Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties
Submitter: Timmmeeehhh

Vanaf 29 februari is het mogelijk om de HTC Vive te bestellen voor 799 dollar. Omgerekend inclusief btw is dat ongeveer 868 euro. Ook kondigt HTC aan dat de vr-bril gekoppeld kan worden met Android- en iOS-smartphones, wat bellen en het lezen van berichten mogelijk maakt.

Met een adviesprijs van 799 dollar is de HTC Vive een stuk duurder dan de Oculus Rift, die voor 599 in de voorverkoop is gegaan. Een europrijs van de Vive is nog niet bekend, maar die zal vermoedelijk hoger zijn dan de dollarprijs. De Rift kost in Europa 699 euro. Bij de HTC Vive worden echter meer accessoires geleverd. De Vive Consumer Edition bestaat uit de headset, twee draadloze controllers, een Vive Link Box, oordopjes en twee Vive-basisstations. De goedkopere Oculus Rift wordt geleverd zonder controllers.

Het consumentenmodel van de Vive krijgt een aantal verbeteringen ten opzichte van de Vive Pre die HTC op de CES toonde in januari dit jaar. De ergonomie van de hoofdband zou verbeterd zijn en er is een microfoon ingebouwd, waar ontwikkelaars gebruik van kunnen maken in hun virtualreality-apps of -games. HTC raadt een systeem met GeForce GTX 970 of Radeon R9 290 aan. Dat zijn vergelijkbare systeemeisen als Oculus stelt voor zijn Rift. Ook gaat HTC net als Oculus hardware-bundels uitbrengen in samenwerking met fabrikanten van pc's en videokaarten. Details hierover zijn echter nog niet bekend.

Verder heeft HTC aangekondigd dat het mogelijk wordt om smartphones te koppelen met de headset, zodat gebruikers zonder de bril af te zetten gesprekken kunnen voeren. Ook kunnen tekstberichten en agenda-items gelezen worden met de Vive-headset. Vanaf 29 februari is het mogelijk om de HTC Vive te bestellen in 24 landen, waaronder Nederland en België. De bestellingen worden begin april geleverd.

HTC Vive Consumer EditionHTC Vive Consumer EditionHTC Vive Consumer Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

Toch ook vrij fors aan de prijs maar..

Het feit dat je geen maanden hoeft te wachten op je pre order
Room tracking functie
En als klap op de vuurpijl niet vast zit aan de bedenker van facebook
En alles wat daar aan vast zit is die paar honderd euro misschien wel
Waard.
Room tracking is de meerprijs waard imo. Je kunt om voorwerpen heen lopen ipv het enkel bekijken in 3d.
De oculus rift is een verbetering op het gebruikelijke 3d effect, de htc vive lijkt de eerste échte virtual reality ervaring te bieden.

Het valt mee dat ze een 970 of 290 aanraden overigens.
Ik denk dat room tracking voor de meeste consumenten helemaal geen toegevoegde waarde heeft. Ik denk eerder dat dat alleen voor specifieke toepassingen handig gaat zijn.
Denk juist dat interactieve ervaringen a lá de Vive juist meer zal doen om de aandacht van de consument te trekken. De prijs is wel wat remmend, maar de gemiddelde consument zit echt niet te wachten op spellen als Star Citizen, die willen lol beleven.

