Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties
Submitter: eekhoorn12

Samsung is in de Verenigde Staten begonnen met de verkoop van Gear VR, een virtual reality-bril. Voor het apparaat moet 200 dollar worden betaald. In Nederland moet de Gear VR binnenkort ook uitkomen, voor een prijs van 200 euro.

Op de Amerikaanse site van Samsung kan de Gear VR inmiddels worden besteld. De fabrikant noemt het de "Innovator Edition", die met name bedoeld is voor ontwikkelaars die toepassingen willen ontwikkelen voor de vr-bril, en voor early adopters. Over een consumentenversie wordt niets gezegd, maar Samsung legt bij de aanschaf verder geen restricties op, waardoor het ook voor consumenten mogelijk is om de bril te kopen. Amerikanen moeten voor de Gear VR 200 dollar neerleggen, en daarnaast is het noodzakelijk om de Galaxy Note 4 in bezit te hebben; het scherm van de smartphone moet als beeldscherm voor de vr-bril dienen.

In Nederland komt de Gear VR ook uit, al is Samsung de verkoop nog niet gestart. De Nederlandse prijs bedraagt 200 euro en de bril moet nog voor het einde van dit jaar uitkomen, zo maakte de fabrikant eerder al bekend. Het is echter onduidelijk of de geplande releasedatum wordt gehaald. Bij de ontwikkeling van de Gear VR was Oculus betrokken, de Facebook-dochter die zelf ook een vr-bril verkoopt.

Met de Gear VR is het mogelijk om beelden in 360 graden te bekijken. Naast het bekijken van video's en films is ook gaming mogelijk, en Samsung stelt dat er educatieve content wordt aangeboden. Gear VR kan content afspelen via een micro-sdkaart. Applicaties kunnen gedownload worden via de Oculus VR app store.

Samsung Gear VR

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Wij hebben GearVR nu net een weekje op de zaak (in bruikleen zeg maar ;)) en mijn bevindingen zijn hetzelfde als toen ik hem probeerde tijdens de introductie (IFA, Berlijn):

+ iets scherper dan DK2 (maar minder dan Crescent Bay)
+ veeeel beter dan al die andere plastic/cardboard hoesjes (sensoren in case en oa. Low persistence scherm in de Note4)
+ draadloos (het grootste voordeel - leent zich uitstekend voor 'swivel' chair experiences)
+ daardoor ook mobiel (bv tijdens een vlucht lekker VR Cinema kijken)

- relatief weinig kracht (gebonden aan limieten van de Note 4) vergeleken met high end PC
- accuduur (gaat maar hooguit een paar uur (2-ish) mee onder heavy VR load)
- geen positional tracking (na de extreem goede 360 tracking van Crescent Bay te hebben ervaren wel een gemis! Er wordt echter al gewerkt aan 3rd party vervangingen)
- slechts 60 hz (DK2 is 75hz, Crescent Bay is 90hz)

Al met al de eerste geslaagde 'mobiele' VR variant - maar er is zeker genoeg ruimte voor verbetering!
Volgens wat ik online lees heeft de Crescent Bay prototype hetzelfde 1440p scherm als de Note4, dus de scherpte zou gelijk moeten zijn.

En wat ik uit ervaring kan zeggen is dat die 2 uur die je noemt niet klopt. Zelfs onder heavy load is 4 uur goed haalbaar. In twee uur de batterij leeg trekken zou trouwens veel te veel warmte veroorzaken, dan gaat hij voordat je 15 minuten bezig bent in power-throttle-stand. Doordat je de CPU/GPU van de Note4 niet onbeperkt kunt gebruiken zullen mobiele VR applicaties veel meer aandacht aan optimalisatie moeten besteden.

En een high-end PC vergelijken met wat je op een passief gekoeld mobiel apparaat voor elkaar kunt krijgen is nogal obvious dat daar beperkingen qua grafische kracht aan zitten. Je kunt het ook omdraaien: het is verbazingwekkend welke grafische kracht men uit een 'telefoon' weet te persen.
De scherm resolutie is wellicht hetzelfde als in Crescent Bay, maar de optics zeker weten niet: Crescent Bay oogt gewoon scherper: dat hoeft natuurlijk niet enkel aan de resolutie te liggen (dat beweer ik ook nergens!).

Over de batterij duur: dat is wat ik wat vooral tijdens IFA had gezien (en toen ook had nagevraagd): de Note 4 demo modellen werden om de ca. 2 uur verwisseld voor een 'verse' in de GearVR - dat kan ook iets zeggen over het model dat wij ter beschikking hebben. Wellicht dat de batterij ervan niet on par is met die van een 'echte' Note 4 - of dat de batterij uberhaubt niet meer optimaal werkt. Daar komt bij: ik heb het dan over vooral 3D content (geen video content - alhoewel dat ook niet altijd even licht is). Mijn ervaring blijft iig hetzelfde.

