Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

De gamestreamingdienst Gaikai die Sony op de PlayStation 3, 4 en Vita wil gaan aanbieden, zal pas in de loop van 2015 beschikbaar komen. In de Verenigde Staten zou Gaikai in het derde kwartaal van 2014 zijn intrede moeten maken.

Dat meldt Eurogamer op basis van anonieme bronnen. Sony heeft zelf alleen losgelaten dat het zijn gamestreamingdienst ergens in de loop van volgend jaar in de VS online moet komen. Ook heeft Sony nog weinig losgelaten over welke games via Gaikai speelbaar wil maken: meer dan een vage omschrijving als 'veelgeprezen titels' wil het bedrijf niet geven.

Gaikai moet op de PlayStation 3, 4 en Vita beschikbaar komen. Sony sluit echter niet uit dat het de streamingdienst voor games ook op andere platformen wil uitbrengen, omdat het denkt dat het cloudgebaseerde distributiemodel de toekomst heeft en met Gaikai een voortrekkersrol wil spelen.

Naast Sony heeft ook Microsoft aangegeven dat het ambities heeft om games via internet naar zijn Xbox-consoles te streamen, maar eerder aangekondigde plannen om Xbox 360-titels op de Xbox One te kunnen spelen via de cloud zijn in de ijskast gezet. Een belangrijk aspect bij het aanbieden van een gamestreamingdienst is de latency: de vertragingen die optreden als gevolg van netwerkverkeer dienen zo beperkt mogelijk te worden gehouden. Volgens Microsoft zijn veel internetverbindingen nog eenvoudigweg te traag.

Gaikai

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Dit is geen nieuws, dit zijn ook geen anonieme bronnen, ik heb 2.5 maand geleden al een nieuwstip naar jullie gestuurd hierover. Jim Ryan heeft zelf toegeven dat Gaikai niet in 2014 naar Europa komt, zelfs dat er feitelijk nog geen duidelijkheid is over een richtdatum. Ik vind het knap dat jullie er dan alsnog ruim twee maanden over doen om dat te melden terwijl het toch duidelijk terug te vinden is.

http://www.ign.com/articl...untering-issues-in-europe
http://www.gamespot.com/a...ikai-delays/1100-6413968/
http://www.eurogamer.net/...n-playstation-4-in-europe

Officiele verklaring is trouwens dat we "Broadband problems" hebben. (lees: Sony heeft de capaciteit niet om nog eens 35 miljoen klanten te voorzien van streaming.)
Ik heb al een paar keer via onlive streaming gespeeld. Dat gaat wonderlijk goed. Mits het internet rustig is. Op spitsuren knalt geregeld de verbinding eruit omdat er te veel latecy is. Dat is ook de reden waarom je hier in europa alleen via een truukje bijnonlive kunt inloggen. De servers van onlive staan gewoonweg te ver voor een betrouwbaren en snelle ping. Maar op de momenten dat het rustig is op internet, snachts bv merk je niks van dat de game op een server, ergens 1000 km van mijn huis wordt gerenderd. Just cause, dirt, assasin screed. Het werkt gewoon allemaal zonder waarneembare lag.

Nou ben ik natuurlijk geen hardcore gamer. ik kan me voorstellen at iemand die op 120 frames per seconde speelt en de hele tijd van hot naar haar vliegt dat wel zal merken, maar de meeste mensen op deze planeet zijn dat niet. Die gamen voor de gezelligheid.

Wil sony of wie dan ook gaan streamen zullen ze dus wel de servers vlakbij je huis neer moeten zetten, bv in elke grote stad een aparte server voor de snelle ping. Maar daarnaast zullen er ook complete volkstammen zijn die games als farmville en diamond rush of turn based rpgs streaming gaan spelen, en daar mag best een grote latency zijn. Het voordeel is dan nog dat die games best nog groot en complex kunnen zijn, enkele gigabites die je dan toch zonder installatie gelijk kunt spelen. En dus kun je het kaf van het koren gaan scheiden en die snelle games op betere servers die dichtbij staan draaien en de rest, de langsame games en de menus op mindere verder gelegen servers draaien.

