Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De Amerikaanse start-up Jaunt, die mede is opgericht door de Nederlander Arthur van Hoff, heeft 27,8 miljoen dollar, circa 20 miljoen euro, opgehaald bij investeerders. Met het geld wil Jaunt zijn opnamesysteem voor het schieten van virtual-reality-beelden doorontwikkelen.

Jaunt heeft een camerasysteem ontwikkeld waarmee met behulp van 14 lenzen stereoscopische 3d-beelden geschoten kunnen worden. Ook geluid wordt in 360 graden opgenomen. Het geschoten materiaal kan gebruikt worden in virtual-reality-omgevingen. Zo is het systeem bijvoorbeeld compatibel met de software voor de Oculus Rift. Om de beelden te kunnen bewerken is ook een editingplatform ontwikkeld.

De vr-opnametechnologie van Jaunt staat in de belangstelling van onder andere Hollywood en de reisindustrie. Het bedrijf heeft dan ook via een financieringsronde onder leiding van Google Ventures een bedrag van 27,8 miljoen dollar weten op te halen. Met het geld wil het bedrijf zijn vr-technologie verder verbeteren.

Jaunt is mede opgericht door de Nederlander en techinvesteerder Arthur van Hoff. Tweakers sprak Van Hoff nog vorig jaar in de serie Van de Polder naar de Valley over zijn belangrijke rol in de ontwikkeling van de Java-programmeertaal. De Nederlander heeft in de VS diverse techbedrijven opgericht en verkocht. Van Hoff is nu als cto in dienst bij Jaunt.

Jaunt

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Daarnaast vind ik het wel absurd dat Facebook 2 miljard heeft neergeteld voor Oculus Rift.
Ik kom al jaren op een professionele virtual reality beurs (zie IITSEC videos ). Wat ze daar doen kan Oculus Rift niet aan tippen behalve dat ze het voor een wat lager prijspeil doen. Als die high end simulatie bedrijven zich op de consumentenmarkt zouden richten, dan zouden ze dat lage prijspeil ook kunnen realiseren.
In 2012 was Oculus Rift daar ook voor het eerst van de partij, en mijn impressie werd bevestigd door iemand anders, zie hier zijn verslag.
Daarnaast zag ik dit jaar op de equivalente ITEC beurs in Duitsland al hele goede goedkopere benaderingen met een tablet in een "duikbril constructie". Lockheed Martin had iets ontwikkeld wat leek op de vrAse. (zie ook de originele vrAse site). Ze halen nog wel niet de resolutie van de Oculus Rift, maar hadden wel een geavanceerde manier om de benodigde lensen te produceren. Het is een kwestie van tijd, dat andere partijen met alternatieve oplossingen op hetzelfde niveau zitten en dan weer nog goedkoper een bril kunnen aanbieden. Die tijd lijkt me zo kort dat Facebook in die tijd die 2 miljard zeker niet terugverdiend zal hebben.
Facebook heeft 2 miljard betaald voor Oculus echter dat bestaat uit 400 miljoen cash en 1.6 miljard stocks. Daarnaast zullen de oud investeerders afbetaald moeten worden dus een deel gaat naar hun. Effectief is dit deel nu dus zelfs meer waard aangezien het aandeel van FB een stukje hoger staat.

Het lijkt er meer op dat FB graag een compleet team had met de ontwikkeling van zowel soft als hardware met het oog op de toekomst. FB is bang dat ze momentum kwijtraken en zal zich moeten richten op hoe social media zich ontwikkeld in de komende 5 a 10 jaar. Zo populair als FB nu is zal het niet blijven als het niet trending blijft. VR is een richting dat de techniek naartoe kan gaan dus zodoende deze stap.
Als je het boek "Ready, Player One" hebt gelezen, kan ik heel goed indenken waarom Facebook 2 miljard heeft neergelegd voor Occulus Rift.

Facebook+Secondlife+OR = OASIS uit RPO.

