SteelSeries toont gamemuis met oledscherm

Tijdens de CES heeft SteelSeries de Rival 700 gepresenteerd, een gamemuis waarin een klein oledscherm is verwerkt. De speler kan kiezen wat daarop wordt weergegeven. De muis kan bovendien trillen en ook die optie is volledig instelbaar.

Het minuscule oledscherm van de Rival 700 is geplaatst waar de top van de duim van de speler rust. Op het kleine scherm kunnen spelers laten weergeven op welke gevoeligheid de muis is ingesteld. Ook informatie uit de gespeelde game kan weergegeven worden, zoals het aantal kogels dat nog in het magazijn van het geweer zit of het aantal headshots dat de speler gemaakt heeft. De speler kan ook een logo weergegeven, dat met de bijgeleverde software is ontworpen.

Daarnaast heeft de muis een trilfunctie en ook die kan naar believen ingesteld worden. Zo kan de speler de muis laten trillen als bepaalde timers in de game verlopen zijn of de gezondheid van de speler onder een bepaalde grens gekomen is. Die opties kunnen eveneens ingesteld worden met de meegeleverde SteelSeries Engine.

De muis is modulair opgebouwd. Zo worden er twee verschillende kabels meegeleverd waarmee de muis op de pc kan worden aangesloten. Verder heeft de muis een verwisselbare cover; SteelSeries gaat covers leveren met verschillende bekledingen. Tot slot kan de sensor van de muis vervangen worden. De bedoeling daarvan is dat spelers een betere sensor kunnen kopen zodra die op de markt komt. De muis verschijnt in het voorjaar. In de VS gaat hij 100 dollar kosten; een Europese prijs is niet bekend.

SteelSeries Rival 700

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

06-01-2016 • 11:13

76

Reacties (76)

76
74
61
1
0
5
Wijzig sortering
Anoniem: 465399 6 januari 2016 11:51
Zoon OLED schermpje in/op de muis is toch nog niet heel speciaal ? De CM Storm Sentinel Advance serie heeft dit ook al een tijdje :) .
Gewoon omdat het kan?! Maar wat is het nut?
Dat vraag ik me inderdaad ook een beetje af. Ik gebruik nu de Rival 100 met de steelseries engine. Het is daarin mogelijk de kleur te veranderen als je health ingame bijvoorbeeld lager wordt. De hele grap is dat ik nooit naar m'n muis kijk als ik speel, ik neem aan dat dat voor veel mensen geldt. Een leuke gimmick mijns inziens.

De trilfunctie lijkt me dan weer wel nuttig, omdat je dan gewoon voelt en niet hoeft te kijken. Wat dat betreft is dat wel een goede stap voorwaarts voor een muis, hoewel ik niet weet of dit nieuw is.
De tactile feedback lijkt mij erg afhankelijk van het spel. Speel ik een singleplayer game en de HUD is onoverzichtelijk lijkt me dit een interessante toevoeging.

Maar speel je een online shooter en je muis gaat opeens trillen... Lijkt mij niet ideaal.
Nou, ik kan hier wel wat voordelen in zien.

Het zou bijvoorbeeld wel prettig zijn als je muis licht trilt als je in een FPS iemand raakt. Op die manier heb je naast je HUD, ook een gevoel erbij dat je goed aan het richten bent. Zo ongeveer als dat je telefoon ligt trilt als je aan het typen bent zodat je zeker weet dat je een toets aanslaat.

Of tijdens een RTS, dat je muis trilt als één van je gebouwen aangevallen wordt. Handig als je volop met een gevecht bezig bent bij de vijand en je je aandacht even niet bij je eigen basis hebt.

Voor MOBO's kan ik even niets iets verzinnen, maar er zal vast wel iets te vinden zijn.
In dat geval dient het alleen ter vervanging van vaak al bestaande audiosignalen in het spel die dezelfde signalen geven. Ik heb tenminste een third person shooter gespeeld die een hoog piepje gaf elke keer dat je raak schoot (in dat spel was dat wel handig ten midden van alle chaos).
En als je HUD er niet goed in slaagt om in beeld al aan te geven hoeveel kogels je nog hebt... dat lijkt me in eerste instantie al niet prettig spelen.
En wat Benjamin 1987 al aangaf: hoe vaak kijk je nu naar je muis wanneer je gamet?

