Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard heeft beduidend minder maandelijks actieve spelers

Activision Blizzard heeft zijn cijfers over het tweede kwartaal gepubliceerd. Daaruit blijkt dat vooral Blizzard ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar flink minder maandelijks actieve spelers heeft.

De games van Blizzard hadden in het afgelopen kwartaal 37 miljoen maandelijks actieve spelers, staat in de kwartaalcijfers. Vorig jaar waren dat er in het vergelijkbare kwartaal nog 46 miljoen. Het is niet duidelijk waarom het aantal spelers terugloopt. Het gaat om games zoals Overwatch, World of Warcraft, Starcraft en Hearthstone.

Ook bij King, de mobiele divisie van Activision Blizzard, daalde het aantal actieve spelers. In het tweede kwartaal van vorig jaar had King 314 miljoen maandelijks actieve spelers, nu waren dat er 270 miljoen. Bij Activision daalde het aantal maandelijks actieve spelers licht, van 47 naar 45 miljoen. In totaal had het gecombineerde bedrijf 352 miljoen maandelijks actieve spelers, terwijl dat er een jaar eerder nog 407 miljoen waren.

De cijfers worden niet nader gespecificeerd per game, maar volgens Activision Blizzard waren Call of Duty: WWII en Call of Duty: Black Ops III belangrijke succesfactoren om het aantal maandelijks actieve spelers van Activision niet al teveel te laten dalen. In juni zou Call of Duty: Black Ops III 15 miljoen maandelijks actieve spelers hebben gehad. Volgens het bedrijf ziet het aantal pre-orders voor Call of Duty: Black Ops 4 er goed uit.

Blizzard deed het ook minder goed wat omzet en winst betreft. Het bedrijf behaalde een omzet van 489 miljoen dollar, terwijl dat vorig jaar nog 566 miljoen dollar was. De winst kwam uit op 133 miljoen dollar, tegenover 225 miljoen een jaar eerder. King en Activision lieten overwegend wel lichte stijgingen zien. In totaal kwam de omzet uit op 1,64 miljard dollar, wat vrijwel gelijk is aan de omzet van een jaar geleden. De winst kwam uit op 402 miljoen dollar, terwijl dat een jaar eerder nog 243 miljoen dollar was.

Activision Blizzard deed het goed op het vlak van inkomsten uit in-gameaankopen, die worden vermeld onder de noemer in-game net bookings: het bedrijf haalde mede dankzij beide Call of Duty-titels en Destiny 2 in totaal 1 miljard dollar op. Vorig jaar was dat ongeveer gelijk.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-08-2018 • 10:53

188 Linkedin Google+

Reacties (188)

Wijzig sortering
WoW loopt al jaren langzaam terug. Dat is normaal bij een game die al zolang bestaat. De game spiked bij iedere expansion even en zakt dan weer langzaam weg. Ze verdienen er in ieder geval nog genoeg aan.

Wat betreft Hearthstone, dit spel wordt steeds duurder. Iemand die nu instapt moet echt behoorlijk wat cardpacks aanschaffen om competitief te zijn. Dus ook logisch dat dit minder wordt. Best jammer, je ziet dat Blizzard nu het product uit aan het melken is door 2 bundels te verkopen voor de nieuwe expansion die er volgende week aan komt. 80 en 50 euro kosten deze bundels. En dan heb je heel veel dubbele kaarten en mis je belangrijke legendary kaarten. Eigenlijk belachelijke bedragen voor wat pixels.

Het grote voordeel van Blizzard is dat er bij deze 2 games weinig concurrentie is. WoW is nog steeds de beste MMO. Hearthstone krijgt wel meer concurrentie. Verwacht dat Valve (Artifact) kan concurreren en Reynad met The Bazaar (2019) dit ook zal doen.

Je kan als gamer je tijd maar één keer besteden. En veel spelers doen Battle Royale games dus blijft er minder tijd over voor andere games (die niet kosteloos zijn).
Ik vind de kosten van WoW jammer. Met die nieuwe uitbreiding kriebelt het wel weer, maar naast de uitbreiding van 45 euro kan ik wéér 13 euro per maand gaan betalen om het te spelen. Als je een uitbreiding koopt had daar best een maand game tijd bij in mogen zitten.
Liever ¤13 betalen dan games spelen die vol zitten met hackers en cheaters.

Ik speel WoW al vanaf 2006 en ik geniet er nogsteeds van, speel het zelfs nog dagelijks.
Ach misschien ben ik eraan verslaaft. O-)
Haha, blizzard games zitten al jaren vol met botters/cheaters, bot zijn zo geavanceerd dat ze alles kunnen, raiden,dungeons, pvp alles....helaas..
Leuk dat je dat zeg maar er is op dit moment geen fatsoenlijke bot voor wow. Honorbuddy is door rechtzaken van Blizzard gestopt en er bestaat geen fatsoenlijk public alternatief.

Blizzard heeft bot gebruik echt héél erg terug gedrongen het afgelopen jaar.

[Reactie gewijzigd door Willemhubers op 4 augustus 2018 08:20]

Hence de afname is abonnementen en actieve "spelers" :)
Ik speel ook nog steeds met veel plezier WoW (sinds Vanilla). Periodes wat meer en periodes stop ik een tijd. Ik vind persoonlijk de maandelijkse kosten niet zo’n probleem. Ik koop verder ook weinig andere games, af en toe een spel voor de PS4 maar dan houdt het ook op. Ik heb veel mensen leren kennen via WoW waar ik ook nog steeds contact mee heb. Een aantal hiervan beschouw ik als erg goede vrienden en zijn zelfs op mijn bruiloft geweest.
Ach welnee, dit is allemaal PUBG en Fortnite en het gaat heus wel weer voorbij.
Het wordt hoog tijd voor een WOW 2 of een complete overhaul. Die vooral de gameplay makkelijker moet maken(minder hotkeys) en combat aantrekkelijker(dynamischer). En wellicht uitbrengen op de console. Dit zou echt een stap in de goede richting zijn.
Het probleem met hearthstone is: 30-card deck. Enorm groot aanbod aan kaarten. Gevolg is hele vaste decks, vaste patronen, terugkerende meta's die niet veel afwijken van voorgaande. Counterdecks die weinig verschillen.

De enige manier om straks de boel op te laten leven is dat vaste aantal te veranderen. Dan komt er weer ruimte voor hele vernieuwende strategieën.
Elke 10 jarige jongen zit al op Fortnite. Vroeger speelden ze Overwacht maar dat koste meer geld en was niet zo cross platform als Fortnite. Maakt niet uit waarop je speelt, PS4, XBox of PC, of zelfs ipad, je kunt bij elkaar in de Fortnite game komen en daar gaat het voor die jongens om. Ze kunnen nog praten met elkaar ook en dat vinden ze maar al te mooi.

Was twee weken geleden in de New York en vroeg een meisje van 11 of haar klasgenoten ook Fortnite spelen en ja hoor allemaal de hele dag.
PS4 en XBox multiplatform? Dat wil Sony niet hebben, die blokkeren dat.
PS4 en Xbox gaan niet samen want dat wil Sony niet maar mobile en Xbox en pc gaan samen en PS4 en mobile en pc gaan samen als ik het goed heb.
Misschien voor je iets roept toch een beetje onderzoek doen, ik speel zelf vaak genoeg met xbox liefhebbers fortnite.

https://www.polygon.com/2...ds-compatible-matchmaking

Klaarblijkelijk heb ik al iets te lang geen fortnite meer gespeeld -_- ik meende dat het nog mogelijk was.. kennelijk was dat dus destijds "tijdelijk".

[Reactie gewijzigd door Tweakez op 3 augustus 2018 13:59]

Vanaf een PS4? Want volgens het artikel wat je linkt is xBox one en PS4 niet compatible.
Vroeger speelde ze Overwatch? Dat spel is 2 jaar oud.

Kinderen van 10 zitten normaliter verder niet op WoW, dus dat heeft er niet zoveel mee te maken. Maar content die zich blijft herhalen, steeds meer casual, verouderde graphics en gewoon een sneeuwbal effect van vertrekkende spelers, zorgt voor een leegloop.
Mensen worden ouder ook. WoW komt uit 2004. En niet alleen dat, je moet ook nog maandelijks betalen wil je het kunnen spelen, buiten expanses kopen. Diegene die begonnen met WoW zijn nu al 14 jaar ouder he...als je toen 6 was, ben je nu 20. Nieuwe spelers zullen gewoonweg niet komen, omdat het inderdaad al 'oud' is (hoe goed de spel ook mag zijn). Nieuwe generatie wilt nieuwe dingen. WoW zal echter een niche markt blijven en zolang het winstgevend is, zal het blijven draaien.
Uiteraard is mijn mening niets in het totaal, maar ik merk in ieder geval bij Hearthstone dat de lol er wel af is nu. Ik heb dit spel vrijwel dagelijks gespeeld sinds het uitkwam, en ben een paar maanden geleden gestopt en heb het nooit meer opgestart sindsdien. Ik mis het totaal niet.

