Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard verlengt 'dubbele xp-buff' WoW tot pre-patch Shadowlands-expansion

Oorspronkelijk zouden World of Warcraft-spelers tot 20 april dubbele xp krijgen als beloning voor het binnenblijven tijdens de coronapandemie. 'Wegens de populariteit van het evenement' wordt deze nu verlengd totdat de pre-patch voor de aankomende Shadowlands-expansion uitkomt.

Wanneer die pre-patch uitkomt, is echter nog niet duidelijk. Sterker nog, wanneer de hele Shadowlands-expansion uitkomt, is ook niet duidelijk. Deze staat gepland voor ergens in 2020. Kotaku schrijft dat "omdat de expansion pas net de alfatestfase in is gegaan, spelers ervan uit kunnen gaan dat ze nog meerdere maanden lang dubbele xp krijgen".

Mogelijk speelde de negatieve reacties bij de aankondiging van het volgende evenement mee. Onder de aankondiging voor het Impressive Infuence-evenement, dat op 20 april begint, uitten veel spelers hun onvrede over de verloop van de zaken. Ze vreesden dat de xp-buff werkelijk zou eindigen omdat het volgende evenement op hetzelfde moment van start zou gaan. Enkele uren daarna kwam echter het verlossende woord van Blizzard.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

19-04-2020 • 13:39

79 Linkedin

Reacties (79)

Wijzig sortering
+1Anoniem: 1350842
19 april 2020 13:42
Ik ben benieuwd of dit ook echt zorgt voor meer spelers. Ik kan me voorstellen dat er aan de ene kant veel mensen terugkeren die alleen de endgame content willen spelen, omdat ze makkelijk naar dat level kunnen komen.

Aan de andere kant is dit voor mensen die de questlijnen volgen etc. niet ideaal natuurlijk, met dubbele XP wordt de hele flow uit een zone gehaald. Iets wat ik juist altijd goed vond in WoW (zelfs al speelde ik vooral voor de endgame content)
Voor de questlines maakt het niet veel meer uit, de zones scalen gewoon met je mee. Ik geloof dat nu het oude azeroth 1-40 is, maakt niet uit welke zone je zit. Alles van BC is dan weer 40+ tot x, enzo verder. Exacte ranges weet ik zo niet, maar op zich outlevel je een zone dus niet meer :)
Azeroth 1-60, TBC + WotLK 58-80, MoP + Cata 80-90, WoD 90-100, Legion 98-110 en dan BFA 110-120.

Met Shadowlands gaat het weer veranderen. Er komt een level squish waardoor 60 weer het hoogste level wordt en er komt een nieuwe starter zone. Daarna kan je als nieuwe speler de BFA expansion doen, om na BFA door te gaan met shadowlands. Als je al een hoog level char hebt (ik neem aan zodra je BFA een keer afgerond hebt) kan je kiezen uit alle expansions waar je heen wilt.

Dus dan schaalt alles volledig. Ook kan je tussen de expansions wisselen als je bezig bent en toch een andere wil doen.

Zie hier voor meer info als je benieuwd bent over de wijzigingen omtrent levelen in shadowlands: https://www.wowhead.com/g...ling-changes-level-squish

[Reactie gewijzigd door DaitoX op 19 april 2020 15:52]

vraag me af hoe precies ze het gaan doen, want alle lvl 120 worden dan naar 50 gehaald, maar wat gebeurt er dan met bestaande lvl 50-120 characters worden die dan ook lvl 50, zo ja dan hoef je eigenlijk nu alleen alle classen naar lvl 50 te levelen tot de nieuwe expansie komt, alles erna is verloren tijd tenzij je specifiek iets wil halen.
De verwachting is dat je level wordt aangepast op een soort schaal, alleen is de uiteindelijke schaal nog niet bekend zo ver ik weet. Dus het is even afwachten tot we het precies weten.

Voor items is wel eea bekend. Bijvoorbeeld raid gear van WoD heeft nu een level requirment van 100, deze wordt 40. Dus logischerwijs zou iemand die nu level 100 is dan 40 kunnen zijn na de squish. Volledige tabel voor de items: https://www.wowhead.com/n...item-level-squish-details

Ik verwacht dat de levels van de characters op dezelfde manier gaan als de items, maar zeker weten doen we dat nog niet natuurlijk.
Mogelijk dat ze dat gewoon gaan schalen, iets van 120 = 50, 119-110 = 45 iets in die strekking.

