Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC kondigt Vive Pro met resolutie van 2880x1600 pixels en koptelefoon aan

HTC heeft de Vive Pro aangekondigd: een update van de Vive met een oled-scherm met 2880x1600 pixels in een ge´ntegreerde audioheadset. Daarnaast komt HTC met een adapter voor de vr-bril, die een draadloze werking mogelijk maakt.

De opvallend blauwe Vive Pro toont dankzij zijn scherm 1440x1600 pixels per oog en de pixeldichtheid ligt op 615ppi. Bij de huidige HTC Vive is de resolutie 2160x1200 pixels, oftewel 1080x1200 pixels per oog en 461ppi. De hogere resolutie moet het screen door effect verminderen: de zichtbaarheid van afzonderlijke pixels doet afbreuk aan de vr-ervaring.

HTC heeft bij de Pro de koptelefoon ingebouwd in de headset. Daarnaast moet het makkelijker worden de hoofdband van de Vive Pro te verstellen ten opzichte van de Vive. HTC heeft het mechanisme hiervoor gewijzigd, met onder andere een draaiknop aan de achterkant. Verder heeft de fabrikant twee microfoons met noisecancellation toegevoegd en zijn er twee camera's aan de voorkant.

Tegelijkertijd kondigt HTC de Vive Wireless Adapter aan. Dit is een adapter die in samenwerking met Intel is ontworpen en die werkt op basis van de WiGig-techniek, oftewel 802.11ad. Het 802.11ad-protocol gebruikt het 60GHz-spectrum voor verbindingen van 7 tot 8Gbit/s tot aan afstanden van zo'n tien meter. Een jaar geleden gaf HTC al aan samen met Intel te werken aan het draadloos laten functioneren van de Vive.

HTC start de verkoop van de Vive Pro begin dit jaar voor een nog onbekende prijs. De reguliere HTC Vive blijft daarnaast beschikbaar. Ook de prijs van de adapter is nog niet bekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

08-01-2018 • 23:07

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Verder aangekondigd:
Nieuwe? Viveport VR
Vive Video met Vimeo
Software ziet er goed uit, toch maar eens opnieuw proberen. De video speler was al erg goed.

Gestolen van Reddit:
Hardware:
  • ​2880x1600 total resolution (615dpi)
  • Integrated audio with in line amplifier for much richer sound
  • Two front facing cameras (keynote speaker didn't elaborate)
  • Dual microphones
  • Improved optics (new lenses?)
  • Headstrap redesigned from ground up
  • Better overall balance & lighter weight
  • Backwards Compatible (will work with Base station 1.0 and 2.0)
  • Able to pair four Base stations (2.0) together and track 10m x 10m
  • Available Q1 for HMD upgrade-only
  • Full package with new controllers available this year
  • Vive Wireless Adapter announced (WiGig), available Summer 2018 (Works with both Vive and Vive Pro)
Software:
  • Over 2000 applications published for the Vive platform over last two years
  • Move from "PC first era to VR first era"
  • Discussion Viveport as a platform
  • Another 1000 experiences available during 2018
  • Discussion about 360 videos (yawn)
  • Keynote PR fluff about all the games that are on Viveport
  • Talk about the diversity of content available on Viveport
  • New era of VR (3D first), launching Viveport in VR (I thought this was already a thing?)
  • Viveport becoming similar to Oculus Home and Steam VR (browser, content launcher, VR preview button etc)
  • Plans for more 3D content on Viveport
  • Vive Video browser, Vimeo integration
  • Minibrowser while watching videos in Viveport (yyyyyawn)
  • VR App Subscription Service -- pick five titles, change them on a monthly basis for $6.99 per month
Bonus:
Plaatjes van de nieuwe Valve 2nd Gen Base stations

[Reactie gewijzigd door dycell op 8 januari 2018 23:55]

Ik keek erg uit naar deze Vive Pro. Veel verbeteringen gezien. Veel vooruitgang. Ik hoop dat een Vive Pro bundel redelijk betaalbaar wordt. Er werd gemeld dat deze nieuwe Pro lichter zou zijn, maar de eerste ervaringen wijzen uit dat het niet erg veel scheelt. Comfort schijnt te vergelijken te zijn met de deLuxeAudiostrapset bij de eerste Vive. 1st review door the Verge

Een zeer geduchte concurrent wordt de Pimax 8K dit jaar. Dat komt door de FOV van 200 en de pixeldichtheid van rond de 800 (reddit comment)

Mij benieuwen welke van de twee de hit van 2018 gaat worden.

