Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard geeft WoW-spelers dubbele hoeveelheid xp tot 20 april

Blizzard geeft spelers van World of Warcraft een maand lang een dubbele hoeveelheid experience. De ontwikkelaar noemt de actie Winds of Wisdom en meldt dat deze is bedoeld voor mensen die binnenblijven.

De Winds of Wisdom-actie is op 20 maart van start gegaan en duurt tot 20 april. Alle spelers in Battle for Azeroth krijgen de dubbele hoeveelheid xp, dus ook spelers van de Starter Edition en Legion. "Spelers krijgen ook de mogelijkheid om voordeel te halen van deze experience boost, terwijl ze hun favoriete heirlooms kunnen blijven gebruiken", schrijft Blizzard.

De ontwikkelaar schrijft de actie niet direct toe aan de maatregelen die gelden vanwege het nieuwe coronavirus, maar vermeldt wel dat zij bedoeld is voor mensen die binnenblijven en 'terugkeren naar Azeroth', waarmee de dubbele hoeveelheid xp een stimulans lijkt om WoW te spelen tijdens mogelijke lockdowns.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-03-2020 • 11:32

85 Linkedin

Reacties (85)

Wijzig sortering
Is dit nou werkelijk nieuws? 8)7 Zoveel games doen dit, zelfs als er geen coronavirus is...
De ontwikkelaar schrijft de actie niet direct toe aan de maatregelen die gelden vanwege het nieuwe coronavirus, maar vermeldt wel dat zij bedoeld is voor mensen die binnenblijven en 'terugkeren naar Azeroth'
Dus de ontwikkelaar schrijft de actie wel direct toe aan het binnen blijven door corona, haha. Blizzard verdiend hier dus, net zoals de rest van de entertainment-industrie, indirect aan. Ze lijken hier te proberen om hun leeglopende playerbase (afgelopen jaren een daling in abonnees) op te willen krikken nu veel mensen binnen (moeten) blijven. Hier geld dus bijna letterlijk: de een z'n dood, de ander.... Of dit nou werkelijk een slechte zaak is, kan ik niet over oordelen, maar ik vind het wel op z'n minst opvallend...

Maar ik neem het bedrijven, zoals Netflix, totaal niet kwalijk dat ze nu meer kijkers daar zullen hebben; dat is gewoon oorzaak en gevolg dat overmijdelijk is. Maar een spel dat specifiek opzettelijk acties uitvoert om meer mensen aan te trekken tijdens een crisis.... dat gaat er bij mij ietsje minder goed in...

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 23 maart 2020 11:48]

Wargaming geeft 14 dagen premium account omwille van het virus zeggen ze. Dat is inderdaad om weer mensen naar de servers te lokken, maar is dit een probleem als je weet dat er volk binnen zit dat tijd heeft?

@mrtnptrs Ter info World of Tanks en zo is gratis te spelen. Je krijgt gewoon premium tijd gratis. Met Blizzard moet je eerst een abonnement kopen om te kunnen gebruik maken van dat voordeel.Dat is wel een verschil.

Als je kijkt naar supermarkten, dan wordt er net gevraagd om geen promoties meer te geven om hastergedrag tegen te gaan.

Als je dan toch thuis zit en je wil gaan gamen is het toch leuker om te kunnen profiteren van aanbiedingen, niet? Zonder dit nieuwsbericht wist ik trouwens al helemaal niet dat er een aanbieding was omdat ik al heel lang geleden gestopt ben met WoW.

Je gaat misschien een paar nieuwe klanten aantrekken die op ontdekkingstocht zijn met prijs reducties. Een nieuwe WoW speler gaat volgens mij niet weten wat dubbele XP betekent en zal zich waarschijnlijk niet laten overhalen door deze aanbieding.

[Reactie gewijzigd door bbc op 23 maart 2020 15:50]

Je gaat misschien een paar nieuwe klanten aantrekken die op ontdekkingstocht zijn met prijs reducties. Een nieuwe WoW speler gaat volgens mij niet weten wat dubbele XP betekent en zal zich waarschijnlijk niet laten overhalen door deze aanbieding.
Waarom zou een nieuwe WoW speler dat niet weten? XP zit in zoveel spellen dus dat begrijpen de meeste gamers echt wel. Hooguit dat ze niets weten van de actie.

