SteelSeries toont lichte Aerox 3-muis met 200 gaten in behuizing en IP54-rating

SteelSeries heeft de Aerox 3 getoond, een gamingmuis die gezien kan worden als een lichtere variant van de Rival 3. De Aerox heeft onder meer tweehonderd gaten in de behuizing en een kleiner pcb, waardoor de bedrade muis met 57 gram 15 gram minder weegt dan de Rival 3.

De SteelSeries Aerox 3 wordt als zowel een bedrade als draadloze variant geleverd, schrijft de fabrikant. De draadloze muis krijgt een optische sensor van PixArt met een gevoeligheid van 18.000 counts per inch en 400 inches per second. Deze sensor zit ook in de Rival 3. De sensor in de bedrade Aerox 3 heeft een gevoeligheid van 8500cpi en 300ips. De muizen zijn daarnaast IP54-gekeurd, waardoor ze tegen water, stof en olie zouden moeten kunnen.

Beide muizen hebben tweehonderd gaten in de boven- en onderkant van de behuizing. SteelSeries stelt hierbij op de stevigheid van de muis te hebben gelet. Zo zijn bepaalde gedeeltes van de behuizing dikker gemaakt. De behuizing van de muis zou de stevigheid van de Rival 3 moeten hebben, met 'ongeveer 18 gram' minder gewicht. Het scrollwieltje is daarnaast lichter gemaakt en het pcb is 50 procent dunner. Dat pcb is gecoat met een 'water- en stofafwerende spray', om deze te beschermen. Ook zou de muis zo zijn ontworpen om schade door statische elektriciteit te voorkomen.

Net als de Rival 3 Wireless, kan de Aerox 3 Wireless verbonden worden via een 2,4GHz-usb-stick of met bluetooth. SteelSeries belooft bij de draadloze Aerox-muis met ingebouwde accu een accuduur van tweehonderd uur bij gebruik van de bluetooth-verbinding, of meer dan tachtig uur bij de 2,4GHz-verbinding. Opladen kan bij de draadloze variant middels USB-C. Daarmee moet met een kwartier laden een accuduur van minimaal veertig uur mogelijk worden. SteelSeries specificeert niet bij welke verbinding deze accuduur is.

Beide muizen hebben rgb-verlichting en Teflon-voetjes. De switches zijn mechanisch en zouden zestig miljoen clicks mee kunnen gaan. Aan de bovenzijde is tevens een knop om de cpi in te stellen, aan de linkerkant zijn daarnaast twee knoppen. De bedrade Aerox 3 weegt 57 gram, de Aerox 3 Wireless weegt 66 gram. Beide muizen zijn vanaf 10 november wereldwijd te koop. De Aerox 3 krijgt een adviesprijs van 70 euro, de Aerox 3 Wireless kost 110 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

29-10-2020 • 20:51

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
Op zich leuk maar ook ik vraag met af waarom waterdicht. In 30 jaar muis gebruik heb ik echt nog nooit problemen ervaren met een muis omdat er drinken overheen gevallen is (voor zover dat echt gebeurt is). Ik blijf dan ook 'on the edge' leven met een normale muis ;).
naar mijn mening is waterdichtheid alleen iets voor de Voedsel/Medische sector, om ze dus makkelijk(er) te kunnen reinigen
Helemaal met je eens, maar je moet wel een hele trendy nurse zijn om dit te gebruiken ;)
Er moet behalve zweet toch meer achter zitten? Dat raster er in lijkt me verder ook niet heel prettig.
Qua RGB ziet het er wel grappig uit, maar lijkt me dat je er ook onrustig van wordt.
Kan iemand uitleggen wat je hebt aan een gaming muis die tegen water en stof kan? Onder normale omstandigheden wordt het echt tijd om op te ruimen als je dat nodig hebt lijkt me :)
Als je je glas water omstoot wil je niet dat dat water je PCB sloopt. Normaal is dat niet echt een probleem maar aangezien de muis "open" is, is het natuurlijk wel een gevaar.
Ik heb een keer een vol glas bier over mijn toetsenbord laten vallen tussen de toetsen. Computer ging vanzelf uit vanwege kortsluiting (ps2 poort). Keycaps van het bord gehaald en in een sopje gedaan. Daarna het toetsenbord een dag laten drogen en hij werkte weer (tot op vandaag de dag). Als je snel en correct handelt is vocht niet altijd funest voor elektronica als er een degelijke kortsluitingsbeveiliging is en je het van de stroom kan halen. Het wordt een ander verhaal als er een batterij in zit en geen fysieke uitknop zoals bij moderne laptops en smartphones. Mors geen glas water over je nieuwe macbook bijvoorbeeld want dan ben je hem kwijt als het water bij de pcb komt.
Toegegeven dat het zeker kan, maar er zit in moderne toetsenborden/muizen zoveel hardware dat een biertje echt wel end of life kan betekenen
Volledig mee eens. Een oude IBM Model M toetsenbord kan best wel wat water hebben in tegenstelling tot veel moderne toetsenborden.
Moderne toetsenborden kunnen er niet tegen. Heb ik empyrisch onderzoek naar gedaan in triplo |:(
Bier over n MS natural is instant overleden toetsenbord.
Mijn vrouw had koffie over m'n mechanische Steelseries toetsenbord heen gegooid. Werkte niet meer. Ik had gelijk daarna een Corsair mechanische gekocht, want ja, moet natuurlijk wel kunnen gamen.
Daarna heb ik toch die Steelseries 3 dagen laten drogen en verrek hij werkte weer.

