Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard zoekt nieuwe mensen voor onaangekondigde Diablo-game

Blizzard zoekt negentien nieuwe werknemers die willen meewerken aan een onaangekondigde Diablo-game. Het gaat daarbij niet om Diablo: Immortal, dat apart wordt vermeld in de lijst met vacatures.

Blizzard lijkt het team dat aan een nieuwe Diablo-game werkt, flink te willen uitbreiden. In de lijst met vacatures op de eigen website worden negentien vacatures vermeld. In de lijst staan de nodige leidinggevende posities in het ontwikkelteam. Zo zoekt de ontwikkelaar een lead concept artist, senior lighting artist, senior technical artist, senior ui artist en senior software engineer. Verder zoekt de studio een quest designer en verschillende grafici. Alle negentien nieuwe medewerkers gaan werken aan een 'unannounced project' dat valt in de Diablo-serie. Het gaat daarbij niet om Diablo: Immortal, de mobiele game die bij de aankondiging in het afgelopen najaar zoveel ophef veroorzaakte. Die game wordt apart vermeld in de lijst met vacatures. Voor die game staan nog twee vacatures open.

Hoewel Blizzard nog geen opvolger van Diablo III heeft aangekondigd, gaan er al geruime tijd geruchten over een vierde deel in de serie. De game zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn, maar niet altijd naar volledige tevredenheid van de leiding van het bedrijf. De game zou in 2016 zelfs een volledige 'reboot' gehad hebben. Blizzard zou de nieuwe game een grimmigere sfeer willen meegeven, die meer in de lijn ligt van Diablo II dan van Diablo III. De studio zou verder van plan geweest zijn het nieuwe deel aan te kondigen tijdens de afgelopen Blizzcon, maar zou daarvan vlak voor het fanfeest afgezien hebben, omdat het opnieuw ontevreden was met het resultaat. Kennelijk is het nu alsnog tijd om het team dat aan de game werkt, flink uit te breiden.

Blizzard liet in het afgelopen jaar bij herhaling los dat het verschillende Diablo-projecten in ontwikkeling heeft. Daarvan zijn er twee bekend. De onaangekondigde game waarvoor het nu personeel zoekt, en Diablo: Immortal, de mobiele game die het samen met het Chinese NetEase ontwikkelt. De aankondiging van die laatste game kwam de studio op flinke kritiek te staan. Fans van de ontwikkelaar hadden meer verwacht dan een mobiele game die vooral gericht lijkt op de Chinese markt.

Diablo: Immortal

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

21-01-2019 • 10:07

142 Linkedin Google+

Reacties (142)

Wijzig sortering
Een team met nieuwe medewerkers, hoe kan je dan een goede game uitgeven waarbij je met z'n alle goed op ben ingespeeld. Ik ben van mening dat je beter de medewerkers kan laten ontwikkelen die deze games al vaker hebben gemaakt. Ookal werken de meeste werknemers uit de andere delen hieraan mee dan alsnog komt er een hoop nieuwe mensen met andere feeling.
Wat nieuwe mensen inpassen in een ervaren team moet toch kunnen? Het is niet zo dat ze een volledig nieuw team opbouwen. Als het goed is, werken er wel meer mensen aan de nieuwe Diablo dan deze 19 mensen. Er zijn vast nog de nodige ervaren krachten die al aan het project werken. Er wordt tenslotte al een paar jaar aan gewerkt.
Ookal werken de meeste werknemers uit de andere delen hieraan mee dan alsnog komt er een hoop nieuwe mensen met andere feeling.
Meeste werknemers blijven er wel aan mee werken voor de juiste diablo feeling, maar toch vind ik 19 nieuwe best veel, waaronder seniors die een grip erop krijgen
Ik wil niet vervelend zijn maar het échte Diablo team is al tijden geleden vertrokken. Een klein deel is gaan helpen bij Torchlight.

En dat voel en zie je ook aan Diablo 3, dat echt niets heeft dat Diablo 2 groot heeft gemaakt. Niet qua sfeer en niet qua gameplay. Het enige dat hetzelfde is is de lore. Ik heb laatst 2 nog eens gespeeld... totaal andere game. Ook de expansions veranderen dat niet, de charme is gewoon verdwenen, de itemization is niet meer dan eindeloos schalende gear en elk seizoen krijg je een paar nieuwe items om uren op stuk te slaan. Always online heeft Diablo op het meest basale niveau (interessante drops en toffe progressie-opties+builds) compleet verpest. Iedereen wordt onherroepelijk in een zéér beperkte meta-game geduwd; uiteindelijk loop je met je creativiteit gewoon tegen een keiharde muur aan en dat was het dan; vanaf nu is je gameplay identiek aan die van ieder ander. En dat is inherent aan always-online; Jantje mag immers niet veel sterker zijn dan Pietje - maar ze mogen wel allebei azen op die 1-3% verbetering per 100 speeluren. Als ezeltjes achter de maiskolf aan.