Ik speelde het als semi casual. Ik pruts wel wat decks maar speel het vooral voor de lol. Het is niet mijn doel om de uiterste prestatie er uit te persen. Voor deze groep, de casuals dus, is het spel niet meer te doen. Bij iedere expansion heeft binnen 2 dagen een of ander genie de ideale combo deck uitgevogeld, welke ieder ander kopieerd. Deze zwaar geoptimaliseerde decks verspreiden zich zelfs tot de laagste ranks waardoor je bij kaart 2 al kunt voorspellen wat voor deck de tegenstander heeft en het zo goed als zinloos is.

Tenzij je er in meegaat, en een extreem verdedigend deck opbouwd. Resultaat is dat iedereen dezelfde decks heeft en 90% van de kaarten ongebruikt is. Verder vond ik met name de iets lange durende potjes het leukst maar die zijn er niet meer bij. Ofwel ben je bij beurt 4-5-6 al verslagen door aggro, ofwel kom je bij 8-9-10 en zijn de kaarten zo krachtig dat ze met 1 kaart het hele spel beslissen.

Zie niets van dit alles als een serieuze klacht, want ik ben juist heel blij dat ik afgeknapt bent. Alsof je ineens verlost bent van een ernstige verslaving zonder een centje pijn.
Ik zou zeggen, probeer Magic the Gathering : Arena? Hearthstone is voor mij om exact dezelfde reden "meh" geworden. MtGA echter, niks dan lol.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 9 augustus 2018 17:37]

Ik denk dat games als WoW / Overwatch / StarCraft niet meer mainstream is.

Waar vroeger WoW echt populair was en mensen het ook wisten wat het was. Heb je dat niet meer zo.
Ik denk dat games als WoW / Overwatch / StarCraft niet meer mainstream is.
Ik denk dat je niet zo 'diep' hoeft na te denken, wat heeft Blizzard in 2018 uitgegeven? Niets! In 2017 een Starcraft remake. Interesse daalt dan natuurlijk wel met de tijd en daarmee de omzet... Natuurlijk krijgen Heroes of the Storm en Overwatch zo nu en dan een nieuwe hero en Haerthstone de reguliere card expansions...

Ik speelde, tot aan de extreem hete zomerdagen, dagelijks meerdere potjes HotS per dag.

Overwatch een hele tijd niet aangeraakt, maar nu dat Wreckingball (intelligente hamster in een robot bal) uit is ben ik toch weer geïnteresseerd, maar de 5 die daarvoor uit waren gegeven waren meer van Meh!(tm)... Ik vermoed dat veel spelers ook Fortnite zijn gaan proberen.

Haethstone, tja voor casuals is elke vier maanden een flinke nieuwe card expansion gewoon teveel. Als je er ¤400/jaar tegenaan gooit en elke dag een aantal potjes speelt kom je nog niet aan complete sets... Af en toe speel ik eens een paar potje, maar ik pak net zo makkelijk Star Realms of Ascension. Wat ook niet helpt is dat er best wel wat troll spelers zitten tussen de casual games die menig casual spelers natuurlijk spelen. Die heb je er natuurlijk ook bij bv. HotS tussen zitten, maar dat is 1 of 2 van de 10 totaal, niet de helft...

WoW... Tja, ik vermoed dat die aantallen niet groeien en tijdelijk even opbloeien na een nieuwe expansion, het is niet mijn ding, hoe graag ik het ook zou willen.

Diablo en SC2 hebben hun eigen fanatieke aanhang, maar beide hebben al enige tijd geen nieuwe content gehad en effe vlot een potje spelen zit er ook niet tussen. Verder denk ik dat Diablo een hoop competitie heeft van Path of Exile.

Dus als Blizzard met niets nieuw komt kan je niet verwachten dat de playerbase groeit en zeker niet de omzet. En een SC remake is nu niet bepaald een big moneymaker, daarentegen is het ook geen enorme kostenpost...
Ik denk dat je niet zo 'diep' hoeft na te denken, wat heeft Blizzard in 2018 uitgegeven? Niets! In 2017 een Starcraft remake. Interesse daalt dan natuurlijk wel met de tijd en daarmee de omzet... Natuurlijk krijgen Heroes of the Storm en Overwatch zo nu en dan een nieuwe hero en Haerthstone de reguliere card expansions....
Dit.. Gewoon zo ontzettend dit.

Activision heeft zn actieve gebruikers in stand kunnen houden.... Door 2 fkn grote games uit te brengen. No shit dat dit 'iets' uithaalt.

Blizzard heeft.... niet alleen weinig gedaan, maar op enige moment zelfs het nieuws niet meer gehaald. Wellicht wat berichten over toxic commune van Overwatch, maar dat daagt ook niet uit om het te gaan spelen. Tegelijkertijd gaat het overal over Fortnite. De industrie is echt 1 geworden van pak je momentum en geld.

Op enig moment verlies je traktie en Blizzard heeft gewoon een bepaalde filosofie met het maken van games. Helaas 1 die heel veel tijd in beslag neemt. Heel adaptief zijn ze daardoor niet.

Dus bij een Diablo 4 of volgende Warcraft game zullen ze wel de hele wereld weer op zn kop willen zetten.

En.... het is nou ook weer niet alsof Blizzard het ineens zorgwekkend slecht doet :P
Diablo en SC2 hebben hun eigen fanatieke aanhang, maar beide hebben al enige tijd geen nieuwe content gehad en effe vlot een potje spelen zit er ook niet tussen. Verder denk ik dat Diablo een hoop competitie heeft van Path of Exile.
SC2 krijgt met optionele aankopen regelmatig nieuwe content, maar dat krijg je niet mee als je het spel niet speelt en het is ook niet iets waar ze veel kabaal over maken. Vorige week is SC2 8 jaar oud geworden sinds de release van WoL. Een paar maanden geleden hebben ze de eerste twee koopbare premium maps te koop gezet (investering in de Arcade), koopbare cosmetica wordt de hele tijd uitgegeven, de hele eerste campaign is inmiddels gratis… Met volledig optionele micro-aankopen als zichzelf terugverdiende investering houd je een spel levend.

Een jaar geleden was maar liefst 85% van de online games in SC2 een Co-Op modus game, dus het mag geen wonder zijn dat daar elke x maanden een nieuwe hero en/of map voor wordt uitgebracht. En juist Co-Op maakt het voor veel spelers makkelijk om 'ff vlot een potje te spelen', daar ligt 'm de populariteit deels in. Ik denk dat het inmiddels inderdaad weer tijd is voor een expansion à la de Nova mission packs en ik zal nooit nee zeggen tegen StarCraft III, maar persoonlijk wacht ik eigenlijk meer op een Warcraft IV. De abonnementsgames heb ik overgeslagen, maar zowel SC1 als SC2 wordt nog steeds verfijnd en onderhouden (laatste patches: 17 juli).
Hoe zo zou WoW niet meer populair zijn? Het is nog steeds het meeste gespeelde MMO ter wereld, zelf na 14 jaar. Het hoogte punt is uiteraard al voorbij (niet gek met deze leeftijd), maar om het niet meer populair te noemen gaat weer wat te ver.

Binnen Starcraft 2 zijn er toch nog ongeveer 20k (meeting van Nov 2017) online matches die op een willekeurig moment van de dag gespeeld worden. Volgens rankedftw.com zijn dit:
- 1v1 (61%) matches
- 2v2 (19%) matches
- 3v3 (9%) matches
- 4v4 (8%) matches
- Archon mode (1%) matches.

Als je dit uitrekend kom je op:
13230 1v1 = 26460 spelers
3990 2v2 = 15960 spelers
1890 3v3 = 11340 spelers
1680 4v4 = 13440 spelers
210 Arch= 840 spelers

Dit zijn er in totaal dus zo'n 98k spelers, Co-op, single player en custom games niet meegeteld. Zou SC2 op Steam staan, zou SC2 het 4e meest gespeelde spel op steam zijn. Ondanks dat dit een berekening is van Nov 2017, ga ik ervan uit dat dit niet in een keer gekelderd is. Zeker niet nu dat SC2 ook nog eens F2P geworden is. Ik durf niet te zeggen of deze metingen genomen zijn net voor of net na het moment dat SC2 F2P ging.

edit: F2P aanpassing

[Reactie gewijzigd door Joever op 3 augustus 2018 12:19]

Binnen Starcraft 2 zijn er toch nog ongeveer 20k (meeting van Nov 2017) online matches die op een willekeurig moment van de dag gespeeld worden. Volgens rankedftw.com zijn dit:
Ik speel SC2 nog bijna dagelijks en er zijn op de meeste dagen max zo'n 9-10k matches en 12-16k spelers. In het weekend 13-15k met ~20k spelers.

SC2 geeft zodra je inlogt gewoon een melding met hoeveel spelers + matches online/bezig zijn. Waarom 3rd party meuk gebruiken.
Omdat niet iedereen het dagelijks speelt?
Ik gebruik geen 3rd party meuk voor de totaal aantal games. Dit aantal kwam ook uit de ingame melding. rankedftw.com is puur voor de verhouding in welke soort matches er gespeeld werden. Dit zie je ingame namelijk niet.

