Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

HTC heeft de release van zijn vr-headset Vive voor het grote publiek uitgesteld tot april 2016. Aanvankelijk zou de release plaatsvinden in de eerste maanden van dat jaar. Ook worden er aan het begin van het jaar 7000 eenheden van de Vive naar ontwikkelaars gestuurd.

HTC ViveHTC maakt het nieuws bekend in een korte update op zijn website. Het bedrijf stelt niet op welke dag in april de headsets verkrijgbaar zullen zijn. Hoewel het bedrijf eerder sprak over kleine hoeveelheden Vive-headsets die het publiek zou kunnen kopen in december, spreekt het nu van 'verkrijgbaarheid' in april 2016, wat betekent dat dat het allervroegste moment is waarop de consument de headset in handen kan krijgen. HTC spreekt verder niet over het aantal exemplaren dat wordt geleverd, noch over een prijs en waar de Vive beschikbaar zal zijn.

HTC vermeldt wel dat het samen met mede-ontwikkelaar Valve de developerkits voor de hardware stuurt naar ontwikkelaars in verschillende sectoren, zoals gaming, onderwijs en geneeskunde. Ook wordt er op 18 december een ontwikkelaarsconferentie gehouden en wordt in januari op de CES de tweede generatie devkit getoond. Op verschillende beurzen, waaronder vanaf 14 maart in Keulen de Game Developers Conference en vanaf 22 februari in Barcelona het Mobile World Congress, zal de vr-headset beschikbaar zijn voor demo's. Tweakers heeft zelf in maart de HTC Vive mogen proberen en heeft daar een preview van gemaakt.

De concurrenten van de HTC Vive, de PlayStation VR en Oculus Rift, komen respectievelijk in de eerste helft en het eerste kwartaal van 2016 uit. Misschien komt een van deze twee vr-headsets dus als eerste van de drie op de markt. Prijzen voor de drie apparaten staan nog niet vast.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Het valt me op dat HTC de laatste tijd wel vaak met nieuws komt over uitstel:
nieuws: HTC stelt release wearable opnieuw uit
nieuws: HTC stelt publieke release van vr-headset Vive uit - update
nieuws: HTC stelt release eerste wearable uit

Natuurlijk begrijp ik dat het lastig is om zoiets van te voren helemaal in te schatten, maar het is uitstel op uitstel en we hebben het ook niet over weken, maar maanden. Hopelijk wordt het wachten beloond!
Vaak als het financieel krap is, dan moet je keuzes maken iets te laten of er minder ressources op in te zetten. Het probleem is dat ze gewoon het heel slecht doen met hun mobiele tak. Ze zijn daar niet concurrerend genoeg. Ze hebben niet hun eigen OS, maar eentje gemaakt door een online adverteerder, die dat OS levert aan bijna iedereen. Daardoor kan iedereen met goedkoper/minder persooneel dan HTC een bijna zelfde telefoon maken, maar dan voor een net wat lagere prijs.

HTC zit gewoon in een moeilijke situatie, van lucratieve verkoop van audio-headsets kunnen ze het ook niet meer hebben.
Ja jijhebgelijk, maar de keuze is natuurlijk moeilijk, ik weet vrijwel zeker dat stel ze komen met een eigen OS dat ze zeer snel plat gaan. Dat risico moeten ze natuurlijk nu niet nemen, wel een waardevol risico zou zijn dat ze een samenwerking met Microsoft aangaan. Dit zodat ze naast hun ''slecht'' lopende Android lijn ook een windows 10 lijn hebben lopen.

Zelf verschillende htc's gehad waaronder ook de HTC 8X (met windows dus) en dat was gewoon een uniek toestel, qua design was er geen windows toestel die zo mooi was ( persoonlijk uiteraard ), samsung had er 1 die niet uitzag en de nokia's vond ik te lomp. Daarbij was het ook een kwalitatief goed toestel.

HTC is niet slecht, maar het lukt gewoon niet om mee te gaan in de flow waar Samsung in zit, aangezien Samsung in NL met vlag en wimpel overal bovenuit steekt zou het voor HTC mooi zijn indien ze een plek in de nogal kleine windows markt kunnen krijgen.

