Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Leap Motion maakt ontwerp en software ar-headset met handtracking open source

Leap Motion heeft een ar-headset met handtracking gepresenteerd, dat het aanduidt als Project North Star. Het gaat om een prototype dat het bedrijf niet zelf zal bouwen, maar waarvan het de hard- en software open source gaat maken.

Het bedrijf schrijft dat het op die manier een 'nieuwe generatie van experimentele ar-systemen kan inspireren'. Leap Motion claimt dat zijn prototype voor een bedrag van onder de honderd dollar op grote schaal te produceren moet zijn. Het gaat om een headset met twee 3,5"-lcd's die een resolutie van 1600x1440 pixels per oog leveren. De schermen moeten beelden op 120Hz kunnen weergeven en een horizontaal en verticaal fov van 180 graden kunnen bieden. Via een handtrackingsysteem is interactie mogelijk met virtuele objecten.

In een blogpost gaat Leap Motion in op de ontwikkeling van de headset. Zo gebruikte het bedrijf in eerste instantie 5,5"-lcd's van een smartphone, om daarna op kleinere exemplaren uit te komen met een hogere verversingssnelheid. Leap Motion schrijft dat de laatste stap in zijn eigen ontwerp het ruimte maken voor sensoren behelst, naast het aanpassen van het uiterlijk van de headset en het wegwerken van kabels. Dat ontwerp wil het dan komende week vrijgeven.

Andere, toekomstige verbeteringen zijn bijvoorbeeld het toevoegen van naar binnen gerichte camera's voor kalibratie, lichtsensoren aan de buitenkant en gerichte speakers bij de oren. Daarnaast behoort een reflector met aanpasbare transparantie tot de mogelijkheden, net als kleine motoren die het scherm enkele millimeters kunnen bewegen voor depth of field.

Leap Motion zegt tegen The Verge dat het ondanks dit project geen headsetbedrijf is. De site schrijft dat het ontwerp zich vooral lijkt te richten op interacties met handen en dat het interessant kan zijn voor kleine spelers die willen experimenteren met ar-hardware. Leap Motion heeft zich in het verleden vooral beziggehouden met het ontwikkelen van gebarenbediening. Zo presenteerde het eind 2016 een sensor voor handherkenning, die geschikt is voor mobiele vr-headsets en in 2013 kwam een apparaat uit van het bedrijf om Windows- en OS X-computers te bedienen met gebaren. Op het gebied van augmented reality is ook al enige jaren een bedrijf actief met de naam Magic Leap. Dat is een ander bedrijf, dat eigen ar-headsets wil uitbrengen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

09-04-2018 • 13:43

18 Linkedin Google+

Reacties (18)

Wijzig sortering
Dit is wel heel vet! Ik zie al voldoende mogelijkheden in een Motor of Scooterhelm.
Het zou me dan ook heel relaxed lijken om bijv. navigatie op mijn vizier te hebben, in plaats van naar beneden op mijn tank te kijken.
Ik weet dat deze systemen bestaan, maar een AR integratie zoals in het filmpje is wel weer een stuk geavanceerder.
Even door je menu heen bladeren van muziek bijvoorbeeld zoals in het filmpje, of even je navigatie wijzigen.

Ohja, en de prijs van de skully is nogal hoog. Als zij deze tech onder de 100 euro op schaal kunnen maken is dat natuurlijk helemaal interessant.

