Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

HTC heeft de release van zijn vr-headset Vive voor het grote publiek uitgesteld tot de eerste maanden van 2016. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de vr-headset nog dit jaar een brede release zou krijgen, maar die deadline haalt HTC niet.

Zowel HTC als Valve, met wie de smartphonemaker de headset ontwikkelt, bevestigt het uitstel tegenover techsite Recode. De bedoeling is nu om de vr-headset in de handel te brengen aan het begin van 2016 en dat is bijna tegelijk met de Oculus Rift, een van de concurrenten van de Vive.

Het is onbekend waarom HTC de Vive uitstelt, maar het is niet de eerste keer dat een fabrikant dit jaar een product moet uitstellen. Dat gebeurde eerder met zijn wearable Grip, die deze zomer had moeten uitkomen. Het is onduidelijk of het uitstellen van producten iets te maken heeft met de problemen van HTC op financieel gebied. Het kondigde onlangs aan een deel van zijn personeel te ontslaan, maar vermeldde daarbij expliciet wel door te gaan met de Vive.

HTC kondigde de Vive begin maart van dit jaar aan. Het is een vr-headset die fysiek bewegen in een virtuele wereld mogelijk moet maken dankzij het gebruik van sensoren. De ontwikkelaarsversie van de Vive kwam in juni uit. De fabrikant noemde in juli al dat fysieke winkels de Vive vermoedelijk pas konden verwachten in 2016 in een verhaal van gamesite Polygon.

Update, zaterda, 15:59: tegenover Engadget stelt HTC dat er dit jaar toch een beperkte hoeveelheid Vive-headsets op de markt zal komen, en het gros verschijnt pas in 2016.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Ik heb beide mogen proberen en ik kan beamen wat er werd gezegd over de vive, de demo was toch wel even twee tandjes beter en voor mij was hij net even comfortabeler (bril + dreadlocks), maar ook het feit dat de demo's wat interactiever waren sprak mij veel meer aan en dat is ook waar Valve op inzet volgens mij. Ik heb ongeveer veertig min met een dev mogen spreken over de vive en die had het ook al over de algehele gebruikers ervaring en hoe belangrijk het is dat de eerste generatie VR brillen goed genoeg is om de standaard te zetten en het echt een "ding" te maken. Ik was vrij sceptisch nadat ik eerst de Oculus had geprobeerd, omdat ik het wel okay vond maar niet echt werd weggeblazen (ik speelde EVE Valkyrie). Toen ik de vive presentatie probeerde had ik vanaf de eerste seconde het gevoel dat je er midden in zat, van het onderwater demo tot rondlopen in de Dota 2 shop. Om nog even on topic te blijven kan ik het werk begrijpen, eind 2015 was heel erg ambitieus en misschien wel te hoog gegrepen aangezien ze er ook nog motion tracking bij leveren. Alhoewel ik er 100% zeker van ben dat ik er een wil wacht ik denk ik nog wel tot de nieuwe golf videokaarten uitkomt tot ik een beslissing neem.
Heb je van de oculus rift dus de CV1 kunnen testen, of gaat het hier nog om de DK2 of iets latere versies?
Vergeet ook niet dat je van de Vive headset qua comfort nu nog niet echt iets kunt zeggen omdat deze nog compleet veranderd..
Het was volgens mij de DK2 dus er zal nog veel veranderen, bij de rift dachten ze aan verwisselbare lenzen oid en bij de vive was er sprake van verstelbare lenzen om de afstand tot oog te veranderen/kijk comfort te bevorderen. Bij beide versies zaten de bovengenoemde dingen nog niet inbegrepen, dus ik hoop dat het voordelig uitpakt voor beide partijen. Zo een ding op je knar is leuk maar als het niet comfortabel is dan is het gauw over met de pret! Een vraag aan de mensen die dit langdurig hebben geprobeerd hij hoe zit zo een bril nou na een uur of langer, merk je daar veel van of went het gewoon?
Nou, er is gigantisch veel veranderd sinds de DK2.. En kijk maar gewoon op https://www.oculus.com/en-us/ dan zie je de CV1, en die heeft dus ook een knopje om de afstand tussen de ogen (IPD) en de afstand tot de ogen te kunnen wijzigen..
De vertraging van beide kampen heeft waarschijnlijk meer met windows10 te maken. De gebruikte instructie sets wijken dermate af dat ze niet compatible zijn. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn Oculus dk2. Ik had deze 2 maal op windows10 geprobeerd te installeren, en beide keren mijn hele systeem over de zeik en 2 keer kunnen formateren. Ben gedwongen terug gegaan naar windows7 en alles werkt weer. ( zie mijn post op het forum alhier )