Het andere voordeel is natuurlijk dat een update alleen op die servers hoeft plaats te vinden en dat het op apparatuur loopt die meeschaalt. Dus wil je battlefield op exreme draaien dan kan dat ( tegen een meerprijs) wil je 30 videokaarten in serie draaien zodat de game in ray trace kwaliteit loop? Geen probleem. En zo duur zal dat niet worden omdat alles time shared loopt. Elke seconde dat jij niet speelt gaat naar een andere gamer. Zo kan jij dus misschien voor een tientje extra een game spelen die op hardware van een miljoen euro loopt. Zelfs als je zo rijk was dat je zon supercomputer thuis hebt staan, dan nog zal die game daar aangepast moeten worden. Battlefield, maar dan in een versie van 3 terabyte groot.

Het mooiste is dat je daar helemaal geen playstation 4 voor nodig hebt, dat kan ook met een smart tv want het enige wat jou client thuis doet is die videostream ontvangen ( desnoods in 4k en de signalen van jou controller doorsturen. Scheelt je aardig wat kabels en randapparatuur en energiekosten. Een moderne 40 inch tv met een verbruik van 40 watt, een controller en een glasvezelverbinding. Thats all u need.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 3 december 2013 17:56]

snap niet dat voor Europa het altijd veel later uit moet komen, is dit dan door taalbarrière? de Europese markt is veel groter dan van de VS.

onbegrijpelijk...
Simpel gezien is het in de VS gemakkelijke mits er meer uniforme regels zijn over de staten heen. Daardoor kan een software bedrijf gemakkelijke zijn dienst uitrollen over heel de VS.

Kijk bvb naar muziek/film streaming. Voor netflix was het eenvoudig om een deal te krijgen voor heel de VS, maar in europa moet het deals maken met de landen hun aparte privacy committees (wat eeuwig lang duurt mits die ook onderzoeken of hun eigen cultuur niet wordt verdreven bvb). In nederland Brein in belgie Sabam bvb.

De voornaamste reden waarom alles zo tering traag naar europa komt, omdat de regels te hard verspreid zijn, een reden waarom de europese unie is opgericht :)
En daarin zou de rol van Europa net zo belangrijk in kunnen zijn. Als op dat vlak de wetten gelijk getrokken zouden worden tot op Europees vlak dan zou het hier ook veel simpeler en dus sneller zijn.
Als mensen dan stoppen met stemmen op mensen als Wilders, die anti-Europa zijn ;)

Niet persoonlijk bedoelt overigens, ik weet niet wat je stemt, maar het is altijd zo apart om mensen te horen klagen over dit soort zaken, maar vervolgens wel dergelijke stemkeuzes maken.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 december 2013 16:31]

Wat bedoelen ze eigenlijk met streamen? Je download de basis versie van een game (paar honderd MB hooguit, UI van de game, eerste level, etc.) en je streamt gewoon de assets net voordat je ze nodig hebt? Of renderen ze de complete gameplay extern en streamen ze het resultaat (video) naar je beeldscherm? Dat laatste lijkt me inderdaad te zwaar, en teveel vertraging opleveren. Dat eerste is op zich niet nieuw (Blizzard doet het al in mindere mate), maar wel erg interessant. Koop een spel, download een minimale hoeveelheid, en blijf gewoon spelen: je download alleen wat je daadwerkelijk gebruikt.
Gaikai is bedoeld als streamplatform. Door de veranderde architectuur van de PlayStation 4, zijn de spellen van de PlayStation 3 er niet mee te spelen omdat de code niet uit te voeren is. Sony koos ervoor om met Gaikai het probleem op te laten lossen. Met het platform worden de spellen in de datacenters van Sony uitgevoerd en de beelden worden rechtstreeks naar de PlayStation 4 gestuurd. Hierdoor hoeft de PlayStation 4 enkel de beelden te laten zien en geen berekening uit te voeren waardoor oude PlayStation 3 spellen te spelen zijn op de PlayStation 4. Ik snap overigens nog steeds niet waarom ze niet gewoon voor emulatie gekozen hebben. OK, performance is misschien niet zo heel best maar dan hoef je niet een compleet datacenter te runnen om enkel een paar PS3-spellen te emuleren.

