Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

De eind juli aangekondigde virtual-realitycamera OZO van Nokia is te bestellen in de voorverkoop en wordt in het eerste kwartaal van 2016 geleverd. Daarnaast maakte Nokia de specificaties bekend van het met acht camera's en acht microfoons uitgeruste apparaat.

Het bolvormige apparaat met een uitstekende 'staart' huist acht gesynchroniseerde camera's met sensoren van 2000x2000 pixels. Daarmee kan een volledig sferisch 360x180-gradenbeeld opgenomen worden. Om nog een sferisch beeld te kunnen opnemen, is de minimale afstand tot een voorwerp 50 centimeter. Elke camera heeft een objectief met een beeldhoek van 195 graden en f/2.4 bij een basis-isowaarde van 400 en een dynamisch bereik van 10 stops.

nokia ozo

Niet alleen vangt de OZO het beeld in 360 graden, ook het geluid is volledig ruimtelijk met acht omnidirectionele solid-state microfoons. Dat alles wordt verpakt in een mov-container met 8-kanaals raw video en 8-kanaals pcm-audio. De opslag vindt plaats in de 'staart' op een ssd met opslagcapaciteit van 500GB. De opslagmodule is verwisselbaar en kan 45 minuten per module opnemen bij 30fps.

De stream uit de camera is real-time te bekijken via een hdmi-uitgang of via stereoscopische vr-renderoutputs. Het beeld wordt op 8kx10k gerenderd. Het geheel weegt inclusief accu 4,2kg met een omhulsel van een aluminiumlegering. Dat alles meet zonder mount 264x170x160mm en kan aangestuurd worden door applicaties voor OS X 10.10. De camera zelf kost op moment van schrijven 60.000 dollar of een kleine 57.000 euro. Accessoires zoals de cartridge die ook direct dienstdoet als accu, zijn ook aan de prijs. De cartridge kost 5000 dollar, een mediamodule voor in de cartridge 2500 dollar en het dockingsstation kost 1500 dollar.

Nokia meldt dat er ook een samenwerkingsverband is opgezet met Jaunt. Dat zal in eerste instantie gaan om ondersteuning door gebruik van de camera in Jaunt Studios en het ondersteunen van content geproduceerd door de OZO in Jaunts postproductielijn.

Nokia Ozo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Is dit nou 3D of alleen 360°? Als het alleen 360° is het niet echt indrukwekkend, aangezien ik al veel vaker zulke camera's gezien heb (o.a een bedrijf uit Groningen die zulke camera's maakt, en content voor reclame's waarmee je dan met je tablet met accelerometer kon rondkijken). Punt is, niemand gaat dat doen natuurlijk. Beetje met een tablet rondzwaaien. Leuk voor 1x maar dan heb je het wel gezien.

Veel interessanter is natuurlijk om content voor Oculus rift te maken (of live streamen zelfs!). Maar dan moet het wel volledig 360° 3D zijn...

Edit: Ja, dit is 3D dus! Lijkt me een cruciaal iets om in het nieuwsartikel te vermelden...

[Reactie gewijzigd door Shadow op 1 december 2015 11:25]

YellowBird, maar hun systeem werkt ook op de Oculus Rift en live streams.
YellowBird gebruikt voor 360 graden video de sferische camera's van PointGrey uit Canada. Die hebben al sinds 2005 dit soort "Ladybug" camera's op de markt. De eerste Ladybug camera stamt uit 2003 uit de keuken van Microsoft Research (zie research paper http://research.microsoft...minisi_techrep2003-61.pdf)

Overigens is 360° meer een marketing term dat een fysisch correcte term, aangezien het slechts een deel can een cirkel beschrijft. Eigenlijk zou je moeten spreken van 4π sterradiaal (zie wikipedia).
Voor deze prijs mag je zeker stereoscopisch opgenomen 360 graden content verwachten inderdaad, maar om nu te zeggen dat monoscopisch 360 graden nutteloos is gaat me echt te ver. Je kunt ook in 2D hele indrukwekkende content maken.

En in 3D kun je ook ruk content maken, dus... :+
Nou ik vond het wel een hoogtepunt in de 3D. Orgastische ervaring.
Misschien ook wel handig om te vermelden dat deze camera ook in 3D VR kan filmen.
Je kunt zien dat het 3D is doordat als je hem van voren bekijkt lijkt het net een gezichtje en dat is de perfecte afstand voor 3D opnamen.
Je reactie wordt als irrelevant beoordeeld, je comment is welliswaar niet helemaal volledig/correct maar verdient geen 0.
Je bedoelt dat de lenzen op oogafstand van elkaar zitten zodat de perspectieven (meerdere in dit geval) overeenkomen met die van de mens.
Dank je voor het ophelderen.

Ja ik bedoel dat ze dicht bij elkaar staan waardoor er overlap is dus 3D.

Als je bvb naar de 360 mountainbike kijkt voor de gopro staat elke lens van een gopro een andere richting op waardoor je wel 360 krijgt maar niet 3D.
http://www.alquilargopro....opro-cerradas-300x281.jpg
Het feit dat het 3D wordt is omdat je ogen elk een ander perspectief hebben, immers je linker oog kan bijvoorbeeld net om een vaas heenkijken en je rechteroog kijkt er frontaal tegen aan, dat verschil maakt dat wij mensen (en dieren) met diepte om kunnen gaan (is een soort algorythme in onze hersenen) die bedenkt hoe de diepte dan moet zijn. De lenzen op oog-afstand van elkaar zetten en op 2 sensoren plakken die het elk weer op de VR-headset op een apart oog projecteren maakt dat het diezelfde diepte nabootst. De overlap moet ook via post-processing verfijnd worden, de eerste camera's zoals ze nu bestaan hebben een vaak karige overlap waar het nog wel eens fuzzy wordt en of springt, maar dit wordt vast een stuk beter naarmate de hardware en software sprongen in de goede richting maakt.
Is dit volledig 360? Aan de achterkant lijken geen camera's te zitten.

