Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Samsung heeft een nieuwe Galaxy Gear VR-headset onthuld. Het toestel gaat 99,99 euro kosten en werkt met de Samsung Galaxy Note5, S6, S6 edge en S6 edge+. Het toestel is de helft goedkoper dan de eerdere Innovator Edition van de Gear VR, en is ook 22% lichter.

Naast uitgebreidere compatibiliteit, een lagere prijs en een lichter gewicht van 310 gram, zegt Samsung de schuimlaag die tussen de headset en het hoofd van de drager in zit, comfortabeler te hebben gemaakt. Daarnaast moet ook de touchpad aan de zijkant verbeterd zijn ten opzichte van voorgaande modellen van de Gear VR. Het gezichtsveld is met 96 graden onveranderd gebleven, en de ondersteunde pupilafstanden nagenoeg ook: 54 tot 70 millimeter.

Net als die voorgaande modellen is ook deze het product van een samenwerking tussen Samsung en Facebook-dochter Oculus. Halverwege november van dit jaar moet de nieuwe Galaxy Gear VR verkrijgbaar zijn in Nederland voor een adviesprijs van 99,99 euro. Van de Innovator Edition van de Samsung Galaxy Gear VR heeft Tweakers in januari een review geschreven.

Samsung Gear VRSamsung Gear VRSamsung Gear VRSamsung Gear VR

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Tsja veel negatieve reacties wat ik raar vindt. Als eigenaar van een S6 is het gewoon een leuke gadget om het wachten op een "echte" VR bril te verzachten. Meerdere reviews van de innovator edition hebben al aangegeven dat het een leuke ervaring is. Natuurlijk is dit niet de premium VR ervaring die we hopelijk volgend jaar gaan krijgen. Niemand beweerd of verwacht dat toch? Persoonlijk denk ik daarnaast dat als je de S6 kunt betalen, die 100 euro voor deze bril ook geen probleem hoeft te zijn. Voor mij staat deze iig op de verlanglijst. :)
John Carmack had het er in zijn keynote gisteren over dat de ervaring zonder kabels naar een computer een significant voordeel is t.o.v. van de Rift. Dit betekend dat de Galaxy Gear VR het niet high-end visueel wint van de Rift, maar misschien wel op comfort/vrijheid van kabels.

Carmack heeft het wel eens gehad over de 'swivel chair experience' (draaiende bureaustoel ervaring). Dat was altijd een beetje als grapje bedoeld, maar tijdens de keynote was hij er serieuzer over. Carmack heeft de laatste 1.5 jaar intensief gewerkt aan de ontwikkeling van Minecraft voor VR (verbaasd me dat daar nog geen bericht over is op tweakers en wel over de Unreal demo). Het is heel makkelijk voor te stellen dat als je dat op een bureaustoel speelt dat je dan draait in de richting waar je heen wilt en dan met de controler vooruit kan lopen. Dat is heel gebruiksvriendelijk met het oog op misselijkheid; je wordt namelijk misselijk wanneer je acceleraties (zoals draaien) wel ziet met je ogen maar niet voelt met je evenwichtsorgaan (zoals gebeurd wanneer je draait met een controller). Zo'n swivel chair zorgt dus dat wat je ziet en wat je voelt overeenkomt als je draait, zonder dat verstrikt raakt in de kabels. Daar staal wel tegenover dat de Rift wel translaties (bewegen in een rechte lijn) ondersteunt en dat doet de gear VR niet. Dus rondlopen (terwijl je rekening houdt met de kabels) en higher end graphics krijg je bij de Rift. Stilzitten en alleen maar draaien is beter geschikt voor gear VR. Denk dan bijvoorbeeld aan het kijken van een (e-)sportwedstrijd (met je vrienden) in een gesimuleert stadion.

De Unreal demo 'bullet train' probeert deze visueel/evenwichtsoorgaan disconnect verder op te lossen door de gebruiker te laten teleporteren voor bewegingen zodat je ook niet meer accelereert tussen stilstaan en lopen.

