Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

SteelSeries introduceert twee 12.000 dpi-esportsmuizen

Door , 60 reacties

Steelseries heeft twee nieuwe gamingmuizen met een maximale cpi van 12.000 geïntroduceerd; één voor zowel links- als rechtshandigen en één voor rechtshandig gebruik. De Sensei 310 en Rival 310 zijn gericht op e-sports en zouden 1-op-1-muistracking hebben. De muizen gaan 70 euro kosten.

De muizen hebben rgb-verlichting en bieden een instelbaar cpi-bereik van 100 tot 12.000. De Sensei 310 en Rival 310 hebben een maximale ips-snelheid van 350. Met de nieuwe TrueMove3-sensor die in de muizen gebruikt worden, zou '1-op-1-muistracking' mogelijk zijn. Hiermee komen de fysieke muisbewegingen volgens de fabrikant exact overeen met de bewegingen op het scherm zonder dat hier smoothing of angle snapping voor gebruikt hoeven te worden. Volgens Jeff Chang, productmanager bij Steelseries, zorgen deze technieken namelijk voor onnauwkeurige bewegingen en extra latency. De 1-op-1-tracking is mogelijk tot een cpi van 3500. De TrueMove3-sensor, die Steelseries ontwikkelde met PixArt, wordt voor het eerst gebruikt in de nieuwe e-sportsmuizen.

De Rival 310 is gemaakt voor rechtshandig gebruik terwijl de Sensei 310 gebruikt kan worden met de linker- of rechterhand. De muizen hebben mechanische switches en hebben een ingebouwde 32-bit ARM-cpu waarmee onder meer knop- en kleurinstellingen bewaard kunnen blijven. De muis wordt momenteel al verkocht op de website van Steelseries voor een adviesprijs van 70 euro; het is nog onbekend wanneer deze via andere verkoopkanalen wordt aangeboden.

Hoewel de meeste mensen nog dots per inch gebruiken als maat voor de gevoeligheid van een muissensor, gebruiken sommige fabrikanten als Steelseries counts per inch, wat een nauwkeurigere term zou zijn.

Reacties (60)

Wijzig sortering
Heel erg benieuwd of dit echt een verschil maakt vergeleken met bijvoorbeeld een Logitech G502
Logitech G502 is alleen al een beest vanwege de DPI-shift knop. Geweldige knop tijdens first person shooters. Het zal een lastig parket worden voor mij om een muis te vinden die een top precisielaser heeft i.c.m. DPI-shift knop.
Hmm.. Ik gebruik die knop letterlijk nooit om eerlijk te zijn als eigenaar van een G502. Ik zou niet zeggen dat die alleen maar een beest is vanwege de DPI-shift knop.
Laat ik het anders verwoorden: Een beest voor first-person-shooters vanwege de laserprecisie en de DPI-knop. Voor regulier gebruik is het een degelijke muis.
Wat een onzin, wie gebruikt dat nou? Ik speel al 20 jaar fps games en heb werkelijk nog nooit een FPS toggle gebruikt. Misschien komt het omdat ik een low sens speler ben dat ik dat soort onzin niet nodig heb?

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 2 augustus 2017 20:53]

Ieder heeft zo zijn manier van spelen, ik vind het gunstig bij aiming down sights. DPI standaard is al vrij laag maar die DPI-shift knop gebruik ik om hem net even wat lager te zetten.

Hierdoor kan ik redelijk snel een turn doen en vervolgens op moment van schieten lager zetten. Het is dan ook mijn persoonlijke mening, niet een feit en zal zeker niet voor iedereen handig zijn.
De meeste games met ADS hebben aparte sensitivity settings daarvoor, en meestal ook voor scopes. Kwestie van tweaken. Snel draaien is gewoon een kwestie van snel je muis bewegen. Dat is een stuk accurater dan high sens spelen. Natuurlijk is er een persoonlijke voorkeur, maar dat neemt niet weg dat de meeste goede spelers met low sens spelen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 2 augustus 2017 22:28]

In Battlefield 1 kan je het o.a. per class instellen, echter laat ik dit op standaard staan en heb ik meerdere sensitivity profiles op mijn muis ingesteld via Logitech Gaming Software en heb ik bijvoorbeeld voor sniper class een lagere sensitivity profile. Voor mij werkt dit vooralsnog goed, zal niet zeggen dat ik de beste speler er door ben of pro-gamer kan worden maar voor casual goed genoeg.