Mensen die dus hoopten om snel hun PlayStation 3 spellen op de PlayStation 4 te kunnen spelen, zullen dus nog even moeten wachten.

[Reactie gewijzigd door Robkazoe op 3 december 2013 16:29]

In grote lijnen klopt je omschrijving Robkazoe.
Net zoals bij Onlive draaien er fysieke systemen (PSX,PS2,PS3) de games in het datacenter van Gaikai en zullen zij de audio/video output via een stream naar jouw systeem (je PS4) sturen.
De grootste bottleneck (en dit is wat Microsoft zelf ook al aangeeft) is jou input op jouw controller naar de server (PS3) en weer terug als video respons.

Het emuleren van de steeds complexer te worden games (zoals PS3) is zéér bewerkelijk (al dan niet onmogelijk) en uiteindelijk niet 1-op-1 tot het origineel te krijgen.
Daarbij komen ook alle features als Online en Trophies mogelijkheden die je mee moet nemen in je nieuwe systeem. Met name die trophies ben ik benieuwd hoe zij dit gaan combineren met Gaikai en het Orbit OS van de PS4.

Kortom: De term "backwards compatible" wordt per generatie steeds zwaarder te bewerkstelligen. IMO zul je de oudere generatie aan hardware moeten toevoegen in je huidige console.. ondanks dit dan ook weer genoeg negatieve gevolgen heeft voor de grootte en de veiligheid.
Lijkt me juist dat er helemaal geen fysieke PS1/PS2/PS3 machines in het datacenter staan. Dat is helemaal niet nodig omdat de original binary niet gebruikt hoeft te worden. De uitgever van het spel heeft de broncode en kan gewoon een PS2-spel hercompileren tegen een native Gaikai library die de volledige PS2 API implementeert.
Sterk! Dat zijn inderdaad de (nog betere) oplossingen!
Volgens mij is het dat laatste.
http://www.telegraaf.nl/d...n_op_PS4_eind_2014__.html

Hier hebben ze dat het begin 2013 werd aangekondigd en op de persconferentie ging het toen inderdaad binnen enkele seconden een game starten uit je catalogus doormiddel van streaming en de rest zet hij er langzamerhand op.

Kan nergens duidelijk vinden of ze hier misschien het andere streamen mee bedoelen waarmee je dus backwardcompatibliteit mee krijgt want dat waren ze ook nog van plan. Games van PS3 streamen naar de PS4 en dan dus op de manier als video.
gaikai is extern renderen. Is ook het "backwards compatible" onderdeel op de PS4 van de PS3.

PS3 disc erin, gaikai start de game op.
Volgens mij was het (ooit) de bedoeling omPlaystation, Playstation 2 en Playstation 3 spellen op de Playstation 4 beschikbaar te maken via Gaikai. Daaruit volgt volgens mij dat de games niet lokaal op de Playstation 4 zullen draaien, vanwege bijvoorbeeld (of met name) het verschil tussen de Cell-architectuur (PS3) en de x86-64 architectuur (PS4). Oude games zouden dan geport moeten worden.
Zie het zoals Citrix... Dat werkt ook prima... Zeker 1 op 1 (1 server met 1 client)...

Hoe meer mensen een sessie willen hoe beter je server/verbinding moet zijn... (zelfde geldt voor hogere resoluties)
Maar verder is het zeker goed werkbaar en wanneer het geoptimaliseerd is voor games zie ik het zeker goed werken.