Persoonlijk trouwens vind ik het een slechte actie. Niet omdat ze willen profiteren maar meer dat je sneller dingen gaat missen of als je veel quests doet dat de volgende gedeeltes niet meer in balans zijn. Al snap ik wel dat het voor veel mensen interessanter is als je bij de end game gedeeltes komt.
[...]

Niet omdat ze willen profiteren maar meer dat je sneller dingen gaat missen of als je veel quests doet dat de volgende gedeeltes niet meer in balans zijn.
De wereld schaalt tegenwoordig met je mee tot een bepaald (hoog) max level. Al krijg je 4x zoveel xp, alles in de zone schaalt mee. Zo kan je dus een zone geheel uitspelen, zonder dat je je ineens overpowered gaat voelen. Pas als je tegen een expansion levelcap aanloopt, kan het zijn dat je bepaalde zones overstijgt.

Dit is de range van levels in de verschillende zones:
1 - 60: Old world and starting zones
60 - 80: The Burning Crusade and Wrath of the Lich King zones
80 - 90: Cataclysm and Mists of Pandaria zones
90 - 100: Warlords of Draenor zones
100 - 110: Legion zones
110 - 120: Battle for Azeroth zones

Zoals je ziet kan je dus in principe in je starting area zwijnen gaan grinden tot level 60.
Oke dat wist ik niet. Bedankt voor de informatie.
Nee, maar het is bedrijven wel mogelijk kwalijk te nemen als ze opzettelijk acties uitvoeren om meer te verdienen aan de gevolgen van een wereldwijde crisis die veel mensen het leven kost. Bedrijven maken dan naar mijn mening opzettelijk een beetje misbruik van deze situatie om er zelf beter van te worden...

Bedrijven als Netflix en YouTube krijgen dus gewoon meer klanten door simpel oorzaak en gevolg zonder dat ze zelf specifiek iets ondernemen. Ze worden daar alsnog beter van, maar ze zetten tenminste niet effe acties op touw nu om van de situatie te profiteren, zoals Blizzard, Wargaming en veel andere bedrijven waarschijnlijk wel doen.

Doom Eternal is bijv. donderdagnacht uitgekomen en zal waarschijnlijk flink hogere verkoopcijfers hebben nu iedereen binnen blijft en gamet. Ze profiteren dus van de situatie, maar zij doen het niet met opzet; de datum was al 5 maanden geleden vastgesteld. Het gaat er mij dus om of een bedrijf met opzet gebruik maakt van de situatie of niet. Of het met opzet is of niet; iedereen wordt er vaak beter van, maar ik twijfel eraan of bedrijven met opzettelijke intenties niet een ethische grens benaderen.

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 23 maart 2020 15:19]

Heb je een bron van het aflopende aantal abonnees en hoeveel dat er nu zijn? Sinds 4,5 jaar terug (november 2015) levert Blizzard geen statistieken meer aan over hoeveel abonnees ze hebben. Laatste gerapporteerde aantal is van september 2015, waarbij het 5.5 miljoen actieve gebruikers had.

In die periode ervoor is het aantal abonnees wel ingezakt, maar schijnbaar levert de game nog genoeg op om actief content te ontwikkelen, uitbreidingen uit te brengen en zelfs een complete 'Classic'-omgeving op te tuigen.

[Reactie gewijzigd door D3F op 23 maart 2020 11:55]

Paar jaar terug heb ik hier nog op Tweakers bijvoorbeeld gelezen dat het aantal subscriptions daalde: nieuws: Blizzard heeft beduidend minder maandelijks actieve spelers Al als ik het zo lees gaf de release van WoW Classic wel een goede boost aan het aantal subscription gaf: nieuws: Aantal actieve spelers Blizzard-games daalt ondanks succes WoW Classic

Het spel zal nog wel genoeg ophalen om winst te maken, maar deze winst zal waarschijnlijk wel beduidend minder zijn dan 5 jaar terug, aangezien het aantal subscriptions daalde. Met het recente slechte onthaal van Warcraft III: Reforged denk ik niet dat deze daling ineens omgezet zou zijn tot een toename.... Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_III:_Reforged en eigenlijk heel YouTube haha

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 23 maart 2020 12:49]

Tja, ik vind dit dan weer wel fijn. Het kost ze niks extra, ja het zal ze misschien nog wat opbrengen, maar ik heb wel extra plezier in deze triestige tijden. Gezien zowat alles verboden is om nog te doen (wat ik meer dan snap natuurlijk) ben ik heel tevreden dat ik nog kan gamen. Het heeft het perfecte gevolg, mensen blijven binnen en dat is juist wat er nodig is.