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 9 januari 2018 09:49]

Ga er maar niet vanuit dat hij enigszins betaalbaar wordt. Het feit dat ze er "pro"achter zetten zegt eigenlijk al genoeg.
Ik hoop dat die Pimax 8K een beetje betaalbaar wordt. Ik heb nu het probleem dat bij bepaalde spellen (Project Cars 1 & 2) vrij duidelijk de pixels te zien zijn in de Oculus Rift.
De headset zal ook los verkrijgbaar zijn en werken met de Lighthouses 1.0 van de huidige Vive.
De Vive Pro word verkocht met nieuwe Lighthouses 2.0 basestations, hiermee kan je er 4 van aansluiten om een bereik van 10x10 meter te hebben.

[Reactie gewijzigd door 16K op 8 januari 2018 23:17]

Let wel, de nieuwe basestations zijn niet compatible met de oude headset/controllers.. Valt me trouwens op dat er niets gezegd is over de verbeterde nieuwere controllers, dus zullen wel de huidige zijn maar dan met 2.0 trackers..
Bedoel je de Valve Knuckles controllers? Die worden door Valve uitgebracht, niet HTC.
Of ze door valve worden uitgebracht is maar de vraag, zij experimenteren er mee, maar kan zijn dat net als met de vive deze door een andere fabricant worden geproduceerd en uitgebracht.
Valve heeft een half jaar geleden honderden knuckle controllers aan ontwikkelaars uitgedeeld om te testen en hun VR applicaties erop aan te passen. Nu is het wachten tot ze uitkomen. Valve is ook aan 3 games bezig, sowieso 2 daarvan met VR support en waarschijnlijk zullen ze dus wel tegelijkertijd uitkomen.
Of Valve of iemand anders ze uitbrengt is niet zo belangrijk voor mij, Valve is er in ieder geval mee bezig. Maar bedoelde je die? Of bedoelde je andere controllers?

[Reactie gewijzigd door 16K op 9 januari 2018 00:37]

Reken er maar op dat ze dan toch wel een keer compatible gemaakt worden door een paar handige Harry's.... Niets is onmogelijk namelijk...
De tech zal wel wezenlijk anders zijn dus ik vraag het me af of het een fix zal zijn die een stel handige harry's even zal doen, die nieuwe tracking chips zijn volledig ge´ntegreerd.
Nee, dat zal prima gaan. Halve hanteert een openVR principe waarbij vendor lock uitgesloten is. Net zoals nu via dingen als een open VR input simulator de controls te tweaken zijn zal dat in de toekomst niet anders zijn. De vive wands gebruikers zijn er immers ook nog
OpenVR heeft helemaal niets te maken met de tracking chips en de lighthouses. Als het had gekund had HTC het wel geregeld.De oude tracking chips zullen gewoon niet de hardware voorzieningen hebben om met de nieuwe lighthouse grids te werken, allicht te hoge resolutie. Dat zal ook wel de reden zijn waarom de nieuwe trackers wel met de oude lighthouses werken maar niet andersom.
Inderdaad, ik had de post verkeerd begrepen
OpenVR is helemaal niet zo open als je denkt, Valve is nog steeds degene die bepaald wat er wel/niet in komt.
Komt precies overeen met wat ik denk. OpenVR ondersteund gewoon de andere headsets zoals Valve heeft aangegeven.
Nee, dat is niet mogelijk, want de oude trackers in de headsets kunnen niet overweg met het signal dat deze trackers uitzenden.. Ja, het kan natuurlijk wel gefixed worden door er een losse tracker op de vive te monteren, maarja dat is IMHO dan ook behoorlijk zinloos.
Hebben de nieuwe 2.0 lighthouses afgezien van het grotere gebied nog voordelen?
Groter gebied, meer dan 2, en kleiner, lichter en goedkoper te fabriceren.
En het is dus vooral fijn voor Arcade hallen. (populair in China)

