Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Razer komt met een nieuwe bedrade muis voor massive multiplayer online-games. De Naga Chroma is voorzien van twaalf mechanische knoppen op de zijkant, die met de duim te bedienen zijn. In totaal zijn er negentien programmeerbare knoppen aanwezig.

Razer Naga ChromaVolgens Razer biedt de sensor van de Naga Chroma een nauwkeurigheid van 16.000dpi, in stappen tot 1dpi. Daarmee is de muis bijna dubbel zo nauwkeurig als de draadloze Naga Epic Chroma, die Razer sinds begin 2015 in het assortiment heeft. De hoge nauwkeurigheid maakt de gamingmuis volgens de fabrikant geschikt voor opstellingen van meerdere monitoren of schermen met een hoge resolutie. De responstijd bedraagt 1ms.

De muis is voorzien van Razers Chroma-module, waarmee gebruikers de kleuren van de lichteffecten zelf kunnen aanpassen in de Razer Synapse-software. Zowel het scrollwiel als de twaalf knoppen op de zijkant zijn verlicht en kunnen afzonderlijk ingesteld worden. Ook wordt de nieuwe muis toegevoegd aan de Chroma SDK. Gameontwikkelaars kunnen hiermee de muis laten oplichten bij bepaalde gebeurtenissen in een spel.

Inclusief de 2,1 meter lange usb-kabel weegt de Naga Chroma 135 gram. De muis is 119mm lang, 75mm breed en 43mm hoog. Razer heeft de Naga Chroma in de VS uitgebracht voor 80 dollar, omgerekend inclusief btw is dat ongeveer 90 euro. In de loop van november zou de gamingmuis wereldwijd beschikbaar moeten zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Ik speel zelf geen MMOs maar hebben de echte diehards niet zo'n macro toetsenbord erbij? en die 16.000 DPI die lijkt mij meer marketing dan daadwerkelijk nodig of zie ik dat verkeerd. Zelf heb ik hier een muis liggen met 2000 DPI en heb hem meestal op 1200/1400 staan puur omdat 2000 te vlot aanvoelt. ik kan mij niet voorstellen hoe belachelijk snel 16.000DPI niet moet zijn.

Wat ik wel jammer vind als ik hem aan zou schaffen is dat je niet zelf het gewicht kunt bepalen dmv gewichtjes.
Zo'n macro toetsenbord is niet handig voor een MMO imho. De macro's mogen om te beginnen niet meer dan 1 actie uitvoeren per klik op de knop, want anders bega je in de meeste gevallen een bannable offence. En het gebruik van een macro toetsenbord zou willen zeggen dat je je hand moet weghalen van de WASD toetsen, en zo minder mobiel bent.
Ik speel zelf meestal Tank waarbij je vaak mechanics moet kunnen ontwijken bij boss fights, en dan betekent het weghalen van je hand van de WASD toetsen vaak het verschil tussen overleven of wipen. Een muis als deze zorgt ervoor dat je veel sneller kan reageren op mechanics.
Meeste gevallen? Enkele games hebben dat :) Net zoals enkele games gewoon meerdere acties toestaan.

Ik heb zelf een razer naga epic (die moba versie), en een Vengeance K90 toetsenborg, macro's gebruikte ik redelijk wat in WoW. Vooral omdat ik met veel dezelfde mensen zat, had ik daar gewoon bepaalde WoW macro's aan gebonden (/target <x> /cast <y> bijvoorbeeld). Marken, spells etc alles ging via macro's :)

Nu speelde ik zeker geen high end content, maar in heroic raids gaat dat nog makkelijk.

en wasd? Als tank gebruik je d niet (als je backpedalled, ben je geen goede tank :+, strafen is beter). W is gewoon 2 muisknoppen :p dan hou je A en D over :) Rest kan je dus weer keybinds aanhangen (D was bij mij de hoogste cooldown)
Ik weet niet wat de huidige policy van Blizzard is voor macro's, maar wanneer ik speelde was het als volgt: "Anything you can accomplish with in game macros is allowed." en "1 click = 1 action". Als je je niet aan deze regels houdt (of hield) voor macro's kan je gebanned worden. En deze policy geldt bij alle andere MMOs die ik gespeeld heb ook voor zover ik weet.