Wowhead speculeert het volgende als mogelijk conversie:
Speculation: Right now, a level 120 to 50 conversion translates to 2.4 levels in BfA to 1 level in Shadowlands, so if it's a straight conversion, you'd divide your current level by 2.4. A level 70 character would translate to 29.17, which would probably mean level 29 plus a 17% toward 30. But again, we don't know the formula yet.
50 zou dan op 20,8 uitkomen.
Het probleem op grotere schaal bestaat dan wel nog steeds.

Je pakt die levels namelijk veel sneller dan de verhaallijnen van de expansions lopen.
Wat heet! Sommige expansion packs zie je helemaal niet meer omdat hun level bracket gelijklopen met anderen.

Zo kun je tussen level 80 tot 90 kiezen uit Cataclysm of Mists of Pandaria.
Maar na 1 gebied uit Cataclysm (Vash'jir in dit geval) heb je die tien levels wel binnen en kun je door naar de volgende expansion.

Dat is wel een beetje jammer als je de verhaal lijnen nog niet kent.
Heb je inderdaad wel een punt. Ze zouden naar mijn mening beter iets doen met de content die er al is dan elke keer nieuwe zones te voorzien. Maar kan nu niet zeggen dat ik cataclysm zo goed vond.... en dat was een beetje recycle van zones.
Mja dan kan je altijd nog een tweede character levelen. Ik vind het een niet bestaand probleem wat je opsomt.
Klopt wel wat je zegt. Hoe ik het nu doe (zeker met de XP boost) is proberen wat characters naar 120 te levelen. Volgens mij heeft elke expansion zo'n 5 á 6 zones meestal. Volgens mij voor Cata/MOP dan 10 in totaal. Doe je met elke class elke keer een andere zone. Als je alles classes een keer doet, red je dat wel ;) Moet je natuurlijk wel zin en tijd voor hebben, om zoveel characters te levelen. Maar dat is op zich wel een leuke manier om toch alle content een keer te doen. Houdt het levelen van een alt ook een stuk leuker dan elke keer weer hetzelfde te doen imo!
Helaas is niet alles gewoon 1 tot max level, dat zou de flow er pas echt goed in houden.
Dat krijgen we in Shadowlands, voor nu gewoon lekker snel levelen.
Oh, dat is al fijn!

Er zijn een aantal erg mooie en atmosferisch goede oudere zones, dan krijg je mogelijk ook weer wat dat oude 'thuisgevoel' terug. Sommige mensen waren altijd in een bepaalde zone te vinden. Zal nu mogelijk weer een stukje terugkomen!
+1Anoniem: 1350842
@Powerblast19 april 2020 13:54
O dat wist ik niet, al weer een tijd geleden dat ik het heb gespeeld. Dat zou dat 'probleem' dan inderdaad oplossen.
Ik ben benieuwd of dit ook echt zorgt voor meer spelers.
Kort: ja

Lang: Ja, omdat mensen sneller geneigd zijn iets nu te doen als ze daarmee een tijdelijk voordeel kunnen krijgen die zie niet later kunnen krijgen. Dit werkt niet alleen bij WoW, maar ook bij veel andere MMO/online shooters waarbij snel scoren belangrijker is dan de normale 'experience' (persoonlijk zit ik er bv. niet op te wachten bij een single player spel). Ik zie dit bv. ook terug bij de double XP weekenden van Planetside 2, virtuele credits krijgen tegen de helft van het 'werk'. Bij WoW werkt dat net even anders, waarbij de meeste endgame content alleen voor de max level characters zijn, waardoor een hoop mensen eerst lang moeten grinden, als dat nu 2x zo snel gaat zal men veel sneller geneigd zijn om nu dat te gaan doen ipv. andere games te gaan spelen.
Wel met de kanttekening dat je in WoW allang niet meer lang hoeft te grinden voor een max level character. Levelen was al belachelijk snel, nu met deze buff ben je binnen een uur of 10 (en das nog niet eens minmaxed, dan kan het denk ik nog veel sneller) level 120. Voor zover je het nog grinden kan noemen beginnen de meeste "grinds" juist pas na het levelen, waardoor deze buff daar niet heel veel bij helpt.