De 20k spelers die jij aangeeft zijn overigens niet representatief. Alleen de aantal matches ("games being played") zijn global, de spelers in de chatroom niet. Deze zijn per server.

Blijkbaar zijn de aantal matches dan inderdaad gedaald. De metingens van 20k zijn overigens op zaterdagen gemaakt. Verschil is dus ongeveer 5-7k matches. Dit zijn er best wel wat. Dat gezegd wordt het spel nog steeds veel gespeeld met ongeveer 65-75k spelers. Dat zou het spel nog steeds het 7e meest gespeelde spel op Steam maken. ;)

[Reactie gewijzigd door Joever op 3 augustus 2018 12:22]

Ook al zal wereldwijd(!) er 150/200k, SC2 spelers zijn, vind ik dat erg weinig of 10k matches of zelfs 20k. Ook wat @Joever aangeeft is dat zeer droevig aan cijfers. Ook samen deze merendeels Free2play is, en/of aan kunt haken met een vriend/vriendin/groep. Zelfs op Twitch is een daling erg drastisch te noemen bij een Tounament.
Starcraft 1 en 2 zijn vanuit een kwalitatief opzicht fenomenen in de industrie.
Wat dat betreft ben ik een mega gekleurde fanboy.

Maar.... Om eerlijk te zijn. Een game als SC moet het niet hebben de K's, maar echt wel de M's in termen van spelers.

En ik vrees dat deze game gewoon teveel verloren heeft aan de populariteit van MOBA's. League of Legends gaat niet over K's of enkele M's, maar tientallen miljoenen die de game spelen. En die gaat ook alweer even mee.

Verdienmodellen zijn ook wel iets veranderd. Een SC3 zal denk ik ook meer rondom een modern verdienmodel worden gebouwd, maar Blizzard kennende kan het nog jaren duren voor die game komt.
Blizzard maakt geen serieuze "cyberathlete" games meer, ze hebben dat pad al 10 jaar achter zich gelaten. Sinds je schattige pandabeertjes uit de bomen moest gaan redden is het over & done. Starcraft 3 hebben ze niet meer in zich - no way. Hooguit een soort phone-game waarbij je hydralisken van dezelfde kleurtjes moet matchen om gems te verdienen met na elk level een schatkistje en een ad. Ik heb er geen fiducie meer in lol.
Wat heb jij gerookt joh?
Pandabeertjes uit de bomen? Gaat dit over WoW of welk gedeelte in Diablo heb ik gemist? Ik weet vrij zeker dat ik dat niet heb gezien in ee SC matches.

Ik denk ook dat SC3 een kleine kans heeft om er te komen, maar niet door Blizzard. Vooral omdat de markt een dergelijke game schijnbaar niet aankan en liever een veel makkelijkere Moba speelt.

Maar waar jij het over hebt?!... Smartphones games en kleurtjes matchen? Misschien verwar je Blizzard met King of ben je door de hitte de weg kwijt.
Okee het waren 'bear cubs' en het gaat inderdaad over wow - om precies te zijn deze schrijnende onzin:
https://www.youtube.com/watch?v=l6qfmvvVA9E

Trend die ik signaleer is overigens makkelijk constateerbaar feit hoor: blizzard beweegt van hardcore nerdgames naar casual quickies. Ze zijn hard op weg om een beetje de Popcap Games van dit decennium te worden. Let maar op: over een paar jaar spelen we blizzard free games op de smartphone. Met schatkistjes en gems ja.
Trend die ik signaleer is overigens makkelijk constateerbaar feit hoor: blizzard beweegt van hardcore nerdgames naar casual quickies.
Maar dan moet jij mij toch even opnieuw uitleggen hoe feiten werken.
Want ik lees vooral een rits met stellingen, maar mis alle feitelijke onderbouwing....

Mij zul je niet horen zeggen dat Blizzard uber duper super alleen maar voor hardcore nerds is.
SC en SC2 op het hoogste niveau is wellicht voor halfgoden, maar in essentie heeft Blizzard altijd de insteek gehad heel toegankelijk te zijn. Hun games moesten niet alleen draaien op PC's van 1000 tot 3000+ draaien, maar juist op die van grote groep.

Dus ze zijn altijd achter de massa aangegaan.

Naar mijn idee ging dat bij Diablo 3 een beetje scheef en ten kosten van de game. Echter heeft D3 zich later weer erg goed hersteld (als ik op de kritieken afga). Van SC2 vond ik het verhaal ook rukker dan ruk, maar het is en blijft een multiplayer fenomeneen. WoW, Heartstone en Heroes kan ik moeilijk beoordelen.

Maar neem het recente Overwatch... Casual Quickies? Weet je dat zeker? Heb je het niveau van sommige mensen hierin gezien? Ja hoor, we zijn echt nog one step away van de smart phone versie......

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 6 augustus 2018 15:14]

niet iedereen is tegelijk online
Let wel dat StarCraft 2 op 14 November 2017 free to play ging.. Als de meting daarna is gedaan zal dat spelersaantal niet echt representatief zijn.
Precies in November weet ik niet. Inderdaad goed dat je het aangeeft. Reactie aangepast.

[Reactie gewijzigd door Joever op 3 augustus 2018 12:19]

Neem je in jouw cijfers mee dat een speler in meerdere matches op een dag kan deelnemen?
Ja. Het zijn de matches die op dat moment gespeeld worden, niet de matches die die dag al gespeeld zijn. De percentage zijn de gemiddelde van de soort matches
Als er ongeveer 20k (ondertussen wat minder) matches gespeeld worden op dat moment, en gemiddeld worden er zoveel % van match X speelt, krijg je een relatief accurate berekening.
Ik hoop dat dat nog een paar jaar zo blijft voor Starcraft2, of beter, want ik ben de laatste weken begonnen met de singleplayer van het spel. Ik had SC1 gespeeld dus ik weet wel aardig hoe het werkt maar ik ga nog behoorlijk veel moeten leren over hoe je efficiënt die interface gebruikt (shortcuts gebruiken om sneller te doen wat je wil doen) alvorens ik me ga wagen aan online-matches. Ik wil eerst de single-player campagnes afronden.
Het is nog steeds het meeste gespeelde MMO ter wereld
Genre is RIP.
ik heb wow al vanaf beta gespeeld tot +/- 3 jaar geleden, op het eind was het gewoon niet meer leuk voor een casual player die niet elke dag end game dungeons wilt doen. Geen rustig world pvp meer omdat je gedwongen wordt om arena's te doen voor gear. Als het ooit F2P wordt zo ik misschien weer gaan spelen en dan weer op mijn tempo.
Geen rustig world pvp meer omdat je gedwongen wordt om arena's te doen voor gear. Als het ooit F2P wordt zo ik misschien weer gaan spelen en dan weer op mijn tempo.
WorldPvP gaat waarschijnlijk weer op een goede manier terugkomen. het onderscheid tussen non-PvP en PvP servers verdwijnt namelijk. In de faction capitals kan je PvP op je character aan of uit zetten. Heb je 't aan, kan je gebruik maken van enkele pvp-talents in de open world en zie je ook enkel spelers die pvp aan hebben. En omgekeerd. In PvP wordt gear ook gescaled, zodat itemlevel veel minder van invloed is. Hopelijk biedt dat weer wat fun.
Alleen zal WoW nooit echt F2P worden. Hoewel: als je genoeg goud verdient, kan je dat in-game verkopen voor gametime en is 't alsnog F2P. ;)
Mee eens. Ook ik speelde va beta. Het lijkt er niet meer op. Zo makkelijk geworden. Elke idioot kan beste gear hebben of kopen als je maar in party speelt. Vroeger was de community belangrijk. Nu verplicht als je wilt spelen. Anders wordt je door npc's afgemaakt.
Ik hoopte op de komende uitbreiding terug te kunnen naar het verleden. Maar nu blijkt dat je ook daar weer eerst zeer intensief moet gamen.
Black dessert online is ook een mooie game en op dit moment speel ik liever Far Cry 5. Geen wow meer voor mij.
Misinformatie.
Zo makkelijk geworden.
Ja, want in de beta was het zo moeilijk? Je had twee-button spam classes en een dungeonboss in het huidige wow heeft meer mechanics dan een boss in vanilla. Het langer moeten inhakken op een monster vind ik persoonlijk niet moeilijker, eerder zinloze tijdroving. Aspect van moeilijkheidsgraad is verschoven naar endgame content, dat is een bewuste keuze geworden. Hierdoor voelt levelen 'trivial'. Dit is tevens een erg sterk punt van wow tegenover andere MMO's waar endgame content niet zo goed als WoW is. Hierin bereik je grotere hoogtes en voldoening.
Elke idioot kan beste gear hebben of kopen als je maar in party speelt.
Lijkt me logisch dat Blizzard teamwork met beste gear award zoals in mythic raids of hoge mythic+ dungeons. Je kan geen beste end gear kopen, dit moet je verdienen en is niet weggelegd voor iedereen.
Vroeger was de community belangrijk.
Nu vertolkt een guild een net zo belangrijke functie als een community. Persoonlijk vind ik rondzwerven en onbekende mensen aanspreken om mij op weg te helpen in een videospel iets archaïsch: Deze nieuwe generatie wow spelers hebben minder tijd omdat ze een gezin hebben en werken. Time is money friend, dus is het handig om content te hebben dat laagdrempelig is en toegankelijker.
Maar nu blijkt dat je ook daar weer eerst zeer intensief moet gamen.
Met de veranderingen hoeft dit niet meer. Mocht iemand het beste willen dan moet diegene meer tijd en inspanning investeren, dat lijkt mij logisch.

