Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Sony heeft een ontwikkelstudio geopend die zich bezig gaat houden met het maken van virtual-reality-games. De spelletjes komen beschikbaar voor Project Morpheus, de vr-bril die Sony volgend jaar op de markt wil brengen.

Gebruikers op het forum van Neogaf ontdekten dat Sony een vacature heeft geplaatst voor een baan bij de nieuwe ontwikkelstudio, die de naam North West Studio draagt en zich in Engeland bevindt. Het bedrijf zoekt een ervaren programmeur voor een game-engine. In de beschrijving staat dat de studio zich bezighoudt met het maken van games die exclusief voor Project Morpheus uitkomen, de vr-bril die het bedrijf eerder aankondigde.

Er wordt verder niet duidelijk welke games er op de planning staan en wanneer deze uit moeten komen. Aangezien Sony zijn vr-bril Project Morpheus volgend jaar uit wil brengen is het aannemelijk dat er dan een aantal games klaar moeten zijn.

Sony is niet de eerste die zich bezighoudt met de ontwikkeling van vr-games. Vorige week maakte Ubisoft bekend dat het ook aan een aantal spelletjes voor vr-brillen werkt. De games van Ubisoft moeten ook werken op Project Morpheus.

Project Morpheus

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Ik vraag mij serieus af hoe ze ze een fatsoenlijke framerate willen bereiken met de ps4 die al moeite heeft met 1080p 60 fps.

Kijk de systeemeisen van Oculus. Daar is 90+ fps een must bij VR om misselijkheid en ghosting te voorkomen.

Dat Sony 'kunstmatig' frames wil splitten en wil laten lijken alsof games op dubbele snelheid draaien dan dat ze daadwerkelijk doen staat mij helemaal niet aan. Je houd je ogen dan voor de gek met alle gevolgen van dien.

Er is een reden dat Oculus al zo lang in ontwikkeling is en meerdere testversies heeft gehad. Deze problemen willen ze uit hameren en een gtx970 vormt een goede baseline voor wat er in de toekomst aan VR content kan worden gemaakt, zoals ze ook hebben aangegeven.

[Reactie gewijzigd door Omnyakom1 op 17 mei 2015 10:36]

Ik deel je skeptische houding tov de kracht van een ps4, maar de ps4 heeft ook zo z'n voordelen.
Sony is al een tijd bezig met hun hmd (personal 3d viewer), wat hen ervaring heeft opgeleverd in ergonomisch design van een hmd, lensen, schermen, etc. Playstation heeft al accessoires die nu gebruikt kunnen worden voor VR, zoals Playstation Move controller en de Playstation camera.

Voor mensen die al een ps4 hebben zal het ook een stuk minder duur zijn om met de aankoop van een Morpheus headset en PS move setje VR games te kunnen spelen, dan wanneer ze een volledige game pc + oculus rift/htc vive + controllers te moeten aanschaffen.

De headset is ondertussen geupgrade zodat het nu 120hz aankan:
http://www.inquisitr.com/...-with-120hz-refresh-rate/

Dat neemt niet weg dat vr, zowel op PC als op PS4, meer van je computer vraagt dan traditionele games. Dat betekent dat je niet de huidige AAA kwaliteit kunt verwachten van de eerste generatie vr games, simpelweg omdat je voor die grafische pracht waarschijnlijk 2-4 nvidia titan kaarten nodig zou hebben.

Er zullen dus concessies worden gedaan, kleinere levels, minder objecten, minder detail, kleinere textures, minder polygonen, etc. Daar hoeft het niet perse lelijk van te worden. Zie als voorbeeld een low poly design zoals dit: https://skfb.ly/ytnR

Als John Carmack zich al meer dan een jaar actief inzet voor VR op de Galaxy Gear VR, dan is er schijnbaar ook voor lower-end hardware dan een pc een vr markt. Het lijkt me dat een PS4 toch echt wel meer zou moeten kunnen dan een mobiele telefoon, dus er is vast wat moois uit te halen.
Ja vr is dubbele resolutie met dubbele fps tov conventioneel.
Lijkt op UHD wat factor 4 is.
Maar wetende dat games er 5 jaar terug ook redelijk uitzagen verwacht ik geen problemen. Quake 2 of quake3 was toen mogelijk.

