te schakelen en daarna als de ontvanger dan toch niet online komt de ExperiaBox. Gevolg, als je al geen TV meer kon kijken, is de kans dat je zonder internet en telefonie komt te zitten door een storing als deze, dus ook nog eens groter.

KPN "MOET" dus tijdens telefonische contact de consument er eigenlijk dus wat meer op attenderen dat het in geval van nood is, en de consument beter eerst even een poging moet wagen om te achterhalen of er niet al een storing bekend is. Tegenwoordig heeft een ongelofelijk groot deel van de Nederlanders wel mobiel internet. Een simpele html-pagina storing.kpn.com (bijv.) zou al genoeg zijn om even de klant erop te attenderen dat er een landelijke storing is.
Ik zou niet weten hoe KPN dat anders moet aanvliegen...? Het zijn nou eenmaal apparaten die wel eens hikken. Zeker die maandagmorgen apparaten die ISP's je toesturen.
Een hele troubleshoot procedure doorgaan omdat je een modem herstart moet ontwijken die vaker wel dan niet onoverkomelijk is slaat ook nergens op.
Immers, les 1 van deugelijk troubleshooten: Probeer het makkelijkste, als eerste.

Het is een beetje ongelukkig, maar het lijkt me onvermijdelijk. Als zo'n herstart regelmatig iets oplost is het een logisch gevolg dat mensen dat de keer er op, in het kader van "dat kan ik ook", het zelf al gaan proberen.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze hun werkwijze gaan aanpassen om die ene keer dat je het modem beter kan aanlaten.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 20 november 2015 18:21]

Dat 'apparaten nou eenmal wel een hikken' is natuurlijk onzin.
De druk van de concurrentie maakt dat de apparatuur niet redundant genoeg is uitgevoerd, en dat er geen single pints of failure in het netwerk en apparatuur zitten.

Dit is puur een kosten/kwaliteit zaak. De ouderwetse telefoonwas weleswaar duurder, maar ook veel betrouwbaarder. We wensen met z'n allen hier niet meer voor te betalen!
Je spreekt het statement dat je maakt in de eerste zin zelf tegen in de er op volgende uitleg. Ik weet niet hoe ik daar op moet reageren? Dat verhaal lijkt me in lijn met wat ik zeg?
Die ISP rommelrouters lopen weldegelijk geregeld vast. De Cisco gateway die ik heb op werk inderdaad niet maar zo'n ding is toch gouw 600 euro dat plemp je niet even bij Henk en Anita in de vensterbank.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 21 november 2015 01:11]

Vraag mij af waarom KPN niet even een mailtje stuurt. Heb nu eerst andere TV ontvanger aangesloten en bij opstarten gaf die de melding "herstart uw moden (...)". Zit hier te klooien terwijl ik nu lees dat er een storing is...
Apart dat ze nu al weten dat de storing om ongeveer 15.00 voorbij is. Dan weten ze de oorzaak dus en dan zou je zeggen dat ze ook eerder de oorzaak kunnen verhelpen. Of duurt het terugzetten van een backup zo lang?
Misschien heeft het te maken met een migratie voor routed IPTV en allerlei settings daaromheen? Gezien meerdere mensen/tweakers (en ik) van KPN een brief hebben gekregen waarin stond dat de huidige Experiabox niet meer zal werken na 20 november en we een nieuwe EB toegestuurd krijgen.

