Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard heeft verschillende mobiele games in productie

"Veel van onze beste ontwikkelaars werken aan mobiele games, verdeeld over al onze series", stelt Blizzard-mede-oprichter Allen Adham in een interview. Sommige daarvan, zoals Diablo Immortal, worden gemaakt met een partner, terwijl andere geheel intern worden gemaakt.

Adham deed zijn uitspraak tijdens een van de vele persconferenties die tijdens de afgelopen BlizzCon werden gehouden. De mede-oprichter deed de onthulling naar aanleiding van de controverse over de aankondiging van Diablo Immortal, een mobiele mmog in het Diablo-universum. Adham stelt in de persconferentie dat "velen van ons de afgelopen jaren zijn opgeschoven, van voornamelijk spelen op een desktop naar veel uren besteden aan gamen op een mobiel platform".

Blizzard heeft meer games in ontwikkeling dan ooit, stelt Adham, waaronder de nodige mobiele games. Daartussen zitten games uit alle grote series van de studio. Waar Diablo Immortal gemaakt wordt in samenwerking met het Chinese Netease, zijn er ook mobiele projecten die geheel intern gemaakt worden. Welke games dat zijn wil Adham niet loslaten. Informatie daarover volgt in de toekomst, stelt hij. Adham keerde in 2016 terug bij Blizzard en is nu zowel executive producer als senior vice president.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

08-11-2018 • 11:13

162 Linkedin Google+

Reacties (162)

Wijzig sortering
"Veel van onze beste ontwikkelaars werken aan mobiele games, verdeeld over al onze series"

Willen ze een nog grotere rel veroorzaken? |:(

Waar zijn ze toch in godsnaam mee bezig bij Blizzard, volgens mij is men vergeten PR training te geven.
Of ze zijn de weg compleet kwijt geraakt. Welke gamer en fan van de huidige franchises wil nu horen dat de beste ontwikkelaars van Blizzard bezig zijn met mobiele games. Ik had al zo mijn twijfels over de toekomst van Blizzard, maar dit is echt het meest domme statement die men kan maken en ik zie de toekomst somber in voor PC en console gamers.

Na Diablo 3 ben ik gestopt met de meest games van Blizzard. Er is weinig vernieuwing te vinden en volgens mij zijn ze helemaal niet bezig met wat gamers willen. Ik hoop voor ze dat ze hun huidige strategie bijstellen, anders zie ik de toekomst somber in voor ze.
Ze zijn de weg helemaal niet kwijtgeraakt hoor. Sure, de hardcore fanbase is het hier niet mee eens, maar bij mobile gaming kunnen ze het grote geld verdienen. Mobile games overtreffen nu al de revenue stream van zowel console als PC games. Kan ze in principe geen ongelijk geven, wel jammer voor de 'echte' gamers onder ons.
Ik denk dat geen enkele fan moeite heeft met het feit dat ze een mobile game aankondigen.

Ik denk dat ze voornamelijk moeite hebben met het feit dat ze dat enkel aankondigen.

Ik als die-hard diablo II speler, sinds het eerste uur zie al jaren de hyping en hinting omtrend een remaster van diablo II. Blizzard laat details los, steeds wat meer, mensen worden gehyped. Mensen kijken uit naar een blizzcon. Diablo II krijgt nieuw leven, meer spelers, meer streams.

En dan, komen ze aan zetten met een mobile game. Die niet eens van blizzard is.

Niemand heeft een probleem met een mobile game, ze hebben problemen met het feit dat, dat alles is.
Blizzard hoeft in principe niks te leveren aan oude en vertrouwde fans van een franchise. Blizzard is waarschijnlijk wijs genoeg om te weten dat een Diablo 2 remaster minder oplevert dan een game als Diablo: Immortal. Ja ze kunnen als bedrijf het respect van de hardcore playerbase hoog houden, of ze kunnen de investeerders blij maken met een hoop extra geld.
Ik snap je punt. Maar er word nog steeds actief developed server side aan diablo II. Bug fixes worden serverside uitgerollt, er komen silent patches uit. Het protocol is onlangs veranderd. En op diablo II verdienen ze nu uberhaupt niks
Dat wist ik niet, dat klinkt als een redelijke verspilling van resources. Maar goed daar zullen ze wel een goede redenatie achter hebben.
Wat natuurlijk veel hints geeft op een remake van het spel. Fixes uit 2017 / 2018. Allemaal na de laatste patch van 2016

- https://us.battle.net/forums/en/bnet/topic/20762296703 Weapon Switch Glitch - Fixt / Charge lock bug ook
- https://us.battle.net/forums/en/bnet/topic/20762266380 telekenis op portals is disabled
- Portal delay wat er in het begin van het spel inzit, (mode op een player) word nu actief gecheckt serverside. Je kan niet meer instant in en uit portals
- Limitatie van 20 games / uur is verheven
- Upgrade van 16 chars per account ipv 8 https://us.battle.net/for.../topic/20759588272#post-1
- Mogelijkheid om je poppetje van naam te veranderen

Diablo II word actief veranderd (en helaas niet al te best, dus veel is stuk). Allemaal hints op een remaster. Immers is hetzelfde patroon bewandeld voor starcraft. Als je daarnaast allerlei hints laat vallen over een "Diablo department". Worden mensen gehyped. Die thuis komen van een koude kermis. Zo veel resources gaan in het onderhouden van een 19 jaar oud spel waar ze geen stuiver op verdienen. Daardoor geloven steeds meer mensen dat blizzard om meer geeft dan geld. Tot ze een klap van de werkelijkheid krijgen :+
Dat maakt het inderdaad alleen maar meer teleurstellend voor de playerbase. Maargoed ik persoonlijk dat een Diablo 2 remaster niet zoveel gaat verkopen als bijvoorbeeld Diablo 3. De mensen die opgegroeid zijn met Diablo 2 zullen het vast wel kopen, maar veel nieuwe spelers zie ik het niet aantrekken omdat het te hardcore is.
Er zijn talloze mensen die momenteel diablo II spelen, die tussen de 16-20 zijn die Diablo III niet tof vonden, en uitkomen bij de voorganger.
Daar twijfel ik ook zeker niet over. Maar het lijkt me niet dat dit relatief kleine groepje het grote geld is waar Blizzard achter aan jaagt.
Of zij gaan er vanuit dat elke mobiele speler per maand minimaal 10 euro gaat uitgeven, anders wordt het best moeilijk de WoW spelers te overtreffen qua inkomsten. Leuk dat revenu in z'n geheel het overtreft (het is maar hoe je wil rekenen, binnen aspect van gratis games), maar game specifiek niet.
Het gaat er niet om of elke speler 10 euro per maand uitgeeft, het gaat bij mobile gaming grotendeels om de zogenaamde 'whales' die honderden of duizenden euro's uitgeven.
Je mag ze ook gewoon verslaafden noemen. Deze "whales" hebben hulp nodig, niet meer games die ze uitbuiten.
Je treft een gevoelige en reële snaar. Dit raakt aan moraal van een grote industrie.
Verslaafd of kinderen de die niet met geld om kunnen gaan. Als jij als kind denkt dat verstandiger is om al je geld in 1 game stoppen zoals fortnite of candy crush, dan bijvoorbeeld een nieuwe set lego, dan is dat een keuze van dat kind. Het is imho de verantwoordelijkheid van de ouder dit te bespreken. Echter, lego gaat ook niet eeuwig mee in de ogen van een kind.

