Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC Vive Pro komt in april uit voor 879 euro

HTC heeft bekendgemaakt dat zijn Vive Pro-headset in april uitkomt en een prijskaartje van 879 euro heeft. Controllers zijn voor dat bedrag niet inbegrepen. De wereldwijde pre-orders van de vr-bril zijn inmiddels begonnen. HTC maakt de originele Vive goedkoper.

Het bedrijf meldt dat de prijsverlaging van de eerste Vive uit 2016 neerkomt op honderd euro, wat betekent dat een pakket met de Vive en twee controllers 599 euro kost. Die verlaging volgt op een eerdere prijsreductie in augustus van vorig jaar. HTC maakt bekend dat de nieuwe Pro-varianten op 5 april verstuurd zullen worden en dat ze geleverd worden in combinatie met een Viveport-abonnement van zes maanden als klanten hem voor 3 juni bestellen. De maandag bekendgemaakte prijs geldt alleen voor de headset. In de doos zitten dus geen controllers, basisstations of draadloze adapters.

HTC kondigde de Vive Pro aan tijdens de CES-beurs van dit jaar. De Vive-update is voorzien van een oledscherm met een resolutie van 2880x1600 pixels. De pixeldichtheid bedraagt 615ppi in vergelijking tot de 461ppi van de huidige Vive. Verder zit er een koptelefoon ingebouwd in de headset, zijn er twee noisecancelling microfoons toegevoegd en zijn er twee camera's aan de voorkant van het apparaat. Het bleek dat daarmee basale handtracking mogelijk is.

HTC kondigde toen ook een Wireless Adapter aan die gebruikmaakt van WiGig en communiceert binnen het 60Hz-spectrum. Dat moet maximaal 8Gbit/s opleveren over een afstand van maximaal tien meter. De adapter is ontstaan uit een samenwerking met Intel. Tweakers publiceerde een preview van de Vive Pro.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-03-2018 • 14:38

99 Linkedin Google+

Reacties (99)

Wijzig sortering
Wat geweldig al zien de renders toch wel mooier uit dan dat ze werkelijk eruit zien in de video.

De HTC Vive Pro... 2de (moderne) generatie VR, betekend dit nu dat VR uiteindelijk toch niet dood is of is het eerder een zeeeeer langzame trend opwaarts voor VR ?


Persoonlijk is VR nog steeds ver weg van mijn portemonnee, ookal is het comfort verbeterd en zelfs wireless blijft het toch wel een duur speelgoedje. En zelfs al is de Oculus rift goedkoper blijft het nog ver van een mainstream gaming experience toch ?

of zit ik met mijn uitspraken verkeerd.
Wat denken mijn mede-tweaker hierover ?


edit typos

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 19 maart 2018 14:49]

De ontwikkelingen rond VR staan natuurlijk niet stil, maar staat nog wel in de kinder schoenen denk ik. Er zitten nog de nodige kinder ziektes in, en voor bepaalde acties zoals o.a. locomotion in games is nog niet echt een goede oplossing gevonden.

Ikzelf heb een paar maanden terug de Vive tweedehands over genomen van een mede tweaker. Ben over de headset zelf zeer te spreken, vooral de room scaling en head/controller tracking vindt ik geweldig. Maar wat games aan gaat ben ik wat minder tevrede. Nog erg veel games voelen als gimmicks en incomplete ervaringen. Ze voelen vaak niet af, te kort, of overpriced. De leukste VR ervaringen heb ik tot nog toe in multiplayer games zoals rec room gehad.

Als singleplayer ervaring moet ik zeggen dat ik Subnautica tot nogtoe het beste vindt. Heeft geen controller ondersteuning helaas, en laat o.a. in de HUD nog wat steken vallen. Maar het gevoel van schaal, en immersie is geweldig.

