×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC verlaagt prijs van Vive-headset met controllers naar 699 euro

Door , 111 reacties, submitter: m8ZBm1Si

HTC voert een prijsverlaging door voor de Vive. Er gaat 200 euro van de prijs af, wat wil zeggen dat de vr-headset voortaan voor 699 euro te koop is. Voor die prijs levert HTC de headset, twee Lighthouse-stations en twee controllers.

Als opmaat voor het najaar, de periode van het jaar waarin doorgaans de meeste games op de markt verschijnen, verlaagt HTC de prijs van de Vive, stelt het in een persbericht. Bij de set levert HTC ook een tijdelijk abonnement op Viveport. Dat is een nieuwe dienst waarmee eigenaren van een Vive elke maand vijf vr-titels uit kunnen proberen. Bij de set worden bovendien de applicaties Google’s Tilt Brush, EverestVR en Richie's Plank Experience geleverd.

Eerder deze maand maakte Oculus bekend dat de prijs van de grootste concurrent van de Vive, de Oculus Rift, flink verlaagd wordt. De Rift gaat sinds een paar weken voor 599 euro over de toonbank. Ook de bundel van Oculus bevat de headset, twee controllers en twee sensoren. Bij de bundel worden zes games geleverd.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

21-08-2017 • 10:20

111 Linkedin Google+

Submitter: m8ZBm1Si

Reacties (111)

Wijzig sortering
De Rift gaat sinds een paar weken voor 599 euro over de toonbank. Ook de bundel van Oculus bevat de headset, twee controllers en twee sensoren. Bij de bundel worden zes games geleverd.
De bundel van de bril met twee touch controllers kost ongeveer 450 EUR. Zie bijvoorbeeld amazon.de. Dat is nog steeds een slag goedkoper dan de Vive. Ondanks de nadelen van de techniek achter Oculus m.b.t. roomscale (die in de praktijk wel meevallen met de juiste voorbereiding) is dat prijsverschil nog best wel aanzienlijk, en het maakt de Oculus een leuke instap voor gamers die met VR aan de slag willen.

[edit]
Voor de tweakers die het niet weten: Rift maakt gebruik van infrarood USB webcams ('sensors') om de positie van de headset en de controllers te meten. Hierdoor kost het wat CPU kracht van de computer en moet je rekening houden dat je actieve USB kabels moet kopen om de sensoren op grotere afstanden van de PC te installeren. Deze kosten ongeveer 10-15 EUR per stuk voor 10 meter.

De Vive gebruikt passieve infraroodstralers ('lighthouses') die je op een vaste locatie neerzet en alleen van stroom moet voorzien. De sensoren om deze te meten zitten op de apparaten (headset, touch controllers) zelf. Eigenlijk is dat dus precies andersom dan dat de Rift doet.

VR kan je gebruiken op drie manieren: zittend, staand ('360') en in een ruimte waarin je vrij kan bewegen ('roomscale'). In het begin onderschatte Oculus het nut van roomscale, en daar hebben ze inhaalsprongen moeten maken (en gemaakt).

Idealiter gebruik je drie referentiepunten. Zelf heb ik een Rift en drie sensors, en dat werkt goed genoeg. Al was de Vive net zo betaalbaar als de Rift, dan was ik waarschijnlijk daarvoor gegaan. Nu heb ik echter het gevoel dat het VR landschap nog in de kinderschoenen staat, dus voor de eerste consumentengeneratie ben ik hier wel tevreden mee.

Let ook op dat deze eerste generatie opstartproblemen heeft. Zo zijn er exclusives die met de ene bril wel werken en de ander niet. Bij Steam kan je dit gemakkelijk op de store pagina zien. De meeste spellen ondersteunen de Rift en de Vive. Rift heeft ook zijn eigen winkel. Spellen daaruit kunnen met wat extra (open-source) software ook op de Vive gespeeld worden.

Een domper is dat de aankomende Fallout 4 VR officieel geen Oculus Rift zal ondersteunen omdat Bethesda een conflict heeft met Oculus. Ik vertrouw echter op de community om dit op te lossen. ;)

Wat kan ik verder nog vertellen? Ja, je hebt een krachtige computer nodig. Ook belangrijk is dat je voldoende aansluitingen hebt. De Rift heeft een HDMI en een USB 3.0 aansluiting, en elke sensor heeft zijn eigen USB 3.0 aansluiting (hoewel je bij een opstelling met drie sensoren de derde ook op een USB 2.0 poort mag aansluiten). Dat zijn dus al vier USB poorten. Een hub wordt afgeraden wegens potentiele latencyproblemen. Met andere accessoires erbij wordt het dan al erg vol achterop de PC.

HDMI kan wel eens gezeur opleveren als je de enkele HDMI aansluiting op je videokaart wilt gebruiken voor je TV/monitor en de Rift op wat anders. Voor DisplayPort heb je dan een actieve omzetter nodig voor hogere resoluties (DP 1.4, volgens mij), die nog best wel prijzig zijn. Je kan de Rift ook goedkoop aansluiten op een DVI-D poort met een passief verloopstukje, zolang het verloopje maar dual link ondersteuning heeft. Dit kan wel problemen opleveren al probeer je te verlengen. Ik heb HDMI en USB 3.0 (passieve) verlengkabels van drie meter voor de headset. Op de HDMI aansluiting werkt het wel, maar niet op de DVI-D aansluiting.

Voor het ophangen van de sensoren van de Rift kan je goedkope muurbevestigingen gebruiken waar je normaliter een beveiligingscamera op monteert. De sensoren zijn voorzien van de standaard schroefdraad (1/4-20 UNC) voor camera's, en zijn zo licht dat ze met met elke mount wel werken. Hou er rekening mee dat de minimale speelruimte voor roomscale 2 meter bij 1,5 meter is. Ik heb dit getest, en in de praktijk is dit iets meer wanneer je gaat calibreren. Hou dus rekening met een beetje extra marge bovenop die 2 meter bij 1,5 meter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2017 10:59]

Van de week mocht ik meekijken bij een vriend online via Steam. Ik hoorde hem heel intens en actief gamen, te denken aan manier van praten en adrenaline en ademhaling. Hij vergeleek het met een soort van fitness workout.