Zelf vertikte ik het geld te stoppen in games, gaf liever m'n geld uit aan kleding en een nieuwe pc.
10 tot 100 -duizenden, dat zijn whales
Zelfs whales kunnen verslaafd emotioneel gehecht raken aan een spelletje. Het feit dat mobile games dat uitbuiten en iedereen in de wereld alleen maar toekijkt is het rare ervan.
De grootste inkomstenbron voor Blizzard (als we Activisions CoD niet meerekenen) is niet WoW (hoe graag ik dat ook had gezien), maar CandyCrush. Mensen vergeten nogal snel dat King, de maker van onder andere Candy Crush en andere mobile games een paar jaar geleden is opgekocht door Blizzard. Er is veel meer geld te verdienen met microtransacties dan met grote games.
Iedereen herinnert zich vast de zomer van pokemon-go nog wel waar Niantic zoveel miljoen per dag binnenharkte. Mensen geven sneller 1 of 2 euro uit voor een kleine boost in een simpel spelletje, dan 12 euro per maand voor een abbonement of 60 euro voor een volwaardige game.
Ik zeg ook niet dat WoW de grootste inkomsten zijn, het zijn aparte losstaande games. Dat een candy crush meer oplevert dan WoW, zijn compleet ander genre, andere playerbase. Ander platform, ander systeem, andere doelgroep, die probleemloos naast elkaar kunnen staan (zowel qua userbase als levensduur - uitzonderingen daargelaten).

Het probleem komt als je gaat lopen mixen in die groepen, de een wat 'buitensluiten' in poging de andere groep te bereiken, helemaal best dat je logisch voor het grote geld gaat, maar trap daarmee je huidige userbase (ander volk) niet tegen de schenen.
Helemaal mee eens, mobile games leveren nou eenmaal veel meer op omdat er een veel grotere winstmarge op zit, maar als ze ooit WoW mobile aankondigen dan fiets ik hoogstpersoonlijk naar Californie en steek ik die hele toko in de fik.
Je vergeet hier nog iets (mogelijk). Naast de inkomsten voor WoW hebben/hadden ze ook een enorm serverpark te draaien en onderhouden. Dat is ook allemaal niet gratis. De kans dat de servers van Mobile games kleiner zijn is zekersteweten aanwezig :-).
Dit is met oog op de Aziatische markt, dus de nummers die ze zelf aanhalen zijn dan echt niet gek. 200 miljoen spelers per maand die ¤2 uitgeven is heel makkelijk verdienen, zeker aangezien het een fractie van het geld kost te bouwen en onderhouden.

Ik vind het naar, maar ik begrijp het wel.
Naast whales zoals iemand anders noemde, kost een mobiele game een paar euro´s om te onderhouden. WoW heeft hele datacenters nodig voor alle spelers. Misschien dat 1 euro/maand in de app het equivalent is van 10 euro binnen wow qua winst voor Blizzard. Ik weet de exacte cijfers niet, maar ik weet wel dat de app véél minder resources nodig heeft om draaiende te blijven.
mwah, niet helemaal. Als we schatten dat er nog 4-5 miljoen wow spelers over zijn en je vergelijkt dit met PUBG (wat misschien niet helemaal mobiel is, maar zie mensen het spelen op een iPad) waar er 50 miljoen spelen, dan hoeft de omzet / winst per speler helemaal niet zo hoog te zijn voor een goede business case.
Natuurlijk is de doelgroep groter voor mobiele games, maar vergeet niet dat de concurrentie ook veel groter is. Naast de grote ontwikkelaars zijn er ook veel kleine en indie ontwikkelaars die hele goede mobile games maken. Dus naast het feit dat er veel geld te verdienen is zullen ze goed hun best moeten doen.

Afgezien van China, zijn de echte grootverdieners op het mobiele platform geen actie RPG's die het goed doen. Maar vooral de tactische en simpele spellen doen het erg goed.
http://www.businesscomput...st-grossing-mobile-games/

Ze gaan inderdaad het geld achteraan, maar ik denk dat ze voor het lange termijn een grote vergissing maken. Men hoeft zich met de nieuwe en huidige engines, helemaal niet meer op een enkel platform te richten en men kan makkelijk een game ontwikkelen voor zowel de PC, console en de mobiele markt. Kijk maar naar de Unreal Engine.

Het probleem wat ze daarnaast creëren is dat hun die hard fans zich tegen hun zullen keren en de jeugd helemaal niet bekend is met de huidige grote franchises. Succes om de mensen warm te laten lopen op een franchise die ze niet kennen. Met hun huidige vooruitgang is er niets, maar dan ook niets waardoor de games eruit zullen springen.
NetEase heeft zelf ook al succes ondervonden in de Chinese markt met de relatief unpolished games die zij opleveren. Ze zijn als bedrijf hierdoor ook aardig wat centjes waard. Een goede samenwerking en een polished Diablo met de juiste marketing strategie kan nog steeds meer dan genoeg winst opleveren voor beide bedrijven neem ik aan. Anders zou een grote studio als Blizzard zich hier niet mee bemoeien.
NetEase stat inderdaad in de top 10 van grootste aanbieders op de mobiele markt. Maar in verhouding is het nog steeds niets als je het gaat vergelijken met Tencent.

https://www.bizvibe.com/blog/top-mobile-gaming-companies/
Tencent heeft dan ook ingespeeld op de grootste hype trends in China. Boven Tencent komen is vrijwel onmogelijk natuurlijk, die hebben zoveel IP's en 'goede' games in handen momenteel.
De richting die ze op gaan is niet vreemd. Het is wel oliedom hoe ze de verwachtingen van hardcore fans hebben gemanaged. Deze groep mensen zouden ze in mijn optiek juist moeten bedienen om als bedrijf (dat kwalitatieve games wil maken) geloofwaardig te blijven. Het lijkt wel alsof ze vervreemd zijn van de fans van het eerste uur. Ik denk dat er een veel betere balans te vinden is tussen het bedienen van de oude fans en alle nieuwe mobiele doelgroepen.
Je bedoelt de hardcore fanbase wat de core business van Blizzard is en groot heeft gemaakt? Goed plan om totaal niet te luisteren naar de mensen die je bedrijf groot hebben gemaakt...
Ze zijn wel de weg kwijtgeraakt, omdat ze een compleet andere richting in zijn gegaan dan wat ze groot gemaakt heeft, en waar ze altijd goed in waren. Dat je veel geld kan verdienen in de mobile games market wil niet zeggen dat je als bedrijf je in die markt moet begeven en je hele visie en productlijnen er naar moet vormen.

Dat is net zoiets als zeggen dat een goedlopend steakrestaurant ineens een MacDonalds moet worden omdat mensen zoveel van fastfood houden. Of dat MacDonalds ineens wereldwijd moet overschakelen naar Chinees omdat er zoveel Chinezen zijn en dus de markt zo groot is.

Er is meer nodig voor zo'n beslissing dan alleen: "Het is een grote markt met veel geld." Zeker als je net als Blizzard ook veel te verliezen hebt.

[Reactie gewijzigd door Kooshans op 8 november 2018 14:44]

Als het restaurant of de McDonald's daardoor meer geld kan verdienen is dat de volgende logische stap om je bedrijf relevant te houden. Investeerders willen natuurlijk wel iets terugzien van hun investering.

Edit: Daarbij zijn restaurants zoals de McDonald's en de KFC wel degelijk anders in Aziatische landen, zodat deze meer overeenkomen met de wensen en eisen van deze doelgroepen. Anders kunnen zij niet mee met de lokale etenskraampjes en restaurants.

[Reactie gewijzigd door Medabi3 op 8 november 2018 14:48]

Ik vind dat niet logisch. Kansen in nieuwe markten zijn er altijd. Maar er is ook altijd een opportunity cost, die veel te hoog kan zijn zoals in dit geval. Ze geven namelijk langzaam hun positie en naam in het PC gaming landschap weg.

Ook zijn er meer stakeholders dan alleen investeerders, en zijn investeerders ook niet per definitie maniakale geldwolven die elk kansje op een paar eurotjes meer als een kip zonder kop najagen.

Hoe denk je bijvoorbeeld dat investeerders het vinden dat er los van deze mobile crap al zo lang geen enkele nieuwe grote titel bij Blizzard is aangekondigd; dat ze al zo lang met geen echt nieuwe IP gekomen zijn? (al sinds Overwatch, mei 2016). Dat terwijl we het hier over een megaproducer hebben, een miljardenbedrijf. Denk je dat ze dat allemaal prima vinden want Blizzard gaat de mobile markt misschien veroveren?