Over het nogal 'obvious' zijn van de beperkingen: sorry maar ik geef gewoon de pro's / cons van het apparaat: natuurlijk is het obvious: maar is dat meteen een reden om het maar niet te noemen?? Hetzelfde geldt voor draadloos: ook obvious, aangezien de rekenunit in de bril zit - maar dat is toch ook zeker wel het noemen waard.

Dat gezegd te hebben: ja het is knap wat wel mogelijk is op een Note 4: verbazingwekkend zou ik niet zeggen: het feit dat Epic hun Unreal4 demo 'Showdown' moest optimaliseren voor Crescent Bay op super hardware vond ik pas verbazingwekkend (resultaat was er ook naar op 90 fps). Desalniettemin: het blijft idd leuk om te zien waar mobile hardware tegenwoordig toe in staat is.
Nee, de Note 4 heeft een Pentile scherm, dus is dit niet zo scherp als een RGB 1440-scherm. Ik vond het resultaat flink tegenvallen, tenminste de demo waar je om je heen kunt kijken, met danseressen, helicopterbeelden enz. Ik hoop dat andere beelden (veel) beter zijn via deze bril want anders sla ik 'em over.

De Note 4 schijnt inderdaad heel warm te worden bij sommige demo's (3D-spellen vooral meen ik), dus die 2 uur zal best kloppen in die gevallen.
Ik vond het resultaat flink tegenvallen, tenminste de demo waar je om je heen kunt kijken, met danseressen, helicopterbeelden enz.
Bedenk je wel dat je met de video content beperkt bent door de huidige generatie 360-graden camera's. Het 'helicopter'-filmpje is een 2880x1440 pixel video waarin je rond kijkt. Met de 96 graden FOV zit je dus naar video content van 768 x 384 te kijken. Geen wonder dat dit er niet scherp uit ziet.

De 360 graden foto's en CGI kunnen wel de native resolutie van het scherm gebruiken en zien er stukken scherper uit dan de video content.
De Note 4 schijnt inderdaad heel warm te worden bij sommige demo's (3D-spellen vooral meen ik), dus die 2 uur zal best kloppen in die gevallen.
Wat ik dus zei is dat het voor een ontwikkelaar onmogelijk is een applicatie/spel/etc te maken die 2 uur lang de Note4 op full throttle te laten draaien. Dat wordt door de SDK gewoon niet toegestaan. In de praktijk zul je dus geen 3D-spellen tegenkomen die in twee uur de batterij leeg kunnen trekken.

En de temperaturen waar we hier over hebben liggen niet in de buurt van de temperaturen die een videokaart of een desktop CPU haalt. Het is niet zo dat je als gebruiker er bang voor hoeft te zijn dat je wimpers er af schroeien ;)

[Reactie gewijzigd door arnoud_h op 8 december 2014 21:22]

Het probleem van de temperatuur is ondertussen getackled. De Gear VR via Samsung nu een weekje op de zaak en ben druk bezig met het submitten van de eerste VR Experience naar de Oculus Store. Veel test uren erin zitten en nog geen enkele melding van oververhitting gezien. Dat gezegd hebbende: De telefoon wordt wel warm, niet heet - in ieder geval niet warmer dan de gemiddelde telefoon waar een game op gespeeld wordt. De levensduur van de batterij zit hierbij ongeveer rond de 2 - 3 uur. Voordeel: De meegeleverde fast-charger laadt je telefoon daarna weer binnen een uurtje op naar 100%.

Hardwarematig is er ook het één en ander in de loop van de tijd veranderd. De prototypes (en consumentenversie) zijn aangepast sinds IFA (waar de meldingen geconstateerd werden). Bij Samsung kregen we vorige week te horen dat de hardware is aangepast om het apparaat koeler te laten werken. Veel bronnen bevestigen dit verhaal..

Ik ga vanmiddag eens even kijken of de modellen fysiek verschillen van elkaar. Op de IFA in Berlijn heb ik het prototype gedragen waarbij de melding van oververhitting meerdere malen in mijn gezicht is getoond. Zal de foto's eens goed bestuderen en vergelijken met het prototype dat we hier hebben liggen.

Naast dit alles moet ik zeggen dat ik stiekem best wel een beetje verliefd ben geworden op de Gear VR. Het is een schitterend product met meer "power to amaze" dan je zou verwachten! Ook de Note 4 is een prachtig apparaat om voor te ontwikkelen, waar menig developer mij - na er een tijdje mee gestoeid te hebben - gelijk in zal geven.

EDIT: Zie hier de vergelijking tussen de demo units en consumer version

[Reactie gewijzigd door stimmits op 9 december 2014 12:49]

Grappig dat weer de discussie over specs gaat, en wat er wel of niet goed genoeg zou zijn.

Laten we nou eerst eens wachten op content.

Iedereen MOEST ineens 3D op zijn nieuwe tv....ook volledig mislukt, op een paar films na die de moeite waard zijn, zit niemand met een 3D brilletje voor de tv.

Als er geen content komt is het leuk, maar ik durf te wedden dat er tegen die tijd vast al een note 5 of 6 is, die alleen werkt met de nieuwe bril, en niet meer backwards compatibel is met oudere modellen bril of note.