En je snapt best wat ik bedoel met je hand bij de WASD toetsen houden.
Ik ben nu een tank in FF XIV, en ik heb m'n hand altijd bij de WASD toetsen, waarbij de omliggende knoppen zoals Q en E en F hotkeys kunnen zijn voor skills die ik eventueel niet aan m'n muis wil binden.
(En trouwens D is niet de backward key, dat is S. :p )

[Reactie gewijzigd door Ayrell op 9 november 2015 09:29]

derp! mijn fout :)

En FFXIV, same here. (PLD ftw). Daar zijn macros zeker handig voor, puur omdat de macro omgeving heel goed ontwikkeld is in het spel. En vooral voor FFXIV! zou ik de combo van deze muis + macro toetsenbord geweldig vinden. Heb al teveel buttons :)
Serieus? Als tank gebruik je de D=S knop niet? Die heb je uit je toetsenbord getrokken neem ik aan? Ik ben tijdens WoW Vanilla vrij hardcore tank geweest, ook nog tijdens tBC en WotLK. Daarna nam het af.

Als je iets in WoW wel nodig hebt, dan is het de S knop. Posities zijn soms noodzakelijk accuraat. Als je een draak aan het tanken bent met een hitbox waar jij vier keer in past, dan heb je die knop dikwijls nodig om een klein beetje bij te sturen. Zo kun je door langzaam tegen de hitbox 'aan te schuren' (W) de boss verplichten om een klein beetje achteruit te stappen, zonder dat deze zich volledig omdraaide en visa versa werkt dat ook door langzaam bij de hitbox weg te kruipen, met je S knop.

Strafen doe je bijvoorbeeld als je uit red-zones wilt vluchten, of voor andere ontwijk of bijstuur acties die geen precisie vergen.

Sowieso hebben backpaddlen en strafen niets met elkaar te maken, dus ik begrijp die opmerking helemaal niet.
Redelijk offtopic :) maar S was bij mij een cooldown optie ja. Ik had backpedal gebound aan.. ik dacht * op numpad.
Precies? Was weinig precies aan, face hem away. Done. Ik heb echt geen fight gezien (Vanilla -> Dragon Soul Heroic, en stukken Siege + Warlords) waarbij backpedalling nodig was. Ja misschien Brackenspore en Tectus, maar dan is strafen net zo snel :p
Strafen is een zijwaartse beweging, backpaddlen een achterwaartse. Bij de een beweeg je het FoV van de boss in een richting. Bij de andere niet.

Nogal significant.
Je zou in principe een kwartslag kunnen draaien alvorens te strafen. Zo voorkom je dat de boss z'n FoV wijzigt. Maar goed, of dit handig is laat ik terzijde. Dat zal van tank tot tank afhangen. :)
Klopt, maar of ik zou willen strafen op het schaduwgebied tussen voorkant (veel tank) en achterkant (weinig tank)...

Nee.

En strafen op elke andere hoek, is niet precies achteruit, maar schuin.

Op de een of andere manier denk ik toch dat je beter S kunt gebruiken.
Ik speel niet heel fanatiek, maar ik gebruik mijn Logitech G13 toch graag als ik eens een mmo speel. Deze heeft een thumbstick die ik gebruik om te bewegen en heb alle knoppen onder mijn vingers vrij voor skills.
Ah, dat lijkt me wel even wennen, niet? Ik heb zo'n toestel een tijd terug overwogen, maar niet omwille van de thumb stick.
Ik heb zelf mijn proteus core op de max van 12K DPI staan, het went heel snel. Voor een hoek naar hoek beweging Is max 2cm bewegen nodig.

Amusant Is ook wel als anderen dan je muis gebruiken.. Cursor schiet van hot naar her over het beeldscherm.
Klinkt heel bekend: zelfde muis, zelfde settings, zelfde ervaring wanneer anderen er mee aan de gang gaan :D

Zijn er eigenlijk gamers die al die extra knoppen ook echt gebruiken? Lijkt mij eigenlijk nogal lastig, al die knopjes onder je duim.
Ik merk dat ik mijn extra functieknoppen wel veel gebruik, maar dat zijn er ook maar een 6tal.
Ik heb een oude versleten MX 518. Maximale DPI 1600 en nog nooit een probleem gat in welk spel dan ook. 400,800, 1600 is altijd genoeg geweest voor mij.