Na Blizzcon is het aandeel Activision Blizzard nota bene met meer dan 5% gedaald bij het openen van de markten. Dus zo blij zijn die investeerders niet met deze Blizzcon fratsen.

Blizzard speelt gewoon met vuur. Het is echt niet zo simpel als jij het voordoet.

[Reactie gewijzigd door Kooshans op 8 november 2018 15:01]

Ze kunnen eventjes geld ophalen van de casual gamers met lootboxes en IAP en dan failliet gaan zoals Zynga. Deze methode van geld verdienen is korte termijn. Zodra de core fans zich in de steek gelaten voelen, zullen ze ook niet meer makkelijk terugkomen.

[Reactie gewijzigd door Fatihtjuh op 8 november 2018 15:13]

Oh ja die echte games die vooraan stonden om te janken over die mobiele Diablo game 8)7. Ja dat volk.
Ze zijn de weg kwijt sinds de fusie met Activision, sinds toen is het allemaal ellende op Starcraft 2 misschien na, maar over het algemeen zijn het allemaal geen exceptionele titels.
Natuurlijk heb je een punt en wil je als fan natuurlijk een opvolger van de game die je jarenlang met plezier hebt gespeeld. Maar goed de nieuwssites hypen natuurlijk het één en ander waardoor iedereen verwacht dat er in het geval van diablo, diablo 4 wordt aangekondigd ipv een mobiele variant. Jammer, maar kun je dat Blizzard verwijten ?

Vanuit een blizzard snap ik best de switch / focus op de mobiele markt. Meer mensen hebben een mobiel apparaat tov mensen met een pc met daarin een redelijke grafische kaart. Dus potentieel meer afnemers en waarschijnlijk sneller winst. Is dat jammer, zeker, maar aan de andere kant wel begrijpelijk.

Ik hoop dat ze naast een mobile focus ook aan de pc/console gamers blijven denken. Maar goed time will tell.
Je weet helemaal niet of ze een grotere groep betalende klanten aanboren, ja de afzet markt is misschien groter. Maar hoe weet jij of die betalen? Men weet niet eens of de game straks gratis te spelen is met microtransacties of dat je er voor moet betalen.

Daarnaast weet ik niet onder welke steen je gelegen hebt, maar de aankondiging van hun eerste mobiele game (Diablo Immortal) was nou niet een groot succes. Dus waarom maak je het persoonlijk? Er waren duizenden mensen ontevreden, hun youtube video's hadden downvotes van meer dan 500k.

Men heeft bij Blizzard in verschillende interviews aangegeven een zo'n groot en breed mogelijk publiek te bereiken. Dat doe je natuurlijk niet als je op een enkel platform gaat richten, terwijl je bestaande fans op de PC en console zitten.

Hoe kom je er daarnaast bij dat ik geen andere games heb gekocht? Leer eerst een lezen voordat je iemand persoonlijk aanvalt en een peuter noemt. Ik ben daarnaast geen die hard fan en doe mij ook niet voor als een, maar ik ben wel een gamer en zou graag een nieuwe Diablo of Warcraft game zien op de PC of console. Misschien moet je de volgende keer wat langer in bed blijven liggen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 8 november 2018 12:25]

Het was ook niet helemaal de bedoeling om te eindigen op Diablo Immortal, en eindigen op ene "slechte" noot zorgt ook veel meer voor slecht nagezang.( comments etc )

Stel dat ze hiermee begonnen was het ook niet zo opgeblazen als DE aankondiging maar meer een aankondiging. En ze hadden het als een side project moeten introduceren :P.
Dat had allemaal een hoop ellende gescheeld naar mijn idee.
Of je het nu leuk vindt of niet, mobile is nu eenmaal het grootste gaming platform.

Blizzard is ook een grote producent en moet dus wat meer panderen naar de grootst gemeenschappelijke deler. Dus minder bloed en coole verhalen en meer arcady lichteffecten en cookie cutter verhaaltjes. (D2>D3, SC>SC2 en Overwatch verhaaltjes zijn al helemaal voor kindjes).

[Reactie gewijzigd door ddt15 op 8 november 2018 15:52]

Het probleem bij mij en dus vele anderen is dat Blizzard zich juist onderscheidde met hun pc games en een hele eigen stijl hadden en dus een gigantisch trouwe fanbase hebben (hadden?).

Basically wat ze nu zeggen is f* die fanbase we gaan voor het grote geld in paats van een goede naam behouden en EA achterna.
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Dat een ontwikkelaar toekomst ziet in mobiele games, en een gedeelte van zijn resources daar op in zet, betekent niet meteen dat er geen PC/Console titels worden gemaakt. Of dat deze minder zijn dan wanneer er geen mobiele games worden ontwikkeld.

Persoonlijk snap ik het, en zolang het een zijspoor blijft en geen nieuwe hoofdrichting, heb ik er geen problemen mee.

Ik zie zelfs wel iets in Diablo Inferno Immortal als leuke tijd doder op momenten dat je even ergens staat te wachten.

Tijd zal zeggen hoe het uit pakt, en ik hoop natuurlijk nog steeds op een nieuwe Diablo, of ooit een WoW vervanger etc.

[Reactie gewijzigd door Madp op 8 november 2018 12:56]

Dat is nu net een beetje het probleem, het komt niet over als een zijspoor, even alles op een rijtje:
Blizzard decided to announce a mobile game as its premiere new product for the Diablo series.

Blizzard was then booed by its most die-hard PC fans at their own event - this is where it all went south. Activision is so out of touch with its hardcore fan-base that they actually didn't see OR didn't make an appropriate risk assessment before okaying the decision to premiere a mobile game at a PC convention.

A red-shirted knight got on Q&A panel and called out the devs by asking them if this was "an off-season April Fools Joke" which incited many laughs and cheering from the crowd for the first time since the announcement.

To make matters even worse - the insult came from this: YoU GuYs DoNt HaVe PhOnEs??

Blizzard uploaded the Diablo: Immortal trailer to YouTube which received around 300K dislikes in a very short amount of time. Shortly after that 100k of those dislikes disappeared.

Blizzard also uploaded several other "unlisted" versions of their trailer without directly linking them in any other space except dedicated Blizzard areas (launcher etc) - hoping that these other versions would fair better than the listed trailer.....in short - it didn't make one bit of difference (might need a quote on that as I'm not confident that's entirely accurate).

If you want to get super granular with it - Blizzard spent months teasing and letting us know that they haven't forgotten us. Diablo fans would've been fine with a look into the other "projects" that they've been working on but we didn't even get that. We got a cancelled show and mobile game. "Aren't you thankful?"
En dan zit Activision ook nog eens aan het roer, wat gek...
Ik zie zelfs wel iets in Diablo Inferno Immortal als leuke tijd doder op momenten dat je even ergens staat te wachten.
FTFY ;)

Voor de rest, mee eens.
Blizzard games gaan inderdaad steeds meer richting het grote geld en het grote publiek.

Ach ja, in de jaren 90 zullen de Nethack/Rogue fanaten ook wel gecringed hebben bij diablo 1 en verzucht hebben: action rpg? Waar is de rijkdom, waar is de sudden death, waar is de uitdaging, alleen maar gelikte graphics en nul gameplay.

De eerste panda die ik in een wow-trailer zag, lang geleden, deed al een belletje rinkelen. Dat zacht rinkelende belletje is nu een fullblown hurricane geworden.

Dat D:I zo beroerd ontvangen wordt ligt niet per se aan Blizzard of het feit dat ze D3 naar mobile brengen. Waar het probleem zit volgens mij is onze ervaring met mobile games, en die is diep-treurig en totaal teleurstellend geweest. Walgelijke cashgrabs. Clickbaits, paywalls, watered down gameplay, de zoveelste iteratie van match3 met crystals en boons en watch movie. We zijn er spuugziek van en hebben talloze uitgevers zien zwichten voor de financiele voordelen. Originele kwaliteitscontent is ver maar dan ook ver te zoeken op dat medium. We hebben gewoon niet het vertrouwen dat Blizzard daar ineens een kwaliteitsgame neer gaat zetten.