De steelseries heb ik naar kantoor mee genomen :Y) . Wilde toch altijd al een mechanische ook op werk hebben ;)

[Reactie gewijzigd door munitqua op 30 oktober 2020 12:56]

Ik heb 1 dag een mechanische op mn werk gehad. Toen waren alle drie mijn collega's binnen 5 meter helemaal klaar met het harde tikgeluid ;-)
Haha ik heb de cherry reds die zijn niet zo luidruchtig ;)
Dit ging over een Steelseries 6gv2 met usb naar ps2 adapter. Toetsenbord is al bijna 10 jaar oud nu denk ik en werkt nog steeds. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de elektronica direct van de stroom afhaalt en bij moderne apparaten met batterijen wil dat tegenwoordig niet meer zo makkelijk. Natuurlijk als het water een GPIO pin kortsluit met 5V van de USB en de weerstand van het water is heel laag (bijvoorbeeld een lekker zoute bouillon) dan is het einde verhaal voor die chip. Maar ik denk dat aardig wat muizen en toetsenborden een glas water (of bier) wel kunnen overleven als je snel de stroom eraf haalt en ze een dag laat drogen.
Het scheelt wellicht ook dat de 6gv2 geen toeters of bellen heeft en daardoor minder electra heeft die kapot kan gaan.

Zelf trouwens ook een tevreden gebruiker van de 6gv2 die al dik 10+ jaar mee gaat en flink wat vloeistoffen geslikt heeft ;)

[Reactie gewijzigd door warhunter6 op 30 oktober 2020 15:06]

Er zit waarschijnlijk een ARM processor variant in en nog wat multiplexers in een toetsenbord. En niet te vergeten de RGB leds! Zo heel exotisch zijn toetsenborden nou ook weer niet. Muizen zijn iets complexer en als het draadloos is dan is het ook iets complexer.
Ik weet niet wat er in die steelseries 6gv2 voor microcontroller zat maar die heeft het overleeft in ieder geval. Misschien had ik wel geluk maar de 5v was zeker kortgesloten want mijn computer bleef eerst hangen en ging toen uit.
Ik kan me voorstellen dat de stap van 5v microcontrollers naar de modernere 3.3v (of zelfs 1.8v) microcontrollers een impact kan hebben. Want als die GPIO pinnen heel kort 5v krijgen en ze kunnen daar niet tegen dan is het al klaar. Maar ik vermoed dat zelfs een hele hoop moderne toetsenborden wel te redden zijn als je bijvoorbeeld een glas water erover morst. Wat in ieder geval heel belangrijk is is direct de stekker eruit trekken als je vocht over elektronica morst. Zit er een batterij in dan moet je proberen zo gauw mogelijk de aan/uit knop schakelen als die aanwezig is (en zelfs dan kan er stroom lopen).
Indien voorhanden: afspoelen met gedistilleerd/gedemineraliseerd water. Water verdwijnt bij het drogen, wat in het water zit kan mogelijk schade veroorzaken.
Is inderdaad een goed idee als je het voorhanden hebt vooral als je bijvoorbeeld iets gemorst hebt met veel zout erin. Dan spoel je al het zout weg met het gedestilleerd water.
Gewoon heel veel kraanwater met een borsteltje
Daarna spoelen/doorweken met een kwast met IPA 98%
(IsoPropylAlcohol) dit is niets meer dan spiritus, wel schoner en iets duurder.
Alcohol absorbeert water.
Droogblazen met perslucht, probleem opgelost.
Alcohol absorbeert water.
Nee. Alcohol lost op in water en niet andersom.
Kan nog beter ... pc stond naast bureau, een cooler master cm stacker met zo van die mesh bovenaan ... Op een zaterdagavond wishkey cola (McAllan 12 jaar oud) gemorst alles recht door die mesh bovenaan ... kon zo de whiskey uit de videokaart drinken :). Was in 2007 de dag voor Pasen ... zal ik nooit vergeten