En ik denk ook dat dit mensen nu niet echt tot een langdurig abonnement terug gaat aanzetten, daarvoor heb je content nodig en niet enkel een xp boost.
Voor WoW is dit uniek dus dan is het in principe wel nieuws toch? Belangrijk nieuws kun je het niet noemen nee.
hekel aan wow?
het is ook nooit goed...waarom reageer je eigenlijk?

[Reactie gewijzigd door noway op 24 maart 2020 23:10]

@noway Nee, hoe kom je daar nou bij?! Ik heb zelfs nog nooit een WoW-game gespeeld. Maar ik ben wel bekend met het geven van meer XP in spellen. Ik probeerde hier zo goed als mogelijk mogelijk mijn objectieve (zo goed als mogelijk is) kritische mening te uiten. Je hoeft dit dus dan ook niet als een haatdragende aanval op WoW op te vatten.... Ik bedoelde alleen dat ze misschien hier bedoeld of onbedoeld een klein beetje misbruik maken van de situatie.

@Powerblast Ik denk ook niet dat ze hier heel veel mensen mee gaan aantrekken, maar elk iemand is toch mooi mee genomen voor elk bedrijf :)
Ok..... gezien dat jij het anders bedoeld :)
ty voor de uitleg
fijne avond nog
Heh, lijkt wel alsof ze hetzelfde doen wat Private Servers ook doen om mensen te trekken.
Maar goed, ik ben al lang overgestapt op FF XIV, wat een veel betere en langere verhaal lijn bevat (je bent echt wel even bezig om alle campaign quests te doen, waar bij Blizzard je dat in een aantal dagen zo gedaan hebt, exclusief side-missions natuurlijk). Maar goed, lijkt dat ze gebruik maken van het corona drama, zie veel bedrijven dit gebruiken als excuus voor kortingen, best wel ziek (phun intended).
Ben onlangs weer begonnen met wow... maar wat me gelijk zo tegenstaat is de community (net weer begonnen, dus guildloos atm).. Wat een boel rotte appels zeg.. alleen maar schelden en vloeken op de mede spelers.

Is dat bij FF eigenlijk anders?
Bij WoW classic voelt het echt als vanilla. Mensen zijn aardig, wat ouder, behulpzaam. Moeten alleen af en toe weg om een luier te verschonen xD

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 23 maart 2020 13:37]

Spellbatching zit in Classic omdat dat een wens was vanuit de community. Zie bijvoorbeeld: https://us.forums.blizzar...meta-is-tarnished/22267/2
Maar ook op de WoW Classic subreddit zijn genoeg posts te vinden in die periode 2017/2018 tot release met de vraag om spell batching te implementeren.

Waarna Blizzard zelf uitlegt waarom ze Spell batching terugbrengen voor Classic, met grotendeels blije reacties: https://us.forums.blizzar...ching-in-classic/137118/3

Dit heeft van Vanilla (2004) tot WoD (2015) ook in retail gezeten, wel in steeds verkleinde batch windows waardoor de impact steeds kleiner werd. Sinds WoD is dit grotendeels verdwenen en worden spells waar mogelijk "realtime" uitgevoerd. Retail heeft op dit moment geen spell batching.

En in Classic komen de fan's er nu ook op terug, waar ze voor de release massaal vroegen om Spell batching (al dan niet gesteund met leuzen als "#NoChanges" komt men er nu toch op terug en zie je steeds meer posts over het feit dat Spellbatching goed werkte toen men nog slechte internet verbindingen had en trage pc's, waardoor de latency van de spelers veel groter was. En het nu eigenlijk geen plaats meer heeft.

