Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruiker krijgt World of Warcraft Classic-demo deels draaiend voor release

De demo van World of Warcraft Classic, die op 2 november uitkomt, is al deels te spelen. Gebruikers zijn erin geslaagd om de spelwereld alvast open te stellen, waardoor ze deze naar hartenlust kunnen verkennen. De wereld is echter nog niet gevuld met zaken als quests en npc's.

De demo is gedownload van Blizzard's cdn-servers, nog voordat de pre-load mogelijk was. Een van de ontdekkers van het lek, Dodgy Kebaab, gebruikt een sandbox emulator om de content te draaien ondanks dat de client niet kan verbinden met de servers van Blizzard. De gebruiker heeft een vergelijkingsvideo op YouTube gezet waarin hij de toestand van de Classic-demo vergelijkt met de game zoals deze er in 2005, het jaar van de Europese release, uit zag. Inmiddels is de demo wel te pre-loaden in de Battle.net-client.

Het visuele verschil tussen de twee versies lijkt niet groot. Modellen en textures lijken wat meer detail te hebben en de effecten van de Classic Demo zijn wat opgepoetst. Zaken als muziek en geluidseffecten zijn niet aangepast. De interface heeft wel de upgrades meegekregen die spelers van het de huidige WoW kennen. Daarnaast is er een 'Classic'-knop in de systeemopties, die de grafische instellingen terugbrengt naar het niveau van 2005.

De wens voor een terugkeer naar World of Warcraft zoals dat was voor de uitbreidingen bestaat al langer. Een tijd lang voorzag de custom server Nostalrius hierin voor een trouwe schare fans. Blizzard staat echter niet toe dat WoW-servers iets anders draaien dan de officieel bepaalde inhoud en dus vroeg de gamestudio de Nostalrius-beheerders om hun server offline te halen. Vorig jaar onthulde Blizzard het plan om zelf te voorzien aan deze groep spelers met World of Warcraft Classic.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

28-10-2018 • 12:39

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
Als faniek WoW speler blijf ik erbij dat dit een noodkreet is van blizzard om zolang mogelijk WoW te rekken. Leuk zoethoudertje voor een kleine periode, maar dat is ook alles. Misschien trekt het de groep vanilla spelers die op communicatie servers spelen terug, maar dat zijn ook de enige twee voordelen. We gaan erachter komen dat we nostalgie helemaal niet willen. De meeste mensen die schreeuwen “wij willen vanilla” weten helemaal niet waarom ze vanilla willen. Jammer, want BfA heeft tot nu toe ook geen beste naam. We willen gewoon nieuwe content met story driven content i.p.v. dan zinloos gegrind. Laat ze maar wat veranderen in het huidige concept. Iedereen instant 130 (of gewoon levels helemaal laten vervallen) en questen alleen omdat we story willen weten achter lore. Raids moeten unlockable worden als guild. Gearen doe je niet alleen door te raider maar ook door story lines uit te spelen. De meeste WoW speler rushen max level zonder iets te lezen. Natuurlijk krijg je dan geen binding met de game.

Het verschil tussen WoW vanilla is dat het niet om raider ging. Meeste spelers hebben endcontent helemaal niet gezien. De tijd dat je nog frostresistenace moest hebben voor een raid was geweldig. Je had echt het idee dat je verder in de game kwam en meer van de wereld zag.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 28 oktober 2018 13:24]

Mensen willen niet noodzakelijk nieuwe content. Natuurlijk is nieuwe content geweldig, maar zonder een goede community is het leeg en oppervlakkig. Een community dat huidig WoW niet echt meer heeft. Wat vanilla WoW in eerste instantie zo aantrekkelijk maakte was dat je elkaar nodig had, en dat je vrijwel systematisch gedwongen werd om elkaar nodig te hebben.
  • In Classic WoW had je elkaar zelfs nodig voor veel quests tijdens levelen. Niet alleen elite/group quests, maar ook normale quests.
  • Tijdens heel Classic waren er open world PvP events met gerust 40 of meer mensen (Crossroads, Southshore, Astranaar), op eigen initiatief van de server community. Ook voor dat het honor systeem werd geÔntroduceerd, zodat je er niets mee verdiende.
  • Vůůr de Drums of War patch waren BGs nog niet crossrealm. Je speelde dus alleen tegen je eigen server community. Het betekende dus veel meer wie je versloeg of wie jou versloeg, omdat je tegenstanders enigszins bekend waren (ik ken nog steeds ontzettend veel namen uit mijn hoofd van Alliance en Horde spelers waar ik veel mee te maken had toen ik voor mijn High Warlord destijds farmde, terwijl ik maar weinig mensen van mijn server tijdens TBC of WotLK nog ken).
  • Om een dungeon group te kunnen regelen moest je de lokale chat gebruiken (of World Chat voordat dat werd gesloten na teveel abuse), en moest dus tegen mensen praten en onderhandelen om die groep te vormen.
  • Je was veel meer afhankelijk van anderen om te kunnen raiden. Je connecties, je reputatie, je loyaliteit aan de guild, je attendance rating.
  • Niet iedereen kon alles zien en bereiken (zelfs niet als je er enorm veel tijd in stopte, want tijd was vaak niet genoeg). Hierdoor ontstond er een harde hiŽrarchie met elite aan de top, normale spelers ergens in het midden, en aspiranten onderaan. Om in die elite club te komen om alle content te kunnen zien kostte veel meer moeite. Niet alleen moeite in levelen, gear grinden en wat dan al, maar ook om Łberhaupt in de goede guild(s) te kunnen komen. De mensen die een egale community wilde vonden dit natuurlijk niet geweldig, maar voor een sterke community is een gevoel van exclusiviteit noodzakelijk. Zonder exclusiviteit, verlies je weer een deel afhankelijkheid van elkaar.
  • Nu alles crossrealm is is de speelgroep voor elk individu groter geworden. Hierdoor zijn mensen niet meer echt heel afhankelijk van elkaar, want mensen worden expendable. Dit heeft vrijwel altijd een negatieve impact in hoe men socialiseert. Niet alleen in een spel, maar dat is een universele waarheid.
  • Max level zijn betekende op zich al wat, want rerollen zat er voor de meesten niet in qua tijd. Niet alleen qua leveling tijd, maar ook het farmen van pre-raid gear, het farmen van raid gear, farmen van resistance gear, en wat dan niet.
  • Raiden met 40 mensen gaf een machtig gevoel. Niet omdat de raid zones zo indrukwekkend waren (al waren ze dat ook toentertijd), maar vooral omdat je met zoveel mensen speelde. Toen raiden 25 mensen werd in TBC, was raiden ook nog wel spannend, maar aanzienlijk minder dan in Classic. In WotLK kon je zelfs alles doen met 10 mensen, en in Cataclysm was the last nail in the coffin voor raiden omdat er geloof ik geen enkel verschil meer was qua loot en progressie tussen 10 en 25 man versies van raids.
  • Tijdens Classic had mijn server community zelfs een eigen community forum website gemaakt. Ik zie het nu niet meer gebeuren dat men om zoiets nog zal geven. Tenminste niet voor een server van het kaliber waar ik op speelde (het was absoluut geen lage population of lage progressie server, maar het was zeker geen Magtheridon).
Het thema dat je steeds ziet bij de bovenstaande punten is community, community, community. Met de komst van vliegende mounts en crossrealm BGs werden de communities in feite steeds meer afgebroken ten faveure voor game-gemak voor de individuele speler. Kungen had een tijd geleden hier trouwens ook een, vind ik, goede video over gemaakt op YT over hoe de WoW community afbrak. Cataclysm was de laatste versie van WoW dat ik speelde, omdat er nog maar nul gevoel was van community. Blizzard ging bij elke expansie steeds meer richting een co-op RPG, eerder dan als oorspronkelijk MMORPG.