Of zouden ze het toch flikken? Stel ze doen er echt alles aan om een -volwaardige- polished game uit te brengen, met echt goed doordachte controls en gameplay, en je speelt dit dan op een mooie 10'' tablet op de bank.... ik bedoel - het KAN wel. 15 jaar geleden was ik bere-enthousiast geworden van het idee! Het is vooral door de ontgoocheling van wat de commercie met het mobiele platform heeft gedaan dat we geen fiducie hebben in deze wending van blizzard - en we het als het begin van het einde zien. Met een strakke port van diablo naar tablet is toch op zich weinig mis.... (ja behalve als je 200 euro dokte en d4 verwachte oid).
Ach ja, in de jaren 90 zullen de Nethack/Rogue fanaten ook wel gecringed hebben bij diablo 1 en verzucht hebben: action rpg? Waar is de rijkdom, waar is de sudden death, waar is de uitdaging, alleen maar gelikte graphics en nul gameplay.
Ik voel me aangesproken ;) In die tijd was er veel minder overvloed in aanbod en was D1 zeker anders. Echter niemand schoot het af omdat het anders was. Het is wat moeilijk terug te vinden maar ongeveer alle reviews waren positief. Vernieuwend was nog echt vernieuwd i.p.v. kerktoren wordt radiotoren.
Basically wat ze nu zeggen is f* die fanbase we gaan voor het grote geld in paats van een goede naam behouden en EA achterna.
Basically wat ze nu zeggen is, wij zijn mobile games aan het ontwikkelen.
De huidige PC IP's lopen nog steeds prima. Zolang ze hier gewoon mee doorgaan en mobile erbij pakken (en niet in plaats van) is er helemaal niets aan het handje. Omdat ze een verkeerde PR keuze hebben gemaakt (zie D:I) en nu zeggen dat er nog meer mobile games in ontwikkeling zijn, begint ineens een grote groep te "schreeuwen" dat ze de goede kwaliteit pc games achterwege laten en voor de mobiele markt gaan. Waarop is dit gebaseerd. Is het aantoonbaar dat de PC game development teams gestopt zijn en verhuist zijn naar de mobile game teams? Nee. WoW wordt nog steeds volop ontwikkeld. SC2 krijgt wederom een nieuwe co-op commander, HS krijgt weer een x-pack. Hots en overwatch krijgen nog steeds nieuwe mappen, heroes, skins en updates. Tevens hebben ze aangekondigd dat er meerdere Diablo projecten zijn. Kans is groot dat D4 hier ook tussen zit.

Blizzard boort gewoon een nieuwe markt aan en dat is hun goed recht. Laten we maar eerst eens kijken of 1) Blizzard de ontwikkeling in PC games gaat verminderen en 2) de Blizzard mobile games echt slecht gaan worden (zie cashgrab) i.p.v. dat ze er kwalitatief goede games van maken (of het je smaak is daargelaten).
Het probleem bij mij en dus vele anderen is dat Blizzard zich juist onderscheidde met hun pc games en een hele eigen stijl hadden en dus een gigantisch trouwe fanbase hebben (hadden?).

Basically wat ze nu zeggen is f* die fanbase we gaan voor het grote geld in paats van een goede naam behouden en EA achterna.
Je hebt al een vooroordeel nog vóór er maar 1 game is uitgebracht op het mobiele platform.
Blizzard kennende zullen de games een stuk minder zwaar leunen op Micropayment, en eerder in abonnementvorm of eenmalige prijs werken.

Het is geen EA........
Het is nog geen EA
Eerst zien, dan geloven. Vooralsnog ziet het er niet goed uit, kijk maar even naar wat reviews van Crusaders of light, de game waar Diablo: Immortal een reskin van is. Dat is één groot pay2win-fest. Als zoiets zo diep in een game geworteld zit, kun je daar gewoon niet meer omheen.

Maar goed, ik laat me graag verrassen :)
Wie zegt dat het een reskin is? Het enige waar mensen op leunen is dat de GUI in zijn huidige vorm min of meer hetzelfde is. Blizzard zelf geeft aan dat ze, in samenwerking met NetEase, het spel van de grond af opgebouwd hebben. Mijn gok, ze zijn de samenwerking met NetEase aangegaan vanwege hun "expertise" in ARPG op mobile devices. "expertise" omdat ikzelf de spellen van NetEase niet gespeeld heb (of de D:I demo wat dat betreft) dus niet kan beoordelen of ze daadwerkelijk goed zijn.

Vanwege hun trackrecord geef ik Blizzard voor nu nog het voordeel van de twijfel.
EA en Activision staan al lang schouder aan schouder hoor.
Heb je gemist dat Activision al een tijdje eigenaar is van Blizzard?
Jouw probleem is dat je bij een minderheid hoort tegenwoordig, en dat bedrijven graag winst maken. Hun trouwe fanbase zal alsnog WC3 Reforged kopen. En Diablo 4. En de nieuwe HS packs. En...
Tja de meeste mensen die SC, D2 en WC3 hebben gemaakt zijn nu ergens anders.
Op diverse subreddits zijn ook hele stormen aan teleurgestelde fans te vinden. Persoonlijk verwachtte ik ook al dat er veel dingen aan het veranderen was voor Blizzard.

Hearthstone's Ben Brode was opgestapt, en onlangs de CEO Mike Morhaime ook. Ik gok dat er vanuit verschillende groepen (investeerders/misschien Activision) druk wordt uitgeoefend op de mensen die hoog in het bedrijf staan om meer 'sellout mode' te gaan en een machine te worden dat geld uit haar spelers perst, in plaats van de visie dat Blizzard groot en geliefd heeft gemaakt: mooie games maken voor haar spelers _/-\o_ .
Persoonlijk denk ik dat er vanwege deze druk iemand als Mike is opgestapt, het sluit niet aan bij de visie die hij gewend is, en waarschijnlijk wilt hij zelf ook niet lang genoeg de hero zijn om uiteindelijk de villain te worden ;( .

Het is een groot teken, nu ook vooral met de waanzinnig grote shift van Blizzard om op mobile te focussen. Er was een tijd dat PC games allemaal massal de markt verlieten om op console aangeboden te worden, uit angst voor piracy. Momenteel is de volledige hype overgeslagen op mobile games, maar zelfs in de tijd van de console hype was Blizzard één van de giganten die keer op keer bewijsten dat PC gaming lang niet dood is _/-\o_ .

Ik ben bang dat Blizzard nu dezelfde naam in de volksmond begint te krijgen als EA.

Gezien de afgelopen Blizzcon heb ik zelf ook het gevoel dat het bedrijf erg veel moeite heeft met kwaliteit te waarborgen. De announcement voor Diablo Immortal was een fiasco, het werd zo slecht ontvangen dat de presentator zelfs totaal de kluts kwijt was en random woorden begon uit te spreken op het einde.
Het is van tevoren ook een extreem 'gedurfde' plan te noemen om je Blizzcon announcements te eindigen met een mobile game, en dan niet zomaar een mobile game, nee een mobile game voor een franchise waar je fans al jaren zijn uitgehongerd naar nieuwe content (de laatste echte uitbreiding, Reaper of Souls kwam in Maart 2014 uit :( !!).
Ik gok dat het ook mede door Hearthstone komt dat bewijst dat er met een kleine investering een gigantische return on investment gemaakt kan worden, een vrij klein team dat een prototype maakt en vervolgens miljoenen per maand binnenharkt(e).

Voor de rest ook niks boeiends te melden op het front van de andere Blizzard titanen..een patch voor WoW, dat was al bekend. Fantastisch. Ik denk dat de Remaster van WC3 bijna het hoogtepunt genoemd kan worden. Waarschijnlijk intern ook omdat de developers nu gestopt zijn om nieuwe dingen te maken voor mobile, niet voor PC.

