Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Sony heeft tijdens een bijeenkomst voor ontwikkelaars geschetst wat zijn toekomstplannen zijn met het PlayStation-platform. Het bedrijf ziet vooral heil in streaming technologie, kleine apparaten met sensoren en het verder toepassen van virtual reality.

De toekomstvisie werd uitgesproken door Andrew House, baas van Sony Computer Entertainment, en PS4 system architect Mark Cerny, zo meldt IGN. Volgens de twee zal onder andere de distributie van games en entertainment kunnen gaan veranderen door titels streaming aan te gaan bieden, daarbij verwijzend naar de opkomst van streaming-muziekdiensten en de daling in downloads van tracks. Sony komt op dat vlak met PlayStation Now na de overname van de firma Gaikai.

Cerny noemt ook de opkomst van wearables, zoals slimme horloges en apparatuur om sporters te kunnen monitoren, als een belangrijke factor voor de toekomst. Naarmate wearables kleiner en goedkoper worden kunnen ook spelcomputers interacties met deze apparatuur aangaan.

Sony ziet ook een mogelijke doorbraak in virtual reality-technologie. De kwaliteit zou inmiddels voldoende zijn om gebruikers van een vr-helm een goede beleving voor te schotelen. Volgens Cerny is het in dit stadium nog onduidelijk hoe groot de rol van vr-technologie precies gaat worden, ook binnen Sony, maar het bedrijf geeft aan dat het door gaat met onderzoek naar de technologie. Sony is onder andere met Project Morpheus bezig om een tegenhanger te ontwikkelen voor de virtualreality-bril Oculus Rift.Project Morpheus

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Ondanks dat dergelijke producten een hoge coolheids factor hebben, verwacht ik zelf dat Sony het verkeerd heeft. Niet iedereen heeft de juiste bandbreedte om te streamen en niet iedereen wil gaan zitten met een vr bril of andere wearables. Sony maakt imho de consumenten pas echt blij met goede en originele games.
Ondanks dat de titel erg stellig lijkt, is het natuurlijk niet zo dat ze geen games meer gaan ontwikkelen en de nomade console ontwikkeling links laten liggen! Bijvoorbeeld over VR staat in het tweakers-stuk:
Sony ziet ook een mogelijke doorbraak in virtual reality-technologie. De kwaliteit zou inmiddels voldoende zijn om gebruikers van een vr-helm een goede beleving voor te schotelen. Volgens Cerny is het in dit stadium nog onduidelijk hoe groot de rol van vr-technologie precies gaat worden, ook binnen Sony, maar het bedrijf geeft aan dat het door gaat met onderzoek naar de technologie.
Oftewel, leuke healdine, leuk onderzoek maar de soep wordt niet zo heet gegeten... :)

En tsja, goede games is natuurlijk een beetje een schot in open doel.
Precies, zaken die ze hier noemen zijn zaken waarmee ze de media halen. Die haal je niet door te zeggen we gaan verder met games ontwikkelen. Pure marketing en dat is prima.
Je kan niet oneindig games maken in de huidige vorm. Alleen graphics en physics verbeteren zijn niet genoeg. Daar komt VR bij kijken om de immersie nog meer te vergroten. Ik denk wel dat het de toekomst is. De Laatste generatie zoals PS4 en Xbone zijn mede minder sterk in vergelijking met de voorgaande situatie omdat het meer van hetzelfde is maar dan mooier en sneller. Terwijl Van PS1 naar PS2 de immersie opeens fors verbeterde omdat graphics de immersie toen tegen hielden.
Tuurlijk kun je wel oneindig doorgaan met dat verbeteren. De acceptatie van de Kinect is ook belabberd en met de recente beslissing om die verplichting eraf te halen maakt het weer een gimmick-verhaal.

Jammer wel. Want het toont eens te meer aan dat innovatie alleen zin heeft als het een standaard wordt en gamers zijn dat betreft lastig over te halen, mede omdat zoveel projecten al op hun gat zijn gegaan.
Het zit nu op een punt waar graphics verbeteren en physics verbeteren niet een veel betere game betekent. AI is wel nogsteeds een ondergehoven kind. Maar met VR kan je het gevoel da tje in die wereld leeft sterk verbeteren wat echt een toegevoegde waarde is naar mijn mening.
Je verplaatst enkel een scherm en tenzij iedereen gelijke kansen heeft maakt dat het lastig om mainstream door te breken.
VR heeft in deze gevallen ook automatisch headtracking. Beeld je eens in bij een FPS. Dat je echt tegen een muurtje leunt, vorzichtig je hoofd iets opschuift om langs de rand te kijken of er iemand staat. Immersie is fors hoger in dit soort situaties en je kan dingen doen die je normaal niet kan of met minder controle.
Hierbij denk ik meteen hoe gaaf is dat in Arma 3 ! spel is al realistisch maar dan al helemaal.
Je kunt juist prima doorgaan in de huidige vorm. VR is alleen maar een manier om door de omgeving te gaan. Dat maakt de game niet ineens beter, alleen anders. Je zult altijd nog goede gameplay leuk verhaal of creative insteek moeten hebben. Zoveel verschilt het dus niet als een huidige triple A titels. Dat wordt vaak vergeten dat een andere manier van interactie nog niet de beleving beter maakt. Of het nu wii, kinect, Oculus VR is of elke andere gadget, de basis moet goed zijn. En laat dat nu het moeilijkste zijn van het process. Daarom zie je vaak dat technische mogelijkheden blijven steken op tech demo's en niet doorstromen naar volwaardige ervaringen die beter of gelijk zijn als de top op de oude manier.
De enigste vergelijking tussen Oculus en Project Morpheus is dat het VR is.
Oculus is verder gericht op PC gebruikers waar Morpheus alleen PS (en Sony) producten zullen wezen. Dat net zoiets zeggen dat UPC en Ziggo concurrenten zijn, dat is ook niet zo, ze vullen elkaar aan.
Ga er maar van uit dat heel snel na de release van Morpheus er wel genoeg hobbyisten zullen zijn die de Morpheus aan de PC aan de praat gaan krijgen en zo dus ook de verkoop van de Morpheus zal stimuleren..
Laatste zin klopt echt niet. Waar je als klant van Ziggo echt niet kunt overstappen op UPC en andersom kan ik dat als PC of PS gamer wl.
Leuk dat VR, maar als het blijft bij wat indie en enkele AAA titel, zie ik er nog bar weinig in. De snelheid waarmee GT ontwikkeld zie ik daar ook niet direct VR bij komen, enige optie zou pCars zijn, maar dat wordt weer een wedstrijdj tussen Oculus en Morpheus als ze op verschillende systemen werken.
Ben zelf erg benieuwd naar de implementatie in racegames denk dat het vooral daar echt potentie heeft. Voor een echt snelheidsgevoel heb je een grote FoV nodig en een enkele 16:9 is daar niet echt geschikt voor dan is VR een mooi en beter bereikbaar alternatief dan bijvoorbeeld 3 monitors.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 10 juli 2014 14:51]