Dus ik denk dat voor de ruime meerderheid die weer Classic WoW (officieel) willen spelen, dat hun beweegredenen uiteindelijk allemaal herleidbaar zijn naar en gemeen hebben met elkaar dat ze eigenlijk terug willen naar het community gevoel dat WoW vroeger bood.

Terzijde: in huidig WoW is er als het ik het goed heb begrepen phasing, sharding, zoning of hoe het ook heet? In ieder geval dat servers aan elkaar gekoppeld zijn, en dat wanneer het in een zone te druk is, men op onzichtbare wijze van elkaar worden gescheiden en opgedeeld, waarbij ieder deel van de bevolking in dat gebied een eigen kopie van de zone krijgen om in te spelen. Ik had laatst gelezen dat om die reden role playing servers populair zijn geworden, omdat dergelijke features daar niet worden geÔmplementeerd. Maar ik zal het vast niet helemaal 100% correct hebben, dus ben vrij om mij te corrigeren.

Edit:
Btw: waar is Mankrik's Wife?

Edit 2:
Overigens verwacht ik dat veel mensen snel afhaken. Ik denk niet dat er miljoenen zullen spelen, maar honderdduizenden zou prima zijn. Veel mensen zullen het tempo van Classic niet meer gewend zijn t.o.v. huidig WoW. Daarnaast is Classic veel kleiner dan huidig WoW. Maar ja, de een vindt dat nadelen, en de ander, zoals ik, vindt dat weer voordelen. Mocht de relaunch van Classic WoW niet meer het community gevoel terug kunnen brengen, dan stop ik ook, want dat is mijn allerbelangrijkste beweegreden om het spel weer te spelen (is immers dezelfde reden waarom ik huidig WoW sinds begin Cata niet meer heb gespeeld). Maar ik betwijfel dat ik geen voldoening zal behalen uit de relaunch van Classic. Ik had allang op een private server een character willen rollen, maar het voornaamste wat mij tegenhield was de onzekerheid van server take down door Blizzard.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 28 oktober 2018 15:42]

Men doet als vanilla WoW een utopie was. Als iemand die het spel speelt vanaf launch is het de grootste misbaksel van alle wow content geweest. Iedereen denkt aan die mooie tijd. Die tijd was helemaal niet leuk.
Al die punten die je hierboven opnoemt kan ik zo beargumenteren waarom het slechte content was.
De halve dag proberen een groepje voor Maraudon te vinden en vervolgens stap iemand na 30 minuten op.
40 man raids een totale logistieke ramp en oorzaak van meerdere raidleaders die overspannen thuis zaten. 4 uur potions grinden om vervolgens deze in 30 minuten playtime te verbuiken. Ga zo maar door.
Er is echt een reden waar Blizzard is afgestapt van dit model. Het werkte niet! Tijden veranderen men wil niet meer zoveel tijd besteden aan iets wat niet vatbaar is. De mensen die WoW toen speelden zijn ouder geworden hebben kinderen en hebben echt geen tijd meer voor dit soort gameplay. Al die mensen die hunkeren naar die tijd zijn of werkloos en leven op kosten van de staat of hebben geen idee dat dit niets waard. Dit wordt geen succes maar een moneysink voor Blizzzard en investors.
Ik heb echt nachtmerries gehad van de tijd van Vanilla.... Mobs farmen voor items op offdays anders was je gewoon niet welkom in de raid. Progressen? Okť stop maar met school je vrienden en wat nog meer...

Naxx was voor mij echt het limit. De slechtste raid ooit... Je had full Naxx gear nodig om het eigenlijk fatsoenlijk te kunnen doen...

Iets wat de meeste mensen vergeten is classes waren broken AF. Druid leuk man dat je in een kat kan veranderen of een beer maar ga maar lekker healen.(Paar uitzonderingen na met tanken tho, patchwerk BV)

Paladin succes met buffen en cleanse 20minuten lang in een encounter...

Kan zo echt uren doorgaan over de kutzooi vanilla wow...

Maar ja de guild was buiten progressen wel chill tijdens niet want iedereen werd tot het gatje pushed.
Je beschrijft dit nu als de waarheid, maar dit is puur jouw mening over Vanilla. Het is niet zo dat je in Vanilla alleen maar kon raiden als je 80 uur per week speelde. Onzin natuurlijk. Niet iedere classic speler wil hardcore end game raiden, maar gewoon een avondje raiden per week en plezier beleven aan het spel.
Dat jij niet zoveel tijd wilt besteden aan potions farmen betekent niet de algehele mening van de Wow speler. Niet voor niets is er al jaren een schreeuw om de Classic server(s).
Ik heb met een aantal vrienden, die destijds ook Vanilla en later TBC speelden, heel veel plezier gehad op Nostalrius en daar minstens zoveel lol mee gehad als 14 jaar geleden. Destijds waren we nog tieners, kon je pc eigenlijk net geen 40-man raids aan en begreep je de ballen van sommige spel- elementen.
Wij hebben overigens allemaal een prima baan en/of kinderen. Zodra Classic uitkomt zijn we zeker van de partij om weer ouderwets samen door wat dungeons en raids te knallen.
Ik denk niet dat de meesten claimen dat Classic een utopie was, maar eerder dat zij vinden dat de netto ervaring beter was dan huidig WoW nu is. Ikzelf claim dat tenminste. Nadruk: dit verschil tussen WoW versies stel ik niet als feit, maar als mening. Het is vervelend voor jou dat jij aan Classic een bittere nasmaak hebt overgehouden, maar begrijp dat lang niet iedereen het zo heeft ervaren als jij (als het echt zo vreselijk was, dan waren men allang gestopt). Ja het was een grind-fest (nogmaals, ik heb HW gefarmed, en was een actieve raider, dus ik weet hoeveel grinden er aan te pas kwam), maar het sociale aspect was het voor mij waard. Het was om die reden voor mij dan ook meer dan simpelweg een game. De ervaringen en herinneringen maakten het dus voor mij waardevast (het bewijs dat het waardevast is is dat ik daar nog steeds met warme gevoelens aan terug denk dus). Als je het deed om de loot of fame, dan was je echt verkeerd bezig imo, en je had moeten weten dat zodra je nooit meer inlogt, dat alles in principe weg is, behalve jouw herinneringen met de ervaringen die je hebt opgedaan (dat is overigens met veel zaken in leven, en niet beperkt tot video games).