Of het een duur speelgoedje is mag je zelf bepalen. Ikzelf vindt het een compleet andere beleving van je spel. Het is voor mij lastig te beschrijven. Het is gewoon een "ervaring", je kunt het beschrijven, maar mensen weten pas wat het inhoud als ze het zelf hebben ervaren. Motor rijden is bijvoorbeeld ook meer dan alleen "auto rijden op 2 wielen".
Probeer Elite Dangerous eens. Zeker met een HOTAS is dat een bijzondere ervaring in VR.
De HTC Vive Pro... 2de (moderne) generatie VR, betekend dit nu dat VR uiteindelijk toch niet dood is of is het eerder een zeeeeer langzame trend opwaarts voor VR ?
De Pro is niet de 2e generatie VR. Het is 'slechts' een evolutie van de normale Vive. De modulaire punten van de huidige Vive zijn overgenomen waardoor je extensies (wireless, nieuwe base stations, etc) kunt gebruiken over de verschillende headsets. Het feit dat men de bril uitbrengt zonder controllers (of base stations) bevestigd dit. Noem het een versie 1.5.
De discussie of VR dood is, is een onzinnige. Het is een evolutie van het platte beeldscherm.. Het gaat niet weg maar gezien de brute rekenkracht die nodig is zal het ook niet vandaag op morgen de wereld veranderen.

Dit soort dingen gaan nooit op vandaag of morgen (ook al voelt dat zo aan tegenwoordig). De eerste iPhone is uitgekomen in 2007. Je kon er niet eens Apps op installeren. Het heeft jaren geduurd voordat het uitgroeide tot een goed platform. We zitten nu in een stadium dat we meer en goedkopere HDM's zien zoals in de vorm van Windows Mixed Reality brillen. Zie dit als de eerste Android telefoons. Het duurt nog jaren tot we een goede oplossing hebben die redelijk uit ontwikkeld is.
Volgens mij is dat (VR is dood) alleen geroepen door mensen die van tevoren onrealistische verwachtingen hadden en niet door iemand die werkelijk actief in de business is.
Nou... onrealistische verwachtingen worden door de marketing rondom VR zelf gekweekt en vervolgens maar half of geheel niet waargemaakt.

Dat is ook een goed recept om een product weer snel te laten sterven. Mensen zagen het, er is een WOW ervaring, en daarna het viel dus tegen. Dat werkt prima om veel hardware/headsets te verschepen naar een stel early adopters, maar dat is het dan ook. Daarmee verwordt zo'n ontwikkeling al weer heel snel tot 'de gimmick' die velen roepen en riepen dat het ook was.

De hele consumenten kant van VR staat of valt met content en die blijft zeer beperkt, daar verandert een nieuwe headset ook helemaal niets aan. Wat hardware in elkaar knutselen is niet zo spannend, kijk hoeveel bedrijven er met een eigen HMD komen. Maar content... dat blijft altijd achter met nieuwe ontwikkelingen. Noem het een kip-ei verhaal of 'content is moeilijk'... het blijft een opvallende trend in de tech wereld.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 maart 2018 16:27]

Onrealistische verwachtingen zijn vooral gekweekt door mobiel VR, allemaal reclames waar je super gedetailleerde zooi voorbij ziet komen die op zon GearVR echt niet getoond kunnen worden, Samsung heeft die dingen vervolgens overal rondgestrooid, mensen hebben het een keer geprobeerd, en vervolgens besloten 'VR is niet voor mij'

Het hele probleem is dat de meeste mensen nog nooit een 'goeie' VR bril op hebben gehad, als HTC en Oculus nou eens wat actiever waren met het rondreizen met VR trucks dan word VR misschien nog groot in 2018, anders mogen we denk ik blij zijn als er rond 2020 nog nieuwe brillen uitkomen.

Dat we uiteindelijk ergens in de toekomst super toffe VR ervaringen gaan krijgen staat wel vast, maar op het moment is de techniek gewoon nog (steeds) niet ver genoeg, voor die Vive Pro bril moet je bijvoorbeeld al eigenlijk 2x een 1080 Ti kaart hebben, dan ben je dus zo rond de 2500 euro kwijt voor je VR ervaring, en dan heb je de pc nog niet! Al met al moet je VR dus voorlopig maar zien als iets voor die paar die-hard fans (waaronder ikke, hoewel ik dus voor deze prijs die Vive Pro echt niet hoef) wat over een paar jaar (denk aan de periode 2025-2030) pas echt tof zal worden.
"Het hele probleem is dat de meeste mensen nog nooit een 'goeie' VR bril op hebben gehad"

Nou, ik ben nog een beetje kritischer dan dat, ook die "goeie" brillen zijn waardeloos.