VR developed games gebruiken een content budged wat past binnen de PS4 met VR spects.
Zoon BR game doosje zal ook een VR biesje krijgen. Optioneel een zwaardere mode voor zonder VR.
Off-topic, I know, maar ik kan er niet meer tegen: het is budget, niet budged.
Gewoon door een minder zware engine te gebruiken?
Bizar dat je omlaag gemod wordt, want je hebt gewoon gelijk. Ik kom er niet bij hoe er tweakers kunnen zijn die zich dat serieus afvragen... 10 jaar geleden kon je ook al 1080p 60 fps gaming krijgen op de PC en de PS4 is echt wel krachtiger dan de PC van toen.
Als je een game zowel geschikt wil maken voor spelen op de TV als op de Morpheus dan is het een grotere uitdaging, maar als de game puur op Morpheus gericht is dan is het gewoon een kwestie van de balans tussen grafische kwaliteit en performance wat meer richting performance trekken. Elke game zou op 1080p bij 60fps weergegeven kunnen worden, het is alleen dat veel ontwikkelaars daar niet voor kiezen en denken dat meer eyecandy bij een lagere resolutie of framerate de game uiteindelijk meer goed zal doen. Als het voor VR wel een absolute eis is om zoveel beeldjes weer te geven en de resolutie in stand te houden, dan moet er dus gewoon wat minder eyecandy in.
Denk dat het geschikt maken voor zowel TV als VR best goed te doen is, uiteindelijk is de grootste verandering de speler camera, iets wat je in je achterhoofd kunt houden terwijl je de game maakt, vervolgens kun je best met iets lagere resoluties spelen om wat meer power uit VR te halen
Het kan op zich wel, maar de doelstellingen liggen een beetje uit elkaar. Voor VR is 60 FPS echt per se nodig (en eigenlijk liever meer maar blijkbaar heeft Sony daar een creatieve oplossing voor), terwijl dat op de TV minder hard nodig is. Dan kun je dus situaties krijgen waarbij je als ontwikkelaar eigenlijk meer eyecandy toe wil voegen omdat je daar in TV modus nog ruimte voor hebt en omdat je niet onder wil doen voor de concurrentie, maar in VR modus kan dat weer niet want dan val je onder die 60 fps. Theoretisch zou je dan met verschillende detail niveaus of effecten aan of uit kunnen werken, maar dat is niet ideaal en toch een beperking waar je rekening mee moet houden.
Op de PC is het wat dat betreft een stuk makkelijker want het is dan tot op zekere hoogte aan de gamer om te zorgen dat hij genoeg power onder de kap heeft om de VR bril goed aan te sturen. Bovendien is het daar veel normaler om van alles in te kunnen stellen zodat mensen er zelf voor kunnen kiezen om het detailniveau wat naar beneden te stellen zodat het op de VR bril vloeiend genoeg loopt.
Ik speel al jaren VR met allerhande producten (niet echt vergelijkbaar met de VR brillen die dit jaar uit komen trouwens, allemaal veel kleinere FOV), en hoewel een hoge framerate natuurlijk wel fijn is, kan ik uit ervaring stellen dat bijv 40fps ook nog goed te doen is, zolang de head tracking maar goed is.

Onze hersenen zijn verassend goed in accepteren dat de wereld 'anders binnen komt' en in mijn ervaring heb je binnen 5 minuten niet eens meer door dat je naar een wat lagere framerate kijkt, waarschijnlijk omdat het alles is wat je ziet, dus maken je hersenen er vrij snel iets normaals van. Het is niet echt te vergelijken met kijken naar een beeldscherm met 'lage' framerate, terwijl de wereld er omheen "een hogere framerate" heeft. (wat trouwens technisch gezien niet waar is, maar nou dwalen we een beetje ver af)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 19 mei 2015 11:32]

Zou kunnen dat "zware " engine niet het complete plaatje is.
Ja je hebt zware features en features die zwaarder geÔmplementeerd kunnen zijn.

Maar platform belasting is niet alleen de engine maar ook vooral de content. En als developer kan je dat ook optimaliseren en beperken naar je target platform.

Zelf sluit ik niet uit dat ze mogelijk een bestaande engine gebruiken maar de zware features mijden. Deze engine ook verder zwaar optimaliseren om niet te veel in te leveren op non VR games.

