Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Sony heeft op de CES PlayStation Now aangekondigd, een streaming-gamingdienst die het mogelijk moet maken om tal van nieuwe en oudere titels via internet direct speelbaar te maken. De dienst zou na een testfase deze zomer breed beschikbaar moeten komen.

De PlayStation Now-dienst moet games van de PlayStation 2 en PS3 niet alleen streaming speelbaar maken op Sony's eigen gaminghardware, zoals de PS4, PS3 en de PlayStation Vita, maar op termijn ook op tal van andere apparaten. Sony noemde onder andere tablets, televisies en smartphones van diverse merken als platformen waarop PlayStation Now moet gaan werken. Het Japanse elektronicaconcern hoopt zo een zo groot mogelijk markt te kunnen benaderen.

Sony wil de PlayStation Now-dienst nog deze maand in de VS gaan testen. Daarvoor wordt vermoedelijk de streaming-gamingtechnologie van Gaikai gebruikt. In de zomer zouden de deuren van PlayStation Now geopend moeten worden. Op de CES zou de titel The Last of US al speelbaar zijn op Bravia-televisies en op Vita-handhelds.

Tijdens de keynote schetste Sony ook zijn plannen voor het leveren van online-entertainment via zijn Sony Entertainment Network. De fabrikant belooft met een dienst te komen waarbij niet alleen on-demand-content beschikbaar komt, maar ook live-tv. Daarnaast zou het functionaliteit krijgen die in bijvoorbeeld Netflix is te vinden, zoals aanbevelingen en een resume-functie om snel op een ander apparaat verder te kijken. Sony zegt de dienst later dit jaar te gaan testen in de VS en in de loop van 2014 met meer details te zullen komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Uit eerdere geluiden van Sony was op te maken dat Europa mogelijk pas in 2015 aan de beurt is. De 'brede' uitrol voor de zomer zoals in de introductie staat is dus misschien iets voorbarig. Eerst lijken de VS aan de beurt.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de prijzen. Lijkt me wel top om klassieke games weer te kunnen spelen, vooral ook op de Vita die ik sinds kort heb, echt een mooi apparaat met veel potentie voor dit soort zaken ook. Voegt in één klap duizenden potentiële games toe en misschien houdt dit de ontwikkeling van PS3 games ook nog wel jaren in leven, omdat die games dan (weliswaar enkel in streaming vorm) ook op de PS Vita, PS4 en al die andere apparaten gespeeld kunnen worden.

Eigenlijk moet Sony ook een Cloud development kit ontwikkelen, waarmee games specifiek voor een vereenvoudigde Gaikai architectuur ontwikkeld kunnen worden en die dan op alle ondersteunde apparaten te spelen zijn. De PS3 is niet zo toegankelijk om voor te ontwikkelen en bevat ook knoppen die de Vita niet heeft, etc.

Edit: ik ben wel benieuwd hoe snel er games voor het platform beschikbaar zullen worden gemaakt. Uitgevers zullen wel toestemming moeten geven waarschijnlijk en ze weten ook dat ze er veel meer aan verdienen als ze de games beetje bij beetje uitbrengen, elke maand een paar nieuwe, zodat die weer in de spotlight staan en bovenaan de verhuur-toplijsten komen. Aan de andere kant is het voor Sony weer erg aantrekkelijk om een grote bibliotheek te hebben aan games voor de abonnementen.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 7 januari 2014 19:40]

Ik geef het zeker eens kans, ik denk dat mensen met een goede internet kwaliteit hier voordeel van gaan ondervinden, mits ze het willen gebruiken.

Een klein achtergrond verhaaltje: Ik gebruik zelf Windows Remote Desktop voor mijn laptop naar mijn PC te verbinden en voor puur Windows gaat het goed, download zit altijd wel hoog op mijn laptop, maar mijn PC thuis heeft 'maar' 6 mbit upload. Ik heb geprobeerd te gamen, maar dat gaat niet op Full HD zoals verwacht, maar met een verbetering van x5 zou het zeker wel moeten kunnen.

Verder denk ik ook dat Sony een aantal concessies voor het streamen heeft gemaakt (bitrate, resolutie) en consumenten hebben bijna altijd een hogere download als upload (uitzondering glasvezel, daarbij ongeveer gelijk voor zover ik weet).
Dus voor mensen met 30+ mbit download gaat dit zeker wel iets worden.

Dan rest echter nog de vraag of dat iemand er gebruik van maken, het vergt nog steeds een internet verbinding (en mogelijk extra kosten?), terwijl je het ook vanaf jouw device *zou* kunnen spelen, mits die toereikend is.