Ik vind het weer een leuke gimmick maar laat eerst maar eens content komen.
Met een bril voor de tv zitten is idd niet leuk, maar als je toch al zo een vr ding op je hoofd zet, dan kunnen ze toch beter 2 schermen erin bouwen zodat we 3d hebben lijkt me.

Verder vind ik ook dat het allemaal nogal lang duurt, een houder voor een gsm, wat sensoren, en daar doen ze dan een jaar of nog langer over?
De specs van het scherm van Crescent Bay zijn naar mijn weten nooit bevestigd. Het zou me niet verbazen als CV1 een 4K scherm gaat krijgen.
Mij zou het wel verbazen, omdat een 4K scherm ook een enorm zware GPU nodig heeft om dat aan te sturen voor VR.. En de FullHD van de DK2 is al problematisch om deze goed aan te sturen met een GTX760 (kaartje van nog steeds bijna 200 euro) (behalve natuurlijk als de scenes beperkt worden tot het niveau van een paar objecten, maar een Battlefield 4 op ultra hoef je echt niet te verwachten, dat kan zelfs die GTX760 nog niet eens op 60fps aan op 1680x1050)..

Dus leuk en aardig die hoge resolutieschermen, maar als je daar niet de peperdure hardware voor hebt, zal de ervaring heel erg slecht zijn..

Maargoed, de eerste consumentenversie komt op dezelfde manier uit als de DK2 uitgekomen is, in kleine batches op een first come first serve basis..
Niet perse, want je kan ook prima 1440P uitsturen en dit door de Rift laten upscalen. Je krijgt er geen scherper beeld door, maar wel minder screendooreffect. En daarbij is je Rift ook nog eens klaar voor de toekomst als pc's wel 4K aankunnen. Overigens zijn er best applicaties denkbaar die niet heel zwaar zijn maar wel kunnen profiteren van 4K, bijv een cinema applicatie.

Aangezien ik geluiden hoor dat Crescent Bay minder SDE zou hebben dan GearVR en er scherper zou uitzien, zou het me niet verbazen als ze er toch al stiekem een 4K scherm in hebben gestopt. Bovendien heeft Oculus aangegeven dat SDE geen issue meer zou zijn voor CV1. Ik vraag me af of dat überhaupt mogelijk is met een 1440P display.
Ik ben ook van mening dat ze zich bewust heel stil over het scherm houden. Hier zal veel van af hangen. En als het aan oculus ligt willen ze dit tot op het laatste moment open houden zodat ze nog snel kunnen inspringen op nieuwe technieken.
Maar aannemelijker lijkt me dat ze nu zelf al druk bezig zijn met een superVR scherm.
Zeker dingen als positional tracking en een scherm dat zo snel mogelijk z'n inhoud kan vervangen is inderdaad een must voor VR waar je niet duizelig van wordt, en ik vraag me af hoe het met de latency zit als extra tracking er achteraf bij gemaakt wordt.
Ik heb me laten vertellen dat Crescent Bay voor veel mensen de eerste editie was waar ze een belangrijke drempel van realisme overstaken w.b. latency en resolutie, zelf helaas alleen nog DK1 op m'n hoofd gehad en dat lijkt net alsof je door een hordeur aan het loeren bent. Ik kan niet wachten op de uiteindelijke versie, voor het eerst sinds lange tijd dat ik als een klein kind uitkijk naar een stuk elektronica :D En meteen een hele dikke PC erbij om op zo'n resolutie niet onder de ideale frame rate te hoeven zakken :P

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 8 december 2014 20:41]

Dit kan nog wel eens best een succes gaan worden, als er voldoende content mogelijk voor is, of zijn alle films en media's af te spelen op de bril? Over een halfjaartje misschien de Note 4 halen, en misschien over een jaartje de VR bril mezelf cadeau doen indien de mogelijkheden een beetje uitgebereid zijn.

Overigens kan Samsung nu de hogere resolutie van de Note 4 heel makkelijk verklaren, iets wat bij een LG G3 niet hoeft (in mijn ogen heeft UHD namelijk weinig toegevoegde waarde dan FHD op zulke beeldschermen).
Er was laatst een praatje van Carmack deels hierover, en ik vond het wel interessant om te horen hoe de samenwerking tussen Oculus en Samsung ging en wat ze hebben kunnen bereiken. Hij moet bijvoorbeeld Samsung er heel erg van overtuigen om hardwareveranderingen aan te brengen die ogenschijnlijk alleen nodig zijn voor VR (bijvoorbeeld de refreshrate van het scherm), door te demonstreren hoe ze ook van voordeel kunnen zijn in andere toepassingen. Om dat te demo'en overklokt hij dan gewoon een test-scherm naar 60hz in een lab (blijkbaar kan dat). Een leuk technisch praatje https://www.youtube.com/watch?v=nqzpAbK9qFk
Ja je wil zeker geen screen tearing hebben in een gamepje met zo'n brilletje op. Refresh rate mag ook wel hoog liggen. Misschien is het wel relax in bed s avonds een filmpje kijken maar ik denk het niet. Het licht is gewoon te dicht bij je ogen. Wat me beter lijkt, heel stuk beter, is een projectie van beeld intern.
Het grappige/rare is eigenlijk dat (S)AMOLED schermen van Samsung gewoon al 60Hz zijn...