Hij zei in het begin had ik last van motion sickness maar ben er nu aan gewend. Uit experiment heeft hij voor de Oculus Rift 4 sensoren gekozen. Dit kostte veel rekenkracht van de CPU. Tijdens de streaming via steam verloor hij de tracking van zijn handen en dit kwam mogelijk doordat hij deed streamen icm 4 trackingpunten die teveel CPU power kostte.

Hij vertelde me de dat de support voor Oculus Rift goed was. Genoeg spellen in omloop en ook Steam support. Bij Vive schijn je een vele aanpassingen te moeten uitvoeren om Rift spellen te kunnen spelen via Revive .

Hoewel Vive misschien de betere hardware heeft. Valt of staat een apparaat toch bij softwareondersteuning. Is er niet genoeg aanbod dan kiest men voor ander alternatief.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 21 augustus 2017 12:29]

Beetje raar om er 4 te gebruiken als 3 al meer dan voldoende is. Maar wat wel gewoon een feit is, is dat de Vive tracking een stuk minder CPU intensief is.
Hoewel Vive misschien de betere hardware heeft. Valt of staat een apparaat toch bij softwareondersteuning. Is er niet genoeg aanbod dan kiest men voor ander alternatief.

De software ondersteuning komt van Valve. Valve kiest ervoor om alles te ondersteunen zodat naast de Vive ook de rift ondersteund wordt (terwijl de Vive 'hun' product is). Oculus software ondersteund geen andere headsets vandaar dat de community Revive heeft ontworpen (welke prima werkt).

Dit stuk van je verhaal klopt dus niet, anders zouden mensen een Vive kopen. Ik denk dat we hier gewoon lekker simpel over prijs praten. Wij zijn immers Nederlanders :)
Oculus Rift heeft Facebook achter zich staan, dus een grote kapitaal injectie achter de boeg.
Oculus Rift heeft Facebook achter zich staan, dus een grote kapitaal injectie achter de boeg.
Heeft er niets mee te maken. Zoals alles bij Facebook is het de bedoeling dat de OR/VR opgenomen wordt in hun closed ecosysteem. Vandaar dat er dan ook 0,0 ondersteuning ingebouwd wordt voor de Vive of andere 3rd party VR headsets.

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 21 augustus 2017 13:19]

Dat kun je als positief en negatief beschouwen...
Facebook houdt wel vast aan zijn walled garden en er wordt ook al gesproken over reclame....
“That experience should include ads,” says Bowsworth. “Because life includes ads. So to not have ads would make it less lifelike.” Of course, looking at his job title this answer isn’t too surprising, and Bosworth seems to know it, finishing his statement with “But then again, I’m an ads guy.”
https://aotf.com/news/ocu...e-ads-says-facebook-exec/

Dat gaat hopelijk niet gebeuren... Anders krijgen we dit als toekomst:
https://www.youtube.com/watch?v=YlGklt4BSQ8
Netzoals HTC en Valve dat doen voor de Vive?
En dat is dus inclusief BTW en verzendkosten (naar nederland)
Ik geloof niet dat de extra CPU kracht een serieus probleem is. Voornaamste nadeel is dat je voldoende USB-poorten vrij moet hebben (USB hub waar je alles op aan sluit werkt niet door beperkte bandbreedte, 2 sensoren via een poort lukt nog wel). Ook dit is bij moderne PC's meestal geen probleem. Daarnaast moet je een usb-kabel door de kamer trekken. Dat is eigenlijk het enige echte 'probleem'. Maar dat valt op zich ook mee als je er een speciale ruimte voor hebt waar je hem toch altijd wilt hebben staan.

Wel moet je een extra sensor kopen voor roomscale dus dat moet je bij de prijs optellen. Overigens krijg je bij die extra sensor al een usb-verleng-kabel.

Met de zomer-actie bij Oculus was de Rift bundel (dus inclusief Touch controllers) en extra sensor 518 euro. Zelf heb ik er wel nog een usb-hub (om twee sensoren via 1 usb-poort te laten lopen) en een usb c naar normaal usb formaat tussenstukje gekocht.

Al met al was ik dus 554,85 euro kwijt om het helemaal compleet en draaiend te krijgen op een zelfde niveau als hoe de Vive functioneer. Naar de zomeractie moet je daar 100 euro bij tellen dus dan liggen de prijzen netto heel dicht bij elkaar.

Vive is heel lang de populairdere optie geweest omdat het wel roomscale aan bood en de controllers had die de Rift toen nog moest missen. Persoonlijk denk ik dat nu de Rift de betere keus is. Het heeft nu ook roomscale, de Touch-controllers worden over het algemeen als beter ervaren als die van de Vive en het beeld van de bril wordt over het algemeen ook als iets prettiger ervaren. Al zal het voornamelijk persoonlijke smaak zijn.
En in theorie heb je de 3e sensor niet perse nodig, maar die zorgt wel voor een zekerheid.
Oculus heeft naast de permanente prijsverlaging die wij melden ook regelmatig tijdelijke kortingen. Daar valt de prijs onder die nu op Amazon.de gerekend wordt. Wat natuurlijk een aantrekkelijk aanbod is :)
Oculus heeft naast de permanente prijsverlaging die wij melden ook regelmatig tijdelijke kortingen. Daar valt de prijs onder die nu op Amazon.de gerekend wordt.
Zeer waarschijnlijk is die prijsverlaging een 'prijsverlaging' om het aantrekkelijk te maken om het nu te kopen. Als die prijs omhoog gaat, dan verwacht ik niet dat die naar het oude niveau terug gaat omdat de Vive dan een stuk aantrekkelijker wordt.
De huidige prijs van 450 was de zomer aanbieding en die blijft nog even gehandhaafd, daarna zou die 599 gaan worden ja, maar de geruchten is dat de set gewoon 450 gaat blijven, zeker nu de vive in prijs verlaagd is.
Tja, even voor de Vive dan.

Heeft slechts 1 USB 3.0 poort nodig en werkt zowel met HDMI als Displayport.

Beide lighthouses worden voedingen geleverd alsmede twee voedingen voor de controllers (zodat je beide tegelijkertijd kan opladen.

Er is een extra lange kabel om de twee lighthouses te koppelen om ze beter in sync te laten lopen.

Belangrijk om te weten is dat de beide lighthouse cubes een standaard statief schroef hebben maar verder los worden geleverd zodat wel even een plekje moeten zoeken waar ze kunnen staan.