Maar goed, dit is off-topic t.o.v. dit artikel.
Beetje offtopic. Maar ik krijg hier ook een beetje Secondlife 2.0 gevoel bij. Hoewel Secondlife toen enerzijds voor mijn gevoel sterk gehyped was, anderzijds was ook de techniek nog niet gereed. Ik kan me goed voorstellen over een jaar of 5 a 10 met nieuwe VR ontwikkelingen het meer bruikbaar is. Qua gevoel maar ook qua tools. Immers zonder goede software omgeving een 3D bril nog steeds waardeloos. Tegelijkertijd vraag ik me af of ik wel zit te wachten op een nieuwe secondlife. Wil ik mijn vrienden van FB wel in VR tegenkomen? Realiteit is dat het merendeel toch wel eerder (semi) bekende zijn. Misschien dat ik niet sociaal genoeg ben maar ik vind een gepaste afstand toch wel prettig.
Even wat gedachtes op jouw post:

Die fantastisch geavanceerde VR-bedrijven hebben geen bekendheid bij het grote publiek, iets dat de Oculus al had voordat het over gekocht werd door Facebook. Naamsbekendheid, hype en potentie zijn allemaal geld waard, ook al beschik je niet over de meest geavanceerde oplossing.

De stelling dat de high-end simulatiebedrijven hetzelfde kunnen maken voor hetzelfde geld is leuk en aardig, maar waarom hebben ze dat dan niet gedaan? Schijnbaar was er een klein bedrijf als Oculus nodig om ze in te doen zien dat er nog hoop is voor VR op consumentenniveau. Jammer voor hun, maar nu is Oculus er met de buit vandoor.

Natuurlijk zijn de grote VR-oplossingen heel indrukwekkend en immersief, maar dat is gewoon van een ander niveau. Dat moet je toch kunnen vertalen naar een handig consumentenproduct dat nog enigsinds betaalbaar is, in plaats van een oplossing waar bedrijven en instellingen vele duizenden euros voor betalen.

Wat je eigen ervaring met de Oculus befreft, die is niet bepaald relevant meer. Je hebt een prototype getest die inderdaad door vele mensen als problematisch werd beoordeeld. Maar de ontwikkeling van de Rift staat niet stil, en inmiddels is eveneens de ervaring van de Reddit-user die je linkt verouderd, omdat de Dev Kit 2 uit is.

De vrAse is wel grappig bedacht, maar heeft wel een erg hoog gimmick gehalte. De Kickstarter campagne was nu ook niet echt een daverend succces te noemen, vooral met inachtneming van het relatief lage doel.
Het is een kwestie van tijd, dat andere partijen met alternatieve oplossingen op hetzelfde niveau zitten en dan weer nog goedkoper een bril kunnen aanbieden. Die tijd lijkt me zo kort dat Facebook in die tijd die 2 miljard zeker niet terugverdiend zal hebben.
Je kan niet daadwerkelijk stellen dat Facebook slechts kort de tijd heeft om haar investering terug te verdienen, alleen maar omdat er op een gegeven moment (technisch betere) alternatieven zullen verschijnen. Het veroveren van marktaandeel draait om meer factoren dan het aanbieden van een concurrerend product. Natuurlijk zou het wel rampzalig zijn als de focus nu van de Rift naar een ander VR-speeltje zou verschuiven, maar dat is nu niet het geval.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 22 augustus 2014 07:30]

Weet je waarom de Oculus Rift zo hoog wordt gewaardeerd ten opzichte van alle oplossingen die jij al ergens op een beurs heb gezien? De Oculus Rift wordt in een rap tempo geschikt gemaakt voor het grote publiek.
Een 360 graden beeld kun je toch onmogelijk in stereoscopisch 3d opnemen?
Hoezo niet? Dat het niet makkelijk is en dat het 2x zo veel lenzen kost is een tweede :P
WeMakeVr in Amsterdam heeft een stereoscopische 360 camera. Ze hebben volgende week donderdag een demo avond als je het wil zien :)
Dat is dus het project waar hij in Van De Polder Naar De Valley niks over mocht zeggen. ;)
Inderdaad heel lastig om te bepalen hoe nieuw dit nu is. Van de alternatieven die jullie noemen ken ik nog een paar varianten bij andere bedrijven die ook al langer vergelijkbare dingen doen maar dan op een iets andere manier.
Vergeet niet dat je niet alleen naar de camerakop moet kijken maar ook naar de workflow en videoprocessing. Ze hebben het over een end-to-end oplossing. Daarbij kunnen de video processing algorithmes een belangrijk verschil uitmaken.
Hierbij kan je inderdaad diepte afleiden en vertalen naar een 3D beeld.
Ik snap die nieuwswaarde echt niet. Ik zal geen reclame maken, maar na de site 5 minuten gezien te hebben bieden ze niets meer aan dan wat ons bedrijf al een jaar kan aanbieden. En er zijn echt een tiental bedrijven welke al gelijkaardige commerciële toepassingen aanbieden.
Of is het bedrag van 20 miljoen de nieuwswaarde? Lijkt me ook niet zo veel tegenwoordig voor een startup.
Het gaat overigens om een investering om hun huidige techniek te verbeteren.