Ik snap niet zo goed wat daar aan te overclocken is naar 60Hz...

Anyway ik kan niet wachten tot de bril op de markt komt en in prijs zakt rond/onder de 100 euro :) Heb nu z'n cardboard VR wat al een leuke ervaring is, maar het zit niet lekker en de lenzen zijn van crapkwaliteit, en zitten niet precies in het midden omdat het tussen wat karton geklemd zit...
Valt wel tegen denk ik, ik als niet Note bezitter wacht wel op de Occulus. Leuk reclamemateriaal voor Samsung, maar meer ook niet in mijn opinie.
En de grootste klacht bij de overname van Occulus door Facebook was privacy/reclame.
Met de note weet je zeker (zie je machtigingen) dat er mee gekeken word. Ik laat m wel schieten.
Valt wel tegen denk ik, ik als niet Note bezitter wacht wel op de Occulus. Leuk reclamemateriaal voor Samsung, maar meer ook niet in mijn opinie.
Wat je moet bedenken is dat dit een veel breder platform gaat worden. Oculus heeft veel te veel tijd hier in geinvesteerd om het alleen maar als één accesoire te maken voor één specifiek model. Carmack zelf heeft dit zelfs als zijn hoofd project voor een redelijk lange tijd binnen Oculus gekozen. Hoe dan ook, de kans is groot dat Samsung dit sowieso voor z'n gehele highend line-up zal introduceren.

En Apple heeft natuurlijk ook al gereageerd op Samsung door een 4-tal specifieke VR vacatures uit te schrijven, dus die hebben waarschijnlijk ook al een team intern om een tegenhanger van de Gear VR te bouwen en als éénmaal zowel Samsung als Apple beide het op de markt zullen hebben zal het de norm worden dat iedereen het zal aanbieden als optie (of zelfs standaard waar je alleen een lenzenhouder ALA Google Cardboard koopt, want dit is eigenlijk niks meer dan Google Cardboard + Accelerator meter, gyroscoop, etc. uit Oculus Rift).
Met de note weet je zeker (zie je machtigingen) dat er mee gekeken word. Ik laat m wel schieten.
Veklaar eens nader, je beweerd dat ze daadwerkelijk mee zouden kijken. Ik zou dat erg graag onderbouwd willen zien. Zonder onderbouwing ziet dat er namelijk wel heel erg als trolling uit.

---

Hoe dan ook, wat goed is om te begrijpen is dat de ervaringen die je kunt programmeren voor de Oculus redelijk verschillend zijn van mobile VR. Op de desktop kun je gigantische 3D ruimtes perfect renderen, terwijl op mobieltjes je op dat vlak gigantisch beperkt bent. Nu kun je wel degelijk 'simpele' spelletjes maken (zie hier bijvoorbeeld), maar dat is een totaal andere ervaring dan met de consumenten versie van de Oculus Rift straks met een PrioVR of STEM setup.

Maar goed, mobile VR heeft ook enkele voordelen: Nu is het nog duur, maar de prijs zou in theorie terug te brengen moeten zijn naar rond de 50 dollar voor de headset indien een mobieltje een net wat betere sensor standaard in zich zou hebben. En mensen kopen sowieso al high end smartphones, terwijl in vergelijking game pc's niet iets is wat Jan Modaal even aanschaft, dus wat dat betreft heeft het wel veel potentie om een grote markt aan te spreken. Maar goed, we gaan het zien.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 8 december 2014 20:35]

Veklaar eens nader, je beweerd dat ze daadwerkelijk mee zouden kijken. Ik zou dat erg graag onderbouwd willen zien. Zonder onderbouwing ziet dat er namelijk wel heel erg als trolling uit.
Dat had ik al enigzins onderbouwd door te verwijzen naar de machtigingen van apps.
Apps als whatsapp die ongevraagd je microfoon/camera kunnen aanzetten. Het doorspitten van je agenda, contacten is bijna al standaard voor elke app.
Sta je onder 24/7 controle? Nee, maar om te denken dat er helemaal niet gelogged word is het andere uiterste.

En dat ik hem laat schieten heeft er eigenlijk meer mee te maken dat ik geen note 4 heb.
En ja het heeft potentie, maar dat word in de knop gebroken als de ondersteuning bij 1 specifiek toestel(lijn) blijft.
Hetzelfde geldt voor Apple, alleen voor apple en dan waarschijnlijk ook nog 1 specifiek topmodel.
De rift werkt tenmiste op alle pc`s ongeacht merk. Ook Apple support is er al sinds augustus. Linux ook. Dus qua besturingssystemen / hardware support gewoon veel groter.
De rift zie ik gewoon veel meer potentie in door de veel grotere support op hardware en software gebied.
Je snapt dat het aanzetten van je microfoon/camera voor een app als whatsapp nodig is om ingesproken berichten/VoIP te gebruiken en foto's te kunnen sturen die je via Whatsapp maakt? Mensen zien die rechten vaak als "OMG, nu kan Whatsapp mij stiekem filmen", maar de rechten worden volkomen legitiem gebruikt. Anders zou je bij ieder bericht toestemming moeten geven om de camera op te starten of de microfoon te activeren en dat willen mensen ook weer niet.

