Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Op drie Zwitserse websites is de prijs van de Sony PlayStation VR te zien. De webwinkels bieden de virtualrealitybril aan voor bedragen van omgerekend 450 tot 500 euro. Sony heeft geen prijs bekendgemaakt, maar zei eerder dat de bril ongeveer net zo duur wordt als een console.

Sony PlayStation VRBrack, Techmania en Internet.ch tonen een prijs voor de Sony PlayStation VR, ontdekte een gebruiker van het gamesforum Neogaf. De vr-bril van Sony, die alleen werkt in combinatie met de PlayStation 4, moet in de eerste helft van dit jaar beschikbaar komen.

Sony heeft zelf nog geen adviesprijs bekendgemaakt, maar stelde eerder dat de prijs vergelijkbaar zou zijn met die van een losse gameconsole. Aangezien die voor 300 tot 400 euro over de toonbank gaat, lijkt Sony die doelstelling niet te halen, als de prijs van de Zwitserse webwinkels klopt.

Mocht Sony de PlayStation VR daadwerkelijk voor ongeveer 500 euro gaan verkopen, dan is de bril 200 euro goedkoper dan de Oculus Rift voor pc-gebruikers. Die bril, die sinds begin 2016 vooruit te
bestellen is voor 699 euro, heeft echter betere hardware aan boord. Zo maakt de Oculus Rift gebruik van een oledscherm met een resolutie van 1080x1200 pixels per oog, terwijl dat bij PlayStation VR 960x1080 pixels per oog is.

Tweakers deed in 2014 een eerste indruk op van Sony's virtualrealitybril, die destijds nog als Project Morpheus te boek stond. Eind 2015 toonde Sony op zijn PlayStation Experience diverse games die in ontwikkeling zijn voor de vr-bril.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Jammer dat door de Tweakers-redactie niet wordt gemeld dat het waarschijnlijk om placeholder-prijzen gaat. In dezelfde thread op Neogaf refereert men hieraan gezien dat met de Rift ook op Zwitserse sites heeft plaatsgevonden.
hier zie ik ook wel toekomst in. het voornaamste wat de playstation vooral moet processen is het weergeven van 3d, de PS3 kon dit ook met games als Uncharted, Puppeteer, Batman,... dus ik zie hier niet echt problemen in wat betreft pure rekenkracht. de kwaliteit van de textures zal misschien naar beneden gehaald worden? alhoewel met de lagere resolutie zal die misschien nog meevallen. we zullen het zien als het toestel daadwerkelijk op de markt is.
Ik denk dat je het verschil vooral gaat zien in de type games. Dus voorlopig nog geen grote open worlds, etc. Iemand die in een GTA-VR versie geloofd met bijbehorende graphics zal nog een paar jaar moeten wachten vrees ik :o

Qua graphics verwacht ik een soort 'middleground' tussen de PS3 en PS4, maar het zullen initieel kleinschalige games zijn. De PS4 zal wel helpen t.o.v. van de PS3 als het gaat om bepaalde hardwarematige grafische functies.
Ik denk dat je het verschil vooral gaat zien in de type games. Dus voorlopig nog geen grote open worlds, etc. Iemand die in een GTA-VR versie geloofd met bijbehorende graphics zal nog een paar jaar moeten wachten vrees ik :o

Qua graphics verwacht ik een soort 'middleground' tussen de PS3 en PS4, maar het zullen initieel kleinschalige games zijn. De PS4 zal wel helpen t.o.v. van de PS3 als het gaat om bepaalde hardwarematige grafische functies.
De specificaties van het ding zijn in principe een 1920x1080 scherm (in 2 geknipt) wat 30FPS moet weergeven. Voor zo ver ik weet draait GTA op de PS4 gewoon in 1080p30, dus wat dat betreft zou het geen probleem moeten zijn. Aan de andere kant, de PS4 heeft al moeite genoeg om GTA in 1080p30 te draaien en dan zijn er al genoeg issues op te merken met draw-in, actor pop-in en ga zo maar door.

Ik denk niet dat de consoles krachtig genoeg zijn om een goede VR ervaring neer te zetten. Ja het zal beter zijn dan een VirtuaBoy, waarschijnlijk zal het ook wel beter zijn dan 3 monitoren + Headtrack IR, maar het zal niet op par zijn, laat staan beter dan een PC met een Rift.
Mwah, je stelling klopt niet helemaal. de PSVR heeft een refreshrate van 90 of 120 hertz (bron: http://www.roadtovr.com/s...ion-vr-formerly-morpheus/)

De games zullen minstens een solide 60FPS moeten draaien, liever 90FPS of zelfs 120FPS. Sony biedt verder wel een temporal reprojection functionaliteit om 60FPS --> 120FPS om te zetten.

