Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Tijdens de Microsoft Build-conferentie gaf de consolebouwer toe te zoeken naar een manier om Xbox 360-games afspeelbaar te maken op een Xbox One. Volgens een Microsoft-medewerker is dat echter niet zo eenvoudig als de consolebouwer had gehoopt.

Een bezoeker van Microsoft Build vroeg zich tijdens een vragensessie af of Microsoft van plan is een Xbox 360-emulator te maken voor de Xbox One. Waarop een woordvoerder van de consolebouwer antwoordde; "We hebben wel plannen, maar die zijn helaas nog niet helemaal uitgedacht. Het blijkt lastiger dan gedacht om de PowerPC te emuleren op een x86. We hebben dus niets om aan te kondigen, hoewel ik het graag zou zien gebeuren". De woordvoerder liet niet los welke technische oplossing Microsoft wil gaan bieden bij het emuleren van Xbox 360-games.

Concurrent Sony heeft al wel officieel aangekondigd dat het de optie wil bieden om PlayStation 3-games te spelen op Xbox One-concurrent PlayStation 4. Sony wil PS3-games gaan streamen via de techniek van Gaikai, de streaming-pionier die het in 2012 overnam. Begin dit jaar kondigde Sony aan dat het de techniek van Gaikai wil gebruiken voor PlayStation Now, een dienst waarmee games naar een PlayStation 4 gestreamed kunnen worden. Van PlayStation Now loopt een bètatest in de VS. Sony hoopt de dienst in de zomer te kunnen aanbieden.

Review Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Dat het niet eenvoudig kan ik me goed voorstellen; je moet een manier gaan bedenken om PowerPC-code om te zetten naar x86-x64. Daar heb je best wel wat rekenkracht voor nodig.

Iets vergelijkbaars heb ik ondervonden bij de Playstation 3. Als je een model hebt dat nog hardwarematige PS2 ondersteuning heeft is er in feite niks aan de hand. Als je op latere modellen (zonder PS2-support) PS2 titels via de PS Store koopt werkt het ook prima. Echter; als je een model PS3 hebt zonder deze PS2 support, deze jailbreaked en vervolgens met een hack PS2-emulatie activeert zal opvallen dat heel veel spellen ondermaats presteren, ondanks dat de PS3 vele malen krachtiger is dan de PS2.

Daarom denk ik dat MIcrosoft nog een hele kluif gaat krijgen om XBox360 spellen vloeiend aan de praat te krijgen d.m.v. software-emulatie. Ik snap Microsoft wel hoor; zij zijn natuurlijk bang dat hackers het straks voor elkaar krijgen om 360 titels aan de gang te krijgen op de One en dat iedereen die spellen massaal gaat downloaden. Microsoft probeert dat nu voor te zijn (iets waar Sony het behoorlijk heeft laten afweten) door deze support zelf te gaan leveren om jailbreaken te ontmoedigen.

Als ze het voor elkaar krijgen verdienen ze een dikke pluim ! Ik hoop dat Sony zo snugger is om er voor te zorgen dat PS3 titels ook op de PS4 zullen gaan draaien.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 april 2014 10:28]

PS3 titels worden enkel via streaming beschikbaar, Sony had al aangegeven dat dit hardware-technisch op een x86 based altijd slechte prestaties zou opleveren. Ik verwacht ook niet dat de Xbox One dit 'zomaar' gaat doen, zelfs als ze met VM sessies kunnen werken. Dat nog naast het probleem om de game ook nog eens online te laten draaien.

Ik had persoonlijk liever die setupbox gezien van de XBO voor X360 games, iets dat gewoon 'matched' bij de looks van de XBO en waar je de 360 games kan mee afspelen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 april 2014 10:25]

Xbox One draait Hyper-V. Aparte VM waar Xbox 360 games in draaien?
Ik snap Microsoft wel hoor; zij zijn natuurlijk bang dat hackers het straks voor elkaar krijgen om 360 titels aan de gang te krijgen op de One en dat iedereen die spellen massaal gaat downloaden. Microsoft probeert dat nu voor te zijn.
Ik denk dat ze helemaal niet bang zijn voor hackers. Daarvoor moet eerste de Xbone gekraakt worden en vervolgens moeten er slimme mensen zijn die een emulator aan de praat krijgen. Zo is de X360 jaren geleden gekraakt en kan je OG Xbox spellen er nog steeds niet op spelen.