Voor nieuwe spelers (BFA en / of Legion nog nooit gespeeld) zal die "Impressive Influence" veel meer tijd gaan schelen, omdat juist reputations veel invloed hebben op de character progression, bijvoorbeeld voor Flying moet je exalted reputations hebben, maar ook bijvoorbeeld voor bepaalde essences heb je reputations nodig.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 19 april 2020 20:40]

10 uur?? Hoe dan... Ik zou er met de buff nog een week over doen ofzo met 6-7 uur per dag.
Voornamelijk dungeon spam en bonus area's in bepaalde expansion content.
Ik verwacht juist veel minder nieuwe spelers en veel meer (hele) oude spelers die met nu teveel tijd en amper naar buiten kunnen juist weer terugkomen bij iets wat bekend bij ze is. In dit geval WoW, zelf ben ik weer (even) terug bij EVE Online en zo zijn er nog legio oudere games die een flinke influx van oude spelers krijgen.

Daarnaast is 10 vs 20 uur toch een groot verschil imho. Als je dat voor meerdere characters zou moeten doen is dat een enorme hoeveelheid uren die je bespaart.
Ik zag ik niet helemaal duidelijk was, met nieuwe spelers bedoelde ik niet alleen volledig nieuwe spelers, maar ook spelers die Legion / BFA nooit of amper aangeraakt hebben en dus de content uit die expansions nog (grotendeels) moeten doen.

10 of 20 uur is zeker een verschil, maar het staat in schril contrast met de 7-8 dagen (/played, dus netto speeltijd) die er in het verleden voor nodig was voor veel spelers, de tijd nodig is natuurlijk langzaam teruggelopen over de jaren heen, maar ook zonder buff was dit al een periode waarin je relatief snel kon levelen.
Ter vergelijk: in 2005 deed ik er met mijn eerste karakter 18 dagen /played over van 1-60.
Maar goed, toen was ik een ongelofelijke noob O-)
Toen was iedereen noob, was grinden heel normaal, en was het nog veel lastiger om informatie op het internet te vinden over e.e.a. (bijvoorbeeld hoe je efficiënt kunt levellen). Ik speel slechts 1 character tegenwoordig, en ga iedere expansion voor Loremaster, dan moet je alle quests doen. Snel levellen heeft dan geen zin meer. Maar als je casual bent maakt dat ook geen donder uit. Als ik daar klaar mee ben, hou ik het spel weer voor gezien, behalve af en toe de nieuwe content (en daar ben ik dan makkelijk binnen 1 maand klaar mee). Laat de rest maar betalen voor de sub, en nodeloos veel tijd spenderen om steeds hetzelfde te doen. Mij niet (meer) gezien.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 20 april 2020 14:33]

exact de rede dat ik weer sub had gehaald ja. En heb nu op 3 classes na alles 120. nog een paar te gaan :P

Het levelen nu met die 100% xp buff is alsnog sneller dan straks in Shadowlands omdat de xp dan met 60-70% reduced is. Dus Worth om het nu te levelen als je dat normaal niet zo leuk vind.
Al heel erg lang wacht ik op een WoW-server waar ik rustig 20 of zelfs 30 euro in de maand voor betaal waar alles een flink x-aantal keer sneller gaat. 10 copper ipv. 2000 copper voor dit of dat, makkelijke drops, snellere epic drops, etc, etc, - alles helemaal SOLO speelbaar. WoW zie ik nog steeds zitten, maar ik heb de zeeën aan tijd niet en de wil niet om uren en uren achtereen alleen dat te spelen. Zou zo fijn zijn...

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 19 april 2020 14:26]

+2Anoniem: 1350842
@SkyStreaker19 april 2020 14:28
Ik weet niet hoe het er op dit moment mee staat, maar er waren altijd genoeg private servers te vinden waar je praktisch alles gratis kreeg. Als dat je manier van spelen is dan kun je eens naar dat soort servers kijken?