Het kan van alles zijn, maar ik vind het wel toevallig dat het vandaag 20 november is en de brieven ook over vandaag gaan. Geeft toch te denken dat ze met iets bezig zijn wat daar mee te maken heeft. Wel jammer dat ze dit dan niet beter communiceren mocht dit achteraf blijken. Als mensen het gewoon vooraf weten wat er staat te gebeuren (bijv. middels een mail) dan is er verder ook weinig aan de hand.
Heb wel gelezen dat er nieuwe firmware voor de kastjes komt. Misschien is het updaten verschrikkelijk fout gegaan?
Waarom denk je dat ze overdag updaten? Dat gebeurt vrijwel altijd in de nacht op de stille uren. Ik lees verderop dat ook in de middag updates gedaan worden, dat is tamelijk ongebruikelijk in mijn ogen, vlak voor primetime. Als er wat kapot gaan is er geen weg terug. Raar.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 20 november 2015 18:14]

Ging die brief niet om het nieuwe VoIP systeem?
misschien zijn ze glasvezel aan het leggen?
Dus als je weet hoeveel tijd iets kost, zorgt dat er voor dat het minder dan die tijd kost?
Of bedoel je dat als je weet hoeveel tijd iets kost, het dan nooit veel tijd kan kosten?

En uiteraard is dit een inschatting van KPN, geen absolute zekerheid.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 20 november 2015 12:44]

Als je weet wat de oorzaak is, dan kun je inschatten hoe lang het duurt om die op te heffen. De oorzaak is meestal snel te pinnen in een bepaalde hoek, preciezer aanwijzen duurt soms wat langer.
Als er een belangrijke server gestopt is moet je een andere plaatsen en backups terugzetten of een andere aanwijzen. Switch vervangen kan soms snel, maar als het een dikke vette dure core-switch is, kan het ff duren voor die bezorgd is en dan maar hopen dat het precies hetzelfde model is, dan kun je de config terugzetten, anders moet er nog een deskundoloog aan te pas komen die de boel opnieuw configureerd. Voorbeelden dus. Als alles dan in principe weer werkt, kan het nog best een tijdje duren voor het verkeer weer op een beetje normaal niveau is aangeland. Mensen willen allerlei achterstallig werk doen. mail ophalen, TV's software downloaden enz.
Het blijft hoe dan ook inschatten en als je zo'n schatting dan eenmaal gedaan hebt is het (achteraf!) maar de vraag hoe dichtbij of veraf je zat. Dat kan korter of langer zijn, maar als iets een uur duurt, dan duurt het dus een uur ook al weet je dat het een uur duurt. Als je band lek is en jij kunt die in 15 minuten plakken, dan duurt dat dus 15 min, niet meer, niet minder.
Bij ons werkt het internet, waarschijnlijk omdat DNS op 8.8.8.8 en 212.54.44.54 staat.
Tegen 12:00 uur viel de interactieve TV (ook via de App) uit.
Je primaire is goolge (8.8.8.8 en 8.8.4.4 is google open dns), de ziggo dns (212.54.44.54) is je secundaire, deze word pas aangesproken als google niet te benaderen is, en ik ga ervan uit dat deze niet werkt buiten ziggo netwerken *een ping vanaf kpn adsl werkt althans niet*
Klopt, want na de Ddos van de Ziggo dns servers (nieuws: Ziggo lost tweede storing op door ddos-aanval op dns af te weren - update) kan je ze niet meer van buiten het ziggo netwerk gebruiken.

(Hoop ik. Niet zelf getest ;))
212.54.44.54 is een ziggo DNS, vraag me af die uberhaubt wel werkt buiten het ziggo netwerk ;)
Hier werkt XS4all internet prima maar de ABNAMRO app en website zijn echter ook niet bereikbaar.

EDIT: Aangezien beide oorzaken nog onbekend zijn is een relatie tussen de 2 niet geheel onaannemelijk toch en op zijn minst informatief? Zucht...