https://uploadvr.com/valv...n-base-station-prototype/
Valve’s Joe Ludwig held up an early prototype of this unit up for all to see at an event a few months ago. He said it would be “cheaper, smaller, lighter” than the current base stations that come with the HTC Vive.
Hier in Barcelona is/was er ook zo'n arcade hal. Ze hadden 3 van die dingen hangen waar maar liefst 4 VR setups vanaf werkten. Echt mooi gedaan (en het bereik was daar al meer dan 10 meter).

Ondanks dat ik een Oculus fan ben (gratis gekregen, ivm kickstarter van de devkit) moet ik zeggen dat HTC/Valve dat zeer mooi gedaan heeft. En zeker superieur aan de IR camera's van Oculus. Ik kan me niet voorstellen dat meerdere Oculus setups in dezelfde ruimte zomaar gaan werken, die gaan elkaar zien en helemaal in de war raken.
ja je kan de lighthouses bedraad en draadloos aansluiten. bij bedraad heb je hoger bereik. ik heb ze bedraad zo'n 6 meter van elkaar af en werkt perfect.
Het fijne van de Vive sensoren is dat ze simpelweg IR signalen sturen. De locatieberekening gaat via de HMD.

Bij de Rift moeten de sensoren ook worden aangesloten aan de PC. Prima als je achter je bureau speelt maar minder fijn als je je spullen op een grotere afstand op moet stellen.

Heb beide op m'n neus gehad en heb een Vive. Zou niet echt een keuze kunnen maken op gebied van techniek. Beide hebben voordelen. Weet ook niet of het het geld waard is om mijn huidige Vive te vervangen door dit nieuwe model. Denk dat er toch iets meer moet komen.
Voor de normale gamer dus niet de moeite waard (performance is niet beter). 10x10 meter gaat in mijn huis helaas niet lukken :)
Weer ouderwets buitenspelen dan maar? ;)
Verhuizen dus, je moet wel willen
Dat zou ik zeker wel willen maar 10x10 zal moeilijk worden tenzij je in een hooischuur gaat wonen :P
Wow. 33% erbij op de assen? Dat is bijna het dubbele aantal pixels meer dan het origineel (+76,9%).

In tegenstelling tot bijvoorbeeld smartphones heb je in VR juist erg veel aan zo'n resolutie toename!

In combinatie met kabelloos heel benieuwd.

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 8 januari 2018 23:24]

4.6 miljoen pixels de Vive Pro
t.o.v. 2.6 miljoen pixels op de Vive en de Oculus Rift.
en dan komt ook nog de Pimax 5K en de 8K, deze hebben 7.4 en 16.6 miljoen pixels.
(echter wel uitgesteld van januari naar minimaal maart).

[Reactie gewijzigd door 16K op 8 januari 2018 23:30]

Maar waarschijnlijk wel een stuk betere prijs/kwaliteit verhouding.
Resolutie is niet alles. Tracking van de HMD en de reactietijd van de displays is net zo belangrijk. En volgens deze review zijn dat juist de zwakke punten van de Pimax:
https://www.vrandfun.com/...mixed-reactions-pimax-8k/
Mooi prototype. Prototype is het sleutelwoord hier. :) Daar ga ik verder geen woorden aan vuil maken.
Maar waar baseer jij het dan op dat de prijs/kwaliteit verhouding waarschijnlijk beter zal zijn? Weet jij nu al wat voor hardware changes er door gevoerd zullen worden waardoor de bril beter zal performen dan de Vive?