Dat gezegd hebbende kijk ik het wel even aan met de VR-brillen. Ik wilde een Occulus Rift DK2, maar er zijn inmiddels zoveel partijen actief dat ik even aankijk hoe dit allemaal uitpakt. Ze zijn allemaal niet vreselijk duur, maar toch jammer als je gadget van een paar honderd euro over een jaar of 2 al achterhaald is.
Je snapt dat het aanzetten van je microfoon/camera voor een app als whatsapp nodig is om ingesproken berichten/VoIP te gebruiken en foto's te kunnen sturen die je via Whatsapp maakt?
Dit konden ze al voordat ze het woord ongevraagd introduceerden bij de voorwaarden.
Apple heeft 80.000 werknemers; die 4 gaan echt niet het VR-wiel uitvinden voor ze.
Wil niet zeggen dat er intern niemand iets van VR weet natuurlijk
1) Hardware technisch hoeven ze niks uit te vinden. De meeste informatie is reeds vrij beschikbaar op het internet.
2) Ze hebben vast eerst gewoon interne mensen erop gezet, voordat ze besloten dat ze extra specialisten in huis wouden halen om het proces te versnellen. Dat betekend geenszins dat die 4 het hele team zijn/worden.
De headset van Oculus heet niet 'occulus' of 'oculus' maar 'Rift'. Oculus is de naam van het bedrijf.
De headset heet wel degelijk de Oculus Rift. Niet alleen wordt hij zo geadverteerd, hij wordt ook door alle media die hem vermelden zo genoemd. Zou een beetje raar zijn als jij de enige in de hele wereld zou zijn die zou weten wat de "juiste" naam is, wat op zijn zachtst gezegd erg vreemd zou zijn. Het zou net zo vreemd zijn als zeggen dat een volkswagen Golf geen volkswagen heet...
Oculus Rift DK1
Oculus Rift DK2
Oculus Rift CV1

Ja, heerlijk, als mensen die bril de Oculus (bedrijf heet overigens Oculus VR) zouden noemen. Dan zijn de meest verkochte telefoons vanaf nu de Apple iPhone 3GS, Samsung Galaxy SII, Samsung Galaxy SIII; oh, en ik heb laatst zo'n Volkswagen Jetta SportWagen gekocht, ruime wagen hoor! En wanneer hebben we dat etentje? 2014 / 12 / 9 ? Het lijkt mij zeker handig als mensen het apparaat bij de productnaam zouden noemen, en niet bij een deel of bij de naam van het bedrijf, zeker als dat bedrijf ooit nog eens een ander product gaat maakt; en geen typering per jaartal doet bijvoorbeeld.

Overigens heet het product inderdaad tot dusver de Oculus Rift DK1/DK2/etc., net zoals de telefoon de Apple iPhone 6 heet, en de auto de Porsche 924 Turbo 1980.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 9 december 2014 07:40]

Bedankt voor deze zeer vermakelijke reactie!
Naast mijn kop koffie was dit een goede start van de dag! _/-\o_
Inderdaad. Je zegt dus weinig anders dan ik. Producten worden nagenoeg altijd bij hun volledige merk- en typenaam genoemd. Vandaar ook mijn auto referentie. ;)
ohja, niet elke note4 past in het apparaat, dus wel even goed kijken welke note4 je koopt als je deze bril wil...
Met uitzondering van de Note 4 Edge (wat wezelijk een andere telefoon is), past elke Note 4 er gewoon in hoor...
Helaas schijnt het ook een beetje een rage te worden om 'developer' edities uit te brengen van onafgemaakte producten, hier een extreem hoge prijskaart aan vast te maken en dit voor een absurd lange tijd door te laten gaan.

Ik begin een beetje de hoop op de rift op te geven. Het was al 2012 dat de eerste developer editie uitkwam, en nog steeds hebben we te maken met allerlei producten die overgehyped worden.