En inderdaad is nu bevestigd dat er een relatie bestaat: http://www.nu.nl/internet...ng-internetbankieren.html

[Reactie gewijzigd door Spiritos op 20 november 2015 13:44]

ABN heeft storing. Zag net een bericht op Facebook voorbij komen
Tnx! Zie het nu ook. Mjin gedachtegang was: KNP levert de infrastructuur, XS4All de dienst en de ABN-AMRO maakt wellicht dus ook gebruik van KPN... Maar het zouden natuurlijk ook 2 op zichzelf staande issues kunnen zijn.
Op Twitter geeft ABN AMRO aan dat het wel met de storing van KPN te maken heeft. Ook de belastingdienst zou hinder ondervinden door de storing bij KPN. De toeslagen worden later uitbetaald.
Alleen KPN of ook dochter Telfort?
Op Twitter zijn er ook berichten dat het om dochter bedrijven XS4ALL en Telfort gaat.
XS4ALL alleen tv storing. Dat eigen netwerk (toegegeven, ik betaal er ook wel meer voor) werpt duidelijk zijn vruchten af.
Heeft niks met XS4ALL te maken.
Ik heb Telfort en mijn internet werkt gewoon. Alleen interactieve tv is uitgevallen om 12:15 en op dit moment 16:15 nog steeds geen signaal op m'n ontvanger.
Het kan deels met XS4ALL te maken hebben (en ook met Telfort).

Hangt er maar net van af hoe de access van jouw aansluiting naar de provider geregeld is. Als die via een gebied loopt wat getroffen is door de KPN storing, dan zal je ook geen internet hebben.

Zit je in een gebied waar de access wel mogelijk is, dan heb je idd gewoon internet, en doen alleen de diensten die door KPN worden verzorgd het niet (zoals TV) .
XS4ALL heeft helemaal geen eigen netwerk, je betaald extra voor het betere modem (fritzbox), een vast IP-adres en betere klantenservice. (en nog wat kleine extraatjes zoals 250mb voor onderweg)

Ik heb KPN en ook enkel issues met TV, mijn internet en telefoon werken gewoon.
Buurman heeft Telfort en ook daar ligt alleen de TV eruit.
Zéker wel dat XS4ALL een eigen netwerk heeft .

Eigen IPV4 ranges, eigen IPV6 ranges, wat ze ook al jaaaaaren aanbieden terwijl KPN het nu met moeite aan het uitrollen is.

Oftewel, ik vraag me af waar jij de bewering vandaan haalt ddat XS4ALL geen eigen netwerk zou hebben.

Het enige wat niet van hen is, is het TV platform en de TV-streams (komen beiden van KPN) en de breedbandtoegang op de 'last mile' tussen xDSL-centrale/glasvezel-PoP en de klant.
Logisch gezien heb je gelijk maar fysiek rollen ze de meeste van hun diensten echt uit over KPN netwerken en halffabrikaten. In de access dan he, internetconnectivity regelt xs4all zelf. Deze storing lijkt grotendeels in de access te zitten, daar heeft xs4all dan ook vaak last van.

Een en ander hangt natuurlijk van je definitie van 'netwerk' af maar een afhankelijkheid is er zeker.
Oh qua access heb je (zoals ik zelf ook al aangaf) zeker gelijk. Maar gelukkig werkt de access op heel veel plekken nog wel :)

En toch is het best griezelig: eigenlijk is volgens mij 80% van Nederland in meer of mindere mate afhankelijk van access via KPN. Vandaar dat het ook zo'n grote impact heeft op meerdere andere organisaties.

Ik zie nu op Facebook bijvoorbeeld alweer allemaal hopeloze bijstandsmoeders die snakken naar hun toeslagen "omdat ze anders de kinderen geen eten kunnen geven" en daar zo ongeveer de ABN AMRO persoonlijk voor verantwoordelijk stellen.

Vraag me overigens wel af hoe die mensen dat doen als een keer echt de paniek uitbreekt in het land. Helemaal geen voorraad in huis?
Eind oktober 2014:
KPN wijst erop dat het met breedband – geschikt voor snel internet – een marktaandeel van 40% heeft, tegenover 44% voor UPC/Ziggo. Op het aanbieden van televisie heeft KPN een marktaandeel van 26% en het kabelfusiebedrijf een marktaandeel van 55%. 'Als KPN in de consumentenmarkt aan verplichtingen en regels moet voldoen die niet gelden voor Ziggo, vindt KPN dat onterecht', stelt de onderneming.