Ik heb de Vive een uur geprobeerd. Dat was leuk omdat het nieuw was. Maar al met al vooral een erg gebrekkige ervaring. Het is erg oncomfortabel, de content is super slecht, het zou voor mij echt speelgoed zijn wat snel in de kast ligt en er nooit meer uitkomt.

Dat terwijl ik wel degelijk geloof dat VR een ware revolutie gaat zijn, maar we zitten nu in het 8 bit tijdperk.
De standaard Vive headstrap gaat niet bovenlangs waardoor hij strakker moet zitten. Als je de nieuwere headstrap hebt, of een Rift, dan heb je dat probleem niet en kun je hem veel losser stellen. Dan zit mijn Rift in ieder geval ook (zoals die van dylan) prima, geen problemen met hem lang ophebben qua draagcomfort.

Wat content betreft is het inderdaad duidelijk erg vroeg dag nog. Natuurlijk gaat niemand een AAA titel maken terwijl er gewoon niet genoeg potentiële klanten zijn om die investering terug te verdienen. Maar in mijn ervaring is er meer dan genoeg om je mee te vermaken, je moet alleen wel een beetje moeite doen om het kaf van het koren te scheiden. En natuurlijk hangt het van je eigen smaak af. Als je alleen van grote epische AAA avonturen houdt dan wordt het lastiger ja, maar hou je van racen, schieten, space/flightsims, sporten als boogschieten of racketball-achtige dingen om maar eens wat te noemen, dan is er toch best heel wat te beleven.

Overigens denk ik dat 2 keer een 1080 Ti ook overdreven is... Zelf gebruik ik mijn Rift op een 1060 en dat gaat uitstekend. De Vive Pro heeft 78% meer pixels maar je hebt niet 78% meer gflops nodig of zo, dat schaalt niet evenredig maar iets in het voordeel van de GPU. Maar zelfs dan zou een enkele 1080 Ti dat ruimschoots halen ten opzichte van mijn 1060. Zelfs een 1070Ti of 1080 halen al meer dan dat ten opzichte van mijn 1060 en zouden dus ook weinig problemen moeten hebben met de Vive Pro.
Met de vive heb ik geen ervaring maar de Oculus Rift heb ik echt +3uur op zonder onderbreking en zonder last :)

Dat de content super slecht was kan die bril natuurlijk niks aan doen O-)

Er is weldegelijk al (veel) goede content beschikbaar om je dagen mee te vermaken. ( SteamVR omgeving met andere mensen / Onward / Warthunder / etc )
Dat een nieuwe bril 879 euro kost is nou niet echt een goed teken om eerlijk te zijn. Ik denk zelf dat htc zich met deze prijs vooral op de business kant van VR richt. Denk aan auto fabrikanten of architecten.
Tegelijk met de aankondiging van de pro is prijs van de "oude" vive gedaald naar $499.
De pro richt zich vooral op bedrijven.
Dit is boven alles vooral VR v1.5, zo veel verschilt het uiteindelijk niet van de bestaande bril (ja er is iets van 70% meer pixels, maar uiteindelijk is de ervaring weinig anders, je hebt nog steeds screendoor effect, maar nu heb je opeens 2x een 1080 Ti nodig ofzo...

HTC had zich echt goed in de VR markt kunnen plaatsen door deze nieuwe bril (los) voor iets van 600 euro aan te bieden, maar op deze manier raken ze gewoon klanten kwijt, vrijwel niemand heeft interesse in zo kort na de aankoop van het origineel (meeste vive's zijn eind van vorig jaar verkocht) nog een keer rond de 1000 euro neer te moeten leggen, en dan alsnog vast te zitten aan oude lighthouse sensoren en controllers.
1000 euro voor een compleet nieuwe set oke, maar bijna 1000 voor alleen die bril? echt niet dat dat een succes word.