Oculus geeft zelf ook aan dat de de Rift nog niet op win10 werkt.( kwam ik later achter )
Bij werkt hij prima op windows 10 met de 0.7-BETA drivers/runtime. Jammer alleen dat er maar weinig content is die werkt met de 0.7 drivers.

@micia Je moet wel specifiek AMD / NVidia drivers downloaden die rift support hebben. Link staat bij de 0.7 download.

[Reactie gewijzigd door melgers op 28 augustus 2015 20:56]

Bij werkt hij prima op windows 10 met de 0.7-BETA drivers/runtime. Jammer alleen dat er maar weinig content is die werkt met de 0.7 drivers.
Dan werkt het dus niet prima. 8)7
Het lijkt net of er begin 2016 nu wel weer budget beschikbaar is, je zou toch zeggen dat de ontwikkeling al achter de rug is en HTC nu al aan het testen is met de Vive. Na de tegenvallende cijfers van de smartphonetak heeft HTC nu weinig alternatieven meer. De Vive moet wel slagen, en duurt het te lang, koopt de consument gewoon bij een concurrent.
Wie zegt dat het om geld gaat? HTC werkt samen met Valve en Valve heeft nou niet bepaald een gebrek aan geld. Sowieso is de kans redelijk groot dat Valve een groot deel van de R&D ophoest.

Een veel realistischere verklaring is dat er nog wat geschaaft moet worden aan de hardware en/of de software.
Als dit zo Is, dat het accent van de development en het geld bij Valve ligt (wat helemaal niet onlogisch klinkt) waarom hebben ze HTC dan als partner en niet een speler met een meer relevante achtergrond? Een fabrikant van consumentenelektronica of een e
paneel fabrikant (of iemand die beiden is zoals Sharp, LG of Samsung)?

Is daar iets over bekend, hoe ze bij elkaar zijn gekomen?
HTC is een fabrikant van consumenten electronica en weet heel goed hoe ze veel hardware in een kleine verpakking moeten stoppen, zijn gewend aan het werken met schermen, sensor input, cameras etc. Hoe relevant wil je het hebben?

Daarbij ligt het er natuurlijk ook maar net aan wat Valve wil. Behalve dat zoals andere hieronder al hebben aangegeven bv Samsung al met Ocolus werkt, kan het natuurlijk ook zijn dat de voorwaarde waaronder bv Samsung of LG met Valve wil samenwerken voor Valve niet acceptabel zijn. Ik kan me goed voorstellen dat de hele grote spelers zoals Samsung een behoorlijk dikke vinger in de pap willen hebben als het bv over patenten gaat.

Misschien is HTC als kleinere speler veel welwillender om bv goedkoper te werken of om patenten meer aan Valve toe te wijzen/te delen op een manier die Valve meer uitkomt etc.

Grote spelers bieden veel mogelijkheden, maar grote spelers zijn ook in een veel betere positie om te onderhandelen om dingen op hun manier te laten gebeuren. Dat is voor de andere partij natuurlijk niet altijd een voordeel.
Hoe relevant? Ik zou zeggen iets dat breder gaat dan telefoons. HTC is in alle jaren, als ODM en later als eigen merk alleen beziggeweest met het maken van telefoons en een enkele tablet.