[Reactie gewijzigd door Eomer op 25 september 2015 11:30]

Voor films, documentaires, videoclips enz. die je vanuit een vast punt bekijkt (het is dan alsof je midden in de film staat zeg maar) maakt de refresh rate volgens mij niet zoveel uit wat betreft het misselijk worden. 60 hertz lijkt me dan wel voldoende zeker omdat films op dit moment op max 60 fps opgenomen dus dan is de 60 hz van de S6 precies goed. Eigenlijk is dit ook niet echt VR maar meer 360 video. Maar je hebt daar ook zo'n headset voor nodig en het is volgens mij nog steeds een leuke toevoeging.

Bij films en games waarbij je als het ware door de wereld heen loopt lijkt het me wel dat meer dan 60 fps/60 hz helpt tegen het misselijk worden. En dit vraagt (zeker bij games) heel wat rekenkracht wat de mobieltjes nog niet aankunnen tenzij ze kwaliteit van de graphics flink omlaag brengen wat dan ook weer ten koste gaat van de VR beleving.

Ik heb zelf nog nooit zo'n ding op gehad maar ga het binnenkort toch zeker eens proberen als ik een nieuwe smartphone heb. Kijken of ik ook last heb van misselijkheid waar veel mensen het over hebben.
De VR beleving, omdat deze zo nieuw is, gaat niet echt omlaag.
Een vriend van mij is bezig met de huidige gearVR. Ja de graphics moeten omlaag, maar geen draadjes meer die in de weg zitten of weg moet zien te werken.

Check: http://vrconcepting.nl/
ik heb nooit echt begrepen waarom de Gear VR zo duur is. Zelfs na de prijswijziging naar ¤100 vind ik het behoorlijk duur voor iets waar je al een high-end telefoon voor nodig hebt om het te laten werken.

wat biedt de Gear meer (afgezien van draagcomfort, design, etc.) dan bijv. de Google Cardboard?
De ingebouwde bewegingssensoren zijn veel gevoeliger dan die in de telefoon, touchpad bediening, nabijheidssensor, volume controle en diopter aanpassing mogelijk, los van de veel betere kwaliteit lenzen en het veel betere draagcomfort door schuimrubber, draagband en veel betere afdichting ter voorkoming van reflecties door externe lichtbronnen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 24 september 2015 21:56]

mooie opsomming, daar zal inderdaad een groot gedeelte van de prijs in zitten en het feit dat dit de een van de eerste generatie VR headsets is.

wat heeft trouwens de kwaliteit van de lenzen met de kwaliteit van het beeld te maken als ik het op een google cardboard zou kijken met precies dezelfde telefoon?
Ik denk vooral hoe "vertekend" het beeld is. Blijven rechte lijnen recht op je netvlies vallen of worden ze wat krom geprojecteerd? Allemaal zaken die bij goedkope lenzen slecht voor elkaar zijn.
Nou hier heb je interessante leesvoer/naslag :
reviews: Virtual reality voor een prikkie: vijf brillen tussen 20 en 69 euro getest

Daarin wordt ook aangegeven dat de lenzen-kwaliteit wel degelijk van invloed is op het beeld, is natuurlijk ook niet zo raar want je kijkt door de lenzen naar het telefoon-scherm, dus als de kwaliteit ruk is zal het uiteindelijke beeld ook ruk zijn :P
Aanvullend hebben de sensoren ook een hogere update rate en is de 'motion to photons' tijd korter bij de gearVR.
Er zijn bandjes voor de Apple Watch die meer kosten. Duur is een relatief begrip.