EDIT
Wat betreft aantallen in het spel WoW is het logisch om te denken dat er een actieve spelersafname is. De Legion expansion is zo goed als afgelopen en dan voelen mensen zich geroepen om een break te nemen. Over twee weken komt de nieuwe expansion uit en verwacht dat het aantal weer zal groeien.

[Reactie gewijzigd door Enigmus op 3 augustus 2018 14:43]

Want vroeger hadden mensen geen baan en gezin? Persoonlijk vind ik het in het normale leven ook leuker om mensen de weg te vragen dan op je telefoon op google maps te kijken. Iedereen tegenwoordig is bang geworden om anderen aan te spreken of denkt haast te hebben. Misschien moeten mensen ook weer eens snappen dat alles sneller niet per se beter is.
Ik zeg niet dat mensen vroeger geen baan hadden. Wat ik impliceer is dat in de vanilla-tijd het spel werd gespeeld door jongeren, dus het merendeel had waarschijnlijk geen gezin, meer tijd en meer geduld. De mindset was toen ook anders dan nu.

Mensen moeten vooral zelf weten wat ze willen doen en dus bepalen in hoeverre ze sociale interactie hebben met anderen. Dus ook jouw visie is niet perse beter, het past bij jou en dus hoeft niet iedereen jouw voorbeeld te volgen.

Het volgende hoeft niet perse te kloppen, maar ik denk dat het waar is: Klassieke wow was destijds een tijdsbesteding voor de mensen die sociaal inapt of social awkward waren, de zogenaamde nerds en geeks. Wow kon als uitlaat en platform dienen om deze mensen bijeen te brengen en zich niet meer zo socialle awkward te voelen. Tegenwoordig is het nerd- en geek zijn veel meer geaccepteerd en hebben deze mensen doorgaans veel eerder vrienden en een partner. Het investeren in virtuele vriendschappen en sociaal actief zijn in een game als wow schuift dan naar de achtergrond omdat ze dat deel in hun leven niet (meer) missen.
Want vroeger hadden mensen geen baan en gezin?
Inderdaad, nu hebben meer WoW-spelers een gezin dan vroeger. En dat is logisch, want de WoWspelers die sinds vanilla speelden zijn inmiddels flink wat ouder. En gemiddeld genomen betekent dat inderdaad dat die mensen inmiddels een gezin hebben.
:+ ben zelf nu 55 dus had al een gezin toen ik bezig was in Beta. Nu zijn mijn kids 23 en 25 en de oudste speelt WOW al jaren.
Ik vind de conclusie dat het vooral jongeren waren die speelden en dat die nu ouder zijn geworden en dus een grotere kans op gezin en baan een beetje te kort door de bocht. Tijdens Vanilla waren de meeste contacten die ik met andere had rond de 30 en mijn gevoel zegt ook dat rond die leeftijd wel eens de piek van aantal actieve spelers per leeftijdsgroep zou kunnen zitten. Toen WoW gereleased werd moet je niet vergeten dat nog lang niet overal een computer in huis was of een computer die WoW kan draaien of er was geen internet in huis. Juist de groep van rond de 30 met een baan en geen kinderen konden deze nieuwe "gadget" makkelijker aanschaffen. Ook is het juist die groep die opgroeide met het onstaan van spelcomputers en dus virtueel spelletjes spelen. Als tiener was de game daarnaast ook niet bepaald goedkoop. Met een loon van rond de 2 euro op je 16de moest je toch weer 5 uurtjes werken om een subscriptie te betalen, laat staan hoe kinderen zonder bijbaantje het moet bekostigen. Daarnaast denk ik dat er ook veel kinderen af zijn gehaakt door de moeilijkheid van het spel bij begin. Het was bij vlagen toch niet echt makkelijk als kind om een game in vreemde taal waar lezen wel degelijk nodig is, er waren nog weinig vergelijkbare games en er was maar beperkte informatie op internet (thottbott etc).

De groep van rond de 30 die is blijven spelen zal waarschijnlijk nog steeds een baan hebben en mogelijk zijn daar kinderen bij gekomen en dus minder tijd om te spelen.
Voor de jongeren echter is de game relatief goedkoper geworden (prijs voor subscriptie is eerder omlaag gegaan dan omhoog terwijl de lonen stijgen) en je kan nu gold gebruiken om gametijd te kopen. Er zijn optie gekomen om geld te verdienen met streamen van gamen. Steeds meer kinderen met een eigen computer. WoW heeft meerdere taalfuncties gekregen en huidige kinderen komen sowieso al vaker in contact met Engels. Enige wat jonge mensen misschien afschrikt is dat de game al wat ouder is.

Al met al zou me zelfs niet verbazen als de gemiddelde leeftijd van de groep ongeveer gelijk is gebleven en de mediaan misschien wel iets naar beneden.

Om terug te komen op mijn visie met sociale interactie. Mensen zijn gewoon gefucked door alle beschikbare statistieken van hun gamen waardoor ze alleen maar efficiënter willen gamen ipv te onthouden waarom ze überhaupt begonnen aan gamen. Dat zal voor +90% toch gewoon plezier zijn geweest en niet om de beste te worden. Naar mijn menig wordt hierdoor het sociale component van een game toch steeds minder gebruikt. Andere bijdrage is natuurlijk alle beschikbare informatie op het internet. Waarom vragen als het gegoogled kan worden? Ik denk alleen dat veel mensen daardoor mooie kansen tot nieuwe contact aan zich voorbij laten gaan, wat naar mijn mening best zonde kan zijn.

PS: Ben ook vaak, net als Optik aangeeft, combinatie ouders met kinderen tegengekomen. Dan speel je misschien wel meer omdat je kinderen hebt ;) :P
Ik zelf speel al tijdje op Kronos3, zo'n imitatie server zeg maar, lekker vanilla, lekker relax.
Ik speel al zo'n 5 jaar niet meer, dus misschien is het anders tegenwoordig, maar bij mij betekent "world pvp" voornamelijk overgeared pvp'ers die even wat low geared casuals in elkaar willen trappen terwijl ze met quests of andere pve bezig zijn. Niet alsof er een uitdaging aan zat ofzo. Retards die zo nodig "world pvp" wilden doen en het niets interesseerden wat die andere spelers daar van vonden waren voor mij in ieder geval een grote ergernis, dus ik ben blij dat jij gestopt ben :+

Maar grievers waren niet de reden dat ik gestopt ben. Ik vind het leuk om achievements te halen en vond het gewoon voornamelijk een onbegonnen bezigheid geworden. Iedere expansion kwamen er zo veel bij dat je nog niet klaar was wanneer de nieuwe expansion al uit kwam. En dan kwam er weer een nieuwe categorie bij waar je niet in geïnteresseerd was en moest je perse die nieuwe gimmicks ook gaan spelen. Of een hele sloot aan raid achievements die je toch nooit ging halen tenzij je in een topguild zat, maar daar kwam je niet in als achievement whore, want daarvoor moest je de hele dag gear grinden om bij te blijven, en daar heb je geen tijd voor met al die achievements die nog gehaald moesten worden. ;)

Maar als ik terug denk vond ik een van de leukste dingen in WoW nog het verkennen van nieuwe werelden als er weer een nieuwe expansion uit was. Vooral toen de flying mounts geintroduceerd werden, dan kon je helemaal in iedere uithoek komen. En daar heb ik WoW niet voor nodig. Genoeg mooie open world games tegenwoordig om me mee te vermaken die geen ¤10 per maand kosten. Dus de kans dat ik ooit terug kom lijkt me niet heel groot.
mijn world pvp was defence van XR maar ja ik maakt nooit kans tegen vol pvp geared mensen. Terug in de day met ranks enzo was het best gelijk en toen ging Blizz in de dedicated PVP Arena's richting en alle PVP'ers klaagde toen PVE gear even goed was tegen PVP'ers en dus kwam de PVE gear nerfs. Nu wacht ik op The Division 2, liever coop voor mij.
Overwatch zeker wel, maar Fortnite heeft ook een heleboel spelers weggekaapt denk ik.
Dit dus. Ik denk dat veel spelers overgestapt zijn op Fortnite. Het is gratis, dus de overstap is eenvoudig. Als Fortnite bevalt zie je de mensen niet snel terug in Overwatch.
WoW heeft toch altijd een dip in het kwartaal voor de release van een nieuwe expansion dacht ik. Uit ervaring heb ik altijd gemerkt dat mensen dan nog even een break nemen voordat ze de noodzaak weer voelen om 24/7 te gamen in WoW.
Tijd om de maandelijkse kost van WOW af te schaffen...
Waarom, als speler zie ik daar weinig heil in, ik betwijfel dat je daar veel leuke spelers mee (terug) krijgt.