Denk ook dat voor de meeste mensen niet per sé in een eigen headset gaan investeren, maar dat je arcade hallen gaat krijgen waar je met een groepje vrienden een interactief avontuur kan beleven, of een nieuwe vorm van laser gamen.
maar de gemiddelde consument zit echt niet te wachten op spellen als Star Citizen, die willen lol beleven.
Maar de vive is niet erg geschikt voor de huiskamer.
Denk ook dat voor de meeste mensen niet per sé in een eigen headset gaan investeren, maar dat je arcade hallen gaat krijgen waar je met een groepje vrienden een interactief avontuur kan beleven, of een nieuwe vorm van laser gamen.
Hmm,. Dat is wel een soort van oplossing. Maar ik denk dat dit niet veel zoden aan de dijk gaat zetten. Je hebt voor dit soort multiplayer enorm veel ruimte nodig en er moeten dan meerdere van die HMD's in die ruimte gaan werken. Ik zie het niet direct gebeuren.
kan je ook vertellen waarom dat met een oculus niet kan?
Gebacked door steam, belangrijkste reden voor mij.
En gebacked door steam en je krijgt er 2 controllers bij. Bij de Oculus Rift moet je controllers er los bijkopen. Al met al kosten ze dus net zoveel, omdat je de controller(s) toch wel zou moeten kopen.

[Reactie gewijzigd door Centelte op 22 februari 2016 00:11]

Het duurt natuurlijk allemaal heel lang, maar de Rift controllers lijken mij meer functioneel omdat je je hand er doorheen steekt. Niet dat de controllers een dealbreaker zouden betekenen voor de Vive, maar op het vlak van de controllers heeft Oculus bij mij een streepje voor. Maar ja, dan moet ik ze wel eerst samen met de bril kunnen kopen, zit niet te wachten op de bestaande hardware die dan overbodig wordt.
En als klap op de vuurpijl niet vast zit aan de bedenker van facebook
En alles wat daar aan vast zit is die paar honderd euro misschien wel
Waard.
En wat zit daar wel aan vast dan?
Dit is ook wel interessant:

Here are the two recommended PC specs side by side:

USB ports:
Rift: - 3x USB 3.0 ports and 1x USB 2.0 port
Vive: - 1x USB 2.0 or greater port

Video Output:
Rift: HDMI 1.3 video output
Vive: HDMI 1.4 or DisplayPort 1.2 or newer

RAM:
Rift: 8 GB+
Vive: 4 GB+

Bron UploadVR / HTC Vive

[Reactie gewijzigd door migimigi op 22 februari 2016 00:44]

Minder geheugen zit hem denk ik vooral in de gebundelde spellen. Ik verwacht dat dezelfde spellen op hetzelfde systeem even zwaar zullen zijn voor geheugen en videokaart. Wellicht dat de cpu minder hard hoeft te werken bij chaperone.
We moeten het probleem met de kosten van VR heel anders aanpakken.
Mensen willen eigenlijk (net als met veel dingen) het alleen VR kunnen ervaren, en niet perse een dure bril in huis te hebben. Je gaat namelijk naar een pretpark, ipv dat je een achtbaan in je tuin laat bouwen (extreem voorbeeld, maar toch... ;) )

Er zouden kleine bedrijfjes opgericht kunnen worden, waar men voor bijvoorbeeld een half uur met een VR-bril kan spelen tegen een kleine vergoeding. Als er genoeg mensen komen heeft het bedrijfje dit binnen de kortste keren terugverdiend.
(Of je pakt het groter aan zoals in bij de Void _/-\o_ )
Het probleem is alleen dat er dus wel genoeg mensen moeten komen, anders is het bedrijfje binnen de kortste keren failliet. Misschien zou er hier eens gepolst kunnen worden of er genoeg interesse is in een bepaalde regio?
Tja, dit bedrag (+ ¤1000 voor een pc) is denk ik het max. bedrag dat mensen thuis aan zoiets besteden. Het is te weinig voor mij om ergens een uur heen te rijden om het te gebruiken i ieder geval (wat bij een achtbaan niet zo is).
Een beetje game, de doelgroep dus. heeft al minimaal een 970.
Wat dezwarteziel zegt. Ik denk dat de mensen die dit in eerste instantie kopen al redelijk voorzien zijn in qua computerspecs. Het zal inderdaad nog wel even duren voordat het gemeengoed wordt, maar dat is met bijna alle nieuwe techniek zo.
Arcade hallen zouden zo nieuw leven ingeblaast kunnen worden. Ik heb als kind veel tijd gespendeerd in arcade hallen en jammer genoeg zie ik ze nergens meer. In los angeles zijn ze nu bezig met een vr arcadehal. Hopelijk komen ze hier ook heen.