Als het een pré is dat Diablo 4 wordt gemaakt door (een deel van) het 'ervaren' Diablo 3 team, dan houd ik mijn hart vast - maar eigenlijk bevestigt dat meer dan ooit dat de fanbase gewoon net zo casual is als de Diablo Immortal doelgroep en dus prima zijn mobieltje kan pakken. Of het is een typisch gevalletje 'meer dan dat kunnen we niet hopen'. Ook geen best uitgangspunt.

....kom maar door met de minnetjes, ik weet dat 't een pijnlijke waarheid is... maar voor de échte klassieke, super dikke ARPG moet je elders zijn. Grim Dawn komt nog het meest in de buurt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 januari 2019 15:50]

En zoals velen wel aangeven - path of exile. Die is volgens velen meer de "spiritual successor" van diablo 2.
Path of exile is heel goed maar spirituele successor is toch meer Grim Dawn vind ik
+1. Grim Dawn heeft als basis offline, en ook geen online trade bijvoorbeeld. Dat heeft enorme invloed op de economie van de game en dus ook op de droprates. Path of Exile is een grind-festijn terwijl Grim Dawn daar veel schappelijker in is. In één playthrough van Normal > Ultimate pak je max level en een hele sloot aan endgame items. Ook het craften en upgraden is niet heel erg grindy, je verzamelt het meeste al vrijwel ongemerkt. De replaywaarde zit 'm in de gigantische hoeveelheid aan creatieve build opties en itemization. Dat is precies hetgeen dat Diablo 2 zo goed maakt en 3 zo matig.

Online knaagt enorm aan de kwaliteit van bepaalde game concepten tegenwoordig, en het duurt vaak even voordat je dat doorhebt - maar als je de offline varianten gespeeld hebt zie je het meteen. Alleen al het idee van 'dailies' gaat volledig in tegen een hoge kwaliteit gameplay ervaring. Die dailies doe je omdat iemand wil dat je dagelijks even inlogt om de spelersaantallen op te vijzelen. Je had die currency ook gewoon iets meer kunnen krijgen tijdens gewoon spelen zoals je dat zelf wil.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 januari 2019 20:18]

Ja en als je even wilt "grinden" hebben ze die crucible dlc die ik absoluut altijd eerst wat rondjes speel met een nieuw character. Het is een grind die niet als saai aanvoelt om één of andere reden....ik kan niet wachten op hun volgende expansion want ashes of malmouth was heel goed
Exact. Even leek het net alsof je het over WoW had, daar is precies hetzelfde gebeurt.
Er staat een nieuw Diablo project. Wie zegt dat het een typische Diablo game is. Nieuwe medewerkers brengen ook nieuwe ideeën met zich mee, misschien is dat juist iets wat Blizzard zoekt voor deze game. Ze zullen nu wel flink uit moeten pakken met een nieuwe game die de Diablo titel draagt om wat good-will te kweken bij de community.
19 op hoeveel mensen dan? 19 op 1 ja das wat veel maar Blizzard kennende zullen niet maar 20 man op zo'n game zitten...
Komende Blizzcon is er een werkende demo van D4. Daarom trekken ze nu zoveel mensen aan.
Als ze dat niet doen is Diablo officieel dood en zal men compleet overstappen op PoE of Wolcen.
Glazen bol? :)

Dat zal nog wel meevallen denk ik. Mensen die Diablo spelen spelen het omdat het Diablo is, en de Diablo look & feel heeft. Zowel PoE als Wolcen hebben dat niet. Het zijn op zichzelf prima games, maar je kunt niet altijd zomaar 1:1 iets vergelijken (als in - als er geen d4 komt stapt men wel over). Zo werkt het niet, in ieder geval lang niet voor alle spelers. Het spel is pas "dood" als de stekker uit de server gaat, en Blizzard kennende gebeurt dat de eerst komende 10 jaar sowieso niet.

Wolcen blijft vooralsnog koffiedik kijken. Ze zijn op de goede weg, maar het moet allemaal nog maar blijken of ze daadwerkelijk kunnen leveren wat ze beloven. Toch zal deze game ook geen diablo zijn. Neemt niet weg dat het op zichzelf staand een nuttige toevoeging kan zijn op het dungeon crawler genre.
D3 heeft juist minder Diablo Look & feel voor een .... Diablo game.

Zeker vergeleken met D1 & 2. Daar komt PoE toch echt meer in de buurt. En naar mijn mening is PoE wat eigenlijk D3 had moeten zijn kwa look & feel (en loot, en wellicht nog veel meer)

Skill tree is wat anders overigens.

Laatst weer eens D3 geprobeerd, maar tegenwoordig als ik een hack n slash wil spelen, dan is het PoE. D3 kan me niet meer vast houden, of motiveren om door te spelen. Te weinig variatie, en bijna geen mogelijkheden om eens een andere build te proberen. Je komt altijd terug naar de cookie cutter builds. Zeker niet het geval met PoE.