Als je wil kan je trouwens al spelen door enkel via ingame gold te betalen. Dat lijkt mij voldoende.
Waarom zou een bedrijf de inkomsten van zijn grootste cashcow in een keer gaan halveren. Er is geen enkele indicatie dat WoW dan ineens meer spelers zou aantrekken. WoW is momenteel nog steeds de meeste gespeelde MMO.

En ook al zou het gewenste resultaat behaald worden. Om de inkomsten op gelijk niveau te houden, zou Blizzard zodoende 2x zoveel mensen moeten aantrekken. Als Blizzard nu ¤10,- zou verdienen op iemand, zouden ze dan 2 abonnees nodig hebben om hetzelfde geld weer te krijgen. Zou de playerbase verdubbelen, zouden ze dus ook veel meer servers nodig hebben en de bijkomende overhead kosten (stroomverbruik, systeembeheerders, GMs, administratie etc). Aangezien het spel an sich nu in de abo-kosten zitten, krijgen ze van losse verkoop alleen nog maar extra inkomsten van de verkoop van de laatste expansion BfA. Dit is dus ook geen "vetpot" meer.

Kortom, slecht idee.
Halveren zou een betere optie zijn. Dan voorkom je hackers/cheaters/farmers enigszins, omdat het toch een maandelijks bedrag kost.

Maak je het volledig gratis, dan krijg je een groep die wel gaat cheaten/hacken/farmen en het spelplezier van een ander bederft. Want als het gratis is maak je zo een nieuw account aan, want het is toch gratis.
Je kunt het al gratis spelen. Ik heb een paar guildies die strict van hun eigen goud spelen. Goud wat ze verdienen op hun werk op het toilet met de app.
dus niet gratis, maar je moet farmen voor het leven.
de gold missies zijn al twee weken geleden uit de game gehaald ;)
Vandaar ook in mijn andere post (verleden tijd; Umbrah in 'nieuws: Blizzard heeft beduidend minder maandelijks actieve spelers') het woord "kon" -- nu alleen maar snel leggo's krijgen als je ze niet al allemaal had! BFA heeft echter hetzelfde systeem weer; hoewel naast gold de mission tables nóg minder uitmaken. Ik vind het wel een fijn systeem. Kan ik nog wat nuttigs doen in dat kamertje ;)
Met 5 level 110's met maxed followers haalde je toch zeker wel de 350k-400k.
Nu de Prepatch er is zijn de goud missies verdwenen helaas.
Token prijs is al een week rond de 300k ;) -> https://wowtoken.info/

De Gold missies waren er ook niet iedere dag, soms geen en dan weer 3 per dag.
Verder is het niet zo eenvoudig om aan de order resources te komen als jij doet voorkomen.
Blood of Sargaras is een zeldzame drop dus je moest de wereld in om eraan te komen.
Als je het combineerde met World Quests/Emissary Chest Quests dan kreeg je inderdaad wel voldoende Order Resources/ Bloods binnen om de Gold maschine in je Order Halls draaiende te houden.
Blijf me erover verbazen hoelang World of Warcraft gespeeld wordt. Heb het in het verleden op hoog niveau gespeeld (vanaf vanilla tot level 80 uitbreiding). Maar het neemt zoveel tijd in beslag dat je erop een gegeven moment wel klaar mee bent. Weet wel dat het voor vele een grote aanslag op hun sociale leven of zelfs school of werk heeft gehad.
Het spel is een heel stuk toegankelijker geworden, ook zaken als raiden. Je kunt tegenwoordig met relatief weinig tijd toch redelijk meedoen, omdat veel van de grinds en artificiele barrieres zijn verwijderd. De meeste raid guilds doen tegenwoordig nog maar 2 of 3 raids per week, waar dat in de beginjaren eerder 4-5 per week was.

De guilds die echt aan de top meedoen en strijden om nieuwe raids als eerste te voltooien, die verwachten nog wel heel veel inzet en tijd van hun leden, maar dat is een vrij kleine groep. En zelfs die doen het vooral in korte periodes van hyperactiviteit: Na de release van een nieuwe raid is het eventjes keihard aanpakken, maar nadat de boel verslagen is, gaat men snel over op een veel rustiger schema.
Het lijkt wel werk op die manier.
Je kunt tegenwoordig met relatief weinig tijd toch redelijk meedoen, omdat veel van de grinds en artificiele barrieres zijn verwijderd.
Lol, goeie grap! Je kunt tegenwoordig met weinig tijd juist niet meekomen. Voorheen kon je nog wegkomen met enkel raiden (plus iedere 6 maanden met een nieuwe raid idd ietsje meer spelen), nu moet je ook AP verzamelen. En legendaries verzamelen. En M+ dungeons. Er zijn juist veel meer grinds in Legion. Zelfs in non-top guilds zorgt dit voor interne competitie. En zul je dus wanneer je weinig tijd besteed aan het spel op 't bankje zitten. Ondertussen lacht Blizzard zich rot dat het ze weer is gelukt om met weinig content mensen iedere maand 13 EUR laten betalen plus de kosten v/d expac.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 3 augustus 2018 23:53]

Dat is echter alleen van toepassing op de top guilds, als je in een world top 20 guiild wil spelen zal je inderdaad AP hebben moeten farmen, legendaries moeten verzamelen.

Voor de spelers die niet in guilds zitten die aan de world first race mee doen is dat echter allemaal nooit nodig geweest. AP farmen heeft eigenlijk nooit echt zin gehad, als je boven de curve uit kwam was het eigenlijk vrijwel een nutteloze tijds investering. M+ Dungeons kon je in principe aan 1 per week genoeg hebben (als je direct een +10 of +15 deed) Legendaries komen vanzelf, ben zeker geen hardcore player meer en alle legendaries voor mijn main verzamelen was nu niet echt lastig. Zo grindy was legion niet in dat aspect, er zaten verder zeker wel grinds in maar die waren allemaal optioneel.

Weinig content zou ik ook niet willen zeggen, voor mijn gevoel had Legion de meeste content sinds tijden, misschien zelfs wel van alle expansions al zal dat denk ik lastig te bepalen zijn.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 4 augustus 2018 09:44]

In iedere guild is een zekere competitie. Ook in een guild die #200 of #300 in de wereld is, of een guild waar je gewoon relatief goede spelers zitten. En heel veel guilds zeggen wel hoe vaak ze raiden, maar niet hoeveel ze M+ doen of legs/AP farmen. Daardoor weet je niet meer waar je aan toe bent.

Er is veel content voor een MMO, maar het is steeds hetzelfde. Je zal meer moeten spelen, en je bent meer tijd kwijt met de content.
ben zeker geen hardcore player meer en alle legendaries voor mijn main verzamelen was nu niet echt lastig.
Aan het einde kreeg je ze nog net niet gedoneerd. Maar in het begin ging dat wel anders. Het is langzaam verbetert (of nerfed).

WoW spelers hebben 1 ding gemeen: ze zijn niet realistisch over hoeveel tijd ze kwijt zijn aan dat spel. Op zich is het een aardig spel, maar het is een feelgood spel waar mensen het gevoel krijgen dat ze heel goed zijn terwijl ze dat niet zijn; hun character wordt vooral sterker.
Ik praat dan ook niet over het einde, ik denk dat ik alle legendaries al +- een jaar heb. 5 weken na launch had ik er al 3, daarna ging het inderdaad wat langzamer maar vanaf Nighthold kreeg ik er iets van 1 per 1,5 week. Sinds je ze kan kopen is het inderdaad niet leuk meer hoe snel je ze krijgt.
5 weken na launch had je er al 3? Ik speelde de eerste maand zo'n beetje 24/7, op 1 character. Ik deed alles (daarna speelde ik een stuk minder maar nog steeds voor een niet-speler "veel"). En ik had mijn eerste legendary pas na 2 maanden. Als jij na Nighthold iedere 1,5 week een legendary kreeg op je character, dan speelde je behoorlijk veel.

Vergeet ook niet dat een niet-speler er een heel andere kijk op heeft dan een speler. Als ik 6 uur in de week raid in een guild dan is dat casual. Maar als ik 6 uur per week Netflix, of boeken lees, dan is dat veel. Je hebt het zelf ook niet eens altijd in de gaten. Het kost ook vrijwel niets meer om veel te spelen (hardware slijt, electriciteit, that's it) terwijl je wel zonder meer moeite beter bent.

Zie bijvoorbeeld ook dit recente artikel What Men and Women Consider Hardcore Gaming Are Not The Same
Ik had de mazzel te maken te hebben met de legendary drop bug, basicly als je de mazzel had week 1 een legendary te looten was je er vrijwel zeker van week 2-3 en 4-5 er ook een te looten. Dus ja, ik had al 3 legendaries toen de meesten in de guild er 0 hadden (en sommigen 1), zonder de bug had ik er 1 gehad uiteraard.