Hoef die zooi idd niet thuis. Ik wil ook geen complete speeltuin in de tuin. Daarom ga ik regelmatig naar de speeltuin. Of compleet dierenpark in de tuin. Daarvoor hebben we de dierentuin of kinderboerderij.

Dan is dit niet helemaal vergelijkbaar. Maar zelfde als de computer, was dit ooit alleen voor bedrijven en universiteiten, nu heeft iedereen eentje.

Lijkt me ideale situatie om de 1st gen te overbruggen door van die hallen te creeeren.
Leuk idee, maar dat business model zal hooguit een paar jaar stand houden (als het al uit kan). Ik zie twee opties:
  • Er is te weinig interesse in VR en deze zaken gaan in no-time failliet.
  • Er is veel interesse en dan zal de prijs van VR hardware snel zakken en heeft niemand meer behoefte aan dit soort zaken. Ook dan is het snel exit.
Vergelijk het met de internetcafé's in de begintijd van het internet. Die zie je ook niet meer terug. En de noodzaak van internet was toen denk ik groter dan nu van VR. Lijkt me een vrij kansloos verhaal. Ik zou geen geld investeren in zo'n plan.
Nouja, als je een vette omgeving maakt waar je met wat vrienden / vreemden kan multiplayeren lijkt me dat echt heel tof
Dan zouden internet cafes enzo toch ook niet meer bestaan?

Kijk naar OutPost en GameMania. Daar kan/kon je op een pc gaan gamen voor x euro/uur. Dan zal dat voor VR ook wel lukken zonder failiiet te gaan.
Soort van VR Cafe a la Internet Cafe in de jaren 90.
Het "normale" publiek gaat dit niet kopen.

VR gaat op deze manier wederom floppen, over 10 jaar weer proberen dan maar :*)
Waarom gaat het floppen volgens jou? Te duur?
Je beantwoordt de vraag zelf eigenlijk al. Even los van de eerdere beloftes van Oculus maken die prijskaartjes van 600 en 800 dollar dat deze producten niet door grote groepen gamers worden gekocht. Naar mijn inschatting hikken velen van hen al aan tegen de kosten va een R9 290 of een 970GTX kaart.

Dat het hierom een flop wordt is alleen een verkeerde conclusie. Het enige wat we nu kunnen zeggen is dat de huidige prijzen alleen betaald gaan worden door enthousiaste (PC) gamers en early adopters. PC gamers noem ik hierbij bewust. Ik ben heel benieuwd of deze VR brillen gaan aanslaan bij gebruikers van consoles, in verband met de performance van die systemen en omdat de brillen bijna 2 keer de prijs van een console zijn.

Die brillen gaan nog wel in prijs zakken. En dan wordt de drempel lager voor grotere groepen PC gamers. Ook heeft nu niet iedere PC-gamer de hardware die geschikt is voor de VR-brillen en komen de brillen in een volgende console generatie mogelijk beter tot hun recht.
Denk dat het nog een jaar of 10 duurt voordat de hardware krachtig en goedkoop genoeg is om echt mainstream te worden. Maar goed dat men er serieus mee bezig is, geeft de hardware fabrikanten ook weer motivatie om door te ontwikkelen.
Tien jaar? Beetje lang ljjkt me, honderd euro per jaar er af en twee generaties videokaarten verder en over vijf jaar is het bruikbaar op een mainstream gamemachine. Vergeet niet dat er tegen die tijd ook de volgende generatie zal zijn die een betere (goede) resolutie zal bieden.
Ik leg de lat ook wel hoog moet ik toegeven maar hoe zwaarder mijn criteria hoe toegankelijker het word.
Maar stel je voor: twee 4k schermen, die beide vloeiend gerendeerd dienen te worden op 120 hertz. En met alle belangrijke opties op zijn mooist en 4x FSAA.
Ik hoop dat dat over 5 jaar ongeveer haalbaar is, maar nog niet zo goedkoop dat niet gamers iets dergelijks in huis hebben. En om echt groot aan te slaan zouden de VR headsets standalone moeten zijn, en max 500 euro mogen kosten in het begin en later richting ¤250. En dat allemaal zo energie zuinig dat je met een accu een paar uur vol kan houden. Dus eigenlijk moet de snelste videokaart CPU combi in een tablet formaat/gewicht/verbruik geminiaturiseerd worden.