Verder weet ik niet wat er precies 'extra' nodig is aan processing power voor VR-rendering, maar een sommetje in de lijn van "Game X draait op resolutie X met FPS Y, dus voor VR betekend dit Q en Z" zal niet zomaar opgaan denk ik.

Ook verbaas ik me over je mening dat een console geen 'goede VR ervaring' neer kan zetten. Wat zijn daar specifieke criteria voor? Een goede VR ervaring staat los van complexe graphics. Natuurlijk kan een stuk hardware wat een factor 2 a 3x duurder is "meer", maar dat staat los van de beleving van de gebruikers.
de 3d weergave bij de PS3 ging nochtans zeer vlot. ik denk zelfs niet dat heel veel mensen de functie vaak hebben gebruikt, maar als je gaat kijken welke games effectief 3d compatibel zijn op PS3 kan dit voor de PS4 toch ook niet heel complex zijn een 3d signaal door te geven aan de VR bril?

lijst 3d games voor PS3:
https://en.wikipedia.org/...n_3_games_with_3D_support

ik was ook verbaasd dat er zoveel games compatibel waren, ik geniet nu nog wekelijks van 3d spellen op mijn PS3.
hopelijk zullen de games die VR-compatibel zullen zijn voor de PS4 ook 3d compatibel zijn op een gewone 3d-tv.
Dus voorlopig nog geen grote open worlds, etc.
ARK Survival Evolved is al aangekondigd voor PS4 met VR ondersteuning. Dit toch wel degelijk een grote open world game.
cool, blijkbaar gemist :)
De bril komt met een aparte unit die de PS4 op dat vlak een handje moet helpen.

Misschien is het idd zo dat ze op een lagere resolutie renderen en dan via een scaler (er is op dat vlak veel vooruitgang geboekt de laatste jaren) de boel upscalen. Er zijn volgens mij meerdere manieren om dat probleem op te lossen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 20 januari 2016 10:04]

Ja, maar ik vermoed niet dat daar een stevige GPU in zit. Ik vermoed dat het eerder een soort 'transformer' is die het signaal omzet naar de PSVR, en zaken zoals de temporal reprojection voor z'n rekening neemt. Ik geloof dat via de HDMI er nog steeds een standaard video-out plaats vindt; dus ik gok dat het boxje dus 'de rest' doet.

Maar gezien de PS4 geen dure krachtige PC is zullen de VR-ervaringen grafisch (naar alle waarschijnlijkheid) minder complex zijn. Maar in mijn eigen (beperkte) VR-ervaring durf ik te zeggen dat de een goede VR-experience niet staat of valt met complexe graphics.
in het begin ben je inderdaad overweldigd door het VR-effect, maar als je het gewoon bent zal het je wel gaan storen dat het beeld niet 100% scherp is en de textures dateren uit het PS3 tijdperk of minder. zeker met eenvoudige "games" zoals afgebeeld in het filmpje. dit is gewoon spielerei en goed voor een half uurtje. het is de uitwerking van effectief volwaardige games die zullen bijdragen aan de ervaring.
Dit soort VR games zie je ook op de PC voorbij komen. Ook daar zijn er maar een paar games die grafisch hoogstaand zijn voor VR. Games als Ace Combat 7, Gran Turismo Sports, DriveClub VR, pCars, Eve Valkyrie, Kitchen, Tekken 7 VR, RIGS, The Deep, Adr1ft..etc etc

Ik noem hier maar een paar games uit mijn hoofd op die gewoon mooie graphics hebben op de PS4.
Alleen is het dus volgens mij de vraag of de PS4 het gaat trekken om diezelfde graphics in VR weer te kunnen geven.
Ja dit dus. Of we gaan het doen met mindere graphics / simpele games of dat kastje wat er tussen hangt kan wonderen verrichten (wat heel veel PS fans lijken te geloven), maar dan zou het produceren dus een hogere prijs moeten hebben dan de Oculus.

Elke keer als ik iets negatiefs zeg over de PS VR krijg ik de offtopic mods over me heen hier, maar ik kan me gewoon niet voorstellen als ik zie hoe de PS4 nu al met bijvoorbeeld GTA V aan het stomen is dat deze meer aan kan dan wat mijn game pc met de DK2 kan. En ook al heb ik plezier van mijn DK2 blijft de lage resolutie me irriteren.

Heeft Sony al ergens aangegeven wat dat kastje nou echt doet of roept iedereen maar wat?
Tja, ik snap je houding maar je bent wel erg kritisch en je negeert wat zaken.

