Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

De virtual reality-videocamerabouwer Jaunt toont zijn eerste professionele vr-camerasysteem 'Neo'. De camera is de vijfde camera van het bedrijf en van de grond af nieuw ontworpen met zelf ontworpen onderdelen.

De 360°-camera van het bedrijf is het product van tweeënhalf jaar onderzoek en ontwikkeling. De camera zal in augustus beschikbaar komen voor partners van Jaunt. In een nieuwsbericht op de site van het bedrijf zegt een van de oprichters van het bedrijf, Arthur van Hoff, dat met de Neo veel technische problemen die naar boven kwamen bij het draaien van cinematografische vr-films opgelost zijn. Om deze problemen te voorkomen, is er geen gebruik gemaakt van off-the-shelf-componenten die eigenlijk 'niet voor virtual reality zijn ontworpen.'

Exacte details over de camera zijn nog niet bekendgemaakt. Toch zijn er enkele opvallende kenmerken, zoals dat de optica ontworpen is om de driedimensionale wereld te vangen als lichtveld, waardoor achteraf de focus verlegd kan worden. De sensoren zijn groot, waardoor er weinig licht nodig is voor goede resultaten. Verder heeft de camera een ingebouwde hdr-optie, een gesynchroniseerde sluiter voor alle verschillende optische sensoren, een time-lapse-functie en een hogesnelheidscamerafunctie. Het ontwerp moet ook tegen een spatje regen kunnen en simpel te bedienen zijn: aanzetten en schieten, al is ook alles handmatig in te stellen.

Jaunt werkte met verschillende partners samen om de workflow te optimaliseren, zoals Avid, Premiere, Final Cut, Maya, 3Ds Max, After Effects en DaVinci. Tweakers ging in augustus vorig jaar langs bij het hoofdkantoor van Jaunt in Palo Alto en sprak daar onder andere met mede-oprichter Arthur van Hoff.

Jaunt NEOJaunt NEOJaunt NEO

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Interessant om te zien dat de hardware om 360-graden video op te nemen snel verbetert.

In het bericht staat nergens of de camera ook 3D-beelden kan vastleggen, maar ik veronderstel van wel, gezien in het eerdere interview met Tweakers dit de doelstelling leek van JauntVR. 3D is toch echt wel een must in VR vind ik persoonlijk.

De moeilijkheid bij dit soort camerabeelden is wel dat de kijker zijn positie niet kan veranderen. Als gebruikers dus naar links/rechts of boven/onder bewegen, dan verandert het perspectief niet mee. Dat maakt dit soort systeem vooral geschikt voor dingen te filmen die ver af staan (omdat dan het perspectief nauwelijks verandert bij een kleine beweging van de kijker). Ik ben daarom wel erg benieuwd naar de toekomstige innovaties die dit soort problemen aanpakken!
Bij die light-field cameras zoals de Lytro (en het klinkt alsof ze zoiets hier ook inzetten) kon je wel degelijk het perspectief achteraf aanpassen.
Weliswaar niet veel (de grootte van de sensor is de beperkende factor) maar misschien dat ze dat effect hier ook kunnen gebruiken?
De Lytro camera's kunnen dit zo goed als niet. Perspectief kan je nooit(effectief, lees nuance) veranderen van een camera aangezien het beeld van 1 punt is genomen. Om het perspectief te kunnen veranderen is het juist de bedoeling dat je van andere punten het object kan zien. De Lytro camera's kunnen de focus achteraf veranderen. Waar je wel gelijk in hebt, is dat een grotere sensor over het algemeen een kortere focus punt kan hebben waardoor het verschil meer opvalt. "
Dit is voor VR natuurlijk ook belangrijk, als we naar objecten kijken dicht bij onze ogen wordt de achtergrond wazig. Probeer dit maar eens uit met een vinger dicht bij je ogen te plaatsen.

Om het perspectief te kunnen veranderen is er maar een methode, gigantisch veel beelden maken zodat je tussen beelden kan wisselen, maar dit vergt veel tijd en werk en zelfs dan voelt het al snel 'laggy' aan.

Nuance : Het is inderdaad mogelijk om 1 sensor te gebruiken voor perspectief verandering. alleen zijn de huidige sensoren zo klein dat je niet veel meer dan een centimeter of 2 kan bewegen. Dit maakt weinig tot niets uit op objecten die een paar meter verderop staan.