Maar zolang het => ¤444 kost, je kabels uit je headset hebt lopen, en het echt een heel apparaat is zie ik het niet mainstream worden.

De gamers en professionele toepassingen zullen er uiteraard volop mee aan de slag gaan, maar met mainstream bedoel ik net als een TV of computer nu een mainstream product is.
Met dergelijke eisen is het volgens mij nog een hele uitdaging om dat binnen 10 jaar voor elkaar te krijgen.

[Reactie gewijzigd door The Reeferman op 23 februari 2016 03:10]

hoewel gamers ongetwijfeld een grote groep VR-gebruikers zullen worden, denk ik, dat zeker in de eerste generatie, het veel meer gebruikt zal worden door bedrijven. Bij PTSD-behandelingen, simulaties voor allerlei producten, educatie etc.
Die hebben al producten; deze producten zijn gemaakt voor de gamers-markt. De markt die jij bedoeld heeft al hardware.
Valt opzich nog mee, het is een eerste stap en volgens mij hebben ze best een tof product in handen. Over een paar jaar zal dit een stuk meer gemeengoed zijn en zullen de prijs wat lager zijn, verwacht ik!
Alles zal afhangen van de content/implementatie van developers en de adoptatie van de community. Dit is wat anders dan de doorontwikkeling van beeldschermen met steeds hogere resoluties, dat zal altijd wel door blijven gaan. VR is veel gevoeliger om een niche te blijven of om een dood te sterven.

Ik kan me best wat spellen voorstellen waarbij VR geen toevoeging is. En als het alleen maar gebruikt gaat worden om wat gimmickspellen te promoten dan houdt het snel op. Nu heeft VR ook op andere gebieden potentie (film/video en dan specifiek "natuurfilms"), maar in eerste instantie zal het toch een techenthusiaste FPS-gamer of gadgetfreak zijn die zo'n ding koopt. Ook de toepassing in "virtuele leven spellen" zal wellicht even groot zijn. (kijk even deze BBC minidocu)
The Virtual Reality Virgin

Ik ben enthousiast begrijp me niet verkeerd, maar ook maar heel gematigd positief over de levensvatbaarheid. Graag zou ik reacties zien van tweakers die al een VR-apparaat thuis hebben liggen en die beweren na een paar maanden nog steeds wekelijks dat ding op te zetten. Want op dit moment lijkt het ook nog steeds een "gedoetje", meerdere kabels, afstellen, software die geschikt moet zijn. En ik gok allerlei software die claimt al met VR om te kunnen gaan maar waarbij dit nog in een betafase zit zodat men steeds tegen problemen aanloopt?!

Oh en:
HTC raadt een systeem met GeForce GTX 970 of Radeon R9 290 aan.
Zorgt wederom voor een blokkade, nu zou je kunnen roepen dat een 970 over een jaar of 2 niet zo spannend meer is, maar dat is natuurlijk geen argument, de spellen zullen dan ook weer veeleisender zijn.

