Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft: Shadowlands komt op 24 november uit

De World of Warcraft-uitbreiding Shadowlands verschijnt op 24 november. Blizzard zegt de afgelopen maand de endgame te hebben verbeterd, zo heeft de ontwikkelaar de gevechten en beloningen in de Maw-zone 'grondig aangepast'. Blizzard toont daarnaast een nieuwe trailer.

Naast de Maw-zone heeft Blizzard ook het Covenant-systeem aangepakt, schrijft de ontwikkelaar. Covenants zijn wezens die in vier van de nieuwe zones leven en de speler twee spells geven die zone-specifiek werken. Blizzard zegt niet concreet wat het aan het systeem heeft aangepast, wel moet de keuze van de speler nu meer impact hebben en moeten er duidelijkere langetermijndoelen voor de speler ontstaan.

De ontwikkelaar stelde de Shadowlands-uitbreiding eerder deze maand uit tot 'later dit jaar'. De ontwikkelaar zei de endgame te moeten verbeteren op basis van feedback van de spelers. Zo zou het spel in onbalans zijn. Oorspronkelijk had het spel op 27 oktober uit moeten komen.

Bij Shadowlands, de achtste uitbreiding van World of Warcraft, wordt het klassensysteem aangepast en worden er nieuwe facties, dungeons en raids toegevoegd. In de nieuwe zones Revendreth, Ardenweald, Maldraxxus en Bastion leven de Covenant-wezens. In de Maw-zone speelt de endgame zich af. Tweakers schreef in november 2019 een preview over de Shadowlands-uitbreiding. Shadowlands verschijnt in de nacht van 23 op 24 november op middernacht.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

29-10-2020 • 19:37

83 Linkedin

Submitter: eric.1

Reacties (83)

Wijzig sortering
Wat ik niet snap is waarom ze dit niet op consoles uitbrengen. Nu met m/tb support is dit gewoon mogelijk.
Dan heb je een behoorlijke controller nodig met alle nodige knopjes. Misschien nog enigszins wat haalbaar als een 'simpele' dps (Classic frost mage bijv.) maar verder dan dat?
Nee hoor het gaat prima met de bekende gamepads. Zoek maar mijn reactie op MissMe NL, of google naar "WoW Consoleport" of hoe het werkt bij FFXIV.
Dan ben ik wel benieuwd of iedereen in de groep gebruikmaakte van een controller of alleen jij. En betreffende PvP, Arena's bijvoorbeeld, ben je dan toch wel beperkt in belangrijke macro's?
Alleen ik zover ik weet, maar ik was zeker niet de zwakste schakel. Tank ging prima, healer bovenaan de lijst en dps in de top 4.

Tijdens het spelen merkte ik dat ik niks miste.

PvP lijkt me wat moeilijker, maar het is een kwestie van macro's koppelen aan je gamepad knoppen in verschillende combinaties. Zo heb je i.i.g. standaard razendsnel toegang tot sowieso 40 verschillende abilities danwel macro's. Dat stukje is wellicht nog wel sneller dan toetsenbord en muis.

Meer dan dat begint wel lastig te worden. Bovendien is het erg wennen, je moet er handig in worden en alles naar je wens instellen. Ik ben begonnen met levelen, toen dungeons en uiteindelijk (hard) raids en mythic+. Ondertussen uiteraard veel moeten tweaken om het optimaal te krijgen.
Hoe zit het dan met het abonnement. Ik denk dat daar zeker wel over is nagedacht want dat is natuurlijk minder inkomsten.
Het kan natuurlijk niet zorgen voor minder inkomsten alleen maar meer. Wel moeten ze een percentage afdragen.

Denk eerder dat het probleem is wat ambroosV zegt. Controller support is volgens mij verplicht. Dat gaat nooit lukken met een game als WoW. Alsnog erg jammer.
Altijd een discussie over die gamepads. WoW werkt anders al prima met een gamepad, google maar eens wat er nu al mogelijk is.

Heb zelf Hardmode raids gedaan en Mythic+15 met alle rollen met gamepad. Ik zou niet zeggen dat het beter is dan toetsenbord en muis, maar het is -absoluut- mogelijk.

Overigens zijn er ook soortgelijke spellen die het ingebouwd hebben, zoals Final Fantasy XIV. Lichte UI aanpassingen (zoals je ook bij WoW's ConsolePort ziet) maken het voor WoW ook prima mogelijk.