Maar leg de "schuld" hiervoor wel op de juiste plek, het is het "vocal" gedeelte van de Classic Community, veelal bestaand uit bekende private server spelers, geweest die dit gepushed heeft.
Laatste is fout though, vrijwel alle pvt servers spelers zagen enorm tegen batching op, paar vocale twitch streamers, eigelijk tipsout in zijn eentje met wat fanboys hebben er uberhaupt voor gezorgd dat hier opeens over gesproken werd. Veel topguilds bloeden nu dan ook spelers die klaar zijn met batching, waar en vele al niet eens zijn begonnen aan classic door batching.

Echter deze plea voor batching om het te maken 'zoals vroeger' is toen opgepakt door non-pvt server spelers die echt 'oldskool' classic wilden spelen, althans dat dachten ze.Die blije reacties zijn niet voor niets op de blizzard forums die je nu linked. Op pvt server forums was de reactie echt het tegenovergestelde. Echter iedereen met een beetje verstand en ervaring met hoe lekker pvt servers speelden waren echt niet voor batching, dit hoorde je echt nergens om je heen, enkel waarschuwingen dat het vrijwel onspeelbaar zou zijn, dit is ook gebleken als serieuze raider.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 23 maart 2020 15:28]

Nu volg ik Tipsout niet echt, maar voor zover ik weet kwam deze roep toch uit voornamelijk de pvt PVP hoek, mannen als Ohhgee haptix e.d.
Ik kan me ook goed voorstellen dat de pvt die voornamelijk PVE speler er inderdaad niet veel mee hebben, voor raiden brengt het immers voor zover ik weet ook vrij wel niets. Het ging echter de PVPers juist om de "diepgang" die batching zou brengen binnen PVP op bijvoorbeeld CC gebied.
Maar op de Classicwow reddit en uit mijn hoofd ook op de wowservers reddit waren ook daar zeer veel blije posts te vinden omtrent batching.

Aan je andere post te zien verwacht ik echter niet dat het veel gaat veranderen aan bijv. patchwerk. De batching zou immers hetzelfde zijn als vroeger, alleen door het gebruik aan latency en het hebben van betere hardware valt het meer op, echter als een tank vandaag doodgaat door een batch sequence zou dat 14 jaar geleden ook gebeurt zijn. Ik verwacht dan ook niet patchwerk come Naxx er een minuut langer door zal leven.

Het is wel irritanter doordat het meer opvalt dat ben ik zeker met je eens, en van mij mag het vandaag nog verwijderd worden. Ik heb dan verder ook niet zoveel met dat hele #NoChanges gewauwel.
Elke voorbeeld van batching en waarom men het zou willen was inderdaad PVP situaties als sheeps/charges. Men heeft nooit de impact van batching op raiden, en met name healing, goed ingeschat en keek enkel naar PVP.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 23 maart 2020 17:37]

Spell batching heeft er altijd al ingezeten. Vroeger in Vanilla WoW zelfs nog vele malen erger als vandaag de dag in retail WoW. Tegenwoordig bestaan batches uit 20ms windows ofzo terwijl dat in vanilla wow misschien zelfs wel kon oplopen tot 200ms.

Ze hebben classic zo aangepast dat het dezelfde ervaring bied als vroeger met die 200ms windows.
Maakt het spel heel sluggish though, komt vanilla echt niet ten goede. Viel vroeger ook helemaal niet zo op als nu, hier dient ook rekening mee gehouden te worden. Een of andere purist heeft uit het niets toen om Batching gevraagd, en blizzard heeft het erin gestopt. Ervaring leert van elke pvt server speler die je tegenkomt (vrijwel alle 'top' guilds) dat het het speelplezier echt niet ten goede komt, zelfs saai omdat je performance zelf niet meer zoveel uitmaakt en de batch vaak besluit of iemand dood of levend blijft in een raid, niet je timing van je heal or stun. Patchwerk wordt echt een drama.