De Vive is dus wat completer geleverd en makkelijker aan te sluiten.
Los van je (interessante) post, lijkt VR niet geschikt te zijn voor de mainstream mensen. 3D TV is ook een flinke faal geworden, en zo lijkt ook Oculus/Vive/,,/,, niet aan de slaan bij het gepeupel. Te weinig aanbod, een demo of preview is op zich aardig om eens mee te maken. Maar ik zie zo'n opstelling echt niet bij Peter en Saskia van de buren in de woonkamer staan, Ik ben zelf wel hype-ish, maar ik sla dit over.
Los van je (interessante) post, lijkt VR niet geschikt te zijn voor de mainstream mensen. 3D TV is ook een flinke faal geworden, en zo lijkt ook Oculus/Vive/,,/,, niet aan de slaan bij het gepeupel.
In tegenstelling tot 3D TV voegt VR wel wat toe voor gaming. En gaming is op dit moment (qua geld) groter dan alle andere entertainmentmarkten gecombineerd. Ik verwacht niet dat het gaming gaat overnemen en dat VR in de nabije toekomst verplicht zal zijn maar ik zie het langzaamaan wel een niche krijgen. Overigens zetten veel bedrijven ook in op augmented reality (Google Glass-achtige oplossingen), maar dat is nog een stapje te ver met de (mobiele) rekenkracht die wij nu hebben.
Te weinig aanbod, een demo of preview is op zich aardig om eens mee te maken.
Absoluut mee eens. Het aanbod moet beter worden. De situatie is echter beter dan enkele jaren geleden, en er zijn nu al wat games beschikbaar waar men de tanden op kapot kan bijten. Het moet echter nog een stuk beter worden.
Maar ik zie zo'n opstelling echt niet bij Peter en Saskia van de buren in de woonkamer staan, Ik ben zelf wel hype-ish, maar ik sla dit over.
Bij een gemiddeld gezin zie ik dit ook niet snel terugkomen. De opdringerigheid van de 'opstelling' valt wel mee. Wanneer opgeruimd heb je enkel wat sensoren aan de muur hangen, die je met wat creativiteit ook kan wegwerken (boven op een boekenkast, etc.).

Zelf denk ik dat de grootste beperkende factor van VR is dat je een best wel krachtige game PC nodig hebt, of een console met een VR bril. De prijs is (zelfs met de aanbieding van de Rift) in totaal nog best wel hoog. Het is wachten totdat de Chinese merken (Huawei/Xiaomi/een ander) met betaalbare opties komen. Dan nog neemt dat niet weg dat op dit moment de prijs van een krachtige PC om alles op aan te sluiten hoger zal zijn dan de bril+controllers zelf.

Ik begrijp dat je sceptisch bent, en terecht. Ook ik kan niet zeggen of VR het in de huidige vorm gaat halen. Er is echter al een markt die groter is dan wat er was voor 3D TV, dus we gaan het zien. Als je een gamer bent, kan je eens kijken of het wat voor je is door het bijvoorbeeld bij iemand anders te testen. Tenzij je sterke evenwichtsstoornissen hebt (zoals wagenziekte) zijn de meeste spellen heel goed te verteren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2017 11:14]

Sorry hoor, maar 3D TV voegt wel degelijk ook wat toe, misschien niet voor jou, maar voor anderen wel. En hetzelfde geldt ook voor VR, er zullen altijd wel mensen blijven voor wie het niets toe voegt. (ik ben daar zeker niet 1tje van, want ik heb zelf ook nog een zwik oude VR headsets en de DK2).

En wat mij toch nog steeds verbaast is juist ja dat er eigenlijk nog steeds geen chinese varianten van de Rift of Vive uit zijn.
Sorry hoor, maar 3D TV voegt wel degelijk ook wat toe, misschien niet voor jou, maar voor anderen wel.
Uit mijn post:
In tegenstelling tot 3D TV voegt VR wel wat toe voor gaming.
Voor gaming wordt het nauwelijks/niet gebruikt. Die markt is vele male kleiner (relatief en absoluut) dan de VR markt.

Over 3D TV in het algemeen:
Helaas is de markt het niet met jou eens. Steeds meer televisies komen uit zonder 3D en/of zonder meegeleverde brillen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2017 13:05]

Nou, vond het bij resistance 3 (zeker in combinatie met de sharpshooter) toch echt wel toegevoegde waarde hebben (maargoed, ik speel het dan ook op een 3 meter breed scherm).
Er zijn genoeg Chinese headsets, Pimax en Deepoon zijn 2 van de grotere (waar Deepoon daadwerkelijk het merendeel van de Aziatische markt heeft).
Er zijn ook een hoop Android standalone headsets, die bijvoorbeeld samen met een NOLO gecombineerd kan worden voor een roomscale-like ervaring.
Maar de pimax en deepoon hadden voor zover ik de laatste keer keek geen positional tracking, en ik ga echt niet nog apart die NOLO zuk aanschaffen die bijna de helft van de prijs van de Rift zelf zijn ($199, ex btw/verzendkosten) (en zelfs alleen nog steeds in preorder en de tracking is zoals ik begrijp nog niet eens zo goed als die van de vive of rift).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 21 augustus 2017 22:06]

De Deepoon E3 heeft zelfs een complete room scale tracking oplossing met controllers en alles, dus dat valt best mee ;)

Also, er zijn genoeg games die je prima kan spelen zonder positional tracking (waar sommige games/applicaties hier geeneens support voor leveren), denk aan Racers of games als Elite: Dangerous of soortgelijk.
Dank je voor je uitvoerige antwoord. Ik had vooral gebash verwacht. Mijn virtuele ervaring houdt op bij mijn (kartonnen) Google brilletje. De apps die daarvoor ontwikkeld zijn vind ik prachtig. Wat ik zelf graag zou zien en meemaken is dat mijn favo games (momenteel Astroneer, Cities:Skylines) op de een of andere manier geschikt zouden zijn voor een serieuze VR set. Dat zou echt genieten zijn :) Momenteel zijn we gelimiteerd aan wat de VR-makers ons aanbieden. Dat begrijp ik wel.
Ik denk persoonlijk dat VR het wel gaat halen in tegenstelling tot de 3D bril. VR is zoveel meer dan een 3D bril wat alleen diepte toevoegt.