Maar uiteindelijk wordt de FPS target gehaald door de scene complexiteit te limiteren tot wat PS4 met VR aan kan.
Ook deze content wordt ook geoptimaliseerd. Om mede dat doel te behalen.

Er is dus een budged wat men de engine kan laten verwerken. Hoe optimaler de engine hoe groter. Mijden van zware features verhoogt dat budged ook.

Daarbij klinkt mij zware engine raar in de oren. Een game engine kan feature rijk zijn. Die features kunnen zwaar zijn. Ook kan engine hoge mate van optimalisatie hebben. Maar de game content die gebruikt maakt van de engine bepaald hoe zwaar de game zal zijn.

Daarnaast zijn moderne licenceerbare game engine ook gericht op productieve efficentie. Dus goed opgezette content pipeline waar het content team kwa productie efficiŽnt veel werk verzet. Maar soms ook ten koste van performance.

Voor script engine wordt nogal wat performance voor opgeoffert.
Maar de optie blijft altijd om scripts te migreren naar engine codebase. Vooral in de critical code path.

Goed voorbeeld is BF3 & 4 Vorige gen consoles versie. Hoe gekortwiekt die versies zijn. Tov PC en Huidige gen consoles.
Ik verwacht eigenlijk dat het op het begin vooral indie games als no man sky of minecraft vr gaan ondersteunen aankan. Dit moet de ps4 wel op 120 fps aan kunnen of anders 90 fps, ik vetwacht alleen wel als de nieuwe battlefield of gta vr ondersteunen de ps4 niet aankan.

Maar ik vind het een domme zet om project morpheus niet na de pc te brengen, het heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Je apparaat dus voor meerdere apparaten bruikbaar, de pc marks voor vr is veel groter denk ik en de pc kan beter met vr om.
BF4 Ik denk dat wat nog verfijnde gekortwiekte PS3 versie op de PS4 in VR wel mogelijk is. Dus als Nintendo abstract is denk ik meer dan factor 4 stap terug. Denk aan PS2 PS3 GFX in VRPS4
Je vergist je als je denkt dat No Man's Sky de ps4 niet zal laten zweten. De game bestaat uit enorme landschappen en enorm veel objecten en dat kost veel rekenkracht. Veel games en vooral first person shooters hebben het voordeel dat ze in corridoren en in gebouwen afspelen. Hierdoor hoeft de engine de polygons die achter bijvoorbeeld een gebouw of gang staan niet te renderen. Deze techniek heet Occlusion Culling (https://www.youtube.com/watch?v=5h4QgDBwQhc). No Man's Sky kan daar weinig gebruikt van maken en moet dus veel rekenkracht toewijzen aan het renderen van polygons inplaats van complexe shaders en grote textures.
Ik zie minecraft nog moeilijk stabiel op 120fps draaien. Tuurlijk gemiddeld haal je dat wel maar die fps in dat spel is zo instabiel door de slechte code.

Zelf met een 4790k en hd7970 duikt die soms nog onder 60fps.
er is minecraft mod voor VR, heb je wel een goed pc voor nodig:P
Ik ga er ook niet vanuit nee dat het gelijk een end off the line product gaat worden.. Maar ze moeten er ooit mee beginnen, uiteraard moet het wel een bruikbaar product worden, en de fps kan omhoog geschroefd worden door de resolutie omlaag te krikken.

Voor mij hoeft de eerste ervaring thuis ook niet gelijk 1080p+ met 120fps + te zijn. Het moet een werkbaar product zijn die een leuke ervaring bied. Vanaf daar kunnen ze uiteraard met de volgende generatie consoles er verder in uit pakken indien het aanslaat op de ps4 / xbox one.

Het voordeel van sony / ms hun vr games zal zijn dat iedereen de hardware beschikt die nodig zal zijn, en ze zo een hele grote groep kennis kunnen laten maken met de bril. De groep voor de pc is mega klein, bijna niemand heeft minimaal een 970. Dat deze paar mensen wel betere ervaringen krijgen met de bril zorgt er niet voor dat zo'n product mainstream kan gaan worden.