Zoals het er nu naar uitziet (ook al is het een prototype) moet de Pimax zich nog bewijzen. :)
Ik zeg waarschijnlijk, omdat ik het inderdaad niet zeker weet. Ik baseer het op de specs die zijn gegeven tijdens de Kickstarter, de hogere resolutie, de FOV etc etc. Waarschijnlijk is niet definitief. Ik kan enkel gissen. Ik weet echter wel dat de Pimax 8K X 1000 dollar kost, ik weet niet de prijs van de VivePro. Maar stel, de 8K X zal even goed werken qua response times en tracking als de VivePro, met een soortgeljke prijs, dan is Pimax de betere koop. Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk is ook het sleutelwoord hier. :)

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 9 januari 2018 22:01]

Dat is waar, maar dan nog.. De pixeldichtheid moet gewoon x4 voordat het echt een minder groot probleem wordt. Vooral in het midden zijn de pixels gewoon veel te groot.

Zelfs met die Pimax 8K zie je nog pixels. Al heeft die wel een grotere FOV dus is het iets minder vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 januari 2018 00:11]

Klopt, bij de Pimax 8K zul je nog steeds pixels zien, pas bij 16K per oog schijnbaar niet meer:
https://www.tweaktown.com...144hz-above-vr/index.html
Pimax heeft ook een veel grotere FOV dus die pixels worden daar ook meer uit elkaar getrokken. Het zou mij niet verbazen als de Vive Pro scherper is met deze veel kleinere VOF
Als je ooit de kans krijgt zou je eens een FPV bril moeten opzetten. Ik heb zelf een Fatshark
(en een Vive ;) ) en, alhoewel de Fatshark een veel lagere resolutie (640x480) heeft, is het beeld door de lage FOV (30 graden) vele malen scherper dan de Vive. Er is totaal geen rastering/screendoor effect aanwezig en de beeldkwaliteit is te vergelijken met een grote HD TV op een paar meter afstand. Lenzen systeem is absoluut niet bijzonder en zijn simpele stukjes plastic van een paar euro.

De vergelijking geeft goed aan welk effect een grotere FOV heeft en hoe lastig dat is te bereiken. :)
Om het screendoor-effect tegen te gaan gaat het niet om pixeldichtheid, want je werkt toch met lenzen om alle beschikbare pixels over je gezichtsveld te verspreiden.
Dus simpelweg: hoe meer pixels hoe beter, ongeacht de pixeldichtheid.

Een hogere pixeldichtheid kan wel een factor zijn voor de omvang van de HMD, en bijgevolg het draagcomfort.
Zouden de lyrics van het nummer in de video een niet mis te verstane boodschap voor Oculus / Rift bevatten? :D

https://genius.com/Jung-youth-only-one-king-lyrics
Mooie ontwikkeling. Nu nog een hogere FoV, IR eye-tracking, en VR wordt bijna perfect.
Toch is dit wel een ontwikkeling waarvan ik zeg "dit is misschien voldoende om een eerste aankoop te rechtvaardigen". Ik zit al een tijd met een DK2 en vond die leuk als gimmick maar weinig speelbaar vanwege de resolutie. En niet alleen omdat je dan pixels kunt zien, maar ook omdat de omgeving dan zo ongelofelijk ongedetailleerd is. De release-versies waren al een stuk beter, maar nog niet top. Ook mistte destijds goede controllers en mogelijkheid om meer camera's aan te schaffen voor betere detectie (ander probleem wat ik had).

Nu de betaalbaarheid nog wat beter en we willen hem ook echt hebben. Ik denk dat het ook zou helpen als Microsoft met hun Xbox eens wat ondersteuning toevoegt, want hoe meer gamers de mogelijkheid hebben om VR te gebruiken, hoe meer de kwaliteit en keuze van content omhoog gaat.