Wolcen kan je nog niet vergelijken. Deze is nog altijd in Alpha. Maar ook daar is de look & feel donker genoeg naar mijn mening. Al komen ze er wel (2 jaar geleden 20 dollar betaald om te mogen testen/spelen), maar het schiet niet echt op.
Toen ik de eerste keer Diablo 2 opstarte na jaren lang Diablo 1 gespeeld te hebben moest ik ook behoorlijk wennen aan de nieuwe look en feel. Dat Diablo 3 weer anders is geworden is denk ik prima. Als je geen risico durft te nemen is het ook niet triple AAA waardig. Het mogelijk maken van reskillen maar wel replayability proberen te behouden is ook gedurft en wat mij betreft goed uitgevoerd. Zeker na de expansion. Met leuke sets die je character echt uniek maken. Dat het niet zo duister is als Diablo 1 en 2 is zeker waar. En dat is ook jammer. Er zijn ook wel fouten gemaakt. ( Zoals de slachting van deckard cain in een cutscene ) maar overall kan ik niet zeggen ( met 400 speeluren ) dat het een slechte game is.
Er zijn al heel wat Diablo spelers overgestapt naar PoE, dat is een feit.
Blizzard zal iets moeten laten zien komende Blizzcon en de communitie neemt met minder dan D4 geen genoegen vrees ik na het Immortal drama.
Als dat een feit is, mis ik wel de onderbouwing. Roepen dat iets een feit is, maar dit verder niet uitdiepen komt wat makkelijk over.

Verder denk ik trouwens dat een deel van de spelers inderdaad wel afwisselen tussen Diablo en PoE, dat doe ikzelf en met mij een aantal vrienden bijvoorbeeld ook. Maar "dood" gaan, nee dat denk ik zo snel nog niet met Diablo, ieder seizoen dat ik speel zie ik nog weer genoeg mensen langs komen.
Weet je waarom het een feit zou kunnen zijn?
Geen nieuwe content voor D3.
Met D4 kun je echt wel verwachten dat velen er voor kiezen om D4 te gaan spelen.
En dan feiten
Diabko 1 uit 1997
Diablo 2 uit 2000
Diablo 3 uit 2012

Zoals je ziet was Diablo helemaal niet dood na 12 jaar tussen 2 en 3.
Het was juist een enorm succes.

Dus nu er 7 a 8 jaar tussen zit, komt dat wel goed.
Geen content? Wat zijn de seasons dan?

Er is wel meer nodig dan de factor tijd. Spelersaantallen zeggen op zichzelf ook niet zoveel. Diablo 3 heeft met zijn seasons leuke manieren gevonden om mensen te laten terugkeren, maar dat maakt het niet direct een betere game of zo. Wel een leuke laagdrempelige time-sink. Meer pretendeert het eigenlijk ook niet te zijn tegenwoordig. En je kunt je afvragen of dat nou zo'n nobel doel is... dat klinkt mij meer in de oren als het zoveelste time-gated smartphone spelletje. Wat dat betreft snap ik Immortal ook héél goed; 3 is daar gewoon een light-versie van.

'Keeping afloat' lijkt mij een passende omschrijving van deze situatie. Er zullen ongetwijfeld hele volkstammen op een nieuwe sequel afstormen, daar heb ik geen illusies bij; elke jaarlijkse CoD krijgt ook prima verkopen nietwaar :). Wat echt telt is de kwaliteit van de ervaring. En daar heb ik wel vraagtekens bij, en dat is een direct gevolg van de designkeuzes en het hele concept achter Diablo 3. Het fast-food concept mag er wel uit, always online mag er wel uit, en betekenisvolle keuzes in je progressie mogen er weer terug in. Dan praten we weer verder over een aankoop ;) Ondertussen: meer dan zat veel betere dungeon crawlers op de markt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 januari 2019 15:41]

Seasons zijn gewoon pure resets van je characters.... Waardoor je opnieuw moet beginnen, en dat allemaal zodat je een nieuwe avatar krijgt en pet... WAUW. ZOVEEL CONTENT ZEG! /Nerdspasm
Is ook zo. maar het is wel een trigger voor mensen om terug te komen.
Niet alleen te snel getypt. Het klopt ook nog eens niet wat je zegt.

Aan een game van het formaat Diablo werken érg veel mensen mee. En die werken echt niet continu allemaal samen. Daar heb je o.a. teamleads voor.
Wie zegt dat de nieuw aan te nemen mensen niet al eerder dit soort games hebben gemaakt?