Veel spelen is ook relatief denk ik inderdaad, wat ik deed rond Nighthold was raiden (3x 2,5 uur per week), de dagelijkse emmisary en een maar M+ dungeons per week als vaste zaken en daarnaast wat leuk was en ik er tijd voor had.
Als je binnen een week een legendary had, dan had je al enorm veel mazzel. Die bug heeft als een spook nog effect gehad in de halve uitbreiding (meer of minder naar gelang hoeveel je grind). Als je in totaal 10 legendaries voor je spec hebt, dan is 10% of 20% meer kans op je BiS legendary een grote plus. Vooral in het begin was dat voor sommige specs een gigantisch verschil.

Wij deden 6 uur p/week raiden. Maar dat zegt dus niets. Als iedereen ongeveer dezelfde AL heeft dan is dat iig geen factor. Zo niet, en iemand loopt bijv 10 AL achter, dan heeft dat invloed op performance en zelfs stamina. Waarom zou je diegene dan niet benchen? Neem bijv 7,5 uur p/week. Dat is al meer dan 1 uur p/dag gemiddeld, en dan hebben we het nog niet over de dagelijkse emisary quest, de PvP quest, de weekly, en de M+. Dat is veel hoor voor een hobby. 3x naar de sportschool in de week is maar 5 uur. 2x voetbal in de week idem. En de meeste raiding guilds raiden toch al gauw richting de 12 uur p/week.
Het valt me mee dat ze nog zoveel actieve spelers hebben. Wat hebben ze het laatste half jaar tot een jaar voor spellen uitgebracht? De wereld gaat ook verder. Hardcore fans van games blijven ook niet eeuwig hangen in eenzelfde spel.
Overwatch en Hearthstone? Hier komen nog steeds regelmatig updates voor, soms in combinatie met nieuwe content. Geen idee of World of Warcraft nog steeds zo actief is als voorheen.
Beide al heel wat ouder dan 6 tot 12 maanden. Niet dat ze per se elk halfjaar een nieuwe game moeten uitbrengen maar het is niet heel verbazend dat het spelersaantal na een tijdje wat terug gaat lopen.
Geen idee of World of Warcraft nog steeds zo actief is als voorheen.
WoW zit in de eindfase van de huidige expansion (de volgende komt in <2 weken uit), dan is het altijd een heel stuk rustiger.

Maar ik vermoed dat de daling vooral bij Overwatch en Hearthstone vandaan komt, want dat zijn tegenwoordig de Blizzard games met de meeste spelers .
en zeker bij overwatch denk ik dat een hoop spelers zijn weggekaapt door fortnite/PUBG.

inb4 overwatch battle royal mode
Je zit nu volop in de prepatch. Bijna alle oude spelers zijn of komen terug. Waar ons guild na verloop van tijd niet verder kwam in mythic omdat je niet meer aan 20 spelers kwam zitten we nu alweer met 30+ mensen die gesigned hebben om met de raids mee te gaan straks.

Apex @ Terenas / Emerald Dream
Wat hebben ze het laatste half jaar tot een jaar voor spellen uitgebracht?
Als er elk jaar een nieuwe game wordt uitgebracht klagen we dat het teveel wordt uitgemolken..
Wordt dat niet gedaan dan klagen we ook. :D
Hij klaagt niet.. zijn commentaar is nav van de hoeveelheid actieve spelers..
14 de komt nieuwe expansion voor WoW uit zal er wel weer een spike zijn
voor een half jaar misschien en dan zullen mensen weer zien dat het nog steeds "same 'ol wow" zal zijn, sterker nog met de huidige veranderingen aan het systeem en de speelstijl zal het nog meer mensen van zich af duwen
Ik verwacht dat eigenlijk niet, het is uiteraard wel "same 'ol WoW" maar daarom spelen veel mensen denk ik ook. In ieder geval het gros van de mensen met wie ik (soms al 14 jaar) speel wel. Ik denk juist dat als je zaken radicaal zou gaan veranderen je veel veteranen kwijt zal raken. BFA lijkt wat dat betreft voor zover ik nu gezien ook redelijk door te borduren op Legion qua game systemen. Mythic+, Worldquests e.d. hebben de game in Legion toch een opfris beurt gegeven zonder de basis al te veel te veranderen. De speelstijl lijkt ook eigenlijk totaal niet te veranderen tussen Legion en BFA. Het enige dat ik in BFA een beetje mis is een grote feature (zoals artifacts in Legion) dit zullen vast de Allied Races zijn, echter heb ik daar niet heel veel mee, even een character levelen en "done".

[Reactie gewijzigd door Dennism op 3 augustus 2018 11:17]

Er is een "nieuwe" feature vergelijkbaar met de artifacts : The Heart of Azeroth. Een item waar ook een hoop tijd in gaat zitten, en wat traits op andere (speciale: azerite) armor kan unlocken.

http://www.wowhead.com/heart-of-azeroth-azerite-traits-guide
Maar dat is niet echt een nieuwe feature imho, het is meer een iets uitgebreide Netherlight crucible met een systeem dat op Artifact power lijkt :P
Deels, in de zin van de traits die je kan unlocken.

Anderszijds gaat het verzamelen van de Azerite wel weer een timesink worden.
Wat dan wel weer n voordeel is, is dat je Azerite automatisch wordt toegevoegd ( ipv handmatig klikken)
Ik heb WoW tussen the beta in 2004 en 2012 full-time gespeeld. Daarna heb ik voornamelijk steeds 6 maanden rond de expansies gespeeld om het verhaal en de nieuwe features. Ik zal deze expansie echter niet terugkeren. Het feit dat de Alliance en de Horde nog meer gescheiden gaan worden en de extra nieuwe races naar verluid achter reputation grinds uit Legion(!!) verstopt zitten, heeft er bij mij allang gezorgd dat ik er niet eens meer aan wil beginnen. Daarnaast voelt de WoW gameplay redelijk verouderd als je kijkt naar de action-based combat uit de meer recente MMO's. Misschien als Classic een beetje oké uitpakt....
ik heb hetzelfde, maar met legion hebben ze er denk ik wel goed aan gedaan het verhaal mondjesmaat uit te brengen. Veel 'kleinere' updates in plaats van de hele bak in een keer uitbrengen houd het spel langer interessant.
Ben ik toch niet helemaal met je eens :P

Horde en Alliance worden niet echt gescheiden, het conflict wordt juist opgelaaid. Wel is het zo dat je leveled op je "eigen"continent, maar end game activiteiten zijn juist op beide continenten zodat je elkaar weer tegenkomt.

Nieuwe races achter rep grinds ben ik het ook niet mee eens, de legion races zijn inderdaad gekoppeld aan exalted reputations, maar dit is verre van een grind. Dit zijn reps die zich tijdens het spelen van Legion vanzelf gevuld hebben. Heb je Legion niet gespeeld dan zal je die content moeten spelen, maar een grind nee, verre van als je het vergelijkt met vroegere grinds als Argent Dawn exalted in Vanilla, of the Timbermaw furbolgs :P
Juist de redenatie: "als je Legion hebt gespeeld is het niet erg" is precies waarom ik er niet meer aan begin. Ik heb Legion gespeeld tot zover ik het leuk vond. Nu moet ik zeker om nieuwe content te ervaren oude content verder spelen dan dat het mij interesseerde. Sorry, maar daar haak ik dus af.

Edit: PvP naar de end game verplaatsen vind ik ook geen goeie verandering overigens. Dat het optioneel is, wel, maar als je met een twink wat onrust wil lopen stoken voor de lol, moet toch kunnen?
Ik denk dat het belangrijkste wat er sinds de Vanilla dagen is kwijtgeraakt is dat de speler mocht kiezen welk stuk van de wereld en verhaal leuk was in het spel. Steeds meer en meer hebben we gezien dat iedereen wordt geforceerd om DE ervaring te beleven die de devs willen dat je hebt. Door phasing en allerlei (quest) gating en voorgebakken 1 dimensionale keuzes (talent trees anyone?), wordt alle creativiteit van het spel spelen zoals JIJ dat wil uit het spel gehaald.

[Reactie gewijzigd door Lord Thunder op 3 augustus 2018 15:31]

Tja, het zijn races die uitgebracht zijn tijdens Legion (High mountain tauren Night borne, void elves en lightforged draenei), voor die races vind ik het dan ook niet vreemd dat je ze vrij kan spelen in Legion content, het zijn immers races uit legion. De races die straks in BFA erbij komen zijn uiteraard gelinked aan BFA content, wat ook logisch is. Om de nieuwe content van BFA te ervaren hoef je dus niet "terug om oude content te spelen", wil je content vrijgegeven tijdens legion spelen, dan zal dat logischerwijs wel moeten.