- Nergens staat dat de PS VR "dezelfde graphics" als een prijzige PC + Rift zal laten zien. Lijkt me ook onrealistisch gezien de verschillen in hardware en prijs.
- Sterker nog, de display is van een lagere resolutie dan de Rift; dus er hoeven wat minder pixels getekend te worden. Verder claimt Sony zelf dat ze wel wat 'truukjes' hebben uitgehaald met het display, maar of dat veel uitmaakt zal de praktijk leren.
- Je kan geen vergelijkingen maken in de lijn van "GTA5 hapert al op de PS4, dus PS VR wordt niets". VR games zijn (doorgaans!) op maat gemaakte experiences voor het betreffende medium. En inderdaad, ik denk ook niet dat je snel grote complexe openworld games zal zien op PS VR, tenzij ze wat versimpeld zijn
- Veel van de launchgames verschijnen ook op de Rift en Vive; dus op optimalisaties en en grafische concessies na hebben we het wel over dezelfde games.
- Het kastje lijkt nog vrij 'mysterieus', maar Digital Foundry had een aardige analyse:
http://www.eurogamer.net/...ternal-processor-revealed
Het lijkt vooral erg ondersteunend te zijn:

"core graphics rendering for VR all takes place within the PlayStation 4 hardware itself and it's going to be down to developers to work within existing limitations to get the best results. But from our perspective, the idea of computationally expensive, latency-sensitive tasks being offloaded to the external box is a good one, and should produce a better overall experience. It certainly represents a sizeable investment from Sony - and we can't help but wonder what this may mean for the basic build cost, and by extension how much PlayStation VR will cost at retail.


Kortom:
- zijn er verschillen tussen PS VR en een PC + Rift? Ja, natuurlijk.
- Maakt dit veel uit voor een goede, leuke (PS) VR ervaring? Nee; tenzij men dingen wil doen die de hardware simpelweg niet kan leveren. Ik hoop dat Sony daar dus goed mee om gaat.
Misschien ben ik wel kritisch ja en ik ben ook geen techneut dus voor mij is het een simpele 1+1=2. Een redelijk zwakke console + een VR ervaring die een hoop power vraagt = simpele games. Ik zeg ook nergens dat ik gelijk heb, maar ik heb enkel de ervaring met mijn DK2 om mijn mening op te baseren.

Als ik met een krachtige pc met de DK2 een screendoor effect heb wat mijn plezier in de weg zit en max 100 fps haal dan maak ik me zorgen als ik de resolutie van de PS VR zie met de bescheiden power van de PS4. Natuurlijk hoeft die geen windows te draaien en is optimalisatie meestal veel groter en beter op een console, maar zelfs dan zie ik problemen bij bijvoorbeeld Driveclub.

Het klinkt misschien alsof ik hoop dat het faalt, maar het is juist het tegenovergestelde. Als zij het voor elkaar krijgen met minder pixels het screendoor effect onopvallend te maken en redelijke games smooth te draaien dan is het voor mij een redelijk zekere aankoop.

Als je meer aan de simpele ervaringen denkt zoals de Kinect en de PS Move hebben geleverd dan zie ik het geen succes worden als het boven de ¤300 op moet leveren. Maar a DC is meerdere keren genoemd dus blijkbaar willen ze echt met het grote werk komen aangezien dat geen zielige game is dus ik ben zeer benieuwd wat je daar voor moet inleveren. Laten we hopen dat het kastje de missende link is in mijn verhaal die al die beren die ik zie van we weg haalt.
Dank voor je nuancering :) Mijn hoop is dat er een goede, competieve VR markt ontstaat; want dat is goed voor de ontwikkeling en voor de portemonnee. Of dat nu betekend dat Gear VR 'de grote hit wordt' of iets anders vind ik bijna van minder belang; maar PS VR is (mits goed geprijsd) wel een 'trojan horse' om VR aan de man te brengen.

Aangaande screendoor; dat schijnt behoorlijk minimaal te zijn:
"Considering the issues that other headsets have had with low resolution (the "screen door" effect), most people would think the problem would be worse on the PSVR. This couldn't be further from the truth. Upon putting the display on my head, I was immediately impressed with the fidelity of what I was looking at."

Ook heeft Sony's display blijkbaar 3 subpixels per pixel, iets wat aldus bovenstaande artikel uniek is voor PS VR. in welke mate dat ook klopt durf ik niet te zeggen.
http://www.tomshardware.c...don-heist-demo,30244.html
Niet om je aan te vallen, maar uit je eigen posts haal ik ook dat je PSVR ook werkelijk niet hebt gevolgd.