Daarnaast vraag ik me überhaupt af begrijpt wat investeren inhoud
Ik ben een tijdje terug eens bij http://www.yellowbirdsdon...experiencea3dreality.com/ geweest. Dat wat zij maken lijkt er wel heel veel op, niet iets nieuws dus lijkt me?
Off-topic, maar wat een ronduit vreselijke domeinnaam. Je zou het eerder associëren met een grap dan met een serieuze organisatie.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 22 augustus 2014 04:23]

yb.nl is ook van hun.
Extreem lang en extreem kort dus. :P
Het is niet meer dan Circle vision met een paar extra cameras http://en.wikipedia.org/wiki/Circle-Vision_360%C2%B0
Jullie leveren nu al een end-to-end oplossing welke als product te koop is? Dus hoge resolutie 360 graden camera/microfoon en editing software wat allemaal 1op1 compatibel is met de Oculus Rift? Dat zou toch week bijzonder zijn. Hoe heet dit product?
Oculus rift is niet de heilige graal. Het is een techniek waarvan niet eens zeker is of die het zal halen. Het heeft snel bekendheid gekregen doordat Facebook er 2 mld voor heeft betaald.


De camera technieken die hier gebruikt worden zijn niet uniek. Wat dat betreft is het heel goed gemarketeerd.

http://actu.epfl.ch/news/a-360-camera-that-sees-in-3d/
Er wordt een 3D beeld gecreëerd met hetzelfde principe. Bericht is uit 2010. Betere camera's, betere technieken maar wat ze hier proberen te patenteren zal waarschijnlijk blijven steken bij de aanvraag.
Je hebt het over een techniek die het niet zal halen? Lijkt me duidelijk dat de techniek het al tientallen jaren heeft gehaald. Het wordt zelfs in het leger gebruikt om simulaties na te bootsen voor oa nightvision gevechten. Dus de techniek heeft het allang gehaald.

Volgende kwestie zou dan zijn: of de OR het haalt. Dat is een kwestie waar ik mij persoonlijk totaal geen zorgen over maak. Die halen het wel. De OR heeft VR zelfs weer terug de markt in gezet nadat het tig jaren geleden als niet haalbaar voor de consument wordt beschouwd.
Onzin, aculus rift had zijn bekendheid al ruim voordat facebook het overgenomen had.
Dit is ook gaaf voor NASA, dan kan de gewone mens ook eindelijk ervaren hoe het is om op de maan te lopen
Kijk, dat is nou een mooie ontwikkeling! Hoe vet is het (en ook nog eens handig) dat je hele ruimtes op een vrije simpele manier in een enorm 3D-model kan omzetten waar je vervolgens ook nog doorheen kan wandelen met je Rift o.i.d.

Kan ook heel erg interessant zijn om als trainingsapparaat te gebruiken. 1 keer de binnenkant van bijvoorbeeld je fabriek schieten, mogelijkheden er omheen programmeren en je kan je personeel al trainen voordat ze een stap in de fabriek hoeven te zetten.

Mooi product!
volgens mij is dit uit 1 perspectief en moet je het zien als een "good old" quicktime-vr experience. het heeft niets te maken met 3d modellen of het 3d-mappen van een ruimte zodat je daarna volledige vrijheid hebt om rond te lopen.

