Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Samsung heeft de Nederlandse release van zijn virtual reality-headset Gear VR in Nederland uitgesteld. Waar de release eerst gepland stond voor ergens deze maand, gebeurt dat nu pas begin volgend jaar, zo laat de fabrikant weten.

De reden van het uitstel van de Gear VR is onbekend: de virtual reality-headset is al wel verkrijgbaar in de Verenigde Staten. De release in Nederland stond gepland voor deze maand, maar Samsung heeft die even uitgesteld, schrijft AndroidPlanet. De fabrikant houdt het nu op het 'eerste kwartaal van 2015'.

Het 199 euro kostende apparaat komt voort uit een samenwerking van Samsung met Oculus, bekend als maker van de Oculus Rift-prototypes. De bril werkt alleen met de Galaxy Note 4, die in de houder moet worden geschoven. Daarna start de software, waarmee gebruikers virtuele werelden kunnen verkennen of games kunnen spelen met de 50 euro extra kostende gamepad.

Gear VR

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

De bril werkt alleen met de Galaxy Note 4, die in de houder moet worden geschoven
Dus dit is gewoon een soort van headset waar je een telefoon in schuift, die telefoon zorgt voor het beeld? 250 euro voor iets dat maar met 1 telefoon werkt (en voor andere phones al steeds meer 'made in china' spul voor komt).. niet bepaald VR-waardig.
Ik vind het ook erg duur voor wat het is.
Zeker als je zoiets als dit kan kopen in de plaats:
http://www.dx.com/p/color...-smartphones-black-336607

Kan je eender welke (krachtige) smartphone in steken, en het kost minder dan 20.

Toegegeven, je hebt geen ingebouwde mogelijkheden om je telefoon te besturen bij de Color Cross. Maar 180 euro extra ophoesten voor een trackpad en een paar knoppen is belachelijk duur naar mijn mening. En dan werkt het ding ook nog eens alleen met een Galaxy Note 4. 8)7
Lees je in voordat je commentaar hebt. Op GoT is het doen van research verplicht. Dat mag van mij voor de Frontpage ook wel ingevoerd worden.

En OT: De GearVR bevat low latency motion sensors, een touch pad, focus dial, goede lenzen, knoppen, goede ergonomie, dus het is niet te vergelijken met cardboard of een plastic equivalent uit China.
Je vergeet een aantal belangrijke componenten in de gear, zoals de rotatie sensoren van Oculus en de speciale API's in de Note die samenwerken met de mobile SDK van Oculus die je dus in de Note+Gear terug vind. Al met al leverd het een ervaring op die par is aan de huidige DK2, iets dat - ondanks de hoge resolutie - niet kan worden gezegd van bijvoorbeeld een LG G3 + Duoris Dive of Cardboard.
Er zitten volgens mij behoorlijk wat sensoren in de bril tbv de VR
Ga mezelf nie tvolledig herhalen vanuit het andere nieuws artikel, maar om even het relevante deel te quoten:
Een Google Cardboard van plastic, met verschillende human interfaces en de rotatie sensoren van Oculus want de standaard sensoren van de note waren niet snel/precies genoeg. Maar goed, je hebt inderdaad gelijk dat 200 euro objectief veel te veel geld is voor wat je krijgt, maar je moet daar ook bij bedenken dat dit nu niet bedoeld is om zo snel mogelijk een zo groot mogelijke market share te krijgen. In samsungs eigen termen is het een 'innovator edition' en praktisch gezien is het voor het moment een redelijke beperkte accessoire (in de zin van dat hij alleen met de note 4 werkt), maar aan de andere kant zijn mensen die een note 4 kopen alles behalve arm, dus als erg serieus 'ballonetje' is dit denk ik een redelijk slimme zet van Samsung.
Dus: Extra sensoren, extra interfaces en dan heeft de Note zelf nog speciale software en API's om het allemaal net dat beetje beter te doen werken dan een standaard Google Cardboard.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 december 2014 11:33]

Tweakers mag daar ook wel wat van aantrekken, die vraag komt in elk artikel weer naar voren bij de reacties, terwijl het duidelijk niet zo is...