Ik begrijp dat het moeilijk is om zulke producten op de markt te brengen, maar waar het vroeger de norm was om iets pas op de markt te brengen als het af is; lijkt het nu wel de shit...
Toch wacht ik liever op de Oculus...
Inderdaad, ¤200 voor een apparaat dat niet eens stand-alone werkt. Er zullen best wel een paar sensoren inzitten, maar voor de rest doet de Note 4 al het werk. Dit is in feite een Google Cardboard van plastic en dat voor zo veel geld.
Een Google Cardboard van plastic, met verschillende human interfaces en de rotatie sensoren van Oculus want de standaard sensoren van de note waren niet snel/precies genoeg. Maar goed, je hebt inderdaad gelijk dat 200 euro objectief veel te veel geld is voor wat je krijgt, maar je moet daar ook bij bedenken dat dit nu niet bedoeld is om zo snel mogelijk een zo groot mogelijke market share te krijgen. In samsungs eigen termen is het een 'innovator edition' en praktisch gezien is het voor het moment een redelijke beperkte accessoire (in de zin van dat hij alleen met de note 4 werkt), maar aan de andere kant zijn mensen die een note 4 kopen alles behalve arm, dus als erg serieus 'ballontje' is dit denk ik een redelijk slimme zet van Samsung.
Je vergeet het belang van de software denk ik. De link die Oculus door John Carmack heeft weten te krijgen in de software van de Note4, en daardoor de <20ms latency van het display is erg belangrijk als basis voor de VR die developers nu kunnen creeeren.

En hierbij moet je ook het belang van de snelle rotatie-sensoren niet onderschatten. Zonder deze sensoren was het inderdaad niet heel veel meer dan een plastic Cardboard, maar de combi van de Oculus software-API's in combinatie met deze sensoren maken wel degelijk het verschil.
Nou niet dat alleen. Voor kots en misselijkheid effect moet de sensoren nauwkeurig en hoge pol rate hebben met lage latency en sherm ook low lag en stabiele hoge refresh rate. Dus het is softwre ding maar ook heel erg hardware. En voor optimale resultaat is het goede implementatie op applicatie dus game niveau. En de driver support tot hardware.
Allemaal zeer belangrijk.

Het verschil met de voorgaande VR pogingen is gebrek aan software maar ook hardware.
Er zit inderdaad een boel electronica in, dus de vergelijking met cardboard is een slechte.
Er zitten ook wat knopjes en een touchpad op en hij zal wel een stuk comfortabeler zijn dan een cardboard, plus je krijgt er een microSD kaartje bij met een hoop content. Maar waarschijnlijk hebben ze de kosten gewoon gedeeld door het verwachtte aantal kopers, en onder die kosten vallen ook een hoop ontwikkelingen die ze hebben moeten doen om dit mogelijk te maken.

Het grootste voordeel van de Gear VR + Note 4 ten opzichte van de Oculus is dat het een mobiel ding is waarmee je kan rondlopen, het is een compleet systeem.
Ja het is ook een type die op de markt komt voor ontwikkeling. Vandaar ook allen note 4 ondersteuning.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Sony dan een project wat sinds enige tijd deels door Facebook word gesponsord. Die hebben toch iets meer jaren ervaring met hardware lijkt me.

Content is het grootste probleem - maar dat word niet door Oculus gemaakt, dat kan iedere software boer in principe.
Concurrentie is goed, meer keuzes, nieuwe innovaties.
Ja, content is belangrijk, maar de technische basis is nog veel belangrijker.

Het voordeel wat Samsung door de samenwerking met Oculus heeft is een super-smooth en snel reagerende VR ervaring, waarbij Cardboard-gerelateerde ervaringen zonder overdrijven niet bij in de schaduw kunnen staan.

Het accuraat en snel kunnen volgen van de hoofdbewegingen van de drager is absoluut essentieel voor de illusie, veel meer nog dan de grafische kracht.
Essensieel is dat de gebruiker geen zintuig conflict ervaard, want dat maakt je misselijk. En daarmee is alles belangrijk. Ook de grafische kracht om stabile 90 plus frame rate waar te nemen met nauwekeurige drift en lag loze head tracking . Daarnaast dicht op de ogen positie van de lenzen voor grote blikveld dmv bullitcam lenzen en daarbij is hoge resolutie noodzakelijk.

Dat zijn nogal wat eisen en ook niet zo verwonderlijk dat vorige pogingen voor trade off zijn gegaan. En dus stuk mindere ervaring leverden.
Essentieel om niet duizelig te worden en te niet moeten overgeven.
Sony is al jaren bezig met hmd's, denk eerder dat ze met handjes zitten te wrijven dat Oculus de techniek van de DK1 open source heeft gemaakt want project Morpheus is nog verre van wat de DK2 nu al is.
Ware het niet dat Sony heeft gezegd dat hun morpheus alleen voor de PS4 (en opvolger) zou komen, niet voor de PC. tja, dan kun je wel weer wachten op de 'community' maar zelfs communitydrivers voor de Move zijn nog steeds niet perfect op de PC (en dat is erg jammer want de move is een zeer goede VR input device)..
Als VR echt zo eenvoudig was als een mobieltje in een plastic houder klikken dan had Oculus zijn consumenten versie al wel klaar. Ik wordt hier dan ook niet echt enthousiast van. Waar als ik wel naar uit kijk als een kind naar de komst van sinterklaas is een nieuwsbericht als dit maar dan: "Oculus start met verkoop consumenten versie virtual reality bril Oculus Rift".
Oculus was nauw betrokken bij de ontwikkeling hiervan, dus de Gear VR is nog best een interessant tussenpunt.
Het is ook niet enkel een plastic houder er zit veel meer in dan dat!

