Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

De Australische vliegtuigmaatschappij Qantas gaat experimenteren met het aanbieden van vr-brillen aan passagiers voor in-flight entertainment. Zo kunnen passagiers bijvoorbeeld films gaan kijken op de vr-bril van Samsung.

Voor het drie maanden durende experiment gebruikt Qantas de recent uitgebrachte vr-bril van Samsung, de Gear VR. Daarop zet het onder meer voor de vliegtuigmaatschappij gemaakte software om een landing van een vliegtuig vanaf de grond te zien of de lounge op het vliegveld van Los Angeles te verkennen.

Qantas werkt ook samen met Jaunt om software te maken voor virtual reality, al is het onduidelijk wat Jaunt precies zal doen. De vliegtuigmaatschappij biedt de dienst aan vanaf half februari in de First Class Lounge op de vliegvelden van Sydney en Melbourne en vanaf half maart op vluchten met een Airbus A380 voor passagiers met een First Class-ticket.

Gear VR bij Qantas

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Klinkt wel interessant, maar ik zou bang zijn voor misselijkheid en zo. Daar hoor je toch al over met vr brillen, dus ik ben benieuwd
Dat zal meevallen. De misselijkheid bij brillen en 3D applicaties komt doordat je ogen beweging opmerken, maar je binnen oor die beweging niet voelt. Die discrepantie zorgt ervoor dat je lichaam denkt dat je vergiftigd bent waardoor het zegt dat je moet overgeven om het 'gif' uit je systeem te krijgen.
In een vliegtuig voel je die beweging wel en daarom kan ik me voorstellen dat die misselijkheid juist MINDER wordt.

Uitleg over die sickness: http://kotaku.com/5869607...the-meds-used-to-fight-it
Wat ik hier ook een interessant artikel over vind is deze:

http://qz.com/192874/is-t...ft-designed-to-be-sexist/

Het blijkt dat vrouwen vaker last hebben van misselijkheid met 3D brillen dan mannen. Dat komt door de manier waarop de 3D weergave wordt gesimuleerd. De brillen maken gebruik van het feit dat als iets naar je toe komt het groter lijkt te worden. Dit is de manier waarop de meeste mannen 3D zien. Er is echter een andere manier waarop mensen 3D kunnen zien, wat te maken heeft met de verandering in schaduw op het object, wat de meeste vrouwen gebruiken om 3D te zien. Dit wordt echter niet gesimuleerd door de 3D brillen. Het artikel beschrijft dit probleem gedetailleerder.

[Reactie gewijzigd door jenshaak op 29 januari 2015 13:00]

Lijk mij dat omdat de afstand waar op je ogen moeten focussen ook een rol mee speelt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Accommodation_(eye)

Je ogen moeten met de huidige VR brillen altijd op dezelfde afstand focussen.
Als ze nu ook eye-tracking inbouwen zodat de brill weet waar je naar kijkt dan zou een omgekeerd autofocus systeem in de lens(en) de focus afstand tot het scherm kunnen aanpassen aan die van het onderwep waar je naar kijkt. ook zou de software een Depth Of Field op de render kunnen toevoegen zodat alles op die afstand scherp wordt in dat plaatje.

Uiteindelijk zullen ze de werkelijkheid steeds dichter benaderen maar dan komt er een ander probleem. Als iets heel echt lijkt, maar net niet is, dan ervaar je het als nog meer nep en krijgen sommige mensen een afkeer tegen het gepresenteerde beeld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley

Zelf heb ik al met Google Cardboard gespeeld en ik wordt er niet misselijk van. Uiteindelijk een app gebruikt die het camera beeld 2x op het scherm zet, de bril op gezet en vervolgens gaan rondlopen. Dit is heel erg vreemd om te doen, bij de eerste stappen heb je het gevoel dat je gaat vallen. Na even oefenen gaat het al beter. Sommige collega's konden er totaal niet tegen en anderen doen het zonder veel problemen.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 29 januari 2015 16:07]

Er zijn overigens meerdere vormen van motion sickness.
  • Je ziet geen beweging, maar voelt het wel. (boek lezen in de auto, klassieke airsickness)
  • Je ziet beweging, maar voelt het niet. (vr headsets, oculus, samsung, etc...)
  • Je ziet beweging, en voelt beweging, maar ze komen niet overeen. (lang in een auto op slecht wegdek)
Motion sickness kan dus ook optreden ajs het beeld van de beweging en het gevoel van de beweging allebei aanwezig zijn, maar niet overeenkomen.