Ik heb drie weken terug op de gok de Oculus Rift gekocht (hiervoor game-de ik af en toe op een 3-monitor setup), maar ik miste het gevoel alsof ik echt in de game zat. Met de VR is dat volledig veranderd! Wat een beleving. Zelfs mijn vriendin is niet weg te slaan van de Oculus, terwijl die normaal nooit spelletjes speelt.

Ook hebben twee vrienden van mij na het te hebben geprobeerd een Oculus besteld. Ik denk dat je het moet beleven om het echt te begrijpen.

Enige nadeel is nog de kabel en de schermkwaliteit, maar zelfs als early adopter kijk ik hier dwars doorheen. Dat er nog weinig titels zijn dat klopt, maar er zitten echt wel toppertjes tussen die laten zien waarom VR zo geweldig is (zoals Lone Echo).
Los van je (interessante) post, lijkt VR niet geschikt te zijn voor de mainstream mensen.
Nog niet. Maar dat was van te voren ook voorspeld. VR zou in eerste instantie alleen voor de mensen zijn met een dikke portemonee. Dus tot zover doet de verkoop van VR brillen precies wat er was verwacht.
3D TV is ook een flinke faal geworden, en zo lijkt ook Oculus/Vive/,,/,,
Appels met peren vergelijken waarbij iedereen al direct wist dat 3D tv em niet ging worden. Daarentegen is 99% van de HMD gebruikers super enthousiast.
Te weinig aanbod, een demo of preview is op zich aardig om eens mee te maken.
Heb je zelf het aanbod gecheckt of praat je nu de meute na? Het aanbod is niet heel groot maar er is zat om je mee te vermaken.
Ik had de Oculus Rift ook voor 450,- aangeschaft. Dit is dacht ik echter een tijdelijke zomeractie.
Die aanbieding is verlengt, en zeker met deze prijsdrop van de Vive lijkt mij dat het de permanente prijs zal gaan blijven (wat ook al de speculatie was van velen).
Goede info! Erg duidelijk. Ben zelf ook aan het orienteren op een vr headset en ben de voor en tegens tegen elkaar aan het afstrepen. Nu de prijs steeds meer gelijkgetrokken wordt wordt het voor mij niet makkelijker ;). Je gaf aan dat je voor een vive zou gaan als de prijs gelijk zou zijn. Waarom is dat? Ik lees/hoor dat de tracking van de vive net wat beter is en dat de FOV ook iets groter is. Dit Zorgt dit voor meer immersion. Het beeld van de rift zou dan weer net wat scherper ogen. Hoe sta jij hier in?
Verder wacht ik even af tot na oktober. Fallout 4 VR lijkt mij heel erg gaaf en mocht het op de een of andere manier niet lukken (mbv community) om dit op de rift draaiende te krijgen wordt het een vive.
Grootste probleem voor VR gaming op dit moment lijkt mij toch het lage aanbod van goede spellen. Als ik 1500+ euro neer moet tellen voor een headset en beefy PC dan verwacht ik daar ook iets indrukwekkends voor terug, geen Wii-achtige games waar je met een ninja-zwaard meloenen door midden staat te hakken.

Ik kan eigenlijk geen AAA-titels bedenken die een goede VR modus hebben, alleen Resident Evil 7 en Subnautica komen boven borrelen als ik er even over nadenk... Zo wordt het een beetje een kip-en-ei verhaal; niet genoeg mensen kopen een VR headset dus game developers staan niet in de rij om goede nieuwe content te creëren.
Er zijn genoeg titels, alleen zijn er genoeg mensen die in hun 'bubble' blijven zitten en zelf nu nog roepen dat er niet genoeg content is. De grootste spellen op de consoles waren er ook niet binnen anderhalf jaar toen de console uit kwam. Dus waarom is die verwachting er wel met VR.

Deze titels zijn al beschikbaar:

- Eleven: Table Tennis VR
- Arizona Sunshine
- Lone Echo
- Killing Floor
- Robo Recall
- Dirt Rally
- Elite: Dangerous
- Chronos
- I Expect you to die
- Star Trek: Bridge Crew

Dit zijn titels die volledig af zijn, geen early access, in dat geval krijg je ook nog parels als:

- Onward
- H3 (Hotdogs, horseshoes and hand grenades)
- Vanishing Realms
- Gorn
- Climbey
- Rec Room
- Raw Data
- Pavlov VR

Er is genoeg wat je kunt doen in VR. Niet alles zal naar je smaak zijn, maar er is tegenwoordig, écht wel wat te doen. De simulatie racers en flight sims staan hier nog niet eens tussen en er zijn nog zat games die hier nog niet zijn genoemd maar wel de moeite waard zijn. Het is ook wel begrijpelijk, het is een investering, zéker als je de PC er nog niet voor hebt. Maar het argument: "Weinig content" is nu best wel achterhaald.
Er zitten amper AAA titels in je lijst en dat zijn net de games waaraan mensen die eventueel bereid zijn 1500¤+ uit te geven aan een VR set-up geïnteresseerd in zijn. Leuk dat er "wat content" is, maar hoelang boeit het om tafeltennis in VR te spelen..
Nog enkele grote namen zijn The Climb, Dead and Buried, Echo Arena, Dirt Rally, EVE Valkyrie, Project Cars, Rez Infinite.
De eerste 3 ervan heb ik zelf ook in m'n bezit en zijn echt ontzettend sterke games wat graphics en gameplay betreft.

Kleinere titels zoals Fruit Ninja VR zijn misschien geen AAA games, maar je hebt daar echt heel veel vermaak aan en komt er herhaaldelijk naar terug. Die games kosten dan ook veel minder dan bovenstaande titels.
Los van het feit dat we het hadden over content en niet AAA in het algemeen, als je je alleen maar doodstaart op AAA titels, zal je bedrogen uitkomen, inderdaad.

De mensen die bereid zijn om VR aan te schaffen hebben dat al gedaan. De mensen die nog 'niet' bereid zijn kunnen dat om verschillende redenen doen, danwel prijs, plek of beschikbare financiën. Dat een studio of game AAA is zegt niets.Ik heb mezelf nog geen één keer kunnen ergeren dat er geen 'AAA' titel beschikbaar is.

Er staan 18 titels in de lijst, dus als je klaar bent met tafeltennis heb je er nog 17 die je kan afgaan. ;)
Ik hoop dat deze prijsverlaging meer consumenten er toe zet een vr headset in huis te halen. Het lijkt mij fantastisch als de vr markt daadwerkelijk net zo groot kan groeien als de 2d gaming markt.