Daarbij is het geen 250 euro, de adviesprijs is 200 euro, en wat de verkoopprijs is is nog niet bekend :)

edit: Denk dat jij uit gaat van die extra controller en zodoende op 250 bent gekomen, gelukkig kan je ook gewoon een xbox of ps controller gebruiken, doe ik nu ook al :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 december 2014 11:44]

Hoeveel % van de Note4 gebruikers denkt Samsung dat ze deze bril gaan kopen?
En hoeveel mensen denkt Samsung dat ze een note4 gaan aanschaffen nu ze deze bril ontwikkeld hebben?

Ik denk dat het nog slechter zal lopen dan de Samsung gear eerlijk gezegd.

Het zal me niks verbazen dat de uitstel te maken heeft met slechte launchverkopen in de vs.

Kom gewoon met een complete vr bril in plaats met dit ding dat alleen compatibel is met een note 4...

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 10 december 2014 10:54]

Het zal me niks verbazen dat de uitstel te maken heeft met slechte launchverkopen in de vs.
Mij zal het niks verbazen als het komt door de goede launchverkopen. Waarom zou je bij slechte cijfers je product niet tegen houden in andere landen? Juist ja :)
Wat dacht je van de zoveelste flop headlines?

Als de Samsung VR nog slechter verkoopt dan google glass of de Samsung gear (bijv). En de launch is de VS is rampzalig, dan ga je eerst even nadenken waar het fout gaat met dit product, in plaats van de fabrieken op volle toeren laten draaien en stel je de verkopen uit.

Zelfs al zou Samsung massaal deze bril promoten in hun reclame campagnes. Hoeveel zullen er dan naar de winkel rennen?

Het probleem is gewoon dat het alleen met de Note4 werkt. Daar kan je geen grote sales mee gaan verwachten...
Je vergeet dat het een developers editie is, er worden ook geen absurde verkoopaantallen verwacht...
Het is meer dat Samsung laat zien wat ze allemaal niet kunnen maken, dan echt een toevoeging. Ik denk zoiets geks toch wel wat leuke verkoop cijfers zullen opleveren, en zo duur is het ook alweer niet ;)

Op welke verkoop cijfers baseer jij dat de Samsung Gear lijn slecht verkoopt? Volgens mij loopt dat wel aardig door.

Maar goed, het blijft een maar een gadget waar je even leuk mee kan spelen.
De markt voor deze VR die alleen op de note4 werkt is zeeer beperkt.
Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen die een note 4 heeft denkt hey ik ga deze bril halen. Zelfs al zouden alle note3 gebruikers overstappen naar de note4, dan is het aantal kopers beperkt, want niet iedereen wilt een VR bril.

En nee hij is niet zo duur als je al een note4 hebt. Maar hoeveel zullen nu de note 4 halen speciaal om met deze bril te mogen spelen? Dat aantal is gok ik nog veel lager.
Een universele zou ik nog een kans kunnen geven, maar alleen icm een 650 euro dure note 4?

En je vraagt mij op welke cijfers ik de verkoop van Samsung gear baseer. Google even op Samsung gear flop / Samsung gear sales. Ik kan je beter vragen waar je hebt gezien dat de verkopen van de Samsung gear wel goed verlopen.

Die dingen krijgen je tegenwoordig gratis bij een Samsung Note of TV. Best buy had een return rate van 30%. En zelfs op het tweakers forum leeft de Samsung gear niet echt.

http://arstechnica.com/ga...-return-rate-at-best-buy/

The Galaxy Gear requires a smartphone, but it's incompatible with most smartphones. It's supposed to relay notification information from apps, but it doesn't support the vast majority of apps, including apps made by Google, which are among the most popular on Android.

Hetzelfde probleem is met deze VR bril, het werkt alleen met een smartphone. En dan ALLEEN de note 4...

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 10 december 2014 13:12]

Het zal me niks verbazen dat de uitstel te maken heeft met slechte launchverkopen in de vs.
Als het slecht verkoopt dan verkoop je je inventaris simpelweg in een ander land... als het goed verkoopt daarentegen dan moet je de verkoop tijdelijk stoppen.
Net zoals Apple in het nieuws komt dat de iPhone niet aan is te slepen, en Apple dus maar de verkoop stopt? Geloof je het zelf? Welk bedrijf stopt met de verkoop als het goed verkoopt?