Voor de optie om technische specificaties aan te geven van de muis, de gevoeligheid bijvoorbeeld, lijkt het me meer van toepassing. Dat controleer je één keer snel om te besluiten of het de juiste instelling is (zou je dan bijvoorbeeld ook meerdere profielen in kunnen stellen als verschillende toepassingen een andere gevoeligheid vereisen?)
Ik merk wel dat ik op de Playstation het kleur van de controller goed opmerk. Bij GTA5 bvb flikkert je controllerlicht rood-blauw als je gezocht wordt door de politie. Je kijkt NOOIT naar de achterkant van je controller, maar indirect zie je de kleur wel natuurlijk. Dus als het schermpje helder genoeg is kan het wel handig zijn als je bvb door een kleurnuance ziet dat je bijna dood bent, in een achtervolging zit, je een nieuwe notification krijgt, etc.
Ja, mee eens. ik speel niet zoveel fps, dus vandaar. Het kan inderdaad een goede extensie zijn van de HUD, een beetje zoals een trillende controller als je geraakt wordt. Ik speel vooral RPG's die veel minder afhankelijk zijn van muiscoördinatie ed, dus wie weet iets voor mij in de toekomst ;)
Vibrate on death misschien.
Maar ligt er aan hoe hard.

Bij een MMO kan het dan wel weer handig zijn,. b.v. als je in een danger zone staat tijdens een raid zou geniaal zijn.
Ja dat zou bij WoW heel handig zijn, je hebt nu een addon GTFO die een zeer irritant geluid geeft als je verkeerd staat (wel effectief) maar het zou een stuk subtieler zijn als je dat kan vervangen door het trillen van je muis.
Ik heb juist mijn twijfels bij een trilfunctie in een muis. Afhankelijk van je sensitivity instelling zou dit potentieel voor miniscule verschuivingen kunnen zorgen in de locatie van de muis waardoor de accuratie erop achteruit gaat. Mijn telefoon en xbox controller trillen reeds van mijn bureau af.

Ik zie het nut wel van een trilfunctie, genoeg ervaring ermee op consoles. Maar in de muis lijkt me de minst ideale plek. Doe het dan in een keyboard of beter nog... in de bureaustoel.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 27 juli 2024 09:41]

Ik vind het trillen zoals op gameconsole controllers ook wel extra aan de beleving van de game toevoegen. Trillen als je door een grindbak rijdt bijv.
precies ja , alsof ik steeds op mn muis ga kijken hoeveel ammo ik nog heb :S
Voor starcraft 2 zouden zowel het schermpje als het trillen nuttig kunnen zijn voor de build timing. Bv een timer op t schermpje en trillen op vooraf bepaalde momenten
koop dan zoiets als een logitech tobo ... makkelijker als steeds naar je muis loeren :S
Dan kun je zo'n timer toch beter als overlay op je scherm hebben? De meeste gamers kijken vooral naar het scherm en gebruiken hun invoerapparatuur blind.
Schijnbaar ook im macro's profielen te kunnen selecteren ( volgens het plaatje dan ). Het tonen van aantal kills ofzo schiet naar mijn idee niet op
Niet omdat het moet! maar omdat het kan ><.
Ik vraag me dan serieus af welke games deze functies zullen ondersteunen?
Dit is net zoiets als het toetsenbord van Logitech waarin je je telefoon kunt plaatsen, leuk voor een week of 2 maar daarna? en het mooie is: je betaald er ook nog ns dik voor :P
Heb zelf een CM STRM alcor en dat is gewoon een hele dikke prima muis, zelfs voor competitieve cs go.

[Reactie gewijzigd door aleksandr op 27 juli 2024 09:41]