Ik wil vooral langere sessies kunnen spelen met de huidige hardware, maar vooralsnog vond ik de huidige devices wat te beperkt. Misschien dat deze me kan overtuigen. Al vind ik wel bij dit soort zaken dat ze meer aan promotie moeten doen. Geef elke Mediamarkt een plek om het te ervaren zoals ze ook met de Playstation VR doen. Ga diverse stations, scholen en bedrijven af om te laten zien wat kan en hoe goed het werkt. Alleen een doos gaat niet veel mensen overtuigen

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 9 januari 2018 00:09]

Gaat nog wel minimaal een jaartje of 10 duren voordat VR "perfect" is.
Hangt er maar net af van wat je perfect vind.
Wat de ene 'nog niet genoeg' zal vinden, vind de ander waarschijnlijk 'perfect'. ;)
Inderdaad, als je eye tracking zou doen, zou je de scherpte kunnen concentreren op het punt waar je daadwerkelijk naar kijkt, en de hoeken om je heen veel minder scherp renderen. Zou heel veel rendercapaciteit schelen.
interessant. De Oculus is op het moment nog wel een stuk goedkoper dan de vive. (OR: 449, Vive 699). maar er zal dan voor de normale vive wel een pricedrop komen, denk ik? :)
ben ook benieuwd naar de prijs van deze
Ik verwacht niet dat er echt een stevige pricedrop zal zijn, en ik verwacht dat de Pro versie minimaal de introductieprijs van de originele vive zal zijn, dus 899 op zijn minst.. Maar wie weet, daalt de huidige vive naar 400 en zal de nieuwe op 699 binnenkomen (lijkt me heel erg sterk)..
Windows MR brillen zijn ook goedkoper. Behoudens de Samsung. Low bottom nog een tik goedkoper dan een Rift. En met IO tracking = super first VR bril.
In de VS zie je daarnaast dat de OEMs mooie combo deals hebben. Bv Lenovo Desktop + VR of HP laptop + VR combo deals. Krijg je de VR bril er 'bijna gratis' bij. Mede daardoor heeft WMR nu al meer dan 5% Steam aandeel. Helaas zijn de combo deals nog niet naar EU/NL overgewaaid.
Ok dus dezelfde resolutie als de Samsung odyssee die inmiddels al weer ff op de markt is. Ik denk dat het nog steeds niet genoeg is om screendoor te elimineren.
Ik heb zelf de HP en eerlijk denk ik niet eens dat het zozeer de resolutie is, maar ook de FOV. Juist omdat je het 'immersive' mist (het is meer alsof je door een duikbril kijkt), ga je veel meer kijken naar de pixels zelf.

Ik heb ook een FPV met lenzen (single screen), maar die kan je met beetje stellen tot bijna 140 graden krijgen (beeld vertekend, maargoed), ondanks je maar naar een 1920x1080 (volledig) zit te kijken, valt het minder op omdat je behoorlijk wat compensatie hebt vanuit de FOV. Duw je neus eens voor je monitor, tot ~150-160 graden, ja in centrum zie je pixels, maar zeker bij bv racegames zal de grotere FOV (imho) de lagere resolutie behoorlijk compenseren.
Juist het idee dat een duikbril / skibril opheb maakt dat het heel immersive is; ik stoor mij dan niet meer aan de beperkte fov. Resolutie zie je snel niet meer als je aan het spelen bent, maar helpt wel voor de immersion.

Ik stoor mij nog het meeste aan de kleurafwijkingen bij bijv. De gearvr.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 9 januari 2018 00:06]

Ik heb zelf ook de HP. En met Rift, Vive, Lenovo Explorer en PSVR gebruikt.
FoV is ook al een eind goed. Kan beter, maar al een eind goed. Lenzen Ún beeld optimalisatie (screendoor en ander vertekeningen) is waar veel winst te pakken is.
En inderdaad, resolutie is ook al een eind goed (midden van je en mijn HP bril) Maar nu moet die, net als in de promo video overal zo zijn. Net als op 2D schermen. Geen van de geteste brillen komt helaas nog maar een beetje in de buurt daarvan. Hopelijk maakt HTC met deze bril hier grote stappen in, maar ik vrees dat dat nog wel even gaat duren.
Ben erg benieuwd. VR lijkt me erg gaaf en nu de upgraded versions uitkomen zou een leuk moment zijn om er ÚÚn aan te schaffen.