In deze headset zit overigens nog wel wat extra technologie (hierboven beter uitgelegd).
maar apple is al helemaal een apart geval qua prijzen die ze durven te vragen :') denk inderdaad dat er ook wat van de prijs in het merk zit en het feit dat dit een van de eerste generatie VR headsets is.
Volgens mij zitten er in de Gear wat extra sensoren en sowieso een touchpad.
Jammer dat de Note 4 niet compatible is met deze Gear VR. Die voor de Note 4 tot nu toe nog niet is gedaald in prijs...
In de Samsung shop in Breda heb ik er gisteren 105 euro voor betaald inclusief gamepad ipv de normale 250. Dat is zeker een mooie prijs voor die bundel. Ik weet niet hoelang die actie nog geldig is, maar de bril is het wel waard.
Geldt dat ook voor de versie die compatible is met de S6?
Er werd tegen mij gezegd van wel. Waarschijnlijk proberen ze nu de oude brillen zo snel mogelijk te verkopen.
Als het een alles-in-een bundel is van gamepad + bril kan het alleen de Note4 variant zijn. Die bundel bestaat niet voor de S6.
Dat is een leukere prijs. Is er ondertussen al meer content beschikbaar voor de Note 4 VR? Bij de reviews viel dit nogal tegen.
Er is in ieder geval Netflix bijgekomen :p, maar voor de rest weet ik niet of er veel is bijgekomen. Er zijn wel een paar apps ter promotie van films, zoals een Jurrasic World app waar je een filmpje met een Appotaurus ziet. Wel aardig, maar ikzelf speel vooral Temple run vr (wel misselijkmakend) en een schietspel op een schietbaan.
Dit dus. Ik ben echt heel erg benieuwd naar dit allemaal, dat VR spul. Maar ben echt niet van plan om ¤200 neer te leggen voor zo'n apparaat. Bij ¤100 wil ik er nog over denken....

Ik ga maar eens zo'n plastic ding bestellem bij dx.com. We gaan het meemaken!
Je hebt hem al voor ¤180 incl gamepad, dus hij is al zo'n ¤70 in prijs gedaald.
helaas niet leverbaar!
Toen ik die link plaatste hadden ze er nog 4. Zijn nu dus blijkbaar helemaal uitverkocht.
Gear VR is er enkel omdat Oculus nu eenmaal de schermtechnologie nodig had van Samsung. All part of the deal. Het is totaal niet wat Oculus momenteel zou moeten doen. Men moet zich eerst vastbijten op een hele mooie dedicated oplossing via een krachtige PC.

Mobiele technologie gaat razendsnel, maar een goede VR-ervaring op 4K resoluties zal er helaas nog niet inzitten de komende jaren. Voor video misschien wel, maar echte 3D-engine oplossingen zijn helaas niet goed mogelijk qua performance. Misschien dat ze het over 5 jaar nog eens moeten wagen, tot die tijd even overlaten aan de grote jongens zodat VR goed vorm krijgt en de algehele consensus omtrent VR niet bevlekt raakt door halfbakken oplossingen.
Ik denk dat fatsoenlijke 4k performance eerder komt dan je zou verwachten!

Denk hierbij aan nvidia's opkomende Pascal videokaart: 8GB HBM volgens de geruchten...
voor 4k VR met het visuele verwachtingspatroon van een doorsnee 'gamer' is nu al minimaal 2 highendkaarten voor nodig (a 700 euro per stuk, dus 1400 euro in totaal), dat gaat die Pascal videokaart echt niet ineens in zijn uppie voor 200-300 euro voor elkaar krijgen..
Momenteel is een GTX970, een goede Core i5 en 8GB geheugen het minimale dat nodig is om een goede ervaring te kunnen krijgen met de Oculus Rift die begin 2016 uitkomt. De beste smartphone komt nog niet eens in de buurt van die performance en het zal echt nog 5 jaar duren voor dit zover is.
Mobiel niet, maar met een beetje leuke WiFi router kan je prima 4k video streamen van je super krachtige desktop pc :)
vergis je niet, Oculus heeft GearVR ook nodig om een basis te leggen voor de Oculus Rift zelf.. Denk maar aan al die games die nu voor de GearVR al beschikbaar zijn, die zijn ook in 1 klap beschikbaar uiteindelijk (in aangepaste en verbeterde vorm) voor de Oculus Rift bij release, ook de hele 'store' is voor hun een testbed om bij de consumenten release het 'goed' te hebben..
Vergis je niet dus, Oculus gebruikt de GearVR vooral als test voor hun consumenten release..