Maar het probleem van Classic was niet het grinden op zich, maar eerder dat sommigen geen prioriteiten konden stellen, of niet goed nadachten hoe zij iets tijdsgewijs efficiŽnt aan moesten pakken. De mensen die in een en/en mentaliteit leefden hadden dat aan zichzelf te danken, en kunnen dat niet afschuiven op hoe WoW was gestructureerd.
Er waren bijvoorbeeld mensen die tegelijkertijd zowel een hoge PvP rang wilde farmen, en ook hardcore wilden raiden, en veel characters wilden levelen, en rep voor veel facties wilden farmen, etc etc, en daarnaast die activiteiten niet efficiŽnt indeelden & aanpakten.
  • Ik farmde BGs voor mijn HW, maar ik deed dat pas toen ik daar dus de tijd voor had (de zomervakantie). Ik stelde een duidelijk plan op hoe ik dat het efficiŽntst kon bereiken (het snelst was om een premade te organiseren en zelf te runnen om WG/AB te farmen; solo had in het veelvoud langer geduurd), en hoeveel tijd dat mij zou moeten kosten (of ik het binnen mijn vakantie zou kunnen behalen). Nadat ik HW had bereikt spendeerde ik geen tijd meer aan PvP door heel Classic heen.
  • Nadat ik mijn main en een alt had geleveled naar 60, stopte ik ook met het levelen van nieuwe characters.
  • Nadat ik mijn professions had gekozen en tot max had geskilled, bleef ik ook bij die professions door heel Classic heen.
  • Men was in een goede guild die een raid eenmaal op farm had, niet wekelijks zoveel tijd kwijt aan het raiden en het farmen van consumables.
Het voorbeeld van Maraudon is toch echt je eigen probleem; je hoefde geen dungeons te doen om zo snel mogelijk naar 60 te komen (alle record houders die van 0-60 levelden deden geen dungeons). Het enige waar je Maraudon nodig voor had was om op 60 't te farmen voor een paar nature resistance items voor AQ40 voor Huhuran (en misschien eenmalig wat attunement of class quests die ik misschien ben vergeten).
Voor de level 60 dungeons voor je pre-raid gear had je maar vrienden moeten maken en/of een goede guild zien te vinden om op een redelijk tempo dungeons te kunnen clearen; PUGS waren bijna altijd traag en onbetrouwbaar. Dat is wat ik deed, en dat werkte prima. Overigens wanneer je jouw pre-raid gear had verzameld en je al aan het raiden was, was er nog maar weinig noodzaak om level 60 dungeons te doen.

In een slechte guild was je inderdaad wekelijks veel tijd kwijt aan raiden en grinden, omdat je zoveel wipe-te; in een goede guild viel dit echt mee. Daarnaast waren er ook veel mensen die maar een beetje aan modderde in PvP. I.e. zij wilde een rang behalen, maar stelde geen duidelijk tijdslimiet in wanneer zij dat wilde behalen, en hoe.

Overigens speelde niet iedereen WoW voor de hardcore endgame/PvP. Je kon jezelf ook beperken tot het levelen van characters, of casual dungeons/raiden/PvP, wat velen ook deden, wat voor hun tijdsgewijs werkte.
Voor iemand slecht voor iemand geweldig.

Zelf vind ik al de hierboven genoemde punten erg sterk. Waar je vroeger echte tier sets had heb je nu op alle raid niveaus dezelfde basis ontwerp met andere kleurtjes, namen en stats, irrelevant uiteraard door dat transmog maar wat een geweldige content en design. Wat een beloning. Als ik een die hard mythic + raider was zou ik mezelf ondergepist voelen als een puny casual vader die twee uur per week LFR speelt dezelfde uiterlijk deelt als mij. De charme en magie van onderscheid is verdampt sinds Blizzard de motto: WoW moet toegankelijk voor iedereen zijn heeft aangenomen.

Ik ken nog steeds een paar namen van Vanilla die destijds rondliepen in T2 pieces rondliepen en die gerespecteerd werden door de halve server. Waar je nu ook bent in de spelwereld je ziet randoms, randoms everywhere, MMO no more...

Waar je vroeger inlogde in een tweede, andere wereld na je school of werk log je nu in een generic dynamische wereld die op basis van stukken code spelers voorschotelt. Het gevoel van saamhorigheid en bekende gezichten is niet meer.

Ik snap dat bepaalde elementen in Vanilla vandaag de dag niet door de beugel kunnen, ik snap ook dat niet iedereen die in 2005 speelde dezelfde hoeveelheid tijd hebben om te spelen en Blizzard soort van noodgedwongen zaken heeft toegevoegd om spelers te behouden. Het probleem is dat er doorgeschoten is in het cateren naar casuals en misschien nog belangrijker, het verkrachten van core MMO elementen.

Vanilla, je bent welkom!

[Reactie gewijzigd door dindr op 29 oktober 2018 19:09]

Jij benoemt nou juist het probleem van WoW vandaag de dag. Er wordt maar meer en meer gedaan voor de mensen die met een uurtje per dag ook alle content willen kunnen spelen. Maar dan is een MMORPG gewoon niet het spel voor jou.

Juist doordat je een halve dag moest uittrekken om een groepje te maken, dat dan ook nog 9/10 keer faalde betekende het iets als je in Full Tier 2 voor battleground queuede en echt het verschil kon maken. Het kaf werd nog van het koren gescheiden.

Nu moet iedereen een troostprijs krijgen, ooh heb je geen tijd om de content te spelen ? Maken we het volgende patch toch gewoon faceroll om dezelfde rewards te krijgen waar ik halve dagen voor uitgetrokken heb om uberhaubt een group te maken!
Dit is niet het probleem van WoW maar de mensen die het spelen. En ja er is minder tijd als 15 jaar geleden. Zeker nu er meer mmo's zijn die minder tijd in beslag nemen. En waarom moet tijd een reward geven? Skills zou een reward factor moeten zijn. En niet wie het meeste tijd had.