Het argument van dat ze bezig zijn met bepaalde onderdelen is leuk en aardig, maar dat geldt voor talloze andere fabrikanten ook waarvan er verschillende spelers zijn die extra voordelen hebben. Dus wat was dan datgene dat HTC als partner zo aantrekkelijk maakte?

Met die laatste twee alinea's geef je wel wat aardige punten aan, hoewel er dan nog steeds verschillende andere spelers zijn.
Nouja zeg, jullie praten alsof Valve naar htc is gestapt, het is andersom he...
HTC kwam met het idee en Valve is gaan mee helpen het te ontwikkelen..
De manier waarop jullie praten lijkt wel alsof Valve naar htc gestapt is en niet snappen waarom htc. Echter is het hele verhaal omgedraaid, misschien dat jullie nu de logica van dit alles begrijpen? ( bedoel het niet aanvallend hoor )

Mijn reactie is niet op jou bedoeld, ik reageerde op de mensen onder ons ( fout van tweakers.net )

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 28 augustus 2015 15:01]

Bedoel je met "het idee" het partnerschap? Want de headset is in eerste instantie ontwikkeld door Valve.
Samsung en sony hebben een eigen vr. ( samsung werkt ook samen met ocules dacht ik). Dan hou je lg of htc nodig om samen mee te werken denk ik dan.
Ze hebben een eigen VR, maar dat is wel duidelijk iets anders (gericht op consumptie van andere soort media-content) dan wat de Vive of de Oculus moet zijn (wat de enige serieuze gaming-accessoires zullen zijn met high end graphics).
Het is inderdaad niet de eerste waar je aan zou denken, omdat htc vooral bekend is van de telefoons.

Maar ze zijn wel erg goed in heel veel elektronica in een heel klein doosje stoppen met grote schermen. Dat merk je ook wel als de de headset op hebt, want dat ding weegt niets.
HTC is een relevante speler.

Oculus werkt al samen met samsung.
Vermoedelijk wel, naar wat ik begrijp draait één en ander behoorlijk zwaar nu nog.

Enigzins begrijpelijk ook wel, ik heb er een tijdje terug eentje opgehad. Het is een bijzonder overweldigende VR-ervaring. Het voelt direct natuurlijk aan om je door die wereld te bewegen en het "klopt" gewoon.

Alles wat langskomt en in de buurt is heb je de neiging om aan te gaan raken en beter te gaan bekijken. Echt fantastisch.
Ik vermoed dat het ook te maken heeft me de beschikbare content, Valve kenende zullen ze ook een solide line-up beschikbaar willen hebben in samenwerking met hun partners zodat ze een streepje voor hebben op de Oculus. Als er niet genoeg content beschikbaar is en de bril komt nu uit zal de adoptie ook stroever verlopen en mensen zullen dan ook eerder wachten om te zien wat de concurrentie gaat bieden enkele maanden later.
Dit, ze hebben al lang te kennen gegeven dat de huidige look en werking niet overeenkomt met de consumenten versie, moeten ze natuurlijk wel iets moois in elkaar draaien voor de consument.
Kan ook gewoon een probleem van levering van displays zijn, vergeet niet dat de HTC Vive en de Oculus Rift dezelfde displays gebruiken..
Even een brainfart:

Wat als Valve inderdaad straks Half Life 3 als exclusive launch titel voor de HTC Vive zou aankondigen!!!! :o
Dan zou Oculus wel een 'klein' probleem hebben.

Met de HTC Vive kun je precies doen wat de Oculus ook kan (zittend spelen met head tracking) maar dan heb je ook nog full room tracking, external object tracking en dan ook nog Half Life 3.

Dan kan alleen het prijsverschil nog een issue zijn, want de HTC zal wel iets duurder zijn.
full room tracking, leuk voor die 2 mensen die de ruimte er voor hebben.. external object tracking? je bedoelt die losse controllers... maar dat heeft Oculus dus ook met de consumentenversie, ook daar is de tracking enorm verbeterd ten opzichte van de DK2..
External object tracking is het volgen van andere objecten dan de helm of de losse controllers. Bijv. een tweede speler, een stoel, telefoon of flightstick.