Worden ze al op de beurs geshowed/play models of alleen aankondiging nog?
Zo te lezen worden er voor de Vive Pro later nog live demo's uitgevoerd. Meer reviews morgen dus.
Dat geven ze hier aan.
Daar staan ook de eerste echte foto's van de Pro. Persoonlijk geen fan van de blauwe look...
Mooie upgrade. Wat voor hardware heb je hiervoor nodig?
90fps op 2880x1600... GTX1080Ti? En natuurlijk een overclocked Intel CPU...
Waarom een overclocked intel CPU, andere merken doen het ook goed. Daarnaast heeft overclocken niet heel veel voordeel bij gamen
Mja, voor de Rift had je (min) een GTX 970 nodig dus dit zal niet gelijk naar het einde van het spectrum slaan lijkt me.
Het wordt simpelweg bepaald door de content die je draait. Fallout 4 VR draai je momenteel nog niet stabiel 90 fps met een 1080Ti.

Je mag er wel vanuit gaan dat ze de minimale specs verhogen naar bijvoorbeeld een GTX 1070.
Grappig, ik draai fallout VR wel stabiel op 90 fps met 1,2 supersampling op een 1080ti
Zeker weten dat je geen dropped frames hebt of reprojection? Ik kan mijn 1080Ti statement niet zelf valideren (ik heb een 980Ti) maar dit is wat ik lees. Ook de vele optimalisatie projecten zijn hier voorbeeld van: https://www.reddit.com/r/.../?st=JC7C5LIW&sh=af0b438e
Nee, want ik zie de framerate en dropped frames in mijn oculus traytool performance overlay.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 9 januari 2018 18:40]

Dat lijkt me wat overdreven.

Als ik m'n Rift niet op m'n knar heb game ik op 3440x1440 100Hz (een X34A) met een GTX1080 en een niet overgeklokte i7 6700. Dat zijn meer pixels en een non-Ti GTX1080 trekt dat moeiteloos.
Hangt wel van de game af. Denk dat je toch wel wat meer kunt als je niet de nieuwste open world games wilt gaan spelen. Veel VR-games zitten nog met kleine omgevingen (ook omdat dit minder eisen stelt), maar daardoor niet minder leuk. En omdat ze vaak cross-platform/bril willen uitgeven, zijn veel games ook niet zo veeleisend.

Ik vraag me af of die CPU inderdaad zo snel moet zijn, voor meer pixels heb je toch vooral GPU nodig.
Mooie ontwikkelingen!

Dit zorgt er ook (hopelijk) weer voor dat het nog meer van de grond komt en meer mensen betaalbare games kunnen/willen ontwikkelen die ook iets langer duren dan 3 uur.

Ben benieuwd waar Oculus mee komt (als deze er Řberhaupt nog komt).
Betaalbare games? Elke AAA game is 60 euro op z'n minst rond de release. Daarbij komt nog eens het feit dat je een gigantisch sterke PC nodig bent om maar 90 FPS met deze nieuwe resolutie te halen. Wat dan vaak niet te halen blijkt omdat de optimalisatie van games zo slecht is, tenminste het in het filmpje gebruikte Fallout 4 VR is zover ik gelezen heb niet echt het toppunt van een soepel werkende game.
Uiteraard heb je voor die PC een diepe portemonnee nodig, want een 1080 Ti kost je al een 750 euro zo ongeveer (even duim werk zonder pricewatch kijken), en daar komt zeker nog een 500-800 over heen voor een beetje CPU, mobo en geheugen.

Daarnaast... Intel, AMD en Nvidia moeten echt met een bak meer rekenkracht komen binnenkort, want anders dan heb je zelfs aan de huidige top hardware maar bar weinig.