Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Oculus' zelfstandige vr-headset verschijnt in 2018 voor 200 dollar'

Door , 50 reacties, submitter: PascalvE

De standalone headset voor virtual reality waar Facebooks dochterbedrijf Oculus aan werkt, verschijnt in 2018 en gaat ongeveer 200 dollar kosten. De headset moet het gat tussen vr-brillen als de GearVR en die als de Oculus Rift opvullen.

Oculus werkt binnen Facebook onder de naam Pacific aan de headset. De vr-bril lijkt op een compacte versie van de Oculus Rift en wordt lichter dan een Samsung GearVR. Dat melden bronnen van Bloomberg. De bedoeling is dat gebruikers de gadget makkelijk mee kunnen nemen om bijvoorbeeld in het vliegtuig een film te kunnen kijken.

Naast het bekijken van video richt Oculus zich op gebruik voor gaming en social networking. Het apparaat zal een Snapdragon-soc van Qualcomm bevatten, maar verdere details zijn nog niet bekend. Qualcomm introduceerde begin dit jaar een dev-kit voor een vr-bril met Snapdragon 835. Oculus werkt daarnaast onder de projectnaam Santa Cruz aan een draadloze versie van de Rift, zo onthulde het bedrijf vorig jaar al, maar wanneer deze uitkomt is niet bekend. Eind dit jaar zal Facebook de standalone vr-headset aankondigen, claimt Bloomberg; de beschikbaarheid volgt in 2018.


De draadloze Rift die Oculus vorig jaar onthulde.

Reacties (50)

Wijzig sortering
Er mist toch wel een stukje informatie in dit artikel, wat me iets lijkt wat Tweakers wel willen weten (gezien er best wat Xiaomi fans zijn).
Oculus has plans to enlist China’s Xiaomi and its network of contract manufacturers to produce the new headset for global distribution, people familiar with the arrangement said. The device will feature Oculus branding around the world, except a custom version for China will feature Xiaomi branding and run some Xiaomi software applications, the people said. Hugo Barra, recently put in charge of Oculus's VR products, was previously a Xiaomi executive. Xiaomi declined to comment

[Reactie gewijzigd door Mitch377 op 13 juli 2017 20:32]

Ik mis ook enkele informatie. Zie het artikel op hardware.info:
De besturing moet trouwens vergelijkbaar gaan zijn met die van de Gear VR, via een soort draadloze afstandsbediening. Om de lage prijs de behalen wordt de oriŽntatie van je hoofd niet bijgehouden; je zult dus niet rond kunnen kijken door je hoofd te draaien (waardoor het in principe een soort 3D-bril wordt).
https://nl.hardware.info/...200-usd-gepland-voor-2018
Dit wordt dus niks meer dan een head mounted 3D bril. Voordat iedereen op de hypetrain springt: het wordt dus geen goedkope vr headset.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 14 juli 2017 01:09]

Dat lijkt me echt sterk. Oculus hamert al vanaf het begin op quality control. Geen orientatie zou brand kill zijn. Waarschijnlijk bedoelen ze geen positional tracking, vergelijkbaar met GearVR.
correct, dat is wat er gepubliceerd is
kortom wel rotatie maar geen "translatie"
oftewel: vooruit achteruit, omhoog omlaag, links rechts.

hetzelfde als de originele Rift, en google carboard, gear vr etc.
Ik krijg een beetje de indruk dat de meeste mensen toch nog maar hebben besloten om te wachten op de 'next gen' brillen, met verbeterde specs..

Ik was uiteindelijk toch wel teleurgesteld in de huidige specs, hoewel ik al 20 jaar zat te wachten op de wederopstanding van VR -O-

Je moet natuurlijk ergens beginnen en de komende jaren zal het echt een vogelvlucht nemen, maar zolang de spellen en toepassingen er nog (lang?) niet helemaal zijn, zal de grote migratie nog op zich laten wachten..

Aan de andere kant is natuurlijk de tegenvallende (?) hype, en beperkingen, ook niet echt een motivatie voor developers om helemaal los te gaan..

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 13 juli 2017 18:43]

Specs zijn het probleem niet. De instap prijs is dat wel. 900 euro voor een VR bril vinden mensen gewoon teveel.