Teveel aannames die je daardoor doet, en teveel vergelijkt met de DK2. In dit geval is 1+1 niet altijd 2.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 januari 2016 17:09]

Stukje preview van DC VR:
It didn’t hurt that Driveclub VR is the most realistic-looking PS VR game in the mix right now. I imagine the art direction and visual fidelity of a game will matter a good deal when it comes to evoking a certain response from gamers. I’m not sure I would have so quickly tapped into my driving instincts in a cel-shaded kart racer, for instance. In action, Driveclub VR looks a fair bit like the real thing. I was moving too fast to see that the ground and cars have less texture detail than in the main game, and some aliasing is the price we pay for rendering the game twice, for two eyes. I got a better sense of these things back at the post-race staging area, where I could look at the finer details around me. But in the heat of the race, it was the density and scale of the environment and the way light reflected off realistic car models that really struck me.
Misschien als je je irriteert en het je allemaal niet kan voorstellen, moet je wat meer previews over PSVR lezen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 januari 2016 11:19]

Tja met de kans dat ik nu heel eigenwijs over ga komen moet ik toch zeggen dat previews mij niet veel zeggen en al helemaal niet van sites waar ik geen ervaring mee heb. Hoe vaak heeft zo iemand VR gebruikt? Heeft hij er zelf 1 beschikbaar? Is de demo representatief voor het gehele spel of was het al veel werk om dit vloeiend te krijgen? om maar wat te noemen

Dit heeft verder niets met VR te maken, maar door het feit dat previews tegenwoordig in het algemeen niets meer voorstellen en dat veel problemen pas naar voren komen in het uiteindelijke product. Zij krijgen ook maar te zien wat de ontwikkelaar wil laten zien.

Laat me duidelijk zijn dat ik echt hoop dat de PS VR een succes wordt, maar ik moet het deze keer zien/ervaren om te geloven dat het ook iets voor mij is.
De driveclub test is inderdaad bevestigd dat ze bepaalde effecten weg hebben gehaald. Maar opzich als bijvoorbeeld gran turismo erin vr hetzelfde uit ziet als de ps3 versie van gt6 je gewoon een mooie game hebt in vr. Ben alleen benieuwd hoe erg de effect is van de scherpte door de lage resolutie van de psvr. Verder is het maar de vraag of er ook echte triple A games komen naar vr ( want nu lijken het alleen race spellen te worden) naar vr komt, bijvoorbeeld een killzone of resistance.
Ik zie dat wel gebeuren, zowel killzone als resisrance zijn op ps3 in 3D uitgebracht toen Sony nog op 3D inzette met de PlayStation. Deze titels lenen zich dus wel ook wel voor VR.
Denk dat er alleen 1 probleem is, vr games moeten echt aangepast worden, zowel de gameplay als besturing. Bij vr mag je scherm niet te druk worden dan word kots misselijk ( krijg al koppijn als je first person auto rij in gta zonder vr). Ik denk als je de game dan niet in vr speel het nogal droog over komt.
het kots misselijk worden in gtav heeft meer te maken met de ongelofelijk slechte camera positie tijdens het rijden ;(
RIGS heb ik zelf gespeeld op Firstlook; dat zag er toch echt niet beter uit dan een matige PS3 titel. Zeker niet grafisch hoogstaand als je EVE of Project Cars met een Rift hebt gedaan.
natuurlijk, 'content is king', dat betwijfel ik niet. Maar veel PSVR gebruikers zullen niet 'beter weten' (ze hebben geen high-end PC met een Rift ter referentie..). De initiële kopers zullen toch de fanatieke gamers zijn. Ook Sony gaat er van uit dat het vooral een 'word of mouth' marketingmachine moet gaan worden (aldus de wikipagina).

Ik voorzie ook een grote rol voor VR voor 'niet-games', dus VR-films / documentaires / trailers; als Sony met een mooi totaalpakket komt met minstens enkele fatsoenlijke games (met replayability) en nog wat andere snuistereien dan kan het ze best eens gaan lukken. Aan het game-aanbod zal het hopelijk niet liggen:
https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_VR#Games
Dat ga je gegarandeerd zien, upscaled beelden waar je zo met je neus bovenop zit. Zelfs met nieuwe technieken.

Dat kastje is super klein en bevat geen ventilatie ofzoiets. Het gaat zeker niets bijzonders doen: het is gewoon een breakout box waar de usb kabels en de hdmi kabels uitkomen. Zo hoeft er maar 1 kabel naar de bril te lopen. Daarnaast zal het zeer waarschijnlijk ook weer een uitgang hebben voor die poorten, zodat je niet telkens van HDMI kabel hoeft te wisselen als je wil gamen.

Edit: de tot nu toe getoonde graphics zijn ook gewoon minder goed dan de echte ps4 games (laat staan pc games). Ik heb de PSVR zelf op gehad op Firstlook.