Deze Naga muis, ik heb ze wel eens in de winkel in de hand gehad maar ik kan er niets mee. De knoppen zijn te klein en je moet te veel zoeken om ze functioneel te laten zijn. Misschien dat kinderhanden hem kunnen gebruiken. Maar ik kom al nauwelijks bij de voorste duim knop van mijn muis. Dat komt omdat ik de muis niet helemaal in de palm heb maar ik gebruik mijn vingers. Mijn duim gebruik ik om de muis naar rechts te bewegen.

Als ik dus de voorste duim knop moet gebruiken moet ik met mijn ringvinger en pink op de rechtermuisknop de muis in mijn palm duwen en dan trekken voor een beweging naar rechts.

Tijd voor een nieuwe muis maar welke? Ik kan ontzettend moeilijk afscheid nemen van wat ik gewend ben.
Daedulus prime van logitech is misschien wel wat voor jou dan, of een nieuwere MX (zijn er echt op vooruit gegaan)
Goeie tip, ik ga eens kijken. Tx.
Misschien is de sharkoon shark zone m20 een idee?
Macro toetsenborden genieten vaak wel de voorkeur, al kan ik als ex-mmo speler wel het nut hiervan inzien, puur en alleen omdat je dan nog sneller point en click acties kunt doen. Ik vond macro toetsenborden nooit echt superfijn werken als je meer dan 4 macros erop hebt zitten, puur omdat je het beste met drie vingers al op de wasd knoppen zit.
mijn muis gaat tot 5600 geloof ik
in elk geval zet ik hem altijd helemaal omhoog en ingame zo laag mogelijk
ook in windows een stuk lager

bij shooters werkt dit fantastisch
voor MMO boeit het mij helemaal niet

4K wel

bij muizen en toetsenborden gaat het ook een stuk om "smaak" en gewenning
je hebt altijd freaks die denken dat er "dé perfecte muis" of wat dan ook is
kan je zeggen dat ik met een Sweex Crystal van 2 euro destijds RTCW/ET gespeelt heb op een niveau waar aimbotters het zwaar mee hadden

oefening is uiteindelijk het belangrijkst
macro knopjes is luie luxe en soms zelfs eigenlijk cheaten volgens sommigen
maar elke gamer die ik ken, inclusief ik zelf vroeger, zullen altijd blijven tweaken
zo was er destijds een hack/patch voor usbport.sys om "1000Hz" te forceren
en een registry tweak voor muis acceleration

[Reactie gewijzigd door 500749 op 9 november 2015 09:56]

Precies!, juist met 16k DPI is het aanpassen van gewicht een must, als ik bijv. precieze photoshop uitvoeringen moet doen dan zet ik mijn muis op zwaarst om preciezer over de mat te glijden. Langdurig gamen = lichter is beter. (uiteraard subjectief voor meningen)
Het is een beetje afhankelijk van welke sensor er precies in je muis zit, maar in de praktijk gaat de nauwkeurigheid van een muis vanaf 1600 DPI niet meer om hoog als je meer DPI inzet, in veel gevallen zelfs omlaag. Dit komt omdat de sensor eigenlijk maar tot een bepaalde hoeveelheid komt, als de DPI vervolgens hoger staat ingesteld dan word de rest softwarematig berekend, wat de consistentie niet ten goede komt. Dit is gemakkelijk te testen door je muis op het scherm op een vast punt te zetten en dan fysiek tussen twee zware objecten te plaatsen. Vervolgens een aantal keer de muis van het ene object naar het andere te bewegen en je zal zien dat je niet consistent op dezelfde plek uitkomt.
Je hebt geen macro ability nodig in je muis of toetsenbord. Alles wat je nodig hebt, is AHK.

MMO spelers die veel of competitief MMO spelen doen er goed aan in ieder geval een repeater te gebruiken. Puur voor je handen. Uitleg wat dat doet: stel button '1' is Arcane Blast, en je houdt '1' ingedrukt, dan spamt hij Arcane Blast elke x ms (bijv 50 ms). Voor keyboard werkt 50 ms prima, voor muis (Naga) raad ik 100 ms aan. Daar wordt je overigens niet voor verbannen, want dat wordt gebruikt in veel top guilds. De banwaves in WoD heb ik ook allemaal overleeft.