[Reactie gewijzigd door skiwi2 op 7 januari 2014 20:32]

Je hebt geen hoge upload nodig. Remote desktop is verre van efficient. Cloud gaming gebruikt low-latency h264 compressie. Met 5-6Mbps kun je al goede kwaliteit halen voor 720@60fps. Meer bandbreedte is uiteraard wenselijk, maar 30 is niet nodig.
Echter bij cloud gaming is de upload totaal niet relevant, dus ik weet niet echt hoe je het hierbij aan haalt. Het klopt echter weldegelijk dat het relevant is met thuis->remote locatie streamen.
Omdat je zelf over upload begint?
download zit altijd wel hoog op mijn laptop, maar mijn PC thuis heeft 'maar' 6 mbit upload. Ik heb geprobeerd te gamen
Eigenlijk is het dus niet relevant waar jij het over hebt in context tot dit topic ;)

OT: De PS4 krijgt hierdoor weer een streepje voor. Maar het wordt helemaal interessant als in de toekomst wellicht ook PS4-games gestreamd kunnen worden; zouden die dan ook beschikbaar komen op oudere, minder krachtige consoles/handhelds zoals de PSVita en de PS3? In principe kan de PS3 prima omgaan met een 1080p-resolutie, dus dat zou het niet hoeven te zijn. Ben heel erg benieuwd hoe Sony met dit platform omgaat de komende jaren. Het lijkt in elk geval veelbelovend.

@TheKmork:
Ik begrijp hem in mijn ogen juist wél goed, maar goed :P
Verder denk ik ook niet dat ze PS4 games nu beschikbaar gaan stellen, maar ik ben dan wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een PS5 komt en hoe het streamen naar andere platformen zal gaan als er PS4-games in het aanbod komen. Zullen bepaalde devices dan een beperkter aanbod krijgen? Of?

EDIT1:Typo aangepast
EDIT2: Even gereageerd op hieronder!

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 8 januari 2014 10:51]

Je begrijpt hem verkeerd denk ik. Wat hij probeert aan te geven is dat hij vanaf buitenshuis verbindt met zijn laptop naar zijn thuisPC. Vanaf het perspectief van zijn laptop heeft hij dan dus een 6 Mbit "down"load (wat dus de upload van zijn thuis internet is). Hij wil hier dus mee aangeven dat hij op een 6 Mbit lijntje met remote desktop niet echt een vloeiende ervaring heeft met RDP voor zaken anders dan een statische desktop.

Nu is het inderdaad wel zo dat cloud gaming een low latency compressie gebruikt, maar heb je er nog steeds wel een vrij redelijke internet verbinding voor nodig. Je moet namelijk wel een sustained stream data transporteren, dus moet ook wel continu de bandbreedte beschikbaar hebben. Zodra er iemand anders in huis gaat zitten internetten wordt dus ook jouw bandbreedte aangetast. Nu is dit niet voor iedereen een issue natuurlijk (meer bandbreedte, geen andere mensen in huis, etc), maar voor een hoop mensen wel natuurlijk.
Ik ben dus inderdaad wel erg benieuwd hoe goed dit gaat werken. In tests die ik zelf wel eens gedaan heb met dergelijke diensten is dat het opvallend soepel werkt, maar dat het toen wel wat inleveren was op grafische kwaliteit (maar dat kan ook aan de settings van de streaming demo's gelegen hebben natuurlijk).

Waar ik me met name "zorgen" over maak is de vraag hoe het dan gaat met de games die je al hebt. Moet je dan al je games opnieuw aanschaffen om ze te kunnen spelen op deze dienst? Of zijn er andere mogelijkheden om je aangeschafte games goedkoper te krijgen? Ik zit er namelijk niet echt op te wachten om mijn eigen games nog een keer aan te gaan schaffen... ik vrees echter dat dit wel het geval gaat zijn, Sony kennende.

Vwb je vraag over het streamen van PS4 games, ik betwijfel dat die op de PS3 beschikbaar gaan komen zonder een PS4 aan te schaffen. Wat ze echter wel al aangekondigd hebben (en geen idee in hoeverre dat al werkt etc, aangezien ik zelf geen PS4 heb) is dat je een game van je PS4 naar je PS Vita kan streamen (binnenshuis) zodat je op je Vita je PS4 game verder kan spelen als iemand bijvoorbeeld de TV nodig heeft om iets anders te kijken (net als Nintendo met de Wii U doet, voor sommige games die het ondersteunen iig).