Vooral voor simulaties is dit zo'n geweldig concept. Wanneer je een grafitti simulatie of balsport simulatie speelt zie je pas echt goed waar de meerwaarde van vr zit in mijn opinie.
Het probleem met de populariteit zit hem niet in de prijs van de headset, maar in de prijs van de gigantische PC die je nodig hebt, en non-gamers hebben vaak VR ziekte (kotsen, een week ziek, etc)..

Er is voor normale mensen geen reden om het te hebben, en een handje PC gamers is niet genoeg voor de verkoop van tientallen miljoenen units. (ook VR op de PS4 heeft er ook slechts 1 miljoen verkocht, en dat is veel goedkoper dan de PC)

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 augustus 2017 10:37]

Het probleem met de populariteit zit hem niet in de prijs van de headset, maar in de prijs van de gigantische PC die je nodig hebt
De doelgroep van VR is, op de zakelijke oplossingen na, dan ook niks groter dan de doelgroep 'gamers'. Een groot gedeelte van de gamers heeft ofwel een PS4 ofwel een PC. Als je anno 2016/2017 een videokaart hebt gekocht, dan is die zeer waarschijnlijk voldoende voor VR, dus dat is echt het probleem niet meer.
en non-gamers hebben vaak VR ziekte (kotsen, een week ziek, etc)
Kom op man. Wat is dit voor bullshit? Mijn halve familie + vriendengroep heeft mijn Vive getest toen ik er een maandje eentje heb gehad. Letterlijk _niemand_ had er last van. Daartussen vallen ook mensen die niet naar 3D films in de bios gaan.
Mensen worden misselijk van VR door delay, of doordat je bewegingen niet zichtbaar zijn in-game. Bij een Gear VR/Cardboard oplossing gebeurd dat regelmatig omdat je alleen de draaiing van je hoofd tracked, en niet de XYZ-positie. Met Vive/Rift gebeurd dat wél en is misselijkheid behoorlijk overtrokken.
Dat je 'een week ziek' zegt, geeft echt aan dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Ik heb zelf last van reisziekte, maar het is gewoon onmogelijk dat je daar een week ziek van bent. Totale onzin.
Er is voor normale mensen geen reden om het te hebben, en een handje PC gamers is niet genoeg voor de verkoop van tientallen miljoenen units.
Dit is de kern van het probleem. Er ís geen reden om het te hebben. Ook niet voor de gamers, ómdat er geen games zijn die echt must-have zijn. De gemiddelde game ontstijgt het niveau 'techdemo' gewoon niet. Begrijp me goed: die techdemo's zijn echt ontzettend vet; het is eigenlijk bizar hoe ik meer plezier heb beleefd aan boogschieten dan aan sommige AAA-titels. Maar feit blijft: er bestaat geen VR systemseller.

Ik heb zelf een Vive goedkoop kunnen kopen en met winst doorverkocht. Ik heb twee maandjes ontzettend veel fun gehad met de Vive en ergens baal ik er ook van dat ik 'm weg heb gedaan. Maarja, het is enorm dure hardware voor wat je er uiteindelijk mee kan en dat vond ik het destijds niet waard.

VR zit op dit moment in de typische vicieuze cirkel. Geen verkochte units > geen software > geen verkochte units :P maar die zal vanzelf doorbroken worden naarmate de prijs verder daalt. 700 euro is nog steeds veel te veel voor de massa natuurlijk, maar met babysteps gaan we er ooit wel komen :)
Dit is de kern van het probleem. Er ís geen reden om het te hebben. Ook niet voor de gamers, ómdat er geen games zijn die echt must-have zijn. De gemiddelde game ontstijgt het niveau 'techdemo' gewoon niet. Begrijp me goed: die techdemo's zijn echt ontzettend vet; het is eigenlijk bizar hoe ik meer plezier heb beleefd aan boogschieten dan aan sommige AAA-titels. Maar feit blijft: er bestaat geen VR systemseller.
Misschien is/was dat een Vive-probleem? De Oculus store heeft momenteel namelijk veel games die zeer effectief de touch controllers integreren in de gameplay.
Er zijn letterlijk honderden Vive-titels die zeer goed werken met de Vive-controllers. Vorig jaar al. Dat is het probleem niet :P

Het probleem is dat er geen enkele titel is die op het niveau van Call of Duty, Uncharted, GTA of Battlefield leunt. Er zit geen exclusieve AAA-'ervaring' tussen die je écht moet hebben. Er is ook nog geen IP beschikbaar die gamers kennen.
Dat zijn natuurlijk wel allemaal actie/shooting games die je opnoemt.
Heb je The Climb, Dead and Buried, Robo Recall of Echo Arena al gespeeld? Dat zijn wat mij betreft toch echte must haves.
Daar gaat het niet om :P Wat mij betreft noem je FIFA, Mario Galaxy of Forza. Het gaat niet om het genre, maar omdat het nieuwe titels zijn die mensen willen spelen omdat ze een vorige versie heel tof vonden.
Die markt bestaat voor de Rift/Vive gewoon nog niet.

De 4 titels kunnen qua productiewaarde echt niet tippen aan de games die op dit moment bepalend zijn voor de gaming industrie. Ik heb The Climb wel gespeeld, maar ook niet zelf gekocht omdat ik 'm geen ¤50 waard vind, daarvoor is de game imho echt niet compleet genoeg. En daar zal ik echt niet de enige in zijn :P
Tweedehands is een i5 3570 + r9 290 niet zo duur meer. Dat lukt wel voor 500 euro.
Leuk voor een normale consument :| (gamers zijn geen normale consument)
En leuk trouwens dat je 2 componenten voor 500 euro kunt kopen, en de rest van de PC is gratis?
Die twee componenten kan je voor 200 euro krijgen (als de mining gekte weer over is), voor dat geld heb ik het tweedehands gekocht. Dan heb je nog 100 euro voor een monitor, 100 euro moederbord, 40 euro ram en nog 60 euro over voor een kast, koelers etc.
Wij hebben laatst VR gaming als afdelingsuitje gedaan (bij Enversed). En merendeel is boven de 40 en heeft nog nooit gegamed, en niemand is er misselijk van geworden, laat staan een week ziek en kotsen. Er zullen vast mensen zijn die er gevoelig voor zijn, maar het lijkt me dat je het nu flink overdrijft.
(Eén headset had soms tracking problemen, en dan werd je overigens wel snel misselijk, als je virtuele hoofd heen en weer knalt soms).