4K VR is zelfs op dit moment op een doorsnee PC nog ver te zoeken, voor VR heb je minimaal op dit moment 2 highend kaarten van 700+ nodig, en dat duurt dus nog wel enkele jaartjes voordat die kracht in een doorsnee single GPU 200 euro kaartje zit (zoals de afgelopen 10 jaar heeft uitgewezen, zo snel gaat de vooruitgang IMHO echt niet)..
Nu maar hopen dat de vorige versie ook zakt naar ¤100.
Waarom zou je die liever willen hebben tov deze?
Note 4 versie misschien? Maar anders is die nieuwe lijkt me inderdaad beter.
Helaas is het scherm van de S6 "maar" 60hz dus voor VR niet zo geschikt... maar wel het beste scherm in een smartphone tot nu toe :)
Wauw, 60Hz schermen in smartphones. Wat een onzin, kost alleen maar bakken met stroom en je betaald er weer extra voor. Op je PC is het handig, maar een telefoon...
Dat is ook precies waarom dit niet zo'n goed idee is. VR heeft hoge refresh nodig, veel CPU/GPU power. Dat heeft zo'n smartphone niet. Sterker, die heeft liever een lagere FPS, puur omdat dat minder batterij kost.
Je kunt met de Note 4 in de Gear VR flink wat uurtjes bezig zijn, hoor. Die accu houdt het langer vol dan dat jij met dat ding op je hoofd wilt blijven zitten. Een uur of 3-4 moet wel lukken. Dan even aan de quickcharger en je komt de dag wel door :)

Als ik het goed herinner kost een half uurtje VR minder dan 10% en het is niet iets voor urenlange gamingsessies. Concerten en films erop kijken is wel erg leuk, zeker met een goeie koptelefoon op. Maar dat lijkt me sowieso iets wat je thuis of ergens in de buurt van een stopcontact doet.
Als je echte 3d werelden wilt gaan renderen op die GearVR dan kom je anders van een koude kermis thuis. Voor 360 graden video's oid is het wel aardig, maar een beetje game trekt hem wel sneller leeg.
https://www.youtube.com/watch?v=nyJ-3kOZwk8

Bijna 4:30 uur, en dat met de helderheid op 100% wat totaal niet nodig is bij de GearVR omdat je in een verder volledig donkere 'ruimte' zit. Dat gaat hij dus wel redden!
Maar dat is geen VR. Dat komt er namelijk bij ;)
Behalve als je je telefoon als scherm voor je vr head set gebruikt (waar dit artikel over gaat) Dan is het zelf aan de lage kant.

Als nog is deze combinatie best duur vind ik persoonlijk. Als de rift voor rond de 350 euro word verkocht ga ik liever voor zo een systeem.
Dit is gewoon een meer premium plastic houder voor 99.99 ipv 10¤ uit China.

Daarnaast zal er geheel andere content zijn op Android beschikbaar zijn dan op PC voor de Oculus Rift, twee geheel verschillende doelgroepen dus.
Volgens mij heb je niet helemaal opgelet. In de Gear VR zitten een aantal hoogpreciese bewegingssensoren, een ingebouwd trackpad en een proximity sensor. Vooral de snelle bewegingssensoren die een stuk sneller en nauwkeuriger zijn dan die in je telefoon zitten maken een wereld van verschil in de VR beleving.
Daarom zei ik ook "premium" houder het ding zelf bevat geen scherm, je steekt je S6 erin.