Op dit moment speel ik geen MMO, maar ik heb wel WoW voor meer dan 4 jaar intensief gespeeld (met een repeater). Een MMO die mij zou verbannen omdat ik een repeater gebruik bekommert zich niet om de lichamelijke gesteldheid van mijn handen; en ik wel. Mocht ik verbannen worden, so be it. Ik heb op dit moment 1 beschadiging opgelopen te wijten aan repetitief werk (arbeid; had niets met gaming te maken), en dat is er 1 teveel.
Is 16.000 DPI niet een beetje overkill? Voor een scherm van 65" snap ik nog wel maar voor 24/27" niet meer. gebruik zelf een Rapoo 7800p 5G op max 1600 DPI. dat voor voor mij meer dan zat. ik werk zelf meestal op mijn laptop voor onderweg of op school en sluit mijn 22" beeldscherm erop aan. met 1600 DPI vind ik de snelheid zat. Ook voor casual gaming vind ik het goed.

Ik snap wel dat 2400 DPI het meeste wordt gebruikt voor online gaming, het is snel maar nog wel volgbaar wat je doet.

Met 16.000 DPI zou ik mij elke keer afvragen waar mijn muis is als ik hem beweeg :P

Tevens lees ik ook dat pro's in CS:GO lagere DPI kiezen zie hier

Wat is het verschil tussen een lagere DPI met een hoge sensitiviteit en een hoge DPI met normale sensitiviteit?
Csgo pros spelen vaak op lagere DPI omdat ze op een kleine resolutie spelen. Het is vaak wat makkelijker om gelijk raak te schieten met een lagere DPI dan dat je "overshoot".
Tijdens de ESL van dit jaar in Cologne werden er schermen van BenQ gebruikt, 24" en Full HD als ik het mij nog goed kan herinneren. Waarom zou je dan op een lagere resolutie spelen als je een monitor hebt die speciaal voor gaming is gemaakt? Dan kun je beter een CRT monitor pakken, betere beeld bij een lagere resolutie.

En een lagere DPI kan wel beter zijn, maar oog-hand coördinatie is ook van belang. Hoe sneller je iets ziet, hoe sneller je erop kunt reageren.
Omdat models bij lagere resoluties groter worden. Ik speel zelf op een BenQ XL2420Z, op 1280x1024 (Ja, dat is inderdaad een 4:3 verhouding), en dan laat ik het oprekken zodat het toch 16:9 lijkt. Het ziet er niet uit (ook omdat alles op low staat), maar het zorgt voor stabiel 160+ FPS, en het speelt fijner dan full HD. Tuurlijk zal de meerderheid van de mensen niet op dit soort maffe resoluties spelen, maar binnen CS:GO zijn het er meer dan je denkt.
4:3 = Pistolround win! Easy headshots.

Speel zelf op 800DPI @ 1.75 Ingame. Wil het nog verlagen naar 400DPI @ 2 a 2,5
Inderdaad! :D

Speel hier op 450 DPI@ 2.89 ingame, moet nog eens kijken of dat nog wel goed is.
Ik speel zelf veel csgo en zelf op full HD is een lage dpi fijn. Ik heb 60 cm nodig om 360 graden te draaien maar dat is nooit nodig in csgo omdat je teammates andere angels en dus je rug hebben. Ik zou echt nooit meer op een hogere sens willen spelen. Ik kan met het dus echt niet voorstellen om op 16.000 dpi te spelen. Je bent dan echt niet accuraat meer volgens mij.
Als shooter speler, helemaal met games als CSGO, wil je elke vorm van hardwarematige en softwarematige (de-)acceleratie vermijden en zoveel mogelijk 1-op-1 actie hebben, raw-input settings in-game werken niet altijd.

De theorie voor csgo pro's (en serieuze amateurs) is dat de meeste sensoren in gamemuizen een werkelijke DPI van 400, 450 of 800 hebben. Alles daarboven wordt softwarematig opgeschaald en dat gaat lang voor alle muizen niet 100% goed. Er zijn echt oneindig aantal discussies over de sensoren van verschillende muizen en welke nou echt 100% acceleratievrij zijn.