En daarmee wil ik niet zeggen dat normal ineens moeilijk moet worden. Maar een echt moeilijke versie van dungeons en die een cosmetische reward geven is prima.
"Maar een echt moeilijke versie van dungeons en die een cosmetische reward geven is prima"
Gaf je deze moeilijkere versie nou een "Heroic" versie van de Items welke de speler sterker maken dan de spelers die de Heroic niet gedaan krijgen dan hebben we een mooie middenweg.

Anders neem je alle incentives bij de hardcore playerbase weg om uberhaubt de moeilijke content te spelen.

MMO's draaien nu eenmaal om character progress en ontwikkeling, en dit zie je terug doordat je als hardcore speler sneller sterker wordt dan degene die 1 uurtje per dag spelen.

En dan kom ik terug op mijn 1e comment "Maar dan is een MMORPG gewoon niet het spel voor jou. "
Heroic is prima. En er is een verschil tussen 1 uur per dag en 6 uur niets doen omdat je mede spelers de Dungeon niet konden vinden. Of non stop gegangt werden door de tegenpartij.

En als je als hardcore speler sneller bij je doel komt is prima. Maar als je met 1 uur per dag minder eisen aan je char stelt is er geen reden om uiteindelijk geen raids/dungeons te zien omdat je niet 6 uur per dag in game niets aan het doen bent.

Nu ben ik met je eens dat(ik speelde tot cata) heroics wel erg makkelijk zijn. En ik denk dat BC/LK de prima middenweg was voor een hoop mensen.
Het feit dat het niet makkelijk was om raids georganiseerd te krijgen of om de nodige middelen te vergaren om een raid te kunnen volbrengen was ook net de charme van vanilla WoW. Je werkt met je hele guild lang naar iets toe en als het dan lukt dan had je ook echt een euforie gevoel. 40 man als kleinen kinderen joelend over TeamSpeak omdat er weer een boss voor de 1e keer plat lag in Naxx. GEWELDIG!
Latere versies van WoW leverde totaal niet meer die ervaring. Gewoon dezelfde boss nog een keer plat, oh nu heeft iedereen de gear van die boss, kunnen we het nu een beetje moeilijker maken.
Door dat WoW veranderde in een casual grind machine verloor voor veel spelers een groot deel van zijn charme. Ik snap heel goed waarom mensen zo gecharmeerd zijn van een Vanilla omgeving.

[Reactie gewijzigd door Sjaak71 op 29 oktober 2018 13:53]

Je verwoordt mijn gedachten helemaal. Natuurlijk zijn er na classic ook een aantal goede veranderingen toegevoegd aan de gameplay, maar het community gevoel brak langzaam af. Na Cata was het dan ook gedaan voor mij.
Ik ben er van overtuigd dat een classic relaunch een succes zal worden. Alleen al door de mensen waarmee ik intussen heb samen gespeeld op Nostalrius, Elysium en nu op Lightshope. Die laatste heeft onlangs een verse realm gelanceerd (Northdale) waar steady 5-10k spelers online zijn van over de hele wereld.
Ik heb toch het gevoel dat veel pserver spelers nu juist de spelers zijn die je niet wil hebben op Classic realms als je de echte Vanilla atmosfeer terug wil . Private servers zijn regelmatig extreem toxic (kijk maar eens naar de chat, telkens maar politiek, recentelijk vooral trump, geneuzel, racisme, schelden), maar ook zijn veel spelers extreem elitair, het echte Vanilla community gevoel zie ik er in ieder geval niet terug. Wat mogelijk niet erg is als je zelf vrij hardcore bent.

Verder zijn private servers natuurlijk ook totaal niet blizzlike, zo is 5-10k spelers veel te veel om een echte server balance en community te creeeren zoals Blizzard het destijds voor Vanilla bedacht heeft. Je ziet ook dat dit soort grote private servers allemaal noodgrepen implementeren zoals Dynamic spawns om zaken speelbaar te houden.
Klopt. Vooral na Nost is het aantal toxic players wel toegenomen in mijn beleving. Gelukkig zijn er meer positieve ervaringen dan slechte en de verkeerden gaan op ignore.
Naast een fijne guild bouw je al snel een kleine friendslist op tijdens het questen en dungeons.
Natuurlijk is 10k players online tijdens peaktijden niet wenselijk. Maar zolang de server goed blijft draaien zonder queue hoor je mij niet klagen en biedt dit, tot Classic uitkomt, voor mij de beste Wow ervaring die er momenteel is.
Ik speel zelf af en aan de officiŽle WoW en sinds een jaartje heb ik wat chars op lightshope. Ik moet zeggen dat de vanilla WoW me best goed bevalt, je merkt aan veel spelers dat ze weer terugvallen in de oude WoW feeling. Ook niet gek aangezien je elkaar vaak echt nodig hebt om verder te komen i.p.v. solo naar max level te grinden. Toxic spelers of wat dan ook heb ik daar nog niet echt meegemaakt, vooral veel relaxte gasten die het niet uitmaakt om je even verder te helpen.
Helemaal mee eens, heimwee naar die oude WoW!
Persoonlijk denk ik dat beide scenario's niet wenselijk zijn. Wie heeft er anno 2018 nog zin om letterlijk een uur een groep te zoeken om vervolgens letterlijk 45 minuten onderweg naar een dungeon te zijn. Grootste deel van de spelers die dat vroeger tof vond was toen ongetwijfeld student/scholier met een tijdsoverschot.

Aan de andere kant snap ik de kritiek op de huidige staat van WoW. Daarbij is het doorgeslagen naar extreem casual waarbij iedereen alles eenvoudig kan bereiken.

Persoonlijk denk ik dat WoW nog eens water beter naar Rift moeten kijken. Die zijn bijvoorbeeld met Rift Prime gekomen waarbij ze gewoon de hele game vanaf begin tot aan de nieuwste expansions gedurende het jaar vrij geven. Zo maak je alles opnieuw mee.

De reden dat Rift naar mijn mening na Wotlk leuker was dan WoW zat hem in een paar simpele dingen. Op de eerste plaats was het in de basis makkelijker om meer dingen te doen. Waar WoW net dual spec kreeg voor 1500 gold kon je in Rift gratis je talents resetten en ook direct een stuk of 3 specs leren. Dit was later uit te breiden naar 6+. Hierdoor kon je met 1 character ook meer rollen vervullen, bijvoorbeeld zowel melee dps, ranged dps, healer en support.