Maargoed, dit is enkel mijn eigen mening/kijk, zonder insider knowledge. Dus wie weet wat er allemaal in de achtergrond aan de gang is, en waar de toekomst van Blizzard naartoe leidt :+ .

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 8 november 2018 11:43]

Het is van tevoren ook een extreem 'gedurfde' plan te noemen om je Blizzcon announcements te eindigen met een mobile game, en dan niet zomaar een mobile game, nee een mobile game voor een franchise waar je fans al jaren zijn uitgehongerd naar nieuwe content (de laatste echte uitbreiding, Reaper of Souls kwam in Maart 2014 uit :( !!).
De laatste expansion, King of the North, werd gecancelled omdat Mike Morhaime aangaf dat ze de harten en zielen van spelers weer terug moesten winnen gezien het dalend aantal spelers. Zodoende hebben ze de content opgesplitst en opgedeeld in gratis content patches. Dit wijst niet op een game waar ze nog veel geld in willen gaan steken. Aangezien de inkomsten van de game laag waren, hebben ze het niet meer aangedurfd om nog een expansion te maken.

Tevens zat er tussen Diablo 2: LoD (2001) en Diablo 3 (2012) een content droogte van 11 jaar. Met het gematigde succes van Diablo 3 (waar dus niet meer echt in geďnvesteerd wordt) en het feit dat de laatste echte content "pas" 4,5 jaar geleden was, snap ik je punt niet echt omtrent de content droogte.

Blizzard geeft aan dat er meerdere Diablo projecten in ontwikkeling zijn en ondanks dat ze niet toezeggen of Diablo 4 hier onderdeel van is, ontkennen ze het ook niet. Mijn gok is dat, door het gematigde succes van D3, ze liever investeren in D4.

Je punt omtrent je "extreem gedurfd plan" ben ik het met je eens dat de aankondiging van D:I echt een slechte keuze is geweest. Geen handreiking richting Diablo 4, en dan een mobile game aankondigen op het grootste podium, is het slechtste wat ze hadden kunnen doen. Afbeelding, teaser trailer o.i.d. van D4 gevolgd door D:I als warmhoudertje (of andersom) had de aankondiging in een geheel ander daglicht gezet.
Er is iets aan de gaande geweest blij Blizzard, zelfs een buitenstaander moet dat wel zien.
Er zijn zoveel job postings geweest en mensen die vetrokken zijn.
Voor mensen die echt nog bezig zijn met een Diablo 4, de reden waarom Blizzard geen details geeft over die projecten is; Er is gewoon geen content voor Diablo 4, noch voor Diablo 3. Nu zijn ze in panic mode en gaan ze wel iets op poten zetten, maar vergeet niet dat multiple diablo projects ook gewoon kan betekenen: Netflix serie en nog meer mobile prul of een nieuw season.

Ik heb er echt bang van gekregen, ik heb ineens ook m'n sub naar WoW gestopt. Ik was dit al van zin omdat ik echt teleurgesteld was in BFA vanuit release en als ik geen raid guild had was het al veel langer gebeurd. Ik merk dat ik niet meer inlog buiten de raid dag.
Met dit nieuws erbij heb ik geen zin meer om geld in Blizzard hun zak te steken, de kwaliteit van BFA op release was pover en ook de beslissingen waren pover. Het duurde ook langer en langer om bepaalde kleine bugs te fixen.
Nu begint het allemaal een beetje zin te krijgen, als Adham doodleuk komt zeggen dat hun beste dev team naar mobile verhuisd en voor alle IP's. Hier krijg ik stenen kloten van eigenlijk, je weet dat er een shitstorm boven je hoofd hangt en je best gewoon je bek moet houden en slikken.
Neen Blizzard gaat de aanval in.

Soit ik wijk serieus af, voor mij is het eventjes gedaan. Ik ga geen WoW sub meer laten lopen, geen WC3 Reforged en Diablo Immortal ga ik ook niet spelen (mobiel gamen is gewoon onnozel).

Langs de andere kant heb ik goede dingen gezien van Dice tegenwoordig in BF5, die hebben na de storm van kritiek over die release trailer niet stil gezeten. Ze hebben echt wel geluisterd naar de beta feedback en gaan daarom ook voor release zaken aanpassen.

Als WoW classic uitkomt ga ik wel eens terug kijken, en misschien nog eens een toon klaar zetten voor een volgende mogelijke expansion.

[Reactie gewijzigd door Lyca op 8 november 2018 15:57]

Is de reden er voor daadwerkelijk dat er zoveel meer spelers op mobiele devices zitten, of is het wellicht zo dat het op mobile meer geaccepteerd is om microtransactions te implementeren en het dus makkelijker geld binneschoffelen is?

Ik game niet op m'n mobiel. Simpel gezegd: er zijn gewoon geen games die niet volledig pay2win zijn. Iets uitgebreider: de gameplay van games op mobile missen de diepgang van een gemiddelde PC- of Consolegame. Daarbij: Als ik een 27 inch monitor of 50 inch TV tot m'n beschikking heb, gecombineerd met een comfortabele bureaustoel of bank, waarom zou ik dan genoegen nemen met een 6 inch schermpje en inferieure controls, voor een game die ook nog eens geen diepgang heeft?
In sommige werelddelen is de mobiele telefoon het primaire internet- en gamedevice inderdaad. Vaak hebben ze daar niet eens een losse computer en moeten ze daarvoor naar internetcafe's. Telefoons met enorm grote schermen zijn daar daarom ook populairder.

Zolang het niet ten koste gaat van hun desktop-ontwikkelingen heb ik niet zo'n probleem met dat ze die markt proberen aan te spreken.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 8 november 2018 11:27]

Kijk, en dát is nou het probleem. Het lijkt er namelijk wel degelijk op dat de desktop-ontwikkeling er onder te lijden heeft. Wat is er nou helemaal aangekondigd? Een nieuwe hero voor Overwatch, een remaster van WarCraft III en... een mobile game. Met nu dus de melding dat er aan meer mobile games wordt ontwikkeld, maar geen woord over andere platforms.
Gebruikers/spelers vinden misschien dat de desktop-ontwikkeling er onder lijdt, maar Blizzard heeft daar waarschijnlijk een andere mening over. De projecten waar Blizzard achter de schermen aan werkt, en welke wij als gebruiker/speler dus nog niet weten, lost het probleem van die desktop-ontwikkeling misschien wel op.
Dit gezegd hebbende lijkt het mij goed om niet te snel conclusies te trekken wanneer je iets nog niet zeker weet.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 8 november 2018 13:26]

Heb nooit diablo gespeeld om eerlijk te zijn. Ik denk dat je wel gelijk hebt maar ik verbaas me over de aanpak. Heb dit eerder gezegd maar kijk eens naar de launch van Fallout4 destijds. Daar kwamen ze op de E3 al met die fallout shelter. Het verhaal ging van kijk nieuwe fallout voor de fans en die wordt dan en dan gereleased. Tot die tijd kan je jezelf bezig houden met shelter. Done. iedereen blij en gelukkig (op de E3 dan).
Blizzard had een PC game moeten aankondigen en dan die Mobile game voor erbij. Dat die mobile game dan voor sommigen de main game wordt boeit niet. Maar dan is iedereen blij. Je audience omdat je franchise op PC blijft. de devs vanwege de goede ontvangst (en het geld straks). Hadden ze gewoon moeten zeggen. Maar dat doen ze niet en dan zien al die fans hun franchise naar de bliksem gaan. En dan komen de fakkels uit de schuur. Jammer.
Ze hebben wel ook gezegd dat ze meerdere projecten over verschillende IPs hebben lopen voor PC en console.
Diablo Immortals wordt niet eens door Blizzard zelf gemaakt, maar door een derde partij. Het is dus w.m.b. complete nonsens om te claimen dat de rest van Blizzard eronder te lijden heeft. Dat Blizzard niet jaarlijks een nieuwe game uitbrengt is ook geen nieuws, tussen Diablo 2 en 3 zat nota bene 12 jaar.
Die twaalf jaar was wel een periode waarin Blizzard zich in een enorme luxe-positie bevond. Geen Activision en bakken met geld aan inkomsten van WoW. Die situatie is ondertussen wel behoorlijk veranderd, hoor. Ik vraag me serieus af of Blizzard dat model nog kan volhouden (en eigenlijk kunnen we wel alvast voorzichtig stellen dat het antwoord op die vraag een dikke 'Nee' is, gezien de aankondiging van Diablo: Immortal).