Qua kosten is het een combinatie, de high end PC is zeker een probleem, maar daarbovenop nog eens ¤800 is ook heel veel, en dan is ¤450 een heel stuk aantrekkelijker.
Het probleem met de populariteit zit hem niet in de prijs van de headset, maar in de prijs van de gigantische PC die je nodig hebt, en non-gamers hebben vaak VR ziekte (kotsen, een week ziek, etc)..
Zonder met anekdotes te komen: Er zijn twee factoren waar men rekening mee moet houden.

1.
Heb je ooit in het dagelijks leven last van evenwichtsstoornissen? Ben je bijvoorbeeld wel eens wagenziek? Ben je snel zeeziek? Dit zijn allemaal sterke indicatoren dat je het ook moeilijk gaat krijgen in VR.

2.
Het soort spel. Er zijn verschillende gradaties waarin spellen VR gebruiken. Al zit je in de fysieke wereld en in VR, en je kijkt alleen maar om je heen terwijl je een voertuig bedient (auto, vliegtuig) dan wordt je minder snel ziek dan dat je een spel hebt dat het zicht onafhankelijk laat bewegen van je nek en ogen. Die laatste categorie spellen zijn echter zeldzaam. En dan heb je nog de wereld ertussen, waarin je stil staat maar wel 360 graden kan draaien en kan bewegen in de wereld, en je nek/ogen volledig 'vrij' blijven. In dit soort spellen sta je of altijd stil, of het spel staat het toe dat je teleporteert. Met teleporteren heb je veel minder last van misselijkheid omdat je het kan anticiperen (je teleporteert zelf, de computer doet dit niet voor je) en doordat je nek/ogen 'vrij' blijven.


Overigens valt die 'gigantische PC' fysiek wel mee. Ik heb alles in een Node 202 gestopt. Ja, het is wat groter dan een gemiddelde spelconsole, maar nog steeds netjes weg te werken. Ook heeft het een hogere WAF dan een ouderwetse tower.

Financieel, integendeel... ;(

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2017 11:38]

Een groot deel van het ziek worden heeft ook te maken met dat men maar gewoon de headset opflikkert en denkt meteen te kunnen spelen, ipv eerst de headset/lenzen goed af te stellen (wat sowieso al een probleem is met de huidige headsets).
Een week ziek is wat overdreven lijkt mij. Een enkeling misschien.

Mijn moeder kreeg er wat last van maar dat trok vrij snel weer weg.
Iemand die ik ken was een week draaierig, sommige mensen hebben een gevoelig evenwichtsorgaan.. (en dat zijn er meer dan 10)
Niemand in mijn vrienden/kennis groep (toch bijna 100 man ofzo) heeft er een week last van gehad dus zoals ik al zei vermoed ik dat dit maar een enkeling is.

Blijft natuurlijk wel kut als jij dan die enkeling bent.
Ik heb de Oculus nu twee weken in gebruik. Het zit hem voornamelijk in de framerate. als je pc te zwak is of je de visuele settings te hoog hebt staan gaat dan het beeld stotteren. Ik heb nu ervaren dat als je het tweaked en soepel beeld hebt je helemaal niet meer misselijk wordt. Ik kan uren bezig zijn. Terwijl ik niet eens een appje in een auto kan lezen tijdens het meerijden. Oculus heeft een tooltje hiervoor, spacewarp werkt top.
Ik kan zelf geen halve minuut in een auto naar beneden kijken zonder misselijk te worden. Reistabletjes hebben we thuis altijd wel liggen. Maar VR is echt geen enkel probleem voor me. Sowieso: als ik al misselijk word, dan is het na een paar uurtjes en het legen van mijn maag echt wel weer over :P

Ik heb enorme twijfels bij 'iemand die ik ken', ook gezien je postgeschiedenis als we het over andere nieuwe technieken hebben en/of andere merken lijk je vooral geen verandering in de game-industrie te willen zien.
Als je een week ziek bent, dan ben je ECHT veel te lang doorgegaan.. Dat voel je goed aankomen. Als ik van het dak spring dan ligt ik ook minstens een week in het ziekenhuis maar daar kan je het dak niet de schuld van geven. Je moet gewoon niet veel te lang doorgaan als het niet goed aanvoelt.

Ik heb van de DK1 (de allereerste Oculus Rift van de kickstarter van Palmer Luckey) veel last gehad. Soms was ik nog wel een paar uur draaierig. Maar die problemen zijn allang opgelost in de huidige versie. De DK1 had een veel te traag scherm, geen goede oogcorrectie (IPD) enz.
De ontwikkelingen op VR gebied gaan nu razendsnel. In de komende tijd komen er modellen uit die de volgende eigenschappen hebben:
  • Oogsturing
  • Stand alone (geen pc of smartphone meer nodig)
  • Licht gewicht
  • Draadloos
Voorbeeld van deze ontwikkelingen is deze Elf VR.
Er zijn trouwens al VRbrillen met eyetracking in handen van ontwikkelaars in Nederland. Eind dit jaar komt er ook betere software / bibliotheek voor de VR brillen. Omdat die ontwikkelingen van een PC en console naar standalone VR gaan zie ik de huidige Rift en Vive meer als een 'is geweest'-product. HTC heeft daarnaast een probleem om zakelijk gezien het hoofd boven water te houden. Ze hebben nu volledig ingezet op de Virtual Reality, omdat de smartphone zaken niet goed liepen. HTC Vive is dan wel gekoppeld aan Steam, maar Valve kan ook kiezen voor een andere hardware leverancier. HTC heeft weliswaar een voorsprong op VR gebied, maar kan die ook erg snel kwijtraken. Dat de prijs naar beneden gaat heeft te maken met dat Oculus ook die prijs naar beneden heeft gedaan. HTC is daardoor haast gedwongen om mee te gaan, omdat de afhankelijkheid van Valve die ik noemde een te grote rol speelt. HTC kan wellicht in de toekomst best wel eens omvallen. Oculus heeft naast de hardware ook software en is in dat opzicht een stuk minder afhankelijk van bijvoorbeeld Steam. Het hangt er maar net vanaf welke VRbrillen de consument het meest weet te bieden.

