Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Valve geeft vanaf woensdag ontwikkelaars de gelegenheid zich aan te melden om kosteloos een ontwikkelaarsversie van zijn vr-bril HTC Vive te ontvangen. De Vive moet later dit jaar uitkomen voor consumenten voor een nog onbekende prijs.

De voorraden zijn echter beperkt, waardoor de leveringen die deze lente beginnen tot in de zomer doorgaan, zegt Valve. Het is voor het eerst dat mensen buiten Valve en HTC de vr-bril kunnen ontvangen en testen. De bedoeling is dat ontwikkelaars nog voor de release van de HTC Vive al games klaar hebben voor de bril. Daarom vraagt het bedrijf bij de aanvraag veel gegevens, waaronder de plannen voor toepassingen die een ontwikkelaar wil maken voor de Vive.

HTC en Valve presenteerden de vr-bril begin maart. HTC en Valve willen de Vive onderscheiden van andere vr-brillen met de sensoren op de voorkant, waardoor gebruikers door een kamer kunnen heen lopen. Daardoor moeten gebruikers kunnen bewegen door een virtuele ruimte door echt te lopen.

De kits voor ontwikkelaars zijn kosteloos, maar de Vive gaat wel degelijk geld kosten voor consumenten. Hoeveel dat zal zijn, is nog niet bekend. De Vive komt later dit jaar uit, zo herhaalt Valve in de aankondiging van woensdag.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

De Vive komt later dit jaar uit, zo herhaalt Valve in de aankondiging van woensdag.
Hopelijk zet dit ook druk achter de consumentenversie van de Occulus Rift. Concurrentie is sowieso niet slecht. Laat de beste (meest verkrijgbare/betaalbare?) bril winnen.

[edit]
Een ietwat fanboy-achtig artikel noemt een release date van kerst 2015.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 april 2015 18:40]

Inderdaad niet echt zo objectief lijkt het. Terwijl je toch zou vertrouwen met een naam als "TrustedReviews" :|
"beste" hoop ik. De occulus DK2 komt in de buurt maar heeft nog wel een aantal problemen om op te lossen, zoals head tracking die steeds gehercalibreerd moet worden. Heeft het systeem van Valve geen last van. Concurentie is dus goed. Ik hoop alleen dat ze snel een standaard overeenkomen.
Is het niet mogelijk om voor iedereen dan de bril aan te vragen en dan een goedkope game te maken voor de VR bril, hierdoor maken ze eigenlijk wel een game.
Nee, Valve/HTC selecteert gelukkig zelf geschikte developers alle aanvragen. Je moet ook niet willen dat zomaar iedereen zo'n ding kan krijgen, het gaat er juist om dat alle goede developers er een krijgen zodat met de launch van de consumer Vive er ook daadwerkelijk consumer-grade software beschikbaar is en niet een simpele Hello World-game.
Ik denk dat met de Oculus Rift er aardig wat creatievelingen, die eigenlijk geen developer zijn, games hebben ontwikkeld met nieuwe concepten. Waar natuurlijk door grotere developers ook naar gekeken wordt.
precies, ik heb er speciaal voor leren (low level) coden terwijl ik daar een hekel aan had.
Het gaf me wel de reden en motivatie om het te doen :)