Geen snelle saves meer van de maintank, geen BoP op een mage om hem te redden als pala, geen clutch swiftmend als druid 1milisec op tijd voor een death van je tank or dps. The list goes on. Om pvp 'net als vroeger' aan te laten voelen hebben ze het verkloot voor het grootste deel van de spelers; de raiders. Vroeger was dit misschien normaal, voelde trouwens vroeger helemaal niet zo erg als nu, heb ook gewoon retail vanilla gespeeld in de top10 toen, nu valt het gewoon veel te veel op en hurt het echt de gameplay. Toen zeer zeker niet het geval, ook als ik mijn oude killvids van vroeger terugkijk was er echt geen sprake van zo'n grote delayed batch.

Op private servers, een ervaring het gros van de ~top500 guilds zo onderhand wel heeft meegemaakt, speelde vanilla zo lekker responsive en deed het er echt toe hoe je speelde. Nu als healer is het frustrerend omdat je vrijwel constant overhealt omdat je UI niet snel genoeg update door batching, of hij batched je heal + de damage van de tank samen in één batch, waardoor je tank doodgaat terwijl je gewoon op tijd was.

Ook als warlock deed het er me eigenlijk snel niet meer toe, waar pvt servers zijn gericht op inner-class competities is het door batching eigenlijk niet meer performance based en gewoon luck, luck dat je shadowburn op 5% boss nog wel aankomt of dat door batching de boss/mobs eigenlijk al dood was/waren. Warriors hier ook last van door execute + batching vooral op non singletarget bosses.

Al met al is het batching dat grotendeels het enige 'slechte' is in vanilla
Zeker. Helemaal mee eens. Ook weer ingestapt, enkel voor classic.

En inderdaad opvallend behulpzame mensen, wat ouder, etc.

Jammer dat die dubbele XP niet ook voor classic geldt.
Juist mooi dat het niet voor Classic is. Het verschaffen van "gemak" was het begin van de aftakeling van WoW. Vliegen, teleports, summons, et cetera, zorgen er allemaal voor dat de spelwereld er leeg uitziet (En ja, je kunt met z'n allen in Orgrimmar/Stormwind gaan staan, maar da's toch wat anders dan elkaar tegenkomen in de wildernis).

Gewoon houden zo. Als de mensen Classic niet leuk vinden, mooi - retail is daaro :)

[Reactie gewijzigd door Zodiac op 23 maart 2020 14:13]

classic wow is ook niet hetzelfde als vanilla hoor, heb classic 3 maand gespeeld bij launch en uiteindelijk terug afgehaakt omwille van de mentaliteit. Eens ze wat betere gear hebben voelen ze hun te goed om nog dungeons te runnen met andere of de beste drops worden op voorhand al gereserveerd. Van zo een ingesteldheid moet ik echt walgen.
Natuurlijk, YMMV maar members van de guild waar ik nu inzit zijn echt niet te beroerd om even te komen helpen, zelfs al zijn ze helemaal equipped. En verder werkt het, net als vroeger, met DKP.

Dat verhaal van Power2All boeit me echt niet, ik speel het voor de lol, nostalgie en - nog steeds - mooie en 'engaging' spelwereld. Speel samen met een maat die toentertijd ook WoW speelde. Heerlijke entertainment, en dat is wat gamen voor mij is.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 23 maart 2020 13:38]

In Vanilla had je ook dat men op een gegeven moment stopte met het runnen van dungeons, tenzij zij hetzelf ook nodig hadden. En ik geef ze groot gelijk. Ben zelf een tank in Classic, en ik ga niet tot in de oneindigheid dungeons runnen voor elke jan met de pet, want zodra de meesten zijn spullen hebben, zie je ze nooit meer. En een item reserveren is terecht voor de gene die de groep leidt (meestal de tank), zolang het maar iets redelijks is, en zolang de run ook goed wordt geleid. En als men moeite heeft met het reserveren van items, waarom starten hosten zij de zelf geen groepen?
Nee, zover ik weet niet.
Ik speel overigens ook op 2 pservers (TBC en WotLK) vanwege 2 vrienden van me, en daar heb je altijd ook wel toxic spelers, maar veel minder dan ik had verwacht. Ik blijf iig toch bij FF XIV, aangezien het meer op PvE gefocused is (dungeons en instances), PvP is er wel maar ik ben sowieso slecht in PvP hehe.