En het belangrijkste voor VR blijft toch het resolutie en refresh rate, bij 60hz worden mensen gewoon misselijk. En het is vooral raar omdat het om een O-LED scherm staat, die theoretisch hogere refresh rates aankan dan IPS/TN.
Deelt deze "bril" het LCD van de telefoon dan niet gewoon op in 2 delen? Een voor het linker oog en een voor het rechter oog?
In dat geval halveert de refresh rate niet maar is gewoon 60 hz voor ieder oog. Er wordt dan ook niet geshutterd dus.
Dat maakt toch niet uit? 60hz blijft 60hz, dat is gewoon vrij laag en duidelijk verneembaar door het menselijk ook. Denk maar eens aan TL-verlichting (dat is dan 50hz) of ouderwetse CRT monitoren. Het is niet helemaal hetzelfde, maar wel beide een indicatie dat het eigenlijk een te lage frequentie is.
60Hz is meer de update frequentie, het is niet een shutterspeed hier zoals bij TL of CRT... een LED (en ook een OLED) staat eigenlijk onder gelijkstroom gewoon constant aan. 60Hz zegt meer over hoe vaak hij kan veranderen in de aansturing. Het zegt nog niet eens iets over hoe snel die verandering dan ook gaat. Hetzelfde geld voor LCD; sterker nog, LCD zou niet een shutter kunnen hebben an-sich aangezien het alleen maar een lichtfilter is... de backlight bepaald 'geknipper' (ja, hang een AC onvervormde CCFL er aan en je hebt 50Hz flicker backlight; veel CCFL's zaten op ~1000Hz, hedendaagse LED backlights zitten ook gewoon 'constant'). Bij een LCD zegt de hoeveelheid Hz ook alleen maar wat over hoe snel een subpixel (subpixel moet je meenemen) van inhoud kan veranderen.

Wat overigens bij TN schermen voor 60Hz beelden voor geknipper kan volgen: een TN LCD is vaak maar 6 bit per subpixel; 18 bit per pixel. Om wat je OS uitstuurt (32bit) via de GPU toch weer te geven roteert het scherm vaak tussen twee of meer kleuren om de 'schijn' te geven van meer kleuren dan het scherm werkelijk heeft. Ook dát probleem heeft OLED niet.

Kort door de bocht: 60Hz is fine. Geen geknipper tenzij die clowns aan blank frame inserts zijn begonnen (hoewel dat een typische LCD methode is om ghosting te verminderen... sommige devs zijn echter gek).
Duidelijk waarneembaar? Dus jij ziet een lcd scherm op 60 hz duidelijk knipperen?
Wanneer het om shutterglasses gaat ben ik het met je eens dat het waarneembaar, vermoeiend en koppijnopwekkend kan zijn bij lagere frequenties, maar bij een lcd scherm op 50 of 60 hz vind ik dat zeker niet het geval.
@de reacties op mij, Iedereen die de claim maakt dat je 60hz niet kunt zien, ga eens gamen op een 144hz scherm. Dat het niet daadwerkelijk knippert klopt, maar het licht veranderd natuurlijk wel. Ik heb overigens nergens gezegd dat je er koppijn van krijgt.
Waarschijnlijk ben jij zo overgevoelig dat je daar als een van de weinigen last van hebt. Waarschijnlijk heb je op je telefoon een 8k 5" scherm nodig met een refreshrate van 800hz en is alles dat daar niet aan voldoet volstrekt onbruikbaar.
Voor de meeste mensen voldoet het gelukkig wel zonder belachelijke specs en voor diegenen is dit een leuk product.
Ik ben helemaal niet overgevoelig daar voor, ik zeg alleen dat je het wel kunt zien. Ik heb zelf ook maar een 60hz scherm.
Dan ben je in ieder geval eigenwijs.
Of jij weet gewoon niet waar je over praat... Ooit een 144hz scherm gezien?
Ik heb even naar een tl zitten staren maar ik zag geen flikkeringen
Daar ben ik het niet mee eens. Latency en smoothness van het volgen van de hoofdbewegingen is naar mijn idee veel belangrijker voor de immersie dan de resolutie van de content.
Misschien zoekt ook niet iedereen dat.