[Reactie gewijzigd door tomaat23 op 21 februari 2016 16:51]

Je vergeet wellicht sport. VR heeft de mogelijkheid om het ervaren van sport totaal te veranderen. Ik denk dat dit voor veel mensen al genoeg zou zijn mits de implementatie goed genoeg is.
Goed punt. Ik zou een stuk meer geneigd zijn om een uur te hardlopen als dit kon als bediening voor een fps (rennen op de molen om vooruit te komen in het spel) dan als ik doelloos op zo'n band sta te rennen in de sportschool. Dat is zo saai dat ik het niet volhoud.
Hardlopen moet je ook niet als een hamster op een band doen, gewoon buiten met een lekker motiverend muziekje op.
Dan is deze perfect voor jou :D

De Virtuix Omni

Op YT staan veel filmpjes ermee.
Ja ik ken hem, ik heb hem zelfs gebacked op kickstarter een paar jaar geleden (early bird).

Maar ik heb mijn backing op het laatste moment teruggetrokken omdat de verzendkosten zo hoog waren, achteraf was dat ook wel goed want hij is jaren vertraagd.. Maar als er ondersteuning komt van spellen en hij wordt een beetje normaal verkrijgbaar dan ga ik hem wel kopen!
Vrijwel alle technieken beginnen met relatief dure oplossingen, die niet meteen zo zullen werken zoals het na enkele jaren wel doet. Als je de levensvatbaarheid daarop baseert is bijna niks nieuws levensvatbaar, terwijl er vaak genoeg iets nieuws wordt gelanceerd wat op den duur aanslaat. Ik zie het wel aanslaan, alleen heeft het tijd nodig, wellicht niet meteen voor de grote massa.
Ik ben juist positief over de levensvatbaarheid van VR het is niet alleen mooi met gamen, maar met zo veel meer.
Ik noem maar wat voorbeelden,je wilt een huis in het buitenland kopen, de makelaar die je een bestandje toestuurt waarmee je een wandeling kunt maken in en rond het huis.
Voetbalwedstrijden mee kijken in het stadion.
Bedrijven die hun producten kunnen promoten, dat je om de machines heen kunt lopen.
Oudere mensen die niet hun bejaardehuis uit kunnen en toch het graf van hun overleden partner kunnen bezoeken.
Ik kan legio dingen bedenken die ik graag met het VR tijdperk wel zou willen zien. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Markotje op 21 februari 2016 18:42]

Waarom zou je dat huis in het buitenland nog kopen als je slechts een scene in je VR set hoeft te laden om er heen te gaan..

Dit zou wel eens slecht voor het toerisme kunnen zijn (niet ons probleem echter ;) )
Hahaha denk toch dat ik een leuk huisje in de zon vlak aan het strand, boven de VR ervaring kies. 8-)
En al die Duitsers elke zomer hier dan? :P
Oh goed idee! Ik zie een kuilen-graaf app in mijn toekomst.. :p
Een vakantieduitser-filter voor de VR/AR die het strand weer egaliseert? :p
Sommige apps, zoals iets wat ik het beste kan omschrijven als "Paint" waar je vervolgens om je tekening heen kan lopen (met de Vive uiteraard) gaan denk ik inderdaad nog veel meer potentie van VR unlocken.
Deze specificaties blijven gelden voor de levensduur van het apparaat.
Als lancerings product is deze veel beter dan de Rift, aangezien dit ene totaal pakket is en je direct met alles aan de slag kunt gaan. Tov de rift, daar kan je wat rondkijken en met muis en toetsenbord werken en nog een half jaar wachten op controllers. Maw, veel virtuele apps die controllers gebruiken in VR, gaan aan je neus voorbij.

Ik zou deze kopen ipv de rift, gewoon om een directe totaal ervaring te hebben.
Bij de Rift zit een controller - een gamepad - die voldoet prima voor nu, alle content maakt daar gebruik van (spreek uit ervaring). Persoonlijk vind ik de controllers van Oculus een heel stuk mooier/compacter, dan maar even wachten.