Echter ze kregen het voor elkaar de content toch uitdagend te houden. Dit deden ze door de hele end-game op te delen in tiers. Je begon in tier1 dungeons en wanneer je genoeg gear had mocht je naar tier 2. Was je daarmee klaar dan mocht je naar de 10man tier 1 raids, dan naar de 20 man, dan naar de tier 2 10 man, enz. Hierdoor konden ze bij Rift de content zelf steeds complexer maken naar mate je verder kwam. Zo'n tier2 dungeon had bijvoorbeeld een stuk of 8 bazen. De raids werden ook steeds complexer. Uiteindelijk kreeg je hierdoor een spreiding van de community. Sommige spelers kwamen nooit verder dan tier1 en zaten dan ook in een tier1 guild. Dit was geen probleem, die hadden dus voor hun uitdagende content. De betere spelers stromen door naar de hogere levels. Aan de gear kon je ook duidelijk zien hoe er iemand gekomen was.

In Wow deden ze het tegenovergestelde. Elke nieuwe raid moest daar door iedereen gespeeld kunnen worden. Dit had twee nadelen. Op de eerste plaats moest iedereen dus makkelijk nieuwe gear krijgen zodat je mee kon (dungeon marks) hierdoor verwaterde de waarde van de gear die je daarvoor met moeite bij elkaar had gesprokkeld. Tweede nadeel is dat het voor iedereen ontworpen werd en dus niet perse uitdagender werd (alleen in het begin). 'Innovaties' als looking for raid zijn hier de overtreffende trap van.

Helaas is Rift op de f2p/pay or grind tour gegaan en is ook die game niet meer aan te raden, maar WoW zou er alsnog veel van kunnen leren. Het hele reward systeem was gedurende wotlk in mijn ogen echt stuk gegaan. Volgens mij is dat was de mensen echt uit vanilla missen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 oktober 2018 01:18]

en in Cataclysm was the last nail in the coffin voor raiden omdat er geloof ik geen enkel verschil meer was qua loot en progressie tussen 10 en 25 man versies van raids
Enkel in DS was dat zo. Maar er waren nog steeds meer drops. In MoP kwam TF vaker voor in 25 man dan bij 10 man. En in begin van Cata was 25 man makkelijker dan 10 man. Bij Firelands was enkel de laatste baas op 10 man moeilijk.
Ik begon zelf met WoW spelen sinds vanilla ,toen tbc op het punt stond uit te komen, dus echt raiden heb ik in vanilla niet meegemaakt.

Maar TBC uitbreiding is voor mij wel echt de ultieme patch geweest.ik ben gestopt sinds 1 jaar nu.Maar daarvoor eigenlijk altijd max raids kunnen spelen.
In TBC heb ik:
Eigen guild gemaakt met wat in real life friends, en uitgebreid met mensen die je kende van de server.
10 man raids gingen prima, en uiteindelijk een grote groep gevonden voor 25 man. Ook al vond ik 25 man wel net te veel, ik denk ook dat 40 man raids niet helemaal lekker meer gaan lopen.
Voor mij was het zoeken van mensen om 5 man dungeons te doen totaal geen probleem. Op een gegeven moment kon je namen van mensen uit de server, wist je dat er bepaalde mensen bij zaten die je niet mee wou nemen. Ook denk ik dat TBC veel meer uit de classes haalde dan dat je in Vanilla had/en zometeen hebt. Ik heb altijd paladin gespeeld, en in TBC kon je eigenlijk al met 3 specs spelen ipv alleen healen en buffen en cleansen.

Wel vind ik dat WoW nu teveel is gericht op 1 uur per week spelen is gericht om het ff netjes te zeggen.
Dat je bepaalde raids al helemaal klaar hebt in raid finder op het makkelijkste niveau haalde voor mij ook de moed uit het spel om door te gaan, ik wist namelijk al wat een boss was en deed, alleen werd t moeilijker als je raid finder uit ging en normal/herioc/mythic mode in ging, maar goed dat is meer persoonlijk.

Al mijn oude vrienden van vroeger roepen ook inderdaad om weer vanilla te gaan spelen, zelf ben ik er niet helemaal zeker van. Ik weet wel dat er een hele hoop mensen het gaan proberen .
Ik denk ook dat ze een bepaalde mix van zaken zullen gaan moeten maken willen ze het alive houden.
De dungeon finder is echt geen slecht idee, naar een plek toe geteleported worden, als tank/healer/dps que'en en na de dungeon weer terug.

Weet je hoeveel tijd t kost om vanuit je level gebied naar een hoofdstad te gaan, zoeken in general/trade chat naar 5 mensen, om met ze alle daarheen te gaan, (sommige mensen hadden nog geen flightpaths, dus moesten er vaak nog heen lopen) en vervolgens de dungeon te clearen die ook veel tijd koste, sommige mensen haakte onderweg af en dan sta je met een 3-4 man groep die hem wel wouden afmaken, dus party leader weer terug naar hoofdstad. Ja dat maakte wel een community, maar jezus wat een bergen tijd hebben daar in gezeten.

Mijn allereerste account ooit, was lvl 70 geworden toen ik volgens mij 50 dagen played had.
Heb lekker alles op het gemakkie gedaan , veel lore gelezen, maar dat zou ik denk niet overnieuw doen.
Nee, dit is Blizz die toegeeft aan een jarenlange vraag. De vraag waarin Nostalrius in voorzag en anderen voor Nostalrius.

De magie van WoW zat hem niet alleen in de end game. Maar het feit dat er een ťchte community was op je server. Je vrienden speelden op die realm en je deed dungeons met hen tot het bittere eind. BRD/BRS/Scholo/Strat waren pre-raid dungeons waar je veel plezier had met zijn allen.

Hard werk werd beloond door Dungeon set 1 welke geŁpgraded kon worden naar tier 0.5 en je Molten Core in kon. Een dungeon waar alles nieuw was.

Het probleem met WoW in zijn huidige staat is de LFR/LFG mentaliteit. Een wipe en de helft rage quit of begint te flamen.

“GG Tank/healer L2P!!” Of wat dan ook. Je bent lekker anoniem je hebt geen reputatie hoog te houden of wat dan ook. Na die 30-45 minuten is de kans klein dat je elkaar weer ziet. Elkaar aanspreken bij World quests doen we niet. Stel je voor je krijgt een glimlach terug.

Dat was op Vanilla servers anders. We wisten wie de ninja’s waren, de flamers en de ragequitters. We wisten ook gewoon Speler A is een goede warlock of priest.

Dat maakt Vanilla ook zo nostalgisch niet de endgame maar de vriendschappen en het teamwork.
Klopt helemaal. Iedereen op de server wist welke mensen te vertrouwen waren en welke niet. Er waren pacts gesloten tussen horde en alliance guilds voor trading etc etc...