Qua PVP: Wat jij wil kan ook gewoon, voor zover ik weet houd niemand je tegen om als lvl 110 op launch dag naar het horde continent te gaan om daar levelende horde spelers te gaan ganken (of omgekeerd als je juist horde speelt), sterker nog, ik verwacht dat spelers hier zelfs wel speciale groepen of zelfs raids voor gaan opzetten. PVP is helemaal niet verplaats naar endgame, wat nu wel zo is, is dat waar horde en alliance normaliter eerder eigenlijk dezelfde overkoepelende story line speelden, speel je nu eigenlijk ieder zijn eigen storyline (als je beide factions speelt, dus 2 stories voor de prijs van 1, waar je in eerdere expansions eigenlijk meerdere malen dezelfde zones moest doen voor beide factions en als je tussendoor wil pvpen kan dat prima.

qua speler keuze gaat het de laatste tijd juist weer meer naar vanilla toe, waar je in TBC, Wrath, Cata, MoP en WoD eigenlijk op een "achtbaan" van zone naar zone ging heb je nu weer keuze in welke zone je wil levelen, welke zones je niet wil doen en dergelijke.

Talent trees zou ik eigenlijk helemaal niet als argument nemen, ja je hebt nu minder talents, echter ik respec veel en veel vaker dan in Vanilla, waar je eigenlijk per class 1, soms 2 cookie cutter specs en soms nog een support spec had en vrijwel nooit respecte (behalve als je wisselde tussen de PVE en PVP cookie cutter spec).

Ik respec nu meerdere malen per raid, ik respec voor outdoor content, voor dungeon content, voor PVP content en vaak zijn er ook nog eens meerdere keuzes op een talent row viable zodat ik ook nog eens keuze heb en kan kiezen wat ik zelf het fijnst vind spelen.
De huidige incarnatie van WoW is nog steeds een achtbaan. Dat je de volgorde van de segmenten mag bepalen maakt het niet echt geweldig: Je wordt 'voor de end-game' en nu dus ook BfA content, geacht de hele achtbaan te rijden. Je kan niet echt cherry-picken wat je leuk vindt en je kan niet zeggen 'screw het verhaal' en old-school gewoon kan levellen alsof je in een zandbak zit (wat in Vanilla dus wel gewoon kon)

Dat je meerdere malen per raid moet respeccen geeft al aan dat het spel stuk is. Min-Maxen is wat mij betreft niet de manier om een RPG te moeten spelen. Je moet gewoon het een leuke tijd kunnen hebben ook met een brakke build die hoort bij je karakter.
...
Dat je meerdere malen per raid moet respeccen geeft al aan dat het spel stuk is. Min-Maxen is wat mij betreft niet de manier om een RPG te moeten spelen. Je moet gewoon het een leuke tijd kunnen hebben ook met een brakke build die hoort bij je karakter.
Ben het eens met je dat het n verplicht rondje is, maar mbt het kiezen van talent hebben ze imo juist wel n goede optie gekozen en is het spel zeker niet stuk. Het biedt de vrijheid om te spelen op n bepaalde manier. Easy, dan neem je veel passieve Talents. Je kan min-Maxen of gewoon pakken wat je leuk of nuttig vindt.
Toch zijn er best wel wat features toegevoegd in BfA hoor. De grootste selling points zijn in deze expansion de WarFronts (Warcraft 3 in WoW spelen), Warmode (geen PvP/E servers meer, maar iedereen kan het aan en uitzetten), Allied Races (wellicht niet echt een feature, maar hier wordt al jaren om gevraagd), Hearth of Azeroth (Artifact, maar dan anders) en Island Expeditions (scenarios met verbeterde AI). Kortom toch best wel wat. Dingen die werkte, zoals M+ en WQ, zijn er uiteraard ingebleven.

Ik weet niet precies wat je met "de speelstijl" bedoeld, maar meerdere speccs hebben een complete overhaul gehad waardoor ze een stuk prettiger spelen en dan nog de veranderingen m.b.t. de Global CoolDown.
Warfronts en island expeditions inderdaad. die was ik even vergeten.

Warmode vind ik nu niet echt een feature, dat is gewoon het samenvoegen van PVE / PVP tot een toggle en de oude honor talents. Ook vind ik er nog teveel kinderziekten in zitten. Iedere keer dat je een groep ergens voor joinen in de wereld (denk aan een WQ, Worldboss, Fisherfriend rep farming of wat dan ook moet je maar hopen dat je in de juiste modus zit. Toen ik warmode aan had staan was dit steeds niet het geval, daar ik geen zin heb iedere keer naar stormwind te moeten gaan heb ik warmode helaas maar weer uitgezet. Het idee is leuk, de uitvoering rammelt nog.

Hearth of Azeroth vind ik ook niet echt een feature, het is voornamelijk wat ik op beta ervan gezien een afgeslankt artifact dat 3 gear pieces wat netherlight crucible achtige perks geefts en ook toevallig AP nodig heeft om beter te worden.

Qua speelstijl bedoel ik de speelstijl, ik zie in ieder geval op al mijn characters vrij weinig verschil, tuurlijk je mist vaak de artifact skills en soms komt er wat nieuws bij maar dat is het ook wel. Echt baanbrekende veranderingen in speelstijl ben ik nog niet tegengekomen.
M.b.t. de feature is uiteraard maar hoe je er tegen aankijkt. De ene vind dit leuk, de andere dat.

Qua speelstijl denk ik dat het een beetje ligt aan de class en specc. Zelf ben ik een demo specc warlock en mijn speelstijl is toch heel anders geworden (in de positieve zin).
Ik heb nooit van van Demo gehouden, de pet speelstijl vond ik altijd leuker op mijn alt BM hunter, maar de nieuwe variant moet ik nog proberen, ik main lock sinds vanilla maar demo heb ik echt amper gespeeld in die 14 jaar. Affli en Destro vond ik bijvoorbeeld niet heel erg veranderd.
Misschien komt Blizzard dan op het idee om toch maar Warcraft 4 uit te brengen, mét goed verhaal en gameplay en bijbehorende gratis DLC's. Dan komen de gamers wel weer terug.
Dat zie ik niet snel gebeuren, want om Warcraft 4 uit te brengen *en* WoW lore canon te houden is aardig lastig. Ze zouden misschien een prequel kunnen maken, maar een echte sequel zie ik niet snel gebeuren.
Niet te vergeten dat ze dan gaan concurreren met hun eigen franchise binnen dit genre. Starcraft 2 wordt nog volop gespeeld dus een nieuwe RTS zit er voorlopig nog niet in denk ik.

Al hoop ik wel dat er ooit weer een WC4 komt.
leefde W3 en SC1 niet ook naast elkaar ?
en ik vraag me af of je echt concurreert, je hebt hetzelfde spel met een andere skin. Veel van de assets kun je overnemen uit heros of the storm, het enige dat echt nog moeite gaat kosten is lore, en we weten allemaal dat bliz daar graag veel aandacht aan besteed
Ja en nee. Brood Wars is van eind 1998. Vanilla Warcraft 3 was van 2002. Dus ja er zal zeker nog wat Starcraft gespeeld worden maar er zitten wel wat jaartjes tussen. Uiteraard is Starcraft 2 ondertussen ook al een paar jaartjes oud, maar de markt is ondertussen veranderd. Waar in anno ~2000 RTS nog heel erg hot waren, is RTS nu meer een niche genre geworden. Toen konden meerdere RTSen nog makkelijk naast elkaar leven. Nu dat er veel minder RTS spelers zijn (en SC2 nog volop gespeeld wordt) denk ik niet dat het slim is om een nieuwe RTS op de markt te brengen. Vanwege het feit dat RTS min of meer een niche markt is geworden, ben ik bang dat er nooit een WC4 gaat komen. De warcraft franchise is nu immers een MMO en hun Starcraft franchise is nu de RTS tak. Wellicht dat ze eerder een SC3 uitbrengen dan een WC4.

Tijd zal het leren.
Ah oke, ik dacht dat Warcraft 3 ouder was.
Een Warcraft 3 remaster met de engine van SC en de assets van HoTS zou ik ook verwelkomen tbs.
"met de huidige veranderingen aan het systeem en de speelstijl zal het nog meer mensen van zich af duwen "

welke verandering doel je op?
Voorspellen dat het aantal leden na een half jaar teruglopen is niet heel moeilijk, dit is al sinds Cataclysm zo.
Zou je "same 'ol wow" kunnen toelichten? Iedere expansie worden er nieuwe features toegevoegd, oude verbeterd of niet werkende features verwijderd (al maken ze niet altijd de juiste keuzes). Het WoW van nu lijkt niets meer op het WoW van 10 jaar terug. Dit zou hetzelfde zijn als Call of Duty WW2 (2017) vergelijken met Call of Duty 1(2003). "Same 'ol shooter". En toch blijft de franchise verkopen, net zoals WoW nog steeds het meest gespeelde MMO is.

Verder is de terugloop deels te verklaren met WoW. De nieuw expansion komt eraan. Mensen hebben alles in de huidige expansion ondertussen wel gedaan. Ze gaan op een pre-expansion break, spelen wat andere spellen en komen de 14e augustus weer terug.