Grootste issue voor de Vive is gebrek aan content waardoor je ervaring vrij snel klaar is. Voor controller-support is het nog langer wachten.
Alle content voor de Rift maakt daar inderdaad gebruik van omdat developers door oculus wordt gevraagd om voor deze combi te ontwikkelen.
Bij de Vive zullen waarschijnlijk weinig/geen spellen zitten die roomscale met een gamepad doen.
Maarja, er zijn maar weinig mensen die gebruik kunnen maken van de roomscale functionaliteit....
Developers weten ook wel dat veel mensen geen hele kamer beschikbaar hebben. Daarom wordt er meestal ook rekening gehouden met mensen die alleen maar stationair kunnen blijven en schaalt het 'level' waar je in rond loopt met de beschikbare ruimte.
Maarja, er zijn maar weinig mensen die gebruik kunnen maken van de roomscale functionaliteit....
2x2 is al voldoende, ik snap dat het heel hip en trendy is om in een postzegel van 4 ton in Amsterdam te wonen of pure noodzaak als je studeert. Maar de gemiddelde burgerlul (myself included) kan als de kinderen naar bed zijn gewoon in zijn doorzonwoning de ikea koffietafel opzij mikken en heeft al 2x2.
haha door die laatste zin moest ik mn koffie even neerzetten _O-
Hoe mooi de controllers zijn is voor mij totaal ondergeschikt aan hoe ze presteren. Ik heb met de developer versie van de vive kunnen spelen en die controllers deden het al heel goed. De controllers van de consumenten versie zouden zelfs nog enkele verbeteringen hebben.

Edit: Ik heb de rift niet geprobeerd dus heb geen idee hoe die controllers zijn tenopzichte van de vive controllers.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 21 februari 2016 18:33]

Voor wat je krijgt vind ik het eigenlijk best redelijk... Ja het is prijzig, maar als je hier in geïnteresseed bent is het lang niet verkeerd.
Het systeem lijkt me ook beter dan de rest.
"Het systeem lijkt me ook beter dan de rest."

Ik geloof je graag, heb je daar ook nog argumenten voor? Ik kan me iets herinneren van een side-by-side vergelijking van Tweakers met de OR waarbij een van tweeën iets had wat de ander niet had... maar wat?
Ik heb de Vive vorige week nog getest, en eerst stilstaand en later lopend - en dat laatste geeft je toch nog wat meer de VR experience. Full disclosure: Ik heb de Rift nog niet in handen gehad, en mijn keus is al gemaakt (Vive met OpenVR etc).
Ik had precies hetzelfde, Vive geprobeerd, daarna niet eens meer naar de Rift gekeken.
Apart, op basis waarvan maak je die keuze ?
het ironische is dat als je de Rift als eerste geprobeerd hebt je dezelfde keuze waarschijnlijk had gemaakt met de Rift zonder de vive te proberen.
Grappig, ik heb een dk2 en zou een rift kopen, maar "roomscale" is toch wat ik als VR zie. Aangezien oculus dit de komende maanden niet zal kunnen ondersteunen (geen touch) is de keus makkelijk.
Ik vind zittend VR weinig meerwaarde hebben ten opzichte van het gemak van een monitor.
Vergeet niet dat roomscale met een rift ook mogelijk is door een 2e base neer te zetten.
Geen chaperone en niet met tracked controllers voordat de touch uit is. Out of the box is de vive op dit moment innovatiever dan de Rift.
Technisch misschien, maar dat betekend nog niet dat je er wat aan hebt: geen content ;)
Er zijn toch al een hoop spellen volgens mij, Eve, Elite, Final Approach, Adr1ft, Half Life 3 ;)
allemaal zitten-spellen ;) En het lijstje is overigens erg kort.
Final aproach is geen zitspel volgens mij en er komen wel meer "niet zit" spellen. Maar kom rond april maar een keer langs om te kijken, dan kun je het zelf proberen.
Hoover Junkers, job simulator, budget cuts, incredible machine, zo'n 3d tekenprogramma, etc.
Al die zittende spellen van de rift.
Geen content vind ik te kort door de bocht. Weinig specifieke roomscale games idd.
@willematHome & @MatthiasL