Dat trillen lijkt me handig als je bijvoorbeeld te weinig munitie hebt, en het scherm kun je bijvoorbeeld op zetten hoeveel spelers er nog over zijn in bijvoorbeeld Counter Strike. Kan handig zijn, maar ik denk voor de meeste een beetje overbodig :P
Die kleur lijkt me nutteloos, maar een trilfunctie is wel handig.
Bijvoorbeeld bij de bomb timer in CS:GO.
"Op het kleine scherm kunnen spelers laten weergeven op welke gevoeligheid de muis is ingesteld. Ook informatie uit de gespeelde game kan weergegeven worden, zoals het aantal kogels dat nog in het magazijn van het geweer zit of het aantal headshots dat de speler gemaakt heeft. De speler kan ook een logo weergegeven, dat met de bijgeleverde software is ontworpen."
Evenveel nut als lichtjes en schermpjes op je toetsenbord: Geen.
Mee oneens: ik maak best veel gebruik van het schermpje op mijn logitech g15. Eigenlijk staat daar standaard SirReal aan, die zo veel mogelijk info over je pc weergeeft, zo zie ik snel of mn pc iets aan het downloaden is bijvoorbeeld en hoe snel dat gaat, of de processor het moeilijk heeft etc. Is erg handig voor een snelle troubleshoot als er even iets niet gaat zoals jij wilt. En de tijd staat er ook op, handig als je fullscreen een game aan het spelen bent.
Anoniem: 502744 6 januari 2016 11:18
Ik heb de sensei nog en gebruik eerlijk gezegd niet het schermpje
Zit er een schermpje op de Sensei?
Ja, een klein LCD-schermpje onderaan de muis. In de eerste plaats om zonder software de muis te kunnen instellen. Vind ik persoonlijk zeer handig, maar het schermpje heeft verder geen meerwaarde.
Het is handig als je bijvoorbeeld toernooien speelt, aanpassen van opties allemaal nodig zonder extra software te installeren.
Ik vroeg mij toevallig gisteren af waarom ze nog geen muis hebben waarin een stuk magneet naar achteren schiet door een magnetisch veld op te wekken, wat de speler het gevoel kan geven dat het een bazooka afschiet. :D
Awesome, thanks for sharing! :Y)
You're very welcome :-)
Ben wel benieuwd hoeveel dat nutteloze amoledscherm nou aan de prijs bijdraagt. Trillen daarentegen kan zeker handig zijn, of voor wat meer immersie zorgen.
100 euro voor een modulaire game muis klinkt niet als heel erg excessief. Jammer dat het scherm zwart/wit is, maar het kan leuk zijn om je clan logo op te zetten bij Lan parties ofzo. Ik kan met niet voorstellen dat je onder je duim naar je muis gaat kijken om stats te zien...

Het interessantste vind ik het modulaire gedeelte, bij mij gaan steevast de kabels kapot.
Je hebt er net zoveel aan als ringen om je vinger of een armband om je arm of aan Swarovski Zwanen in een vitrinekast of aan Fallout 4 bobblehead op je dressoir. Het is een beetje voor de heb.. het is omdat mensen daarop kicken.. Het gaaf vinden dat er iets beeld geeft op je muis.. kom op zeg.. is toch stoer..

Mijn toetsenbord kan 16,7 miljoen kleuren weergeven.. is het handig..uhmm.. nee.. is het leuk..hmm.. mowah..ziet het er gaaf uit..ja! :-)
Ik vind trouwringen dan wel weer handig. Scheelt weer tijd
Trillen is leuk voor de muis, maar het is een feature die maar niet aanslaat. Kan me nog goed herinneren dat logitech met alle bombarie hun iFeel muis introduceerde in 2000 en dat een game als Black and White diepe integratie ermee had. Maar verder is het nooit een ding geworden, simpelweg denk ik doordat men er niet van uit kan gaan dat gamers een vibrerende muis hebben, en dus is er nooit brede support ontstaan voor deze functie in een muis.

Met andere woorden, leuk bedacht maar dit gaat het niet worden. En dan zwijg ik nog over het compleet nutteloze schermpje op deze muis. Wat een prut product.

[Reactie gewijzigd door MenN op 27 juli 2024 09:41]

Tegenwoordig zijn de meeste PC games ports vanuit de console markt. Hier zit native ondersteuning voor force feedback in. Kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is om het tril signaal naar de muis ipv de controller te sturen.

Ben het verder wel met je eens, een trilfunctie in een muis klinkt leuk maar is niet praktisch. Het lijkt mij dat je een stuk minder accuraat bent wanneer je aan het mikken bent en dat ding trilt opeens onder je klauwen vandaan.
Wat is het nut van een scherm onder je duim...?
Verder lijkt het mij gemakkelijker om dergelijke informatie op het beeldscherm weer te geven, zodat ik niet mijn ogen van het spel af hoef te halen! 8)7

Erg leuk zo'n minuscuul scherm , maar naar mening heb je er niks aan.
Trillen lijkt me dan wel weer handig of tof. Daar kunnen ontwikkelaars vast een handige functie voor verzinnen. Dat OLED scherm, tja.... wat moet je er mee haha.
Op eerste gezicht lijkt het me inderdaad nutteloos, maar ik zit zo even te denken..

Momenteel speel ik veel rainbow six siege en daar heb je een modus waarbij je een hostage moet verdedigen. Hierbij (vind ik iig persoonlijk) dat er slecht feedback wordt gegeven wanneer de hostage wordt meegenomen en je dus erg snel moet handelen.
Stel je hebt deze muis zou het tof zijn als je kan instellen dat wanneer die hostage gepakt wordt je muis gaat trillen en het OLED schermpje rood wordt of in ieder geval duidelijk maakt dat je dus snel moet handelen.

gewoon even on the top of my mind een idee. Kan je zonder? ja dat zeker. Maar stel je bent in de markt voor een nieuwe muis dan is dit wel iets dat mij zou kunnen overhalen om de muis te halen.

Al met al niet compleet nutteloos dus ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.