Erg jammer, HTC had zichzelf kunnen redden van de ondergang omtrent de mobiele tak, maar ze hebben zojuist hun beide voeten kapot geschoten met een shotgun
Als je het geld hebt, dan gelijk doen natuurlijk. Ik vraag me af wat voor videokaart je nodig hebt voor 90 fps voor deze bril. De huidige high end GTX-1080-Ti zal wel voldoende zijn, maar ik ben benieuwd hoe lang nog. De hardware eisen nemen ook toe met de capaciteiten van de VR brillen. Ik ben benieuwd waar Facebook mee komt op de F8 binnenkort. Dat moet toch enigszins vergelijkbaar zijn? Het zal toch niet bij de Oculus Go blijven?
Ik ben anders blij dat ik de Pimax 8K heb gebackt voor de helft van het geld - met een veel hogere resolutie, een veel hogere FOV en eye tracking (met de mogelijheid tot foveated rendering). Ik heb een HTC Vive, maar deze sla ik maar even over als upgrade.
Ik ben huiverig over de Pimax 8K. Het is om mee te beginnen dual 4K, niet 8K. Daarnaast gebruiken ze LCD, geen OLED, en ze hebben moeite om een stabiel beeld (90Hz) te tonen.

Zowel de HTC Vive alsook de Oculus Rift en PlayStation VR gebruiken OLED schermen met een hele belangrijke reden gebruiken: low persistence. Het kost heel weinig tijd om van beeld te veranderen op het scherm. Bij LCD duurt dat een stuk langer, en krijg je hierdoor motion blur, wat de beeld kwaliteit significant verslechter, en voor duizeligheid zorgt omdat je ogen/hersenen deze motion blur niet verwachten. Uitleg. Daarnaast bied OLED veel meer contrast en donkere zwart waarden, niet onbelangrijk voor een goede ervaring.

Het enige wat mij geruststelt is hun tracking techniek, dat is namelijk SteamVR Tracking 1.0 (ook bekend als Lighthouse). Desondanks is hun sensor placement interessant, zij gebruiken erg weinig sensoren en het lijkt allemaal erg slecht te werken.

Er zijn zeker nog meer dingen mis, maar dan wordt het zo'n lange lijst.

De uitgebreide review van Ben Lang van UploadVR kan ik zeker aanraden: https://www.roadtovr.com/ces-2018-pimax-8k-hands-on-long-way-kinks-to-iron/

Ikzelf ben genezen van het idee dat goede 3rd party headsets (buiten HTC/Oculus) snel een dingen worden nadat ik tijdens GDC 2017 het LG headset prototype geprobeerd heb. VR headsets maken is moeilijk, er is een reden dat Microsoft een hardware reference design gemaakt heeft; en niet HP/Lenovo/Samsung/Acer/Dell allemaal zelf iets compleet nieuws bedacht hebben. En zelfs de WMR headset line-up heeft (verdiende) kritiek ontvangen.

Ik wens Pimax veel succes, maar ik verwacht er jammer genoeg, weinig goeds van.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 19 maart 2018 16:07]

Technisch ben ik het op alle punten met je eens, maar ik heb filmpjes van demo's gezien en de blik in de ogen van de mensen (waaronder professionals die dagelijks met VR werken) die dat ding op hun hoofd hebben gehad zegt mij genoeg. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Het blijft afwachten naar de uiteindelijke kwaliteit, maar ik neem liever deze gok dan dat ik upgrade naar de Pro voor de hoofdprijs.
Dat is een lekkere graadmeter voor kwaliteit en ervaring 'de blik in de ogen' van de mensen die je op een demofilmpje ziet... Al helemaal als het tegen de bestaande theorie en kennis in gaat.
Dat hoef je natuurlijk niet met mij eens te zijn, maar als ik dit soort beelden zie durf ik de gok wel aan:

https://www.youtube.com/w...continue=73&v=EtRDsSxvna4
Dit werkt waarschijnlijk beter:
https://www.youtube.com/watch?v=EtRDsSxvna4

[Reactie gewijzigd door born4trance op 19 maart 2018 19:55]