Nieuwe guilds werden opgericht, andere vielen uit elkaar en dan werden er soms hele volksverhuizingen georganiseerd naar andere servers. Wat een tijd en die Dallas-achtige toestanden met guilds was ook best smullen.

Vanilla had een hoop mooie authentieke en zeer goed doordachte elementen.
Nu maar hopen dat Blizz maar 1-2 Classic servers inricht. Dan zijn ze lekker druk bevolkt. Sommige servers nu zijn en voelen ondanks de samenvoeging nog steeds leeg.

Laten we een Tweakers Classic guild maken!! Ik ga warrior spelen dus thunderfury is alvast voor mij O-)
Have fun met grinden :D Het heeft me tijden WotlK nog eens 15 weken aan MC runs gekost om dat kreng bij elkaar te farmen.. en dat waren solo runs, dus geen concurrentie :P

De items alleen zijn het probleem niet, je moest ook de rep hebben en alleen de bosses geven rep ( trash niet ).
Ze hebben een 2% drop kans. Eerst speelde ik geen tank. Onze main tank had er een, twee rogues op de server en echt waar een hunter!! Later in Classic ben ik gaan tanken toen werd er alleen geen MC meer gedaan. Later in TBC heb ik een binding gevonden niet dat ik actief farmde.

Maar goed laten we tegen die tijd kijken of we een fatsoenlijke NL/BE guild neer kunnen zetten voor 25+ jaar. Mensen met een baan/gezin die 2-3 avondjes kunnen raiden.
Ja dat herinner ik mij, moest je van die crap dungeons gaan doen omdat +5 frost resist meer waard was dan xx aantal stamina/strength enzo :)

En het eindeloos potion stacking .... als paladin met kings hele raid elke 4,5 moeten buffen met kings en healen. Heb ervan genoten. Maar toen had ik een pak meer tijd. En nu is het eindeloos farmen voor mats om te kunnen raiden echt wel voorbij bij mij. Maar ik kan het wel verstaan dat sommige spelers liever classic terug hebben. De AQ gates open, als enige paladin op de server full AQ set en matching gloves hebben. Spijtig genoeg Kel Thulzad niet kunnen neerleggen net voor Burning Crusade. Ik zal nooit vergeten dat sommige guilds moeite hadden om BWL met 40 te clearen en wij deden op 1 avondje AQ, MC en BWL. Mc en BWL was dan meestal al maar met 20 meer ofzo. Ah well, nostalgie, maar het was meer rewarding dan wat het nu is
Naxx40 O+

Wat een gear check was dat gvd toch....

SWP blijft mijn favoriet. Gedeelde 2e plaats voor icc en ulduar.
"Het verschil tussen WoW vanilla is dat het niet om raider ging. Meeste spelers hebben endcontent helemaal niet gezien. De tijd dat je nog frostresistenace moest hebben voor een raid was geweldig. Je had echt het idee dat je verder in de game kwam en meer van de wereld zag."

Goed punt. In Vanilla heb ik alleen nog maar 'zitten' levelen en met andere mensen queesten gedaan. Lvl 60 bereiken was al heel wat. ;)
De client is niet echt uitlekt als je hem gewoon van de Battle.Net client kan downloaden :p
https://i.imgur.com/D4OCSxZ.png
Waar Dodgy Kebaab naar verwijst is een zip bestand wat voordat de client installeerbaar was in Battle.net hier en daar werd verspreid. Bestand kwam van mijn website af wat een aantal tools heeft om het dataminen van WoW gemakkelijk te maken (een van die tools is het generen van zip bestanden van executables). Was niet echt de bedoeling dat dit door iedereen werd gebruikt maar toen de zip eenmaal online stond was het te laat. :D

(Hoi Nensec!)

[Reactie gewijzigd door marlamin op 28 oktober 2018 13:25]

Fair enough, dat was niet helemaal duidelijk uit het artikel. Daar leest het meer alsof de client vanuit blizzard echt gelekt is.

(Alles goed? Tijd niet gesproken :p)
Lijkt er op dat de demo alleen beschikbaar komt voor blizcon ticket houders en dat de speeltijd gelimiteerd wordt.

Kan niet wachten tot classic klaar is. :9~
Zou eigenlijk best een goede gelegenheid zijn om onderzoek te doen naar nostalgie.

[Reactie gewijzigd door Meessen op 28 oktober 2018 12:53]

Zou eigenlijk best een goede gelegenheid zijn om onderzoek te doen naar nostalgie.
Ja eigenlijk wel, zodat we er voor eens en altijd achter komen dat nostalgie overgewaardeerd is. Dat het toch heel anders is om een spel 14 jaar na dato te spelen als volwassene in plaats van voor het eerst als tiener die nachten doorspeelt terend op energie drankjes. En als je geen WoW speelde nog naar Foxkids keek waar toen nog leuke tekenfilms op werden getoond, niet die rommel van vandaag de dag.
Wat zeg je, werd in 2004 ook al gezegd dat de tekenfilms van toen rommel waren en de ťcht goede tekenfilms de verkapte commercials waren uit de jaren 80. Haha bizar, alsof vroeger was alles beter voor iedereen anders is en uiteindelijk alles toch even goed was.

Toevallig laatst nog zo'n discussie op de frontpage van tweakers over nieuwe functies in WhatsApp. Onnodig, want wat was de oude WhatsApp client goed. En toen WhatsApp geÔntroduceerd was, was zelfs dat al teveel, want een sms was voldoende. En sms was ooit zo stom, elkaar bellen was veel beter. En voordat elkaar altijd bellen gemeengoed was, werd dat als bespottelijk gezien, want waarom zou je altijd bereikbaar moeten zijn. Daarbij ga je toch gewoon bij elkaar op bezoek als je iets te vertellen hebt.
Ah ja die nostalgie van bij een ander koppel op bezoek gaan en dan aan partnerruil doen, wie verlangt nou niet terug naar de tijd dat koekoekskinderen nog heel normaal waren. Extra punten als je een koekoekskind was van een moeder die zelf het nageslacht was van een avontuurtje van oma met een Canadese bevrijdingssoldaat. Mooi was die tijd en zoveel persoonlijker dan die individualistische digitale maatschappij van nu.

Maar goed, WoW Classic dus. Smullen maar, lekker terug in de tijd, heerlijk.
Jeetje, jouw gebruikersnaam past goed bij je! :+

Anywho, ik ken best wat mensen die werkelijk super enthousiast zijn over deze classic wow. Nixxiom vertelde er een leuk verhaaltje over en die vond ik geloofwaardig: https://youtu.be/S4nhQfp0NDg

Lijkt mij ook best leuk om classic weer eens te spelen, maar ik hoor wel bij de groep die dat niet lang zal volhouden. Dat vind ik prima overigens. Ik vermaak me met mate nog prima in BfA en heb honderden andere spellen die nog liggen te wachten.