Ik verwacht eerder dat ze een feature willen introduceren die de X360 bezitters overhaalt om een Xbone te halen. Verkopen blijven immers achter.
Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Ik draai dagelijks oude PPC apps op mijn Intel Mac, en Rosetta doet dat pijlsnel en onmerkbaar. Misschien moet MS eens bij Tim op de koffie. Rosetta staat daar toch in de vriezer sinds OSX Lion.
Ja want PPC apps vragen enorm veel rekenkracht zoals de 360 games. MS heeft zelf de ingenieurs om dit op te lossen. Als ze het slim aanpakken brengen ze extra kleine hardware uit die je aan de Xbox One kunt koppelen en op die manier hardwarematig de spellen kunt afspelen.
Ik vraag me af of ze niet beter een HLE emulator bouwen zoals Dolphin voor de Nintendo WII, in plaats van de hele PowerPC CPU te emuleren? Dat loopt nu redelijk vloeiend op de meeste pc's en aangezien de One een stuk sneller is dan zijn voorganger lijkt me dat ook wel te doen.
Zou erg mooi zijn als ik mijn oude Xbox 360 niet meer nodig heb, maar ben bang dat tegen de tijd dat men een emulator heeft dit weinig waarde meer heeft.
Ik heb het idee backwards compatibility toch vaak nog wel wat psychologische waarde heeft omdat je dan 'de klassiekers' nog een keer kunt spelen als je wilt. In de praktijk zal het er misschien niet van komen, maar het idee is prettig en daarmee heb je weer een verkoop puntje te pakken.
Ja, maar het heeft ook vooral nu nog waarde. Er komen nog steeds nieuwe spellen voor de oude generatie uit, waarvan een aantal grote titels niet naar de nieuwe generatie komen.
Over een jaar of zo zal het vooral nostalgische waarden hebben en zal nog maar een klein deel gebruik maken van deze feature.

Voor MS is het dus ook belangrijk om te kijken of het de moeite is. Sony vraagt gewoon geld voor backwards compatability, misschien dat MS ook die weg gaat bewandelen.

Maar de technische problemen zijn inderdaad wel aan de orde. Emulatie is nogal zwaar, ze hebben echter het voordeel dat ze precies weten hoe het werkt en niet hoeven te gaan zitten reverse engineeren (zoals bij de meeste emulators op de PC). Sommige features werken op de PC nog steeds niet goed van bijvoorbeeld Perfect Dark, iets waar MS minder last van zou hebben en ook de kans heeft om een goede recompiler te bouwen voor de Xbox One in plaats van een interpreter.
Als ze dit willen realiseren zal het gaan werken via de cloud zoals bij de PS4. Ik denk niet dat de Xbox One krachtig genoeg is om de 360 te kunnen emuleren via software, hoe efficient die emulator ook wordt geschreven.

Ik snap het nut niet zo, we hebben toch gewoon onze Xbox 360 nog? Als hij kapot gaat dan staan er genoeg op marktplaats om hem te vervangen voor iedereen die dat wil.
Ik denk dat powerpc CPU lastig te emulgeren is. Anders had het allang geweest. MS heeft voor de eerste ontwikkelingen van de 360 niet voor niets Apple apparatuur gebruikt.
PowerPC is niet per se moeilijk te emuleren, voor GameCube en Wii zijn bijvoorbeeld al emulators die op redelijk eenvoudige PC's goed bruikbaar zijn. Een PS2 emuleren is waarschijnlijk lastiger vanwege de complexe architectuur met allerlei coprocessors.