Ik zie wel toekomst in Windows 10 op de smartphones, echter wil ik een top toestel kom ik maar bij 1 uit: Microsoft Lumia 950XL, waar is de rest? En die rest zou HTC kunnen opvullen.

Maar goed ik weet niet of HTC dat al geprobeert heeft en hoe MS daarop reageert maar goed het zou zowel voor MS als HTC goed zijn denk ik indien die samen toestellen zouden gaan maken. Ik hoop in ieder geval niet dat MS net als Apple hun eigen systeem in handen willen houden, HTC zou in mijn ogen een goede speler in windows land zijn.
Ik verwacht dat ze te veel functionaliteiten willen toevoegen en vooral ook te hoog ingezet hebben. Het kan zijn dat ze dit niet waar kunnen maken en hopen door meer resources er tegenaan te gooien dit werkend te krijgen. Helaas werkt dit vrijwel altijd averechts en is het beter een dergelijke feature te schrappen of in een nieuwere versie toe te voegen. Het heeft nog het meeste weg van eenSecond System Effect.
Liever uitstel dan een slecht/minder werkend product.
Ik ben écht heel benieuwd wat de Viva gaat brengen. Aangezien het o.a. van Valve is, en ik het apparaat enkel voor het gamen wil gebruiken heb ik redelijk vertrouwen in de support die deze headset zal gaan ontvangen. Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat als reactie op de "Oculus exclusives" HTC en Valve hier niet aan mee willen doen, wat ik ook weer als pluspuntje beschouw.

Heb al een tijdje met de Oculus Rift DK2 gespeeld, maar dat vond ik eerlijk gezegd nog een beetje tegenvallen. Het zal waarschijnlijk ook met mijn hardware te maken hebben, maar ik krijg in de meeste games micro-stutters (Half-Life 2, Alien Isolation). Enkel Team Fortress 2 en zo'n F2P spaceship shooter werkte praktisch perfect.

Tegen de tijd dat Star Citizen uitkomt ga ik een definitieve keuze maken, maar tot die tijd zal ik het nauw volgen :)
Ik heb ze beiden geprobeerd, de Rift en de Vive. Laatstgenoemde vind ik een wéreld van verschil met de Rift. Ben ontzettend onder de indruk. Heb er 20 minuten mee gespeeld en waar ik met de Rift een beetje duizeligheid begon te merken bij sommige bewegingen had ik bij de Vive totaal geen last daarvan. Dit was wel in een opstelling waar ik een fysieke ruimte had om te lopen.

Eén van de demo's was een ruimte waar ik wat kon tekenen en vervolgens kon ik daar omheen lopen om aan de achterkant verder te tekenen. In een Portal-game zag ik een expanded view van een robot, die ik kon roteren en van binnen bekijken. Erg goed voorbeeld van hoe dit in de technische ontwerpwereld zou kunnen worden toegepast. Dat denk ik althans, ik vond het erg.. tastbaar. Grappig bij deze ervaring was dat ik niet mijn hand door de robot heen kon steken, dat blokkeerde gewoon in mijn hoofd. Zelfde met een demo waar de vloer wegviel.. ik heb wat rare sprongen gemaakt. }:O

Waanzinnige ervaring, zelfs als ik eraan terugdenk. Het is niet alsof ik me echt in de wereld in de demo's (in Portal, onderwater, in een lege donkere tekenruimte en meer) waande, maar het voelde wel alsof ik fysiek in de game zat. De fysieke boundaries worden in-game heel subtiel afgeschermd zodat je nergens tegenaanloopt. Jammer dat-ie nu uitgesteld wordt, zodra hij verkrijgbaar is bestel ik er namelijk een!

[Reactie gewijzigd door jacobras op 9 december 2015 10:43]

Alleen ga ik er van uit dat jij de DK2 versie van de oculus hebt geprobeerd en NIET de laatste consumentenversie, welke dus ook een wereld van verschil is (qua specs zit er weinig verschil tussen de Vive en de consumentenversie van oculus)..
Dus als je je mening gaat baseren op het verschil tussen de DK2 en de vive dan kom je bedrogen uit..
Dat klinkt echt geniaal, ook de filmpjes zien er altijd zeer veelbelovend uit!