Als je dus in een vliegtuig zit en met een vr headset een erg actieve film gaat kijken of een game gaat spelen, kan het nog steeds optreden omdat alles met elkaar gaat conflicten en het effect misschien zelfs versterkt. Maar dit verschilt natuurlijk per persoon.
Het lijkt me als de beweging van het vliegtuig (in het algemeen nog relatief subtiel) niet matcht met de waargenomen bewegingen op de bril, je nog evengoed motion sickness kunt krijgen.
Laat staan in een vliegtuig, waar sommige al een raar gevoel van kunnen krijgen in hun maag...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 januari 2015 11:04]

Tijdens het stijgen en landen kunnen de passagiers een ritje in een virtuele achtbaan maken. Dat zou moeten schelen tegen eventuele misselijkheid. ;)
Als ze de motion sickness onder controle kunnen houden lijkt me dit een leuk idee. Zelf heb ik er namelijk met de Rift gigantisch snel last van.
De misselijkheid bij brillen en 3D applicaties komt doordat je ogen beweging opmerken, maar je binnen oor die beweging niet voelt. In een vliegtuig voel je die beweging wel en daarom kan ik me voorstellen dat die misselijkheid juist MINDER wordt.
Denk je ? En als die bewegingen totaal niet overeen komen ? Vliegtuig beweegt (gaat een bocht in) of norg erger je hebt een luchtzak terwijl dit niet wordt meegenomen in je VR-setje...
Ik denk dat we dan al helemaal kotszakjes nodig hebben, met het nadeel dat je die niet zo snel kan pakken aangezien je zo'n ding op je neus hebt :P
Zal meevallen denk ik. Je binnen-oor voelt wel beweging maar bepaalt die richting niet. Je ogen bepalen die richting en bij een sluitend systeem zoals een VR-bril is dat enkel het beeld van die bril. Je oor voelt beweging maar kan het niet bommen of dat 'helemaal' of juist niet klopt.
dus jij zegt dat iemand ook niet misselijk kan worden in de achtbaan als ie gewoon zijn ogen sluit ? Ik heb het anders wel degelijk mis zien gaan ;)
Dat is niet wat ik zeg. Als je je ogen dichtdoet in de achtbaan dan heb je dus wel het gevoel dat er beweging is maar ziet het niet. Dat is waar het fout gaat.

Bij een VR bril zie je echter wel iets. Ogen dicht en een VR-bril is dus ook absoluut niet hetzelfde. Los daarvan, een achtbaan is ook een hele fysieke beproeving door bochten en G-krachten... Niet echt te vergelijken met normale voertuigen.
Zal meevallen denk ik. Je binnen-oor voelt wel beweging maar bepaalt die richting niet. Je ogen bepalen die richting
knap hoe je hier de medische wetenschap vooruit helpt.
Kun je ook uitleggen hoe een blinde weet naar welke kant hij moet grijpen als hij valt?
Is niet de enige reden, wat ook meespeelt is dat de hoek van je ogen (ten opzichte van elkaar) vertelt dat een object ver weg is, terwijl de scherpstelling van je ogen (op het scherm dichtbij) je vertelt dat het toch echt dichterbij is. Dit draagt ook nog bij aan het conlict van signalen. Dit zal helaas niet zo snel kunnen worden verholpen.

