Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

Samsung heeft een nieuwe dienst voor de Gear VR-helm ge´ntroduceerd waarmee gebruikers gratis toegang tot nieuwe videocontent kunnen krijgen. Het aanbod is in het begin nog beperkt, maar moet geleidelijk aan worden uitgebreid.

Het gaat zowel om downloadbare content als content die te streamen is, zo meldt TechCrunch. Samsung belooft dagelijks video's en er wordt dan ook de vergelijking met YouTube gemaakt, omdat de videodienst ook terugkerende bezoekers heeft. Daar wordt echter meteen de kanttekening bij geplaatst dat een dergelijk aanbod voor beginnende bezitters van een Gear VR nog niet beschikbaar zal zijn. De versie die Samsung heeft uitgegeven, zou niet meer dan een preview-exemplaar zijn.

Het gaat om video's die in 360 graden te bekijken zijn en het is de bedoeling dat het aanbod consistent wordt uitgebreid. Het is de bedoeling dat video's vanaf een minuut tot maximaal tien minuten duren.

Samsung heeft zelf onlangs aangekondigd aan een 360-gradencamera te werken. Dat kan worden gerealiseerd door een combinatie van zeventien full-hd-camera's. Het gaat volgens het bedrijf echter om een tussenstap. De 360-gradencamera is nog in ontwikkeling en in een later stadium moet het eindproduct verschijnen. Het is nog onduidelijk wanneer dat zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Is dit ding niet specifiek gemaakt voor de note 4? Waarom staat er in het artikel dan "2048x1556pixels" terwijl het scherm van de note maar maximaal 2560x1440px kan laten zien?

Beide resoluties zijn trouwens vreemd. Waarom zou je iets aanbieden op een resolutie anders dan wat die bril kan laten zien?

Edit: Het artikel zelf maakt het nog verwarrender: "I don’t have a Gear VR on-hand to jump in and check out the content, but there should be videos featuring music, sports, action and “lifestyle” in resolutions that you can stream all the way up to huge “4K x 2K” downloads." Hoe de nieuwsposter van dit artikel er dan vervolgens die resoluties van heeft gemaakt snap ik ook niet.

[Reactie gewijzigd door lasharor op 31 december 2014 11:50]

Ik vermoed dat je hoofd kan bewegen (IR Tracking) en zo andere delen van de grotere image kan zien.
Nja, dat werkt natuurlijk gewoon via de sensoren in de telefoon. Zelfde idee eigenlijk als bij de google cardboard. Daar zijn de videos ook niet opeens van een resolutie waarbij er rekening gehouden wordt met het "om je heen kijken". De demo's worden gewoon op de resolutie van je telefoon gerenderd. Alles daarboven is gewoon verspilling van resources.
Het gaat hier om video's die op voorhand zijn opgenomen, en niet om demo's die op het moment zelf gerenderd worden. Om in deze 360 graden filmpjes rond te kijken, moeten ze dus in een veel hogere resolutie worden opgenomen dan de zichtbare resolutie in ÚÚn richting.

De Gear VR heeft een 2560x1440 scherm waarop een beeld wordt weergegeven wat oorspronkelijk een fractie groter is (vˇˇr de vervorming ter compensatie van de lenzen). Om in 4 richtingen rond te kijken en het maximum aan detail te zien, heb je al snel een bronbestand nodig dat 4x deze resolutie heeft. En dan spreken we nog niet over naar boven of beneden kijken.

Daarom dat 360░ video's in goede kwaliteit zeer groot kunnen zijn. Een uitdaging om langere films op te slaan of te streamen dus.
Dat is niet correct - downscalen levert daadwerkelijk beter beeld op (tevens de reden waarom er bij GPU's tegenwoordig dynamic super resolutions mogelijk worden gemaakt)
Het beeld word niet volledig gebruikt door het wegvallen van de randen (het word rond gerenderd per oog), de ronde lenzen+software passen een correctie toe om de boel weer correct te tonen.
En ik maar denken dat de extra pixels worden gebruikt voor beeldstabilisatie.
Oculus Rift als losstaand product heeft me al overtuigd nadat ik Dk2 heb mogen ervaren. Om de massa binnen te halen is een mobiele variant als de Gear VR van essentieel belang, evenals een versie voor consoles. Maar deze moeten dan wel net zo goed werken als hun grote broer en dat betwijfel ik nog!

Ik heb Google Cardboard geprobeerd en dit stelde echt niets voor vergeleken met het gevoel/de ervaring van de DK2. Komt niet eens in de buurt :)

De PC die je nodig hebt is niet mals voor een dedicated Rift. Een Geforce GTX970 is geen overbodige luxe en voor toekomstige 4K versies zelfs minimaal ben ik bang. Er is tevens nog best wat kennis nodig om alles aan de praat te krijgen. Voor de hobbyist is het wellicht het mooiste product sinds de komst van het eerste kleurenscherm, of zelfs de eerste GUI. Ik ben ervan overtuigd dat het alles gaat veranderen.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 31 december 2014 13:32]

Zojuist de MILK VR app even getest en het is best grappig. Redelijk wat keuzes (Skydiven / airshow / nascar cockpit / Dubai / Honkong )
Blijf het maar een gadget vinden. Het is leuk om die content een paar keer te bekijken maar daarna heb je het toch wel een beetje gezien?... Zijn helaas ook nog niet veel games beschikbaar voor VR.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True