Het verdienmodel (abonnementen) kun je dus ook prima toepassen bij console versies. Technisch gezien aan de voorkant allemaal niet zo een punt.

Het probleem zal denk ik eerder liggen aan de achterkant en de verwachte baten tegenover de kosten. Wij kunnen alleen maar gissen hoeveel werk het daadwerkelijk zou zijn om de bron (engine) van WoW om te bouwen zodat deze goed(!) draait op een console, maar ook wat het betekent voor de toekomst van het onderhoud. Het kan zomaar het werk bij een update of onderhoud verdubbelen of verdriedubbelen; waarbij je wellicht ook nieuwe kennis (medewerkers) in huis moet halen.

Hoeveel abonnees verwachten zij dan realistisch van consoles? Zeker voor de lange termijn? Zouden er echt massaal vaste spelers bijkomen die nu nog geen WoW hebben geprobeerd?
Omdat je een grid van 20-25 spelers hebt welke je moet kunnen spothealen.

Je moet snel met je muis kunnen bewegen voor mouseover macro’s etc.


Diablo en WoW zijn verschillende type games. Een actie RPG heeft minder knoppen dan een MMO. Als healer (resto shaman zelf) heb ik 16 knoppen. Dat gaat niet lukken op mijn PS4 controller.
dat is verre van waar, genoeg MMO's waar je niet 40 knoppen nodig hebt met macro's, sterker zelfs ken alleen WoW die zo over de top gaat. Neverwinter, TESO, Black Dessert, Final Fantasy 14, Star Trek Online, DC Universe, Phantasy Star Online 2, Bless Unleashed. Allemaal MMO's die je perfect kan spelen met een controller, sommige zelfs beter
Voor WoW bestaat daar ook ConsolePort voor. Zelf alle rollen gedaan in hardmode raids en M+15.
Wat ik niet snap is waarom ze dit niet op consoles uitbrengen. Nu met m/tb support is dit gewoon mogelijk.
Stadia is voor vele een soort vloek. Helemaal voor onze deelnemers aan de PC Master Race. Maar mij lijkt WoW of Diablo perfect voor Stadia. Ideaal te spelen met muis en toetsenbord. Geen 80gb download en lekker vanuit de browser.

(I know, helemaal off topic)
Gaat niet gebeuren.

Bij Geforce Now zijn alle spellen van Blizzard eral uit gehaald omdat het een vorm is van account sharing in hun ogen.

bron : Activision Blizzard haalt zijn games van gamestreamdienst GeForce Now
Diablo 4 via stadia. Heel graag.
Diablo 3 werkt perfect op ps4/xone, ik speel er liever op console dan op pc
Consoles en add-ons gaan niet goed samen. En WoW zonder add-ons is denk ik niet iets dat een serieuze speler ziet zitten.

Open text chat zien consolebouwers ook niet altijd zitten.

En gewoon het feit dat je voor WoW echt een toetsenbord en muis nodig hebt. Consolemakers gaan nooit games zonder controller support (of bvb PS Move in VR) toelaten.
Alle punten mee eens behalve dat toetsenbord en muis echt nodig zijn. Daar is genoeg over te vinden. Zie ook mijn reactie op MissMe NL.
Nu komt volgens mij wel controller support van Blizzard zelf, zonder addons die je er voorheen nodig voor had. Weet niet zeker of het de cut gehaald heeft en het is zeker niet onder het kopje console te scharen natuurlijk. Maar het is iets :)
Gaat wel iets gebeuren de aankomende tijd. Als her goed is zit er in Shadowlands zowaar controller support.
Fijn dat ze weer een datum hebben genoemd. Is er voor de playerbase op te handelen, door o.a. vrij te vragen etc. :) En het is natuurlijk slim, nog voor de feestdagen. Ik hoop dat dit inderdaad een releasedate is, omdat het af is en niet omdat het moet... ;) We gaan het meemaken. :)
Om eerlijk te zijn is de eerste week spelen vaak een groot drama. Je mag hopen dat je binnen 1 uur de game in komt door de mega grote queue. Natuurlijk is niet bij elke server zo, maar de actieve servers ben je zo een aantal uren verder voordat je erin bent.