Dit staat natuurlijk los van het feit dat ze via 1 cloud (waarsch per continent een datacenter) een paar miljoen gamers tegelijkertijd willen kunnen bedienen en dat is nou precies 1 van de moelijkere zaken. En ik praat natuurlijk over (in mijn Citrix situatie) enkele Europese landen met een beperkt aantal gebruiken waarvan wij de internet verbindingen hebben uitgekozen ;)
"Wat bedoelen ze eigenlijk met streamen?"

Dat vroeg ik mij ook al af.
Afgaande op de antwoorden (gameplay op servers, resultaat streamen), vraag ik mij af waarom je dan nog een Playstation (of XBox) nodig hebt met een 8 core processor and aparte GPU ?!?
Alles wordt immers op de server gerendered en je PS4 is alleen een doorgeefluik.

Of zie ik iets over het hoofd.
Internet structuur is er ook gewoon nog niet klaar voor. Je moet echt belachelijk snelle interverbinding hebben, anders heb je natuurlijk latency issues.
20Mbit is ruim voldoende. Het grootste probleem is dat het die bandbreedte (zeker in Amerika) deelt met heel veel streaming diensten. Ik stream nu a 2 jaar games vanaf mijn pc naar mijn ipad over een 120mbit lijntje (maar 10Mbit upload) en dat werkt prima.
Het gaat dus niet om de bandbreedte (20mbit), maar om de latency (ping tijden).

Je kunt 10 Gbit/sec hebben, maar als je een ping hebt van 200ms is het gewoon niet fatsoenlijk gamen via streaming.
Ping is belangrijk voor controle, bandbreedte voor beeldkwaliteit.

Als grote namen als youtube en Netflix het niet voor elkaar krijgen een fatsoenlijke 1080p-stream op mijn monitor te zetten, en de beeldkwaliteit haalt dat lang niet, is eerder een hoge bitrate 720p, dan denk ik niet dat ik alle encoding artifacts die streaming met zich meeneemt kan verdragen.

Plus, wat als er ergens ook maar iets fout gaat? Geen verbinding, geen games.
Ik weet niet wat jij voor verbinding hebt natuurlijk, maar over mijn effectief zo'n 20 mbit adsl lijntje kan ik prima 1080p youtube video's kijken hoor... en dan is mijn lijn absoluut niet maxed out. Ik heb net even een 1080p let's play borderlands 2 filmpje zitten kijken en dat is heel goed te doen.
Daarnaast is 1080p ook niet nodig, 720p is goed genoeg voor de meeste games, vooral als je het over vorige generatie console games gaat hebben want die waren op die consoles niet eens 1080p. De kwaliteit is natuurlijk altijd iets minder dan als je het gewoon lokaal draait op krachtige hardware, maar deze streaming oplossingen zijn dan ook niet gericht op de meest veeleisende gamer, die gaat altijd voor lokale hardware kiezen. Voor de wat meer casual gamer kan het echter prima zijn. En dan gebruik ik casual heel losjes, zelf zou ik met het kwaliteitsaspect weinig moeite hebben al zou ik mezelf bepaald niet als casual gamer betitelen... met eventuele lag zou ik meer moeite hebben.

Wat mogelijk eerder een probleem gaat zijn is dat je niet kunt bufferen bij een game. Je hebt dan misschien genoeg met 4 Mbit/s of zo (ik roep maar eens wat, minder misschien nog wel), maar die moet wel continu aanwezig zijn en niet grotendeels 10 en dan even maar 1 (of niks), dan hang je gelijk.