[Reactie gewijzigd door Richh op 20 januari 2016 11:18]

Leuk he wat roepen zonder onderzoek te doen:

http://www.eurogamer.net/...ternal-processor-revealed
A look at the rear of the external processor box, with all major inputs and outputs, plus the fan vent. From left to right we have HDMI out, HDMI in, micro-USB and the power input.
RIGS zag er bijzonder goed uit en vooral ook de animaties in de hangar. VR is meer dan shiny graphics en dat lijken veel mensen te vergeten.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 januari 2016 11:46]

Sorry hoor, ik had dit kastje in mijn achterhoofd: http://i.imgur.com/fxkLiJy.jpg
Blijkbaar heeft Sony de boel nog aangepast afgelopen maand. Overigens is het artikel heel duidelijk: het kastje zorgt voor een VR-output naar een normale TV zodat mensen mee kunnen kijken, en het vertaalt de 60fps output van de PS4 naar 120hz voor de PSVR. Zo bijzonder is dat dus niet :P

VR is véél meer dan shiny graphics, ik ben de laatste persoon die dat gaat ontkennen. De graphics waren ook zeker niet slecht ofzo.
Het enige wat ik zeg is dat het vele malen minder is dan wat er op de PC beschikbaar is. Maar het is bekend dat je moeite hebt om dat te accepteren ;)
Misschien heb ik me niet helemaal goed verdiept in VR maar ik weet niet wat 3D hiermee te maken heeft.
de beelden die je ziet in de VR bril zijn twee aparte beelden op twee verschillende schermpjes. één voor elk oog. dit is ook het principe van een 3D tv of 3D in de bioscoop. elk oog ziet een apart beeld. de technologie om dit weer te geven is vaak anders (VR-bril, actief 3D, passief 3D,...) maar de opname- en berekeningsmethode is hetzelfde dus de beelden die voor VR gebruikt worden kunnen ook voor 3D weergave gebruikt worden op andere 3D compatibele toestellen (zoals tv's, projectoren,...)
Nog steeds aardig aan de dure kant. :) maar toch al een stuk betaalbaarder ! Ik ben heel benieuwd naar de goeie games die hiervoor uitkomen. Battlefield ofzo zal erg vet zijn. Ook denk ik dat een game als Journey in first person erg mooi zou zijn!
Gezien het aantal games dat in (stereoscopisch) 3D uitkomt, vrees ik het ergste. De meeste games zijn 2D, op de PS3 waren er nog wel wat (90+) games in 3D van totaal 1000+ games, maar op de PS4 zijn het er nog maar 10 van de 900+. De kans dat je daar een leuke game tussen vindt zitten is klein.

Sony's SimulView (waarbij 1 speler het 'linker' beeld ziet, de ander het 'rechter' beeld en zo iedere speler een eigen fullscreen (2D) beeld ziet) is maar in een 5-tal spellen toegepast.
De Playstation Eye en Playstation Move zie je ook vrijwel nergens.
De hoeveelheid doet er niet zoveel toe om heel eerlijk te zijn, voor 1 game zijn er mensen die een console kopen. Het is afwachten welke 3*A games er voor uitkomen...
het kan op meerdere games als je TV het ondersteund ik heb bv een Sony Tv en daar kan je horizontaal of vertikaal splitscreen games omzetten zodat je het full screen over elkaar heen ziet ik heb daarvoor 2 apparte brilletjes gekocht van sony waarbij elk oog het zelfde is
de games moeten dan wel splitscreen ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 20 januari 2016 12:15]

Hoe werkt dat dan? Want een splitscreen game heeft voor elke speler een aspect ratio die de helft is van het scherm (dus 16:9 wordt 2 x 32:9 (horizontaal) of 2 x 8:9 vertikaal). Je kunt een splitscreen stuk niet stretchen naar full-screen. Technische kan het wel, maar het ziet er niet uit, de verhouding is helemaal verkeerd.
het ziet er inderdaad bij sommige games niet uit want het word dus gestretched

maar je kiest op je PS4 dus in een game die het kan voor splitsreen
bij sommige kan je vertikaal of/en horizontaal kiezen
en dan op de tv ga ik naar 3d modus en kies dan voor vertikaal of horizontaal
en klaar dan wel de goede brilletjes opzetten
en je kan niet zien wat de ander ziet

maar voor de games die het speciaal ondersteunen is de verhouding dus al aangepast en ziet het er wel goed uit wanneer het gestretched word.
Mja... het mag duideljk zijn dat een splitscreen game stretchen op een 3DTV wat anders dan SimulView.
En ondanks dat een splitscreen game met weining moeite SimulView zou kunnen ondersteunen, zijn geen gamemakers die die moeite nemen. VR is wel echt meer werk terwijl de markt ervoor veel kleiner is.

Ik ben bang dat het de zoveelste hype is die vrij snel opdroogd.
Vergeet de kracht van VR in racegames niet. Triple monitor opstellingen zijn het net niet helemaal. Voor de meeste games waarbij men voertuigen bestuurt, is VR van toegevoegde waarde. Dit ook omdat lopen met een bril en kabels lastig is.
Dit valt of staat met de scherpte van het beeld wat je uiteindelijk krijgt. Met de DK2 zie ik de bochten op afstand niet scherp en om die reden ligt dat ding nu op zolder. Als de PS4 het aan kan om scherp beeld smooth te leveren dan is het de beste upgrade (na een stuur) die je kan hebben bij racegames dus ik hoop met je mee ;)

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 20 januari 2016 14:10]