* grote_oever kan zich helaas WoD launch herinneren waar ik één dag vrij had genomen op de launchdag.
De “week niet kunnen spelen” is overdreven. Eerste paar uur zijn hel, daarna zal het wel goed gaan. Eerste avond is ook even meh... Daarna gaat het gewoon lekker. Maar laatste jaren is het steeds beter geworden (muv WoW Classic).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik misschien niet juiste voorbeeld ben. Ik speel op draenor. Maar heb elke launch de eerst week problemen gehad met inloggen. Queue die soms opliepen tot 4 a 5 uur. Wel toegeven dat ik legion launch niet heb meegemaakt, maar volgens mij was hetzelfde bij BFA.
Als mede Draenor-EU speler moet ik zeggen dat het altijd een issue is.
Zelfs prepatch op de donderdag (dag na launch) was hell, je zou toch na 8 expansions mogen verwachten dat de betaalde service beter is..
Wat een toeval! Ik speel ook op Draenor. Echter de authentication server is realm onafhankelijk. Zelfs al zou je op Stormrage (een van de dunstbevolkte realms) dan heb je dezelfde problemen als op Draenor of Twisting Nether. Enige verschil is wanneer de raids uitkomen, dan is het op woensdag soms wat laggy.
Legion en BFA launch 0 last gehad en kan niet zeggen dat Stormscale een klein servertje is. Ja dag 1 is soms even naar maar met BFA viel dat reuze mee gelukkig.
Legion en BFA ging inderdaad heel goed, maar ik verwacht zelf ook de WoD perikelen.
In Legion and BFA begon niet iedereen op dezelfde locatie. In Legion kon je kiezen uit 5 zones en in BFA werd Horde en Alliance gesplitst en daarna konden ze elk uit 3 zones kiezen.
Zelfs in WoD werden Horde en Alliance aan het begin gesplitst en had ik bij launch last van lag.
Denk dat ik dit keer dinsdagavond begin en de dagen daarop vrij neem.
Ik ga er vanuit dat ze de server sharding aanzetten en deze in de loop van de dag stabiliseren. Het zal vast tijdens de launch tot aan de avond naar zijn omdat ze dan bezig zijn met tweaken maar goed, dat hoort erbij
U begint nu op de release avond in tegenstelling tot wat ? U begon altijd later ?
Release is de nacht van maandag op dinsdag, normaal begon ik dan meteen met levelen. In BFA en Legion ging dit goed in tegenstelling tot WoD.
Dit kwam volgens mij omdat niet iedereen op dezelfde locatie begon, wat nu wel het geval zal zijn.
Ik verwacht daarom veel lag en server problemen tijdens en vlak na de launch, hopelijk is dit later op de dag opgelost en kan ik dinsdagavond zonder al te veel problemen beginnen met levelen.
Als beta-speler neig ik naar de 'omdat het moet', want het is verre van af. Maar laten we hopen dat ze een wonder verrichten in de aankomende weken, er kan nog een hoop veranderen en gedaan worden.
Als beta-speler neig ik naar de 'omdat het moet', want het is verre van af. Maar laten we hopen dat ze een wonder verrichten in de aankomende weken, er kan nog een hoop veranderen en gedaan worden.
Vergeet niet dat Blizzard hoogst waarschijnlijk op een hele andere build draait intern dan wat er nu live is. de build die hun gebruiken is veel nieuwer. wat daar de deur uit gaat om op de beta server te belanden gaat eerst nog door een heel circus heen aan tests voordat de spelers het krijgen. Ik denk dat blizz er echt wel klaar voor is.
Vergeet ook niet dat Blizzard een gigantische brain drain heeft. Thanks to Activision ;)
Mwah.. daar ben ik het toch niet echt mee eens hoor.
Dat ken, maar meerdere high profile devs hebben eigen studios opgezet en een flink aantal devs zijn al overgestapt. Kan je het er niet mee eens zijn, maar ondanks dat een baksteen blijft vallen.
Als ik al mijn WoW-spelende vrienden zo hoor klinkt het als een ''ze moeten het uitbrengen, ze willen niet''.
Blijkbaar wordt er elke week een update gepusht om allerlei dingen aan te passen, en heeft Blizzard nog niet het gevoel te weten wat er moet gebeuren.

