Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De opensource-vr-bril van Razer krijgt een extra toevoeging: de hand-volg-sensoren van Leap Motion om zonder extra aan te schaffen hardware toch virtuele knopjes in te kunnen drukken of andere zaken in de virtuele ruimte te bewegen.

Beide producten bestaan al enige tijd, maar de Leap Motion-sensor moest als losse accessoire aangeschaft worden in combinatie met bestaande virtualreality-hardware. Nu hebben beide bedrijven aangekondigd de handen ineen te slaan om samen een OSVR-bril op de markt te brengen waarbij het niet meer nodig is het accessoire los aan te schaffen.

De OSVR Hacker Dev Kit is verkrijgbaar met een optionele faceplate waar Leap Motions hardware en software in zit. De samenwerking tussen beide bedrijven maakt dat Razer met OSVR de eerste vr-bril levert met ingebouwde bewegingssensoren. Met de sensoren moet virtual reality natuurlijker aanvoelen, omdat het de 'meest intuïtieve methode' is om dingen aan te willen raken, aldus de ceo van Leap Motion.

Demonstratievideo van Leap Motion uit augustus 2014

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Wellicht is het handig om speciale handschoenen te ontwikkelen waar een soort robotics in zit verwerkt. Deze kunnen dan in de neutrale modus vrij bewegen maar bij een poging tot het vast houden van objecten dat de mogelijkheid tot bewegen van de handen wordt beperkt. Hierdoor zal de handschoen een limiet hebben zodat je het object kan voelen omdat de handschoen niet toestaat om verder te bewegen dan het object. Op deze manier kun je dus objecten voelen. Het nadeel is natuurlijk dat het alleen met objecten werkt en niet met bijvoorbeeld een muur want er is geen tegen druk. Dan zou je al bijna een compleet pak moeten aantrekken met motoren erin die beweging kan limiteren.
Dit bedrijf is met dat concept bezig: http://www.dextarobotics.com/products/dexmo

Ze hebben wel hun eigen kickstarter campagne gecanceld dus of er nog doorontwikkeld wordt, weet ik niet.

Volledige exoskeletons zijn in theorie natuurlijk een ideale oplossing voor input en feedback binnen VR maar of dat ooit betaalbaar wordt...
Ik denk trouwens wel dat hoe meer je gaat nabootsen des te meer problemen het met zich kan meebrengen. Stel je hebt in de toekomst een volledig pak wat je kan aantrekken met motoren erin om bewegingen en aanraking te simuleren in combinatie met een VR bril. Alles begint heel echt te lijken maar het kan ook als gevolg hebben dat je de motoriek van het ware leven gaat verstoren bij veelvoudig gebruik. Ik weet het niet zeker maar ik zie hier wel degelijk risico's bij ontstaan.
Ik denk ook dat er lichamelijke problemen uit voort zouden kunnen komen. Bv. RSI in je rug of bovenbenen door al het t-baggen van gevallen tegenstanders! :o
Aan de andere kant denk ik juist ook dat met een soort "fullbody-forcefeedback-pak" er mogelijk ook kansen liggen voor bv. revalidatie.
Daarnaast zullen er luie mensen komen, die een soortgelijk apparaat willen gebruiken als "loop-assistent" of zelfs vervanging. Net zoals je nu al mensen hebt die electronisch geholpen worden bij fietsen; naast de doelgroep die de ondersteuning echt nodig heeft zit er nu ook een groep luiaards op e-fietsen.
Ik fiets zelf nog analog, ben nog goed tebeen, dus ik kan bij zo'n soort aanvulling op VR iig denken: MY BODY IS READY :P
Je hebt ook nog: http://controlvr.com/ zijn meer bedrijven die komen met handschoenen.
Je zou wel met luchtkussentjes de illusie van aanraking kunnen geven. Maar dat zal niet je mogelijke beweging beperken ofzo.
heb zelf de leap motion mogen uit proberen maar het grootste nadeel was dat het net niet genoeg presteerde en dat de applicaties er niet voor waren.

Nu zie ik eindelijk een goed mogelijkheid ervoor.
kheb er zelf ook mee mogen prutsen, maar zo precies vond ik me niet. dan maar liever echte touch screen monitoren.
Ik heb de Oculus Rift DK2 met Leap Motion maar ervaar helaas hetzelfde. Ik denk dat we moeten wachten op de volgende generatie motion sensors voordat het echt bruikbaar wordt. Hieronder een presentatie van David Holz van Leap Motion over wat we kunnen verwachten bij gen 2 en 3 HMD's en sensors:
https://www.youtube.com/watch?v=Mg-zZXeWyJU
Klopt absoluut, ik vermoed dat de volgende generatie van zowel Leap als NibleVR wel goed genoeg zullen zijn, maar uiteindelijk is het gewoon afwachten tot ze het daadwerkelijk uitbrengen.