Uiteraard. Nu had ik het niet specifiek over de PSVR of Rift, maar over het VR gebeuren an sich. Geef het een aantal jaartjes (en prijsverlagingen) en hij zal bij menig simliefhebber niet weg te slaan zijn. Ik zie het misschien nog wel gebeuren dat je a la Leapmotion techniek je handen netjes naar je pook en dergelijke ziet gaan.
Betaalbaarder tegenover wat? De PVR is alleen voor de PS4 :)
Hij bedoelt denk ik t.o.v. de Rift. Daar heeft hij een punt, want voor een Rift + PC waar je mooie beelden mee op je bril kan toveren ben je wel rond de 2000 euro kwijt. Vraag me wel af hoe die PSVR het nou doet, of de tracking van het hoofd even goed is, of je bijvoorbeeld ook kan "leunen", etc.
Hij bedoelt denk ik t.o.v. de Rift. Daar heeft hij een punt, want voor een Rift + PC waar je mooie beelden mee op je bril kan toveren ben je wel rond de 2000 euro kwijt. Vraag me wel af hoe die PSVR het nou doet, of de tracking van het hoofd even goed is, of je bijvoorbeeld ook kan "leunen", etc.
Dan heb je dus een PC die 3x de aanschaf is van de PS4, plus een Rift die beduidend betere specificaties heeft dan de PS-VR. Ik vind dat geen vergelijk.
Als je op de PS-VR genoegen neemt met PS4 graphics, waarom zou je PC dan moeten draaien op een GTX980? Een PC die PS4 graphics neerzet, kan je al bouwen voor 350 euro. En dan is de PS-VR ineens niet zo heel goedkoop meer in vergelijking met de Rift.

Wil je een serieuze game-pc neerzetten voor je Rift, ja dan ben je allicht meer geld kwijt. Maar dan moet je ook niet in de illusie leven dat een PS4 met PS-VR een vergelijkbare experience neer kan zetten.
Vergelijkbare 'experience' hangt meer af van hoe de omgeving is opgebouwd en of VR daarin goed is toepast. VR hangt niet af van alleen maar scherpe graphcis.
Als je op de PS-VR genoegen neemt met PS4 graphics
Graag zelfs! Als ik games als Killzone Shadow Fall, The Order, Infamous, DriveClub (om even een paar grafisch indrukkende games op te noemen) in VR mag spelen op de PS4, dan hoor je niemand klagen hoor.
Dan maar hopen voor Sony dat het niet klopt, want ¤500,- is te veel voor de DK2 kwaliteit die je krijgt (zover ik heb gezien). Er zijn natuurlijk mensen die dit kopen, maar niet genoeg om het een succes te laten worden. OF de prijs moet redelijk snel na de release zakken.
DK2 kwaliteit? omdat de resolutie misschien 1920x1080 is, wil nog niet zeggen dat de bril zelf net zo 'slecht' is.. Mogelijk dat er panelen in zitten die een veel rustiger beeld geven, als je de reviews moet geloven, lijkt het er zelfs op dat velen de PS-VR een heerlijke ervaring vinden..
Wie zegt hier slecht dan? Je kan echt wel met technieken iets verbeteren, maar een te lage resolutie blijf je opmerken zo dicht op je oog. Mijn DK2 ligt om die reden te verstoffen op zolder en ik geloof niet in wonderen. Sony kan een techniek gebruiken die het allemaal een betere ervaring maakt, maar zover ik in de reviews kan zien gebruiken ze tot nu toe simpelere demo's met cartoony graphics. Ja dat ziet er op de DK2 ook goed uit.

Hoe kan mijn vorige reactie nou offtopic zijn? Is dat de "ik ben het niet met je eens" knop?
sony is zo een beetje de uitvinder / early adopter met dit soort brillen jaren terug hadden ze al brillen in het assortiment. https://en.wikipedia.org/wiki/Glasstron mensen 1997! een beetje flauw van reviewers om dit nooit te vermelden en die oculus overhypen etc. de credits horen naar sony te gaan wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 20 januari 2016 16:25]

  • Dit is (een van de) eerste vermelding(en) van VR, in een boek.
  • Sensorama is het eerste apparaat wat VR gebruikt (1962 & anoloog)
  • Deze amerikaan heeft in 1966 een VR systeem voor de Amerikaanse luchtmacht ontwikkeld (digitaal)
  • In 1968 hebben Ivan Sutherland en Bob Sproull de eerste HMD gemaakt (HMD = head mounted display, wat de huidige generatie VR ook nog steeds is)
Als we vervolgens even een paar jaar overslaan (van veel hele grote zware HMD's waar weinig aan veranderde en die vooral in labs/universiteiten lagen) komen we in 1991 uit op Virtuality