In het verleden heb ik het ooit met enorm lage sensitivity geprobeerd maar het kost enorm wat tijd om eraan te wennen . Na verloop van tijd kreeg ik er ook een lamme arm van door de random spikes(snelle beweging) die je moet maken om te reageren op wat er gebeurt op het scherm.

Waar je naar mijn idee met name op moet letten is dat je niet continu bezig bent met je eerste beweging rectificeren om je doel te raken. Als je steeds een extra beweging moet doen ben je al te laat.
Haalt me de woorden uit de mond.
Ik vond de 502 eerlijk gezegd enorm irritant juist door die sniper knop, kon mijn duim niet fatsoenlijk kwijt in het kuiltje omdat hij dan "op" de knop zweefde ipv in het kuiltje van de muis. Totaal geen goede controle. Misschien te grote handen?

En dan nog, mocht ik een sniper functie nodig hebben dan vind ik het fijner een keybinding op het toetsenbord aan te maken.
Had een RAT 5. zelfde verhaal tot op het woord. Ik gebruik de twee side buttons wel als shift en control. Mijn linkerpink is niet lenig genoeg en ik kon geen goeie knoppen op mijn keyboard vinden die me wel bevielen. Daarbij neem ik alleen counterstrike serieus genoeg om uberhaupt over sensitivity en dingen na te denken. Opzich is het best handig om gewoon je duim aan te spannen als je wil crouch sprayen. Snipen in counterstrike is toch geen scherpschieten. Grootste deel van de schoten flick je je halve muismat over omdat er ineens iemand een onverwacht hoekje om loopt
Zelf ben ik buiten fotograaf ook retoucher en met zo'n Wacom kan ik absoluut niet werken. (meerdere geprobeerd en stuk voor stuk na weken klooien weer verkocht)

De G502 heeft die DPI knoppen inderdaad en moet zeggen dat ik het juist erg fijn vind om die DPI instellingen tussendoor te kunnen veranderen.
Bij bepaalde retouchtechnieken heb je echt een stukje meer precisie nodig en dan zijn deze knoppen ideaal om snel te kunnen schakelen in gevoeligheid.
100% eens.....

Heb een Logitech G403, in de software de DPI gelocked op 400 alle andere 'standjes' verwijderd zodat de switch knop niets meer doet en opgeslagen op de internal storage.
Vanwege de laserpricisie, daar ga ik inderdaad mee akkoord, maar vanwege de DPI-knop lijkt me een vreemde reden.. Dit kan voor jou anders zijn, maar algemeen gezien..
Inderdaad, heb het eenmalig ingesteld en op de muis zelf opgeslagen. Alle andere DPI opties wegehaald
Ik heb exact hetzelfde gedaan :*)
+1
heerlijk om in windows een DPI van 3000 te hebben en instant switch naar 1200 als ik ga gamen :) en zelfs tijdens het gamen als ik moet snipen of whatever snel even terugzetten naar 600 :Y)
Die zelfde knop zit ook op alle steelseries muizen sinds forever, het knopje wat je hier ook op de plaatjes ziet tussen de 2 muisknoppen, achter het muiswieltje. Al kun je met de software diezelfde functie aan elke knop die jij maar wilt linken. Volgens mij hebben de meeste game muizen deze functie wel.
Persoonlijk vind ik de placement op de G502 goed bedacht, de DPI-shift is enkel van kracht als je de knop ingedrukt houdt, is datzelfde van toepassing op de Steelseries muizen?

De placement op deze Steelseries muis is minder makkelijk om even snel in te drukken zonder je muis ietsjes los te laten of als een klauw vast te pakken. Althans zo zie ik het mij in ieder geval voor me.