Plus dat dat van die bewegingen alleen maar opgaat als de bewegingen van het vliegtuig enigszinds overeen komen met wat er in je vr gebeurt.
Als het goed is stellen je ogen gewoon scherp op oneindig (daar zorgen de lenzen in de VR-brillen voor). Wat volgens jou stelling een probleem zou kunnen zijn is dat het object dichtbij weergegeven wordt terwijl je ogen ver weg scherp gesteld zijn, maar volgens mij speelt dat niet. Bij andere optische instrumenten waar je ogen op oneindig scherpstellen terwijl het object dichtbij lijkt, wordt je ook niet misselijk.
Of juist dubbel zo erg omdat ze het omgekeerde van elkaar (kunnen) doen
Als de bewegingen niet overeen komen, dan is het ook niet goed. Dus als je een trap op loopt, en het vliegtuig zakt klopt dat ook niet.

Dan word je dus ook misselijk.

Aan het plaatje te zien zul je wel de duurste klassen moeten kiezen om het te proberen.
Motion sickness, reisziekte of bewegingsziekte ontstaat door het niet overeenkomen van hetgeen we zien en hetgeen ons evenwichtsorgaan ons doorgeeft.
Met een VR bril komt dit evenmin overeen (tenzij de beelden uit de VR bril volledig overeenkomen met de bewegingen van het vliegtuig).
Het lijkt me dan ook sterk dat er minder last zou zijn van reisziekte met een VR bril in het vliegtuig.
Dat was voornamelijk de oudere versie van de Oculus Rift, de nieuwste Development Kit heeft daar al veel minder (tot geen) last van! Dat heb ik zelf ook heel erg gemerkt.

Ontopic: Dit is iets wat ik elke keer zit te denken als ik in de bus of het vliegtuig (vliegende bus) zit. Het leek me zo vet om bijvoorbeeld op de ramen een AR display te hebben met informatie over de omgeving etc! Met VR kan dat ook goed!
laten we zeggen dat dat per persoon afwisselend is... ik heb een DK2 te leen gehad voor een week en ik had er weinig last van maar mijn vriendin, haar moeder en mijn baas hadden er echt wel last van... Een andere "proefpersoon" weer niet, dus op 5 mensen hadden er 3 last van in mijn kleinschalig experimentje...
Het punt is niet zozeer een DK1 of DK2 (hoewel DK2 er minder last van heeft door extra tracking) , het is de content die gebruikt.

Als je bijvoorbeeld content hebt waarbij de "camera" of je personage ongecontroleerde bewegingen maakt wordt je heel snel motion sick.
Heb je daarintegen een app waarbij je echt ELKE beweging zelf moet doen, met je hoofd of rondlopen o.i.d, dan is het effect al VEEL minder.
dat laatste (rondlopen) gaat niet werken in een vliegtuig natuurlijk...
Alle tech-demo's die ik heb gedaan waren zittend en je was altijd in controle van de personage zijn viewpoint, dan nog hadden eerdergenoemden er last van...
Het werd inderdaad erger bij de rollercoaster-demo's, waar je geen controle hebt over de voorwaartse beweging maar nog wel over de kijkrichting en "ongecontroleerde" bewegingen...
Laat die bewegingen nu net iets zijn wat je niet kan controleren in films.
Tof idee, maar ik denk dat het in de praktijk (voor films althans) niet echt werkbaar is, in een vliegtuig!
Het idee van dat soort toepassingen is meer dat je de film bekijkt als bezoeker in een virtuele bioscoop met 3d-effecten. Je kan dus wel rond kijken in die bioscoop en zodoende nog enige controle uitoefenen.
Dat bedoel ik dus, je moet zelf die controle hebben.