Heb je dan ook 2 Titan X's om hem aan te sturen? Of vind je 30 fps wel prima? :P
Dankzij de eye tracking is foveated rendering mogelijk. Een techniek waarbij je alleen het gedeelte van het scherm dat je oog scherp kan zien, dat is zo'n 10% van het totaaloppervlak, echt high detail rendert en de rest minder precies. Dat vraagt veel minder rekenkracht. Tijdens demo's werd de Pimax 8K getoond met een Radeon 480.
Je moet niet op 8k denderen. Hoge resolutie helpt vooral met het screendoor effect.
Pimax doet enorm veel beloftes maar heeft nog steeds niets geleverd. De demo modellen zijn veelbelovend maar hebben nog hun gebreken. Zie ook:
https://www.roadtovr.com/...n-long-way-kinks-to-iron/
8K VR Headset from China – BS marketing, very cool experience…
Zeker met betrekking tot foveated rendering heb ik mijn twijfels. Ze moeten eerst de basis onder controle krijgen. Eerst zien dan geloven :)
Het product is nog in ontwikkeling. Persoonlijk krijg ik hem liever met Kerstmis maar dan zonder issues, dan dat ze hem opsturen in de staat waarin het project nu nog verkeert (of in elk geval in januari tijdens CES; het team geeft aan dat een groot deel van de problemen inmiddels is opgelost).
Het is fijn om te lezen dat ze de problemen erkennen en erg transparant zijn.
Dat geeft in ieder geval veel vertrouwen in het eindproduct.
Mooie ontwikkeling! De video kaart valt nog wel mee. Er komen al "5k" en "8k" brillen op de markt (met 200 graden blikveld, https://www.digitaltrends.com/computing/pimax-8k-vr-headset/ ) en die hebben in de meeste gevallen voldoende aan een GTX 1080 of GTX 1080ti.

Het probleem van de 2880x1600 resolutie is dat je nog steeds alle pixels zult zien. Zelf gebruik ik een GearVR met Galaxy S7 Edge. Nu is de HTC RGB en geen Pentile, maar de resolutie is nog steeds "slechts" 1440x1600 per oog.

Om helemaal geen "raam" effect te krijgen dien je eigenlijk 4k per oog te hebben (gezien de afstand met je oog is 1080p per oog te laag), een groot blikveld, een lage input (OLED is hiervoor top) en een hoge FPS

[Reactie gewijzigd door robertjan88 op 19 maart 2018 19:21]

Wat een geld man 8)7
Totaal knots - kan je gewoon een prima game-pc van kopen (als de je een beetje bespaart op de grafische kaart)
Maar misschien komt het ook een beetje omdat dat hele VR gebeuren me helemaal niets interesseert.
Tja als je voor dat geld een game-PC kan kopen, en nog bespaard op een grafische kaart, dan hoef je inderdaad geen VR te kopen, want dan draait het simpelweg gewoon niet (lekker)
We hebben het wel over bijna 1000,-- hoor.
Daar kan je echt wel een mooi systeem van in elkaar knutselen

[Reactie gewijzigd door shades op 19 maart 2018 15:33]

Je moet gewoon een (te)goede PC hebben staan, met bijpassende grafische kaart om VR te kunnen draaien. Vind je het dat niet waard? (logisch) maar dan gaat VR het hem niet worden.
VR is vooralsnog nog ver verwijderd van mainstream. Je koopt het niet "even erbij". Zolang dat niet het geval is bereikt het niet het grote publiek - nu is dit wel de pro, de normale versie tikt nog steeds bijna de 600,-- aan. Te veel als extra monitor (want meer is het eigenlijk niet)
Gelukkig is VR dan ook niet een 2e monitor. Als ik een monitor kon kopen die mij het gevoel gaf dat ik mij ergens anders bevond, waar ik rond mee kon lopen, mijn handen kon bewegen en dat allemaal real-time gemeten en getoond werd, doe mij maar zo'n scherm ;)

VR is inderdaad nog niet bepaald consument klaar. Er is te weinig goede content en het is allemaal te duur, maar de meerwaarde (immersie) heeft het al dubbel en dwars bewezen. En voor bedrijven is het direct toepasbaar: https://www.roadtovr.com/volkswagen-group-to-train-10000-employees-in-vr-in-2018/.