Mijn gevoel momenteel: De gefaalde aankondiging van de eerdere Diablo game noopt Blizzard er toe een nieuwe volwaardige Diablo game nóg sneller op de markt te brengen...
Dat is op zich al een zorgwekkende ontwikkeling. Twee keer eerder was het niet OK, dus begin maar opnieuw, nu moet het er dan toch maar nóg sneller van komen. Van het rushen van de ontwikkeling is nog nooit een game beter geworden, helaas.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is juist goed dat ze schrappen en overnieuw beginnen. Dat zouden meer ontwikkelaars moeten doen. Blizzard is een ontwikkelaar die een game pas op de markt gooit als ze er helemaal tevreden mee zijn. Zo niet, dan schrappen ze hem of nemen de tijd om het roer om te gooien. Neem bijvoorbeeld StarCraft: Ghost, een third person shooter die bijna helemaal af was toen Blizzard besloot om het project geheel te schrappen. Daarmee gooien ze heel veel geld weg, maar ze doen het toch omdat ze vinden dat een game helemaal top moet zijn. Dat doet lang niet elke studio of uitgever, wat leidt tot halfslachtige games als Aliens: Colonial Marines, om maar een bekend voorbeeld uit de recente geschiedenis te noemen. Dus meer van dit :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is juist goed dat ze schrappen en overnieuw beginnen. Dat zouden meer ontwikkelaars moeten doen. Blizzard is een ontwikkelaar die een game pas op de markt gooit als ze er helemaal tevreden mee zijn. Zo niet, dan schrappen ze hem of nemen de tijd om het roer om te gooien.
Die reputatie zijn ze wat mij betreft bij de launch van Diablo 3 al kwijtgeraakt. Wat een shitstorm was dat zeg. Als Blizzard daar tevreden mee was laat dat zien hoe ver ze de weg kwijt zijn.

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 21 januari 2019 15:46]

Diablo 3 is de laatste Blizzard release geweest waar nog redelijk wat issues zijn geweest volgens mij. Ik kan me in ieder geval geen releases bedenken die daarna nog echt de soep in zijn gelopen kijkend naar het grote plaatje (er zijn natuurlijk altijd wel wat individuele probleemgevallen).

Daarnaast heeft Blizzard denk ik juist met Diablo 3 laten zien dat ze niet bang zijn om een game volledig om te gooien en zelf hun eigen verdien model (volledig terecht trouwens) te schrappen om daarna met RoS eigenlijk alle pijnpuntjes die er nog waren aan te pakken en toch een zeer sterke game neer te zetten waar heel wat spelers heel wat uurtjes plezier van hebben gehad (en nog steeds hebben).
Dan heb je Beta for Azeroth denk ik niet gespeeld?
Zeker wel, maar geen enkele stabiliteitsissue's ondervonden, van release totdat ik lvl 120 was kunnen spelen zonder een enkele vorm van downtime. En ook daarna eigenlijk nooit downtime of andere game breaking zaken ondervonden. Ik weet dat EU-Dreanor een dag of wat down geweest is, maar dat schaar ik niet onder alles omvattende release issues zoals bij D3 (error 37) het geval is geweest.
7 jaar na de launch van D3?
In 7 jaar kan er veel veranderen. Bijvoorbeeld leren van die fouten.
Op zich mee eens, maar ik geloof nooit dat dat tegenwoordig nog steeds het geval is, getuige de recente releases (*kuch* Battle for Azeroth *kuch*). Activision zwaait er nu de scepter en dat is in vrijwel alles goed te merken.

Maar ik laat me graag verrassen. Ik hoop dat je gelijk hebt hoor, absoluut, maar de huidige koers van ActivisionBlizzard geeft me niet veel hoop.
Dat lijkt helaas het oude Blizzard te zijn, er komt bijzonder veel nieuws naar buiten de laatste tijd dat Activision een steeds grotere vinger in de pap krijgt. Steeds meer druk op snellere release cycles omdat ze afwillen van die lange 4-10 jaar ontwikkelcycles want dat leidt tot onvree onder de investeerders. Het succes van Overwatch is de maatstaf geworden, liefst elk jaar een dergelijk succes. Meer druk op de artiesten en ontwikkelaars om alles snel af te hebben (met als gevolg dat al diverse werknemers zijn opgestapt).

We zullen zien wat het gaat worden maar ik ben bang dat het Activision gedeelte langzaam maar zeker het Blizzard gedeelte de nek omdraait.
Blizzard is een ontwikkelaar die een game pas op de markt gooit als ze er helemaal tevreden mee zijn
Dat was Blizzard Entertainment inderdaad.

Vandaag de dag is het Blizzard Activision en daar hebben aandeelhouders een ernstig (te) grote inspraak.
D3 was ook geen succes te noemen vanaf het begin, eerst zien dan geloven....
vroeger kon je er vanuit gaan dat Blizzard standaard goeie games uitbracht... dat valt anno 2019 nog maar te bezien
[...]

Dat was Blizzard Entertainment inderdaad.