En ik bedoel niet echt fysiek rondlopen, maar in ieder geval dat jij het zelf bepaald met een controller.
Met G-Sync of Free Sync support eneen hogere resolutie zal de motion sickness zeker afnemen. Ik zelf had met de DK2 geen last waar ik dat met de DK1 wel had.
Hoe dan ook lijkt het mij heel erg vet om het vliegtuig vol te plakken met fisheye camera's dat de omgeving rond het vliegtuig realtime tot een virtuele omgeving gerendered kan worden zodat je met je VR bril het idee hebt dat je superman bent, ik zou de hele vlucht mn bril niet afzetten waarschijnlijk.
Het van groot (onderschat) belang dat je een IDP profiel per persoon aanmaakt.
been there done that...
Nou, ik heb de DK2, en ik moet je eerlijk zeggen dat het ook behoorlijk aan de demo zelf ligt, want met sommige 'spellen' kan ik het amper 5 minuten volhouden, maar bij andere heb ik totaal geen probleem.. 1 van de redenen denk ik wel, is dat de 'calibratie' gewoon ruk is, en dan bedoel ik daarmee het proces om de bril snel en goed in te stellen voor de betreffende persoon.. Als de IPD instellingen niet precies goed staan, denk ik dat je al veel sneller last zult krijgen van motion sickness..
Maar wat er vaak gebeurd, is dat de bril 1 keer wordt ingesteld op 1 persoon welke er dan veel minder last van heeft, en dan wordt de bril zonder opnieuw in te stellen aan iemand anders gegeven die dan wel veel meer last hiervan heeft...
Zit je in de bus of vliegtuig. Word je gezakkenrolt omdat je niks ziet. Zie totaal geen toekomst in die dingen.
In dat opzicht is AR op de raampanelen wel een prettiger idee. Je kan dan ook makkelijker je aandacht weer op iets anders richten, bijvoorbeeld wat er om je heen (in de echte wereld) gebeurt.

[Reactie gewijzigd door paoper op 29 januari 2015 11:42]

Inderdaad.. ik word ook knettergek van al die zakkenrollers op vluchten 8)7

Weet je wat mensen veel doen op lange reizen? Slapen.. kun je ENORM goed bestolen worden.. of nog erger! Ik zie dus ook totaal geen toekomst in slapen. Levensgevaarlijk.
De VR ervaringen op deze brillen zullen vooraal passief zijn. Niet dat je zelf gaat lopen of iets dergelijks. Bij laatst genoemde heb je veel eerder last van motion sickness.
Dat is opgelost met een Microsoft Hololens. Die is er alleen nog niet.
Dat hoeft met de Hololens niet zo te zijn, als jij je hoofd beweegt en je augmented reality beelden gaan niet snel genoeg mee, dan zal hetzelfde gebeuren.

Ook is jouw statement hetzelfde als wanneer ik zou zeggen.
Dat is opgelost met de Oculus CV. Die is er alleen nog niet. Van iets wat er niet is kun jij niet concluderen dat het de oplossing is.
Jawel, want reviewers hebben de Hololens al kunnen testen.
Met de Hololens zie je nog steeds ook de omgeving om je heen. Met een VR gesloten bril niet. En raakt je lichaam in de war. En wordt je er eerder moe van. Zaken die gerelateerd zijn aan de techniek.
Alleen is de Hololens geen VR-bril maar een AR-bril.
hololens en rift zijn 2 verschillende producten, de 1 is vooral VR de andere vooral AR...
Zo wordt er veel mogelijk. Door niet meer per stoel een videoscherm te hoeven inbouwen krijg je veel meer mogelijkehden om de kosten die daarmee bespaart worden te steken in meer/uitgebreider/nieuwer aanbod. Uiteindelijk kan dit ook extra zaken doen zoals een beter/duidelijker rampenplan o.i.d.

Mogelijkheden zijn sowieso eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan een "app" die het vliegtuig weghaalt en in combinatie met zoiets als Google Earth je landschap vanuit de lucht laat zien. Zoiets zou natuurlijk heel vet zijn!
Camera's rondom de vliegtuigen die je kan bekijken met die bril bijvoorbeeld :)
Dat zal niet snel meer gebeuren.