Dan zou er in de headlines staan: Samsung kan de hoge verkopen van hun VR bril niet aan, en stelt de verkoop in europa uit. Logisch? Geloof je het zelf? :+

Samsung is in staat om gigantische aantallen onderdelen leveren voor Apple. Maar een VR Bril die alleen met de note4 werkt kunnen ze niet bijhouden?
Wow, je zou je eens moeten verdiepen in hoe productie processen lopen. In ieder geval de samenvatting: productie processen zijn niet flexibel. Zowel om praktische redenen (sommige machines zijn extreem gespecialiseerd) als organisatorische redenen. Als je beraamd hebt alleen 10000 stuks per maand te verkopen tover je er niet plots nog twee keer zoveel bij.

Hoe dan ook, je interpreteert m'n reactie sowieso verkeerd, want waar ik het over had was dat de verkoop goed verkocht relatief tot de beraming. Indien die reeds erg conservatief was dan is het alles behalve nieuws indien ze beter verkopen dan verwacht. Voor Samsung is dit alles niks meer dan en erg serieus proefballonnetje. Eentje waar ze flink geld in hebben gestopt, maar ook weer niet exorbitant veel, en er is weinig duurder voor een bedrijf dan te komen zitten met onverkocht inventaris.
Daarom is het ook een innovator edition. Deze bril is echt niet gemaakt om zoveel mogelijk winst te maken.
En die complete bril? Oculus Rift wellicht?
https://www.oculus.com/order/

$350

Tenzij Samsung er vanuit gaat dat alle developers een Note 4 hebben en dan maar 200 erbij hoeven te leggen, of speciaal de note4 willen aanschaffen wat het totaalplaatje 850 euro maakt ten opzichte van de Rift van $350.

Dan zie ik niet waarom iemand voor deze Samsung VR bril zou gaan in plaats van de Rift.
Maar dan nog voorspel ik dramatische verkoopresultaten.

Maar net zoals een hoop tweakers continu liepen te roepen dat de ipad nooit succesvol kon worden, en Apple jaar op jaar een hype was, zo kan ik er natuurlijk ook naast zitten.
Wat is je punt van die link? Dat ding heb ik hier op mijn bureau liggen. :)

Het is niet OF de Rift OF de GearVR, het zijn verschillende apparaten. De een is een complete VR experience waar een flinke PC voor benodigd is, de ander een mobiele oplossing, die je VR light zou kunnen noemen. Ik kan me prima voorstellen dat mensen een van de 2 aanschaffen, of beide.

En over verkoopresultaten zal Samsung zich niet zo druk maken. Dit is een 'innovators edition', die niet gericht is op een wereldwijd verkoopsucces, maar gericht op het zetten van de eerste stappen in de wereld van VR. Ik denk dat ze al dik tevreden zijn als ze het R&D verlies kunnen beperken voor deze editie, en in de toekomst zullen ze waarschijnlijk wel met een versie komen waar de 'Note' al ingebouwd zit. Ik denk dat dit best eens even groot zou kunnen worden als de iPad om maar eens een hitje te noemen.
Ik wacht gewoon op de Oculus Rift. Dit product is enkel ontwikkeld zodat Oculus de OLEDS van Samsung mocht gebruiken. John Carmack heeft de Samsung VR geoptimaliseerd, maar ik denk niet dat het dezelfde ervaring geeft als de echte Oculus Rift. De prijs is bijzonder hoog, zeker als je nog een Note 4 moet hebben ook en de VR apps binnen Android zijn ook niet echt iets om de aanschafprijs te rechtvaardigen.
Natuurlijk geeft dit niet dezelfde ervaring als een echte Oculus Rift, hoe moet een Note 4 nou dezelfde beelden produceren als een Intel i7.
Tjah, wat is dan de meerwaarde waardoor het die 200 euro kan rechtvaardigen? De Oculus Rift zal naar verwachting niet heel erg veel meer kosten, het doel was immers altijd om de prijs erg laag te houden.

Als dit ding voor 50 euro beschikbaar was begrijp ik dat mensen met een Note 4 het wel zouden willen proberen. Maar 200 euro voor iets dat momenteel niet meer is dan een gimmick en nog een beperkt aantal apps heeft waardoor je er na een uurtje wel op uitgekeken zal zijn is wat mij betreft niet logisch.
Voor (PC) gamers, geenszins, voor niet gamers die reeds een high end mobiel gingen kopen? Toch wel. En wat betreft de gimmick-ness... waar jij vandaan haalt dat je na een uurtje bent uitgekeken zou ik graag willen horen. Voor een platform wat nu al een stuk of twintig demo's heeft en waar je sowieso oneindig veel film op kunt kijken klinkt dat alles behalve een logische stelling.