Namelijk:
Accelerator, Gyrometer, Geomagnetic, Proximity, Touch Pad, Back Button, Volume Key, microSD Card(16GB) in-box: A collection of 360-degree videos and 3D movie trailers from major studios will be pre-loaded.

Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk alleen de GPU gebruikt van de telefoon en het scherm, niet de sensoren die niet snel genoeg zijn...

Daarnaast is dit niet voor niks in samenwerking met Oculus gemaakt, die willen echt hun naam niet vuil maken aan een inferieur product :) Je moet je juist afvragen wat bied de Oculus Rift nou precies voor meerwaarde? Er is wel een groot verschil, dat is dat gear VR een standalone apparaat is, en voor Oculus Rift heb je nog een PC nodig :) Ik heb de Note 4 al en die bril is in no time goedkoper, dan die 200 euro, dus ik weet wel wat de voorkeur voor mij heeft...

http://www.samsung.com/gl.../gearvr/gearvr_specs.html

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 december 2014 09:42]

200 euro voor een Galaxy Note 4 houder?
Wat een raar iets. Dit kun je toch geen VR-bril noemen. En hoeveel mensen die dit interessant vinden en/of early adopter zijn, hebben nou ook een Note 4.

RaaR.
Het is meer dan een houder alleen, zo zitten er ook sensoren in.
Het is veel meer dan een houder, lees de eerder reacties nog maar een keer :)

Anyway mensen (die interesse hebben) weten dit al lang (dat dat ding alleen met de Note 4 werkt) dus als ze hem willen hebben hadden ze of de Note 4 al gekocht of gewacht met de aanschaf.
Is het montuur alleen compatibel met de note4 of kan een toekomstige note5 ook gebruikt worden. Ik denk niet dat iemand elk(e) (2) jaar een nieuwe headset wil kopen.
Om nu alleen een note4 te halen voor VR kun je beter op de rift wachten.

Misschien dat over een jaartje dit setje wel aantrekkelijk wordt als de note4 enorm in prijs is gedaald(en de rift niet goedkoop weg gezet wordt).
De GearVR en Rift zijn 2 verschillende apparaten met verschillende toepassingen. Geen Gear kopen omdat je op de Rift wacht is dan ook volstrekt onlogisch. Alsof je geen tablet koopt omdat er over een tijdje een nieuwe laptop uitkomt.
Om nu alleen een note4 te halen voor VR kun je beter op de rift wachten.
Lijkt me logisch, maar een Note 4 heb je natuurlijk niet alleen voor de Gear VR, tenzij je geld te veel hebt :)
Het engiste wat mij interessant lijkt met zo'n bril is gaming. 1 of 2 schermen zo dicht bij je ogeb is aardig vermoeiend voor de ogen lijkt me. Er zullen nog wel andere toepassingen zijn zoals industriële, wtenschappelijke en architecturale toepassingen. Ik zie niet snel mensen in de trein zitten met zo'n ding. Film kijken lijkt me ontzettend vermoeiend.
Het gewicht moet ook nog eens licht zijn maximaal 400 gram.

VR bestaat toch al een kleine 20 jaar en is nog nooit doorgedrongen. Het zelfde geld voor 3D movies.

Net even me mini phablet 10 cm van me ogen gehouden = meteen pijn aan de ogen. Je moeg wel met amoled gaan werken want je kunt die hoge contrasten goed gebruike zodat de helderheid aanzienlijk omlaag kan. Een geprojecteerd beeld dat indirect licht afstraalt lijkt me dan al een stuk gezonder.

Vroeger leek me VR geweldig maar ik denk dat het op uitzonderingen na niet echt gebruikt gaat worden.

[Reactie gewijzigd door dreee op 8 december 2014 21:55]

je mini phablet heeft geen lenzen ervoor zitten. er spelen dagelijk 100.000 mensen met een Rift (DK1/DK2) en dichtbij op het schermpje zitten is geen onderdeel van de discussie wat er nog verbeterd kan worden (hint: non-issue)
De reden dat VR nooit echt doorgedrongen is voor de consument is puur omdat de technologie gewoon te duur is.. Er zijn al hele goede hele hoge resolutie HMD's beschikbaar, maar deze zijn onbetaalbaar voor een consument..
Je ogen worden niet vermoeid want je focust continu op oneindig. Verder gaat VR nu doorbreken omdat de techniek er voor het eerst klaar voor is. Nu pas hebben we low persistence hoge resolutie displays en de bewegingssensoren die nodig zijn voor goede VR en ze zijn nog betaalbaar voor (bijna) iedereen ook.
Moet denken aan de Virtual Boy. ;)