Het probleem bij het emuleren van een xbox 360 zit hem simpelweg in het feit dat er nog best een rappe CPU inzit vergeleken met een Xbox One, en met typisch ergens tussen de 2 en de 5 keer overhead om alleen maar de CPU te emuleren kun je je wel voorstellen dat een Xbox One dat gewoon niet trekt met 8 trage x86 cores vs 3 PowerPC cores op dubbele kloksnelheid voor de 360. Zelfs een met een high-end PC ga je denk het denk ik moeilijk krijgen. En dan heb je alleen nog maar de CPU geemuleerd...
Zouden emulatoren wel PPC gebruiken? Ze kunnen hem toch ook hebben nagebouwd in x86?
als je gelezen had, had je niet hoeven denken :)
Nee joh, gewoon een goeie emulgator en je maakt er zo mayonaise van.
Maar is het dan niet gewoon dan dat je de games opnieuw moet kopen?
Backwards compatibility is dat je je oude schijfjes erin duwt en dan kunt spelen...
Het hele streaming/cloud verhaal is eigenlijk opnieuw uitbrengen... waarschijnlijk moet je dan weer het spel opnieuw betalen, is het dan niet goedkoper om je een 360 /ps3 te kopen? Of uberhaupt niet weg te doen?
In principe zou men het eenvoudig kunnen regelen dat je gewoon de 360 game in je Xbox One moet plaatsen en dat je deze dan gratis kan streamen. Technisch zeker mogelijk, economisch voor hen niet interessant. Ik zou mijn Xbox 360 games graag nog een hele tijd kunnen spelen, dus backwards compatibility zie ik altijd graag. Zo speel ik ook nog mijn originele Xbox games en heb ik dus ook nog een originele Xbox staan hiervoor (Xbox 360 kon niet alle games emuleren). Heeft deels met nostalgie te maken, maar ook gewoon omdat ik veel geld in games gestoken heb en ik er ook vandaag nog graag van geniet (oud of niet).
Mijn Xbox 360 vliegt hoe dan ook de deur niet uit als mijn Xbox One er is, voor diezelfde reden.
Als je de oude 360 cd zou kunnen lezen met een xbox one heb je dan al niet de helft van de backward compatibility gehad? Je moet de code goed kunnen lezen; je moet zien welke cd het is en ook of het een echte cd is... maar ik ben niet zo'n expert hierin dus mischien zit ik er well naast...
Ik heb mijn oude xbox ook nog al heb ik die in tijden niet aangeraakt...
Maar ik heb nog een paar games op mijn 360 die ik nog verder spelen zoals fallout: NV en nog wat andere mijn 360 gaat voorlopig nergens heen, sterker nog mischien koop ik een ps3 ik wil de uncharted games nog wel een keertje spelen :P
Het gaat niet zo zeer om het lezen van de Xbox 360 games maar om de instructie set die de CPU heeft.

De Xbox 360 gebruikte een Power-PC CPU en de Xbox one een AMD x86 CPU.

Het kan redelijk veel werk kosten om instructie sets van een andere CPU architectuur aan de praat te krijgen op een nieuwe CPU.

Ik hoop dat Xbox toch kiest voor een optie die vergelijkbaar is aan Sony. Stream de games naar de console en zorg dat de games zo gespeeld kunnen worden.

Alleen weet ik wel dat Microsoft hier naar gekeken heeft en tot de conclusie kwam dat niet iedereen over de nodige bandbreedte beschikt wat nodig zou zijn om games te streamen.

Zie het artikel hieronder voor meer informatie:

nieuws: Microsoft: Xbox 360-games via cloud op Xbox One is 'problematisch'
Nee met enkel de disc lezen ben je er nog niet, tussen PPC en X86-64 zijn meer verschillen dan enkel endianness. Beide gebruiken anders instructies en zelfs al kan je die instructies lezen je kunt ze niet uitvoeren op de andere architectuur en dat is waarom je er nog niet bent met het enkel kunnen lezen van de DVD data.
Ik heb nog steeds mn NES lol. :D
Dat ligt eraan, de Xbox 360 games hebben een geavanceerde beveiliging op de discs, als de Xbox One deze beveiliging kan lezen dan zouden ze dat kunnen gebruiken als check om vervolgens de game vanuit de cloud te starten. Onmogelijk om er nu iets over te zeggen, grote kans dat ze inderdaad gewoon geld ervoor gaan vragen. Ik doe mijn 360 in elk geval niet weg.
Nou, ik wil nog graag die 'oude' games kunnen blijven spelen, ook als ik tzt wellicht een nieuwe Xbox koop. Ook zou ik toch echt graag willen dat die oudere Xbox games het er ook nog op zouden doen, al is het alleen maar voor de heb.