Alleen het idee dat je zo'n hele opstelling in je huis moet plempen is nog wel een behoorlijke drempel denk ik.. dat zou het proces van ontwikkelen van echte 'immersive experiences' nog wel eens flink kunnen remmen...

Ik heb zelf de Achmea brandpreventie app en de rollercoaster mogen ervaren op de Oculus Rift, en ondanks de lichte duizeling aan het eind van de 2 minuten blijft het een bijzondere ervaring!
Je moet een Vive dan ook niet vergelijken met een Oculus DK2. Heb genoeg uren doorgebracht in de Vive en heb ook een paar uur in totaal met Oculus CV1 lopen spelen: kwa beeldkwaliteit doen ze niet onder voor elkaar: m.a.w. als je niet misselijk wordt in de Vive wordt je dat ook niet in CV1 (als je met die brillen nl wel misselijk wordt heb je hoogstwaarschijnlijk of je ipd oid verkeerd ingesteld / of het is de VR content die zuigt, lees: motion sickness creeert) - vergeet alle DK's van Oculus: het is niet te vergelijken met wat straks voor consumenten op de markt komt (en dit is nog maar 'versie 1', kan me niet voorstellen waar de techniek met pak em beet 5 jaar staat!).

Waar de verschillen dan wel zitten:
Oculus gaat voor comfort, design en 'echt' voor de consument (dat zie je aan alles: ze richten zich nu meer op een seated experience, omdat een hele opstelling in huis laten aanleggen niet acceptabel is anno 2016 - terwijl hun Crescent Bay prototype uit 2014 juist wel zo werd gepositioneerd). CV1 heeft bv een behuizing van stof (design en comfort) en sexy infrarood camera (design en wederom comfort - je zet het zo neer op je bureau).

Valve/HTC gaan meer voor een versie 1 product in de zin van: het moet goed werken en de eerste versie is toch nooit perfect dus design wordt duidelijk naar achteren geschoven/achterwege gelaten: dat zie je wederom aan alles - lighthouse opstellingen, controllers die gewoon 'werken' ipv compleet door ontwikkeld zijn als Oculus Touch (op zowel features als design) - m.a.w.: laten we eerst kijken hoe de techniek ansich landt voor we een extra bak met geld er tegen aan gooien voor design ed. In de tussentijd kunnen ze sowieso mooi op dat gebied naar Oculus kijken.

Als je het heel zwart/wit wil zien (mijn mening na 3 jaar ervaring met deze nieuwe generatie van VR, samen met collega's bij beide Oculus Connects geweest en afgelopen jaar ook een bezoekje bij Valve gedaan):

Oculus Rift:
Pro: Touch controller (even wennen dat het ding ook reageert als je knoppen los laat ipv alleen maar moet indrukken, maar oh wat waren Bullettrain en Toybox vet!) en design/gemak hardware setup.
Con: Facebook - ja goed voor de cashflow, maar toch - VR gaat in het begin vooral groot worden in entertainment (gaming) en dan zie ik liever een partij als Valve achter de schermen.

HTC Vive:
Pro: tracking superieur vergeleken met Oculus Rift - werkt gewoon beter, zeker icm chaperone systeem (je speelruimte virtueel afbakenen) en natuurlijk Valve (SteamVR platform is gewoon tien keer beter dan Oculus share).
Con: duidelijk function over form en een bitch om optimaal te gebruiken (als in: qua ruimte kan ik hem eigenlijk maar op 1 plek in het huis kwijt: woonkamer en dan alle meubels aan de kant. Dat ziet er dus zo uit :) - kleiner kan wel, maar dat is lang niet zo immersive/leuk en kan ook met twee infrarood camera's bij CV1).