Alles snel uitgezet, liggen deppen, in rijst gedaan voor de nacht, dag nadien werkte alles gewoon nog. Na een jaar pas heeft de videokaart het opgegeven. En de rest bleef maar werken.
Whiskey cola??? Doodzonde :'( :)
/ot Idd, en dan er bij zetten dat het om een mooie MacAllan gaat alsof dat hem helpt. 8)7
Nee dat was gewoon om mensen te doen watertanden :)
Als gamer/bierzwelger deed dit pijn.

Heb al jaren zoiets als dit naast me staan :

https://i.pinimg.com/236x...d79e15ea874231b5e03bc.jpg
Maak kopie of geef link aub. :*) Ik heb dit nodig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 oktober 2020 10:54]

DIY : https://youtu.be/SWuDfhtv8X4

Heb een handige Harry in de familie dit laten maken, video is klein beetje anders dan de mijne.
Extra sleuf voor flessenopener, en de bodem bedekt met
Een laagje kurk om plekken te verminderen.
Bier geeft geen sluiting op een 5v PS2 poort. Ik vermoed eerder dat het vocht voor een contactverbinding op de button voor power/sleep heeft gemaakt.
Ik een baco.. t plakte zo erg dat ik hem ten dode had opgeschreven.
Mee genomen onder de douche voor 20 min, daarna afgedroogd en laten drogen voor 3 dagen.
Ik heb dit bericht getypt met dat zelfde toetsenbord! Hij plakt nu niet meer, je merkt er niks van en is een jaar geleden.
Destijds een mok koffie met melk en suiker over een draaiende laptop gekieperd, niet slim en wilde hem snel uitzetten, de eigenaar gaf aan, rustig maar, ff afdeppen en door.

Kon mijn ogen niet geloven maar dit was een zakelijk model met afvoer, de huidige topline geeft nog steeds aan dat het kan.

De laptop heeft nog jaren dienst gedaan.
Vocht op zichzelf is geen probleem voor elektronica.
De meeste electronica gaat kapot omdat men er weer stroom op zet voordat het volledig droog is.

Schoonpa neemt regelmatig hele stapels computers mee als er een brand is geweest in een gebouw en de machines simpelweg doorweekt zijn met bluswater (water stroomt er nog uit als het opgepakt werd) Gewoon 4 weken in de loods laten staan en daarna werkt het meeste weer als een zonnetje.

Ik doe ook wel eens af en toe mijn toetsenborden (g19 en g910) in de vaatwasser en daar typ ik nu ook dit bericht mee.

[Reactie gewijzigd door Proliges op 30 oktober 2020 09:43]

Ik ben een keer met een Sony Ericsson toestel in m'n zak in de sloot gesprongen. Niet geheel volgens plan overigens... maar goed. Meteen uitgezet, batterij eruit... stofzuiger erop gezet en op de verwarming gelegd een paar dagen. Ging weer aan. Camera stuk. Verder pico bello.
Bier (mineralen en alcohol) is ook geen cola. Dan zou het nog wel een ander verhaal kunnen worden lijkt me..
Laatst nog een kop koffie over mijn nieuwe elitebook geknikkerd, ging wonderwel prima. Wel even openschroeven en drogen natuurlijk :+

Vroeger hadden ze nog van die handige lekgootjes door het moederbord lopen om vloeistof uit het toetsenbord af te voeren. Dat heeft me ook al een keer gered.