Ik ben van mening dat rondlopen in VR nog een stap te vroeg is.

er zal heel erg beperkte content voor zijn en of gemaakt worden omdat het simpelweg minder practisch is dan een cockpit setup.

denk aan race wagen.. vliegtuig. spacebridge. etc.

zodra we in de techniek zover zijn dat het echt 100% wireless kan dan denk ik dat roomscale VR zijn opmars echt gaat maken. en ja ik weet dat daar nu rugtas oplossingen voor in de maak zijn waar je dan een krachtige laptop in kan stoppen maar dat is het toch net niet voor mij.

time will tell, hoe dan ook gaan we een mooie tijd in techniek tegemoed!
All die dingen kan de vive ook en dan heb je er ook nog de optie bij om rondlopen te testen, je keyboard te zien door de camera en je telefoon op te nemen.

Maar het is puur eigen mening natuurlijk.
Dat weet ik niet, ik heb een DK2 (dat is niet zoals VR moet zijn, maar wel een goede introductie). Als ik alle reviews gemiddeld mag geloven, dan ontlopen ze elkaar weinig, de ene kan dit, de ander kan dat. De Rift zoals die op de markt komt heeft nog niemand geprobeerd, gezien daar andere hardware in zit dan de CV1 - dan ga ik er vanuit dat het eigenlijk nog beter word en dan kan je er ook niet zo stellig een uitspraak over doen.

Daarom vraag ik me af hoe men zo'n "conclusie" trekt. Ik geloof nooit dat roomscale VR de ultieme ervaring zal worden, het voegt zeker iets toe maar het gros van de content zal zittend worden.

Ik zit op de fence, er komt hier een VR bril, maar kijk naar beschikbaarheid van content, hoe grof/praktisch zijn de controllers, hoe praktisch is het in de omgang. PSVR sluit ik ook niet uit, beeldkwaliteit zal er onder lijden, maar wel erg praktisch. Dat gedoe met een koptelefoon vond ik ook irritant bij de Rift, de nieuwe heeft een ingebouwde, de Vive bijv niet. Die controllers kunnen echt niet, gigantische dingen.
Daarmee kan je niet rondlopen.
Het kunnen lopen door een grote ruimte (en bukken en om dingen heen lopen). Met de Rift kun je een beetje bewegen, maar niet zoals met de Vive.
Dus jij hebt een hele lege kamer om de vive te gebruiken?
Ja, ik heb een grote werkplaats waar ik makkelijk 4,5m x 4,5m kan vrijmaken. Kijk maar op mijn Gathering of the Tweakers filmpje. :)

En ik weet dat niet iedereen dat heeft, maar omdat ik dat wel heb, gaat mijn voorkeur uit naar de Vive.
dan geloof ik wel dat je voor de vive gaat, maar helaas ben jij hier dan wel een uitzondering op (voor 'normale' consument dan wel te verstaan)..
Ze hebben beiden hun unique selling points :)
Het systeem van HTC, ondanks dat dit ruimte vreet, spreekt mij meer aan omdat je dan, lijkt mij, veel meer het gevoel krijgt echt in die VR wereld te zitten... Tweakers vond de ruimte doe nodig is omslachtig, ik vond t wel een goed idee :P

Ik denk dat je dit artikel zocht:
reviews: HTC Vive versus Oculus Rift: welke vr-bril maakte de meeste indruk?
Stevige bedragen waarmee je ook kunt concluderen dat dit niet direct bij het grote publiek aan zal slaan. Waar ik een beetje bang voor ben is dat er veel te weinig games voor ontwikkeld worden waardoor je een beetje het kip en ei verhaal krijg.