[Reactie gewijzigd door mumoto op 2 augustus 2017 20:08]

Dat kan toch ook softwarematig? En dat koppel je dan aan een muisknop naar keuze.
Waarschijnlijk niets merkbaars. De 336X (kan bijna geen andere sensor zijn vanwege de dpi steps en max dpi opgave) zou normaal gesproken boven 2100 CPI (wat in deze context eigenlijk gewoon synoniem is voor DPI) pas jitter/latency algoritmes toe gaan passen, je kunt nu dus hoger zonder daar last van te hebben. De meeste serieuze gamers spelen met waarden tussen 400-1600 en zullen er dus sowieso al niets van merken. Gebruik je hogere waardes, dan wordt de cursor beweging al dermate inaccuraat dat die minuscule correcties op je muis totaal niet voelbaar meer zijn.

Maar het is wel een leuk marketingpraatje natuurlijk 8-)

[Reactie gewijzigd door porn* op 2 augustus 2017 22:14]

Heel fijn dat ze ook een ambidextrous model hebben! Misschien toch maar eens die Razer met zijn idiote cloud drivers vervangen :)
Verklaar je nader..
Heb nu 5 jaar muizen van Razer en in het begin zaten er wat bugs in de software, maar heb nu al jaren geen problemen meer.
Ze verplichten je zo'n beetje bij het installeren van Synapse om je profielen aan te passen om daarbij een account te openen en je settings bij hen in de "cloud" te zetten.

En dat terwijl er gewoon ruimte is in de muis om de profielen daar op te slaan. Dit werkte eerst altijd prima, maar met de nieuwe versies van Synapse, overschrijft ie automatisch uit de cloud de instellingen voor de actieve account op die machine. Volgens mij overschreef het zelfs je configuratie nu, waardoor je terug moest vallen op de defaults als je de muis in een nieuwe Synapse machine prikte en daana in één die het programma niet had draaien.

Maar goed, ik heb altijd de moeite genomen de oudere versies van hun software te blijven gebruiken, maar toen ik het een half jaartje geleden uitzocht was er nogal wat om te doen. Een beetje de Razer versie van de Nvidia Geforce Experience 3.0 mallware zeg maar...

==

Steelseries & Logitech maken daarnaast muizen met prima sensoren die NIET onder de firmware bugs zitten. Niet dat hun applicaties bij release vlekkenloos waren, maar het is een wereld van verschil met Razer en Corsair.

[Reactie gewijzigd door djunicron op 2 augustus 2017 18:32]

Op basis van mijn ervaring met de Rival muizen van Steelseries ben ik uitermate huiverig voor de rubber zijkanten van de muis. Voor palmgrip zal het niet veel uitmaken maar met mijn clawgrip ben ik binnen een jaar door de zijkanten heen. Voor muizen met dergelijke prijzen is dat naar mijn mening niet acceptabel. De vorm en sensor zijn uitzonderlijk fijn maar rubber zijkanten maken dit voor mij een no go product (en met mij op basis van verschillende reviews en klachten vele anderen)
De rubbers zijn inderdaad niet goed bevestigd, deze laten na verloop van tijd los.. Tevens hoop ik dat ze een betere sensor gebruiken dan die van de rival 300, dit bleek nogal een dingetje te zijn

https://www.reddit.com/r/...problem_flicks_crosshair/
12000 dpi, dan kan je op een fullhd scherm de muis met 4mm beweging van helemaal links naar helemaal rechts brengen. Spaart een hoop ruimte op je muismat.
Full HD schermen kosten echter ondertussen ook minder dan deze muizen... (not really, wel bijna :+ )

De PixArt 3366 sensor is echter wel een absolute topper. Heb em nu in diverse Corsair / Logitech (e.a.) muizen gehad en het blijft een topper. Voor 4K of 5K is 8k ~10k dpi voor mij persoonlijk daarnaast best bruikbaar. Daarboven begint de sensor ook net even wat minder lekker te werken naar mijn mening. Dat ie zo hoog gaat betekend niet dat je er ook voor moet gaan. Volgens mij zijn de standaard profielen van de fabrikanten ook na de G502 Proteus Core nooit meer 12.000 gegaan, altijd 9.600 max oid.

