Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Nokia heeft een virtual-realitycamera aangekondigd die Nokia OZO is genaamd. Het apparaat is uitgerust met acht camera's en acht microfoons om zo een scène in volledig 3-dimensionaal beeld en geluid vast te kunnen leggen.

Het apparaat is bedoeld voor professionele content creators om 3d-producties mee te maken, die bekeken kunnen worden met vr-brillen als de HTC Vive of de Oculus Rift. Dankzij acht camera's en microfoons moet de OZO in staat zijn om een gebruiker niet alleen met behulp van beeld, maar ook met behulp van geluid het gevoel te geven daadwerkelijk in een scène te zitten.

De OZO krijgt met behulp van meegeleverde software de mogelijkheid om zijn beelden in realtime uit te lezen, zonder dat vooraf een panoramabeeld opgesteld moet worden dat bekeken kan worden met een head mounted display. Dat gebeurt door de beelden in een lagere resolutie te renderen dan het eindproduct, waardoor het binnen een paar minuten te bekijken moet zijn.

De nieuwe camera van Nokia krijgt ook ondersteuning voor third-party tools, waardoor het apparaat toegankelijker moet zijn om mee te werken. De prijs en de complete technische specificaties, zoals welke camera's het gebruikt, maakt Nokia later bekend. Tegen het einde van het jaar moet de OZO beschikbaar zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Het filmpje doet met denken aan een van de eerste promofilmpje van de Steam Controller. (waar ze enkel wat details lieten zien van de controller om alles wat te hypen) Weliswaar is dit een totaal ander product met een totaal ander doelpubliek - ik zie mezelf dit toch niet te snel kopen/gebruiken - dus weet ik niet of dit een juiste tactiek is...
Is ook niet voor jou bedoeld sinds er ook staat ,Het apparaat is bedoeld voor professionele content creators om 3d-producties mee te maken
Ja dat weet ik. Vandaar dat ik het raar vind om het met zo'n clip te promoten.
Hoe gebruik je zo'n camera? Hang je het aan een draadje of zet je het op een statief? De ""cameraman" blijft toch altijd zichtbaar bij zo'n opname?
Goed punt! Uit nieuwsgierigheid zou ik hier ook wel een sluitend antwoord op willen.

Verschillende bronnen stellen dat de OZO kan gemonteerd worden op een standaard driepoot. Hoe ik het zie, wordt er mogelijk rekening gehouden met een ruimte onder de camera die niet kan beschouwd worden in het gerenderde eindresultaat. Vergelijkbaar met hoe jij ook niet door je eigen lichaam heen kan kijken.

Als de beelden van de verschillende camera's inderdaad overlappen (zoals een paar mensen hier suggereren) moet het mogelijk zijn om die no-go zone van het gezichtsveld onder de camera zo klein mogelijk te houden.

Dat gezegd zijnde is dit maar een wilde gok. Iemand anders met meer kennis van zaken?
om zo een scène in volledig 3-dimensionaal beeld en geluid vast te kunnen leggen.
360 graden geloof ik graag, maar hoe gaan ze die 3-dimensionale beelden vastleggen? Zou het ding daar geen twee lenzen per hoek voor moeten hebben?
Aangezien er meerdere camera's in zitten vermoed ik dat ze dat uitrekenen aan de hand van overlapping.
Ik vraag me af of dat kan. Heb je daar niet een heel specifieke afstand tussen de lenzen - en dezelfde hoek - voor nodig?
Nee gelukkig niet. Wat wel nodig is de exacte positie en oriëntering van de camera's ten opzichte van elkaar. Dan kun je met 2 overlappende cameras een prima beelden genereren.
Nee hoor, zolang je maar een beetje overlap hebt kun je 3d beeld genereren, het enigste is dat je precies de afstand en hoeken tussen lensen moet weten, maar als je zelf een stukje hardware bouwt weet je dat natuurlijk precies.
Maar je kunt volgens mij niet zomaar twee 360 graden videostreams opslaan, zoals je met normaal steroscopisch beeld zou doen. Want als je je hoofd draait, veranderd ook de positie van je ogen en als je je hoofd kantelt, ook. Dus dan moet je 1 stream hebben, die alle overlap heeft, en dan in reamtime adhv de positie van je hoofd uitrekenen hoe het moet worden weergegeven?
Dat denk ik ook: iedere camera zal z'n eigen stream opslaan en later wordt dat 3D samengevoegd. Ik denk ook niet dat het voorlopig realistisch is dat een camera dat real time zelf kan samenvoegen tot 3D-beeld, nog even los van wat je zelf al aangeeft: dan heb je nog geen 3D-model waar je met een VR-bril wat aan hebt.
Heb inderdaad sterk het idee, dat de video verwerkingen voor een 3D beeld inderdaad nog veels te zwaar zijn.
Ik vind een punt op een 3d raster uitrekenen op basis van andere punten en/of hoeken al verschrikkelijk.. laat staan als dat voor elk stukje apart berekend moet worden.
(niet helemaal vergelijkbaar, maar er is samenhang in de berekeningen)

Nu kan een computer zo'n berekening uiteraard in een fractie van een miliseconde uitrekenen, waar ik er een half uur ofzo voor nodig heb :p
360 graden geloof ik graag
Voor consumenten vind ik 360 graden een acceptabele benadering, maar voor experts die er mee om gaan (en wannebe experts zoals wij Tweakers), is 4π steradiaal niet een veel betere benaming? Immers, 360graden is een beeld van een cirkel, een ring als je wilt, met onbekende dikte, terwijl 4π steradiaal het volledige oppervlak van een denkbeeldige bol beslaat.
Het is eigenlijk wel krom, of snap ik het verkeerd.