Hopelijk hebben ze wat changes achter de hand, want mijn vrienden zien het niet gauw gebeuren dat dit een goede release wordt.
Dit klopt inderdaad. Als Blizzard straks na livegang met voldoende iteraties blijft komen dan hoeft dit geen probleem te zijn. Helaas volgen er normaliter alleen grotere updates bij de patches, waar je er naast de "basis"-expansion zo'n drie van krijgt tijdens een expansion van twee jaar.
Ik denk dat ze vooral zitten met de core gameplay. Aan van alles kun je na lancering tweaks toevoegen, maar niet aan de basis van de hele ervaring van de expansion. Het zou natuurlijk heel gek zijn als de spelers die als eerste door de expansion gaan een hele andere (en mindere) ervaring krijgen dan spelers die er later doorheen gaan.

Er zitten volgens mij best wat veranderingen en nieuwe elementen in deze expansion die lastig goed te krijgen zijn en waar goed over nagedacht moet worden.
Ze hebben zichzelf inderdaad redelijk ingegraven. Dit door allerlei systemen op elkaar te stapelen waar spelers helemaal op niet zitten te wachten, maar die met elkaar wel een ingewikkelde balance puzzel vormen.
Ik heb N'zoth alleen maar met LFR gedaan, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
N’Zoth mythic jaja droom lekker verder.....{ met iedereen }
Zijn maar weinig guilds die N’Zoth mythic compleet gedaan hebben.
Vrij vragen om een computerspel te spelen? Zeg je dan tegen je werkgever dat je naar de tandarts moet of zeg je ook daadwerkelijk dat je een dag vrij wilt omdat er een computerspel uit komt?
Iedereen kan toch vrij vragen om wat voor een reden dan ook? Daar heb je als werknemer recht op. Een werkgever heeft weinig te maken met de reden...

Neem je nooit vrij van werk?

Snap je comment niet zo goed eigenlijk...?
Ik werkte inderdaad bij een werkgever die daar moeilijk over zou doen, niet alle werkgevers zijn zo netjes.
Ik heb WoW vanaf het begin af en aan gespeeld.

Dit is de eerste uitbreiding waarvan ik denk: meh.

Levellen is ingekort naar maximaal enkele weken, daar waar ik het meeste plezier uithaalde. En Shadowlands zelf schijnt zo vreselijk kort te zijn dat je er met een werkdag max level bent.

Ik ben een casual player. Ik speel voor plezier en story. Ik doe amper dungeons en raids. Deze expension, met de Maw, ik puur gemaakt voor end-game content. En hier 'moet' nu met het weinige story content zo snel mogelijk max worden.

Hoe ga ik hier plezier uit halen...?

Ook leuk was het om als Horde of Alliance beide kanten van het verhaal te spelen. Ik begrijp ook dat dit volledig weg is en je met beide kanten maar 1 verhaal speelt...

Ik vind dat, als dit inderdaad zo is, ze dit spel nog wel 6 maanden kunnen uitstellen en wél daadwerkelijk content in doen...
Levelen = enkele weken? In 6u ben je 50...
Ik heb gisteren 3 uur gedaan over 46-50 en dat vondt ik al best rap gaan. Maar ik heb dan ook quest tekst gelezen en geen dungeons gedaan. Wel had ik flying, wat alles makkelijker maakt

Is die 6 uur je best doen zo snel mogelijk te gaan of zoals Triblade_8472 lekker storyline spelen?
Ah, erger dan ik dacht :'(

Zo blijft er toch niks van over?

Ik neem elke keer (wegens omstandigheden) een maand af. Als ik dit allemaal zo hoor dan kan ik een paar chars max levellen en dan de rest van de maand weggooien.

Dit zal mogelijk de eerst uitbreiding worden die ik niet een 2e maand speel...

We shall see, hopelijk word ik positief verrast, maar Blizz geeft mij niks om hoopvol te zijn helaas.

Edit: -1 really? Kan iemand ook meteen reageren waarom?

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 30 oktober 2020 15:32]

Elke uitbreiding vallen er weer nieuwe mensen af die denken "dit is niks voor mij." Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik denk dat angst voor verandering ook vaak een rol speelt. Mensen komen ook grootschalig terug steeds.

Ik geloof wel dat ze het spel steeds meer wat toegankelijker willen maken. Het levelen wordt inderdaad steeds wat sneller, ik denk dat het ook komt omdat menig casual speler toch steeds minder tijd in vooruitgang wil stoppen. De meest populaire spellen worden ook steeds sneller, zoals kortere rondetijden.