Ergens eind jaren tachtig heeft een maatschappij eens een camera geïnstalleerd zodat de passagiers vanuit het pilotenstandpunt opstijgen en landen mee konden volgen op de monitoren in het toestel. Dat vliegtuig is tijdens het opstijgen op/tegen een loods gecrasht, de passagiers hebben dus hun eigen dood letterlijk zien aankomen.

De live-video van de vlucht is toen weer afgevoerd. Het blijft een cool idee, maar dergelijke livebeelden kunnen sommige passagiers ook onnodig zenuwachtig maken bij het zien van onschuldige bewegingen van het toestel.
Praktisch elk modern vliegtuig heeft meerdere camera's aan de buitenkant die je tijdens je vlucht kunt opvragen op het entertainmentsysteem. :)
met wat voor luxe vluchten reis jij? ik heb vaak genoeg gevlogen, maar dit nog nooit gezien, laat staan een entertainmentsysteem (afgezien van een mini schermpje voor een film)
Vakantiecharters, ook wel "blik vlees" genoemd hebben dat niet nee. Normale lijnvluchten wel (ook economy). In een KLM Boeing 777-200/300 zit een microscopisch klein schermpje (5 inch ofzo) waar je je entertainment op kan kijken, en je kan ook kiezen voor de "in flight cameras". Airbus A380 zelfde verhaal, alleen hebben die bij Emirates een 13" HD scherm :9
Oh, dat wist ik niet. Ik vlieg niet vaak (keertje per jaar ofzo) en dan nog met de verkeerde maatschappijen blijkbaar. Of met de verkeerde toestellen... :+
huh een scherm of een een VR bril.....de investering is er....dus kosten besparen zal wel meevallen, die schermen zijn veel goedkoper dan de VR brillen!

De mogelijkheden zijn idd zeer uitgebreid, maar we hebben de helft van de mogelijkheden nog niet eens bedacht, dus ook daar zal eerst wat tijd overheen moeten gaan...vraag me af of het niet gewoon te vroeg is om dit soort zaken uit te rollen!
Nou nee, als je die VR brillen hebt dan is het enkel voor de mensen die dus die VR bril huren voor de reis. Bovendien hoef je die brillen alleen aanwezig te hebben in vliegtuigen die ook vliegen niet die (tijdelijk) buiten gebruik zijn. Ze zitten niet langer gebonden aan één vliegtuig.
Daar zijn gewoon cameraatjes voor onder de buik van het vliegtuig. Emirates heeft zoiets. Veel goedkoper en bedrijfszekerder en geen internet nodig.
Door niet meer per stoel een videoscherm te hoeven inbouwen krijg je veel meer mogelijkehden om de kosten die daarmee bespaart worden te steken in meer/uitgebreider/nieuwer aanbod.
Het is natuurlijk wel zo dat die schermpjes in de stoelen heel goedkoop zijn geworden.
Wordt een duur grapje dan of wordt de vlucht opeens 300,- duurder voor verhuur van een NOTE4?
Want niet iedereen heeft een NOTE4 dus hoe gaan ze het oplossen?

Wil liever een universeel iets wat niet ten koste gaat van de prijs/vlucht vergelijking.
Mwah, gezien dit enkel First/high en raffles class zal zijn, denk ik niet dat die mensen die daar in zitten zich enigszins drukmaken over een beetje meerprijs om iets te huren ;)
Maatschappijen verdienen verreweg het meest aan business en first class tickets, die duizenden danwel 10k+ kosten. Al gaven ze een gear vr met note weg, dan nog zou er flink aan verdiend worden. Maar goed, dit zorgt er weer voor dat de economy tickets relatief goedkoop verkocht kunnen worden (soms onder de kostprijs). Als dit goed werkt ben ik benieuwd of het ook voor lagere klassen geintroduceerd gaat worden.
Dan zal er altijd wel een andere maatschappij zijn die dit niet aanbiedt en gewoon voor de laagste prijs gaat. Concurrentie is tegenwoordig moordend onder vliegmaatschappijen.
Maar goedkopere (charter maatschappijen) bijvoorbeeld is weer een issue qua veiligheid en opleiding van de piloten. Je wilt immers in een vliegtuig zitten met ervaren piloten, om dan de tickets goedkoper te maken omdat de Gear-VR aangeboden wordt om de extra kosten te bekostigen dat wil je ook niet.