De tijd van grootschalige consumenten VR komt nog wel, vrees maar niet ;)

[Reactie gewijzigd door drdelta op 19 maart 2018 16:02]

Als ik een monitor kon kopen die mij het gevoel gaf dat ik mij ergens anders bevond, waar ik rond mee kon lopen, mijn handen kon bewegen en dat allemaal real-time gemeten en getoond werd, doe mij maar zo'n scherm ;)
Als ik dit zo lees bedoel je niet n VR 'monitor' maar n Holodek :)

Ben verder heel benieuwd hoe VR zich ontwikkeld. Zie nu nog niet superveel toepassingen voor de consument.. in ieder geval niet voor die prijzen. Als je nou echt mooie grafische emersive games had, dan zou het wellicht de moeite waard zijn. (skyrim achtige game in VR :) lijkt me wel wat)
Skyrim en Fallout zijn er al in VR. En kijk eens naar games als Farpoint en RE7. Geweldige ervaringen die echt de meerwaarde van VR aantonen. Maar er zijn inderdaad meer van dat soort volledige games nodig, het succes van VR valt of staat bij voldoende goede content. Dat VR zelf voldoende potentie heeft daar bestaat geen twijfel over.
Heb zelf de Rift, en ik vind het meer als een extra monitor. Project-Cars2 en Brass Tactics zijn bijvoorbeeld echt een ervaring apart.
Was dat die 550euro plus PC-upgrade waardig? wellicht :)

[Reactie gewijzigd door Sniffels op 19 maart 2018 15:42]

Tegenwoordig met die asociale prijzen voor grafische kaarten(voor de mining hype 300+ euro nu 500+ euro) ben je alleen al voor de grafische kaart de helft van je budget alweer kwijt. Die 1000 euro komt zo ook niet zo ver...
Let op, het gaat hier alleen om de headset (HMD), niet de benodigde base-stations of controllers, voor de genoemde ¤879:
"VIVE Pro HMD does not include controllers, base stations or VIVE wireless adapter."

Source:
https://www.vive.com/eu/product/vive-pro/
Als je wil beginnen aan VR met een VIVE Pro dan kost dat dus 1578 euro. Als je anders toch de business edition ging kopen (als bedrijf dus) dan snap ik wel dat je hiervoor zou gaan, maar als consument vind ik het heel duur.
Ter vergelijking, een Oculus Rift is 449 euro atm, dus ik zou 3 Oculus rift's kunnen kopen en dan nog steeds geld overhouden.

[Reactie gewijzigd door teunw op 19 maart 2018 14:58]

Inderdaad. Ikzelf wacht nog steeds tot VR goedkoper wordt en de schermen beter maar met deze prijzen zal VR nooit gemeengoed worden.
Je zou kunnen kijken naar WMR (Windows Mixed Reality). De prijzen daar beginnen al laag met alles erbij (en dit zijn de eerste brillen voor WMR). Ik ben heel benieuwd hoe ze hiermee verder gaan. Support for Steam games binnen WMR is er, alleen blijken de controllers van de Vive beter te zijn met sommige spellen.

https://tweakers.net/pric...en/?keyword=mixed+reality

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 19 maart 2018 15:11]

Maar dan heb je wel LCD schermen, geen OLED. OLED is fijn vanwege de lage persistence.
Ik denk niet dat prijs het grootste probleem is op dit moment. Het kost relatief veel moeite het op te zetten (camera's/base stations, speelruimte etc) en de toegevoegde waarde/content is op dit moment een groot gebrek voor grote consumenten adoptie. Met PSVR is dat al een stuk makkelijeker gemaakt, dan daar zie je dan ook de grootste adoptie (PS4>PSVR conversie).

Om VR goed te ervaren heb je content nodig die gemaakt is voor VR, niet bestaande games "een beetje aanpassen" om ook in VR te werken. Desondanks is dat wat je de laatste tijd jammer genoeg van grote uitgevers ziet.
1478 euro, maar idd bizar veel nog steeds.
Drie oculus rifts passen niet op je hoofd. Dan maar 1x de Vive die een betere ervaring geeft ook al is ie duurder :-)
Kijk dat gaat al in de goede richting :)

Alleen jammer dat er dan weer nóg een extra bril is.. Dat maakt t ontwikkelen van spellen er niet echt makkelijker op..