[Reactie gewijzigd door TweakMore op 1 juli 2015 15:46]

Lytro cameras nemen dus niet van 1 punt op maar van een vlak (de sensor).
Die nuance is dus precies wat ik bedoelde, al lijkt het mij ook sterk dat ze dit gebruiken in deze VR-camera
Er staat dat ze met lightfields werken waardoor ze achteraf de focus kunnen verleggen. Ik denk dat hierdoor er wel genoeg informatie is om er 3D van te maken. Immers neemt elke lens al op met diepte informatie.
Als het beeld van elke lens de beelden van de 2 naast gelegen lenzen voor minimaal de helft overlapt, dan kan je er altijd 3D uit halen. Ik weet niet of deze camera zo opgebouwd is, maar zo ja, dan heb je zeker 3D mogelijkheden...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 1 juli 2015 11:19]

3D lijkt me best moeiljk met deze camera, omdat je verspingingen krijgt van perspectief als je van het ene camera paar overspringt naar de volgende, in 2D heb je dat probleem niet echt.
360 video kwam vorig jaar uitgebreid aan bod bij VFX background fundamentals, was een van de online courses van fxPHD.com.

De cameraman mocht uitsluitend in rechte lijnen travelen met z'n camera, geen panning of zo, omdat de kijker eigenlijk de cameraman wordt (behalve dan de beweging van de cameraman).

Een cinemazaal werd dan gewoon een zaal waar iedereen kriskras door mekaar zat met een VR bril op. Enkele mensen konden tijdens de film een gesprek volgen tussen twee soldaten terwijl anderen gewoon de andere kant aan het uitkijken waren naar overvliegende vliegtuigen.

Het grootste probleem was uiteraard om de catering, de cameraman, de regisseur, de belichting, het decor... weg te werken door de achterliggende pixels bij te tekenen. Dat is mogelijk (ik gebruik zelf al ruim 6 jaar mokey van Imagineersystems) maar hun algoritme stond toen nog niet op punt.
Dus in een aantal jaar VR-bioscopen? :D Ipv omniversum, gewoon iedereen zo'n VR ding op en een film kijken waar je vrij rond kon kijken.
Denk niet dat veel regisseurs hierom staan te trappelen. Die doen juist hun best een zo mooi mogelijke shot te maken met de juiste aandachtspunten erin.
Beginnen we met van die National Geographic filmpjes, watervallen, savannes etc.
VR bioscoop is already here bro ... Oculus Virtual Cinema op de Samsung Gear VR doet precies dat. Je draait gewoon je getorrente 3d versie van Avatar in een bioscoop naar keuze (home theatre, cinema, moon theatre, void). En het is bloody awesome !! Als je in Den Haag woont kan ik het wel ff laten zien onder genot van een biertje in de zon ofzo :)
Maar dat is alsof je virtueel in een bios zit, ik bedoel echt rondkijken 'in' de film.
Ik weet nog niet of ik zo gauw een film wil zien in VR, maar om bijvoorbeeld actief mee te bewegen met games in een 360 omgeving lijkt me dan wel weer fantastisch met HD beelden.
Je hoeft niet actief mee te bewegen als de content maar interessant is. Zie bijvoorbeeld deze bevrijdingsactie van de brandweer
jammer van de lage framerate, het lijkt wel time lapse opgenomen ofzo
En nu nog livestreams van de X-Games met bijvoorbeeld deze camera op de helm van shaun white gemonteerd!! :9~
Zit je straks lekker op met je oculus op in de kamer met POV mee te boarden!
Wat leven we toch in een interessante tijd!

[Reactie gewijzigd door tellavist op 1 juli 2015 10:45]

Ik denk dat het daar nog een beetje te zwaar voor is, met een paar jaar zal dit waarschijnlijk ter groote van een compact-camera kunnen.
Of onder een drone, achterop F1-auto's er zijn zoveel mogelijkheden!
Dat is wel tof, was aardig tevreden over ze op de OculusVR.
Dat ze nu een eigen weg in hebben geslagen vindt ik goed.
ik weet niet als je twee Lensen boven elkaar plaatst (zover als nodig om de afstand tussen de ogen te simuleren) dus dubbel zoveel camera's, daarmee opneemt, en dan softwarematig digitaal het beeld 90 graden draaid voor je output weergeeft op een scherm. dus alsof er heel veel paren ogen boven elkaar op zn zei liggen en dat in het rond zeg maar, dan bespaar je misschien weer ruimte om toch 3d beeld te kunnen genereren. wat mooi zou zijn voor een regisseur is als hij 1 camera zou kunnen selecteren als hoofd camera waar in je het onderwerp ( na software matige selectie) vastlegt en waarvan het beeld dan in de tevens gecreerde virtuele 3d wereld geblend zou kunnen worden, een soort herkenning van de outlines om een niet vervormd 2d beeld te mengen in de 3d wereld maar wel opgenomen vanuit de juiste hoeken met de juiste passende kloppende belichting in de wereld. ik vraag me af wat het oplevert voor hologrammen als je zo een ding ook nog eens heel snel rond kan laten draaien, dan heb je telkens de beschikking over 2 of 3 angles van je onderwerp ook voor de belichting.

[Reactie gewijzigd door suprcow op 2 juli 2015 01:46]

Ik zie de toekomst van VR wel zitten:-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True