[Reactie gewijzigd door BaT op 9 december 2015 12:39]

Je vergeet alleen even dat SteamVR ook gewoon de Oculus volledig ondersteund, maar de vive is (zoals ik begrijp van een comment op slashdot) alleen maar SteamVR.
Wel moet je niet vergeten dat de Vive die je hebt geprobeerd NIET de consumentenversie is, en dat het design nog niet getoond is (maar ook dat schijnt een probleem te zijn voor HTC qua kosten om te bouwen en de bouwkwaliteit en 1 van de redenen voor uitstel, een andere is dat Lighthouse blijkbaar niet zo goed presteert als dat de leverancier HTC had beloofd, naast dat de displays ook schijnbaar problemen hadden bij oa lage contrast).
Ja SteamVR wordt idd door beide ondersteund: onder andere daarom zeg ik ook dat het beter is dan het Oculus share platform (een generieke implementatie zodat het op elke bril werkt is beter dan een 3dfx glide feestje all over again, naast het superieure distributie platform wat Valve er bij aanbiedt).

Ik ben na de laatste Oculus Connect bij Valve langs geweest geweest en heb toen in grote lijnen gehoord wat het plan van aanpak is - dit nieuws bericht had voor mij dan ook relatief gezien weinig nieuwswaarde. Natuurlijk wordt het allemaal (consumenten versie Vive) ietsjes anders straks - maar geen wereld van verschil ;)

edit: ik heb iig een tweetal aanpassingen gehoord waardoor het allemaal stuk praktischer wordt - deze zitten als het goed is al verwerkt in de nieuwe "devkit" (die waarschijnlijk zo goed als consumenten versie zal zijn...)

[Reactie gewijzigd door BaT op 9 december 2015 12:41]

Goed om te horen dat je zo'n verschil hebt ervaren. Ik hoop dat ik het apparaat ooit nog een keer voor het aanschaffen uitproberen kan. Heb eigenlijk niet de intentie om ermee rond te lopen, aangezien Star Citizen mijn belangrijkste reden is om VR te gaan gebruiken :)

Bij games betekend uitstel vaak dat er nog een aantal zaken verbeterd moeten en gaan worden. Ik zie dit dat ook niet meteen als een negatief iets. Ben echt heel erg benieuwd waarmee ze straks aankomen.
Star Citizen? Ik denk dat je daar wel 980ti SLI voor nodig hebt in VR als het niet meer is : p

minimale systeemeisen voor Elite in VR is een 980 en dat spel is een heel stuk minder zwaar dan sc : p

PS ik had geen stutters in half life en alien isolation (780 sli oc)

[Reactie gewijzigd door HighEnde op 9 december 2015 20:01]

Ja alleen met de bril ben je er simpelweg niet, je hebt top-notch hardware nodig om de boel aan te sturen, half-life draait hier als een malle in VR (met dsr aan). Alien Isolation is niet optimaal. Maar het moet vloeiend lopen anders word het niks.

De DK2 is verder verre van perfect, ik vrees dat het ook nog een jaar 10 gaat duren voordat het goed word.
top-notch is wel een beetje overdreven?
top-notch is wel een beetje overdreven?
Zeker niet, Ik heb zelf een DK2 hier en zelfs met mijn systeem ( zie inventaris ) loopt lang niet alle content soepel..En dan is de DK2 nog 75 Hz op 1080p. de CV1 en de Hyve gaan naar de 90 Hz op hogere resoluties, dus nog meer power nodig om dergelijke frames in sync te houden. Een dik overgeklockte i7 en een GTX 970 / R9 290 gaan zeker de minimale systeemeisen worden..Voor AAA games zou dat nog wel eens minimaal crossfire/ SLi kunnen betekenen met dezelfde kaarten..

edit:typo

[Reactie gewijzigd door micla op 9 december 2015 19:34]

Dank je wel, daar heb ik wat meer aan :)
Oculus wil een i5-4560 en een Geforce GTX970 -- voor de liefhebber niet extreem maar niet bepaald wat de gemiddelde gebruiker in huis heeft. Een hoop mensen upgraden speciaal voor VR. HTC mikt op dezelfde resolutie en refresh-rates als Oculus, dus heel andere specs hoef je daar niet te verwachten.
En blijkbaar zeggen de developers voor Elite: Dangerous dat een 980 nodig zou zijn. Hoe dan ook ga je inderdaad een pittige pc nodig hebben.
Opzich niet heel erg, het is toch nog wachten op de games.
Er is al veel content. En er is ook nog software die "normale" games die het beeld stereoscopisch voor de rift maken, zo kun je bijv. GTA in VR spelen.
Dat zijn ook veel beta's en tech demos. Maar eigenlijk wil je de games die speciaal voor vr zijn gemaakt spelen zoals rigs.