Wel naar dat je je project in 128 tekens uit moet leggen, welk flink project kan je nu in zon summiere tekst beschrijven?
Aan de ene kant klinkt dit goed (geen neppers), maar aan de andere kant, wat nou als je word ge´nspireerd om een game te ontwikkelen voor de bril, dan word je aanvraag toch eigenlijk meteen al afgewezen omdat je geen echte ontwikkelaar bent.
Tja, dan moet je dus wachten tot november... Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een oculus dk2 bestellen als je er echt mee aan de slag wilt, uiteindelijk zal het niet veel tijd kosten om je game vive compatible te maken.
Nadat ik helemaal fan was van Oculus Rift moet ik toch toegeven dat ik stukje bij beetje deze interessanter begint te vinden. Hadden we toch een te hoge verwachting van de Oculus of is het de laatste tijd een stuk minder geworden? Want ik had toch wel een keer verwacht dat de Oculus te koop was zonder een ontwikkelmodel te kopen. Zal Valve's VR bril de Oculus Rift kunnen inhalen?
Ik gun het ze van harte.
Sowieso heb ik zeer goede ervaringen en veel vertrouwen in Valve.
Des te minder in Facebook en hun kameraden.
In eerste instantie leek de Oculus de holy grail, maar beetje bij beetje word ik meer sceptisch. Eerst vond ik mensen overdrijven toen ze zeiden dat een 4K scherm nodig was voor "full-immersion" maar toen had ik nog nooit een Oculus op gehad. Ik kreeg op een beurs een DK 2 op mijn hoofd gedrukt en ik was diep teleurgesteld. Buiten het feit dat de demo zeer slecht was (1 van de 2 PC's had iets van 15 fps) zag ik pas aan het eind van de demo dat er een snelheidsmeter in het dashboard zat. Het scherm was dus zeker zwaar ondermaats. Ik begrijp dat dat hoort bij een DK, maar het bewijst maar weer dat flink hogere specs nodig zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat Valve geen halfbakken product op de markt brengt, mede om het feit dat ik dat niet gewend ben van ze. De tijd zal het leren, maar ik heb ondertussen meer vertrouwen in een goede afloop van de VRbril van Valve dan Oculus.
De Rift zal qua resolutie zeker niet onder doen voor de Vive, en waarschijnlijk nog wel beter zijn. Oculus heeft altijd nog een grote voorsprong tov Valve (meer ontwikkeltijd, meer resources, beste mensen uit de industrie in dienst) dus waar dat vertrouwen in Valve vandaan komt is me een raadsel.
Kijk persoonlijk erg uit naar VR, maar wat ik me bij deze bril afvraag: kan je deze bril ook zonder lopen te gebruiken, bijvoorbeeld met een controller?
Er zijn 3 soorten ervaringen.
  • Zittend
  • Staand
  • Lopend in een ruimte (15ftx15ft)
Ik neem aan dat er wel een requirement aan vast zit? Of dat het voor een select aantal ontwikkelaars gaat. Immers kan anders alsnog iedereen "hem zomaar" bestellen.
The sign up form for the HTC Vive Developer Edition is now open. Please use this venue to tell us about your team and project. These submissions will be used in the selection process for developer distribution, which will begin later this spring and continue through summer.
Aa, het is op basis van een handmatige selectieprocedure.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 22 april 2015 18:27]

We gaan weer naar een iphone/android, xbox/ps battle met VR brillen.
Na vele discussies zal de uitkomst wel weer zijn...lekker belangrijk de specs, het gaat om de content!
Zat paar maanden geleden al "in de running voor een dev-kit" maar toen helaas niet van gekomen (of nog steeds in behandeling?) dus heb me nog maar keertje ingeschreven, dank voor de tip ;)
Als ik 1 ding echt heel graag zou willen dit jaar...echt wel dat!
Slimme zet om het gratis aan te bieden. Ik gok dat ze eerst evalueren wie wel en wie
niet zo'n brilletje krijgt. Anders zet ik snel nog even een studio in naam op ;)
lekker dan, moet je uitleggen wat je gaat doen, moet dat in 128 tekens -_-
Lastig om een gecompliceerd project uit te leggen.
Nee bedankt, Valve. Ik heb al een CastAR besteld, je weet wel, die uitvinding van de twee werknemers die jullie ontslagen hebben. Die heeft zowel VR als AR. Nadeel is wel dat hij wordt ontwikkeld door twee echte tweakers die hun eigen bedrijf daarvoor hebben opgestart (Technical Illusions). Er is dus geen groot marketing budget, waardoor de kans bestaat dat castAR overstemd wordt door alle big budget VR/AR brillen van grote bedrijven die we de laatste tijd als paddestoelen uit de grond zien schieten. Maar ik draag ze een warm hart toe.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 24 april 2015 11:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True