Uiteindelijk is WoW gewoon geen Solo game en ik denk dat er juist heel veel spelers zijn weg gegaan omdat het steeds meer een solo game wordt.
Geprobeerd hoor en zelfs zelf 1 geprobeerd te maken (MangoS), maar het is het gewoon "net niet" allemaal. En WoW speel als sinds de closed beta op zijn solo met gemak :')
Retail is toch al best makkelijk alles. Ik ben ook een casual speler en haal wel voldoening eruit, vergeleken met de grind in classic. Tuurlijk Mythic raiding gear etc heb je niet. Maar als je gewoon alle LFR doet bijv. heb je toch de raids gedaan zonder uren te moeten gamen etc.

Snap niet zo goed dat als je alles helemaal Solo speelbaar wilt hebben, waarom je een MMO wilt spelen eigenlijk :-)
Vanwege het verhaal en de ingame gimics als verzamelbare pets?
Moet je Firestorm eens proberen. Daar kun je ook betalen voor bepaalde zaken, zodat je sneller gaat. Helemaal solo is het niet, maar je hebt niet snel last van anderen.
Ja, dit gaat heel erg helpen. Zonder buff is het levelen van een alt gewoon drama. Laat staan de ontzettende rep grind nadat je lvl 120 bent.

Je kan nog steeds quest line volgen. Enemy’s schalen mee met het levelen en je kan nog steeds verhaal volgen als je level 120 bent.

Op forum wordt ook al veel gepraat of er nadelen zit aan deze buff, maar er kunnen maar weinig negatieve punten gegeven worden. Ik merk in mijn guild dat er weer meer mensen online zijn.
Je kan nog steeds quest line volgen. Enemy’s schalen mee met het levelen en je kan nog steeds verhaal volgen als je level 120 bent.
Op dit moment schalen mobs maar beperkt mee met levelen. In klassieke content tot maximaal level 60, daarna in Outland of Northrend tot 80, dan in Pandaria of Cataclysm gebieden tot 90, Draenor tot 100, Legion tot 110.

Dus nee, je kunt nogsteeds niet een gebied kiezen en dat verhaal volgen tot 120. Dat wordt in de pre-patch voor Shadowlands toegevoegd. En ik kan niet wachten tot het zo ver is, het lijkt me echt geniaal om gewoon weer alle verhalen in Pandaria te doen om te levelen (bijvoorbeeld)....
het lijkt me echt geniaal om gewoon weer alle verhalen in Pandaria te doen om te levelen (bijvoorbeeld)....
Leek mij ooit ook, maar op een gegeven moment ken je alles bijna uit je hoofd. Om dan WEER met een nieuw character te beginnen en WEER alles te doorlopen, geloof mij, dat verveeld ontzettend snel.
Wat ik bedoel is dat al mijn alts nu alleen de eerste area van Pandaria door gaan en daarna zijn ze te hoog level. Het lijkt me veel leuker om van level 1 tot <weetikveel> heel Pandaria te doen. En dan met een andere alt heel Draenor. En dan .... etc.

Ik ben nu, bijvoorbeeld, een karakter van ieder Allied Race aan het levelen voor de achievement en de transmos. Als ik dan toch moet levelen dan liever iets wat ik al lange tijd niet gedaan heb :-)
Dan moet je wachten tot Shadowlands komt. dan is 1-10 starter zone(lvl 10 is een richtlijn). en dan kan je van 10-60 kiezen voor 1 van de expension zones.
Helemaal gelijk heb je, dit is het allermooist. En nog mooier, dit kan in Shadowlands :) Even wachten nog dus!
Dat drama valt ook wel weer mee, zonder min/max optimalisatie kon je voor de buff binnen een dag van 20 (allied race) naar 120.

guildies deden er laatst met de buff 10 uur over, en ook dat wat niet geoptimaliseerd. Levelen was al belachelijk snel vergeleken met "vroeger" en dat is nu met de buff alleen nog maar sneller.