En het maakt de cockpit view een stuk relaxter. Niet echt om je heen kunnen kijken maakt het in GT een belabberde kijk positie (vind ik dan). Met VR zal cockpit view mijn favo worden ipv hoodview.
Ik denk dat Sony met haar streaming platform in combinatie met Playstation TV iets goeds in handen heeft. Playstation TV heeft een prijs van 100 euro en komt in het najaar uit. Als ze nu onbeperkt games streamen voor een x bedrag per maand aanbieden, zou dat helemaal top zijn :)
Maar een all-you-can-eat abonnement lijkt er niet te komen (in iedergeval de komende jaren niet) en de huidige testtarieven voor huren van games zijn echt om te huilen en daarmee eigenlijk niet eens de moeite waard..
Het enige wat ik niet hoop is dat er ooit games gaan komen die alleen te spelen zijn via een streamingdienst. Wat je dan gaat krijgen zijn games die voor altijd verdwenen zijn mocht de eigenaar die beslissing maken. Nu heb je altijd nog de echte bestanden en kan je later altijd nog via een emulator o.i.d. de game nog eens spelen.
Maar helaas is wel zo dat er steeds meer online-only games zijn, en dan heeft het dus weinig zin.. Voor een PS3 spel als MAG zit je nu dus met een waardeloze disc omdat die niet eens een singleplayermode heeft...
Dit werkt enkel en alleen als Sony ook ontzettend goede en betaalbare ontwikkelaars-tools aanlevert. Dit is een totaal nieuwe manier van games ontwikkelen, dat pakken maar weinig devs op zonder een hoop tegemoetkoming.
Mooi, ik zou graag een Spotify client willen op mijn PS4.
En ik wil de DLNA functionaliteit terug, die ik op de PS3 wel heb.
Ik wil 3d bluray playback op mn ps4
Ik wil videounlimited zoals beloofd in 2009 op mn ps3,ps4 en psvita
ik wil DLNA, ik wil CD's kunnen afspelen, ik wil mp3's kunnen afspelen. Op gebied van games is de PS$ vooruitgang, voor het overige niet.
Streaming? Tenzij iedereen fiber to the home heeft zie ik het alvast niet zitten aangezien race games en FPS shooters mijn ding zijn en dan wil je wel onmiddellijk reactie zodra je aan het stuur draait of een twitch aan de muis geeft.
Ik had destijds Unreal Tournament 3 op onLive geprobeerd op een 60Mbit koperaansluiting van Caiway, werkte prima. Het probleem is niet de beschikbare bandbreedte aangezien een full HD game ongecodeerd op 20Mbit gestreamed kan worden, wat de meeste (serieuze) gamers wel hebben. Het is de stabiliteit van de verbinding dat belangrijk is, en dat zal de groep die dit echt belangrijk vinden dus ook wel hebben met een stevige gaming router en streaming Quality of Service engines dat ook in veel betere kwaliteit routers zit.

En de groep die snelheid minder belangrijk vind, speelt over het algemeen ook een andere categorie games waarbij zaken als latency veel minder een rol zullen spelen.
Streaming, wearables en VR zijn inderdaad de toekomst, maar niet voor playstation! toch niet voor de PS4, die is simpelweg niet krachtig genoeg en optimalisatie verandert niets, de resolutie en verversingssnelheid wordt serieus opgekrikt als je een goede VR ervaring wil, en daar heb je veel rekenkracht en geheugen nodig. Misschien als de ps5 een monsterconsole is lukt het, maar met de ps4 zie ik het echt niet gebeuren.
De diepte die je ziet en de headtracking voegen volgens mij al dusdanig veel realisme toe dat je best met wat mindere graphics kunt waardoor het wellicht wel werkt of zit ik nu mis? Tenslotte moeten we ergens beginnen.
hmmmm 4 jaar terug werd ik nog voor gek verklaard door ditzelfde bedrijf toen ik zij dat ze hierop moesten inzetten, kennelijk heeft er toch iemand geluisterd :D

Voor iedereen die roept PS4/XBOX ONE is niet krachtig genoeg voor (whatever je ding is), vergeet niet dat er nog een flinke cloud achter beiden staat.
MS hun bedoeling is om als de One het niet meer trekt om het zelf realtime te berekenen het als een stream aan te bieden (uiteraard exclusief voor het Xbox platform).
Dit gebeurt al in mindere mate voor het berekenen van onder andere grote textures dmv Azure.
Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 10 juli 2014 16:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True