Echter, nu de Oculus flink in prijs is verlaagt, zie je een explosie van nieuwe gebruikers. In het [Oculus Rift] Ervaringen & Discussie topic melden zich ineens allemaal nieuwe gezichten. Voor minder dan 500 euro heb je al een bril en dat bedrag trekt veel mensen over de streep.
Specs zijn voor velen vaak wel het probleem.. Ik wil best 900 neerleggen voor 2x 4-8K, hoge pixel density, 240Hz, 200 graden kijkhoeken (zodat je ook met je ogen kunt draaien) etc :)

Wat je nu krijgt voelt gewoon nog te 'meh'.. De computers trekken t ook nog niet.
Je moet wel realistisch blijven en dat ben je nu absoluut niet. 8K pixels@ 240Hz is geeneens haalbaar in 2D gaming dus zoiets verwachten van een VR bril is gewoon naief....
Ja nee natuurlijk niet, maar daar gaat het wel naar toe (en verder ooit), het was alleen een voorbeeld, ik neem aan dat je dat wel snapt :)

Ik had alleen gehoopt dat de huidige toch met iets meer 'oomph' waren gereleased.. het is nu nog iets te weinig, that's all.
Ik snap je punt. En ik kan me ook voorstellen dat sommige de specs te laag vinden maar de prijsverlaging helpt een hoop. Mensen vinden het minder erg om naar pixels als daar 500 euro voor hebben betaald ipv 900 euro. :)
euh dat heeft toch weinig te maken met wat hij zegt ?
het gaat namelijk over de prijs kwaliteit .
900 + zware pc is hem nu te veel voor de kwaliteit dat maar haalbaar is.
tegen de tijd dat die kwaliteit haalbaar is heeft hij er wss wel 1000§ extra voor over.
Het gaat niet om de prijs/kwaliteit, het gaat enkel om de kwaliteit. De bril kost nog maar de helft van 900 euro maar specs wise is dat voor sommige dus nog niet genoeg...
Moet toegeven dat ik het nu al een jaar of twee echt serieus volg en het belooft veel goeds. Ik gebruik alleen tegenwoordig in mijn vrije tijd een Intel NUC-kastje en die zijn te zwak voor VR. Dus zou ik een stevige pc moeten kopen alleen voor VR en dat is het mij niet waard qua geld en ruimte. Ik ben dan ook afwachtend op een draadloze VR-bril die de rekenkracht in zichzelf heeft zitten of iig het grotendeels kan overnemen zodat mijn simpele NUC het misschien aan kan. Tot die tijd blijf ik de kat uit de boom kijken, terwijl het me echt wel leuk lijkt om aan te schaffen. Maar kijken wat 2018 gaat brengen dus.
Veel speculatie, ik hoor van andere bronnen nieuwe informatie.

UploadVR:
UploadVR can confirm that Oculus will not be shipping the reported standalone headset this year. The company is, however, exploring multiple options within the standalone space, and has not stopped work on its Santa Cruz prototype. The company isn’t planning to replace the Rift with the Santa Cruz prototype, either.

Meanwhile, an Oculus spokesperson provided us with the following statement: “We don’t have a product to unveil at this time. However, we can confirm that we’re making several significant technology investments in the standalone VR category. This is in addition to our commitment to high-end VR products like Oculus Rift and mobile phone products like Gear VR.”
In ieder geval is er reuring op de VR kanalen w.b. Oculus' upcoming devices, positief! :)

[Reactie gewijzigd door stimmits op 14 juli 2017 08:47]

Ik ben toch erg benieuwd naar de kwaliteit van de schermpjes, want voor 200 dollar waar ook nog een cpu in moet komen is toch wel erg goedkoop.
Als je bekijkt wat de gemiddelde chinaphone kan/heeft onder de 200$, denk ik niet dat zichzelf in de voet schieten.

Kijk maar eens als voorbeeld:
https://www.chinavasion.c...i-Z-Smartphone-Dual-IMEI/

CPU: MediaTek Helio X27 Deca Core Cortex Z72
GPU: Mali-T880 MP4 875MHz
Processor Speed (max): 2.6GHZ
RAM: 4GB
Internal Memory: 32GB
Display Size: 5.5 Inch
Display Resolution: 1920x1080P SHARP LTPS (2.5D Arc screen)

Meer dan genoeg om comfortabel te vr'en, en dat voor onder de 200$
Totaal irrelevant aan goed VR'en dit... je hebt een fors hogere resolutie display nodig, eigenlijk OLED. En dat combineer je dan met een enorm gemiddelde CPU, en een mid-range GPU van 2 jaar oud? Ter vergelijking: de Galaxy S7 (je weet wel, dat toestel van vorig jaar, waar deze bril zich boven positioneert) heeft diezelfde Mali T880, maar dan in 12-core variant in plaats van vier cores. De S8 is nog 20 procent sneller dan dat.