"360 graden" heeft dus eigenlijk 2 betekenissen..
oftewel. 2pi radialen in een 2d cirkel en/of die 4pi steradiaal in een 3d ruimte?

Zou het niet eigenlijk 360 graden * 2pi of iets moeten zijn in een 3D raster?
360 graden horizontaal en verticaal is ook 3 dimensionaal. Alleen is dat geen stereoscopisch beeld (in de volksmond 3d) zoals we gewend zijn.

Met de beelden van dit apparaat kan je dus rondkijken in 3 dimensies. Maar zul je geen diepte kunnen zien. Daarvoor moet elk object in beeld waargenomen worden door minimaal 2 camera's, en dat gebeurt hier zo te zien niet.

edit: Tenzij die lenzen allemaal grote hoeken hebben waardoor er, zoals in andere reacties in geschreven, overlapping is. Waar het om gaat is dat elk beeld vanuit twee punten wordt opgenomen. Dan kan het dus.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 29 juli 2015 13:55]

360 graden horizontaal en verticaal is ook 3 dimensionaal. Alleen is dat geen stereoscopisch beeld (in de volksmond 3d) zoals we gewend zijn.

Met de beelden van dit apparaat kan je dus rondkijken in 3 dimensies.
Euh, nee. Dat is tweedimensionaal. Een horizontaal en een verticale dimensie.

Je kan 360 graden beelden ook gewoon monoscopisch op een standaard monitor bekijken, maar dat maken het nog geen 3D beelden. Het feit dat het beeld verschuift als je je hoofd beweegt is een kwestie van besturing, maar dat maakt het geen derde dimensie.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 29 juli 2015 14:44]

Een teaser is alleen om je nieuwsgierig te maken, het mysterie maakt het juist interessant. Zo schijnt.
Hoelang zal het nog duren dat dergelijke apparaten opgehangen gaan worden in bijvoorbeeld voetbalstadion's? dan kun je live meekijken alsof je er zelf zit. zonder nat te worden van het bier:)

Off-topic:

Hier ook heel vaak geen spelende filmpjes. reete irritant
Jammer, ik had juist gehoopt dat ze een HMD zouden presenteren, nog een merk op de markt zou het alleen maar vooruit kunnen helpen..
Als het apparaat nu ook nog kon vliegen als een drone dan zou het praktisch dit zijn. ;)

Met zoveel fabrikanten die inzetten op VR kan het eigenlijk niet echt floppen ondanks dat ik nog niet helemaal overtuigd ben van het nut in commerciële vorm.

[Reactie gewijzigd door R0KH op 29 juli 2015 16:13]

Mijns inziens had Nokia had met de stopzetting van de pure Pureview lijn (type Nokia 808) een kans gemist om zich op te werpen als innovatieve Europese cameraproducent. Er is huis nog wel markt naast Hasselblad en Leica.

Met dit soort initiatief laten ze zien dat ze niet helemaal gek zijn geworden in 2011.
Deze technologie past helemaal in het nieuwe plaatje waarbij een evenement volledig wordt opgenomen vanuit alle potentieel interessante perspectieven om vervolgens naar behoefte de highlights eruit te gaan filteren met flexibele opties als lossless zoom op pixelniveau, scherpe (statische) beelden aan 60fps+ , keuze van geluidshoek etc.
Later als de prijzen naar beneden gaan wordt dit veel groter dan alleen 3D rendering voor professionals.

Gezien Nokia wel bewezen inventief kan uit de hoek komen mbt cameratechnologie lijkt dit potentieel te hebben om een stevige uitbreiding te worden op ideeën zoals de Panono camera ball. https://www.indiegogo.com...oramic-ball-camera#/story

Grappig dat die VR brillen ook weer in de pijp zitten -- ik waan me begin jaren 90 :D
Wat een niets zeggend promotie filmpje...
De website van hun is al niet veel beter...

ozo.nokia.com
Wat een waardeloze player is dit toch op Tweakers. Op elke site werkt het behalve op een tech site. Heb ik de reclame succesvol gekeken, laadt het filmpje weer eens niet.
Dit heb ik ook heel vaak. Resolutie veranderen lukt überhaupt niet. Op zowel Safari / MacOS als Chrome / Win7. Ik klik de filmpjes tegenwoordig maar gewoon niet meer aan...

Ontopic: mooie camera! Ben benieuwd hoe goed deze werkelijk 3D-omgevingen genereert.
Hier werkte hij eerst ook niet, tot ik 720p selecteerde. Het lijkt net alsof bepaalde resoluties niet geüpload zijn, maar wel te selecteren zijn...
Het filmpje verschijnt inderdaad op het moment dat ik 720p selecteer :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True