[Reactie gewijzigd door patatman12 op 9 april 2018 14:13]

Eens wat betreft de skully, maar dan mag er op dit systeem ook eea worden aangepast. Ben niet van plan tijdens het motorrijden beide handen van het stuur te halen.. Bovendien zul je dan over cruise control moeten beschikken. Zal ook net als de skully erg kostbaar worden vrees ik.
Alleen krijg je geen helm van 100 euro omdat die tech van hen 100 euro kost. Dat moet helemaal in die helm gebouwd worden, plus extra sensoren en camera’s (en dus ook software die geschreven moet worden)
Bestaat allang, maar nog altijd niet te koop.
Dat is ziek! Kannie wachten totdat dit zo klein is als bijvoorbeeld een google glass
Magic Leap? of Leap Motion? of Magic Leap?
Ik ben altijd verward als ik een nieuwsbericht zie over 1 van deze 2 bedrijven, ik kan ze nooit uit elkaar houden.
Ik hoop maar dat ze ooit eens van naam gaan (moeten?) veranderen, want nu spelen ze zeer duidelijk in hetzelfde marktsegment (AR). (Ik dacht dat daar regeltjes tegen waren?)
In ieder geval zou ik het aangenaam vinden om een duidelijk onderscheidende naam te geven aan beide.

[Reactie gewijzigd door efari op 9 april 2018 16:26]

Zolang ze elkaar niet aanklagen gebeurt er niets. Ze zullen elkaar mogelijk niet aanklagen omdat ze er beiden geen baat bij hebben
Zijn toch echt gewoon 2 verschillende namen. En zoals al gezegd wordt door LeapMotion, is het niet hun bedoeling om een headset uit te brengen..
Ook zeer geschikt als anticonceptiemiddel :') Serieus, die bril heeft mooie specs maar heeft nog wat cosmetische verfijning nodig. Ik weet dat het een prototype is, maar AR en 180 graden blijft gewoon heel erg moeilijk te combineren zonder enorme grote lenzen zoals hier gebruikt worden. Daarom hebben Google Glass en Hololens ook zo'n erg kleine field of view. De vraag is of het uberhaupt wel gaat lukken zonder er zo uit te zien.

Dat probleem heb je met VR brillen natuurlijk ook wel, maar die gebruik je meestal in afzondering, niet in de openbare wereld. Met AR wel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 april 2018 16:40]

Zoek het woord prototype eens op.

OT: Heel mooi dat het opensource geworden is. Ik ben benieuwd wie hier allemaal mee aan de haal gaan. :D
Dat het een prototype is doet natuurlijk niets af aan het feit dat die lenzen zo groot zijn en dan nog aan de buitenkant hardware hebben hangen, dat moeten ze wel blijven, willen ze die 180 graden FOV (die we überhaupt nog mogen zien) aanhouden.

Dus ja, sorry, maar ik vind het nogal lelijk, maak dan een band die mooi om je hoofd valt, en niet een soort vlinder-vorm op je neus.
Ik denk dat je je daar lelijk in vergist. Bijvoorbeeld een ouder prototype van de HTC Vive. Waarschijnlijk nog met lenzen die ook een kilo wegen. De Vive en Oculus hebben heel veel gewonnen door eigen gemaakte fresnel lenzen te gaan gebruiken en op maat gemaakte schermen voor massaproductie. Als ze hier iets vergelijkbaars gaan doen met eigen op maat gemaakte projectoren/schermen zal het formaat best aardig krimpen zo gok ik.

En een vergelijkbaar product van microsoft met alleen een band om je hoofd heeft een FOV van 35 graden. 180 graden FOV is dan wel even heel iets anders.
Je hebt het dus niet opgezocht...

Hier: "Een prototype is een vroeg model van een product, handgemaakt of via rapid prototyping, waarmee optredende krachten, de werking of passing van onderdelen wordt getest en de productie wordt voorbereid. Prototypen worden in allerlei disciplines toegepast. De eisen aan de prototypen verschillen per productsoort."

Dus wat zie je hier: Een snel gemaakt product, om de werking te testen. Deze bril gaat er uiteraard heel anders uit zien, maar dit is een lekker beunmodel die je snel kunt aanpassen etc. Heb je wel eens een prototype van een Playstation of iets dergelijks gezien? Dat is gewoon een moederbord, dat op een tafel ligt. Dat vind je er ook niet mooi uitzien, maar de uiteindelijke versie is wel mooi.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True