En natuurlijk weer tig -1, hoe is dit off topic of trollen?

[Reactie gewijzigd door dartbord op 28 oktober 2018 17:36]

Ik wil het spel misschien ook wel weer spelen, maar dan vooral vanwege PVP. Wat mij betreft was het originele Alterac Valley de beste PVP battleground die WoW ooit heeft gehad, vooral omdat die gevechten uren konden duren. Het ging (bij mij lig) niet persť om te winnen, het was bij AV gewoon leuk om mee te doen. En misschien was de PVP gear in die periode ook dermate lastig te krijgen dat ik destijds niet eens probeerde de PVP gear te verzamelen. Nog even afwachten of de originele AV ook daadwerkelijk onderdeel zijn van deze WoW release.

Een filmpje over Vanilla AV: https://www.youtube.com/watch?v=zbpgWkPbNc4
Vraag is inderdaad natuurlijk wel of de originele Alterac valley erin komt te zitten. Uit mijn hoofd heeft de originele AV er enkel van 1.5 tot 1.8 ingezeten, in 1.8 en 1.10 zijn er al significante wijzigingen doorgevoerd en Alterac Valley zoals vandaag nog steeds in de game is eigenlijk in 1.11 al in de WoW terecht gekomen, daarna zijn er nog wel wat kleine tweaks geweest, maar tussen 1.8 en 1.11 is AV eigenlijk veranderd van Origineel naar zoals het nu is. En daar Wow: Classic op 1.12 gebaseerd zal zijn zal het ten zeerste de vraag zijn welke AV iteratie we gaan zien.
Ik had liever geen BGs gezien, dat we eens terug konden naar world PvP.

Regelmatig krijg ik nog "Hoezo geen BGs? Hoe kom ik anders aan Honor?" als commentaar.

Dishonourable kills anyone?
Het is dan ook niet een complete kopie van de eerste versie van WoW. Er wordt gelijk op een update vlak voor Burning Crusade gespeeld en tevens blijken er wat versnellingen in te zitten om alle content te ontdekken.

Wat dat betreft zie ik wat meer potentieel in een episodische vorm van oudere verhaallijnen en uitbreidingen.
Tja nostalgie, ik denk dat het scenario van Ready Loading Run (comedy sketch) https://youtu.be/F6JgKQFeBxs wel uit gaat komen. Als ik sommige spellen weer eens opstart die ik vroeger geweldig vond valt het vaak toch tegen.
Speel anders geregeld nog eens Counter-Strike 1.6 en telkens weer kom ik tot de conclusie dat het toch ťcht de betere game is ;) ( t.o.v. CSGO ).

Nostalgie is niet altijd overgewaardeerd, sommige zaken waren ook (arguably) beter/leuker. Dit is voor iedereen anders, maar er zijn altijd mensen die de oude varianten verkiezen boven de nieuwe ( CS, Runescape, WoW, Diablo2, AoE2, Call of Duty enz. ) omdat ze het simpelweg leuker en/of uitdagender vinden. Vernieuwing is niet altijd gewenst.
Klopt inderdaad, een kleine week spelen voor maar 50 ekkies. Best duur voor een demo.
tenzij je natuurlijk naar blizzcon wilt kijken
The World of Warcraftģ Classic Takehome is limited to one license per Virtual Ticket; will be playable on or about 1:00 PM PDT on Friday, November 2, 2018, until approximately 10:00 AM PST November 8, 2018; and will include a limited questing experience.
https://us.shop.battle.ne...?blzcmp=blizzcon_shop_nav

[Reactie gewijzigd door henkbob op 28 oktober 2018 13:36]

En dan wordt naar gelang de wachtrijen de tijd per sessie ook nog gelimiteerd.

"We also typically limit the time our BlizzCon attendees can play a demo, and that will be the case for BlizzCon WoW Classic Demo players at home. In order to maximize the number of people who can try out the demo, initially you’ll be logged off after playing for a certain amount of time to give somebody else a turn. We haven’t determined exactly how long this time limit will be yet, but we’re also planning some flexibility, so if we’re able to relax the restriction and still give everyone who wants to play a great experience, then we’ll do that."

Bron 2e post Dev Watercooler

https://worldofwarcraft.c...aft-classic-blizzcon-demo
Valt de Burning Crusade ook nog onder Vanilla? (Zelf het antwoord inmiddels al gevonden en niet dus) Ik heb jaren WoW vanaf launch gespeeld en sinds 2013 ofzo gestopt. Juist vanwege alle uitbreidingen had ik het wel gezien. Ik vond de Burning Crusade overigens wel echt een tegekke uitbreiding. Het is dan ook jammer dat je later als je meer progressie maakte eigenlijk nooit meer terug kwam in deze gebieden.

Mss dat ik me toch weer es aan Wow ga wagen met de komst van Vanilla.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 28 oktober 2018 15:30]

Met de lancering van BfA op het oog hebben ze de game momenteel leuker gemaakt voor levelen. Je kan nu bijvoorbeeld van 60 naar 80 (even uit mijn hoofd) levelen in de gebieden van tBC WotLK en MoP. Dat scaled allemaal mee momenteel. Zelf heb ik nooit Northrend kunnen ervaren zonder er heel makkelijk doorheen te walsen, maar daar heeft mijn level 64 nu lol mee.

Tevens ook wel zin in WoW classic, al is de tijd van raiden wel een beetje over voor mij. Wel fijn om even terug te keren naar hoe het ooit was, voordat Deathwing veel naar de klote geholpen heeft.
Door dat progressive levelen krijg je alleen wel dat je op lvl 119 een stuk sterker bent dan 120. |:(

Dat je nu zomaar ergens kunt beginnen en in hetzelfde gebied eindigen, uren later, en er 2x zo lang over doet om een mob neer te halen haalt het hele idee van levelen om sterker te worden onderuit.
Een stuk valt heel erg mee bij 119 v.s. 120, en ook maar voor even, daarnaast is dit zo'n beetje iedere expansion nog zo geweest. Als je zou zeggen dat een lvl 110 veel sterker aanvoelt dan bijv. een net gedingde 120 dan klopt dit, dit was echter hetzelfde met een 100 v.s. een 110 in Legion, een lvl 90 v.s een lvl 100 in WoD en ga zo maar door.