Daarentegen is de algemene verhaallijn alleen maar groter en prominenter geworden, welke ook steeds iets verlengd wordt. Daar is dus op zich niets mis mee. Bovendien kun je op het hoogste level ook heel erg veel doen in je eentje. Zo zijn er veel "randzaken" maar ook persoonlijke voortgang. Natuurlijk zit daar veel herhaling in, maar dat heb je bij levelen ook wel. Persoonlijk vind ik herhaling niet zo erg als je met een paar leuke vrienden speelt en probeert hogere doelen te halen, zoals met Mythic+.
Ik ben juist positief tegenover alle uitbreidingen geweest.
Met name de laatste, BfA, vond ik erg cool met de gebieden met een echt eigen verhaal waar je doorheen geloodst word, voor zowel Alliance en Horde eigen verhalen. Hierna ook uitstapjes maken naar de 'andere' kant was super cool. Het enige wat jammer was, was dat de 'Horde vs Alliance' belofte niet tot zijn recht kwam.

WoD viel achteraf tegen imo.
Ook vond ik de 'nieuwe' 'anti-cookiecutter' talent tree erg slecht ontworpen, imo uiteraard. Ik mis nog steeds mijn Mark of the Wild O-)

Maar deze uitbreiding met de comments van beta testers doen mij voor het eerst in alle WoW jaren denken dat ik deze niet leuk ga vinden.

Het doet mij persoonlijk, ja dat is een mening, denken aan de EA stijl dat alles grindbaar moet zijn en weinig echte inhoud meer mag bevatten. Alles moet end-game zijn. Grinden is namelijk 'goed' voor de verslaving van spelers.
Waarom dan nog een spel uitbrengen als je alle content binnen no-time uit hebt?

"De meest populaire spellen worden ook steeds sneller, zoals kortere rondetijden."
Klopt, en waarom denk je dat steeds meer gamers klagen hierover? Het is te makkelijk gemaakt. Daarom zijn spellen als baldur's gate 3 en cyberpunk 2077 zo populair.

Het verhaal lijn lijkt wel goed te komen, maar als je daar na een week klaar mee bent is dat vreselijk zonde!

Ik heb het al pre-ordered en ga het zeker ook spelen, maar ik heb mijn verwachtingen flink bijgesteld.
Ben het met je eens, weet nog heel goed dat WoW uit kwam hoe lang het duurde voordat ik level 60 was. Nu is het cakewalk tot de endgame zelfs als je geen gear gebruikt met +XX% XP.
Als ik een fan van classic ben en hou van wat meer hardcore spelen, hoe leuk zou ik deze expansion vinden?

Edit: heb even deze video gekijken en al mijn interesse is weg. Veel plezier met je mobile klusjes game... Jammer hoor.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 30 oktober 2020 12:30]

In deze expansion kan je heel hardcore gaan qua moeilijkheidsgraad. Qua gameplay is live een veelvoud moeilijker dan classic.

Qua loot hebben ze het vervelendste mechanic eruit gefilterd: titanforging is weg. Dat was een systeem waarbij je met veel geluk hogere items kon krijgen in lagere content.... En zo kon je dus ook nooit je BiS weten, want het kon altijd wel wat beter worden.

Maar er zijn wel weer een berg nieuwe systemen die het allemaal (soms nodeloos) complexer maakt.
Nice, titanforging vond ik zo kut. Wat zijn de nieuwe systemen (goed en slecht)?
nog veel werk aan. Ze zetten weeral hard in op "borrowed power" met een aantal goede systemen:

- Eigen legendaries craften door elke week in challenge modes mee te doen (dus geen Legion random drop)
- Covenant abilities (kies een covenant, krijg extra abilities en transmogs, hoe meer je bij 1 blijft, hoe beter, maar je kan intussen ook switchen).

Mindere systemen:

- soulbinds die ook moeten droppen en niet vlot wisselbaar zijn, hangen vast aan je covenant.


All in all, misschien TE VEEL manieren om je character te tweaken, waardoor balance weeral moeilijk wordt...
Ja al die systemen voelden erg artificiële aan voor mij. En ik heb ook niet echt coole omgevingen gezien.
Sorry maar Vanilla/Classic is niet hardcore. De mechanics zijn 15 jaar oud en overwegend saai (met de raidervaring van nu).