Nee ik ben en blijf van mening dat we de Ps4 en XboxONE nodig gaan hebben om een br bril mainstream te krijgen, de pc is leuk en aardig maar zal ons niet verder helpen.
Quote: (Voor mij hoeft de eerste ervaring thuis ook niet gelijk 1080p+ met 120fps + te zijn)
1080p is de huidige Dk2 Je ziet door de lenzen de kleuren led apart zitten. Kleuren als oranje of paars die meerdere leds tegelijkertijd nodig hebben zijn daardoor vager dan bijvoorbeeld alleen groen of blauw.
1080p is dus vergelijkbaar met een beeldscherm uit 1990 als het om virtual reality gaat. Echt veelste weinig.
Klopt, het was een ''simpel'' voorbeeld. Ze kunnen uiteraard op meer beperkingen leggen behalve de resolutie om het speelbaar en niet onprettig voor de ogen te maken.

Het was dus ook een reactie op bovenstaande posts waarin min of meer verteld word dat het niks kan worden aangezien je voor de ocolus min een 970 nodig hebt. Als we VR mainstream willen krijgen dan moeten we in ieder geval niet op ocolus wachten, maar op sony / microsoft / nintendo.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 17 mei 2015 14:04]

Wat een onzin zeg, misschien moet je je eens echt verdiepen in de hele materie van het weergeven mbt lenzen en schermen voor VR. Er zijn veel verschillende methodes (zoals gewone lenzen of fresnel lenzen), en de reden dat jij die kleuren apart ziet zitten heeft meer te maken met de manier waarop het beeld voor de DK2 gerenderd moet worden..
Of je zet er zelf een op :) zoals ik...
ik heb zelf een DK2 en ik heb ook een zwik oudere VR brillen/helmen...
Ok
schaf elite dangerous aan
zet je hud op groen
kun je de diodes zien zitten
veel plezier
Ik denk niet zozeer de resolutie omlaag maar eerder een lichtere game.

Voor degelijke VR ervaring is resolutie wel van belang. Waar je flink in kan variŽren is de scene complexiteit.

Stel je dit eens voor. De gemiddelde corridor FPS op PS3 zag er zeker niet slecht uit. Die engine last dubbel per oog in native resolutie van VRbril. Op moderne ps4 engine met low level API naar de hardware.
En dan heb je toch ook redelijke gfx in VR.

Ik verwacht ook niet open wereld met draw distance van 5 km tank slag spelen. Kan wel maar dan moeten ze extreem hakken in de GFX.
Je faalt met je redenering. Juist een open platform zoals alleen de PC vormt een voordeel voor de ontwikkeling van VR techniek.

Alleen op de PC zal VR kunnen floreren. Er kunnen continu nieuwe technieken worden gebruik en meerdere onafhankelijk partijen hebben input om de ontwikkeling te versnellen en te verbeteren. Op een console zit je vast aan de hardware die geleverd wordt en de inhouse developers van Sony zelf. Ik weet niet waarom je een gesloten systeem nou helemaal als voordeel ophemelt. Anno 2015 is het concept console sowieso al verouderd en aan vervanging toe, maar dat is een ander topic.

Wat belangrijk aan VR is dat er een basis spec wordt neergelegd voor ontwikkelaars en gebruikers wat als minimum dient ( wat ook enekel dagen is gedaan door Oculus, namelijk de GTX 970 ) en welke voor een voldoende ervaring zal moeten zorgen met content wat nu al op de markt is.

Als jij niet begrijpt of wilt begrijpen hoe een open platform met sterk verschillende hardware de leidraad kan vormen voor voor de huidige VR ontwikkelingen dan zie jij waarschijnlijk ook niet hoe PC gaming werkelijk in elkaar steekt, en kun je beter ergens op een console gecentreerd site gaan posten waar jou posts vast wel door de mand kunnen.

De Rift en Vive hebben beide 1080x1200 schermen en dat dus keer twee. Voor elk oog een scherm. Een console zie ik dit simpelweg niet doen. Ik zie daarom Sony ook gewoon meeliften op het moment op de VR hype. Probleem met Sony is ook dat ze weinig of nagenoeg geen ondersteuning bieden op lange termijn op hun accesoires. Zie PSMove en Eyetoy. Morpheus zal een hebbedingetje zijn voor een paar maanden met een handvol first party demo's en spelletjes erop en dan in vergetelheid raken terwijl op de PC ontwikkelingen op VR vlak zich voort zullen blijven stuwen.