Vooral dat laaste lijkt me erg handig, wanneer je in VR je hand op de flightstick legt, de flightstick in meatspace op dezelfde plek staat.

En full room tracking werkt ook prima in een kleine ruimte.
uhh, lighthouse tracking werkt met sensoren die het laserlicht detecteren, en door verschillende sensoren op de te tracken device te plaatsen kan men zo dus de 3d positie van het device achterhalen...Geen sensoren, geen tracking.. Dus je hand kan niet zomaar worden getracked zoals bv de kinect dat doet (of zoals de leapmotion dat kan)
hier een linkje voor meer uitleg over lighthouse: http://xinreality.com/wiki/Lighthouse
Maar stel nu eens dat je voorwerpen met die sensoren zou hebben. Daar wordt nu al mee geexperimenteerd.
Tja, beter om dan gewoon enkele camera's te gebruiken die gewoon echt alles kunnen tracken zonder extra sensoren. Kinect wordt ook met elke nieuwe incarnatie beter, en ook zelfs de oude leapmotion wordt beter en beter met elke software update (terwijl de hardware eigenlijk helemaal niet zo goed is en ondertussen wel eens een nieuwe versie mag hebben).
Is ook een oplossing, geen idee wat beter is. Van de lighthouse technologie heb ik gehoord dat het op de millimeter nauwkeurig is en tijdens de demo had ik dat gevoel zeker.

HTC geeft ook aan dat er veel meer mogelijk is met de lighthouse doosjes dan wat ze tot nu toe hebben laten zien, dus ik ben benieuwd wat ons staat te wachten komend jaar.
Zelfs met mijn DK2 en elite beweegt de VR flightstick/throttle mee met de echte, daar is geen external tracking voor nodig.

Ook zal oculus meerdere camera's ondersteunen voor room tracking, wel zonder virtuele muren zoals vive volgens mij.

[Reactie gewijzigd door HighEnde op 28 augustus 2015 13:13]

Het gaat niet om de stand van de controller, maar om de positie in de kamer, dus waar de controller op het bureau staat.

Het is erg irritant als je in de VR iets probeert vast te pakken en het in werkelijkheid ergens anders ligt.
Ik denk niet dat dat werkt met een flightstick, je moet de flightstick gewoon neerzetten op een plek die overeenkomt met de flightstick in-game.

De virtuele joystick zal over het algemeen een vaste locatie hebben in je VR cockpit dus kan je niet zomaar verplaatsen.

Als ik elite speel staat mijn hotas op dezelfde plek als de ingame hotas zodat ik gewoon mijn hand uit kan strekken naar mijn virtuele flightstick en de echte beetpak.
Dat probleem is er dus ook nog steeds met lighthouse, tenzij wat jij probeert vast te pakken ook sensoren heeft die de lasers van de basisstations detecteren..
Ik denk dat de prijs een hele grote factor gaat zijn in wat voor bril mensen kopen, Oculus richtte zich op de 250-400 dollar de vive komt daar niet eens in de buurt waarschijnlijk, toen ik vroeg naar een prijs was 400 optimistisch dus ik vermoed echt dat we richting 600 gaan qua prijs.
Ga er maar uit van dat dat niet gaat gebeuren, aangezien Oculus ook gewoon SteamVR ondersteund..
Doen ze niet, Valve is niet gek, ruim de helft van de achterban zal nog helemaal geen VR willen, dus dan schieten ze zichzelf alleen maar in de voet. Wat ze waarschijnlijk wel doen (als hl3 ooit nog uitkomt) is het compatible maken met de Vive.
VR is net zoals auto rijden.. als je nog nooit zelf auto hebt gereden mis je niets.. maar het moment dat je zelf in de auto hebt gereden wil je niets anders meer.. Ik vermoed dat als mensen HL3 in VR hebben ervaren ze nooit meer anders willen :)
Roomscale is een grote plus zo blijkt uit de previews. Mijn focus is van Oculus Rift naar HTC Vive gegaan op basis van de features en previews. Erg jammer dat ik meer geduld moet hebben...
Leuk ja, roomscale, maar er zijn maar weinig consumenten die de ruimte hebben om Lighthouse fatsoenlijk te benutten.. En vergeet niet dat ook Oculus een verbeterde tracking heeft ten opzichte van de DK2..
Zover ik weet werkt lighthouse in een reguliere woonkamer met slechts twee van hun IR lichten.
Kan ook op kleiner oppervlak, is schaalbaar...
Oculus heeft niet dezelfde mogelijkheid qua tracking en gebruikt ook in DV2 en camera, waardoor nauwkeurigheid en snelheid afhankelijk zijn van cijfers resolutie en snelheid (beeldinterpretatie).