Enige hardcore aan WoW is om op dinsdag alle world buffs te farmen en ik 3,5-4 uur door alle content incl. C’Thun te racen om vervolgens 1 week te wachten.

De mythic raids zijn niet perfect maar bieden veel meer uitdaging voor de “hardcore” raider dan Classic.
Ik bedoel ook niet de buffs vangen etc maar wel de minder casino ervaring en lange quest lines. Geen titanforging, niet 5 versies van dezelfde gear Etc.
Vraag me altijd wel af wat men nou exact bedoelt met meer hardcore, of waarom Classic nou echt 'moeilijker' was. Toen Classic uitkwam waren raids binnen no-time verslagen, er bleek inmiddels niks moeilijks of hardcore meer aan. Behalve het feit dat het wellicht tijdrovend kon zijn. Maar de uitdaging die het ooit was geweest is het niet langer.

Ik zou zeggen geef Shadowlands een kans, want in feite zou dat op papier moeilijker moeten zijn om het feit dat je de gear niet hebt, de mechanics nog niet (goed) kent en dit samen met anderen goed kan coordineren.
No Time .... hmmm ahn qiraj grind ... je had meerdere gegearde clans nodig om sommige stukken op te lossen, ergens geraken duurde veel langer. Voor de originele 4 Horsemen had je 8 tanks nodig met zeer goede gear. Welke guilds hadden 8 AQ gearde tanks. voor sapphiron had je crappy front resist bear nodig. En 40 man Thaddius met lag is een pak moeilijker dan nu. Dan had je Helga, dancing met een 40 ... als er nog 15 man overschoot op het einde was het veel. Met 1000 goud dan was je rijk. De meesten op de servers konden BWL, Molten Core en Zul gurub doen. AQ en paar bazen misschien. En dan was er naxx. Op runetotem is er buiten consortium niemand voorbij 4horsemen geraakt. farmen was moeilijk omdat black Lotus maar 1x per uur spawnde. Ik moest blessing of kings buffen aan 40 man elke 5 minuten. Dat was toen top talent in Retri tree. Als paladin was je aan het healen, maar ik moest bok hebben. Respeccen was duur en je had zeker in begin geen 2 keuzes van trees. In begin van Molten Core en BWL kon je nog potions stacken. Dan moest je als healer ook best nog nightfin soep hebben, want dat was 5 mana/sec. Dan had je elke 2 minuten een mana potion die je kon drinken. En dan kon je nog felwood farmen voor orbs wat niet op dezelfde cooldown zat als je mana pots, en dat was zo een 500mana elke 2 minuten.
Paladin en warlock Mountain quest moest je echt goeie spelers voor hebben wou je deze halen.
Valt het op dat ik hardcore speelde :). Je had attunement voor molten core, blackrock depths was “moeilijk” . Upper black spire was ooit een 15 man raid. Stratholme 10 man.
Het was anders en ik persoonlijk vind dit nu easy mode. Raids kan je op verschillende niveaus doen. vroeger was het ... dit is het, deal with it. Als wij op het einde van naxx zaten waren er genoeg guilds die met moeite BWL konden clearen. Er waren er maar 3 of 4 guilds op onze server die AQ konden clearen. Het was anders, maar een pak moeilijker als je het mij vraagt

[Reactie gewijzigd door cricque op 30 oktober 2020 16:53]

Hij had het over Classic, niet WoW zoals het uitkwam in 2004 ;)
Volgens mij herinner je je niet alles meer even goed.

Warlock en Paladin mount quests waren niet zo moeilijk; even moeilijk als normale 5-man dungeons. De moeilijkheid zat hem er destijds in om een groep bij elkaar te krijgen, want er was geen group finder en in de LFG channels wilde men alleen maar standaard UBRS, Strat en Scholo doen.

UBRS en Stratholme waren geen 15/10-man raids, maar je kon ze ook in raid vorm doen. En dat deed iedereen ook, omdat dat blijkbaar de snelste manier was om loot te scoren, ook al moest je die dan met meer spelers delen. Later werd dat beperkt tot 10 voor UBRS en 5 voor Strat en Scholo en dat maakte het doen van die dungeons echt een stuk leuker.