Maar om eerlijk te zijn wordt het pas interessant als de PS4 een Xbox One kan emuleren en andersom! ;)
Dat ze het via de cloud doen is niet voor niets. De CPU van de PS4/XBONE is minder krachtig dan die van de Xbox 360 en PS3. Omdat het ook nog eens volledig verschillende architecturen zijn (x86 vs IBM POWER) zal emulatie flink nog wat overhead met zich meebrengen waardoor je een nog veel krachtigere x86 CPU nodig heb om de games te kunnen draaien.
De CPU van de PS4/XBONE is minder krachtig dan die van de Xbox 360 en PS3
Volgens mij klopt dat niet, de processor van de Xone en PS4 is wel sneller dan de processor van de Xbox 360.

Gflops CPU 360 = 77 GFlops
Gflops CPU One = 102 GFlops

Alleen omdat de processor uit de 360 hoger geclocked is, maakt het nog geen snellere processor

De Processor uit de PS3 was op papier wel sneller met 230 GFlops
echter is het ook nog belangrijk hoe efficiënt de processors zijn


77GFlops staat hier, maar lees inderdaad veel 115
http://www.ign.com/articl...-3-the-hardware-throwdown

[Reactie gewijzigd door Sinester op 7 april 2014 16:00]

Gflops CPU 360 = 115.2 GFlops

Ik weet niet hoe jij aan die 77 komt maar overal waar ik zoek zeggen ze 115.

Oftewel hij is sneller dan de One op papier.
In mijn geval gaat het niet om herspelen van oudjes, maar om mijn backlog van 'nog gesealde' games weg te werken. Of in geval van Sony om mijn Playstation Plus (PS3) games te kunnen spelen op een PS4.

Maar aan de andere kant schiet een consolebouwer zich natuurlijk in zijn eigen voet als hij dit (te snel) doet. Sony zit niet te wachten op de verkoop van oude games in de uitverkoop, die wil 60+ euro voor nieuwe next-gen games verkopen. Want ook al maak je de games digitaal beschikbaar, de oude prijs gaan ze nooit halen...
Nou, ik speel juist nog heel veel oude games, vaak omdat ze gewoon leuker zijn dan de nieuwste grafische pracht zonder inhoud..
Liefst zou ik ook graag zien dat elke nieuwe console gewoon alle oude consoles zou kunnen afspelen, zodat ik nog maar 1 apparaat onder mn 'tv' hoef te hebben (en dus ook niet zit met aansluitingen die mijn 'tv' niet meer heeft)..
Hoezo?! ik bedoel kung fu panda bleef ik ook mijn gewone xbox voor naar beneden slepen. Doe ik nog steeds :D.
Ik wacht tot iemand die x86 based xbox 360 emulator van de xbox one haalt en omzet naar de pc ;)
Een volledig andere cpu architectuur emuleren vraagt meestal veel van de hardware. Ik vraag me af of het soms niet eenvoudiger is om tijd te steken in het compileren van de 'games' (=software) voor een andere architectuur.
Omdat je dat per game moet doen, en feitelijk bouw je dan de game helemaal opnieuw op. Bovendien mag je voor een 1-op-1 port naar de nieuwe console sowieso opnieuw lappen, terwijl je, als je het via BC doet, hooguit éénmalig betaalt voor die emulator.
Misschien dat ze iets vergelijkbaars kunnen doen als wat Nintendo met de Super Game Boy en de Game Boy Player heeft gedaan - een hardware add-on die feitelijk de belangrijkste hardware van het te emuleren systeem bevat, die je op de één of andere manier aan het "host"-systeem koppelt. De XB1 heeft toch USB3-poorten? Daar moet je toch iets mee kunnen, lijkt me.
Vraag blijft of daar dan een markt voor is - want veel goedkoper dan gewoon een oude 360 kopen zal dat niet zijn. De enige reden dat Nintendo dat voor elkaar kreeg was omdat je GB-games sowieso niet op de TV kon spelen.
Een add-on lijkt me zeker een optie alleen is de vraag of ze daar rekening mee gehouden hebben design en beveiliging. En zoals je al aangeeft, kan het zo zijn dat de ontwikkel/meerkosten van zoiets niet opwegen tegen het percentage gebruikers die de vorige generatie games daadwerkelijk gaan spelen.