Echte nadelen zie ik ook niet aan deze buff, maar ik denk dat voor de meeste mensen de rep buff die eraan komt meer voordelen heeft dan deze level buff. Die reputation buff zal er bijv. voor zorgen dat het krijgen van flying en bepaalde essences veel makkelijker gaan worden voor echt nieuwe spelers.
Ik heb op zich wel interesse om terug te komen met deze XP boost, maar aan de andere kant denk ik: in Shadowlands gaat het lvlen sowieso een stuk sneller en dan is er meteen (veel) meer nieuwe content om te doen, dus dan is het lvlen ook meteen een stuk leuker om te doen. Dus, uiteindelijk verleng ik mijn abbo pas weer als Shadowlands uitkomt.
Levelen wordt inderdaad wel veranderd, maar het zal minder snel zijn als nu en wat nieuwe content betreft, ja voor de nieuwe starterzone. Een starterzone zal je niet lang in bezig zijn en daarna doe je dezelfde content als nu, alleen wat meer keus in de volgorde en welke expansions je speelt (kan nu al een beetje, maar straks nog meer). Tot dat je bij shadowlands aan komt en echt nieuwe content krijgt.

Alleen de class wijzigingen heb je dan wel natuurlijk. Maar bijvoorbeeld MoP blijft MoP.
Ik heb zelf geprobeerd weer te level op retail, maar het wordt em voor mij gewoon niet. Levelen op retail is gewoon niet meer leuk.

Ik speel wel nog af en toe Classic. En Shadowlands lijkt een flinke verbetering te zijn, dus ik zie dan wel of ik er weer zin in heb.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 19 april 2020 14:06]

Qua questlines maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Je kon tijdens 8.0 al 120 halen zonder ooit een voet te zetten in één van de drie Zandalar of Kul’Tiran zones. En dat zonder exploits of dungeon farming, gewoon d.m.v. questen.

Bij 120 eindigt het verhaal natuurlijk niet. Ja, je kan nu wat sneller gearen en dat zal je ook zeker helpen bij het questen, maar wil je bijvoorbeeld vliegen ontgrendelen, dan moet je nog steeds de hoofd questlines voltooien (Loremaster of Kul’Tiras/Zandalar Forever). Het maakt dus niet zoveel uit, of je de quests nu doet op level 116 of 120, je ‘moet‘ er doorheen. Het verschil is dat je nu de quests kan voltooien in een veel hoger ilvl dan tijdens 8.0, waardoor het makkelijker/sneller gaat.

Er komt overigens ook vanaf komende week een 100% reputatie buff, waardoor nieuwe spelers sneller de benodigde reputatie voor vliegen zullen ontgrendelen. Ik acht de kans aanwezig dat ook deze buff langer dan een maand beschikbaar blijft. Daarmee ontgrendel je ook nog eens sneller de Allied Races.

Heb je al een 120, en beschik je ook nog eens over een riedel heirlooms, dan is het helemaal feest. Dan hoef je uiteraard vliegen en/of questlines niet te unlocken, en spring je gelijk in 8.3 content zodra je 120 bent.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 19 april 2020 14:32]