Er moet gewoon 1 uber-bril komen, voor alle platformen. Dan kunnen spellen zich fatsoenlijk evolueren :D
Alleen jammer dat er dan weer nóg een extra bril is.. Dat maakt t ontwikkelen van spellen er niet echt makkelijker op..
lijkt me dat de ontwikkeling er niet anders op wordt. het platform is gelijk, vooral de resolutie is een beetje hoger.
Met het veranderen van de resolutie verandert er wel meer.. schaling, kijkhoek etc.

Het zal niet heel erg ingrijpend zijn, maar het zou iig stukken makkelijker zijn als er gewoon 1 standaard is.
We hebben toch allemaal een ander beeldscherm? Het is eigenlijk hetzelfde. De game rendered wat je opvraagt, ze moeten het wel ondersteunen, maar dat doen ze toch al.
Alleen jammer dat er dan weer nóg een extra bril is.. Dat maakt t ontwikkelen van spellen er niet echt makkelijker op..

Niemand ontwikkeld tegenwoordig nog voor specifieke hardware. Er is altijd een abstractielaag. Voor nu in VR is dat voornamelijk SteamVR. Deze handelt de controllers (input), tracking en HMD (display) af. Je kunt dus in één keer alle soorten hardware aanspreken. Uiteraard is het nog allemaal nog wel stevig ontwikkeling.
Zonder basis stations is dat te duur
Inderdaad. Dat is wel een flink bedrag.
Zeker als je daar nog een top op the line videokaart (ik heb nu een RX 480) bij moet kopen.
Ik gebruik een RX480 met mijn vive,
Is goed te doen.

De hogere resolutie zal een goede remedie zijn tegen het screendoor effect zelfs als je niet op de volledige resolutie renderd.
Het is niet te duur, deze is (nu nog) niet bedoelt voor de normale consument. De business versie van de normale vive is ook een heel stuk duurder.
Ik vind toch dat dit een enorm hoge prijs is voor alleen de headset. Dit blijft toch in mijn ogen het grootste obstakel, de prijs.
Alternatieven genoeg. Je bent ook niet de doelgroep gezien HTC zich hiermee richt op bedrijven..
Als je deze koopt heb je een behoorlijke grafische kaart nodig. Kon wel eens een probleem zijn om die te kopen :)

[Reactie gewijzigd door Dominozem op 19 maart 2018 14:54]

Als de nieuwe generatie videokaarten uitkomen zal dit probleem een stuk minder groot zijn, en dat zal niet meer zo heel lang duren. Maar de HTC Vive Pro is dan ook niet gericht op de gemiddelde consument. Dit is meer bedoeld voor bedrijven of serieuze gamers.
Mijn huidige VIVE kan prima draaien op een Core I7 en 980TI momenteel, maar met deze ben ik bang dat ik toch echt wel een upgrade nodig zal zijn. Hij heeft het nu al aardig zwaar met Fallout 4 VR.
Schandalige prijs voor alleen een headset zonder controllers, base stations en VIVE wireless adapter. HTC neemt duidelijk zijn huidige Vive-klanten niet serieus die zouden willen upgraden! #nogo
Ik denk dat het vrij weinig te maken heeft met serieus nemen, ze hebben de prijs van de Vive juist verlaagd naar ¤599.-

De Vive Pro is waarschijnlijk niet gericht op de gemiddelde VR gamer, maar eerder op bedrijven. Daarvoor is deze prijs beter te rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 19 maart 2018 15:52]

Ik hoop dat ze het probleem met mini displayport op de link-box opgelost hebben.
Wat een ramp is dat....

Ik gebruik nu geforceerd weer HDMI.
Verder lijkt het mij vantastisch om mijn vive draadloos te kunnen gebruiken :D

De resolutie mag inderdaad hoger, maar wanneer je bezig bent stoor je er toch niet echt aan.
De kabel is vervelender.