Maar goed, hier heb je een overzicht van verschillende bedrijven/studio's die bezig zijn voor de Gear VR. En hier een ander overzicht dat de titels vanuit de Oculus Mobile Store mist.
Hoe moet een Note 4 nou dezelfde beelden produceren als een Intel i7.
Niet, maar die kan ze wel streamen vanaf je i7 computer. Net als de Rift dus :)
De prijs is bijzonder hoog, zeker als je nog een Note 4 moet hebben ook en de VR apps binnen Android zijn ook niet echt iets om de aanschafprijs te rechtvaardigen.
Je moet die AL hebben eigenlijk, en dan betaal je ineens niet meer 'extra' voor de telefoon...

Ik kan gewoon games vanaf mijn PC steamen net als de Rift kan. Nu nog de sensoren en dan kan ik wat de Rift kan en ik kan dat ding als stand alone gebruiken...

Daarnaast staar je je blind op het huidige aanbod, de bril is er nog niet eens, en is zelfs bedoeld voor developers.
Da's persoonlijk. Als ik een Note had gehad had ik zeker wel eur 200 over gehad voor dit ding. Het is nu qua beeldkwaliteit de beste VR die er te krijgen is momenteel. Overall is de DK2 natuurlijk beter en CV1 gaat alles wegblazen. Maar het grote voordeel van de Gear is natuurlijk dat deze portable is dus geen kabels. Je eigen bioscoop op vakantie, zakenreis etc, dan is eur 200 geen geld wat mij betreft.
Vraag me alleen wel af of deze compatible gaat zijn met de Note 5.. De Note 4 zal snel in prijs gaan dalen, dus dat is dan het voordeel voor ons Nederlanders.

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 10 december 2014 13:40]

Denk gewoon een kwestie van leveringsproblemen :)
“Samsung Electronics Australia wishes to advise that the Gear VR on-sale date has been revised to early 2015. We apologise for any inconvenience this may cause.”

http://www.itwire.com/you...ays-gear-vr-in-oz-to-2015

In Australi"e ook al
My thoughts.. In de USA was hij binnen ongeveer een dag al uitverkocht (via Samsung.com) en staat ie nu op levertijd +- 4 weken.
Bovendien is het vrij logisch dat ze eerst de veel grotere US markt bedienen waar ze sowieso meer Notes hebben en minder lopen te miepen dat 'ie zo groot is als telefoon.
Ik zou eerder voor zo een virtual reality bril gaan, de Homido VR Headset.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_nRekwVdqw

Kan en doet het zelfde als de Samsung Galaxy Gear VR, maar dan voor een fractie van de prijs, als je een goede telefoon heb.
Nee, want geen low latency sensors en geen low persistence display. En dit is echt een wereld van verschil. Er is momenteel echt geen alternatief voor GearVR en Oculus Rift DK2 op de markt.
Das balen, hoe eerder die er is hoe eerder die in prijs kan dalen :D

Zou die in Duitsland/UK wel deze maand komen of dat ook niet?
Volgens mij komt hij in alle landen uit die een Samsung E-Store hebben, want de Gear VR wordt alleen online verkocht.
In het verleden heb ik ooit gewacht op de Nintendo Virual boy. Een apparaat wat qua gamebeleving zou moeten inhaken op allle games van Nintendo. Is nooit echt een succes geweest (volgens mij niet eens in Europa uitgeleverd).

Willen ze echt een succes hebben met dergelijke producten, dan moet het gehele ecosysteem (hardware/games) ook in orde zijn. Als je slechts enkele games hebt, is en blijft het een niche product. En dan heeft Oculus Rift een beter product omdat je niet apart de Note 4 hoeft te kopen.