Vandaag de dag is het Blizzard Activision en daar hebben aandeelhouders een ernstig (te) grote inspraak.
D3 was ook geen succes te noemen vanaf het begin, eerst zien dan geloven....
vroeger kon je er vanuit gaan dat Blizzard standaard goeie games uitbracht... dat valt anno 2019 nog maar te bezien
Precies, je ziet dat met alle game studio's, alle mooie bedrijven zijn allemaal aan het verdwijnen, zo lang ze overgenomen woorden gaat het helemaal slecht met ze, kijk maar naar EA, die ondertussen bijna alle game studio's vernield hebben na dat ze hun opgekocht hebben, iedere keer verdwijnen de bedrijven die EA heeft overgenomen omdat ze na dat ze overgenomen zijn het niet meer goed doen en niet op tijd de spellen kunnen uitbrengen, omdat EA vind dat ze zo snel mogelijk de spellen uit moeten brengen, het liefs iedere twee jaar, zo als met de Battlefield games, en wat er voor zorgt dat ze minder en minder woorden tot en met Battlefield V, waar de verkopen van heel slecht gaat, en kans heb dat EA, straks niet meer Dice willen hebben, en die straks waarschijnlijk gaat verdwijnen wat met ontzettend veel game studio's is gebeurd sinds EA ze heeft overgenomen of een groot deel aandelen heeft gekocht, als de game studio het eenmaal door EA niet meer goed doet sluit EA hun deuren, kijk maar naar Mass Effect van BioWare die ook van EA is, daar zal hoogstwaarschijnlijk ook geen spellen meer van uit komen, ook omdat hij te snel moest uitkomen, ook al was hij nog niet klaar, zo gebeurd dat al jaren.

Kijk maar naar Fallout 76 waar het heel slecht mee gaat, al helemaal vergeleken met Fallout 4, en als ze deze koers door gaan, gaat ook Bethesda Game Studios straks kapot, en die hoort geen eens bij EA.

Nee de laatste 10+ jaar gaat het steeds slechter met game studio's, en ja als Blizzard zo door gaat bestaat die straks ook niet meer, want je moet mensen booeee horen roepen toen Blizzard Diablo Immortal aankondigde werd voor mobiele apparaten, mensen wilden helemaal niet een Diablo spel voor mobiele apparaten Android/iOS.

https://www.youtube.com/w...watch?v=lUkPkOq4BdYQe5hTM

https://www.youtube.com/watch?v=lUkPkOq4BdY

https://www.youtube.com/watch?v=D-6Z629AA50

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 januari 2019 20:00]

Gelukkig zijn er weer kleinere studios die het gat prima opvullen. En die gaan zeer zeker meer terrein winnen de komende tijd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 januari 2019 13:25]

Ik hoop het, maar heb er niet veel vertrouwen in, omdat het steeds moeilijker woord voor ze, door die grote bedrijven die dat niet willen, net als dat er geen echte vervangende site is als YouTube, of Facebook of ga maar zo door.

En dat het politiek er in geweven zit tegenwoordig, met al dat politiek korect onzin en feminishe en SJW onzin en ga maar zo door, net als we gezien hebben in Battlefield V, en meer spellen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 januari 2019 15:15]

Hoezo hopen? Het is al een aantal jaren een feit. Er zijn veel prima indie releases en de studio's varen er wel bij. De kwaliteit en budgetten stijgen.

Ik denk dat het precies die politiek en corporate onzin is waardoor indie devs hun plaats hebben veroverd. Er is een behoefte waar zij in voorzien.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 januari 2019 20:25]

Alleen als die grote dat toe laten, als zij (die grote game studio's) ze kopen wat constant gebeurd door EA en zo is het snel voorbij met die indie studio's.

Maar we zullen zien, ik zie juist het tegen over gestelde gebeuren, en niet zo roos kleurig toekomst.
[...]

Dat was Blizzard Entertainment inderdaad.

Vandaag de dag is het Blizzard Activision en daar hebben aandeelhouders een ernstig (te) grote inspraak.
Blizzard en Activision zijn al sinds 2008 getrouwd nadat Activision samen is gegaan met Vivendi. Sinds 2013 heeft Activision Blizzard zich uitgekocht en zijn ze zonder Vivendi verder gegaan. Maar Blizzard is sinds 2008 al geen zelfstandig bedrijf meer.
Blizzard is nooit echt zelfstandig geweest:
"In early 1994, they were acquired by distributor Davidson & Associates.
Davidson was acquired along with Sierra On-Line by a company called CUC International in 1996. CUC then merged with HFS Corporation to form Cendant in 1997. The company sold its consumer software operations, Sierra On-line (which included Blizzard) to French publisher Havas in 1998, the same year Havas was purchased by Vivendi. In July 2008 Vivendi Games merged with Activision, using Blizzard's name in the resulting company, Activision Blizzard."
( Wikipedia )