Het verschil is dat je nu de quests kan voltooien in een veel hoger ilvl dan tijdens 8.0, waardoor het makkelijker/sneller gaat.
bent.
Ik heb ook het idee dat er wat generfd is (al eerder) in het BfA levellen. Direct na de release van BfA was het mijn (en die van vele anderen) ervaring, dat levelen lastiger werd in de hogere levels (dus bij 119 ging het lastiger dan bij 110). Dit had iets te maken met de schaling tussen je ilvl en de mob-levels die niet gelijk opging.
Maar ik heb onlangs (pre-XP-boost) nog een alt geleveld van 110 naar 120 en toen merkte ik daar niets meer van.
Als ik nu alle chars tot lvl 60 zou lvlen, kan ik dan met ze allemaal naar shadowlands ? Of worden ze dan gescaled na hoeveel XP je hebt ?
Nee, dan wordt je level 10.
Level 120 gaat teruggezet worden naar level 50
Die worden natuurlijk geschaald naar level X in SL. Je zal waarschijnlijk level 20-25 zijn dan?
Ben op mijn gemak een Rogue aan het lvlen. Gewoon omdat het lekker snel gaat i.c.m. mijn verstand op 0 kunnen zetten.
Ik speel WoW verder niet (meer) buiten Classic, maar een karakter van 1 naar 120 brengen, vind ik persoonlijk een van de leukere aspecten van het huidige spel.
Hoeveel uur ben je daar aan kwijt als ik, als niet WoW-speler, vragen mag?
Dat hangt volledig van je account af en hoe mix / maxed je speelt, voor een beginnende speler zal dat misschien een dag zijn, voor een veteraan een halve dag en voor een hardcore min/maxer misschien maar een paar uur.
Het lvlen bedoel je? Zo ja, dan speel ik een uurtje of 2 en krijg ik er rond de 10 lvls bij. Dit komt ook door Heirloom gear. Dat is gear wat je kunt kopen, waardoor je nóg meer extra XP krijgt.
Ik heb wow ontzettend veel gespeeld in mijn leven, maar ben er nu toch echt klaar mee. Ik weet de release in 2005 nog heel goed, lekker een queue voor 1+ uur voordat je ingelogd was op de server. Mooie tijden beleeft, vooral in molten core met 40 man op ventrillo.
De eerste keer dat we Ragnaros killde; iedereen op ventrillo ging los :D
Oh en vanaf dinsdag krijg je ook een rep buff van 100% voor Legion en BFA!
Die 100% buff was al gewoon voor alle content?
Nee, die is normaliter 50%.
Oh lees nu pas rep, dacht XP. Mijn fout :)
Speel het spel nog half actief nadat mijn guild N'zoth op HC neer heeft gehaald, heb zelf geen ambitie voor Mythic. Leuk dat ze de buff doorzetten, kunnen spelers toch nog iets leuks doen gezien de endgame content momenteel nogal saai en grindy is. Kan je straks in Shadowlands leuk doorgaan met het levelen van je alts terwijl we wachten op de raids.

Zit wel reikhalzend uit te kijken naar de level 60 squish en het kunnen questen in een zone naar keuze. Hoop dat Shadowland weer een wat meer adventures-achtige stijl gaat adopteren dan de huidige god-like hero status die je momenteel hebt.
Ik heb geen retail meer gespeeld sinds classic uitkwam.
Wat een wereld van verschil.
Ik vind retail echt geen ruk meer aan.
Het is zo makkelijk geworden het is echt een lachertje,.
Zeer vreemde conclusie, daar classic juist veel makkelijker is dan retail. Ik speel zowel classic als retail en classic is leuk om zeer veel redenen maar de moeilijkheidsgraad is er daar niet een van. Bij iedere content release zie je het weer, zelfs casual guilds clearen nieuwe content in een paar uur. Voor de hardcore guilds duurde het zelfs maar +-8 minuten voordat afgelopen week de nieuwe content gecleared was bij de ZG release.

De dungeons en raids blaas je doorheen terwijl dat nu juist de enige endgame is die classic heeft te bieden. En daar is niets mis mee, de content is nog steeds leuk en met bijvoorbeeld speedrunning (niet mijn ding) weet te community er ook nog leaderbords mee te maken, maar moeilijk, nee dat is het gewoon niet, zeker niet vergeleken met retail waar honderden wipes tijdens progress niet ongewoon is voor de high end guilds.
Het enige dat je in Classic moeilijker zou kunnen noemen is mogelijk het levelen, al vraag ik me af of moeilijker het juiste woord is, het voornamelijk tijdrovender en niet moeilijker namelijk.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 20 april 2020 09:27]

Het ligt er inderdaad aan over welke moeilijkheidsgraad je het hebt;
Voor levelen is classic wel degelijk veel "moeilijker" dan retail. In retail kun je op je gemak maxlevel worden zonder 1x dood te gaan.

Voor dungeons & raids is retail veel moeilijker, omdat er gewoon veel meer verschillende mechanics in zitten.

[Reactie gewijzigd door stefanass op 20 april 2020 09:42]

Dat vraag ik me toch wel eens af hoe groot dat verschil nu daadwerkelijk is, veel mensen die je ziet roepen "Levelen in retail is supermakkelijk!!" hebben vaak jarenlange ervaring, accounts met alle heirlooms en andere ondersteunende zaken (consumables e.d.) en vergeten dan dat de level experience zo gebalanceerd moet zijn dat een 12 jarige (volgens mij is de game gerate op 12 jaar) die de game nu nieuw op zou pakken, dus met een volledig nieuw account ook moet kunnen levelen zonder gillend weg te lopen.