Het getal zo groot op de box zetten is marketing onzin, maar het zet mij wel aan tot kopen, omdat ik weet dat deze vrijwel perfecte sensor erin zit!
Beetje een rare vorm deze muis weer. De Rival 300 was in ieder geval geen goede muis voor mij. Veel te groot. Ook was de lift off distance niet fijn genoeg. Heb ik wel kunnen oplossen door een stukje electro tape. Prima muisje, maar het is nogal persoonlijk of hij ook goed voor jou werkt.
De 310 is volgens de specs die ik heb gezien iets kleiner dan de Rival 300. Bovendien vind ik zelf dat hij er groter uitziet dan hij voelt, maar dat ligt natuurlijk ook aan je grip (en natuurlijk handgrootte, met een krappe 20cm handlengte ben ik wellicht net bovengemiddeld?).

Gezien deze muis hoogstwaarschijnlijk een Pixar 336X sensor bevat ga ik er vanuit dat de LOD instelbaar zal zijn. Lijkt me erg raar als ze dit niet in de drivers verwerken (de sensor kan het zonder aanpassingen al).
Ja de Rival 300 voelt vooral klein aan omdat hij heel smal is. Dat klopt. Alleen hij is aan de achterkant te lang vind ik persoonlijk. De LOD was bij de 300 nog niet in te stellen geloof ik zo uit mijn hoofd?? Ik had dust last van dat mijn crosshair verplaatste als ik de muis oppikte. Met een stukje tape was dit op te lossen. En dan is het een hele prima muis met goeie tracking. Het formaat was voor mij helaas het probleem, maar goed aimen kon ik er sowieso wel mee. Trouwens mijn Zowie FK2 die ik nu gebruik heeft hetzelfde probleem. Laagste setting trackt hij slecht. Iets daarboven trackt hij goed maar is de LOD niet goed genoeg. Stukje tape bij de sensor en gefikst!

[Reactie gewijzigd door DAMAGE op 2 augustus 2017 23:17]

De oude bevatte de 3310 sensor, de huidige is superieur op ieder vlak. Moet wel melden dat de LOD dus NIET aan te passen is (wellicht komt het nog). Voelt op zich prima, maar wel 'n tikje hoger, misschien 10%, dan de G403.
Hou toch op met dat 10.000+ dpi advertisement, dat tweakers hier in mee gaat...

Er zijn veel belangrijkere factoren die een sensor goed maken, en gros van de top spelers komt nooit boven de 2.000 dpi uit.

Smoothing, Prediction, jitter, angle snap, malfunction speed, lift off distance, etc....

Dan heb ik het alleen nog maar over de sensor zelf.

Het is nog maar afwachten hoe "1 op 1" deze muis werkelijk presteert vs muizen met de PWM 336x.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 2 augustus 2017 17:28]

Hah, ik ging van een X7 750BH met 3600 DPI naar een Sentinel III met 6400.

Ik heb die hoogste DPI van de X7 echt nooit gebruikt, was me veel te onhandig. Nu op die Sentinel III gebruik ik toch vrij regelmatig de 4000. Maar deze sensor is ook vele malen gevoeliger.
Gezien ze hoogstwaarschijnlijk ook die sensor gebruiken, identiek :)
Godsamme wat een onzin al die hoge DPI meuk, weer zo'n situatie van hoe hoger het getal = betere verkoop. Ik breng binnenkort een 10 Miljoen DPI muis uit, lekker geld verdienen!
Ik heb de Rival ook een tijdje gehad met de rubberen zijkant en vond het niet echt lekker aan je duim voelen. Misschien is deze rubber soort wat meer ver-fijnder zoals de deathadder ook heeft.