Het is meer dat je op vanaf het punt waar gefilmd wordt vrij kunt rond kijken, maar dus niet van dat perspectief kunt afwijken.

Al zou een techniek die daadwerkelijk de ruimte zou mappen en texturen heel er vet zijn en misschien dat het niet eens zo ver van ons verwijderd is. lijkt me dat je daarvoor een mix van normale en "kinect"-achtige cameras met wat processing voor zou kunnen gebruiken. zoals die experimentele tablet van google al de ruimte om je heen kan mappen. dat zou wel echt een volgende stap zijn.
Zoals jij het nu beschrijft is het niet meer dan een panorama shot op meerdere hoogtes. Lijkt me niet dat je daarmee 20 miljoen euro op haalt.

Ik kan het moeilijk terug vinden in het originele artikelen, maar het lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt.

Het unique selling point lijkt mij dan dat ze het geluid ook in 3D opnemen.

Een voorbeeld case die ze noemen is bijvoorbeeld dat je zelf op het podium staat als muzikant en een optreden eens vanuit die kant mee kunt maken. Dat lijkt me dan wel weer gaaf.

[Reactie gewijzigd door TimoVeld op 22 augustus 2014 10:16]

Echter heeft hij wel gelijk. Je moet het zien als een film waar je vrij in rond kunt kijken, maar niet in kunt bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een rondvaartboot in Amsterdam. Je gaat zitten en het is net of je op de rondvaart erbij zit. Of in een achtbaan.... anyway you get my point :)
Precies, een soort van bol met daarop 16 GoPro camera's eraan.
Kost alleen 19,9 miljoen meer...

[Reactie gewijzigd door ? ? op 22 augustus 2014 10:02]

Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht want het beeld zal in deze opzet verwerkt moeten worden tot 1 geheel ipv 16 losse filmpjes. Dan bereik je een heel ander doel. Het is dus niet zo simpel als "gewoon" even een paar camera's op een bol plakken.
Voor een tonnetje kan je wel een software pakketje vinden met die eigenschappen of een bestaande laten aanpassen.

De kosten zitten denk vooral in het productie proces opstarten etc.
Met Hugin, een open source pakket kan dit prima. Je hebt ook al commerciele software die dit kan en erg handig is voor de vfx industrie. Ik heb dit zelf al eens gedaan met 6 gopro's, er is niets spannends aan.

Ik snap ook voor geen meter dat ze hier geld mee hebben opgehaald, zal wel een vriendendienst zijn oid.
Mijn eerste gedachte was ook om het in te zetten als training voor bijvoorbeeld brandweer. Die kunnen een gebouwenverkenning doen zonder zelf in het gebouw te hoeven komen.
Er zit alleen een maar aan.
Het probleem is namelijk dat je het gebouw dan ook moet nabootsen in het echt. Als je in de virtuele wereld een trap op moet, moet deze er ook in de echte wereld zijn.
Anders kan je alleen maar op één niveau rondlopen en zou je door balustrades heen kunnen lopen.
Kun je één goeie reden geven waarom het leuk is voor de NSA?
Kun je één goeie reden geven waarom het leuk is voor de NSA?
Omdat alles waar de woorden "Amerika" en "Opname" in een paragraaf voorkomen automatisch iets met de NSA te maken moet hebben, d'uh 8)7
ICT bespreken = praten over NSA. Dat kan nu niet meer los van elkaar gezien worden anno 2014. Immers zuigt die organisatie alle informatie op. Dat is de 'I' in ICT. Dat is waar ICT toe geleid heeft, de NSA, onder andere.

Geen naïviteit meer mogelijk.En...is dit nog maar het begin?
Total Information Awareness: NSA kan met dergelijke technologie elke stedelijke omgeving scannen zoals google dat doet met Streetview, zonder dat ze google daarvoor nodig hebben. Ze kunnen elke shopping mall in gaan. Ze kunnen elk federaal gebouw in gaan en in principe elk bedrijf.

De reden dat ze dat willen is dezelfde als wanneer je een soldaat aan het6 front graag een goede detail kaart wil geven zodat hij niet ongeinformeerd is over de lokale situatie.