Als Blizzard nu naar buiten brengt dat 'Veel van hun beste ontwikkelaars aan mobiele games werken', denk ik dat het misschien wat voorzichtig is om te zeggen dat de releases voor consoles en PC er NIET onder zouden lijden. Maar goed, we gaan het zien.
Misschien is het net hoe je het interpreteert. Voor hetzelfde geld is dit gewoon marketing praat omdat ze in een nieuwe sector bezig zijn, of zijn dit mensen die Acti-Blizz destijds met de overname van King binnengehaald hebben. Dat is juist volk welke specifiek voor de mobiele markt bezig zijn en niets te maken hebben met de desktop games.
De reactie komt van Allen Adham, een van de oprichters van Blizzard. Hij was Executive producer, Game Director of Lead Designer van verschillende PC spellen zoals Warcraft 1 en World of Warcraft. Niet echt iemand die "Acti-Blizz destijds met de overname van King binnengehaald heeft".
Allen Adham heeft in 2004 Blizzard verlaten om in 2016 weer terug te keren om aan "cool new stuff" te werken. Niemand wist echt wat dat inhield, maar de mogelijkheid bestaat dat hij zich ook op mobile games mocht focussen.

Maar goed, we hadden het ook niet over Allen in het specifiek, maar over zijn quote "... we have many of our best developers now working on new mobile titles across all of our IPs... ".
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat de "mensen" in kwestie, de gene was met de uitspraak, niet de "beste ontwikkelaars" waar je het eigenlijk over had. Wat dat betreft heb je inderdaad gelijk.
Destijds was de pc voor Blizzard het perfecte platform, maar met opkomst van mobiel en de aziatische markt zou Blizzard gewoon extreem veel geld langs zich heen laten lopen als ze er niet op in springen.
Het is een samenwerking in development. Dat betekend dus dat er zowel mensen van Netease als van Blizzard samen zullen werken om Diablo Immortal (geen S) op te bouwen. Ik moet het ook nog maar zien hoor, maar als je wat zegt zorg er dan voor dat je alle facts weet.
Diablo Immortals wordt niet eens door Blizzard zelf gemaakt, maar door een derde partij.
Reactie van zowel Wyatt Cheng als Allen Adham wijzen erop dat het spel bewust van de "ground up" gemaakt wordt en dat het een co-development is van zowel een Blizzard team als een NetEase team.
Blizzard heeft altijd een 'its done when its done' mentaliteit gehad voor wat betreft het releasen van hun games. Misschien dat je dat de perceptie geeft dat dingen langer duren omdat er nu een zijstraat bijgehaald wordt, maar ik kan me niet voorstellen dat het hetzelfde team is dat aan zowel pc development doet als mobile development.

Als het inderdaad zo is dat pc development lijdt onder mobile development, dan is dat wel kwalijk ja, maar ik denk niet dat je die conclusie zo simpel kan trekken als buitenstaander.
Er zijn inderdaad weinig aankondigingen, maar het lijkt me ook onrealistisch dat Blizzard elk jaar zo'n grote conferentie wil organiseren. Daar kan 1 ontwikkelaar niet genoeg ontwikkelingen voor creeren.
Dus ik denk niet dat het ten koste gaat van andere ontwikkelingen.
Diablo 3 hebben ze idd 12 jaar over gedaan en zo goed was het niet.
Dus laat ze eerst Diablo 3 fixen of een remake van Diablo 2 doen voordat ze aan Diablo 4 beginnen.
Ze zijn al aan Diablo 4 bezig.
Diablo 3 is vrij aardig gefixt, de game heeft nadat Jay Wilson verbannen werd heel wat aandacht gehad
heeft er idd zeker onder te lijden, kijk naar BFA, wat een bagger is dat, zoveel jaar ervaring met WoW , je zou denken dat ze ondertussen weten hoe het werkt, niet dus.
Grappig genoeg zie ik steeds meer Diablo II spelers vanuit deze wereld delen omdat ze daar net een PC hebben die dit ondersteund / speelt. Aangezien het spel ooit gebouwd is voor modem verbinding, hebben ze ook minimale data nodig, en _was_ blizzard heer en meester in het omgaan met instabiele verbindingen.
In het westen is de mobiele telefoon ook het primaire apparaat waarmee mensen het internet op gaan of hun spelletjes op spelen (al die hordes mensen met Pokémon Go, Candy Crush, Flappy Bird en die andere onzin gemist?)

Hier in het westen maar ook in SEA is er nog altijd een enorme gamers markt voor PC's en consoles. Maar de potentiele doelgroep is kleiner en in die specifieke gamers markt, is het microtransacties/p2w principe niet zo heel sterk. Alhoewel dat ook groeiende is. Zie Tekken of Smash Bros bv, waarbij je nu de knip mag trekken voor bepaalde chars... oke doei.

Ach ja, de nieuwe generatie gamers verneukt de markt op hun manier. Net als wij dat 10-20 jaar geleden deden door alles maar te kopiëren en branden.
Ik denk niet dat een mobiele telefoon 'het' primaire apparaat is voor games hier in Nederland hoor.
Sure, van die stomme spelletjes als Candy Crush enzo, maar voor serieuze games?
Wel voor de meeste mensen, bijna iedereen met een smartphone speelt zulke 'games' . Mensen die spelletjes op de mobiel spelen zijn ook gamers... :/
Je hebt gamers en gamers ;) Spelletjes op mobiel zijn natuurlijk niet te vergelijken met echte console games.

What's next, Rockstar die GTA6 alleen op mobiel uit gaat brengen? :{
Zijn het ook volgens mij niet. De wereld denkt er anders over. Ook Blizzard.

Ik noem het liever spelletjes spelen, niet gamen. Maar wie ben ik.
Gewone mensen ja, niet fanatieke gamers die $200 betalen om Blizzard reclames te kijken.
In het westen is de mobiele telefoon ook het primaire apparaat waarmee mensen het internet op gaan of hun spelletjes op spelen (al die hordes mensen met Pokémon Go, Candy Crush, Flappy Bird en die andere onzin gemist?)
Dat is wel een heel ander 'genre' spelletje dan dat Blizzard gewend is en ook ver buiten het foelgebied van Diablo: Immortal ligt. Waarom begrijpt men dat er (veel) verschillende doelgroepen op de PC zijn, maar dat games op mobile devices allemaal een pot nat zijn. Verwacht je nu echt dat het gros van de Pokemon Go of Candy Crush spelers iets als Diablo:Immortal gaan spelen?
Ik vind het prima dat ze Diablo voor mobile laten maken, ook dat ze maar zo weinig spul in ontwikkeling hebben. Kwaliteit kost tijd. Maar als je niks om aan te kondigen hebt, organiseer dan geen BlizzCon. Als fan van WC3 heb ik de nieuwe reforged al besteld, maar dat is niet genoeg voor een BlizzCon, hoogstens een bij-item.
Mobile is de meest laagdrempelige vorm van gaming met het grootste groeipotentieel. Dat Blizzard ook een stuk van die taart wil, is begrijpelijk. Dat ze daar hun beste talent voor inzetten, dat zal ook allemaal best, maar wat moet je met die informatie?

Mij lijkt dit op een stuk damage control. Blizzard heeft er belang bij zijn positie tov mobile gaming te verdedigen, want ze kunnen niet meer terug. Het gaat gebeuren, en de community kan er maar beter aan wennen. Dit soort uitingen zijn het zogenaamde door de zure appel heen bijten, zowel voor Blizzard als de community.