Dan liever zonder VR en een beter opgeleide crew (vliegtuig design faults niet meergerekend) of iets wat mankeert aan het toestel , (maar bij charter vluchten ook niet altijd even goed geregeld ''onveilig'' tegenover de KLM of Lufthansa bijvoorbeeld)
Dat is onzin. Chartermaatschappijen zijn helemaal niet minder veilig en piloten niet minder ervaren. En het blijft een cliché, maar vliegen is veel veiliger dan autorijden, en het wordt ieder jaar veiliger.

Edit: Dat geldt ook voor LCCs trouwens.

[Reactie gewijzigd door Maruten op 29 januari 2015 11:43]

360 graden camera aan de buitenkant van het toestel en live streamen naar die brillen? Mooi uitzicht onderweg ipv dat kleine raampje?
En dan dat raampje maar direct weglaten. Dat is een structure verzwakking van de romp. Deze weglaten zorgt voor een sterkre en lichtere constructie.
Ook voor economy? Lijkt me net echt leuk dan.
Volgens de bron ziet het er naaruit dat dit enkel zal beschikbaar gesteld worden voor "International First Lounges as well as in the First Class cabins".
Uiteraard kan dit nog veranderen in de toekomst, maar de raampjes weglaten zal er niet meteen inzitten. Tenzij natuurlijk dat een deel al weglaten ook al helpt.
In de Enconomy Class?
Dat gaat niet gebeuren zolang er een dure Samsung Note 4 inzit.
Dan kunnen de stewards en stewardessen eerst alle brillen controleren of de Note 4 niet meegepikt wordt ;-)
Je krijgt tegenwoordig niet eens meer een hoofdtelefoon in bruikleen in de economy class, laat staan een dure VR bril!
Ach... als je nu in een wide body jet kijkt hoeveel mensen iets kunnen zien door een raampje, dan is dat ook maar een fractie van het aantal passagiers. In die dingen zit je al met 7 tot 10 personen naast elkaar. Daarvan kunnen eigenlijk alleen de buitenste vier iets zien.

Maar goed, tegen de tijd dat dat soort vliegtuigen op de markt zijn (voor zover ik weet is geen van de bouwers hier mee bezig) zijn we al weer minstens tien jaar verder. Een VR bril (mocht je daar enorme behoefte aan hebben) kost tegen die tijd ook geen drol meer.
Zonder ramen worden mensen gek. Vroegen zaten er ook geen ramen in metro's maar die hebben ze er in gezet omdat mensen claustrophobisch werden.

Teven wordt het vliegtuig niet zoveel zwaarder. Scheelt misschien 1-5%? En sterker.. mja.. ik weet niet hoeveel sterker je het vliegtuig wilt maken en waarvoor? Bij een crash zou het vrij weinig uitmaken ;)
Een sterkere constructie heeft minder last van metaalmoeiheid en dergelijke structure problemen, en gaat dus langer mee (lagere afschrijving dus). Raampjes in de romp zorgen voor grotere spanningen in het materiaal, die scheurtjes kunnen veroorzaken, vooral bij de hoeken. Daarom zijn ze ook al afgerond. Daar moet je op inspecteren. Inspecties kosten tijd en dus geld. De zwakke plekken die veroorzaakt worden door raampjes moeten vervolgens ook nog eens opgevangen worden door verstevigingen in het frame, wat zorgt voor extra gewicht. Het is niet zozeer de raampjes zelf die zwaarder zijn, maar de zwaardere constructie van het frame er omheen.