Er zijn meer bronnen, KPN heeft in NL momenteel zeker geen groter marktaandeel dan Ziggo. Dit komt uit een stukje tekst waar KPN aan de regelgever vraagt om openstelling van het Ziggo netwerk voor derden. De marktpositie van KPN staat steeds verder onder druk door dit soort "regels" die niet voor iedereen hetzelfde zijn, Schande! Ik ga mijn pilletje opzoeken ...
Offtopic maar een interessant boek dat dat scenario verder exploreert is Blackout.

Weinig mensen kunnen zichzelf een weekje redden tegenwoordig, en dat levert inderdaad best rare mogelijke scenario's op.

Als zoiets als dit eens een half dagje duurt leren mensen hopelijk weer dat ze moeten zorgen dat ze voor hun voedselvoorziening niet 100% afhankelijk moeten zijn van de diensten van thuisbezorgd ;)
Idd.

Dat zal ik echter maar niet tegen die bijstandsmoeders zeggen.

Anders is het weer "jij hebt zeker geen kinderen" of "jij bent zeker zo'n veelverdienende graaier". :')
Op mijn xs4all internet aansluiting geen storing.
Alleen de iptv doet het niet.(subnet kpn)
Had zojuist last van traag internet, tv ligt eruit en de telfort site ligt eruit. (Z-Lb)

[Reactie gewijzigd door dragonflyslayer op 20 november 2015 12:42]

Geen last hier met Telfort. Ben al vanaf 9:00 uur aan het werk, gaat goed allemaal, niets gemerkt.
Simyo ook, en Vodafone naar AMRO via app werkt ook niet.
De AMRO doet het sowieso nergens geloof ik.
Wel Telfort internet, tv is dood
Probleem speelt ook bij wholesalers die hun eigen feed aan KPN leveren.
Ook geld dit voor Telfort tot nu nog steeds geen internet en geen interactieve tv volgens kpn zou het rond 15.00 uur opgelost moeten zijn helaas dus niet
Geen internet & geen tv? Dat was dus precies de reden dat ik geen triple play heb gekozen...
Nee dat staat normaal los van elkaar.
Deze komen binnen over verschillende VLan's en zijn daardoor niet afhankelijk van elkaar.

maar TV is ook echt super belangrijk..
Maar je hebt wel je internetverbinding nodig om tv te kijken. Wel blij dat ik tv apart heb trouwens.
Nee je hebt geen internet nodig om te kijken. Tv komt binnen over VLan4 en internet over Vlan6. Dat houd in dat als je de TV box tagged met VLan4 kan je deze rechtstreeks en zonder router/experia box aansluiten en tv kijken


genexis => vlan switch => tvbox
probeer maar werkt prima zonder router
Ja want zo'n storing die bij KPN gemiddeld 1x per 5 a 7 jaar voorkomt is echt een criteria om dan maar geen triple play te nemen :P Je kan altijd nog via analoog tijdelijk TV kijken. ;)
Vreemde was is dat tijdens een Twitch stream de upload prima ging maar de download heel slecht. De DNS veranderen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 had geen effect.

[Reactie gewijzigd door maniak op 20 november 2015 12:36]

internet was gisteravond al instabiel en traag. ik dacht dat het aan de nieuwe firmware lag die s'middags op de router was gezet.
idd, bij mij vloog mijn DSL signaal er om 22:18 uit. Vanacht rond 2 uur werkte het weer maar met halve snelheid (25Mb). Ik zit bij XS4ALL.
TV werkt nu ook niet.

[Reactie gewijzigd door meadowman op 20 november 2015 15:31]

ja Halve snelheid die schommelde zo rond de 60mb/s met grote schommelingen.
terwijl de verbinding nu weer strak 100mb/s is dan lag het gister niet aan mijn router
1 2 3 ... 17