Ik was ook fel tegen RGB :) ........ maar nu kan ik niet meer zonder.
Vind het zelf lekker aanvoelen, smaak verschilt gelukkig ;) Heb zelfs gezocht of ik dit materiaal ergens zelf los kan kopen (bij de hobbyshop, bouwmarkt en autozaak) maar nog niet zoiets tegengekomen. Wilde er een andere muis nl. ook mee beplakken.
Mijn zowie muis heeft alleen een verlicht scrolwheel.
De kleur geeft de dpi aan. Mooie subtiele muis waar ook geen software voor nodig is.
Ik vind het wel vet :+
Mijn gehele werkkamer is wit, met enkel wit interieur. Gesynchoniseerde LEDs zien daar best vet uit
cool, ik heb een gehele blauwe build met ton aan rgb en stuff. praktisch alles is blauw? performance increase? of course not meer omdat het kan xd.
Nee een blauwe build met blauwe leds is voor een kouder systeem.
Zoals rood voor meer FPS staat etc :+
Voor performance moet je het rood maken. Want alles gaat sneller als het rood is.
Waaagh! :+
Ik vind lampjes toch soms best wel vet, en ik tik bijna de 21 aan.
Terzijde, ik vind dat de RGB op deze muis nog wel vrij ingehouden is, en gewoon sfeervol blijft, het is niet echt Over de Top ofzo.
Ik word 37 deze maand en ik vind het ook gewoon nog vet hoor :)

Gewoon een build met blauwe leds thuis
Waarom niet? Ik heb ook RGB achtergrond verlichting op mijn toetsenbord, en die heb ik op iets subtiels ingesteld. Natuurlijk, je kan er een disco show van maken, en daar zit ik absoluut niet op te wachten, maar wat subtiels? Ik vind het prima. Hier is sowieso de verlichting ook maar beperkt. Wil je hem uit? Dan zet je hem uit. Wil je een disco, dan stel je hem in als disco. Maar als jij nu een toetsenbord hebt met enkel rode achtergrond verlichting, dan kan je deze ook mooi instellen op rood, en past het bij elkaar.
Het is niet omdat jij het niet leuk vindt dat niemand het leuk vindt. Ik heb zelf achter m'n monitor, achter m'n tv, en in m'n computer RGB strips. Deze zijn allemaal hetzelfde ingesteld, en m'n muis en toetsenbord zijn hierop afgestemd.

Laten we anders even stoppen met van deze opmerkingen te maken. Als je geen RGB wilt heb je twee opties:
  • Schakel de leds uit
  • Koop een product zonder RGB
En dat is dan jou mening. Ik heb ook een toetsenbord en muis zonder, maar het valt me gewoon op dat alles wat voor gaming is vaak erg schreeuwerig is. Nu valt deze inderdaad wel mee, maar als je naar laptops o.i.d. kijkt dan is het goed zoeken maar eentje met een uiterlijk waarmee je ook op kantoor terecht kan.
Qua uiterlijk kan je weinig aan een gaminglaptop veranderen echter kan je vaak wel de leds uitschakelen in je BIOS of via software.

Daarnaast is een gaming laptop over het algemeen overkill voor het meeste kantoorwerk.
Zeker waar, maar anders moest ik twee laptops aanschaffen 😀. Heb nu een Dell Inspiron die er redelijk normaal uitziet
Jou mening.. Ik vind het juist erg mooi eruit zien :)
Mee eens, die ledjes hoeven van mij ook niet zo. Vind een toetsenbord wel zeer belangrijk (heb een topre keyboard (Leopold FC660C White PBT Mechanical Keyboard (Topre 45g)), en een goede muis Logitech MX master (vorige model).

Prima setje. Heb nu een Logitech Pro keyboardje (met ledjes) over, dat ding typte voor geen meter en maakt mij te veel herrie...
Dan zet je het toch uit, niemand verplicht je het te gebruiken. voor sommige is het leuk om hun setup thema te matchen
Maar dat is mijn punt niet. Ik wil het niet hoeven uitzetten. Er bestaan ook best producten zonder veel verlichting maar dan is er natuurlijk direct een stuk minder keuze. Gelukkig doet mijn logitech G9 het nog goed :-)
Waarom zou je een degelijke muis niet aanschaffen vanwege LED-verlichting? Over het algemeen kan je LED-verlichting uitschakelen via meegeleverde software (Logitech Gaming Software bijvoorbeeld).

De software heb je dan hoogst waarschijnlijk al op je computer staan om je apparaten te voorzien van de laatste firmware updates of andere zaken in te stellen.
Nee, geen luiheid lijkt me, gewoon zonde van het budget dat in die ledjes gaat die je niet gebruikt, neem dan een beter toetsenbord met Topre switches bijvoorbeeld.
Ik duide op het feit dat hij producten niet koopt door de ledjes, die hij dan via handige software, uit kan schakelen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*