[Reactie gewijzigd door DukeBox op 7 april 2014 11:20]

Een volledig andere cpu architectuur emuleren vraagt meestal veel van de hardware
Dat valt relatief mee als je de instructies gewoon van tevoren vertaalt ipv live interpreteert. Je krijgt dan eventueel een probleem met zelf-gegenereerde code, maar dat is voor Xbox 360 games niet toegestaan, dus alle code is statisch. Een veel groter probleem is interactie met overige hardware. Commando's naar bijv. de GPU en shader instructies moeten vertaald worden en verscheidene resources moeten anders worden ingedeeld. En een belangrijk punt is hier dat dat niet allemaal via system API's gaat en dus lastig te detecteren is.
En een belangrijk punt is hier dat dat niet allemaal via system API's gaat en dus lastig te detecteren is.
Dit is ook de belangrijkste reden dat niet alle XBOX 1 games op de 360 konden draaien in de emulator. Sommige games voor de originele XBOX waren via DirectX te traag en dus werd er direct met de GPU gecommuniceerd.
Ja, of je koopt een xbox voor 5 tientjes :)
Gears of War is ook best vermakelijk met muis en toetsenbord..
http://www.bol.com/nl/p/gears-of-war/1004004005640982/
Halo ook,

ik doelde echter op de vervelende eigenschap van MS om een franchise op beide platforms te beginnen, en te eindigen met console exclusives.
Maar Halo begon juist als XBOX exclusive (de oorspronkelijke Mac development niet meegerekend).
Ja, en dan wanneer je ze op de PC speelt weer een xbox 360 controller aansluiten omdat die games helemaal niet gebouwd zijn voor muis en toetsenbord. Schiet je ook niets mee op.
Hopen dat dit komt en dat het werkt. Zou dit dan ook betekenen dat je gewoon het schijfje in de Xbox One kan stoppen? En kan je dan ook online spelen met mensen op de Xbox 360? Als dat zo is, lijkt me dat veel mensen van de Xbox 360 overstappen naar de Xbox One.
Voor mij inderdaad wel een reden om eerder over te stappen! Ik ben benieuwd of dit vervolg krijgt maar ben bang dat het niet meer is dan 1 MS ontwikkelaar die het liefst iets zou willen zien.
Natuurlijk willen meer mensen binnen MS het dan die ene ontwikkelaar. Ze zijn daar ook niet gek: ze snappen heus wel dat er veel mensen zijn met een aanzienlijke verzameling Xbox 360 games en dat dit voor die mensen een drempel is om een One te kopen.

Tussen iets willen en iets kosten-effectief kunnen aanbieden zit echter een wereld van verschil. Je kan er dus zeker van zijn dat ze het zullen proberen, maar of het ook echt gaat lukken blijft de vraag.
Verder geven ze ook nog eens aan dat het nog niet helemaal hebben uitgedacht (dus bijvoorbeeld multiplayer (überhaupt of cross platform), achievements, functionaliteiten (Kinect)) en lopen ze nu al tegen problemen aan (de Xbone zal wel niet krachtig genoeg zijn). Een hardware update met nieuwe chips voor backwards compatibility, à la PS3, zou ook een mogelijheid zijn.

Ik verwacht in ieder geval dat BC nog wel een paar jaar uitblijft.
Voor mij inderdaad wel een reden om eerder over te stappen! Ik ben benieuwd of dit vervolg krijgt maar ben bang dat het niet meer is dan 1 MS ontwikkelaar die het liefst iets zou willen zien.
Gelukkig staat er helemaal niet dat maar 1 ontwikkelaar dit wil.
Er staat dat MS wel de plannen heeft, maar dat het niet zo gemakkelijk is om te doen.
Het enige wat er staat over de persoonlijke mening van deze ene ontwikkelaar is dit:

"-hoewel ik het graag zou zien gebeuren"
Als dit inderdaad goed zou werken, dan zou ik overwegen een XBox One aan te schaffen.
En ondertussen vermaak ik mij nog prima met m'n 360.
Ik zou niet al te veel hoop hebben. De Xbox1 emulatie op de 360 had zijn eigen problemen en een aantal games konden helemaal niet geëmuleerd worden. Zoals MS aangeeft levert dit ook nu weer problemen op. Xbox live ondersteuning was er trouwens niet voor deze spelletjes.

