Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties

Leap Motion kondigt een systeem aan voor gebarenbediening in combinatie met virtualreality- of augmentedrealitybrillen. Orion bestaat uit hardware, die op een bril gemonteerd wordt en software, waarvan het bedrijf een bčtaversie heeft uitgebracht.

Leap Motion demonstreert zijn Orion-systeem in een video, waarin het accessoire is bevestigd op een Oculus Rift DK2, de developer kit van de bekende vr-bril. In tegenstelling tot de Touch-controllers die Oculus zelf ontwikkelt, hoeft de gebruiker bij het Orion-systeem niets in zijn handen te houden. Het apparaatje dat op de vr-bril wordt gemonteerd detecteert de handbewegingen van de gebruiker en de software zet deze om in bewegingen in de virtuele omgeving.

Volgens Leap Motion werkt het systeem beter dan zijn bestaande gebarencontroller. Orion zou sneller zijn, met minder latency en een groter bereik. Handbewegingen zouden ook beter en sneller herkend kunnen worden bij weinig licht. Het systeem maakt gebruik van een nieuwe api, die in eerste instantie in combinatie met Unity gebruikt kan worden. Ontwikkelaarsplatform Unity wordt inmiddels ondersteund door vrijwel alle virtualreality-initiatieven.

Over de hardware van Orion heeft Leap Motion nog geen details bekendgemaakt. Het bedrijf zegt momenteel in gesprek te zijn met makers van virtualrealitybrillen om de hardware direct in de bril te integreren. Het is niet bekend om welke partijen het precies gaat. Razer bracht vorig jaar al een vr-bril uit waar techniek van Leap Motion in is verwerkt.

Een bèta van de Orion-software is per direct beschikbaar voor de bestaande Leap Motion Controller en bevat demo's zoals Blocks, dat ook in het filmpje getoond wordt. De demo moet een idee geven van de mogelijkheden van de interaction engine waar het bedrijf aan werkt. Wanneer de hardware op de markt komt is nog niet bekend.

Leap Motion is bekend van zijn systemen voor gebarenbediening. Het bedrijf bracht een los accessoire op de markt en de techniek is verwerkt in sommige laptops en all-in-one-systemen. Sinds eind 2014 werkt het bedrijf aan het systeem voor gebarenbediening met vr-brillen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Zie er leuk uit natuurlijk, maar de vraag blijft of het lekker werkt. Daarnaast wil je toch wel een vorm van feedback (op de handen/vingers) hebben die je zou missen als je je handen in de lucht beweegt. Lijkt me daarom lastig dit concept voor games te gebruiken.
Zie er leuk uit natuurlijk, maar de vraag blijft of het lekker werkt. Daarnaast wil je toch wel een vorm van feedback (op de handen/vingers) hebben die je zou missen als je je handen in de lucht beweegt. Lijkt me daarom lastig dit concept voor games te gebruiken.
Er zijn handschoenen in de maak, waarbij er een soort 'exoskeleton' om je hand zit. Je vingers worden als het ware tegengehouden, waardoor ze de forcefeedback kunnen regelen :D
Voeg hier nog touchgevoel aan de binnenkant aan toe, en dan nog aan alle objecten in games een 'feel' geven. :)

VR Glove

Dit gaat er zeker komen! Het volgende zullen complete suits zijn die je aantrekt :D

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 17 februari 2016 19:22]

En na die suits duurt het niet lang meer voordat we allemaal een stekker in onze nek steken. :+ #MatrixMode
hier een video waar een Leap Motion gebruikt wordt in VR om (muziek) commando's te geven. omdat je vlotte visuele feedback hebt is dat genoeg om toch goed mee te kunnen werken. Een muis pointer heeft namelijk ook geen feedback voor plaats bepalingen. voor het klikken is inderdaad wel een doordacht plan nodig binnen de VR applicatie.
Een muis heeft een beperkt aantal graden van vrijheid en is dus gemakkelijker te besturen dan iets in de vrije ruimte (met 6 graden van vrijheid). Feedback komt door middel van perceptie met je zicht (de pointer in beeld) en eventueel van de muis zelf in je perifiere zicht. Daarnaast heb je nog zintuigen die de positie van je ledematen bijhouden waardoor je onbewust altijd weet wat de positie is zonder er daadwerkelijk naar te kijken. Echter weet ik niet wat de gevolgen van vr op deze zintuigen zijn en het eventueel ontbreken van een "pointer" in je blikveld (sommige situaties lenen zich er niet voor virtuele handen in beeld te hebben).
(Helaas) iets wat in de 2e generatie VR brillen zal zitten, maar toch een mooi stukje techniek.

Immersie met games wordt wel enorm op deze manier, m'n eerste reactie bij het filmpje was X-Men Magneto die los gaat :)

Zelf verwacht ik nog steeds dat dat bedrijfje Magic Leap (waar zo weinig over bekend is) een combinatie van deze technologie gebruikt en AR. Ik kijk vol verwachting uit naar deze technische ontwikkeling!
Was enorme hype toen, leap, maar leek een beetje doodgebloed.
Ben benieuwd of ze dit keer wel door kunnen breken.
Orion software werkt ook gewoon met de bestaande leap motion sensoren. Er komt voor zover ik begrepen heb ook geen nieuwe aparte hardware uit (bron : reddit). Ik heb dus meteen een leap opgepikt voor 12 euro op ebay. Ben benieuwd!
In de loop van de tijd zijn de drivers en software aanzienlijk verbeterd, en is die de 12 euro meer dan waard..
Volgens dit tweakers artikel "Wanneer de hardware op de markt komt is nog niet bekend." De huidige hardware wordt wel ondersteund, maar misschien dat je voor beter bereik nieuwe hardware nodig hebt?

Twijfel al lange tijd om hem te halen, maar hoorde gemengde verhalen. Hij schijnt nu een stuk beter te zijn dan in het begin, maar toch nét niet begreep ik. Misschien na deze update nét wel :) .Echt prijzig kun je hem nu ook niet meer noemen.

Zou wel willen wachten op een mogelijke fysieke opvolger dus erg benieuwd hoe dit nu zit.
foutje in de titel Montion = Motion
Aangepast, thanks :)
Heb er toen eentje gekocht omdat ik er veel van verwachtte maar de nauwkeurigheid viel me toch wel tegen. Heb er een poosje mee gerotzooid, maar het ding is toch vrij snel in een la verdwenen. Begreep dat de firmware in de tijd wel beter geworden is, en nu met Orion weer een stapje heeft gezet.

Waar ze bij Leap erg goed in zijn, is het maken van filmpjes die een fantastische user experience suggereren maar wat in de praktijk toch iets minder goed werkt. Bij dit filmpje krijg ik weer zin hem te pakken, en hopelijk valt het niet weer tegen.

Ga de Leap toch nog maar een kans geven, zeker zodra er een VR bril in huis is.

[Reactie gewijzigd door Sickboy22 op 18 februari 2016 10:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True