In dat opzicht is het logisch dat voor een veteraan met een uitgebreid account retail veel makkelijker is. Bij classic ligt dat veel dichter bij elkaar, er zijn immers nog geen heirlooms en andere zaken.

Is classic qua levelen dan lastiger dan retail, ja dat denk ik wel. Is het verschil enorm groot wanneer je in beide gevallen met een nieuw account en zonder game kennis start? Dat vraag ik me toch wel af. Wat wel zeker is, is dat je voor Classic veel meer tijd moet uittrekken bij het levelen. Een gemiddelde speler is daar zo 7-8 dagen /played kwijt om level 60 te worden.

Nu ik in classic weer geleveled heb denk ik echt dat mensen de moeilijkheidsgraad van het levelen teveel romantiseren.
Het gaat niet zo zeer om de snelheid, maar om de moeilijkheidsgraad van de quests. Die is in classic gewoon echt vele malen hoger.

Ik ben weer begonnen met wow toen classic uit kwam na een break van 5+ jaar. Eenmaal op 60 benik ook retail weer gaan proberen (zonder heirlooms etc) en het verschil in leveling is enorm. De snelheid van levelen is heel groot, maar zoals gezegd vooral de moeilijkheidsgraad. Dit komt denk ik ook doordat in retail alles gescaled wordt naar je eigen level. Je komt dus eigenlijk geen quests tegen die "te hoog / te moeilijk" voor je zijn op jouw level. In classic is dit anders. Daar zitten ook regelmatig quests in die je alleen kan doen als je eigenlijk "te hoog" bent voor de quest, od als je in een groep speelt. In retail kom je dat eigenlijk niet / nauwelijks tegen.
Dat ben ik wel met je eens, je kan het je in (veel) classic lastiger maken dan dat het zou moeten zijn. Als jij constant rode / oranje quests gaat doen dat zal inderdaad lastiger zijn dan retail, want die heb je daar niet echt meer. Maar dat is dan een keuze die je zelf maakt, als je in classic enkel groene en gele quests doet en wanneer je underleveled bent voor een gebied je eerst even naar het juiste level grind is classic ook echt niet lastig, alleen veel tijdrovender.
Ik bedoel dat je in je eentje halve kampen in een keer uitroeit, waar je in classic voorzichtig 2-3 mobs moet pullen anders ga je dood.
In retail heb je om de 100 meter een flightpath.
Geen group en raidfinder dus zelf groepen samenstellen.
Overal kunnen vliegen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand retail moeilijker vindt dan classic.

Alles is er op gericht om binnen een dag max level te zijn of zoiets.
Alles is ingesteld op gemakzucht, heel snel levelen, zoveel flightpaths dat een vliegende mount amper nog voordeel oplevert.

Dat is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar het belangrijkste verschil is dat retail veel meer geschikt is om alleen te spelen, waar je in classic veel meer incentive hebt om samen dingen te doen, wat ik leuker vind. Sommige dingen kun je echt niet in je eentje, in retail is dat veel minder. Daar rag ik met mn paladin solo moeiteloos door alle content heen. Zonder ook maar één keer dood te gaan. In dat opzicht is retail ook veel makkelijker dan classic.
Ik voel in retail geen enkele uitdaging, in classic wel.

Dus je reactie verbaast me zeer. Heel retail is juist veranderd door de jaren heen om makkelijker te zijn.


Ik denk dat je de hoeveelheid content van retail wellicht verwart met het moeilijker zijn van de game, omdat er zoveel meer content is, wat je zelf ook aangeeft als je het hebt over de raids.

Raids die, als je gewoon even youtube checkt voor de mechanics, niks moeilijker zijn dan classic dungeons.
Er is alleen meer content in retail.

[Reactie gewijzigd door iiooii op 20 april 2020 10:04]

Dat je in classic voorzichtiger moet pullen tijdens het questen ben ik met je eens, dat is dan ook een van de weinige zaken die lastiger zijn in Classic. Dat je ergens heen moet lopen kost tijd, maar maakt het niet lastiger of moelijker. Maar goed, zoals ik al aangaf, levelen is in classic inderdaad wat lastiger.