Tuurlijk zijn er Chinaphones die aantonen dat je prima specs kan krijgen voor $200, maar dit is ongeveer het slechtste voorbeeld dat je kon kiezen :P Mediatek bespaart juist heel vaak op de GPU, terwijl de GPU ontzettend belangrijk is voor deze bril.

En dan hebben we het nog niet over lenzen...
Nou, de twee schermpjes die in de Rift zitten zijn echt niet zo bijzonder hoor. De enige reden dat die zo duur zijn, zijn de lage aantallen. In zo'n portable apparaat met beperkte GPU verwacht ik zeker geen hogere resolutie dan de huidige Rift. Voor de volgende Rift versie voor de desktop wel, natuurlijk.

Maar ik denk ook dat die prijs niet realistisch is. De Rift werd ook verwacht voor 399$. Bleek uiteindelijk het dubbele te worden. Maar zelfs het dubbele van die 200 zou een prima prijs worden.

Vergeet trouwens niet dat Facebook enorm diepe zakken heeft. Als die marktaandeel willen kopen door een goedkoop produkt te subsidieren dan doen ze dat gewoon.
Om het gat tussen de gearVR en de oculus op te vullen toch voldoende?
Zeker als ze zelf als voorbeeld "video's kijken" geven, dan kunnen ze er nog een 4k scherm insteken voor 20$ meer, maar met degelijke injection molding moet het zeker nog voor een miljoenenoplage onder de 100-150$ lukken.
Ik geef inderdaad niet het beste voorbeeld, maar voor wat ze zelf voorstellen zou deze ruim voldoende zijn.
Een snapdragon kost ook amper meer dan een mediatek als Qualcomm er zelf aan meewerkt natuurlijk.
Als het puur om video kijken gaat, is de GPU inderdaad nog overkill. Toch hoop ik wel dat ze voor OLED gaan :)
/half oftopic
Ik heb een Redmi Note 4X die kostte me 125 euro dus lijkt me wel te doen qua onderdelen denk ik

[Reactie gewijzigd door SamsungDaan op 13 juli 2017 20:39]

Waarschijnlijk moet je voor gebruik ook even een klein stukje van je ziel verkopen aan Facebook dmv een EULA 😄
Wellicht maken ze verlies, want ze moeten het niet hebben van verkoop van hun hardware. Gratis weggeven levert ze wellicht het meeste op ;)
Wat dacht je van reclame volledig over je netvlies geprojecteerd 🤢
Reclames in je dromen komt wel heel dichtbij zo.
Ik ben toch erg benieuwd naar de kwaliteit van de schermpjes, want voor 200 dollar waar ook nog een cpu in moet komen is toch wel erg goedkoop.
Inderdaad, dat prijsniveau zal vast nog wel aangepast worden maar als je gewoon bekijkt wat een piepklein stickje als Roku nu al kan voor een klein bedrag hangt het erg af van de productiekosten en de specificaties van de schermpjes. En daarbij is de productieomvang van het grootste belang. Kijk naar de goedkope smartphones. die hebben tegenwoordig ook al goede schermen.
Idd, het is veel te goedkoop, tenminste voor fatsoenlijke kwaliteit VR. Die 200 dollar all-in-one VR zal qua kwaliteit onder de huidige rift komen, het is dus ook een oplossing voor een andere markt dan de huidige rift.

Voor fatsoenlijke kwaliteit hebben we een flink hogere resolutie nodig en een daarbij behorende dikke GPU. Dus een goede desktop en prijzige bril zijn de komende jaren nog wel nodig voor VR. Tegen de tijd dat er goede kwaliteit VR uit een 200 dollar brilletje met CPU komt zijn we echt wel 10 jaar verder,
Er kan juist een simpelere GPU in.

Je hebt een specifieke opdrachtenset nodig om het te projecteren,
de rest van de instructies blijft op je telefoon/tablet/laptop. Zie het als de chipsets die films als h.264/265 kunnen afspelen. Beperkt tot enkele taken en kunnen voor langere tijd worden geproduceerd. Die kosten tegenwoordig ook maar enkele euro's.
"De bedoeling is dat gebruikers de gadget makkelijk mee kunnen nemen om bijvoorbeeld in het vliegtuig een film te kunnen kijken."

LoL, daar heb ik niet zo'n headset voor nodig hoor.
Een laptop tezamen met een koptelefoon werkt daarvoor naar mijn mening ook prima.