WoW is sinds alles automatisch gebeurd, een stukken minder sociaal, in TBC moet je nog helemaal naar de dungeons en instances lopen, waar bij WotLK je erin geteleport wordt, maar je nog altijd wel communicatie met je medespelers hebt, dit is eigenlijk best wel weg in de WoW retail.
Bij Challenge Mode en Mythic moe(s)t je ook naar de instance.

In WotLK was er nog server community. Blizzard wilde geen servers mergen, en heeft er voor gekozen om cross-realm in te voeren. Een grote fout als je het mij vraagt. Want door dergelijke anonimiteit krijg je binnen je factie vijandigheid. Die had je vroeger niet want: 1) een character levelen duurde lang 2) er was een hechte gemeenschap op de server.
Dat is nog steeds zo, alleen voor Normal en Heroic dungeons (of LFR raid) kan je via een queue naar de instance teleporten. Alleen bij de makkelijkste games modes is er automatische matchmaking
en teleporting actief op dungeon / raid gebied.

Dat de community minder hecht is klopt zeker, echter heeft dat ook voor een groot deel te maken met het feit dat bepaalde delen van de community is gaan samenklonteren op wat je nu wel "mega servers" kan noemen. Al met al had Blizzard denk ik inderdaad in dit geval niet naar de community moeten luisteren. Echter valt het niet te ontkennen dat er vanuit die community juist een grote roep is geweest om Cross Realm dungeons via een groupfinder en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 maart 2020 13:53]

Daarnaast hebben ze hard gefaald mbt de faction balance. Horde heeft een veel grotere raiding community. Casual gaat via Alliance prima. Hun oplossing was een FotS oid voor de top 200 van de factie maar dat is een troostprijs achievement.
Ik denk eigenlijk niet dat je dit de schuld van Blizzard kan noemen. Eigenlijk vanaf het punt dat raiden flink is "geprofessionaliseerd", voor mijn gevoel eind Wotlk / begin Cata, vond ik het eigenlijk al duidelijk worden dat wat Blizzard ook zou doen de high end community steeds meer naar elkaar toe zou gaan trekken. Ik zie eigenlijk niet in wat Blizzard daar aan had kunnen veranderen. De kant die net dat kleine voordeeltje had zouden ze mijn inziens hoe dan ook gekozen hebben. In dit geval horde. Was het meer gebalanceerd geweest dan was er denk ik alsnog een samenklontering geweest van de top end guilds.

Zo zag je ook, uit mijn hoofd in Warlords, dat een boel PVPérs juist naar alliance trokken vanwege racials. En volgens mij later weer naar Horde, al weet ik dat laatste niet zeker, daarvoor volg ik de PVP scene niet goed genoeg.

Maar hoewel versneld door imbalance qua racials denk ik niet dat Blizzard hier iets aan had kunnen doen en dat de high end scene altijd zou zijn gaan samenklonteren op 1 faction en voornamelijk op een paar "mega servers".
IMO is raiden altijd professioneel geweest. De competitie is verhoogd, dat is het enige. Het no lifen is normaal geworden, waar vroeger enkelen dat deden (zoals meneer Ensidia).

Horde heeft altijd een grotere raiding community gehad, en Alliance heeft altijd een sterkere PvP community gehad. De redenen zijn de racials. Horde had betere DPS racials, Alliance PvP en survival. Tijdens Throne of Thunder werd dit nog eens extra pijnlijk duidelijk. Alliance heeft EMFH waardoor PvPers over het algemeen human rollden. Die is nu dusdanig generfed dat het geen nut meer heeft. Aangezien de meeste mensen raiden op Horde, kun je dus net zo goed allemaal Horde gaan. Nu het allemaal beter is gebalanceerd kun je kijken naar waar de meeste goede mensen spelen. Bij die factie ga je, en PvE en PvP zijn related (een high end PvPer komt zonder problemen in een top raiding guild. Waarom? Omdat die bewezen heeft een goede speler te zijn). We zien hier in feite wat er gebeurd als je geen positieve discriminatie toepast, als je de "vrije markt" niet reguleert. Dan krijg je dit soort samenvormingen. Populair wordt populairder, en minder populair wordt minder populair.

Had Blizzard het beter kunnen doen? Ja, natuurlijk had dat gekund! Blizzard had tijdens WotLK of in ieder geval Cataclysm kunnen werken aan technologie om realms te mergen. Maar dat was hun plan niet. Hun plan was Titan. Dat is een keus.

