Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Qualcomm presenteert dev kit voor vr-bril met Snapdragon 835

Door , 15 reacties, submitter: AnonymousWP

Qualcomm heeft een development kit voor een vr-headset aangekondigd die een Snapdragon 835-soc bevat, de high-end-processor van het bedrijf. Voor hand tracking werkt Qualcomm samen met Leap Motion.

De Snapdragon VRDK, zoals Qualcomm de set noemt, is bedoeld voor ontwikkelaars en bestaat uit de vr-bril en een software development kit. De bril zelf bevat een amoled-scherm met resolutie van 2560x1440 pixels. Aan de buitenkant zitten twee monochrome 1-megapixelcamera's met fisheye-lenzen die helpen bij de 6DoF-bewegingsdetectie. Daarbij helpen ook de geïntegreerde gyroscoop, versnellingsmeter en het kompas.

In de bril zitten nog twee camera's, die bedoeld zijn voor eye-tracking. Deze informatie is te gebruiken voor foveated rendering, een grafische techniek die ervoor zorgt dat het beeld waar de gebruiker naar kijkt met hogere kwaliteit gerenderd kan worden. Op softwarevlak helpt een Snapdragon-plug-in voor Unity en de Epic Game Engine ontwikkelaars hierbij.

De head mounted display beschikt verder over 4GB lpddr4 en 64GB flashopslag. Aan de zijkant is een trackpad verwerkt en er is ondersteuning voor wifi, bluetooth, usb 3.1-c en de Qualcomm Aqstic-audiocodec aanwezig. Tegelijk met de aankondiging maakt Qualcomm bekend samen te werken met Leap Motion voor handtracking-ondersteuning. Leap Motion maakte eind vorig jaar bekend een kleine sensor te ontwikkelen voor vr-brillen, met een blikveld van 180x180 graden.

Qualcomm hoopt dat andere fabrikanten hun eigen vr-brillen gaan maken op basis van de standaard van de Snapdragon VRDK. Vorig jaar introduceerde het bedrijf een dev kit op basis van de Snapdragon 820.

Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

23 februari 2017 19:04

15 reacties

Submitter: AnonymousWP

Linkedin Google+

Reacties (15)

Wijzig sortering
De 820 was geprijsd op $299, wat het goedkoper maakt dan de OSVR (met op het oog betere specs) https://store.thundercomm.com/en/svrproducts
OSVR is gekoppeld aan de PC en kan dus gebruik maken van bijvoorbeeld spellen op de Steam store.
Dit is een tegenhanger van de GearVR, waarbij de software in zijn geheel op de ARM cpu en ingebouwde gpu moet draaien.
De toevoeging van 6DoF maakt het als ervaring wel beter dan de GearVR.
Neuh. Just waiting for 4K per eye, wireless video streaming en wider field of view lenzen. En games. Oftewel, wachtende op Oculus/Vive/whatever 2.0 eind dit jaar begin volgend jaar. Dan stap ik in samen met de Ryzens en laatste GPU's als betaalbaar snel basisstation.
Wireless video streaming komt in ieder geval in 2018 :)

[Reactie gewijzigd door Balance op 23 februari 2017 23:16]

Erg naief om dit een hype te noemen. Misschien dat het jou niet zo trekt, maar veel mensen wachten tot VR-producten goedkoper en beter worden. Als het niet zo duur was, had ik allang een Five gekocht. Net als BanglaRoad wacht ik op een versie 2.0
uhhh... ik heb overall gekeken, maar ik kan nergens een prijs vinden van deze devkit... enuh, de tech in dit apparaatje gaat een stuk verder dan de galaxy S6 met gear VR..
Fout. Een GearVR is gewoon een paar lenzen, dit bevat een ingebouwd scherm, processing unit om de beelden de verwerken (hence, processing unit), en ga zo maar door (Lees het artikel voor de rest van de snufjes.)

Waar bij de GearVR een smartphone (en meer bepaald een Galaxy) benodigd is om het spelletje te doen werken, werkt deze samen met PC's.

Vergelijkbaar toestel als de Oculus Rift of de HTC Vive, maar dan voor ontwikkelaars.

Werkt deze op zichzelf!

Edit: Jullie hebben gelijk, is inderdaad een standalone device. Wat het hele goedje nog interessanter maakt vanzelfsprekend! Meer dan een "iets snellere GearVR" dus :-)

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 23 februari 2017 21:32]

Dit is juist een standalone device die geen pc nodig heeft. Alles draait op de Snapdragon 835 Soc.

Daarnaast bieden ze dus positionele tracking zonder externe camera's (Rift) of basestations (Vive) met behulp van stereo camera's op de headset zelf (inside out tracking).

Daarnaast is goede eye tracking die foveated rendering mogelijk maakt misschien nog wel een grotere stap vooruit.

Als beiden echt goed werken zou dit VR naar een nieuw niveau tillen. Ik ben in ieder geval enthousiast.
Ik denk echter niet dat Qualcomm met deze headset markerless inside-out-tracking naar een dusdanig niveau kan tillen waarmee ze goede tracking kunnen leveren, ongeacht hoe krachtig deze Snapdragon soc is. De performance die je nodig hebt voor stabiele markerless tracking is dusdanig hoog dat je sowieso op batterij of visuals moet besparen.

Ik verwacht er dus niet te veel van, maar het is mooi dat ze een poging wagen. De ontwikkeling van oplossingen van dit soort problemen gaat immers niet vanzelf. Wel vraag ik me af wat ze qua prijs in gedachten hebben voor de devkit.
Waar zie je staan dat het werkt met een PC?
Een Gearvr is wel wat meer dan enkel een paar lenzen.. Daar zit ook een gyroscope enz ingebouwd. :)

Deze dev kit lijkt zeer interessant. Ik vind vr nog steeds heel erg vet, al zijn we vooral een ding nodig.. De field of view moet sterk verbeterd worden! Ik heb zelf een S7 edge met een gear vr. Tuurlijk het is niet superscherp maar vooral het feit dat je de randen nog steeds ziet is het grootste probleem..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*