We hebben het hier in 't Westen natuurlijk vrij goed voor elkaar. High end gaming is hier redelijk groot, een console en een dikke TV in de huiskamer is eerder regel dan uitzondering. Maar in China is het internetcafé de place to be. Zet dat eens naast rustig met je mobieltje op een luie bank zitten... de keuze zal dan toch meer doorslaan naar het laatste, een internetcafe kost ook nog eens geld. Verder kun je het ook nog eens overal doen. De balans is in Azie dus compleet anders.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 november 2018 12:48]

Het verdien model is lucratiever, een "aaa" mobiele game is absoluut niet goedkoop om te maken maar een stuk goedkoper dan een een aaa PC game. Inderdaad zijn micro transacties meer geaccepteerd, zeker bij de nieuwe generatie gamers, de zogenoemde Fortnite generatie. Dit is een groep zonder echte game history, opgegroeid met een mobiel waarop je games kan spelen waar transacties in zitten.
Ze zijn er wel, die niet pay2win games, maar zie die maar eens te vinden. Nee - ik ben daar ook maar mee gestopt.

Bovendien heeft een ervaring met een betaalde mobile game (1x vooraf dus) mijn ogen ook wel geopend.. Het kan namelijk zo zijn dat een mobile game 2 IOS (in dit geval) versies later gewoon niet eens meer wil opstarten. Een game waar je gewoon voor hebt betaald! Specifiek, GTA Chinatown, als ik het goed herinner.
De enige game die ik speel op mobiel is dan ook RCT classic https://play.google.com/s...?id=com.atari.mobile.rctc

Chris sawyer, de maker van rollercoaster tycoon 1 & 2, heeft dan ook deze port verzorgd. Je koopt een keer het spel en krijgt daarbij ik geloof bijna 100 scenarios (meer dan ik ooit uit ga spelen) met nog opties om 2,50ps extra te betalen voor twee expansions van ieder ik geloof rond de 50 scenarios. de gameplay is verder gewoon letterlijk RCT 2 op een mobiel, geen verdere veranderingen zijn er gemaakt die ik kon vinden behalve dat je vrij ver kan in- en uitzoomen.
Ik denk dat het vooral een verschuiving van doelgroep is. Men gaat naar mobiles omdat de jongere tieners en kinderen vooral daar op gamen. Die groep is ook makkelijker te beďnvloeden voor bijvoorbeeld kleinere aankopen, waarvoor de microtransactions zeer handig zijn.
Ik ben het volledig met je eens, en er zijn games die zeker P2W zijn, maar "volledig" slaat wel iets te ver door. En ja, een veel grotere afzetmarkt (Azië, 200+ miljoen) met een groot aantal whales, en ook genoeg kleine spenders. Het volume maakt het verschil. Low cost, low risk, high profit.
Je geeft aan dat er (mogelijk) veel spelers zijn en zodoende een grote userbase en acceptatie groter is voor microtranacties. Het is waarschijnlijk beide, ze versterken elkaar (helaas).

Persoonlijk ken ik genoeg volwaardige PC games die op een mobiel draaien. Denk aan Knight of the Old Republic en de Baldur’s Gate spellen - het zijn de volledige PC ports en (helaas nu niet meer speelbaar) Soulcaliber (1). Het kan dus wel zonder pay2win. Ze zijn in de minderheid, maar ze bestaan.

Daarnaast worden mobiele apparaten steeds krachtiger. Kijk naar de nieuwe iPad Pro die mogelijk de power heeft van een Xbox One S - dat is niet misselijk. Ontwikkelaars profiteren daarvan door steeds complexere spellen te ontwikkelen of te porten.

Je speelt graag op een groot scherm met een mobo of een controller? Dat kan, sowieso bij Android, met een dockingstation. Voor beide is support en dan game je op een groot scherm met de gewenste inputcontrols. Het kan allemaal, maar de support is (toegegeven) mondjesmaat. We bewegen in de richting dat een mobiel apparaat een alles-in-een apparaat is dat door middel van een dockingstation of miracast of andere technologie met een ander apparaat wordt gekoppeld voor grotere functionaliteit. Zodoende denk ik dat grote bedrijven zoals Blizzard er goed aan doen om deze markt wel al te gaan opzoeken en een userbase op te bouwen, maar vooral de huidige klanten ook te bedienen. Er is een markt voor beide.
Leuk voor de Chinese markt, maar als het meer is zoals D:I zit hier niemand op te wachten. Mobile gaming kan prima zijn. Hearthstone is een goed voorbeeld. Ook turn-based RPG/Strategy is een genre wat kan werken open een mobiel. Maar als Blizzard D:I als de toekomst ziet, gooi ik de handdoek in de ring. Geen Blizzard games meer voor mij.
Niemand zit hier op te wachten.. daarmee bedoel je eigenlijk: jij (en de diablo hardcode pc gamers enz) zitten er niet op te wachten.

Gezien het feit dat de mobiele markt zeer lucratief kan zijn voor grote jongens (zie fortnite, clash of xxx, weet ik wat allemaal nog meer), natuurlijk meer dan logische stap voor blizzard om te zetten.

Blizzard kennende doen ze hun best om de boel beter in elkaar te steken dan de gemiddelde (micro) pay to get xxx coins versie.

Dont get me wrong, ben zelf oude blizzard fan sinds diablo 1 op de pc, maar times are a changing, en ik ben niet meer hun doelgroep... en jij wellicht ook niet (of niet voor deze game in ieder geval)
Dit zijn dus de entitled gamers waar al een tijdje over gepraat wordt. Mensen die denken dat alles maar voor hun moet gemaakt worden. En dan moord en brand schreeuwen wanneer het niet naar hun zin gaat. Vrij kinderachtig gedrag tbh.
Waar de schoen voornamelijk wringt is het feit dat er op een conventie waar voornamelijk alleen PC gamers komen, er op het grootste podium (lees grootste aankondiging van de conventie) een mobiel spel geďntroduceerd wordt zonder dat er een woord gerept wordt over het welzijn van de franchise op de PC. De opmerking "do you guys not have phones" maakte het vervolgens alleen nog maar erger.

Blizzard mag maken wat ze willen (of dit nu goed of slecht uitpakt) want de kwaliteit on het ontvangst wordt wel vertaald naar verkoopcijfers. Een andere platformmarkt betreden is hun goed recht. De onthulling zelf was echter een PR ramp, wat ze zelf ook wel hadden kunnen bedenken.
Volledig mee eens, ze hadden de aankondiging beter kunnen aanpakken. En ze hadden deze reactie ook kunnen zien aankomen.
Ik ben een groot fan van Hearthstone, maar moet zeggen dat ik de client voor mobile echt onspeelbaar prielerig vind. En dat is eigenlijk met bijna alle mobile games wel.
Speel het zo nu en dan is op mijn S8, speelt wel lekker hoor. Maar max 2/3 potjes en dan weer wat anders of op pc verder.
Heartstone vind ik ook prima inderdaad, ik kan er alleen niet tegen als ik een actie spel speel dat mijn duimen in mijn zichtveld zitten en scherm in beslag nemen. XD

Maar dat is meer een probleem met mij :P
Ik speel ook geregeld Hearthstone, en ook nog eens 9/10 van de keer op mijn telefoon, maar ik moet zeggen dat ik de mobile client juist erg goed vind werken. Overzichtelijk en ook zeer strakke graphics (op mijn OnePlus 5T iig). Nu is het natuurlijk zo dat games zoals Hearthstone zich, door de turn based structuur, erg goed lenen voor mobile gaming.
Tijd voor een nieuwe mobiel?
Mee eens, voor RPG, turn-based games is mobile gaming tof genoeg. Maar voor actie games is het wel minder. Toch spelen heel veel kinderen vaker actie games op een mobiel. Logisch dat Blizzard (en Nintendo, Microsoft, EA, CapCom enz) ook met mobiel bezig zijn.