De enige werkende oplossingsrichting lijkt me een cloud gebaseerde streaming service, multiplayer ondersteuning zou dan ook binnen die service geregeld moeten worden. Aangezien een dergelijke dienst weinig gebruikt zou worden (mensen kopen toch wel een nieuwe COD of Battlefield) lijkt me het niet waarschijnlijk dat hiervoor nieuwe infra en software voor beschikbaar komt.
Dus zowel Sony als Microsoft willen spellen van hun voorgaande console op hun nieuwste console laten afspelen.
Sony zegt echter al te weten op welke manier ze het willen/hopen te realiseren, en Microsoft is daar nog niet geheel uit. Vraag is wel of Sony meer heeft gedaan dan enkel een keuze gemaakt te hebben voor de te gebruiken techniek.
Ben benieuwd of het uiteindelijk beide fabrikanten lukt en zo ja, of er veel tijd zit tussen wanneer fabrikant 1 vs fabrikant 2 het uiteindelijk gelukt is.
Sony kiest voor de makkelijke manier en dat is streamen van PS3 games. Microsoft probeert lokaal op je console 360 games af te spelen. Ik denk dat je bij Sony's variant opnieuw moet betalen voor je ps3 games en dat MS wil dat je gekochte 360 games kunt gebruiken.

Microsoft's oplossing is de betere maar ook de lastigere. Sony's variant is de snellere maar ook een manier om meer geld uit je zak te kloppen :P
Moeten ook nog zien of dat Sony's manier gaat werken... Hoe groot is de library van PS3 games op de servers, kan Sony al dat geld wel betalen aan Amazon voor die servers, etc etc
Hoezo denk jij dat Amazon hiervoor de benodigde servers levert?
Sony gebruikt toch de servers van Amazon? Maar ik heb even gegoogled, maar vind er niets van terug. Misschien dat ik het ooit fout gelezen heb, dacht echt dat Sony de servers huurden van Amazon, aangezien enkel Amazon, Google en Microsoft de beste serverparken hebben over de hele wereld.

Nu lijkt het me al helemaal straf dat PS Now gaat lukken, als Sony het met eigen serverparken gaat doen...
Er zijn meer aanbieders van serverruimte, zeker als het om een complexe streamingdienst als gaikai/ps now gaat is een standaard omgeving vaak niet meer toereikend.

Ik weet waar/bij wie ze staan maar door het pak NDA papier wat ik heb getekend niet zeker of ik dit ook mag mededelen dus doe ik het maar niet ;)
Ja klinkt zeer interessant die ''NDA''.

Maar ze brengen hun servers onder bij ongeveer paar honderd lokale host centrums en nog zo paar honderd op peering alleen. En daarbij ook nog ingerichte servers bij Amazon... Want anders was het gewoon niet te concurreren met de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door 291608 op 7 april 2014 14:09]

Waarom zo denigrerend? NDA is NDA, of dat nu voor de bruine bollen van bakker bart zijn of de serverparken van Sony.

Maar als jij een NDA getekent hebt mag je van mij alle info van het betreffende bedrijf zo op internet plempen Luga.
Ben alleen bang dat je je/een carriere in de techindustrie dan wel gedag kan zeggen.

Verder heeft (bijna) elke multinational wel een aantal servers in elk land staan, hoeven ze nog niet van Amazon te zijn.
Ik zeg ook niet dat ze geen servers bij Amazon hebben maar vraag enkel naar de bron aangezien ik andere informatie heb.

Verder ben ik benieuwd wat je hiermee bedoeld:
"Want anders was het gewoon niet te concurreren met de concurrentie"

Concurentie van Sony of concurentie van Amazon?
Ik zou denken dat Sony bij de overname van Gakai ook het serverpark daarvan heeft overgenomen. Maar ik betwijfel sterk of dit zal volstaan...
Ik moet het ook nog zien, vooralsnog geloof ik niet in streaming oplossingen voor games, alleen al vanwege de kosten voor de aanbieder. Sony heeft al moeite genoeg om de reguliere PSN functies stabiel en snel te houden, overal ter wereld voldoende snelle servers neerzetten voor het streamen van games voor een console die 10 jaar uitkwam, ik vraag me af of dat zo'n goed idee is.