Ofschoon ik financiel prima een van de brillen kan kopen vindt ik ze gewoon te duur voor de eventuele belofte die ze bieden.

Playstation komt natuurlijk nog met een bril, maar begreep laatst dat daarbij een speciale unit zit (waarschijnlijk om de PS qua performance te helpen?). Dit zal ook niet goedkoop zijn vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 21 februari 2016 16:40]

het is al heel lang bekent dat de PS VR project morpheus (precieze naam vergeten...) het zelfde of meer gaat kosten dan de PS4, minimaal 400+ euro dus...!
Hardnekkigge geruchten gaan dat ie 299,- wordt voor alleen de headset en 129, erbij voor de bundel incl camera en move controllers :)

Ik denk iig dat de PSVR de lachende derde wordt :>
Grote publiek met zijn geïntegreerde graphics kaart pc of Apple powerbook mag de prijs verdubbelen.
Ik denk dat VR pas echt het grote publiek bereikt als het standalone, wireless en betaalbaar wordt.
Is een product van de 1ste generatie .
Dus ik zou het niet doen.
Het gaat een strijd worden tussen ar en vr.
Ik zie in dagelijks en zakelijk gebruik meer mogelijkheden in AR, zoals de nu zeer dure hololens van MS .(maar daarbij heb je geen high end pc nodig)
Vr lijkt mij meer voor entertainment en niche.
Waarom een strijd tussen ar en vr? Lijken me 2 totaal verschillende producten die prima naast elkaar kunnen bestaan.
Het lijkt me twee dezelfde producten waarbij voor 'VR' het klepje neer is, en voor 'AR' het klepje omhoog. Voor het klepje zitten dan de transparante schermpjes. Klepje kan je zelfs wegautomatiseren door er bv een LCD shutter van te maken.
...Echt beter dat ze ook in NL lanceren!

Had al een heel importeer circus geregeld, met een max prijs van 1200 in gedachten exclusief verzenden, inklaren etc.

800 zonder meer is opeens alsof ie bijna gratis is :))
Net als de rift dus, maar wat die hier precies gaat kosten is nog de vraag..
800$ is waarschijnlijk 950¤ schat ik met verzending bij. Toch een hoop geld zeker gezien de schaarste aan echte kwaliteitsvolle content die er nog maar is. Ik vind het er een super product uitzien maar helaas te duur voor mij, gezien er nog eens een pc vereist is van ongeveer 1000¤. Prijs valt wel binnen de verwachtingen na het bekend worden van de prijs van de Rift.

Bij mij zal het dus jammer genoeg ook wachten worden op een volgende generatie.
Je moet naast de $800 voor het ding zelf, ook nog verzendkosten rekenen. Dat was ¤42 voor de Oculus vanuit de UK...
Dit is het rekensommetje zonder verzendkosten als hij vanuit buiten de EU verzonden wordt:
Prijs: $799 = ¤717,673 (koers van vandaag)
Verzending: Onbekend
Douane 5% van 717,673 = 35,88365
Douane 5% van 70% shipping = ?
Inklaringskosten slechtste geval: ¤15 (Afhankelijk van Nederlandse vervoerder, bij UPS zijn deze bijvoorbeeld 11,50)

Totaal excl. BTW: 717,673 + 35,88365 + 15 = ¤768,55665
Incl BTW: ¤929,95

Daar komt dus nog verzending bij, dat ligt dus zeker boven de ¤42 aangezien het gewicht meer zal zijn dan een oculus omdat er meer in de doos zit.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 21 februari 2016 18:02]

Je betaald btw over het product INCLUSIEF verzendkosten...
Dat weet ik, sterker nog, je betaald ook btw over de invoerrechten.
Maar wat zijn de verzendkosten? Ik kan geen btw berekenen over iets waarvan ik de prijs niet ken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True