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 8 januari 2014 10:22]

Je kan beter teamviewer gebruiken voor office en browsing. Deze heeft een zeer lage bitrate nodig, ik gebruikte t op een dual monitor setup. Als je videos wilt kijken of voor gaming dan is splashtop een betere keus.
Bij teamviewer heb je last van een erg hoge ping, hiermee is niet live te werken, iets live (met een delay gelijk aan de ping) kijken zou wellicht wel gaan.

Splashtop kost geld en Windows Remote Connection is gratis en ze bieden de dienst op dezelfde manier aan, dus ik zie het verschil niet echt.

Misschien is het verkeerd naar boven gekomen uit mijn verhaal, maar remote connection werkt gewoon super met 6 mbit upload, echter kun je er (natuurlijk) niet mee gamen.
Mooi! ik was een jaar geleden erg geinteresseerd in Onlive (concurrent van Gakai), die ongeveer hetzelfde probeerde aan te bieden maar sinds dat een grote flop is geworden (te hoge kosten, en niet genoeg aanbod) ben ik benieuwd of Sony met een beter assortiment en een diepere geldbuidel het beter aan kan pakken.

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 7 januari 2014 19:07]

Ik snap met name niet hoe zoiets moet gaan werken. Als ik kijk hoevaak HD streams via internet al bufferen, hoe kun je dan in hemels naam gamen met een gestreamde game?

Er moet toch een enorme lag zijn. Ik zie al first person shooters die spontaan beginnen te bufferen en oops dood.

Mensen klagen al over teveel lag als hun beelscherm niet snel genoeg ververst bij sommige LCD tv's

Als Sony nu gewoon softwarematig PS3 en PS2 games emuleert, dan kiep ik zonder pardon mijn PS3 de deur uit en komt er een PS4 voor in de plaats. Maar dit streaming gebeuren zie ik het niet worden.

Maar mogelijk heb ik het helemaal mis en wil je als je het eenmaal hebt, nooit meer anders.
Je kunt een interactieve game niet bufferen :)
Waar hij op doelt is het feit dat als een HD film al niet vloeiend over je internetlijn naar binnen komt hoe gaat dat dan met interactie game, waar ook nog eens latency om de hoek komt kijken?

Ik hoop dat Playstation Now een robuuste dienst gaat worden, het is een groot gemis om geen BC te hebben, vooral omdat er op dit moment nog maar weinig games zijn die het écht waard zijn om een next-gen console aan te schaffen.
Hier heb je inderdaad gelijk in, voordat een groot deel van de routers / modems / access-points fq_codel of PIE geïmplementeerd hebben zullen spontane vertragingen van een stream veel te regelmatig voor komen.

Als variabele latency eenmaal verbeterd is blijft de bandbreedte natuurlijk variabel. Maar er valt er vaak wel een oplossing te vinden waarbij pakketten kunnen wegvallen zonder dat de videostream geheel uit elkaar valt.
Ben benieuwd naar de kost. Zou mooi zijn als enkel een ps plus abo vereist was ;) Zou het subscription based worden zoals 100 euro per jaar of 1malig betalen per game die je wilt spelen en dan mag je hem zoveel streamen als je wil voor hoelang je wil(tot de dienst zijn deuren sluit)?
Ik gok / hoop op het laatst. Maar ik denk dat ze misschien ook wel een soort PS+ abo hiervan gaan maken, elke maand een aantal titels te spelen. Of misschien wel de PS+ titels.
ik hoop dat het gewoon gratis wordt en dat je al je digitale aankopen voor de PS3 kunt spelen.
Ik denk dat ik hier niet aan ga beginnen.

Ik vond het besluit om PS2 compabiliteit uit latere PS3 versies te halen echt slecht. En later kwamen er PS2 games in de store te staan. Ik pak mijn PS2 wel uit de kast als ik daarop een game wil spelen. Ga geen extra geld betalen voor een game die ik al bezit.
Even voor de goede orde, dat vergeten ze weer in het artikel te melden, die geopende deuren deze zomer gelden alleen voor de VS. Sony heeft nog geen idee wanneer deze service naar Europa gaat komen. Veel verder dan "we werken eraan" komen ze nog niet.

http://blog.eu.playstatio...-service-unveiled-at-ces/

Dus, nee, na de zomer komt ie niet "breed" beschikbaar, na de zomer komt ie enkel in de VS.
Ik hoop niet, naast Playstation Plus, nóg een extra dienst die je zou moeten afnemen om optimaal gebruik van je PS te maken...
Je 'moet' helemaal niets? Het is toch mooi dat er net een uitbreiding is qua aanbod? Dit is bedoeld voor legacy games van alle Playstation consoles maar je kunt even goed gewoon enkel PS4 games op je PS4 spelen als je dat wil.
Maarja, PS2 en PS1 zouden ze ook gewoon kunnen implementeren op de console zelf, die is daar krachtig genoeg voor (PS3 waarschijnlijk niet, maar wie weet)..
Dat weet ik nog zo niet. Op de PC zijn 'we' er ook nog altijd niet in geslaagd om - in het geval van PS2 dan, PS1 geen idee - degelijk games te kunnen emuleren. De PS2 heeft de zogenaamde Emotion Engine waarmee je rekening moet houden. Dat ding doet gewoon vele dingen tegelijk omdat het er puur voor gemaakt is. Dit in contrast met de x86 architectuur waarop de PS4 draait.