Het zou best kunnen dat over 10-20 jaar we mensen zien die roepen dat ze mooie herinnering hebben gehad met mobile games toen ze nog kinderen waren...
Mooie aan Hearthstone is natuurlijk dat het niet mobile-only is, zoals dat met Diablo: Immortal waarschijnlijk wel gaat zijn.
Nou om eerlijk te zijn zie ik mijzelf best Diablo Immortal spelen in de trein of iets dergelijks met mijn iPad. En dat terwijl ik ook gewoon een snelle game PC heb thuis.

Mobile heeft gewoon behoefte aan meer games die niet pay2win zijn of compleet vol gepropt met time-gates en micro payments. Als Diablo Immortal hier aan kan voldoen kan het best een success worden.
Mmm ja - het is wel een beetje downhill aan het gaan met Blizz - eerst non-blizzard game in de batlle.net launcher die je niet onzichtbaar kan maken. Dan BFA die mijn inzien niet geheel positief is ontvangen. Dan een niet lekker lopen Blizzcon.. Daar waar ik in de afgelopen 2 expansions het leuk vond om in te loggen kan ik nu de drang echt niet meer vinden.
Volgens mij is het grootste issue niet dat Blizzard mobile games maakt. Diablo Immortal is het probleem niet. Het probleem is dat Blizzcon qua aankondigingen niet heel spectaculair was en tijdens de persconferentie werd er afgesloten met een mobiele game in plaats van wat speciaals. Daarbovenop komt de game niet uit voor de PC terwijl Blizzard een grote fanbase op de PC heeft. Van die twee dingen komt de meeste haat volgens mij.

Fans hoopten op een nieuwe volwaardige game in het universum van Warcraft, Diablo of Starcraft. Als je vervolgens een mobiele game krijgt die niet naar de PC komt dan snap ik dat je teleurgesteld bent. Zeker als je flink in de buidel hebt getast voor een kaartje om de persconferentie live bij te kunnen wonen.
Dit dus.

Het probleem is inderdaad niet D:I of mobiele spellen die in ontwikkeling zijn door Blizzard. Een mobiel spel aankondigen op een conventie van voornamelijk PC gamers is wat de ophef over ontstaan is. Was er wat verteld over D4, of hadden ze een afbeelding of teaser trailer laten zien, dan was deze ophef er nooit geweest. Het enige wat Blizzard momenteel te verwijten valt is dat ze hun PR afdeling grandioos gefaald heeft.
Hadden ze Blizzcon geopend met het Diablo gedeelte dan was er weinig aan de hand geweest
Precies. Je gaat ook niet op een Real Madrid fandag het nieuwe truitje van FC Barcelona presenteren. :P
Ik vind het maar een vervelende ontwikkeling om eerlijk te zijn. Voor mij is het grootste nadeel van gamen op je mobiel dat het op den duur je houding verneukt. Althans, ik zie mezelf echt niet uren naar een mobiel staren tenzij deze recht voor me staat op een tafel oid, maar dan kan je net zo goed weer een PC hebben :+

Sommige games zijn leuk om eventjes te doen in het OV bijvoorbeeld, maar bij Diablo wil je vele uren aan gameplay kunnen maken. Een mobiel is daar gewoon niet het geschikte platform voor tenzij je de gameplay aanpast om korte sessies aantrekkelijk en leuk te maken, maar dat gaat vaak ten koste van echt goede gameplay omdat alles oppervlakkiger wordt gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 8 november 2018 11:26]

Of je moet gewoon even een Windows Continuüm doen, wat hopelijk in de komende jaren echt wel gemeengoed wordt.
Ik snap zeker je bezorgdheid m.b.t. houding..
Maar.Nu weet ik niet van welke generatie je bent, maar ik heb toch echt de nodige uren achter de GameBoy doorgebracht in mijn jeugd.. het is niet dat ik nu kreupel en slechtziend ben oid..
Ben zelf absoluut geen fan van de ontwikkelingen games naar mobile zoals nu met D:I gebeurd.

[Reactie gewijzigd door marijnvtg op 8 november 2018 11:48]

Ja.. dat lig natuurlijk aan de persoon. Maar ik heb nu wel rugklachten doordat ik altijd voorover gebogen zat op m'n mobiel. Begon pas rond m'n 29e echter. Als kind (in de tijd van de GameBoy) kan je lichaam dat natuurlijk beter aan. Ik heb een tijdje gehad dat ik nauwelijks naar beneden kon kijken naar m'n mobiel zonder hoofdpijn te krijgen. Gaat nu wel weer beter door rek oefeningen, maar toch.

Ding is, ik had jarenlang nergens last van, totdat ik er opeens last van had. Het bouwt zich langzaam op.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 8 november 2018 11:52]

30 jaar aan op een stoel urenlang naar een computerscherm staren heeft mijn rug geen plezier gedaan, zoveel is wel zeker... Goede houding en zorgvuldig pauzeren ligt aan jezelf, niet aan het apparaat waar je op speelt. Beter speel je gewoon niet uren achter elkaar natuurlijk.
De aandeelhouders willen geld zien! Als dat geld meer (en makkelijker) verdient kan worden met een mobiele game wordt er een mobiele game ontwikkeld. Zo simpel is het.

Helaas botst dit met de bedrijfscultuur van Blizzard zoals we die jarenlang gewend zijn. Het was een developer die jaren uittrok voor het ontwikkelen van zijn games, vervolgens niet bang was een game met nog meer jaren uit te stellen en zelfs ver in de ontwikkelingscyclus een game te schrappen.

Dit werd ook zo door hen naar buiten gecommuniceerd: "It's done when it's done!"

Door de overname van Activision is dit minder en minder geworden. Het belangrijkste is nu geld verdienen. Blizzard heeft lange tijd een behoorlijke vrijheid gehad in wat en hoe ze dingen maakten, maar Diablo Immortal en dit nieuws is een uitstekend voorbeeld dat dit de nieuwe Blizzard is....
Ik snap dat bedrijven zich storten op mobile games gezien hoe groot de potentiële afzetmarkt is. Ik begrijp echter niet dat er überhaupt vraag is vanuit die markt naar dit soort games. Games die ontworpen zijn voor smartphones zijn doorgaans leuk, prima, kort vermaak. Tiny Wings, Flappy Bird, Angry Birds (wow allemaal vogel games) etc., zijn simpel, maar het werkt.

Het vertalen van bestaande genres of games op console/PC naar smartphone is echter doorgaans een complete faal. GTA op je mobiel is leuk voor een paar minuten (ongeveer ook hoe lang je kan spelen met die battery drain), maar uiteindelijk speelt het natuurlijk compleet ruk. En zo zijn er zoveel voorbeelden van games die eigenlijk voor geen meter besturen op een +- 5" touchscreen. Uiteindelijk zit je met een helemaal uitgeklede versie van het origineel, en is dat nog leuk? Ik zelf vind van niet. Ik hoor graag als er tweakers zijn die dit soort games op mobile wel te nassen vinden.

Voor Diablo zie ik precies hetzelfde gebeuren als zo'n GTA port. Ja het ziet er best leuk uit, maar daar blijft het bij. Diablo moet je doorgaans aardig precies en snel klikken en de snelheid van de gameplay ligt erg hoog. Waarschijnlijk moet de snelheid etc., flink verlaagd worden om het speelbaar te krijgen op een klein touchscreen, en boem; Diablo voelt ineens niet meer als Diablo.

Uiteindelijk is een telefoon niet gemaakt om te gamen, tenzij je specifieke spellen hebt die compleet eromheen gedesigned zijn. En dat is Diablo niet, je kan het wel porten naar een smartphone, maar dat betekent niet dat het een lekkere Diablo game gaat zijn (al helemaal gezien Blizzard redelijk wat werk uit handen geeft met D:I).
Ziet er mooi uit, als het uitkomt zal ik het uitproberen.
Ik heb nooit iets van Blizzard gespeeld, dus kan mij de ophef niet voorstellen....persoonlijk denk ik dat het goed is voor een bedrijf om nieuwe markten aan te boren. De developmentkosten van pc en console games is de laatste jaren erg gestegen. Dus dit kan een overlevingsstrategie zijn.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True