Anyhow, goeie ontwikkeling, het lichter en compacter maken van deze headset.
Ik ben dan ook benieuwd, wanneer de overige bedrijven die ook aan zulke headset's werken gaan volgen.
Een laptop tezamen met een koptelefoon werkt daarvoor naar mijn mening ook prima.
Ik ken mensen die films kijken op hun smartphone en die vinden dat dat best werkt. Ik vind het beeld van mijn (toch vrij grote) laptop gewoon erg klein en de kleuren vaak niet erg goed (gekalibreerde laptopschermen blijven zeldzaam)

Als de resolutie van deze nieuwe hardware echter goed is dan kom je verdomd dicht bij een bioscoop breed beeld. Iedereen in de filmwereld denkt dat headsets de toekomst zijn van het persoonlijk kijken van films omdat ze denken dat de immersie factor daarvan gewoon erg groot zal zijn. Op beurzen kan je nu soms al een prototypes proberen. Ik heb er een in Cannes geprobeerd waarbij werkelijk iedereen die hem afzetten stil was. 4K op 4 centimeters van je oog is werkelijk overweldigend.
Ik heb niks tegen deze brillen ofzo, laat ik dat even voorop stellen.
Maar, sorry hoor, ik persoonlijk ga echt geen anderhalf a twee uur met zo'n bril op mijn kop zitten om een film te kunnen kijken.
"Iedereen in de filmwereld denkt dat headsets de toekomst zijn van het persoonlijk kijken van films omdat ze denken dat de immersie factor daarvan gewoon erg groot zal zijn."
Dan gaat de filmwereld het nog erg zwaar krijgen mochten ze er allemaal zo over denk.
Of optie twee natuurlijk, voor mij dan dus geen films meer, want zoals hierboven al reeds gezegd, ik ga echt geen anderhalf a twee uur met zo'n bril om mijn hasses zitten.
Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk, en dus wellicht een ander wel.
:Y)

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 13 juli 2017 19:46]

Mag ik gokken dat je geen of weinig ervaring met moderne VR hebt? Persoonlijk ben ik het met je eens wat betreft het kijken van een film in een virtuele bioscoop, en leuke feature maar wel beperkt in hoeveel het toevoegt. Waar betreft het kijken van echte VR films ben ik het echt oneens. En film waar je echt in zit in plaats van naar een scherm kijkt is echt next level entertainment.
"Mag ik gokken dat je geen of weinig ervaring met moderne VR hebt?"
Klopt, maar dat heeft meer met iets anders te maken, heb een lichte vorm van epilepsie namelijk.
En wanneer ik dit soort brillen gebruik/opzet, treed het veel vaker op.
Ik ben persoonlijk dan ook nog steeds van mening dat zulke brillen vaak voor langere tijd ophebben/gebruiken, nare consequenties kan hebben.

"En films waar je echt in zit in plaats van naar een scherm kijkt is echt next level entertainment."
volledig mee eens.
Maar dus niet voor mij helaas.
Maar ga het niet missen hoor, wees gerust.
:)
Dat verduidelijkt je standpunt behoorlijk. Oprecht rot voor je maar wellicht dat in de toekomst blijkt dat epilepsie niet perse nare gevolgen heeft. Moet zeggen dat ik het niet zou weten
Thx, maar je hoeft je niet rot te vinden hoor.
Er valt goed mee te leven.
Dat is wat dat betreft goed geregeld in Nederland, zo werk ik full time als netwerkbeheerder, al mag ik niet rijden natuurlijk, maar ook dat is hier goed geregeld.
Binnenkort heb ik een bezoek aan het Academisch Centrum voor Epileptologie in Heeze, wellicht dat dat weer wat nieuwe info gaat opleveren.
Ik denk dat dit apparaat wat compacter zal zijn dan menig laptop.

Ook is dit apparaat geschikter als je niet wilt dat men meekijkt op een laptop. Dit is uiteraard niet altijd vanwege de content :9 maar wordt ook als fijner ervaren dat men niet telkens op je scherm mee zit te kijken.
Echter is het sociale aspect dan wel helemaal weg, want de persoon naast je of het cabinepersoneel zal je altijd aan moeten tikken of iets dergelijks alvorens contact te kunnen maken in een vliegtuig.
Tja, bij mensen die slapen en oordoppen tegen het geluid dragen moet dat ook.