Nu ja, moest Sony dit écht willen, ondanks dat je als bedrijf dan eigenlijk ook moet garanderen dat ieder spel werkt, dan zie ik het misschien nog wel gebeuren. De kans lijkt me echter heel erg klein :)

[Reactie gewijzigd door PixelShooter op 7 januari 2014 21:00]

Voor de PC is er een prima werkende ps2 emulator:

http://pcsx2.net

Als 'hackers/enthusiasts' dit kunnen maken dan moet sony dit absoluut kunnen aangezien zij niet hoeven te klooien met reverse engineering.
Bedankt voor de link, ga ik eens uitproberen. Maar hoezo zou Sony niet hoeven te klooien? Games van de PS1. PS2 en PS3 op de PS4 speelbaar maken heeft best wel wat voeten in de aarde, lijkt me. Nog los van het voorbeeld wat PixelShooter benoemd, is de architectuur totaal verschillend; dat kan niet één-op-één worden overgenomen naar een PS4. Daarom is deze streamingdienst ook zo'n heerlijk plan (mits goed geïmplementeerd), omdat je daarmee meteen een platform hebt voor al je devices. Daarnaast is het marketingtechnisch ook nog eens geweldig dat het in de toekomst wellicht ook naar andere hardware kan worden uitgebreid (PC, MAC of wellicht zelfs Xbox? :) :) ) [trolling]Kunnen de Xbox bezitters ook eens van een goed spel genieten! :9 [/trolling]

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 8 januari 2014 07:43]

Die bedoelde ik nu ook net. Aardig project, daar niet van, maar die rendert toch echt niet vloeiend een game. Ik heb destijds eens GTA:SA willen testen. Wel, tegen 10 fps viel dat dik tegen :)
maar wat is destijds, en wat was het systeem, hou dan ook nog rekening mee dat een console versie nog veel verder geoptimaliseerd kan worden aangezien die maar op 1 hardware configuratie hoeft te werken, dus kun je optimaal daar gebruik van maken..
PS3 geloof ik best dat het ze niet zal lukken met de hardware die in de PS4 zit, maar zeg nooit nooit..
Op een andere site las ik dat je ook games los kan gaan aanschaffen zonder abo.
Met een abonnement heb je de beschikking over de gehele library.

[Reactie gewijzigd door JtheR85 op 7 januari 2014 23:07]

Zou deze dienst ook beschikbaar zijn voor PC's? Dat zou vooral interessant zijn voor mensen die geen PS3 hebben (gehad). Klinkt interessant, maar heb een tijdje onlive geprobeerd en de games zagen er niet uit en er was veel lag, dus eerst zien dan geloven.
Waarschijnlijk wel, zeker voor VAIO's. Dat hoop ik in ieder geval toch. Zou ideaal zijn moesten ze een driver releasen en met een PS3/PS4-controller via je PC games kunnen streamen.
SOE (Sony Online Entertainment) overweegt alle PC games ook onder 1 subscription onder te brengen. Je betaald per maand 15 dollar/euro of zo, en kan dan spelen wat je maar wilt. Dit is nog niet een concreet plan, maar is al wel genoemd door de SOE CEO John Smedley:
http://www.reddit.com/r/P...o_our_subscription_plans/

De vraag is of ze dit plan inderdaad ten uitvoer brengen, en hoe het zit met de F2P games in hun portfolio. Als je toch moet betalen en dan kan kiezen welke van de games je maar wilt spelen heb je kans dat de F2P spellen spelers kwijt raken aan de P2P spellen, en dat de mensen die juist niet een subscription-based game zochten naar een ander spel overstappen (of bij bijvoorbeeld Dragon's Prophet naar de EU versie die niet onder Sony valt maar onder het Duitse Infernum).
Ook net op de facebookpagina van Sony Playstation gelezen dat er inmiddels meer dan 4,2 miljoen PS4's verkocht zijn.
offtopic: Tip de redactie

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 7 januari 2014 19:19]

Ben benieuwd naar de prijs, ik denk dat je een abo moet betalen + een extra betaling per game dat je wilt spelen.