[Reactie gewijzigd door Frank76NL op 28 augustus 2015 17:23]

Ben toch wel benieuwd wat de prijzen gaan worden. Oculus heeft altijd aangekondigd op de $ 300,- te mikken.

Geen idee wat de Vive gaat doen, aangezien daar de controllers direct bij gaan zitten en er ook wat meer tracking apparatuur bij zit. Dus die prijs zal gewoon hoger liggen.

Oculus zal voor de losse controllers ook nog wel een $ 200,- erbij op gaan gooien verwacht ik.
Nou oculus heeft al 2 jaar lang geen prijs meer genoemd, die $300 was nog tijdens de kickstarterperiode... Ga maar uit van minstens wat de DK2 kost, $350, en dat is EXCLUSIEF verzendkosten en BTW, waarmee de headset op zo;n $490.05 uit komt ($55 dollar verzendkosten, $85 dollar BTW, dat was dus de preorder van vorig jaar maart, nu dus zo'n 433 euro (met de koers van toen zo'n 460 meen ik me te herinneren)), en dat was dus de prijs die ik rechtstreeks betaalde bij Oculus. En Oculus heeft al aangegeven dat in iedergeval de eerste batches alleen via hun site te koop zullen zijn..
Waar heeft oculus aangegeven dat ze alleen via hun site te koop zullen zijn bij de eerste batches. Het is iets dat ik inderdaad wel verwacht, maar volgens mij is dat nooit ergens bevestigd. Eigenlijk weten we sowieso behalve de hardware specs nog niet veel over de Oculus verder.
Ik dacht ~¤360 betaald te hebben voor mijn dk2 incl. tax & verzenden? Of mijn geheugen werkt niet zo goed meer. Nu ietsjes meer door de koers.

Ik verwacht niet dat de CV1 duurder gaat worden dan de Dk2 eerlijk gezegd, misschien zelfs goedkoper, we will see.
Nouja, rechtstreeks bij oculus (preorder): $350 Headset + $55 Verzendkosten + $85 BTW..
Ja klopt maar (ff gecheckt) in maart 2014 kwam dat neer op ~¤355 ipv 460 :p
Nu veel meer :( Misschien valt die CV1 toch nog een beetje duur uit...
We hadden het beide toch over maart 2014? Jij hebt toen dus geen 460 maar ~355 betaald :p
Verrek, je hebt bijna gelijk, het was uiteindelijk 368 euro (37 euro op 14 maart als voorshot, en 331 euro op 25 juli toen die werkelijk verzonden werd en de rest werd afgeschreven)..
poeh poeh, dan is de euro dus wel heel hard in waarde gedaald, of de dollar gestegen.. LOL..
ach so, ik had het volledige bedrag in maart betaald :)
Die dollar is aardig gestegen ja
Raar als jij het in 1 keer hebt betaald bij Oculus, het was wel 1 aanschaf, maar ze deden eerst alleen $50 afschrijven, en pas toen ze echt gingen verzenden de rest..
Of mijn geheugen laat me in de steek of je kon zelf kiezen of je gelijk betaalde of niet :Y) zou allebei kunnen
Beter later en goed, dan te vroeg en vol met bugs. Je kunt een product maar een keer goed presenteren, alles daarna hangt daar toch echt vanaf. En als je weet dat de grote concurrent Oculus Rift is dan kun je het beter maar goed doen 8-)
het presenteren gebeurt al heel lang met de Vive tour. Heb hem op mogen zetten op de GamesCom, dat product is gewoon af, ik denk dat ze gewoon wachten op content.
Ook geprobeerd op GamesCom en ik had ook de indruk dat het qua hardware af was.
Valve zelf benadrukt nog wel vaak dat het nog een prototype is en alles nog kan veranderen. Zelf heb ik de indruk dat ie wat zwaarder en minder comfy is dan de Rift CV1. Maar zelf nog niet geprobeerd. Volgens mij wilden ze in oktober de vive consumer versie tonen?

