Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt testversie YouTube VR-app voor HTC Vive uit

Google heeft de bŤta van zijn YouTube VR-app voor Windows 10 beschikbaar gemaakt. De app is volgens het bedrijf geoptimaliseerd voor de HTC Vive-headset en moet in een later stadium ondersteuning voor andere headsets krijgen.

Google heeft de YouTube VR-app op Steam via Early Access beschikbaar gemaakt. Met de app kunnen bezitters van een vr-bril reguliere en 360-gradenvideo's van YouTube bekijken. De bediening is nog niet volledig geoptimaliseerd voor gebruik met een headset.

Bovendien is er officieel alleen ondersteuning voor de HTC Vive. Volgens Google volgt binnenkort ondersteuning voor andere headsets, zoals de Oculus Rift en brillen op basis van Microsofts eigen Mixed Reality-platform. De app blijft in ieder geval geheel 2018 in de bètafase. De systeemvereisten zijn dat een systeem beschikt over Windows 10 met minimaal een Core i5-6400, 8GB ram, een Nvidia GeForce GTX 980 of AMD Radeon R9 Fury en 4GB vrije opslagruimte.

Begin dit jaar kreeg de PlayStation 4 verbeterde ondersteuning voor weergave van 360-gradenvideo's via YouTube. De YouTube VR-app voor Android is sinds november vorig jaar beschikbaar als onderdeel van het Daydream-platform. Die app werkt overigens niet op de Samsung Gear VR.

Door

NieuwscoŲrdinator

14 Linkedin Google+

Reacties (14)

Wijzig sortering
Gisteren geprobeerd, werkt goed.
Blij dat het er eindelijk is, tot nu toe moest ik elke 360 video copy/paste naar Virtual Desktop, die ging hem dan downloaden en daarna speelde je de video pas af. Dit is natuurlijk veel fijner!
Nou die systeemeisen zijn wel een beetje idioot voor een videospelertje, ookal zijn ze 360 graden. Zeker omdat 'ie ook gewoon op een telefoontje werkt met daydream.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 15 december 2017 17:06]

Bedoel je daarmee de VIVE zelf? Want die kan natuurlijk veel meer afspelen dan een simpel videotje.
De systeemeisen die in dit artikel staan, lijken specifiek voor de app te zijn.
Als Rift bezitter zie ik duidelijk een trend dat de Vive eigenlijk langzamerhand het go-to platform is.

On-topic: eigenlijk een vr app die ik al tijden miste en me wellicht doet overwegen om een 360camera te kopen.
Er is feitelijk niet zo enorm veel verschil tussen de rift en vive, dus er is geen enkele reden om dat te zeggen.

Dat ze het in eerste instantie voor de vive ontwikkeld hebben betekent niet dat het niet prima zal werken op de rift; beiden ondersteunen gewoon open VR api's.

Ik heb zelf een Rift en ik kan nou niet echt zeggen dat ik me achterwege gelaten voel, alles wat ik wŪl doen in VR is gewoon ook op de Rift beschikbaar en ik ben nog niks tegen gekomen dat vive exclusief is (en blijft).

Virtual Desktop werkt overigens prima op de Rift en volgens mij ondersteunt die ook native switching naar VR video playback dus dat is, in ieders geval, een tijdelijke oplossing om niet constant je headset af te hoeven zetten bij het browsen naar VR/360 filmpjes op youtube of waar dan ook.

Ik mis zelf nog wel natuurlijk native OS ondersteuning... op het moment is Virtual Desktop gewoon een plat/gebogen scherm waar je naar tuurt in VR... zou uiteraard super tof zijn als windows gewoon een VR-GUI krijgt waar je vensters ed vrij kunt verslepen, repositioneren, vergroten/verkleinen ed. gebruikmakend van je 2 controllers (of dat nou de wands of touch controllers zijn).. een beetje a la minority report zeg maar. :+
En als je dan een VR app/video opent dat die dan standaard 'volledig scherm' gaat en als je m sluit dat je terug komt in je VR windows omgeving...

gvd wat lopen ze achter daar in Redmond :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 15 december 2017 22:56]

Open eens WMR, dat is exact wat je beschrijft...

Van alle VR homes(Steam VR, Dash/Rift home) voel ik mij het meest thuis nog in de Cliff house(WMR home) het navigeert het makelijkst en apps openen en verder gaan (tenminste de native apps) werkt het soepelst.

En please laat Vive met de kutcontrollers niet winnen. Gewoon Oculus rift touch of WMR, die werken heerlijk.
Voor mixed reality was er al een plugin voor Edge (VR edge, niet je desktop Edge), werkt an sich al erg goed. Vanuit je virtuele huisje browsen door YouTube, vervolgens icoontje aanklikken en gaan.

En omdat je je desktop al virtueel kan krijgen, waren zaken als netflix kijken al makkelijk te doen (en zelfs Xbox streamen naar je VR huisje :P).
Er was voor de Google cardboard toch al een VR YouTube app?
Daarom vind ik het vreemd dat er voor andere VR platformen nog geen YouTube was... (kwestie van te porten?)
Zo simpel is het niet. Dat is een Android app en die is niet (zomaar) te porten naar een ander platform.
Heb een PIMax 4K van Sinterklaas gekregen. Die ga ik de kerstvakantie eens flink aan de virtuele tand voelen. Ben benieuwd, dit VR set zou de HTC Vive tot bepaalde hoogte moeten kunnen emuleren. Dus zou deze YouTube VR-app moeten gaan werken. We gaan het zien 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*