Muisconfiguratie:
-DPI op 400/800/1600 (afhankelijk van de muis)
-Windows muis setting op 6/11 (alles daarboven of daaronder geeft al ietwat acceleratie)
-Precision settings allemaal uit
-MarkC config draaien om de laatste acceleraties in windows definitief uit te schakelen
-Ingame sensitivity naar wens (afhankelijk van de game je 'perfecte' sensitivity vinden zodat je ten alle tijden je crosshair op 1 punt kan houden, ook al spring/ren/val/etc je.)
werkt deze muis nog altijd op het oh zo leuke razer cloud geval?... als het niet op de oude drivers werkt hoeft het voor mij niet.
Deze werkt inderdaad ook met Razer Synapse, wat je al tijden ook offline kan gebruiken.
Toch zal je in ieder geval 1 keer moeten inloggen om Razer Synapse te kunnen gebruiken, wat mij betreft 1 keer te veel. Ik heb mijn Razer Deathadder Chroma teruggebracht naar de winkel en zal NOOIT meer iets van Razer kopen. Zonder Synapse software kon ik niet eens de kleur van het ledje aanpassen, dus wat heb je dan aan een Deathadder Chroma??
Een muis met 3 knoppen links zou ideaal zijn, dan kan ik mijn knife ook mappen in CSGO =)
Koop de sharkoon shark zone m20 :) . een goedkope maar fijne gaming muis met een 3e grote ringvinger knop. Ook zijn er 4 knoppen aan de linker kant en zijn de drivers stabiel. Een goede muis v voor fps _/-\o_ :)
Hopen dat deze drivers wat beter werken... Hebben toch echt een hoop geikel met die draadloze variant. De toetsen e.d werken echt prima, echter heeft de sensor nog wat quircks.
Dit soort muizen zijn niet echt handig voor MMO's. Ik heb de Logitech G600 (vrijwel identiek aan knoppen en plaatsing daarvan) gekocht voor WoW. De knoppen zijn te klein en daardoor kan je ze alleen met de top van je duim indrukken. Dus zit je constant met je duim te bewegen en heb je binnen 15 minuten kramp.

Ik heb die muis inmiddels vervangen door een G602, die heeft "slechts" 6 knoppen en die zijn veel bruikbaarder. De knoppen zijn groter en ook in te drukken met andere delen van je duim. Razer heeft ook een soortgelijk iets met de Naga Hex. Ik zou iedereen aanraden om niet blind te staren op het aantal knopjes, maar vooral ook kijken of die prettig te gebruiken zijn.
Ik denk niet dat je aan de hand van een product van Logitech kan zeggen dat een Razer product niet goed zal werken...ik heb zelf een Razer Naga 2014 en die heeft knoppen die wél comfortabel met je duim in kan drukken, ook als je wat grotere handen hebt.

Misschien is het niet jouw smaak, dat kan ook nog, maar om objectief te stellen dat dit soort muizen niet geschikt is voor MMO's lijkt me wat ver gaan...
Ik moet Cronax gelijk geven, ik heb zelf een Razer Naga 2014, en deze doen absoluut geen pijn om de knoppen in te drukken en dit is zelfs zeer comfortabel.
Voor mij is de Razer Naga de beste muis die je je kan wensen, niet alleen voor gaming (in Guild Wars 2 is deze superhandig), maar ook voor programmeren (je kan snippets code aan een toets binden) en je kan de functie van de knoppen automatisch laten switchen naar programma's (bv. bij VLC play/pause/rewind etc, in een code-editor snippets, ...).
Ik had de Naga gehaald toen ik vroeger WoW speelde. Ik was skeptical over de "MMO" muis en of het daadwerkelijk wel handig Is om te gebruiken. De muis was veel handiger dan ik toen had gedacht. Ik speel tegenwoordig geen MMOs meer, maar de Naga vind ik nogsteeds handig voor ARPGs zoals Diablo en Path of Exile voor het drinken van flasks.

Als Naga gebruiker zie ik niet echt een reden om te upgraden tenzij mn huidige muis stuk gaat.

[Reactie gewijzigd door seph32 op 9 november 2015 09:44]

Kwa vorm, is het anders dan de Razer Naga Expert (MMO) ? Deze muis, opvolger van de Razer Naga die ik hiervoor had doet nog steeds zeer aan mijn handen ( hij's groter ), als de Chroma net iets anders is kan hij mss beter zijn voor me.
ik heb een razer mamba muis, razer vespula muismat en een razrer tiamat koptelefoon en ben over alledrie zeer tevreden

ik herken me niet in de kritiek op de degelijkheid?
heb zelf de voorloper hiervan, en al gewisseld met de logitech cloon. de reden: drivers voor razor zijn instabiel, en een online opslag voor profielen irritant. hardwaretechnisch verder vind ik t top muizen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True