De vraag is het ernstig is. Wat mij betreft niet. Er zijn dus een paar opties:

1) Een vorm van positieve discriminatie voor Alliance (loser achievement heeft weinig invloed gehad). Zoals hierboven al uitgelegd.

2) De facties opheffen/mergen. Het is eigenlijk niet meer praktisch, de faction war, en daarnaast volledig uitgemolken. Bovendien kun je via omwegen met andere factie communiceren wat raar aanvoelt. Dat is tegenwoordig nog makkelijker geworden.

3) Het zo laten. Defeatist approach, spel gaat toch dood.
mwah; ben ook recentelijk begonnen. Er zitten altijd enkele bij. Ik vind het -juist- heel leuk. Ik hekel levelen op de stukken die ik al eerder gedaan heb. Maar de nieuwe storylines vind ik echt prima. Ook een verzamelguild is heel gezellig.

ik speel de retail versie.

[Reactie gewijzigd door gitaarwerk op 23 maart 2020 12:34]

Ik weet niet op welke realm of side je speelt, maar ik zou zeggen zoek een guild. Het spel is totaal anders als je niet met randoms hoeft te spelen, daar zitten veel rotte appels tussen.

Join ook geen social guild, dat zijn vaak de afvoer putjes van wow. Mocht je op Turalyon of Doomhammer zitten Horde, geef maar een gil. Zit zelf in een actieve NL/BE guild. Altijd opzoek naar nieuwe mensen en bereid om mensen te helpen.
Reddi Tsjek Waaip, veel hieruit kwamen eerst uit TDD :)
Goed om te weten. Wellicht ga ik binnenkort weer eens spelen. Wie weet zal ik RTW dan opzoeken ;)
zie veel bedrijven dit gebruiken als excuus voor kortingen
Nou ja, dat gaat hier blijkbaar niet echt op hoor. Heb die Battle for Azeroth uitbreiding niet en die is momenteel niet voor onder de 40 eutjes te vinden. Zal wel marktwerking zijn gok ik zo ;)
Ten eerste zijn het natuurlijk altijd nog commerciële bedrijven met een winstoogmerk. Dus dat ze kijken of ze iets met de huidige situatie kunnen, vind ik niet zo vreemd. Ten tweede is het niet alsof ze misbruik maken van de vraag naar mondkapjes, groenteconserven of wc-papier. Ze bieden gewoon extra xp aan voor de mensen die nu spelen. Dat is fijn voor de spelers en ze kweken er goodwill mee. Lijkt mij redelijk legitieme en tevens vrij onschuldige bedrijfsvoering.
Het is niet zo dat je tijdens deze corona crisiss iets anders kan doen dan gamen, verbouwen en TV kijken.

Ik vind zelfs dat dit een positieve bijdragen levert. Ik heb liever dat een grote groep mensen gaat gamen dan dat vrienden elkaar gaan opzoeken. Helaas zijn er nog teveel domme idioten die elkaar gewoon opzoeken en samen hutje-mutje zitten. Met als excuus "ik voel me nog niet ziek (dat wil niks zeggen, want, je kan het virus alsnog bijdragen) en "ik genees er toch wel van (ja, jij wel Maar mijn vader die longpatient is niet).

En van mij mag Blizzard hier klauwen aan geld mee verdienen. Als dit er voor zorgt dat een grote groep idioten binnenblijft vind ik het prima.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 maart 2020 14:09]

Ik ben er onwijs blij mee! Dit in combinatie met timewalking heeft mij onwijs veel plezier bezorgd afgelopen weekend, plus mijn alts vliegen er nu door.

Bedankt Blizzard :D
Ik heb ook mijn overige 110 naar 120 geknald. Nu nog even een mag'har voor de gearset.
Wilde nog een paar alts levelen voor de komende expansion, dus dit komt mij wel goed uit.
Call of Duty doet dit ook. En ook altijd tijdens vakanties. Snap alleen de noodzaak niet, dit zijn momenten dat veel mensen juist al gaan spelen. Ik zou dit dan als marketing doen op het moment dat het rustig is om mensen aan te trekken.
Het levelen is inderdaad niet moeilijk, maar voor mij heerlijk in tijden zoals dit.
Gewoon wat muziek op en lekker pvpen en dungeons rushen.
Ik geloof nog steeds dat World of Warcraft de internet-culture boom was van de late 2000's ... bijvoorbeeld als jouw klein-klein kinderen naar een internet museum gaan in 2120 , dan zien zij daar zeker WoW! .