Mijn theorie is nog steeds dat het hele PlayStation Now meer een soort smoke-screen is om mensen met een PS3 over de streep te trekken, en dat ze uiteindelijk gewoon het soort geporte 'HD remakes' van PS3 spellen gaan uitbrengen, daar valt waarschijnlijk veel makkelijker aan te verdienen.
Dat is allemaal koffie-dik kijken. Hoe het streamen van PS3 games zal gaan, is nog helemaal niet uitgekristaliseerd. Wellicht gaan ze voor een disc-verificatie wat spelen gratis maakt. Of een link naar je PSN account als je spellen digitaal gekocht hebt.

Daarnaast zal X360 spelen op je Xbone nog wel een paar jaar opzich laten wachten, als het al komt.
Sony's variant is heel duidelijk. Het wordt onderdeel van PS NOw en dat is een streaming dienst (staat ook in het artikel). Het omzetten van PS3 voor gakai kost geld en dat zien ze graag weer terug. Dus gratis kun je wel op je buik schrijven.

Verder duurt MS's oplossing inderdaad veel langer. Ze willen natuurlijk ook eerst de Xbox One pushen voordat ze BC gaan ondersteunen.
Ze willen natuurlijk ook eerst de Xbox One pushen voordat ze BC gaan ondersteunen.
BC gaat de One juist een flinke boost geven. Ik weet zeker dat er mensen zijn die voorlopig de One uitstellen omdat er nog games op de 360 uitkomen. Als ze die ook gewoon op de One kunnen spelen, zullen ze eerder de One kopen.
Ik denk niet dat Microsoft dit voor elkaar gaat krijgen. De hardware van de Xbox One zal niet snel genoeg zijn.
sony zegt het al te weten ze zullen alleen nog moeten gaan bekijken hoe ze het gaan aanpakken ;P
Sony kiest echter voor een relatief simpele en voor hun zelf, winst gevende, manier. Bij streaming is geen hele emulator nodig en je zal waarschijnlijk je games opnieuw moeten kopen. Terwijl Microsoft met een emulator juist moeilijk en zelf verlies gevende manier kiest, het zal een tijd duren voordat ze een werkende emulator hebben, maar games moeten ook niet opnieuw gekocht worden.
[Zo maar een gek idee]
Zou het niet mogelijk zijn om een stukje randapparatuur te maken, met daar op een PowerPC chipsetje, die de meest belangrijke instrukties kan overnemen van het systeem?
Een soort van Co-Processor zeg maar.
[/Zo maar een gek idee]
Ik denk dat het qua kosten/baten er niet uit kan.
'Even' een kastje ontwikkelen met een PPC cpu en chipsetje kost geld, R&D, het maken van het ding zelf, enz, en denk dat het dan goedkoper is om gewoon een Xbox 360 te kopen (die kosten relatief gezien geen hol meer tegenwoordig).

Denk ook dat veel mensen afhaken bij backward compatebility zo gauw het een beetje geld en/of moeite kost. Als het apparaat het met een software update zou kunnen happen veel mensen nog wel toe, zo gauw je er een extra 'kastje' voor bij moet kopen (die wss duurder is dan een 360) haakt het merendeel af.

(on topic)
Het emuleren van een andere architectuur is vaak toch al zwaar. Als ik x86 emuleer op m'n PS3 gaat ie ook zweten (PS3, met oude firmware waar Linux nog op draait, met Dosbox). Het emuleren van een PS2 was ook lange tijd zwaar voor een PC (zelf nooit gedaan, maar wel gehoort her en der), en was je in verhouding tov de specs van een PS2 een aardig zware PC nodig om uberhaubt iets een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien.
[niet zo een gek idee]
Sony deed dit met de PS2, die had de PS1 hardware aan boort en gebruikte deze als ik eht goed heb voor het aansturen van de controllers en dergelijke en dus de emulatie
[/niet zo een gek idee]
Toch raar dat ze daar nu beginnen aan denken als de console reeds op de markt is (in de meeste landen).