[Reactie gewijzigd door Omnyakom1 op 17 mei 2015 17:48]

Gewoon door specifieke games te maken die dus minder zware graphics vereisen, omdat het minder zware graphics is (bv cartoony ofzo) wil nog niet zeggen dat het spel zelf daardoor minder leuk wordt.. Probleem juist met de meeste games is dat ze teveel pracht en praal in die games willen proppen en dat levert dus problemen op met de framerate..
Precies. Lijkt me ook een logische move van Sony om een 'nieuwe' studio op te zetten die zich bezig kan gaan houden met het ontwikkelen en produceren van VR-materiaal. Ik denk niet dat we veel 'reguliere' games zullen gaan zien die spontaan opeens een VR-modus zullen krijgen, de impact daarvan lijkt mij te groot.

Laat niet weg dat voor de 'massa' de technologie minder belangrijk is; het succes van VR lijkt mij een gevolg van genoeg en kwalitatief goede content aan kunnen bieden.
;) zou het niet erg vinden als er een officieele update uit zou komen voor alien isolation waarmee de DK2 (en de uiteindelijke CV1/vive) werken..
Samen met een kortingsbon voor een doos luiers dan; denk niet dat ik dat droog ga houden..
... Je houd je ogen dan voor de gek met alle gevolgen van dien.
Ironische reactie bij een artikel over VR. Is het voor de gek houden van je ogen+hersenen niet het hele idee van zowel 3D als VR?
Sterker nog, ook bij 2D.
Tuurlijk kan dat wel, alleen zullen de graphics dan minder tof zijn. Maar als de ervaring veel beter is is dat voor mij geen beletsel. Hoop op een morpeus naar oculus adapter, anders kun je je vr helm alleen op je ps4 gebruiken, beetje beperkt imho.
Je vergeet dat de Wii de best verkopende console van zijn generatie was ondanks de slechtere graphics, voor de meeste mensen die een Wii kochten ging het om de WiiMote en de games die daar goed gebruik van maakte. De Morpheus zou best de WiiMote van deze generatie kunnen worden als Sony de prijs redelijk weet te houden en er een goeie game bij bundelen.

Ik denk dat de beoogde doel groep voor de Morpheus niet de mensen zijn die top of the bill graphics will hebben.
De ps4 kan makkelijk games op 90+ fps draaien en in 4k (iig hoge resoluties). De vraag is alleen wat voor een games? Games met visuals van huidige AAA games ga je zeker niet halen, een klassiek potje pacman zou geen probleem mogen vormen ;-). Ik denk dat je, zonder de mooiste graphics, nog steeds heel gave en confortabele vr belevenissen kunt neerzetten.
Het gaat niet om getalletjes met VR maar om de ervaring. Als sony met iets komt verwacht ik perfectie.
Vergeet niet dat de PS4 erg weinig overhead heeft en een bak geheugen.
Ik verwacht veel van de morpheus maar we zullen zien.
Ja, dat leuke propagandaverhaaltje van Oculus kennen we inmiddels wel, en dat het echt nůůit op consoles kon werken, het was gewoon geen optie. En toen kwam Oculus uit met de Gear VR. Voor je telefoon. Bleken die claims toch een beetje overdreven te zijn.
ik ben benieuwd of dit Ťcht de toekomst gamimg zal zijn en niet eindigt zoals virtualboy.
Voor trainingen lijkt me het een goede gadget voor mij persoonlijk hoef ik het niet. Wellicht zie je straks geen verschil meer tussen fantasie en realiteit en wordt je enorm geÔsoleerd met de wereld om je heen of is dit te diep gedacht??
Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat de gemiddelde persoon echt in gevaar is om de grip op de realiteit te verliezen. Zelfs als beeld en geluid zo realistisch zouden kunnen worden dat je het verschil niet meer ziet (en daar zijn we nog lŠng niet), dan voel je toch nog steeds een bril op je kop, je kunt dingen nog steeds niet aanraken, je voelt nog steeds niet de hitte van de vlammen die je ziet.