Verder heb ik het helemaal niet over meer content v.s. minder content.

Bij het lezen van je comments vraag ik me steeds meer af of je überhaupt wel end-game content doet of gedaan hebt. Het komt een beetje op me over alsof de enige content die je gedaan hebt in retail LFR storymode content is. En dan kan ik inderdaad wel begrijpen waarom je zou denken dat Classic dungeons en / of raids net zo lastig zijn als retail dungeons. Als je de lastige content in retail niet doet....
Ik krijg het gevoel dat je oordeelt over content die je nooit gedaan hebt.

Classic endgame content is inderdaad ongeveer het niveautje LFR tot nu toe, maar vergelijk de "lastigste" classic content maar eens met de lastigste retail content en het verschil is overduidelijk. Retail is dan echt vele malen moeilijker.

Het is eigenlijk vrij simpel, ga je de makkelijkste content in classic met de makkelijkste content in retail dan is retail makkelijker. Ga je echter de moeilijkste content in classic vergelijken met de moeilijkste content in retail dan is retail vele malen lastiger. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat wanneer je alles aspecten van beide spellen gaat bekijken dat retail de game is met de hogere moeilijksheidsgraad.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 20 april 2020 10:37]

Ik heb voldoende end-game gedaan, mythic dungeons (keys), raids noem maar op en deel de mening van iiooii.
Ook ik heb sinds Classic retail niet meer aangeraakt, wellicht omdat ik nog van de oude garde ben en sinds Vanilla heb gespeeld.
Maar Classic geeft mij veel meer voldoening dan Retail nu, even afwachten wat shadowlands doet maar heb er een hard hoofd over in.
Maar dat is dan ook niet de discussie, als iiooii aan zou geven dat je uit Classic meer voldoening kan halen zou dat wat mij betreft niet eens een discussie zijn.

Waar de discussie over gaat is of Classc moeilijker is dan Retail. Gezien deze opmerking van iiooii:
Het is zo makkelijk geworden het is echt een lachertje,.
Neem een voorbeeld, uit een Scholo or URBS run in Classic kan je veel voldoening halen, de een zelfs meer dan uit een wanneer je een M+ 15 key "+3 Upgraded" met een zeer goede run. Echter objectief gezien kan je niet stellen dat Scholo of URBS moeilijker is dan een M+ 15 key, of dat MC, BWL of ZG lastiger zijn dan bijvoorbeeld Mythic Ny'alotha

In dat opzicht is die opmerking uit de quote gewoon volledig onjuist.

Kun je meer plezier beleven aan Classic, uiteraard kan dat, getuige ook het aantal spelers. Ik speel momenteel ook meer classic dan retail. Echter de voldoening komt er niet uit omdat de content nu zo moeilijk is, want dat is het simpelweg gewoon niet. Dat is ook iets dat ik heel erg in onze guild merk, bijvoorbeeld vorige week nog bij de ZG release, weer diverse spelers die aangaven dat het zo jammer was dat we iedere boss one-shotten en we met een uurtje klaar waren met content waar we maanden op gewacht hebben.

Ik speel WoW vrijwel sinds EU release in 2005 en Classic ook sinds release en waar Classic veel zaken voor zich heeft spreken is de lastigheid van de content daar toch in de breedte er niet een van.
Ok mijn fout :)
De moeilijkheidsgraad in end-game is in Retail inderdaad moeilijker dan classic in dat opzichte.

Wel wil ik erop toe voegen dat, om die moeijklheidsgraag goed te kunnen bereiken, je of in een degelijke guild moet zitten of in veel gevallen met minder moet doen om een paar schamele IO ratingpunten te krijgen om meer te kunnen doen.
Over het algemeen, althans op de server waar ik gewend ben, mensen over het algemene zuurder zijn, onbehulpzaam en helemaal blind staren op ratings waardoor de lol er gewoon al snel af is.
Hoeveel mythic + dungeons heb je gelopen in retail?

Classic is lastiger idd maar de dungeons zijn lang niet zo lastig als mythic + dungeons