@Pablo
Dus in hoeverre eigenaren / aandeelhouders schadelijk zijn ? Als we kijken naar spelersaantallen per Blizzard-game, dan moet ik toch even goed zoeken wil ik ergens een flop ontdekken. En als we naar de financiële kant kijken, denk ik dat Blizzard ook weinig te klagen heeft.
Alle cijfers wijzen er nog altijd op dat Blizzard "standaard goeie games uitbrengt".
Klachten over titels als Diablo3 die bij launch veel problemen hadden, lagen (voor zover ik me kan herinneren) niet aan de gameplay ( maar aan instabiele servers, ondercapaciteit, een RMAH die totaal niet werkte zoals ze bedacht hadden, etc. ) en daarom zijn er nu nog steeds drommen mensen die deze game spelen. De grootste "flop" die ik me kan bedenken was misschien Heroes of the Storm ? Deze haalt het niet in populariteit tegenover LoL en DOTA2, maar volgens mij was zelfs dit geen slechte game. Ik moet het nog zien dat Blizzard een EA'tje doet zoals met Battlefront 2…

Edit; zin verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 21 januari 2019 13:20]

Bedankt voor de aanvulling. Technisch gezien zijn ze inderdaad maar 3 jaar onafhankelijk geweest.
Blizzard verdient nog steeds bakken met geld, dat mag wel duidelijk zijn. Maar de spelers aantallen van hearthstone en world of warcraft zijn langzaam aan het teruglopen. Daar is niks geks aan want aan alles komt een eind of word minder. Maar dat betekend wel dat Blizzard nieuwe games moet uitbrengen om door te goeien. Diablo mobiel is daar duidelijk een onderdeel van door hun markt voornamelijk in azia uit te breiden.

Ben toch wel erg benieuwd wat voor games we van blizzard in de toekomst gaan zien, diablo en overwatch hebben duidelijk nog toekomst, maar in hoeverre leeft star craft nog? En gaat blizzard ooit warcraft 4 maken?
Yep, laat maar komen die game, leuk met de iPad onderweg etc.
True, dat was niet handig. Zeker gezien het feit dat ze in de hele Blizzcon niets beters te melden hadden dan dat. Dat Diablo: Immortal het hoogtpunt van Blizzcon moest zijn is wel een dieptepunt voor Blizzard. Het zal afwachten worden wat de game gaat doen, want mogelijk kan het nog best een hit(je) worden, zeker als de Chinese markt er wél op aan gaat. Uiteindelijk zeggen verkoopaantallen, playtime en netto winst meer over het succes van een game dan de initiële reacties op een aankondiging.
Het ging er om dat je op een game beurs (voor desktops/laptops) een mobile game aankondigt, terwijl waarschijnlijk 99% van de mensen daar alleen maar PC spellen speelt.
Is/ was. Nuance?

Blizzard is Blizzard al een tijdje niet meer.
Ja dat wás zo inderdaad en ik denk ook met nostalgie terug aan die tijd. Maar... Heroes of the Storm, WoW, Diablo 3 en nog een rits andere matige releases spreken je verhaal volledig tegen. Niet zomaar wat launch bugs he...maar fundamentele game concepten die A. niet willen landen of B. compleet de plank misslaan. Ze trekken de keutel nu pas in als er geen geld meer uit te halen valt (Starcraft 2, Diablo 3 RMAH). Vroeger werd ie ingetrokken als een game geen perspectief had voor eindeloze, toffe replay value (zie Starcraft Ghost).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 januari 2019 16:28]

Blizzard heeft zelden iets uitgebracht wanneer het in hun ogen niet goed was, dus een snellere release zie ik niet gebeuren.

Wat de hele consternatie, na de mislukte aankondiging van de mobiele game, mogelijk wel heeft veroorzaakt is dat ze nu versneld iets duidelijk willen gaan maken over het project waar ze aan werken.

Een vervolg zou natuurlijk mooi zijn, maar met de recente reboots van oude versies zou ik ook niet verbaasd zijn dat er een reboot van Diablo I of II komt.

Ik ben het wel met je eens dat nieuwe mensen zeker niet slecht kan zijn voor de ontwikkeling van deze game. De oude groep heeft immers, in de ogen van de directie, niet het resultaat opgeleverd wat ze verwachten. Nieuwe inzichten kunnen dus zeker welkom zijn.
En bij Blizzard is de afgelopen tijd ook veel personeel van de oude garde vertrokken of overgestapt naar andere games.
Blizzard heeft zelden iets uitgebracht wanneer het in hun ogen niet goed was, dus een snellere release zie ik niet gebeuren.
Maar het is nu Activision-Blizzard.
Diablo 3 was bij release ook een ramp met de auction house.
RMAH tot daar aan toe, eerste week was de game amper speelbaar. Server-infra was totaal niet op orde. Na de ervaring met WoW-/exp-launches zou je moeten kunnen concluderen dat Blizzard/Activision daar van heeft geleerd. Helaas.
Dat hebben ze dan ook, na Diablo 3 heb ik eigenlijk geen slechte launch meer gezien van Blizzard qua stabiliteit. Uiteraard zijn er altijd wel wat kleine problemen (bijvoorbeeld bij de laatste BFA launch voor WoW was in EU 1 van de vele servers een dag of iets in die richting down), maar over het algemeen zijn de launches nu vrijwel probleemloos. Ook bijvoorbeeld Diablo 3: RoS had volgens mij (vrijwel) geen issues bij launch.