Natuurlijk zou het wel zo kunnen zijn dat mensen die de realiteit willen ontvluchten dit makkelijker kunnen doen. Aan de andere kant heb je daar eigenlijk weer totaal geen realisme voor nodig. Zo heb ik dat zelf in mijn studententijd gedaan met een MUD, een multi user dungeon, wat je kunt zien als een soort voorloper van de MMORPG maar dan puur bestaand uit tekst zoals de oudste adventure games. Daar kon ik mij van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in verliezen, fantasie is daarbij een veel krachtigere renderer dan welke videokaart die tot nu toe ook is uitgevonden. Ik denk zelfs dat het met een VR bril lastiger is om je zo in een valse realiteit te verliezen omdat je op een gegeven moment last zult gaan krijgen van die bril op je kop, zelfs als alle misselijkheid opgelost wordt gaat het fysieke contact uiteindelijk toch iriteren.
Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat de gemiddelde persoon echt in gevaar is om de grip op de realiteit te verliezen
De grip op realiteit verliezen is misschien wat ver, maar er is wel degelijk aangetoond dat bij gamers de grenzen tussen realiteit en games kunnen vervagen. Game transfer phenomena noemt men het.
http://www.theguardian.co...2/game-transfer-phenomena
http://www.igi-global.com...transfer-phenomena/111136
"De grenzen tussen realiteit en games vervagen", echt? Ik heb je tweede link niet helemaal gelezen, maar als ik het zo snel even doorkijk dan gaat het hier puur om het feit dat je dingen uit de game kunt horen of zien nadat je veel gespeeld hebt. Dat heb ik zelf ook wel eens gehad nadat ik een significant deel van de dag healer gespeeld had, toen ik naar bed ging zag ik health balkjes voor mijn ogen. Of over het feit dat je een grapje maakt zoals dat je een level er bij gehaald hebt als je je wiskunde proefwerk gehaald hebt.

Het staat zelfs in je guardian link:
From our interviews it's clear that gamers fully realise they're not in a video game – they're just taken back to it.
Ik snap dus niet hoe jij hier van maakt dat de grenzen tussen realiteit en games vervagen... En het gaat al helemaal niet over realistische graphics of zo, ze hebben het ook over tetris en mijn eigen voorbeeld was met Ragnarok Online, een topdown RPG die een beetje anime achtig is en totaal geen realistische graphics heeft (niet echt anime want het is Koreaans, niet Japans).
Ik heb wat minder vertrouwen in de gemiddelde persoon, niet zozeer in het onderscheid tussen echt en virtueel, maar in het sociale, hoe mensen nu al massaal kunnen opgaan in de smartphone.

Een VR bril lijkt me de overtreffende trap daarvan. Straks beiden met de bril op op de bank, beiden geheel afgesloten en iets anders aan het kijken? 's avonds niet naar een concert maar de bril op? Hoe meer mogelijkheden, hoe meer uren per dag er gebruik van gemaakt zal worden, wat dus betekent dat je vele uren per dag geheel afgezonderd van de wereld zit.
Hier was een Suske en Wiske over. Het speelt zich af in de toekomst waar Lambik en Tante Sidonia een zoon hebben genaamd Thomas. Dit kwam omdat Suske en Wiske plotseling verdwenen waren. (verdriet enzo)

Maar Sidonia moest regelmatig in een nep realiteit komen door een VR bril op te zetten. Hoe vaker dit gebeurde hoe minder ze het virtuele en realiteit gescheiden kon houden.
Zo hadden Suske en Wiske kinderen en kwamen ze op bezoek bij sidonia terwijl ze in de realiteit nog steeds vermist werden.

Uit: Suske en Wiske en de ongelooflijke Thomas*

*deze post is uit geheugen getypt. Ik zou de titel fout kunnen hebben.
Ik kan je zeggen dat zelfs met de huidige schermen zoals de DK2 de ervaring zoveel anders is met een headset op die volledige tracking heeft dan achter een fixed monitor zitten (ongeacht of de monitor 3D ondersteund). Ik heb nu al met meerdere mensen meegemaakt dat ze de headset afgezet hebben omdat ze het gewoon te eng vonden, terwijl ze als ze hetzelfde op de monitor speelde er geen problemen mee hadden..
Heb eerder gelezen dat Project morpheus 3 eigen processoren heeft welke verwerkt zitten in een kastje in de kabel, het prototype had deze althans. Een processor is specifiek bedoelt om de framerate omhoog te schroeven naar 120fps. Wellicht dat Sony op deze manier toch een oplossing heeft gevonden voor een goede VR ervaring met de beperkte hardware capaciteit van de PS4.
Er moet nog een game-engine worden gemaakt of iig worden aangepast, anders ga je een dergelijke persoon niet aannemen.