Ik tel alle 8 camera's uit de productfoto's, en de verste hoek richting 'achteren' is recht naar de zijkant..
Het is 360x180 graden, een halve bol vol met camera's dus, precies wat je ziet op de foto's. De voet in de bovenste foto in dit bericht zit alleen een beetje raar, waardoor het lijkt alsof je op de zijkant kijkt, terwijl je eigenlijk boven op het apparaat kijkt. Het klopt dus dat er aan de andere kant van de bol geen camera's zitten.
360x180 is een volledige bol. 180 graden van onder tot boven, en dan het hele cirkeltje rond.
Tweakertjes,

Deze camera is niet gelijkwaardig aan 6 gopro's of andere onzin die ik heb gelezen in de comments. Dit paradepaardje kan in 3D VR filmen. Dat is dus ideaal voor de Oculus Rift / HTC VIVE

http://www.roadtovr.com/f...ith-real-time-3d-preview/
Moah, ideaal niet, want deze is niet geschikt voor positional tracking..dus mischien voor de DK1 of de Vive leuk, maar niet voor Oculus DK2 of CV..maar dat kan mss ook niet verwacht worden voor deze prijs...

Dan is deze meer "ideaal"

nieuws: Lytro maakt vr-video's mogelijk waarin kijker van positie kan veranderen

[Reactie gewijzigd door micla op 1 december 2015 18:10]

beetje te duur, ik zie niet in waarom.
6 gopro's of een meervoud hiervan met een Fisheye lens en wat software kunnen dat toch ook?
Probeer daar eens stereoscopisch mee te filmen :) Dat is juist het mooi van dit ding.
Stereoscopisch is met genoeg GoPro's wel te doen, maar kwalitatief ga je het daarmee niet redden.

De global shutter is erg belangrijk voor het synchroniseren en stitchen van de content, en als het hier 'ready made' uit komt rollen is dat voor content makers zeker interessant. Of je die 60.000$ snel terug verdient hebt?
Dat gaat bijna niet met de normale gopro daar is de body te groot voor.
Misschien dat het kan met de nieuwe kleine gopro's
GoPro heeft er zelfs een speciale houder voor (Dual Hero), dus het kan extreem makkelijk...
Dat is 3D normaal niet 360.
Je hebt ook een 360 houder maar die is 2D.

Als je naar de Nokia camera kijkt zie je dat de lenzen net zo ver uit elkaar staan als ogen. Waardoor er overlap is dus 3D en 360.
Probeer met 6 gopro's maar eens 3D VR te schieten. Veel succes.
3D VR is niet nieuw voor 6 gopro's
http://www.360heros.com/

met de komst van de eerste Gopro's werd dit al gedaan.
Dat is 360 graden monoscopisch niet stereoscopisch.
360 graden foto geprojecteerd op een sphere tov een stereofoto geprojecteerd op een sphere.
Volgens mij neemt deze ook niet stereoscopisch op als ik dat zo zie. Lijkt me ook niet mogelijk met zo weinig camera's
dan vraag i kme af hoe ze dat doen als je met je hoofd draait, er zijn dan altijd punten dat je van de ene camera naar de andere moet switchen en je dus een perspectief wisseling krijgt.
Dat zal dan opgelost moeten worden in de stitch software, maar voor stereoscopisch lijkt me dat best tricky.
Dat is 2d 360 niet stereoscopisch .
http://project360.mammut.ch/#home

zoiets? dat is met 6 gopro's gemaakt zoals jij bedoeld. Is overigens ook geen goedkoop project geweest maar dan waren zei ook wel degene die er mee begonnen zijn om dit aan elkaar te knutselen met gopro's.

Je hebt nog wel een erg fisheye effect in deze beelden, iets wat ik denk dat met deze Nokia camera niet meer of minder zal zijn.
Mooi apparaat. Nu krijgen we hopelijk meer trailers/reclames als die van World of Warcraft (die nog geanimeerd is) :)
Leuke camera maar vraag me af hoe je dergelijke content bij de gebruiker thuis gaat krijgen? 3D wil zeggen 2x elk beeld en dit dan nog eens in 360°. Als dat allemaal in HD moet - want je wil immers niet naar pixels zitten kijken in je VR bril - dan wordt dit toch een gigantisch groot bestand? Op Youtube zijn er al 360 video's te zien maar door de slechte resolutie zijn ze niet om aan te zien. Als men dan ook nog 8-kanaals geluid gaat meesturen wordt het al helemaal problematisch :) (uiteraard is dit geen vereiste).

Ik denk dat het nog wel ettelijke jaren zal duren voor we echt van volwaardige 3D/360° beelden kunnen genieten in onze woonkamer in onze VR bril. Begrijp me niet verkeerd, ik wil de technologie zeker niet afbreken maar ik vraag me gewoon af hoe ze dit praktisch voor elkaar gaan krijgen. Streamen zou ook een optie zijn maar dan zit ik na één film door m'n limiet heen (jaja, in België zijn er nog steeds downloadlimieten).
Wel even de moeite om uit te rekenen hoeveel geld deze waard is per een gram gewicht ;) 57.000 euro, deze moet echt zeer speciaal zijn ..... lekker bezig :/

[Reactie gewijzigd door rallygek op 1 december 2015 23:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True