Lijkt op een duidelijke tussenstap tot echte kwaliteits VR, gevalletje vroeg op de markt willen zijn om mee te doen in het VR offensief om de massa warm te laten lopen voor het VR principe.
Ben benieuwd hoe VR zich gaat ontwikkelen de komende 3 jaar, toch wel een speciaal moment wanneer VR in de huiskamer echt een feit word. :)
Dit geval zie ik als 1 van de vele stapjes naar "echte" VR.
kunnen ze de bril niet bij de note 4 zelf leveren, dan is het tenminste nog eerlijk om er ¤650 euro voor te vragen of terwijl als je zo'n ding wilt hebben kost het je 850 euro. Vind dat nogal duur, voor z'n ding hopen op snelle concurrentie, dan zie ik het al voor me zo'n bril bij levering van een telefoon. dat zal helemaal mooi zijn!
Ik zie niet in waarom ik hier als Note4 bezitter ¤200,- voor zou willen betalen.. Als je het geheel met de pc kon verbinden om games in VR te kunnen spelen bestelde ik er direct 1.. Maar zonder deze functionaliteit is dit naar mijn idee weinig waard.. Die paar film(pje)s die er gaan komen voor dit toestel zijn waarschijnlijk nauwlijks de moeite waard..

Maar ik laat me aag verrassen! Wellicht heeft Samsung toch nog wat moois in petto..
Als je het geheel met de pc kon verbinden om games in VR te kunnen spelen bestelde ik er direct 1.
Dat kan ook gewoon :) Ik heb met de cardboard VR al games op mijn PC gespeeld icm met mijn note 4 (en daarvoor 3)...

Juiste drivers gebruiken op de PC (dezelfde als voor de Oculus Rift) en dan met Kainy of vergelijkbare app streamen naar je telefoon. Enige wat dan niet werkt zijn de sensoren, maar met een draadloze xbox 360 controller is het een genot om te gamen met dat ding op mn hoofd tot ie niet meer lekker zit (karton en geen ondersteuning van boven).
Deze is ook leuk. Heb hem getest met half life 2.

http://oddsheepgames.com/?page_id=134
Nog niet vanavond is even proberen, jammer dat ie snel niet lekker zit :D

En Trinus Gyre ga ik ook ff proberen vanavond :D
Serieus? Das wel cool.. Maar de sensoren werken niet zeg je? Dus om je heen kijken kan niet zeg maar? Dat is wel jammer...

Hoe zit het met de pixel dichtheid icm de note 4? Is het een beetje scherp? Is het mogelijk om bijvoorbeeld FarCry 4 op deze manier te spelen? Sorry voor het vele vragen maar mijn interesse is gewekt....
In princiepe kan je bijna alle games met drivers/apps (tridef) spelen, echter is dat enorm zwaar, ik heb 3xR9 290 en die heeft moeite met alles op 2x fullHD te renderen vanuit een iets andere hoek en dan nog op lage settings bij de meeste games...

De sensoren werken inderdaad niet, maar misschien komt daar nog wat voor het is allemaal vrij nieuw natuurlijk :)

Het nadeel van die cardboard is dat misschien maar 60% van het scherm van mijn note 4 wordt gebruikt, ik zie overigens nog wel pixels en de lenzen zijn imho ook te wazig. Daarom kijk ik ook zo uit naar dat ding van Samsung zelf, als ik daar gewoon games van mijn pc op kan streamen en misschien inderdaad de sensorinfo ook kan gebruiken (hoewel ik een xbox controller om te kijken ook niet erg vind, maar doet wel af aan het idee van VR natuurlijk).
Bedankt voor de info! Ik heb een enkele overgeklokte GTX970 in mijn systeem zitten, en daarmee kan ik prima 2x fullHD aansturen. Gebruik het ook om te gamen met 3 fullHD monitoren.. In dat geval weliswaar op iets lagere settings, maar het is zeker goed speelbaar in 60FPS. Dit moet toch ook gewoon verstuurd kunnen worden naar Kainy voor Android? Waarom vreet het zoveel GPU power?

Of heb je nog allerlei andere tools nodig om het aan de praat te krijgen en kosten die een hoop performance..
Ik weet het eerlijk gezegd niet precies, nog weinig tijd gestoken in het optimaliseren of kijken waar het probleem zit. Misschien verschilt het ook per game, ik ben vooral over de daken gaan rennen met AC, wat normaal op 1080p op 1 videokaart nog niet eens 30% van de GPU pakt. Blijkbaar doet die tridef driver wat geks oid, ga er vanavond maar weer mee spelen want ik krijg er weer helemaal zin in :P

HL2 zal wel beter draaien want die kan dit van zichzelf al (is ingebouwde modus), dus die ga ik er straks eerst bij pakken met de standaard AMD drivers... Als dat goed draait zet ik de keany server aan... En ga ik streamen...

Zo zou ik min of meer te weten moeten komen of de bottleneck in die software zit of in de tridef driver icm bepaalde games. Als ik er aan denk maak ik hier wel een klein verslagje of ergens anders, maar dan zet ik hier wel een linkje :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 december 2014 16:12]

Oke thanks! Maar waarom heb je tridef nodig? Is alleen Kainy niet voldoende? Het gaat er toch gewoon om dat hij de beelden in de juiste resolutie naar je telefoon streamt?

Ik dacht dat tridef alleen was voor het optimaliseren van games in 3d..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True