Al met al, kun je dus echt niet stellen dat Sony in 1997 VR heeft uitgevonden, niets is minder waar, als je zelfs alleen al maar tot 1990 terug kijkt, en dan alleen naar 'game bedrijven'; Sega heeft in 1994 al een VR bril op de markt gebracht.
Wat hebben credits hier nou weer mee te maken? De Oculus is gewoon simpelweg de eerste die VR op een betaalbare manier als eerste in mijn huis heeft gekregen. Dat Sony 1 van de eerste was zegt niets over de kwaliteit die ze nu gaan leveren en ze hebben er ook nog geen succes van weten te maken.
Nee jounalisten hebben oculus overhyped, later in end 2000-2010 heeft sony ook vr brillen uitgebracht rond 2008-9 de tzm geloof ik voor rond de 1k euro.
Jij bent ook niet echt duidelijk waarom jij de dk2 niet gebruikt.
Er zijn 3 dingen die jou niet kunnen bevallen .
1 resolutie is laag.
2 graphics zijn slecht
3 spel aanbod is slecht/weinig.
Nou punt 1 en 3 zijn niet zo'n groot probleem als het aanslaat en punt 2 er komen geen spellen uit die de ps4 aan kan (beperkter kwa spel soorten?)
Ok ik zal het verduidelijken :

De reden dat ik de Oculus niet meer gebruik is voornamelijk het screendoor effect en de beperkte FOV. Bij mij werd de Oculus voornamelijk gebruikt voor race simulators zoals Iracing , Assetto Corsa en Dirt Rally. Het screendoor effect werkt na een uurtje echt vermoeiend aangezien je de bochten in de verte minder scherp ziet. Dichtbij is het allemaal goed te doen, maar vooral voor racing sims is het handig als je ver vooruit kan kijken in detail.

Daarnaast zijn deze games ook niet perfect afgesteld op de Oculus en heeft eigenlijk alleen Iracing een VR menu en HUD dus dat helpt ook niet mee aan de totale ervaring, maar dat was te verwachten aangezien dit een devkit is dus dat is makkelijk te verbeteren.

De laatste vervelende eigenschap aan VR is dat het in de zomermaanden zonder airco niet uit te houden is. En dan heb ik het over temperaturen boven de 18-20 graden. Die bril zweet echt van je hoofd af als je intensief aan het gamen bent en beslagen lenzen waren helaas geen uitzondering.

Dus de eerste ervaring was geweldig. Het simpele feit dat je bij Assetto Corsa uit de auto kan stappen en er omheen kan lopen is briljant en in een open wheeler racen is met VR al helemaal geweldig, maar voor mij dus alleen leuk / uit te houden in kleine sessies zonder echte uitdaging.

Bij Blazerush of Aaaaah! heb ik bijvoorbeeld weer geen last van het screendoor effect en is alleen de warmte nog een puntje. Dus ik geloof wel dat de PS4 "simpele" games goed kan draaien, maar ik zie er geen Driveclub smooth op draaien zonder flink de graphics te downgraden.

Er is wel een VR demo van DC getoond op PS VR lees ik net, maar een demo is wat anders dan een volledig spel. Ook in games zonder VR wordt er in previews weinig geklaagd over framedrops, maar een framedrop in VR is veel heftiger voor je ervaring dan wat je nu op een scherm ervaart. Als je geen stabiele fps hebt dan is het letterlijk misselijk makend.

Dus kijkend naar de specs van de PS4 en de framedrops die ik nu al in grotere games ervaar (Witcher, GTA en Just Cause 3) dan zijn of al die spellen ontiegelijk slecht geoptimaliseerd of dat kastje wat bij de PS4 geleverd wordt kan wonderen verrichten en de PS VR echt een boost geven..
Hier een ander artikel van DC VR.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 januari 2016 14:34]

"Evolution's Paul Rustchynsky explained that some optimisation has been made to get DriveClub running at 60fps - in contrast to the 30fps the base game runs at - with the car count being reduced from 12 to eight competitors, and with some trackside detail and the nuances of the weather and cloud system being dialled back. The rear-view mirrors were also disabled, though that's something that Evolution would like to address before any final release."

Dat klinkt niet als een 'flinke graphics downgrade'. Natuurlijk worden er concessies gedaan, maar als men in een paar maanden al een prima prototype in elkaar wist te draaien dan lijkt mij dat er een prima VR-game van te maken valt.. met enkele concessies ;)
En het is een prototype natuurlijk. Zodra deze versie/update in full production gaat, zullen deze features ook weer gewoon aan gaan/getest worden.
Mjah, 'grote open world' games zijn voor de PS4 en X1 vrij lastig, dit zijn spellen die erg leunen op de CPU en die is, zoals bekend, simpelweg niet zo krachtig. Laat niet weg dat je op minder krachtige (en ook goedkopere..) hardware prima VR-ervaringen kan realiseren.
Duur vanwege early adopter syndroom. Ik kijk ook de kat uit de boom en wacht op recensies. Ik ben wel benieuwd hiernaar en hoop dat deze displaytechniek geen fad is zoals TV's een paar jaar terug met 3d brillen.
***Ga please!, https://en.wikipedia.org/wiki/Glasstron early adopter dacht het niet. wij zijn al bijna 20 jaar verder.
[insert] shut up and take my money.gif[/insert]