Doordat je in de endgame gear van de voorgaande expansion, bijvoorbeeld een lvl 100 of 101 met 2 bis legendaries in BFA stats hebt als 30% crit, 30% haste en een hoog percentage mastery zijn die characters veel sterker dan een level 120 in greens met 5% crit, 5% haste en amper mastery, met wat BFA gear ben je echter al snel weer vrij sterk, maar voordat je weer met 30% crit, 30% haste e.d. rond loopt zal uiteraard nog even duren.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 oktober 2018 19:04]

Ik weet hoe het werkt, dat neemt niet weg dat als je op 120 terug gaat naar waar je 110-115 hebt gedaan je je echt niet sterker voelt.

Bfa was wel even lachen maar weer hebben ze er wat immersion uitgesloopt.

Meer dan hersenloos door mythics of raids heenlopen is het helaas niet meer. Iedere keer kom ik tůch weer terug en verwacht ik content die zich wat kan vergelijken met wotlk, en iedere keer weer stelt het teleur...

Tussen 1.0 en 3.3.5 is er veel veranderd, maar daar zat met wotlk de sweet spot qua content en grinden toch wel.

Tot aan 3.3.5 was er vooral vooruitgang te zien. Sindsdien is er weinig verbeterd, maar wel een hoop veranderd.
Hmmmwoa, dat vind ik lastig te zeggen. Kijkende naar de content was Wrath nu ook niet echt heel veel anders dan bijvoorbeeld een BFA. Ook voornamelijk raids en wat dailies, waar je nu Raids, M+ en Worldquests hebt. Wrath had natuurlijk de conclusie van het LK verhaal en met Ulduar een heel sterke raid, maar ook 2 van de minste raids in de geschiedenis van WoW (ToC en RS)
De content van wrath was niet persť beter. Maar als je level 80 had gehaald bleven er nog vaak 3-4 zones over om doorheen te gaan.

En dat maakte dat je nog wat afwisseling had de eerste weken/maanden. Quests, rep, dailies, dungeons, raids.

Nu is het 3-4 onnodige Quests per dag. De rep heeft iedereen waarschijnlijk al nu. Een weekly aan Island grinds (die waren 3x leuk en staan nu op het lijstje geforceerde rommel die ik niet wil doen maar wel moet, world quests idem.) een weekly world boss en een helaas nu al achterhaald scenario.

Er is +- 15-20 minuten wat te doen en daarna is het enkel nog WQs grinden of mythics.

Met wrath kon je daar nog tientallen uren aan Quests aan toevoegen. En daar was rep nog leuk verdeeld, ipv die verdomde WQs.

Phasing was wat wrath zoveel beter maakte. Icecrown dat duidelijk veranderde hoe verder je kwam, daar zag je tenminste de gevolgen van je quests...

Of de DK starter zone. Fantastisch.

Ik wacht wel op de volgende uitbreiding. Tenzij we in een patch die schildpadden gaan uitroeien. WoW: the tortollan genocide.

En dat je dan overal door blight gesmolten schildpad tegenkomt als je de main quests afmaakt.

Die zijn er ook alleen maar ingegooid om spelers te irriteren lijkt het wel.
Technisch heb je gelijk maar in werkelijkheid is levellen nu echt verschrikkelijk. Er is geen enkel gevoel van progressie aanwezig en daardoor ontzetten saai.
Blizzard staat echter niet toe dat WoW-servers iets anders draaien dan de officieel bepaalde inhoud en dus vroeg de gamestudio de Nostalrius-beheerders om hun server offline te halen.
Volgens mij staat Blizzard geen enkele versie van WoW op niet Blizzard servers toe.
Deze mag (net als alle andere onofficiele servers) ook niet, alleen doen ze over sandboxes over het algemeen niet super moeilijk aangezien je daar alleen zelf op kan spelen. Het publiceren van videos/screenshots opgenomen in deze sandbox vinden ze dan weer minder fijn.
Goede oude tijd!

Naar mijn mening beste WOW ooit. Zeker Blackwing Lair had zoveel flair en style.
Zelfs toen iedereen in mijn guild helemaal tier 2 aangekleed was, hadden we nog steeds de grootste lol in het raiden. En natuurlijk niet te vergeten AQ Tier2,5 en Naxxramas Tier3 :)

Jammergenoeg toen de Burning Crusade om de hoek kwam kijken hadden de meeste inclusief ikzelf er geen zin meer in... You lost that loving feeling

[Reactie gewijzigd door Mainstay op 28 oktober 2018 14:01]

Het visuele verschil tussen de twee versies lijkt niet groot. Modellen en textures lijken wat meer detail te hebben en de effecten van de Classic Demo zijn wat opgepoetst.
Het visuele verschil lijkt niet groot? die cataclysm water textures zijn toch een aardige verbetering t.o.v de standaard classic waters.

Wel mooi dat er een toggle op is gekomen voor de liefhebber, Ik ben een Classic fan maar sommige dingen zijn toch echt verbeterd naar mijn mening. Desondanks mooi dat er een keuze is en voor ieder wat wils.

Er zijn wel wat geruchten dat er (later, na de demo met release wellicht) nog meer dingen aangepast kunnen worden, wellicht modernere models, en ik snap dat niet iedereen dat wil maar als dat gewoon onder dezelfde toggle komt zie ik niet in waarom niet, was volgens mij tijdens Warlords of Draenor ook nog deels zo.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 28 oktober 2018 16:30]

Volgens mij hebben ze trouwens de Demo helemaal niet draaien, het enige wat ze hier volgens mij doen is met deze client verbinden naar een eigen private server. Hierdoor kan je ook in andere zones komen dan Westfall / The Barrens die in de demo als enige 2 zones beschikbaar gaan zijn (tenzij er nog steeds Walljumping e.d. mogelijk is dan zullen spelers misschien wel buiten die zones terecht komen :P ). Maar de echte content van de demo (de zones, de quests, de NPC's e.d. ) zal je niet zien, daar het meeste van die zaken server side geregeld is en niet clientside.

Het enige dat je eigenlijk kan zien zijn de menu opties van de Classic Client en de graphics.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 oktober 2018 17:12]

Als ik die versies zo vergelijk in dat filmpje vind ik de 2005 versie veel mooier :) Hoop dat ze dat nog aan gaan passen.

Maar zoals veel mensen zeggen: Voor mij was de community destijds het grote selling point van WoW. Vraag me af of dit nog terug komt in classic. Ik zal het wel eens proberen.
Hoewel ik zelf Goeie en Slechte ervaringen had met Barrens chat, het komt ondanks zijn geschiedenis toch stiekum hopelijk wel terug. Het zou anders geen classic zijn zonder dat vind ik, plus tegelijkertijd is het een soort Right of Passage.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True