Edit:
de volgende van Oculus
En eentje van Samsung

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 21 augustus 2017 13:22]

Het probleem met de populariteit zit hem niet in de prijs van de headset, maar in de prijs van de gigantische PC die je nodig hebt, en non-gamers hebben vaak VR ziekte (kotsen, een week ziek, etc)..
Tsja dat las ik ook en hield mij eerst tegen om er een te kopen. Inmiddels weet ik wel beter, inmiddels hebben > 10 mensen de Rift bij mij geprobeerd, maar slechts 1 klaagde na 5 minuten over lichte duizeligheid.

De VR sickness is behoorlijk overdreven en het een kotsen en een week ziek zijn die slaat volgens mij al helemaal nergens op 8)7
Gigantische PC? Sorry maar dit argument gaat echt niet meer op, zeker niet met de laatste optimalisaties in de amd en nvidia drivers met mooie trucjes als reprojection enz.
Mijn pc van 5 jaar oud(2500k) heeft alleen een videokaart upgrade gekregen ruim een jaar geleden; een rx470 voor ¤210,-
Mag jij raden hoe dat draait met een vive. Ik zal het je verklappen; uitstekend.
De markt met vr-capable pc's is echt enorm en allang geen beperking meer voor de adoptie.
Naast de prijs is wat mij betreft vooral de nodige extra ruimte een obstakel. Als je al een grote ekstra vrije ruimte hebt, sure. Maar ik ga geen extra groot huis kopen / huren zodat ik VR kan gebruiken. Dat is nogal een extra kosten post bovenop de nodige hardware (bril + stevige computer). En ik denk dat ik daar niet de enige in ben.

Daarbij heb ik ook 2 jonge kinderen (die het vast ook fantastisch zouden vinden om vr te gebruiken). 'even de bank etc. aan de kant' is dan al snel lastig. Laat staan een 1 jarige die aan je broek hangt en aan draadjes trekt ;). Nou heb ik het over mijn specifieke situatie, maar die is nou niet geheel ongewoon dacht ik.

Tldr: ik denk dat de kosten van de bril niet het grootste obstakel is voor de potentiële groei van VR.

Edit: zie ook de reacties boven mij, zij waren iets vlugger.
En nog een punt voor de 'current situation': video kaarten zijn op dit moment ook nog eens extra duur vanwege de mining hype, wat nog een reden is om op dit moment niet voor VR te gaan (even aangenomen dat je de nodige hardware niet al hebt staan).

Disclaimer: ik heb 0 ervaring met VR.

[Reactie gewijzigd door BackBones op 21 augustus 2017 10:56]

Niet alle games zijn roomscale. Ik speel zelfs vooral games die niet roomscale zijn (zoals Elite Dangerous). Je kan ook een hoop lol hebben met de rift zonder extra ruimte nodig te hebben.

Ik vind juist de roomscale games erg tegenvallen. Het zijn vaak of tech demo's of minigames (zoals bijv. space pirate trainer en andere wave shooters) maar dat genre trekt me niet zo.

Het is inderdaad lastig als je geen vaste roomscale opstelling hebt, en ik heb dat nu ook niet. Maar ik heb ook nog geen roomscale game gevonden die ik zo graag wil spelen om dat er voor te doen. Onward (een tactische multiplayer shooter) is veelbelovend, maar het is alleen beschikbaar op SteamVR en dat loopt lang niet zo goed als echte Oculus games bij mij (waarschijnlijk omdat ik onder het aanbevolen hardware niveau zit).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 augustus 2017 11:57]

Ik heb een computerkamer van 2,5 bij 3 en dat gaat prima. Lopen lukt niet, maar ik kan mij prima bewegen zonder iets te raken.
Ja ik heb ook zoiets.. Ik heb geen vaste opstelling maar ik kan het wel redelijk snel klaarzetten.

Maar het ging me er meer om dat ik de roomscale games die er op dit moment niet zo leuk vind. Ik hou niet van minigames. Ik hou van uitgebreide games met veel verhaal.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 augustus 2017 14:16]

Opzich valt het wel mee. Op mijn kamer lukt het ook en zo groot is die niet. Misschien wel niet de volledige roomscale ruimte maar genoeg om goed te gamen.
VR is heel cool, maar er werkt momenteel meer tegen dan de prijs van de headset: aanzienlijk stuk ruimte benodigd voor roomscale VR en de benodigde gaming-PC.

De prijs moet omlaag, benodigde PC-hardware meer mainstream en alles moet draadloos en zelfkalibrerend worden voordat het echt kan doorbreken in de gemiddelde huiskamer.
Je hebt helemaal geen 'aanzienlijke' ruimte nodig. Als jij thuis een Wii hebt gehad, dan heb je al genoeg ruimte. Roomscale is 'wel wel' leuk, maar uiteindelijk moet je toch weer 'terug lopen' om weer te kunnen lopen. Roomscale was vooral handig toen alle games nog met het teleport systeem werkte en je nét niet bij een item kon. Het was dan fijn dat je even een paar stappen kon nemen in de correcte richting.

Nu veel meer spellen de touchpad of joystick gebruiken is roomscale iets minder interessant. Zolang je je armen kunt spreiden en nergens tegenaan kan slaan, zit je qua ruimte goed.
Ik heb zelf dus géén VR, maar wel een paar keer gespeeld bij een vriend die er wel heeft en daar ook permanent 10 vierkante meter aan opoffert. HTC Vive is dat, overigens. Daar heb ik uitsluitend roomscale games gespeeld. Sowieso is dat de leukste gimmick-factor, wellicht dat als je het zelf hebt dat je sneller uitwijkt naar andere games. Serious Sam VR en The Lab heb ik vooral veel gedaan, en daarbij was die ruimte ook echt wel nodig.

Daarnaast, de HTC Vive kalibreert niet als je die ruimte niet beschikbaar hebt, de lighthouses moeten minstens 2.5m ofzo uit elkaar staan.
Ik vraag me af of de prijsverlaging is omdat ze onder druk staan, of omdat de productie van de Vive ook daadwerkelijk goedkoper wordt. Ik hoop op het laatste.