De moeilijkheid zat hem er destijds in dit het spel nog nieuw was en de meeste spelers de mechanics nog niet doorhadden. Voor velen, incl. mijzelf was dat hun eerste MMORPG en ik durf wel toe te geven dat ik al een flink eind richting level 60 was, voordat ik een beetje doorhad wat het nut was van de standaardrollen (tank/healer/dps).

Blizzard had inderdaad kunstmatig beperkingen ingebouwd om progress af te remmen. Nu we dat niet meer gewend zijn voelt dat kunstmatig en vervelend, maar toen ik in Classic (2005) nog niet beter wist, was dat geen issue. Het behalen van een attunement, een class mount of zelfs alleen maar een sleutel voor een dungeon ervoer je als een grote prestatie (er waren ook nog geen achievements).
Zoals je zei niemand deed ubrs 5 man voor de nerf.
Die mount quests, een groep vinden was al een probleem, en dan moesten het nog mensen zijn die wisten wat ze deden.
Maar ik dacht dus terug classic te spelen met een paar oude guildies ... Tot aan level 35 ben ik geraakt, heb gewoon de tijd niet, en zij zaten al weer in MC. Ik zie de grind niet meer zitten om classic. Ik heb een leuke tijd gehad, moest ik de tijd ervoor hebben ik zou het opnieuw doen, maar dan zou het wel bijna moeten zijn met al mijn oude guildies, dat waren goeie spelers. En je wist ook wat je er aan had. Maar iedereen is een pak ouder, kinderen, andere prioriteiten etc. Dusja spijtig genoeg vergane glorie.
Voor mij nu is het wel leuk, ik kan gewoon wat spelen, eens LFR doen en ik heb wel de raid gezien. Het kan mij ook niet meer schelen dat ik geen mythic raid of gewoon ofzo. Enja ik weet het is een pak gemakkelijker, maar ik kan toch nog iets zien, zonder dat ik terug elke dag moet raiden.

Ik bekijk het zo, het is een pak gemakkelijker worden dan vroeger om de content te zien. Ik kan mij herinneren ten tijde van AQ en Naxx verkochten wij MC/BWL runs, namen we 15 man mee ofzo. We konden gerust met 15 man MC/BWL speedrun doen, en we lieten de andere gewoon betalen voor drops die ze wouden. per opbod. Daar waren mensen bij nog nooit het einde van MC/BWL gezien hadden. Nu heeft iedereen de kans om het "einde" te zien. En je maakt het zelf zo moeilijk als je wilt.
Classic en hardcore is tegenstrijdig. Tijd != hardcore
Tijd zegt hoeveel je in het spel stopt, en is dus eigenlijk per definitie hardcore of juist niet. Een guild die alles neer krijgt met 2x 4 uur (en dat zijn er weinig) is relatief casual, maar ook gewoon goed Hardcore != goed. Kan wel, maar over het algemeen is het gewoon heel veel spelen ja dan krijg je ook succes.

Vergelijk het met rijbewijs halen. Iemand die dat in korte tijd met weinig lessen kan, dat is knap. Iemand die er lang over doet met weinig lessen, of kort over doet met veel lessen; dat is ongeveer hetzelfde (wanneer je op ongeveer hetzelfde aantal tijd komt).
Hij heeft natuurlijk wel een punt. Classic staat niet bepaald bekend om de moeilijkheidsgraad van de endgame of class rotations. Als je ‘hardcore’ wil spelen, dan is juist retail de logischere keuze, gezien Mythic+ en Mythic raiden vooral in het begin van een patch/expansion pittige uitdagingen zijn.