En zelfs de Diablo 3 launch was imho niet zo slecht als nu vaak jaren later beweerd wordt. Ik heb uiteraard Error 37 wel eens voorbij zien komen, maar ik heb wel alle dagen na launch gewoon kunnen spelen.
Of helaas eerder de onrust onder aandeelhouders van de uitgever, want winst vandaag gaat nou eenmaal boven alles.
Niet alleen te snel gelezen maar het klopt wel wat ik zeg.
Een vraag en een mening staat in mijn offtopic post. Ik ben van mening staat er. Niet een feit dat het zo is.
Dit beschrijft de staat van de gaming community perfect, inplaats van vernieuwing willen zoveel mensen alleen maar jaren in het verleden hangen.
Nou dan ga jij lekker vernieuwend crystals verzamelen op je iphone met de nieuwste, spannendste, vernieuwendste, games toch? Af en toe een leuk filmpje kijken, helemaal niet erg?

Gaming industry is even het spoor bijster door de komst van het mobieltje met gekoppeld ID en location tracking en simpele betaalopties door tegoeden bij g-play / itunes store, en veel mensen laten zich horen ja. Betekent niet dat we geen vernieuwing willen, alleen de 'vernieuwing' van de laatste tijd is slecht bevallen.
Wel even een kleine nuance daarin, de mensen die de games vroeger speelde laten van zich horen. Uiteindelijk zijn de mobile games denk ik voor de ontwikkelaars wel het meest winstgevend, en laten we eerlijk zijn, het blijft een bedrijf die zijn winst wil maximaliseren.
Het was een bedrijf dat met passie games maakten (en hopelijk konden ze dan rondkomen). Dat een bedrijf alleen voor winst gaat is absoluut niet de enige norm of logisch verdedigbaar. Het is een keuze die de kwaliteit doet verschralen.
Ik ben het met je eens dat dat is hoe Blizzard vroeger was en vind het ook jammer dat het niet meer zo opereert. Dat het niet verdedigbaar is ben ik echter met je oneens, deze wereld draait om geld (nog even) en zodra een bedrijf succesvol is wordt dit opgekocht en de winst gemaximaliseerd. Wat je er van vindt daargelaten, de keuze is logisch binnen de huidige economische wereld.
Geld > Kwaliteit is een beetje het motto.

Nogmaals, ik sta er niet achter en ik vind het ook jammer, maar ik snap de keuze van bedrijven vaak wel. Als mensen op telefoons honderden euro's je kant op gooien, waarom zou je dan meer geld steken in iets waar je minder voor terug krijgt.
Winstmaximalisatie is niet iets wat "er maar bij hoor" voor bedrijven. Dat is een keuze.

Winst hoort bij een bedrijf, winst maximalisatie is je klanten/gebruikers uitzuigen.
Het is misschien wel een keuze, maar wel de logische. Ze zuigen helemaal niemand leeg, want als je het niet wilt kopen koop je het niet. Dat is een keuze.
Er word alleen misbruik gemaakt van de zwaktes van de mens d.m.v adverteren en o.a. groepsdruk. Om maar te zorgen dat ze je product kopen.