Het zou een hartstikke mooie uitbreiding zijn voor de huidige ps4. Die zou genoeg capaciteit moeten hebben alleen moment van uitbrengen lijkt me niet ideaal, of er moeten in het voorjaar 2016 Japanse/Aziatische feestdagen zijn waardoor het interessant kan zijn.
Er zijn al wel game engines die support geven voor verschillende VR Brillen. Zoals bijvoorbeeld Unreal Engine 4.

Ik vraag me wel af of de PS4 in staat is om daadwerkelijk twee beelden tegelijk weer te geven. Zonder terug te moeten naar previous generation graphics.

Het zou ook kunnen dat je EyeToy achtige games gaat krijgen. Leuk om te zien wat de techniek kan, maar niet iets wat een 'serieuze' gamer wil.

Afwachten maar.
Enigste voorbeeld wat sony er voor heeft gemaakt op ps4 was een super kleine room met weinig er in omdat de ps4 anders niet de fps aan komt. Dus het gaat alleen werken in speciale games die erg gelimiteerd zullen zijn.
De PS4 kan dat heel gemakkelijk. Want dat wordt gegarandeerd door studio die exclusief voor de Sony VR bril developed.
Samen met de PS4 zijn de gecombineerde spect duidelijk en fixed.

Dat houd in dat de game licht genoeg wordt om de target FPS te halen op die combi platform.

De games zullen de grafische pracht en praal van PS4 exclusives niet kunnen evenaren. Ivm de zwaardere render eisen van VR games.
Sony heeft Project Morpheus, voor PC zijn er ook al een aantal VR brillen op de markt. Maar waar blijft Microsoft?
Ja, en daar is ook een grotere toekomst in, maar voor gamen is dit niet bedoeld.
Ik vind het gek dat er nog niks is gekomen voor Xbox, aangezien MS er hard mee bezig is om meer consoles te verkopen.
Xbox en playstation hebben het nadeel dat het platform statisch is, de ontwikkelingen volgen elkaar veel minder snel op dan dat er zoals bij een pc modules geproduceerd worden.
xbox is van Microsoft.
ik zie daarom ook geen toekomst in de nu nog zo mooie morpheus.
man die Japanners zijn zo conservatief als de pest en dat nekt ze
sony is nu al jarenlang in een neerwaartse spiraal en ze leren niets van Samsung
niet helemaal mee eens, als er geen VR bestaat voor de Xbox One, zal de PS4 de enige console zijn waarop VR verkrijgbaar is. dit zal nog een rede zijn om voor PS4 te gaan i.p.v. Xbox One.
MS is er juist mee bezig meer pluspunten te maken bij de Xbox, dus is het gek dat ze nog niet zijn begonnen aan VR.
het beste voor MS is om Oculus Rift support in te bouwen in de Xbox One software. aangezien dit is gebaseerd is op Windows, zullen drivers niet veel aangepast te hoeven worden.
Ouderwetse Bordspellen worden dan weer cool met zo'n bril op.

Ik moet meteen denken aan een nieuwe Hololens variant van Axis and Allies dat lijkt me zwaar cool :P
daar had ik nog niet aan gedacht, dat zal wel heel gaaf zijn!
Divisie Lawnmower Man?
Alle technobabble van de oculus boys ten spijt.
Over hoe alles op de pc zomoeilijk is met pixels, refrehrate resolutie etc.
Het gaat om de ERVARING, VR is een experience die moeilijk in getalletjes is te vatten, er gaat 1 ding mis met de oculus en de hele experience is weg.
Sony heeft alles nu in de hand de hardware de software en de kwaliteitscontrole.
Bovendien draait de software overal op ieder platform identiek want het is allemaal hetzelfde.

Voor VR zet ik in op Sony hoewel ik een echte PC gamer ben, heb de DK2 gehad en weer weggedaan, te problematisch en dat blijft mijn inziens de makke van de Rift ook in de toekomst.( Afgezien van de ronduit bespottelijke eisen die oculus stelt voor een optimale ervaring)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True