Die software die games voor vr verandert, neem aan dat je dan niet de complete ervaring hebt zoals 3d effecten, of heb ik dat mis?
Dat heb je inderdaad mis. Het is een driver die stereoscopisch beeld maakt.
Zijn nu 2 verschillende van, Vorpx (commercieel) en Vireio (gratis). Veel games worden ondersteund. Let wel, dit is niet native, hier en daar werkt het met haken en ogen.
Maak daar maar hele grote haken en ogen van. Ik heb er nog geen enkele game fatsoenlijk mee in VR kunnen krijgen. Eigenlijk mag je hier niet eens van een bruikbare optie spreken..
Nouja, het is maar hoe je het bekijkt, schijnbaar vraagt HTC nu aan developers om hun games niet voor april uit te brengen op SteamVR omdat ze bang zijn dat anders de mensen alsnog een oculus gaan aanschaffen (als deze natuurlijk ook werkelijk eerder op de markt komt)..
Pff alweer uitstel??
We wachten nu al 3 jaar op een Oculus of Vive. Als ze beiden maar niet WEER uitgesteld worden naar Q2 of Q3.
Dit is pas het eerste uitstel voor de vive, let op ik zeg 'eerste', want volgens een comment op slashdot die een insider zou zijn zal ook april niet gehaald gaan worden, maar is die datum gezegd om zo aandeelhouders tevreden te houden (immers start het nieuwe boekjaar in april 2016)..
Jammer dat het weer wordt uitgesteld. Zit echt al een tijd op te wachten. Heb hem al kunnen proberen en was echt onder de indruk.
Puur speculatie maar het uitstel zou te maken kunnen hebben met bericht van tijd terug dat HTC in geldnood zit.
HTC is wel kwaliteit hoor ;p
Ook die smartphones.
Nu maar wachten op de VR
nieuws: Super VGA LCD headset

Sommigen van ons wachten al langer dan 15 jaar op een goede uitvoering en vooral toepassing er van.
Als ik sommige reacties lees over hoe ze met kort uitstel omgaan moet ik een beetje lachen :9

We gaan het allemaal zien en meemaken :)
Klopt, als ze iets uitstellen duurt het wel lang. Dat is weer een minpuntje.
Ok? Ik dacht dat de release nog 15 december was, maar nu opeens april, ach, niet geheel onverwacht, wie weet komt de oculus toch nog eerst uit : p
Eindelijk na talloze jaren wachten is het dan bijna zover. Het VR tijdperk begint nu echt voor de consument. Geen gerommel met devkits meer maar gewoon een compleet product voor de normale gebruiker. Zoals hierboven al is gezegd is het verstandig om tot Q2 te wachten van 2016 als alle headsets uit zijn en de reviews geschreven. Ik maak me vooral druk over algehele game compatibiliteit en aanbod. Op de console is dat natuurlijk een groter probleem dan op de pc. Vooralsnog neig ik naar de oculus rift nu deze set aanzienlijk meer ontwikkelingsjaren achter de rug heeft. Ik vermoed dat de HTC vive wat specifieke problemen zal hebben die de oculus niet heeft. Eerst de reviews afwachten dus.
Voor een VR aanschaf, wacht ik alle reviews op tweakers in Q2 wel even af :)
Ik ben benieuwd hoe ze gaan benchmarken.
Ojee... Daar is de eerste uitsteller al...
Zit met smart te wachten op de Rift maar ik vrees verder uitstel...
Rift preorders , ik gok binnen een maand.
Rift in je handen: maart 2016.
Als ie net zo lekker spelt als de DK2 nu doet wacht ik in spanning af...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True