Verder idd goeie kans dat ze net zoals oculus ook nog wachten op meer content voor release.
Het leven van HTC lijkt aan een zijden draadje te hangen.
Uit emotionele redenen zou ik het einde van HTC betreuren. Mijn klassieke Desire doet het na 5 jaar nog steeds prima als reservetelefoon.
Er is echter voldoende aanbod, dus heel lang hoeven we niet te rouwen.
Maar is er ook daadwerkelijk vergelijkbaar aanbod? Boomsound (of iets vergelijkbaars) + mooi design? Sense?
Nope, ik hoop stiekem dan ook dat HTC door Google (of misschien zelfs Valve :+) overgenomen gaat worden, zelfs met wat er met de laatste telefoons mis is gegaan staat HTC nog steeds garant voor kwalitatieve hard en software, iets wat je helaas lang niet van alle Android toestel fabrikanten kunt zeggen.
Daar gaat hun streepje dat ze voor hadden. Eerst iedereen hoop geven en op ieder interview blijven zeggen dat ze het halen. De meeste gingen deze kopen omdat hij er al met kerstmis ging zijn + met de input controllers etc.. Nu ligt het kamp gewoon open voor Oculus want nu zouden ze plots toch met iets heel vernieuwend moeten afkomen om weer de edge over Oculus te hebben en dat zie ik nu ook niet direct gebeuren. Jammer voor alle partijen (behalve Oculus dan).
Edit: Nu zie ik wel plots dat ze hier vergeten te vermelden dat er wel nog altijd degelijk een beperkte release komt eind dit jaar...

[Reactie gewijzigd door EthiC op 28 augustus 2015 09:44]

Ga er maar van uit dat al die 'consumenten' sets gewoon richting developers gaan, immers was de inschrijving van developers vele malen meer dan dat ze hebben kunnen leveren.. En beter om dan dus de headsets eerst naar developers te sturen zodat die content kunnen maken, dan naar consumenten die dan maar zeer beperkte content hebben..
Beetje zure reactie misschien maar het wordt volgens mij een kansloos product wat enorm veel geld gekost moet hebben om te ontwikkelen. net zoals het hele 3d op tv. ook geen hond die daar gebruik van maakt. :| alleen de echte nerds misschien :P

[Reactie gewijzigd door DARKLORD op 28 augustus 2015 11:21]

Wel een beetje zuur, maar het zou kunnen. Als niemand de headsets koopt, worden er geen spellen gemaakt, en als er geen spellen worden gemaakt, worden er geen headsets verkocht.

Maar er zijn al wel een paar goede spellen ontwikkeld, dus waarschijlijk gaat het wel aanslaan, maar ik verwacht ze de eerste jaren niet in elke huiskamer.

Heb je het zelf al wel een keer geprobeerd? Oculus of HTC?
Vraag mij af of dit puur aan htc en de hardeware ligt of dat de andere partner in dit verhaal valve misschien meer tijd nodig heeft om een groot(er) deel van hun spelletjes collectie speelbaar te krijgen met vr?

Want vr, zonder goei games lijkt mij ook nutteloze release.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True