En daarnaast ben ik sowieso wel benieuwd wat OSVR zal betekenen in de toekomst. Zal het een algemeen platform bieden net zoals Android voor tal van bedrijven op een bepaald moment, of eindigt het als een half hobby project van een klein groep fanatiekelingen.
Voor de Oculus Rift is er ook een betere optie: de Nimble VR kit. Reeds overgenomen door Oculus zelf en vol in ontwikkeling door laatstgenoemde. De consumer versie zou uiteindelijk geleverd worden met deze techniek ingebakken.

Verder heb ik ook weinig vertrouwen dat Leap Motion door gaat breken in de VR. Leap motion is al een oude techniek en nooit met VR in het achterhoofd ontwikkeld, maar voor desktops en laptops.

Echter heeft ook Nimble nog een lange weg te gaan, want er zijn nog nauwlijks aplicaties ( ik heb er nog geen gevonden ) die de Nimble ondersteunen, laat staan games.. Desondanks heb ik wel vertrouwen in Nimble puur door de overname door Oculus. Ik heb zelf ook een DK2 , maar wacht nog heel even tot er goede ondersteuning is ( lees: in games ) en dan het liefst een draadloze versie. ( DK2 heeft al genoeg bedrading )
hardware moet er altijd eerst komen voor er applicaties ervoor gemaakt kan worden ;)

daar zit vaak altijd een dood gat tussen en dat popt het af en toe weer eens op om het weer eens onder de aandacht te brengen.

hopelijk blijft er genoeg concurrentie op de VR markt! Ik denk namelijk dat er namelijk nog wel wat bedrijven weer gaan afvallen omdat de producten van hen niet zijn aangeslagen of de winstgevende groei te weinig vinden.
Met elke nieuwe SDK/update gaan de prestaties behoorlijk er op vooruit, dus misschien is die nu wel geschikt voor je.. Heb em zelf ergens vorig jaar voor weinig aangeschaft, en voor dat af en toe gebruik is het best geinig, heb em nog niet gebruikt met mn DK2, maar ik heb de officiele houder al wel, dus ik ben benieuwd..
Ik zie nu de VR-bomen al niet meer...en ze zijn nog niet eens op de markt!
Hoop dat het allemaal wat duidelijker wordt tegen die tijd...
Beetje raar en onnodig artikel (raar & onnodig van polygon bedoel ik dan, dat jij de link deelt is niets mis mee natuurlijk!)

De conclusie van het artikel is "Koop geen VR headset want over een half jaar zijn er betere", maar dat kan iedereen wel bedenken? en dat gaat voor alle hardware van vandaag de dag op?
De conclusie van het artikel is "Koop geen VR headset want over een half jaar zijn er betere", maar dat kan iedereen wel bedenken? en dat gaat voor alle hardware van vandaag de dag op?
Een kleine nuance: VR headsets staan echt in de kinderschoenen, ook bijvoorbeeld gekeken naar de beschikbaarheid van de Oculus Rift (waar blijft de consumer versie?).
Nou, en dat staat ook in de comments bij Polygon. Er zijn al een aantal VR liefhebbers die de oculus gebruiken icm met flightsticks in Elite Dangerous. De DK2 kan je al scoren onder de 300

Om nog iets toe te voegen. Ik kwam laast TrackIRs tegen. Camera die IR ledjes op je hoofd volgt. Daarmee kan je dezelfde bewegingen maken als met een VR headset maar natuurlijk zonder de helm. Waardoor je nog de rest van de wereld kan waarnemen, je controls kan zien en eten en drinken etc.
Na lang de Leap Motion te hebben gebruikt in VR heb ik geen vertrouwen meer in die techniek. Handschoenen die je aan kunt trekken zoals ControlVR zijn de enige manier voor bruikbare tracking. Misschien dat Valve/HTC nog handschoenen gaat uitbrengen die gebruikmaakt van die laser tech zoals de Vive, maar tot die tijd ben ik klaar met Leap Motion.
Het idee en de games zijn er al een tijdje, plak gewoon de leap motion sensor op je Oculus en gaan:
https://www.youtube.com/watch?v=ah8t7hqL-bM
Duurt niet lang meer voordat we straks virtueel naar ons werk gaan terwijl we eigenlijk gewoon thuis in een of andere gek ding zitten met een bril of een pak aan zodat we met ze alle virtueel leven en je eigenlijk met je lichaam fysiek dus nergens naartoe gaat :) Goeie fantasie ik weet het :P
ZIt hier veel meerwaarde aan t.o.v. de kinect V2? Die kan volgens mij ook al vrij precies de handpositie bepalen.
Laat de VR race maar beginnen!
Star citizen met VR met handtracking en dan nog iets gelijk de The Virtuix Omni. Als dit alles af is wauw, hehe regenachtige dagen zullen nooit meer saai zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True