Het "wat als er iets fout gaat" argument is een beetje flauw, dat geldt ook voor streaming muziek en video, maar hoe vaak zit je nou echt zonder internet (niet onderweg)?
Dude, seriously, in plaats van mij te vragen of ik een nieuwe bril nodig heb kun je misschien beter een cursusje begrijpend lezen volgen. Ik zeg toch dat de kwaliteit minder is? Waar lees jij dat ik het verschil tussen een stream en een bluray niet zie?
Waar ik op doel is dat dat voor veel mensen niet zo veel uit maakt als dat het blijkbaar voor jou doet. Jij zit duidelijk niet in de doelgroep, maar dat betekent niet dat dat voor iedereen zo geldt.
Ik denk dat niemand die iets van dit soort diensten en de beperkingen daarvan en de kwaliteit van lokaal gamen weet in de doelgroep valt. De enige mensen die dit gaan kopen zijn de mensen die al geld aan een PS4 verspild hebben en niet beter weten. En die krijgen spijt. De doelgroep is niet-technische mensen die niet weten wat ze allemaal gaan missen.

De kwaliteit is niet iets minder, het verschil tussen wat jouw videokaart op je scherm zet en een 720p h.264 stream is echt enorm. Als je dan nog 60fps en weinig lag wil blijft er verdomd weinig beeldkwaliteit over.

Ik vind het gewoon zonde dat een hele hoop mensen deze oplichterij gaan financieren, zonder er zelf ook maar iets mee op te schieten.
Je zegt het al, videokaart... Je bent een PC gamer neem ik aan? Ik ook hoor, en ik zou zelf waarschijnlijk ook geen genoegen nemen met streaming games... maar ik neem dan ook geen genoegen met een console. De nieuwe generatie moet zich nog bewijzen, maar de vorige generatie hield het over het algemeen ook bij 720p 30fps en hele volksstammen hadden daar absoluut geen problemen mee. Zoals gezegd denk ik dat ik zou afhaken op lag, en wellicht op framerate (hoewel ik die 60 fps voornamelijk vereis bij first person games die ik met de muis speel, met controller maakt het mij minder uit).

Wat puur beeldkwaliteit betreft denk ik dat je enorm overdrijft. Als ik een goede kwaliteit let's play video op youtube bekijk dan kan ik me prima inbeelden dat ik een controller vast heb en zelf aan het spelen ben, het feit dat het scherm iets waziger is stoort mij niet zoals het jou lijkt te storen.

Hou er ook rekening mee dat je het over console-ige games hebt, op de PC heb je games met kleinere en gedetaileerdere UI elementen die verloren zouden gaan als het iets waziger wordt, maar daar heeft de typische console game geen last van (omdat die al maar op 720p draait).

Je argument dat mensen spijt krijgen, mja, waarvan zouden ze precies spijt krijgen dan? Dit soort streamingdiensten zullen waarschijnlijk als een soort abonnement aangeboden worden, dus als mensen "spijt" zouden krijgen dan zeggen ze toch gewoon het abonnement weer op? Weinig investering die dan de deur uit is, dan ga je gewoon weer games om lokaal te spelen kopen. Het is niet alsof de PS4 puur een streaming apparaat is waar je niks aan hebt als de streaming niet bevalt.
Bovendien denk ik dat Sony hier ook flink onderzoek naar gedaan heeft en dat zij er iets meer kijk op zullen hebben dan jij. Het gaat bij hun immers om miljarden, daar gok je niet mee zonder gedegen onderzoek.
5mbit is belachelijk snel?
of trap je ook in de 3g-4g marketings meuk van "Sneller internet" terwijl het niet sneller is, maar meer tegelijk. Groot verschil.
Dit had ik wel zien afkomen. Kijk er wel naar uit hoe het gaat werken in Q3 2014, alsin of het goed gaat werken. Als Microsoft zelf al denkt dat het nu nog niet mogelijk is, zou het wel cool zijn als Sony met de oplossing komt.
Volgens mij heeft bijvoorbeeld OnLive hier al een oplossing voor gevonden. Recente games worden streaming aangeboden naar meerdere devices; PC, MAC, Tablets (zowel Android als iOS).