Voor mij is IP54 in hardware klaarblijkelijk geen overbodige luxe haha.
Volgens mij hebben Elitebooks dat nog steeds toch? Incl. andere MIL standard dingen.
Dat deel van het bier komt mij heeeeeel erg bekend voor :D ik direct een nieuw toetsenbord gekocht want overwoog ik destijds toch al. Maar na paar maanden gedroogd te hebben gebruikt m'n vriendin die oude Logitech nu ook alweer een jaar.
Heb je wel eens je toetsenbord omgedraaid en uitgeschut? Of met een je nagel over die teflon voetjes van je muis gekrapt.

Zie ook : wist-u-dat-er-op-een-toetsenbord-meer-bacterien-zitten-dan-op-een-toiletbril
Weet niet wat voor voetjes men gebruikt maar de voetjes die ik onder m'n muis hebt accumuleren helemaal niks, die zijn zo glad dat er echt niks smerigs op kan komen. Misschien is dit alleen met een hard pad zo?

Of mensen zijn gewoon extreem smerig.
Gelukkig zijn het mijn eigen bacteriën :Y)
Sommige hebbeb last van zweet. Leuke marketing feature.
Zweten is een feature _/-\o_
Heb nu al twee jaar een Rival 600 werkt nog steeds niet goed al keer terug gestuurd en nog niet goed
hopend komt er geen water of stof in de muis want dan werkt hij nog slechter. Dus heb ik een muis gekocht als reserve bij de actionshop van 4.95 euro en wat blijkt deze muis werkt tien keer beter dan die rival 600 en mocht hij kapot zijn 4.95 euro is niet zo echt veel. dus kan 22 keer vervangen voor de prijs van een een muis van 110 euro of 14 keer een van 70 euro.

[Reactie gewijzigd door Nexiam op 30 oktober 2020 10:42]

Onder water gaming, subnautica spelen was nog nooit zo cool.
Als je zoals de zus van een vriend van mij had. Gloednieuwe MacBook pro. Glas water stond er naast. Ze was even wat pakken. En de kat stoot het glas om.

Toetsenbord moest vervangen worden en was een duur grapje (€250 destijds ofzo) Hij is alleen embedded system engineer/programmeur bestelde er 1 voor 28 euro ofzo en zette hem er zelf in.

Dus als het duur genoeg is kan een IP rating geen kwaad! (Daarnaast kan stof in electronica ook kortsluiting veroorzaken)

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 29 oktober 2020 21:48]

Laat dan ook ff weten waar je vervangende toetsenborden voor een MacBook Pro kan scoren voor 2euro :+
Foutje 28 euro zo ongeveer ;) En weet ik niet. Moet ik navragen
1. Je hebt geen kat, ze willen altijd op je toetsenbord in veel gevallen (schijnt zo te zijn en dit was een kitten, dus waarschijnlijk aandacht)

2. Als je lang bezig bent wil je wel eens wat drinken. ;)
Plus katten zijn hevig gefascineerd door muizen. De gaatjes maken ze er vaak zelf wel in.
1, mijn drinken staat meestal op de vloer, dan komt de kat er zeker weten niet bij, en de kids ook niet.
2, katten komen op tafel omdat het katten zijn. Sommigen zijn afgericht, anderen niet.
Gaaf dat ze gewicht zo erg kunnen minimaliseren en toch ook tegen vuil kunnen, al lijkt me nog steeds dat ze heel vies worden.
Zelf heb ik een Razer Viper Ultimate en hoef niet nóg lichter, ook niet voor FPS games, weet iemand waarom de vraag naar de lichtste muizen toch hoog is?
Geen idee maar vroeg het me ook sterk af hoe/wat toen er juist muizen uitkwamen met gewichtjes...
Sneller reageren in competitive games en minder stress op je gewrichten.

Vroeger was ik zelf grote fan van zwaardere muizen, lagen stabiel en bewogen niet zomaar iets als ik er licht tegen aan streek. (Logitech MX1000 en Logitech g700(s) vol gestampt met gewichtjes.)