Mocht er dan een 'terreur aanval' zijn in een straat of een gebouw, dan hebben ze totale informatie van de omgeving en kunnen special forces virtueel rondkijken in de straat en de gebouwen. Ze kunnen in principe al van te voren zien achter welk bushokje, plantenbak etc. ze dekking kunnen zoeken of waar een flashbang te gooien. Daarna kunnen ze dat virtueel oefenen.

Daarom ontwikkelt men daar ook technologie om door muren te kunnen 'zien'. Ik geloof dat ze daar al veel mee kunnen.

Als je streeft naar TIA dan is elk gadget dat daarbij helpt handig. Men zal niets uitsluiten. Immers, waarom zou je een technologie uitsluiten? Alles is geoorloofd.

Er zal dus geen privacy bestaan en zelfs nieuwe gebouwen die gebouwd worden kunnen een bezoek krijgen van de NSA, in verschillende fasen van bouw, zodat ze het skelet van het gebouw kennen, de last minute wijzigingen die niet op een blauwdruk staan en het enige wat je daarvoor nodig hebt is een mannetje of vrouwtje met een gekke helm op. Kost haast niets. En dat zal niet alleen gedaan worden voor overheidsgebouwen of bedrijven, maar ook elke particuliere woning of woonblok zal op die manier bezocht worden. Wat daarbij helpt is dat een hele wijk eenvoudig gescand kan worden. Immers bestaat een flat uit allemaal dezelfde woningen.

De de koophuizen zijn allemaal hetzelfde, tenzij het een specifieke dure villawijk is waar mensen zelf een architect iets laten ontwerpen voor hun kavel. Maar ook dat kan gescand worden.
Er zijn nog maar heel weinig gebouwen waar de overheid geen plattegrond van heeft. In Nederland bijvoorbeeld moet je voor elke melding of vergunningaanvraag een plattegrond indienen. Die meestal eens per 5 jaar geüpdatet word na bijvoorbeeld een bezoek van een milieuinspecteur. Dat lijkt me een stuk accurater dan om de zoveel jaar een helm door een gebouw laten wandelen.
Ik snap het nog steeds niet hoor, maar misschien ligt dat aan de Pavlov-reactie die dit waarschijnlijk is op de woorden VS en camerasysteem? Dit ding haal je door een ruimte heen, laten we zeggen een restaurant. Hoe wil de NSA die beelden dan gebruiken om mensen te bespioneren? Het enige wat ze weten is dat een bepaalde groep mensen op het moment van het nemen van die beelden in dat restaurant aanwezig was. Maar wat zegt dat over een uur later? De volgende dag? Een week of maand later? He-le-maal niks.

Dus wat aan deze uitvinding is er nou zo ideaal voor de NSA?

Ik vraag me af of Google deze techniek ook gaat gebruiken in streetview. Lijkt me voor hun ook een erg mooie techniek, hoewel het waarschijnlijk vrij veel opslag vereist vergeleken met de 2D-gestitchte foto's die ze nu gebruiken.
Ik zie al een man in zwart gekleed door mijn woning kruipen met zo'n enorme stellage op zijn rug gemonteerd..... lekker onopvallend.

Openbare gelegenheden en hele stadscentra hangen al jaren vol met CCTV's en andere 360 camera's. Boven de snelwegen wordt fanatiek gefilmd. Vrijwel alle winkels en restaurants hangen al vol met camera's waarvan het overgrote deel al op internet (meldkamer) staat aangesloten.

Zal me niet verbazen als ook bij deze recorders/streamers al backdoors zijn ingebouwd waardoor onze mysterieuze vrienden kunnen meekijken.

Ontopic: Leuk initiatief, ik wacht op de miniaturisatie hiervan in een uitschuiflens op een smartphone. Leuke manier om je vrienden op vakantie mee te laten kijken in 360 Graden 3D. Of een Skype meeting aan een virtuele tafel waarbij je de sprekers echt aan kunt kijken.

Kan niet wachten tot ik mijn eerste Oculus kan bestellen!
ze hebben ook al een programma genaamd monstermind

dit programma kan uit zichzelf zonder menselijke input cyper-attacks opsporen en uitschakelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True