Welke huidige veranderingen aan het systeem en speelstijl bedoel je eigenlijk? Dit is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoeld en waarom dit impact zou hebben op het spelers aantal.
Van de 18 raiders in mijn guild zijn er het afgelopen kwartaal zeker 8 niet online geweest, die hebben pauze tot de 14e ingelast.

Van de niet raiders is meer dan de hlft al langer niet meer online. Deze spelen iedere expansion tot de laatste patch en als ze alles wat ze willen uit LFR hebben zie je ze niet meer tot de volgende expansion, gaat al jaren zo.

De server is ook al een paar maanden zeer rustig, zou me niet verbasen als er zeker 1/3 minder spelers online is op ieder gegeven moment.
Inderdaad. Zo gaat het bij ons in de gilde ook. Mensen worden de laatste 2-6 maanden content moe en lassen een pauze in. Actieve spelers kelderen enorm. Komt de nieuwe expansion, gaan het gebruikers aantal weer sky high. Na een half jaar is het nieuwe eraf en stopt er weer een groep (die waarschijnlijk toch niet van plan waren om de expansion tot het einde door te spelen). Daarna gaat de rest door zonder al te gekke dalingen (behalve WoD :+ ). Pre-expansion periode komen de mensen weer terug om de pre-patch content even mee te krijgen en zie je weer een lichte stijging. Zo gaat het eigenlijk als sinds Cataclysm, zoals het in het grafiekje van dit artikel best wel goed te zien is.

Zo gaat het bij mij ook. Enige nadeel is, is dat mijn abo gewoon doorloopt. Ik doe zo nu en dan nog wat achievements halen of andere dingen zoals de mage tower challenges in Legion. Ondertussen speel ik echter meer HotS met mijn guildies en heb ik maar weer eens een playthrough van Fallout 4 opgestart.
Het grafiekje laat wel zien dat het heel hard achteruit loopt. Elke release haken er 2.5 miljoen spelers definitief af. Toegegeven, er zijn genoeg games die nooit 2,5 miljoen spelers hebben gehad, maar voor Blizzard wordt dit wel een financieel probleem. Het is toch 10 jaar lang een melkkoe geweest.
Die grafiek vlakt natuurlijk wel af, anders zouden er nu zo'n beetje een negatief aantal spelers spelen, dat zal zeker niet het geval zijn ;)

En laten we eerlijk zijn, Blizzard zal best wat kosten hebben, maar zelfs als je in het westen maar 1 miljoen spelers hebt hebt haal je maandelijks nog zo'n 15 miljoen doller op aan subs en tokens alleen, tel daar alle andere zaken waar geld mee verdient wordt bij op en het zal nog wel even voordat WoW een financieel probleem gaat worden. Tuurlijk ze halen niet meer zoveel op als in de hoogtij dagen, maar voor zover ik weet is WoW nog steeds de MMO die het meeste geld in het laatje brengt van allemaal.
Met BfA gaat Blizzard juist terug naar het hele Horde vs Alliance ding, dat is waar veel mensen op zitten te wachten. Het capturen van een eilanden lijkt mij ook best wel een hoge replayability te hebben. Dat is het probleem geweest met andere activiteiten zoals Tol Barad, Winterspring, Ashran: Veel replayability zat er niet in. Ashran was wel veel beter (imo) dan de vorige twee, en ik hoop dat Blizzard hier met de eilanden van geleerd heeft.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 3 augustus 2018 11:31]

Hoezo geen artifacts meer?
Wat noem je "The Heart of Azeroth" dan? Die heeft nota bene Artifact Quality
Het neemt alleen gear gearslot meer, en kan je dus gewoon weer je wapens en armor veranderen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 augustus 2018 07:07]

Veel mensen spelen ook voor nieuwe content en leuke nieuwe gear sets. Sommige games betalen mensen voor lootboxes om een nieuwe set/skin te bekomen.
Echter hier loopt het net mis bij WOW. Véél te vaak zien je hergebruikte gear sets of gear sets waar je totaal niet mee wilt gezien zijn en deze dus zo snel mogelijk met transmog een oudere look gaat geven.
En uren spelen voor gear die na een paar maand al van specs achterhaald is en en qwa looks transmog niet waar is, dat heeft maar weinig voldoening.

Zeg nu zelf, dit zijn de looks van de nieuwe sets waarmee het WOW team mensen wil aantrekken:

http://www.wowhead.com/ne...-zandalari-troll-orc-clan

Saai, oubollig, hergebruikt,.....materiaal. Ook de mapdesign en NPC zijn vaak maar weinig origineel meer.
Ik snap dat nooit, wanneer iemand zegt "maar na X hoeveelheid maanden was ik er klaar mee".

Je koopt singleplayer games voor 60,- met +/- 50 uur aan core gameplay en ze worden als goed bestempelt ( bijv. Mass Effect ), maar een WoW expansion voor 40,- waar 300 uur ( of meer ) in zit wordt dan als negatief ervaren. Er is geen enkele vorm van entertainment die je zoveel waar voor je geld geeft, films geven je 'slechts' 1,5 tot 2 uur voor +/- 10,-

Dat het same 'ol wow is vind ik niet erg, de gameplay is nog steeds het belangrijkste aan WoW waardoor het nog steeds zoveel beter is dan de concurrentie. Ik vind prima zo, geef mij maar nieuwe content, lore, story en gimmicks die het opfrissen.
Niet echt onlogisch denk ik wat Blizzard betreft.

WoW: Legion zat op zijn eind (nieuwe expansion komt 14 augustus)
Hearthstone: Volgens mij geen nieuwe content afgelopen kwartaal, nieuwe expansion komt 7 augustus uit mijn hoofd.
SC2, Diablo 3 volgens mij ook niets nieuws.
Overwatch en HoTS durf ik zo niet te zeggen, die games volg ik wat minder.

Daarnaast zal zeker in Europa het goede weer van de laatste maanden denk ik ook niet meewerken dat ook vast zijn invloed heeft gehad, nu valt dat uiteraard ook voor een deel in dit kwartaal, maar volgens mij is het al vanaf eind mei/ begin juni extreem "goed" weer (ben zelf geen fan van 25c+ )

Blizzard zal verwacht ik volgens kwartaal wel weer een stijging laten zien met 2 redelijk grote releases
Mee eens, maar ik denk ook "hypetrain"-effect. PUBG/Fortnite heeft flink wat van Overwatch afgesnoept. Is Overwatch echter daarom weg? Nee. Er is nog steeds een schare trouwe fans, en de queues zijn nog steeds érg kort. Sterker nog, het voelt zelfs wat minder toxic... alsof alle memelords/kinderen naar Fortnite zijn gegaan.

Ik denk dat Overwatch wel blijft, en z'n schare fans zou houden -- mogelijk is het zelfs een schare fans die niet 100% van de andere games "afsnoept", de hype/memekids die vliegen toch om de 3-4 maanden naar een ander game, daar moet je als bedrijf niet op plannen... niet als je duurzaam wilt ondernemen (= continuiteit).
Nu gaming mainstream is, lijdt het onder "idgaf-itis", net als alle andere popcultuur.

Oftewel: wanneer je een publiek van miljoenen casuals aanboort, dan zul je vaststellen dat deze casuals eigenlijk geen moer geven om je product en net zo lief het volgende product consumeren dat hen voor de neus geschoven wordt. Kwaliteit en andere differentiatoren maken niet uit, het enige dat telt is wat vrienden gebruiken en wat eenvoudig te vinden is.

Is Fortnite beter dan Overwatch? Ik denk dat deze vraag irrelevant is. Je speelt Fortnite omdat iedereen Fortnite speelt, net als Overwatch en Pokemon Go in 2016, League of Legends in 2014 en WoW in 2008.

Dit zal nog heel wat jobs kosten in de industrie. Immers, als iedereen hetzelfde consumeert, dan is er geen plaats voor alternatieven. Waarom zou je nog een PvP-game maken wanneer het geen fluit uitmaakt dat het beter is dan Fortnite en PUBG aangezien 95% van de doelgroep hier toch niet om geeft?
Heeft het ook niet te maken met de hittegolf die momenteel Europa grotendeels in zijn greep houd, dat mensen zoiets hebben van "ik ga lekker naar buiten" ??
Het kwartaal eindigde 30 juni dus nee dat was het niet.
Heel juni was het volgens mij ook grotendeels lekker weer, eigenlijk nog beter dan nu om buiten door te brengen. Met die 30-35c die we nu steeds hebben is het buiten steeds niet te harden.
lekker naar buiten in 35+ ..... ;)
Dit. Als je ernstige huidaandoeningen wil moet je met dergelijke temperaturen en zo'n brute zonkracht lekker strutureel je dag buiten doorbrengen.
Ik zou met dat weer juist de computer aanslingeren voor een potje gamen. Ik ben helemaal voorstander van buiten beleven met mooi weer maar er zijn wel grenzen, vooral als het gewoon gevaarlijk bruut heet wordt.
Maar dat is eigenlijk ook geen mooi weer meer te noemen.

Edit: opmerking over huidziekten genuanceerd

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 3 augustus 2018 12:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True