Inmiddels heb ik liever lichter, heb het toen 1 keer geprobeerd met een Zowie FK1+, inmiddels heb ik een Model O. Ding weegt 67g geloof ik, kabel die er aan zit merk je compleet niks van vanwege de flexibiliteit en gewicht van die kabel.
Is de 2,4GHz-usb-stick dan ook USB-C of is dit nog steeds USB-A. Ik ben op zoek naar een goede muis met een ontvanger met USB-C maar blijkbaar gebruiken alle grote merken nog steeds USB-A.
Je zal altijd naar Bluetooth muizen kunnen kijken of als het een desktop is usb extension naar de binnenkant van je kast.
De ontvanger heeft een usb-c connectie. De oplaad kabel is usb a naar usb-c. Er zit ook een extra blok bij waar je zowel de usb a naar c kabel als de dongel tegelijk in kan doen dus als je nog geen usb c op je board hebt is het ook geen probleem
Qua grootte lijkt het me een fijne muis. Maar die gaten lijkt mij echt niet fijn voor lange stressvolle game sessies. Ben je klaar met gamen heb je vormpjes in je hand zitten.
Eigenlijk geen last van bij vorige model van ze.

Wel heel erg lichte muis.
Dat lijkt me juist tegen zweterige handen wel goed, naast eerdere minder serieuze opmerkingen die slaan op de zweetbestendigheid :)
Dat muizen zo licht worden vind ik persoonlijk toch spijtig. Ik heb een logitech G502 Lightspeed en had toch liever wat meer gewicht gehad :/
Er zijn nog steeds grotere/zwaardere muizen, voor elk wat wils :)
Goh, de ROG Spatha is de enige die in aanmerking komt, als ik naar mijn noden kijk.

ik snap best dat het een 1st world problem is, maar algelijk :)

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 30 oktober 2020 11:25]

145gram is ook wel heel erg zwaar. Ik heb een pricewatch: Corsair Gaming Glaive RGB Mouse Zwart en die vind ik al wel redelijk aan de zware kant met 122gram.

Je hebt gewoon een wens naar het andere extreme ;)

[Reactie gewijzigd door 418O2 op 30 oktober 2020 11:28]

Ja ik wil gerust toegeven dat het een ietwat rare voorkeur is van mij :) Maar ik zou het niet erg vinden moesten muizenmakers dat met wat zwaardere gewichtjes kunnen oplossen.
Je kan een muis natuurlijk open schroeven en er een stukje tungsten lood in lijmen ;)
Mooi, maar het lijkt me toch een beetje oncomfortabel eigenlijk?

Ze beperken het gewicht maar steken er wel veel leds in dan, heft dat elkaar niet een beetje op? Opnieuw, mooi zo een "radiant" muis, maar hoe gaat het dan met de batterij, want ik wil geen bedrade muis meer.

[Reactie gewijzigd door SideShow op 29 oktober 2020 21:32]

Net als de Rival 3 Wireless, kan de Aerox 3 Wireless verbonden worden via een 2,4GHz-usb-stick of met bluetooth. SteelSeries belooft bij de draadloze Aerox-muis met ingebouwde accu een accuduur van tweehonderd uur bij gebruik van de bluetooth-verbinding, of meer dan tachtig uur bij de 2,4GHz-verbinding. Opladen kan bij de draadloze variant middels USB-C. Daarmee moet met een kwartier laden een accuduur van minimaal veertig uur mogelijk worden. SteelSeries specificeert niet bij welke verbinding deze accuduur is.
Eindelijk een muis tegen zweethanden :P
Wel een enorme zweet- en vuilvanger met die gaatjes. :X
Wat ik interessant vond om te zien, was dat ik op Twitch WackyJacky101 zag spelen met de muis vandaag. Interessant stukje product placement en ik moet zeggen, een goeie manier van niet storend reclame maken.

Edit: Blijkt niet product placement te zijn

[Reactie gewijzigd door theHoff op 29 oktober 2020 22:20]

"Dat pcb is gecoat met een 'water- en stofafwerende spray', om deze te beschermen."

Mooi, want als je hier koffie overheen gooit dan komt dat door al die gaten direct op het PCB.