Ze hadden daar toch beter op voorhand aan gedacht, zodat ze dit hardwarematig konden oplossen, in plaats van achteraf met een softwarematige oplossing voor de dag te komen.
Ze hadden daar toch beter op voorhand aan gedacht, zodat ze dit hardwarematig konden oplossen, in plaats van achteraf met een softwarematige oplossing voor de dag te komen.
Waaruit blijkt volgens jou dat ze dit niet gedaan hebben? Misschien hadden ze een hardwarematige oplossing maar bleek die kostentechnisch niet haalbaar.
Waaruit dat blijkt? Tja, uit dit bericht waarin vertelt wordt dat ze nu eraan werken, terwijl de XBO al een tijdje uit is...
Of ze er eerder aan gedacht hebben maakt dan weinig uit, ze hebben er eerder in ieder geval niks (succesvols) mee gedaan en proberen dat nu (pas...)
Tuurlijk werken ze er nu aan. Er staat nergens dat ze NU PAS beginnen.
Waaruit dat blijkt? Tja, uit dit bericht waarin vertelt wordt dat ze nu eraan werken, terwijl de XBO al een tijdje uit is...
Dan kunnen ze er nog steeds voor de release ook aan gewerkt hebben. Je trekt conclusies zonder de feiten te kennen.
Of ze er eerder aan gedacht hebben maakt dan weinig uit, ze hebben er eerder in ieder geval niks (succesvols) mee gedaan en proberen dat nu (pas...)
Je originele stelling was dat ze er niet op voorhand aan gedacht hadden. Dat het je er nu ineens om gaat dat ze er niks succesvols mee hebben gedaan zeg je alleen maar omdat je alsnog je gelijk probeert te halen.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 7 april 2014 11:13]

Euhm, je haalt me door de war met Judge Fredd, ik heb niet gezegt dat ze er niet op voorhand aan gedacht hebben, ik zeg juist het tegenovergestelde.

Maar ik beweer dan ook niet dat ze er nog niks aan gedaan hebben, ik merk alleen op dat het apart is dat nu pas te willen toevoegen ipv dat er al een systeem voor was ontwikkeld voor de release, aangezien het normaliter handiger is je XBO te bouwen op dergelijke functionaliteit, zeker als je PowerPC naar x86 moet gaan emuleren.
Kan Microsoft geen balletje opspelen bij Apple, die heeft de emulatie van PowerPC naar X86 (Rosetta) al eerder uitgevoerd.
Er is best wel een verschil tussen emulatie bureau-applicaties uit het jaar 0 (Apple) en emulatie van een volledige console waarvan de spellen tot vorig jaar gewoon current-gen waren.

Daarnaast verwacht ik dat de PowerPC emulatie in MacOS system calls afvangt en het meeste werk native doet. Dat is bij een console een stuk minder aangezien daar het besturingssysteem minder complex is, en er veel meer afgehandeld wordt door het spel (=PowerPC code) zelf. Verder moet ook nog eens de gpu geëmuleerd worden.
Het is maar net hoe je het bekijkt maar gezien de huidige line-up van de 'previous-gen' zou je dus moeten lanceren met BC (mening). Het argument koop ik nu een 360/PS3 waar honderden titels voor beschikbaar zijn of de next-gen versie waar een handvol games voor uitgekomen zijn zou dan verbleken. Je koopt iets wat toekomst gericht is maar je kan nog wel alle pareltjes die al uit zijn spelen (en voor een zachtprijsje te koop zijn)!

De Wii is natuurlijk geen kaskraker geworden maar een van de voordelen (voor mij) was dat ik mijn gamecube games er ook nog op kon spelen (die was overleden maar o zo fijn was met Smash bros etc). Hetzelfde was ook ter sprake toen de oude gameboy overleed en ik een nieuwe gameboy color mocht kopen van mijn spaarcentjes al die spellen die ik had gekocht (en de pokemon die ik nog dagelijks speelde) kon ik gewoon spelen op mij nieuwe aanwinst en dat was geweldig. En ook het feit dat ik mijn PS1 games kon doorspelen op mijn ps2 was een verademing (ondanks dat ik de ps1 nog heb).

Backwards Compatiblity verbreedt je assortiment direct en de oude garde zal sneller de sprong willen wagen.
Hopelijk kan hiermee wel gebruik gemaakt worden van de Xbox 360 games op disc en hebben ze het niet over downloadable games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True