Maar dat is ook de precies de reden , waarom ik beide WoW's niet meer aanraak, BFA geeft mij een burnout na 5 minuten spelen (tja wat verwacht je na 13/14 jaar spelen? ) ... en classic , ik heb me erg mee vermaakt... maar ik kreeg het idee,dat het een dejavu verhaal was .. maar dan zonder de spanning van wat zullen de volgende Xpac's worden ??.. de machinema's online etc .. het past niet meer in de tijd (voor mij persoonlijk) .. dus daarom speel ik het niet meer,en ik denk niet dat ik de enigste ben.

Voorlopig ben ik zoet met Final Fantasy 14, alhoewel die mmo ... een beetje een "story quest grind " is, en zeker niet superieur is aan World of Warcraft ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 23 maart 2020 14:21]

Een tevergeefse poging om de community weer op gang te krijgen denk ik. Ik ga het in ieder geval niet weer spelen totdat de nieuwe expansion uitkomt :)
Het is anders enorm druk op het moment in het spel.. Zelfs voor deze boost al :)
Ik heb wat horeca vrienden die 'freelance' in de horeca werk(t)en. Ze hebben allemaal WoW Classic opgepakt om samen de komende periode door te komen.
Helaas is de dubbele xp alleen voor retail :/
Helaas? Ik hoef die extra XP niet. Dat is voor mij juist een van de nadelen van retail, het levelt veel te snel waardoor je hele stukken questlines moet overslaan. WoW Classic is echt een verademing wat dat betreft.
Ik ben het daarmee met jou eens. De reden waarom ik helaas zei is omdat mijn vrienden (irl) helaas het geduld niet hebben om de nodige uren in het lvlen te steken om lvl 60 te bereiken. Ik kan ze helaas niet overtuigen om dit te doen. De reden hiervan is omdat retail mensen te veel heeft verwend in alle opzichten.
Wat ik wel fijn vind is dat ze sinds 7.3.5 de hele wereld zo schalen dat je eigenlijk elke zone (een verhaallijn op zich) nooit ontgroeit, ik ben op m'n laatste char begonnen met Loch Modan op lvl40, en hoewel dat fijn is om met een mount te kunnen doen, kon ik de zone wel afmaken. Ik eindigde op lvl 52, waardoor ik gewoon nog één extra zone (had zin in westfall voor een keer weer) kon doen totdat ik de expac toch echt uit moest.

In Shadowlands veranderen ze het weer trouwens, vanaf lvl 1-50 kan je gewoon één expac kiezen, en dat doe je dan tot lvl50. Daarna gelijk aan nieuwe content beginnen (alternatief kan je ook voor de klassieke play-through kiezen). Shadowlands is 50>60 dan.

Ik heb classic 15jr terug gespeeld, en ik ben er bewust niet naar teruggegaan. Veel van m'n guildies die naar classic toe gingen, zijn gelukkig ook weer terug. 8.3 is een leuke patch, en tsja, ik zie deze exp buff als een mooie gelegenheid om wat laatste characters te levelen. Mechagnome Deathknight = cyberzombie droom die uitkomt!
Waarom wordt er gelijk weer zo negatief uitgegaan? Hoezo is dit een tevergeefse poging om de "community weer op gang te krijgen"? Volgens mij is dit een mooi moment om een nieuwe character te levelen naar lvl 120.

Ook ben ik heel blij dat je aangeeft dat je niet meer gaat spelen tot de nieuwe expansion. Voegt veel toe aan het nieuwsbericht, misschien zelfs nog opnemen in bericht zelf "Joey1123 geeft aan niet meer te spelen tot nieuwe expansion".

Ik ben zeer blij met deze buff. En ben gelijk paar characters aan levelen die sinds een aantal expansion niet meer aangeraakt hebt.