Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canon werkt aan camerasysteem dat sportwedstrijden om kan zetten in 3d

Door , 21 reacties

Canon werkt aan een systeem van camera's en software waarmee bijvoorbeeld sportevenementen omgezet kunnen worden in 3d-beelden. Dat moet het mogelijk maken om vervolgens vrij rond te bewegen met een virtuele camera.

Canon noemt de techniek Free Videopoint Video System. Volgens de Japanse camerabouwer werkt het door camera's met een hoge resolutie rondom in een stadion te plaatsen. De camera's zijn in een netwerk met elkaar verbonden en registreren een evenement vanuit verschillende standpunten.

Het systeem moet het mogelijk maken om vervolgens de beelden weer te geven als ruimtelijke 3d-beelden, waarbij gebruikers een virtuele camera kunnen draaien en vanuit alle hoeken kunnen kijken. Het eindresultaat is geen video, maar een 3d-weergave.

Technische details over het systeem geeft Canon verder niet. Wel zegt de camerabouwer dat het onderzoekt of het systeem ook in te zetten is voor het trainen van teams en atleten. Canon gaat het systeem in november demonstreren op de Inter BEE 2017-beurs in Japan.

Promotievideo van Canon Free Videopoint Video System

Intel heeft een vergelijkbare techniek, nadat het in 2015 Replay Technologies overgenomen had. Het systeem van Intel heet 360 Replay en wordt onder andere ingezet bij basketbalwedstrijden in de VS en sinds eind vorig jaar in de Spaanse voetbalcompetitie La Liga. Het Intel-systeem wordt alleen gebruikt voor herhalingen en op het moment dat de virtuele camera draait, wordt het beeld stilgezet. Canon lijkt met zijn systeem bewegende 3d-beelden mogelijk te willen maken.

Promotievideo van Intel 360 Replay-systeem

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-09-2017 • 11:35

21 Linkedin Google+

Reacties (21)

Wijzig sortering
Leuk systeem en komt neem ik aan puur aan op cpu kracht om beelden samen te voegen vanuit de stand waarop je ze wil zien.

Ben bijvoorbeeld benieuwd hoe het systeem omgaat met als er zonnestraling/schaduw is. ene hangt net in de zon ander niet.

Daarnaast zal een regisseur de camerapositie moeten bepalen om 1 beeld naar de kijker te geven. Zelf je camera hoek bepalen met tig andere kijkers zal te veel computerkracht kosten (op dit moment) lijkt me.

Maar goed leuk systeem dat het intel systeem een stapje verder neemt.
eens de scene gerenderd is, is alle informatie bekend en verbruik je een pak minder processing power. Op een veld is licht misschien een probleem, maar in de zaal (zoals dus al gebruikt wordt in de NBA) is dat geen bekommernis, aangezien er van overal egaal verlicht wordt.
Het bewerken zal hier neem ik aan realtime gebeuren.
Geeft het geheel 'n beetje een FIFA-gevoel :+

Knappe technologie maar tegenwoordig zijn de filmtechnieken die ze bij grote wedstrijden gebruiken toch al zo ontwikkeld dat je de goals van de mooiste hoeken kan zien en enhanced zijn met virtuele lijnen en aantekeningen.
Ben ik wel met je eens alleen ziet dit er veel vloeiender uit dan FIFA of PES. Als een voetbal game er ook zo uit gaat zien/voelt ben ik de eerste die het spel koopt.

Het eerste wat ik mij namelijke dacht, handig voor game-ontwikkeling. Vraag mij wel af of je de bewegingen die je hier ziet om te zetten zijn naar gestuurde 3D modellen ipv de 'freefloat' 3D dat het nu is.

Interessant
Het Nederlandse bedrijf Scisports kan al 3D beelden genereren voor een voetbalwedstrijd met BallJames. En het systeem wordt al gebruikt voor het trainen van voetbalteams.

Dus straks een nieuwe concurrent erbij met Canon.
nice, maar kan dit niet ook gedeeltelijk voor gewone sportwedstrijden op tv gebruikt worden. Nu vaak bij voetbal lijkt het vaak nog of een bal richting de goal gaat en blijkt dan ver naast te gaan. Maar door de cameraopstelling is dat dan niet te zien.
Dat zou op te lossen zijn met 3D TV, dus 2 cameras per locatie
Het filmpje van Intel vind ik erg fraai overigens!
Als tijdens een schot ofzo de camera zou draaien dan zou het ook opgelost zijn. Dan is 3D ook niet nodig. En lijkt mij dat dit met zon systeem ook kan.
Het lijkt mij in principe dezelfde technologie die Google gebruikt voor het genereren van 3D beelden van steden door opnames vanuit een vliegtuig te combineren, zie bijv. https://www.google.nl/map....12h,68.81t/data=!3m1!1e3
Maar ook volgens mij dezelfde techniek die Microsoft bij z'n hololens kamers gebruikt in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=7d59O6cfaM0
Toch vind ik het filmpje bij Intel beter overkomen. Ik vind de 3D rendering toch nog te storend om er fatsoenlijk naar te kijken. De personen worden wazig en krijgen een zwarte blokkerige rand om hen heen en zodra ze bij elkaar komen op het einde in dat filmpje wordt het een groot blok alsof ze samensmelten. Dat is niet prettig om constant naar te kijken, het voelt alsof je naar een FIFA replay zit te kijken en dat geeft wat mij betreft echt minder spanning dan de emoties die je ervaart van de spelers als je ze scherp ziet als mensen(!). Ze mogen dus nog heel wat ontwikkelen voordat het daadwerkelijk ingezet gaat worden wat mij betreft...
Hoe vet zou het zijn om in VR real-time een speler naar keuze te kunnen vervangen tijdens een wedstrijd als game?

Is natuurlijk lastig als de speler de bal naar links speelt i.p.v. naar rechts als de gamer dat zou doen...
In VR op het veld rondlopen (vliegen) is ook al vet, lijkt me.
Intel deed dit ook al tijdens de MLB All-Star Game 2016 super vet om te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=NhVrfFlqtn4
Wel leuk om dan met een VR bril midden op het veld te staan
Lekker met je controller op je xbox voetbal kijken.
Nu nog alle spelers een helm met cam op hun kop voor first person view en hud zodat we met zn allen commentaar kunnen geven op het slechte spel.
..maar zal wel niets worden, want koppen met een helm is lastig.
Nee slecht apparaat en google was een van de laatsten met een headsup displaybril
Maar dit is tof zeg, zo kan je de kijker zelf laten bepalen wat die wilt zien, van welke hoek.
ook handig voor de scheidsrechter, die kan dan van elke hoek bekijken of er iets goed/fout gegaan is.

Maar lijkt me dat dit niet alleen inzetbaar is voor voetbal.

Google zal vast wel ook zo'n systeem willen hebben, om op bepaalde plekken te zetten, realtime Google Earth...
Real-time mee-race tijdens de F1 GP van ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*