Ik vraag me af of ik uberhaupt wel zo in het vliegtuig zou willen zitten. Maar alles zal wel wennen :D
"Ik denk dat dit apparaat wat compacter zal zijn dan menig laptop."
Treu, dat dan weer wel inderdaad.

"Ook is dit apparaat geschikter als je niet wilt dat men meekijkt op een laptop."
klopt ook, alleen heb je daar nog wel van flappen voor, voor boven, links en rechts van het scherm, mocht je meekijken een probleem vinden.
Je weet wel, van deze dingen, die kun je ook voor op laptops krijgen namelijk.
:)
"Ik denk dat dit apparaat wat compacter zal zijn dan menig laptop."
Treu, dat dan weer wel inderdaad.
In principe true, maar een laptop heb je dan over 't algemeen ook niet aan je gezicht vast gebonden. :P

[Reactie gewijzigd door Arashi_NL op 14 juli 2017 10:56]

er bestaan ook simpele polaroid filters die de hoek verkleinen tot een 10-talį.
handiger en discreter in het gebruik
Goeie van je, daar had ik dan weer niet bij stilgestaan.
En ben dan ook blij dat ik deze optie van je te horen heb gekregen, aangezien ik niet eens wist dat zoiets bestond namelijk.
Topie dus, weer wat geleerd :D
Maar goed, ik kan ook niet alles weten natuurlijk.
Sterker nog, ik zal niet eens willen.
;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 14 juli 2017 12:55]

Ook benieuwt wat voor content, multiplayer mogelijkheden en verdere bediening opties.

Maar de prijs valt al erg goed mee!
Op deze VR bril ga ik zeker niet wachten. De bibliotheek met content, een van de belangrijkste dingen met VR, zal waarschijnlijk erg tegenvallen.

Voor mijn werk, gehandicaptensector, verstandelijk en lichamelijk, heb ik een Samsung S8+ kunnen krijgen. Daarmee test ik de GearVR. Voornamelijk voor demosessie's. Menig gebruiker is al positief verrast. Zelf wacht ik tot 2018 om privť een high-end VR-bril aan te schaffen. Juist omdat er dan minimaal vier dingen sterk verbeterd zijn:
  • 4K resolutie
  • Draadloos
  • Oogsturing - voor mensen met beperking sterk noodzakelijk (!!)
  • Standalone - (autonoom?) - geen computer of console nodig
en waarschijnlijk nog meer en betere content.

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 14 juli 2017 10:11]

Ik vind het erg vreemd dat ze denken aan een prijs $200, de Gear VR zelf kost misschien maar een paar tientjes, maar daar gaat wel een phone in van 500-600 euro?

Hoe krijg je 2 schermen met een goede processor in dat ding voor een kwart van de prijs van een Samsung Galaxy Sx?
Hoe kan Oculus / Facebook een prijs van bijna 800 euro vragen voor een 'domme' bril en 200 voor een 'slimme' bril?! Dat mogen ze mij even uitleggen.
Hoe kan Oculus / Facebook een prijs van bijna 800 euro vragen voor een 'domme' bril en 200 voor een 'slimme' bril?! Dat mogen ze mij even uitleggen.
Acht jaar voortschrijdende techniek. Als tweaker mag je dat niet echt al te veel verbazen.

Overigens kost de set met controllers nu $450, als tweaker mag je dat ook wel weten voor je 800 euro typt.
Die domme bril kost nu 450 euro en komt inclusief een positioneringssysteem van twee HD-camera's en draadloze bewegingssensoren. En dan kijk je naar een 2017 pricetag.

Wat je hier hebt is niks meer dan een kijkdoos aan een bewegingssensor geplakt, met zeer waarschijnlijk een stuk matigere schermen en sensoren. Op een 2018 pricetag.
Wat je hier hebt is niks meer dan een kijkdoos aan een bewegingssensor geplakt
Sterker nog, niet eens een bewegingssensor:
"Om de lage prijs de behalen wordt de oriŽntatie van je hoofd niet bijgehouden; je zult dus niet rond kunnen kijken door je hoofd te draaien (waardoor het in principe een soort 3D-bril wordt)."
https://nl.hardware.info/...200-usd-gepland-voor-2018

Dit is een $200 kijkdoos. :+ Ook leuk hoor, als je daar het geld voor over hebt.
Wat ga je ermee doen? Het gaat minstens een jaar duren voordat er exht games voor zijn, en dan hebben alle andere fabrikanten al een beter alternatief uitgebracht. Schat de kans laag in dat bestaande games zelfs op hele lage settings erop kunnen draaien.