VR heeft best veel toegevoegde waarde voor games, maar de markt heeft zich nog niet echt ontwikkeld. Voor nu is voor mij de VR beleving voornamelijk in VR arcades het meest interessant gezien de kosten en setup die het nodig heeft. Bovendien is mijn VR ervaring tot nu toe vooral met games waarbij de response tijd nét iets te traag was waardoor je vrij snel hoofdpijn krijgt (iets waar ik snel last van heb).
lage verkopen, ik denk zelfs dat productie op den duur gaan stoppen.. (is ook vaak ook een reden voor een prijs verlaging)

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 augustus 2017 10:38]

De lage verkopen komen wss vooral omdat de rift met 450 euro zoveel goedkoper is dat het bijna een nobrainer is welke je moet kopen.
Lijkt me echt een topdeal.

Ondanks dat de hype eraf is lijkt me de Vive de enige echte VR headset. Roomscale is mijn inziens essentieel voor de ervaring.

Ik ben wel benieuwd naar de mening van Vive eigenaren: gebruiken jullie het nog wel eens of ligt het stof te happen?

De 'must-have' app is inderdaad uitgebleven, ook heeft het nog een gimmick imago - zal VR ooit opbloeien?
Mijn collega heeft de Vive. Ik vraag hem ook wel eens hoe vaak hij het nu gebruikt en dan begint hij te glimlachen. Niet vaak genoeg, enkel met wat vrienden over de vloer is het leuk. Ook schijnt er wel wat gebrek te zijn aan nieuwe games. Beetje kip en ei verhaal dus ook.

Ik denk dat iedereen die een Vive wilde hebben er nu wel een heeft.
Ik heb de Vive alweer een tijdje in gebruik, merk wel dat ik hem stukken minder gebruik dan voorheen. Voornamelijk omdat ik de zomer te warm vindt om comfortabel VR te gamen (zweten, beslagen lenzen). Ik verwacht dat ik in de winter stukken meer VR zal gamen. Kwa games is het aanbod wel langzaam aan het groeien en heb ik nog genoeg spellen op mijn lijst staan om te spelen. :)
De oculus rift heeft ook prima roomscale hoor
Essentieel voor de ervaring? dat is sowieso afhankelijk van wat voor spel je speelt. En met de huidige Rift set die je kunt kopen van 450 kun je ook fatsoenlijk 'roomscale' doen, een 3e sensor is alleen in bepaalde situaties nodig als extra zekerheid (zoals ik van genoeg mensen moet geloven).
Dat klopt! Met twee cameras kan het voorvallen dat je lichaam de sensoren blokkeert en je Rift en/of touch controllers niet meer gevonden worden door de sensoren. Vooral de touch controllers lijken hier onder te leiden, vermoedelijk omdat die kleiner zijn en sneller geblokkeerd worden door je lichaam tov de cameras.
Met twee cameras ondervind ik een redelijk betrouwbare 270 graden vrijheid.

Met drie cameras heb je dus garantie dat je altijd gezien wordt. Ik meen me te herinneren dat vier cameras ervoor zorgen dat je een groter speelveld kan creëren.

[Reactie gewijzigd door Vich op 21 augustus 2017 18:31]

En het is niet alsof de vive nooit last heeft van occulusion, en zoals ik begrijp is de rift vele malen makkelijker op te stellen dan de vive. Maargoed, ik wacht nog even af, want als ik de vive bv ga aanschaffen, dan wil ik wel meteen de nieuwe basestations en niet nog die oude..
Hij is inderdaad makkelijk op te stellen, maar dat moet ook gezien de cameras redelijk makkelijk verplaatsbaar zijn - tenzij je ze op een vast statief op de muur zet ofzo.
Je kan ze ook op het zicht terugzetten wanneer je ze per ongeluk verplaatst hebt. Het enige wat dat lijkt te beïnvloeden is je center punt (maar dat kan je resetten via het menu) en je boundaries (wat vooral een probleem is bij een kleinere ruimte zoals wat ik heb).
De Vive is mn beste techaankoop ooit gedaan. Het is gewoon een ervaring als geen ander. Ook merk ik dat er steeds meer content komt. Eerlijk gezegd speel ik geen "normale" games meer sinds ik de Vive heb.
Vooral Onward is gewoon fantastisch. De interactie en lol met andere spelers vind je gewoon niet in 2d games.
Ondanks dat de hype eraf is lijkt me de Vive de enige echte VR headset. Roomscale is mijn inziens essentieel voor de ervaring.
De rift heeft ook roomscale. Ik heb hem, en het werkt gewoon simpelweg geweldig met 3 sensoren.
Leuk dat de prijzen steeds omlaag gaan. Maar ik wacht nog af, ik verwacht dat de prijzen nog verder zullen dalen en in de toekomst een VR bril te kopen. Ik vind Oculus erg goed waarbij er 6 games al worden mee geleverd

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 21 augustus 2017 11:13]

Bij de Rift vs Vive discussies begint men altijd direct over roomscale en dat dit bij Vive beter in orde zou zijn (iets wat met de inhaalslag van Rift discutabel is geworden, maar daar wil ik hier nu niet over beginnen).

Wat ik zelf een groot voordeel van de Rift vind zijn de touch controllers. Ook hier kan men over discuseren, maar de algemen consensus is toch wel de touch controllers meer inmersie bieden dan de Vive controllers. Ik vind zelf de virtuele handen die de Rift me geeft ook enorm toevoegen aan het gevoel van immersie.
Het is allemaal een non-discussie naar mijn mening...
Valve is bezig met de Knuckles controller en deze is weer beter dan de touch controllers:
https://www.vrheads.com/valve-knuckles-controllers

Het veranderd dus allemaal iedere paar maand weer.
HTC buigt voor de druk. Ze kunnen haast geen kant meer uit. Ik ben benieuwd of ze het in 2018 gaan waarmaken tussen al de stand alone VR brillen die dan uitkomen.
Toevallig van het weekend de Oculus bestelt. De reden dat ik de Oculus heb gekozen is omdat: 1 de prijs, 2 alle extra sensors die je moet ophangen. Nu met die prijs verlaging vind ik de Vive alsnog te veel geld.
Enige reden waarom ik nu niet de Oculus heb bested meer, is omdat je de nieuwe set krijgt en niet wat er in de eerste 2 weken nog aangeboden werd, ofwel inclusief de xbox one controller, wireless dongle, remote en rockband addon, samen toch bijna goed voor 80+ euro, wat eerst dus bij die 450 euro inbegrepen was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*