Groter gewicht leidt tot hogere brandstofkosten. Te inspecteren plaatsen leidt tot langere en duurdere inspecties, en meer tijd dat een toestel aan de grond staat in plaats van in de lucht hangt. En grofweg geldt: een toestel aan de grond kost geld, een toestel in de lucht levert geld op.

[Reactie gewijzigd door ATS op 29 januari 2015 12:36]

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe een vliegtuig in elkaar zit hoor ;) Ik heb daarvoor al een opleiding achter de rug. Maar alles wat jij zegt weegt niet op tegen het feit dat je met je eigen ogen het raam uit kan kijken.
Dit en ik zou ook wel graag willen weten hoe buiten eruit ziet met mijn eigen ogen. Waarom zou ik een filmpje vertrouwen, ze kunnen dan net zo goed een paar vluchten tapen en opnieuw en opnieuw draaien.
En sterker.. mja.. ik weet niet hoeveel sterker je het vliegtuig wilt maken en waarvoor? Bij een crash zou het vrij weinig uitmaken ;)
Ze maken het vliegtuig natuurlijk inderdaad alleen maar lichter. Het vliegtuig is al zo sterk als het moet zijn. En ook niks sterker, want daar wordt het maar zwaarder en dus duurder van (zowel productie als in gebruik).

Als het 5% zou zijn, dan denk ik dat dat toch al gauw interessant is. De concurrentie in de luchtvaart is moordend en als je een paar procenten kunt besparen op brandstof, dan is dat zeker de moeite waard.

Maar zoals je al zei, passagiers zouden niet snel te porren zijn voor een vliegtuig zonder ramen. Die dingen zijn nu al claustrofobisch genoeg.
Zoiets lijkt me wel aardig: het nieuwe vliegen zonder ramen.html
Je moet dan geen hoogtevrees hebben.
Voor Spaceman89: Je hebt waarschijnlijk heel snel door als de beelden niet overeenkomen met de beweging van het vliegtuig.
betwijfel of de overgroote meerderheid hier op zit te wachten...
Inderdaad hoogtevrees maar ook afleidend, het gevoel dat je geen controle hebt over wat je ziet (en da's pas lullig als je continu naar iets zit te kijken wat je geen fijn gevoel geeft)...
Nee ik zie de echte voordelen er niet van in...
ze willen VR-brillen dus gaan inzetten als een soort prive bioschoop
ze willen VR-brillen dus gaan inzetten als een soort prive bioschoop
Dat is een veel beter alternatief dan een schermpje in de stoelleuning voor je.
je hebt ook al van een soort 1 person only video brillen.

kosten wel rond de 200$ en zijn alleen in china te bestellen
YES!
Het lijkt een mooie idee om deze VR-brillen tijdens vluchten gebruiken, voor veel mensen zal het een betere ervaring zijn dan gewoon een 2D scherm kijken. Een stuk privacy - niemand anders kan meekijken.
Er zijn natuurlijk ook nadelen.
Ik ben benieuwd of het gratis zal zijn, waarschijnlijk niet ...
niet iedereen zal deze ervaring voorlopig kunnen ervaren.
Alleen de hoge piefen die 1st class vliegen zullen ''voorlopig'' nog dit kunnen meemaken.
Interessant aan dit experiment is:
Als gebruikers het acceptabel vinden om een vlucht lang met zo'n bril op te zitten, is het dan nog wel nodig om naast elke rij stoelen een raam te monteren?
(zou veel massa, verzwakking van de constructie en kosten schelen.)
Je kunt klanten met een (gewone) bril ook niet zeggen dat ze 10 uur lang met hun neus op een kale zetel moeten kijken of anders maar contactlenzen moeten kopen..
Het zou een grote verbetering zijn ten opzichte van de vaak kleine schermpjes met een kijkhoek van nul graden. Maar inderdaad is het misselijk maken weer een nadeel.
Met de piloot meekijken tijdens een vlucht wordt nu ook makkelijker. Hoef je geen mensen meer mee te nemen naar de cockpit :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True