Ook het levelen is in de eerste maanden veel minder gestroomlijnd, omdat je jezelf nog niet makkelijk goedkoop kan gearen tijdens het levelen (nu scharrel je zo een hoog ilvl bij elkaar, of wandel je er doorheen met heirlooms).
Oké, ik vind één versie van gear het fijnst en ik hou van ingewikkelde dungeons. Beweegt retail een beetje die richting op?
Dungeons waren in Classic niet bepaald ingewikkeld. Ze namen vooral veel tijd in beslag. Dan is Mythic+ toch meer wat je zou zoeken. Wel het leukst met een vast team.
mwah,..onderschat managen van guilds e grote raids niet. Wellicht waren de mechanics niet het moeilijkste, maar het ging ook veel meer om dealen met 40 man. En Naxx vanilla was echt geen eitje. Vanilla was zeker een tijd waar veel mensen speelde, en naxx was echt niet accessible voor meeste. Later was het veel makkelijker. Minder one shot mechanics (meer ruimte voor errors)
Klopt, ik dacht dat Blizzard ooit eens heeft gezegd dat amper 0,5% van alle spelers, die actief waren toen Naxx Vanilla in de lucht hing, Naxx volledig gezien heeft. Vandaar de reboot in WotLK.
Ja iets staat me hier ook van bij. ik had zelf ook niet einde naxx gezien nog (iets eerder gestopt door guild clash), en die stonden 13e van europa. Het is maar een handjevol mensen die ik ken alles hebben gezien. Saph en Kel waren verder niet zo moeilijk. 4 horsemen ging iedereen op nat. was ook best pittig met de hoge damage, dus die groep-roteringen moesten erg goed getimed worden. Terwijl je geblast en gedot werd, kon niemand echt healen ook. Dus je had en hoge HP nodig, en healers die eventueel evensnel iemand konden bijhealen nog. respeccen was ook niet gemakkelijk toen on the fly. Alles bij elkaar maakte dat gewoon pittig.

BWL was overigens makkelijk, maar wel heel leuk. AQ40 was stuk lastiger dan BWL maar ook wel te doen. veel meer ruimte voor error.
Ja, met mythic plus en mythic raid heb je ontzettend uitdagende PvE content in retail WoW. Vele malen uitdagender dan wat classic je kan bieden.
5 versies van heroic vind ik vervelend.
5 versies?

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Daarnaast is het een naampje. Mythic+ is een progressieve moeilijkheidsgraad om dungeons interessant te houden en mythic raids zijn de 20 man raids ontzettend scherp getuned op die 20 man, met veel mechanics - een complexe PvE uitdaging voor groepen.

Misschien zou je ook iets meer context kunnen geven met je reactie.
Zo pittig is het niet. De eerste bazen zijn altijd makkelijk, en er zijn ook makkelijke dungeons. Die farm je. Vervolgens gear je naar de moeilijkere content. Behalve de laatste baas valt dat eigenlijk wel mee.
Met CyberPunk 2077 uitgesteld hebben ze ook weer wat ruimte :+
Komt ze trouwens inderdaad serieus wel goed uit. Was niet van plan om WoW Shadowlands te gaan spelen. Maar nu ga ik de expansion toch maar een kans geven omdat er niks anders in m'n straatje ligt om te spelen.
Naar mijn mening is dit nog steeds een vrij optimistische datum. Er is echt nog wel het een en ander mis in de beta. Maar zoals het er nu uit ziet kunnen we geen grote wijzigingen meer verwachten. Ik hoop dat ze voldoende bugs fixen om in ieder geval een soepele leveling ervaring te bieden, en dan zien we over zes weken wel hoe de balans uitpakt, wanneer de raid open gaat.
Nog altijd niet af, ze gaan nu gewoon releasen omdat het moet van Activison.

Zoveel dingen in de bèta nog altijd niet gefixed en nog altijd is de balance en alle andere nieuwe mechanismes nog niet af.
Ik vond het een verstandige keuze. Laat je eenmaal de die hard fans los in hun nieuwe speeltuin, dan wordt er ook gretig gebruik gemaakt. En tja, als er dan iets mis is. Probeer ze er dan nog maar eens af te halen en het op te lossen.

Hoe dan ook, ik heb er wel weer zin in. Dit jaar geen vrij gevraagd, vind het ergens wel ok zo.
Ik vind het leuk om een charater te maxen en voorzien van goede gear om zo een keer alles langs te kunnen gaan wat in de game zit ( dungeons, raids en lore) maar als ik dat zelfde verhaaltje weer moet doen met een andere character dan is het voor mij toch echt precies weer hetzelfde....
Het is niet ineens anders omdat een andere character andere aanvallen kan..
Mage: Freeze/sheep
Rogue: Sap
Hunter: Trap
Druid: Root
etc etc etc

Hoop voor de echte WoW spelers dat dit veel plezier zal geven en niet zo kort is als dat vele zeggen maar ik vrees er voor.

Echter heb ik een sterk gevoel dat blizzard ineens 6 maanden na release een dikke update doet met veel meer nieuwe content.

[Reactie gewijzigd door Jeroenzer op 30 oktober 2020 08:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True