Aan de andere kant is het spelen van EVE Gunjack op een Gear VR best cool hoor...
Voor games op je smartphone misschien wel ja, maar voor browsen en homescreen zou het bijna niks schelen qua GPU gebruik...
Bij moderne schermen word het beeld alleen maar (deels) van een nieuw frame voorzien als er iets (deels) veranderd is. Als je dus een lap tekst aam het lezen bent, zal het (bijna) niks schelen. Hetzelfde gaat op voor een video die op 30fps draait, word het maar 30x gerefreshed, niet altijd 60x. De 60fps zal je dus vooral in spellen gaan merken

Misschien wat offtopic:
Google heeft een tijdje geleden laten zien dat ze met Dart op Android apps op ruim 120fps kunnen laten draaien. Verder is het doel van iedere site (als het aan de grote bedrijven als Google en Microsoft ligt, en natuurlijk iedereen die van snel en smooth houd) op 60fps te laten draaien.

Complete onzin is het dus totaal niet. Batterij vretend is het zozeer niet, we gebruiken onze telefoon voor VR en alles moet steeds sneller.
Kan deze dan wel aangesloten worden op pc ter vervanging van een oculus rift?
Zoniet snap ik nog steeds niet waarom ik ¤ 99 meer bij een ¤ 600 phone moet forken om mediocre vr content aanbod te bekijken. Het content aanbod voor pc gaat gigantisch zijn dan zit je daar mooi met je ¤700 headset die dit alles niet kan weergeven.
Een S6 heb je al voor ongeveer 470 euro + 100 euro = 570 euro totaal lang geen 700 euro, maar het is natuurlijk onzinnig om te doen of je dan alleen een VR bril hebt, nee je hebt gewoon een telefoon die je anders mogelijk ook voor dat geldt had gekocht, en dus voor maar 100 euro een bril erbij waardoor je telefoon ook inzetbaar wordt voor een ander doel :)

Ik heb al een S6, gewoon omdat ik die telefoon wil/wou, dus voor mij is die 100 euro prima te doen, 200 euro vond ik dan wel te veel, maar dat was dan ook de developers editie :)

Anyway er zijn al genoeg apps waarmee je je computer scherm naar je telefoon kan streamen, dus deze bril (met telefoon) kan je straks mooi gebruiken met apps op de computer EN portable met alleen je telefoon :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 september 2015 10:09]

lagfree screenmirroring? via wifi?
minste beetje lag zorgt voor motionsickness bij vr.

En ja ik overdreef wel wat met de prijzen en tuurlijk kun je je phone ook voor miljoenen andere dingen gebruiken. Ik heb nog steeds de vrees dat de vr content die beschikbaar zal zijn voor je toestel niet zo'n groot gamma zal zijn.

Dan koop ik liever een goedkopere phone en een dedicated vr headset voor pc.
Misschien lichtelijk off-topic, maar zou het niet best waarschijnlijk zijn dat Google volgende week samen met de Nexus 5X en de Nexus 6P een VR-Headset aankondigt?
Nee, dat denk ik niet, Google zet in op hun Cardboard lijn voor VR..
Persoonlijk ben ik een behoorlijk stuk neutraler wat betreft VR nadat ik een (welliswaar slechte) demo heb gehad op een beurs afgelopen jaar... daar kreeg ik de Oculus 1 op, ben de rest van de dag misselijk geweest.
Voordat jullie reageren, ik ben op de hoogte van de verbeteringen die zijn doorgevoerd sinds dat eerste model, en ik ben ook op de hoogte van het feit dat de desbetreffende demo meer dan 25 FPS had moeten draaien, maar het is toch iets om achterin je hoofd te houden.
Er zullen altijd mensen zijn die misselijk worden van zo'n headset, hoe perfect het ook werkt.
Ik denk persoonlijk dat de groep mensen die bij een rondje draaien op de bureaustoel daaronder zou kunnen vallen. Niet echt on-topic maar toch wel belangrijk imo.
En blinden zullen er ook weinig aan hebben, evenals zwervers zonder vaste nutsaansluiting.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True