Voorlopig zie ik alle (toekomstige) 3D producten op dezelfde manier.
En daarom wordt de Oculus Rift/Sony Morpheus dus ook nog niet uitgeleverd, A omdat ze zelf nog niet tevreden zijn over de technologie (maarja dat komt omdat ze nu bakken met geld hebben van Facebook, anders was de DK2 al de consumentenversie) en B omdat er nog niet genoeg content is....
Gelukkig staan de developers in de rij om te ontwikkelen voor VR. Unity en Unreal engines bieden al native Rift ondersteuning en er zijn al talloze goede demo's beschikbaar evenals enkele goede AAA titels. Verder hebben de Rift en Oculus al talloze prijzen in de wacht gesleept, stelen ze de show op elke grote beurs, en is iedereen die 'm probeert razend enthousiast. Dat jij het als een kansloos nicheproduct zonder ecosysteem ziet, ligt in dit geval dus vooral aan jou.
Ik ben met je eens dat 3D ervaring een gave bedoeling is en dat iedereen wel enthousiast is. Heb zelf ook een full HD 3D beamer :Y).

Als ik echter kijk naar de hoeveelheid goed geimplementeerde 3D films (Naast Avatar), dan is dat maar een handje vol films. En daar zijn ze ook al een tijd bezig om goed 3D materiaal eruit te persen.

Kijkend naar de supported games van OR, zie ik toch heel veel games die slechts aangekondigd zijn. Ik denk dat bij dit product ook de kip-ei problematiek van toepassing is. En aan een demo heb je niet veel zonder de hardware. Daarom schrijf ik ook "voorlopig".

Maar we zullen het zien. Hoop dat er een paar mooie Flightsims en racegames komen die het echt waard zijn!
Ik zou zeggen kijk eens naar Elite: Dangerous ((space) flight sim), en Assetto Corsa (race sim), beide met geweldige Rift-implementatie. Alleen al voor Assetto Corsa zou ik de Rift kopen. Playseat en een leuk stuurtje en have fun!
*lots and lots of tears*

Maar de vraag is nu.. Geldt dit alleen voor Nederland of voor de hele Benelux

[Reactie gewijzigd door markklok op 10 december 2014 10:49]

Ik vermoed alles wat niet-USA is.
Ik vind dit toch een iets te niche product. Ik denk dat Samsung het uitbrengt meer 'for the sake of' en minder als daadwerkelijke VR-bril. Ik kijk zelf echt uit naar de Oculus Rift, alhoewel iedere vertraging in diens consumentenversie de kans op een serieuze concurrent vergroot.

Er is een VR-markt, er zullen veel afnemers zijn. Breng een VR-bril uit voor minder dan 300 euro die echte immersion bied met goede kwaliteit en het zal een succes zijn.
Het is een 'innovators edition', met andere woorden een product voor de early VR adopters. Ze brengen dit product niet uit om miljoenen binnen te harken, maar wel om een eerste stap te zetten in de 'nieuwe' wereld van VR. Ze brengen eigenlijk het eerste VR-product wat geschikt en betaalbaar is voor de massa.
Persoonlijk vind ik het een heel slimme zet. Het zal de VR hype een enorme boost geven, en hun partership met OculusVR geeft ze een enorme voorsprong ten opzichte van de concurrentie. OculusVR heeft zoveel technische know-how en talent in huis genomen dat daar vanuit de concurrentie eigenlijk niet tegenop te boxen is op het moment. Het enige wat de concurrentie op dit moment kan doen, is wachten waar Oculus mee komt, en dat proberen na te doen. Echter heeft Oculus dan allang eigen drivers, een eigen eco-systeem, waaronder native support in de beste game-engines (Unreal 4, Unity..) en stapels demos en work in progress (incl AAA titels).
Verder gaat Samsung de schermen leveren voor de Rift; een component waar makkelijk grote schaarste in kan ontstaan, als de Rift echt een wereldwijd succes wordt. Vandaar is het belangrijk dat er een grote partner gecontracteerd wordt. Ook op dit vlak zullen de meeste concurrenten het voorlopig het nakijken hebben.
Ben opzich wel benieuwd naar de technologie, maar zal deze toch niet snel kopen. Als je eem aan je pc kon hangen was het mooi geweest, maar dat het perce met een galaxy note 4 moet is toch wel jammer. Ga niet specifiek een note kopen om vervolgens alleen maar voor een VR bril te gaan gebruiken.

Wachten op de oculus dan maar
Mocht iemand een idee hebben om het apparaat te importeren... Please let know :)

En ja ik heb er dik 200 euro voor over :) *Samsung please take my money*

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True