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 20 januari 2016 23:32]

Voor mij is het comfort, 3 uur lang met de bril op, het belangrijkste. Zit hij niet te strak op de slaap, drukt er geen plastic randje in de neus, worden de oren heet of blijven ze "koel", kan ik gewoon mijn hoofd bewegen, of voelt het alsof ik een pak suiker aan mijn voorhoofd heb hangen? De gebruikerservaring valt of staat met het comfort van het device. Ik ben nog door en door pessimistisch over dit aspect. We gaan het meemaken.
Qua comfort, vond ik de PS VR op Firstlook, erg goed. Ze hebben het gewicht van de bril erg laag gehouden en de PS VR zit ook gewoon goed op je hoofd. Daarnaast ziet de bril er ook nat stylisch uit. Qua comfort denk ik trouwens dat dit de beste bril is op dit moment, zowel qua gewicht als hoe de bril op de hoofd van de gebruiker rust.
Het gevaar van de PSVR is dat bij een volgende PS deze niet is mee te nemen. De Oculus, kun je gewoon meenemen naar een nieuwe computer. Maar of de VR op de PS5 nog werkt.......

Aan de andere kant, als je gewoon 2D je games kan Spelen op de VR dan is het weer een mooi alternatief, voor als de TV bezet is :) (voor de getrouwde mannen onder ons, die geen "mancave" hebben :p )
Eer de PS5, dus de volgende generatie consoles uit gaan komen, zijn we op zijn minst al drie jaar verder. Met 3 a 4 jaar, komen partijen als Oculus & HTC ook al met de nieuwe generatie VR brillen. Al dan niet eerder.

Maar idd het laatste punt wat je aanhaalt, qua VR bril gebruiken als extended screen, zal denk ook echt wel één van de mogelijkheden zijn.
dus VR gaat pas rond 2020-2025 echt pas een big hit worden, jammer dat het allemaal zo enorm lang duurt.
Welnee joh, de volgende generatie consoles zal geoptimaliseerd worden voor VR en dan verwacht ik het grote succes. Dat zal rond 2020 zijn als we kijken naar de gemiddelde levensduur van een console. Tegen die tijd zijn de brillen ook veel beter, de hardware krachtiger en is er veel meer content.

Ik wacht even de reviews en line-up af, maar voor maximaal 400-500 euro word ik waarschijnlijk wel een early adaptor.
Leuke hype, maar weggegooid geld.

Omdat je geen klap van je omgeving ziet, kan je er alleen wat mee in stationaire situaties: vliegen of autorijden. Misschien nog tafeltennis, maar als de tafel virtueel is, krijg je het rare fenomeen dat je er doorheen loopt.

Ik zie meer in de augmented reality brillen: film kijken met virtuele schermen aan je muur, virtueel schaak spelen op een tafel of voetbal zonder schade in je woning :)
Een vraag, heb je het überhaupt VR al wel is echt getest? En dan bijvoorbeeld de PS VR? Het is niet alleen wat je ziet, het is het gevoel wat het in je hersenen brengt. Dat je daadwerkelijk in de wereld bent. Dus ook met films kijken, echt het gevoel krijgen dat je van de zijlijn aan het mee kijken bent.

En wat bedoel je met rare situaties als dat je er doorheen loopt? De HTC Vive bijvoorbeeld is bedoeld om rond te lopen.

Daarnaast heeft Augmented Reality weer hele andere toepassingen dan Virtual Reality.

[Reactie gewijzigd door Lancher op 21 januari 2016 04:22]

Misschien een rare vraag maar hoe zal de ervaring wezen met 1 oog?
Kan me voorstellen met twee ogen zie je diepte dus zal de ervaring ook beter wezen.
Dan zal je omgevingen net als in het echt zien, zonder diepte. Alle andere features werken nog gewoon, zoals headtracking, grote FOV en parallax.
Toch hoop ik dat er nog echte triple A games speelbaar worden, dan pas zal ik een hoge prijs overwegen. Als het echt voelt alsof je bijvoorbeeld in het Uncharted of GTA universum bent kan dit pas echt een succes worden. Alleen is het de vraag hoe ze dat kunnen vertalen naar een VR ervaring, zonder dat de gebruiker misselijk of duizelig wordt.
Viel wel mee heb de PlayStation vr gespeeld met rigs en nergens last van gehad denk dat het meer aan de persoon ligt of hij/zij er gevoelig voor is

Ik vond iniedergeval super geeft z'n andere dimensie aan gamen.

Ik koop het zoiezo!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True