Voor shooters zal dit wat lastig zijn, maar bepaald type gameplay zou je nu al kunnen realiseren. Wat is dan de reden dat Microsoft en Sony die emulatie en stream niet voor elkaar zouden krijgen?
Omdat ze niet met een halfbrakke oplossing kunnen komen als toendertijd Onlive op de markt kwam. Daarnaast gaat het bij Sony er om dat PSX, PS2 en PS3 games beschikbaar zijn voor Gaikai.... En ik geloof wel dat hier echt veel moeite en vooral capiciteit in gaat zitten.
Microsoft heeft tijd nodig om zijn eigen datacenters uit de grond te stampen in alle westerse landen. Zo'n datacenter staat er niet in een week. Ze zijn er heel druk mee bezig. Elke stukje hardware en software van Microsoft hangt binnen 5 jaar in hun eigen cloud. Geen "middleman" meer. Enkel ondersteuning/troubleshooting zal nog voor zo lang als het duurt door derden geleverd worden.
klopt het duurt 2 weken eer er een data center kan staan.
Administratie uitgezonderd. dat duurt 10 jaar.

HP of was het MS zelf heeft zo'n pracht filmpje over de bouw van een datacentre in Arizona dacht ik.
meer dan 2 weken duurde dat niet.

MS heeft ook zo'n modulair datacentre ontwerp in containers en ook daar duurt het vervangen van een "defecte " container max 2 weken, bestelling inclusief.
defect is waneer meer dan 60% van de servers uit gebruik is genomen wegens fouten.
Microsoft heeft de technologie al liggen, zoek maar eens terug naar gamen via een soort rdp protocol.
Vraag die ik blijf hebben is of de latency niet te groot is, als die server niet om de hoek staan kan dat wel eens het grootste probleem worden. Als al dit soort streaming diensten blijven komen moeten ze ook nog eens de totale Internet bandbreedte gaan opschroeven ;)
Normaal gesproken sta ik altijd voorop met komst van een nieuwe playstation of playstation portable. De playstation 4 is de eerste die ik niet (meteen) ga kopen na release. Dit heeft mede ook te maken dat er nog een spellen zijn die mijn aandacht trekken op de PS4.
Los van het technische moet het ook economisch haalbaar zijn. Deze dienst kan maar gedeeltelijk compenseren voor het gebrek aan backwards compatibility. Immers, je PS3 retail games zijn niet gekoppeld aan je account en dus moet je opnieuw betalen voor een digitale licentie of betalen via 1 of ander abonnement.
Heel juist, mocht het werken dan is het voornamelijk interessant voor zij die nooit een PS3 hadden, de fans bewijs je niet echt een dienst door ze nogmaals te laten betalen voor 'hun' games. Maar goed, zelf heb ik het nieuws rond Gaikai ook een tijd aandachtig gevolgd toen bleek dat de PS4 geen BC zou hebben, en met reden: mijn oude 60GB fat rochelde & proeste richting zijn 3e YLOD dus zou een PS4 met BC, ook al is het via streaming uitkomst bieden voor die stapel PS3 games die ik nog wil spelen. Maar het goede nieuws bleef uit, ergens hoopte ik toch dat ik ook mijn PS3 retailgames in 2014 gratis of met korting zou kunnen blijven spelen.

Die fat ging natuurlijk dood, een week voor GTAV de rotzakken. Niet meer te repareren. Geen PS3, geen PS4 met BC, geen goed nieuws over Gaikai, en GTAV voor de deur...dus dan loop je toch maar naar de MM, 189 ballen aftikken en gauw vergeten:) Nog geen spijt van moet ik zeggen, ding is muisstil en die HDD was ook zo overgewipt. Staat nu voor 149 te koop bij de MM, ik denk dat je nu beter een Superslim gaat halen en alle topgames uit de budgetbak scoort dan nog eens 2 jaar te wachten op wat Gaikai gaat bieden, en kosten. Mocht je die PS3 games echt willen spelen, nu is de tijd.
Leuk idee, maar nu liggen er bij een nieuw topspel/console de servers al plat, bij streaming wordt dit dan nog veel erger. Leuk voor de AMS-IX.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True