Ik vind dat minder snel een echt vrije keuze. Door op de juiste manier te beinvloeden is het namelijk niet zo moeilijk om mensen handelingen te laten uitvoeren die ze eigenlijk niet eens willen uitvoeren. En deze vorm van manipulatie wordt onder de vorm van winstmaximalisatie geoptimaliseerd.
Ik speel anders een bak met games die erg fris aanvoelen, de nieuwe god of war heeft de oude gameplay compleet laten vervallen voor nieuwe ideeën en resultaat mag er zeker wezen met al die game of the years awards die het wint.
Dat is natuurlijk iets dat gamers zoals jou en mijzelf slecht is bevallen. Als het bij een boel gamers niet wel zou bevallen zouden die bedrijven dat soort (mobiele) games niet maken. Ik denk juist dat maar een zeer zeer kleine minderheid zich laat horen, en dat het overgrote deel van de massa gewoon doorgaat met het spelen op de mobiel helaas.
Ik denk niet dat alle medewerkers die aan de vorige delen hebben gewerkt nog steeds werkzaam zijn bij Blizzard. Dus zullen ze er niet onderuit komen om nieuwe mensen in dienst te nemen.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben.
Dit is niet nieuw... Als je bv de nieuws wrapup video's van Rhykker op Youtube bekijkt dan kun je zien dat hij al jaren job postings bij Blizzard meldt die waarschijnlijk over Diablo gaan. Het enige 'nieuwe' (want volgens mij is dat ook al niet zo heel nieuw meer) is dat die job postings ondertussen onder Diablo staan in plaats van onder 'unannounced project' of zo.
Al zouden ze alle 'goden' van game development aantrekken voor een nieuwe Diablo, het is nooit goed genoeg voor die Diablo 2 fanbois die niets anders willen dan Diablo 2. Alles wat niet Diablo 2 is, is slecht en verdiend het niet.
het is nooit goed genoeg voor die Diablo 2 fanbois die niets anders willen dan Diablo 2.
Dat is nogal een open deur vind je niet?
Open deur? Zeker. Maar D2 fanbois hebben D3 naar de klote geholpen want het was ze allemaal te anders. En toen Blizzard een nieuwe weg probeerde in te slaan op een nieuwe markt, en dus meer exposure, ging heel internet over z'n kop want ze vonden ook dat weer niet goed genoeg. Sowieso zijn BlizzBois allemaal zeikerds die alleen maar hun oude meuk willen blijven spelen, en alles wat vernieuwend is is per definitie slecht in hun ogen.
Daarom moet je goede/ervaren mensen hebben die de teams/afdelingen aanstuurt.
Je zult bijna altijd nieuwe mensen hebben bij gamebedrijven, vooral over lange perioden/verschillende titels.
Ze hebben waarschijnlijk nieuwe mensen nodig, die niet al tig jaar in het vak zitten en wat meer up-to date zijn met de nieuwe technieken. Gezien de community niet ziet te wachten op de mobile games, waar ze zich waarschijnlijk op wilden richten met een nieuwe Diablo game.

Maar even zonder gekheid, er zijn veel belangrijke mensen opgestapt bij Blizzard, dus het is niet zo gek dat ze nieuwe mensen zoeken. Het zijn ook niet zomaar paar posities, maar best wat leidinggevende functies als ik de vacatures zo bekijk.

Ik snap dat men op zoek is naar nieuwe mensen, maar ze gebruiken het nu meer als een pr-stunt zodat de echte fans blij kunnen zijn dat er ook echt nog een andere Diablo game in de maak is. Als men nu nog moet beginnen met de game duurt het minimaal 2 a 3 jaar voordat je de game hoeft te verwachten.
Persoonlijk vindt ik dat er veel grote ontwikkelaars veel te lui zijn geworden, en aan het teren zijn op hun goede naam, zolang dat nog kan want bepaalde ontwikkelaars maken er echt een zooitje van.
Bij elk grootschalig project komen er veel nieuwe bij om de deadlines te halen.Dit is standaard procedere, sterker nog veel kleinere/simepelere taken worden geoutsourced naar landen zoals Polen en India.
@Paul Hulsebosch Alien Colonial Marines is uit 2013. "Recente geschiedenis" ? 5 jaar geleden is in de game wereld mijns inzien alweer een tijdje geleden.
Star Craft Ghost is geannuleerd in 2006. Een bedrijf wat "iets goeds" deed zo'n 12 jaar geleden zegt ook weinig over het huidige beleid. 12 jaar geleden riep BP écht na te denken over schone energie. En hup, along comes Deepwater Horizon. Money Talks.

Ja, schrappen en opnieuw beginnen is goed. Maar geloof Blizzard niet op hun blauwe ogen dat "It's done when it's done" bovenaan de lijst staat. De tijd zal het leren, maar rendement uit het verleden...
Het gerucht (want meer is het helaas niet) dat ze in 2016 geheel opnieuw begonnen zijn met Diablo IV (dat het om D4 gaat is helaas ook niet meer dan een gerucht) is toch juist een teken dat ze de kwaliteitseisen van 12 jaar geleden nog steeds in ere houden?
Of dat er een kwaliteitsgame geschrapt is ten faveure van een meer 'moderne' en winstgevende formule. Mijn vertrouwen in Blizzard is laag.
Blizzard had ook nog Project Titan dat ze meer dan 6 jaar aan gewerkt hebben en ze in 2013 hebben gecanceld. Het is dat het geld met World of Warcraft ze dit soort klappen kunnen opvangen anders was die 'hoge standaard' allang verlaagt. Nu die WoW melkkoe langzaam op begint te drogen zullen we vanzelf gaan zien wat er overblijft van hun kwaliteitseisen.

[Reactie gewijzigd door Deem op 21 januari 2019 12:04]

Nu die WoW melkkoe langzaam op begint te drogen zullen we vanzelf gaan zien wat er overblijft van hun kwaliteitseisen.
Cijfers?
BfA heeft niet zo'n geweldige kritiek gekregen, maar ik vraag mij af of er nu echt zo'n grote daling in het aantal spelers is.
Het is dat het geld met World of Warcraft ze dit soort klappen kunnen opvangen anders was die 'hoge standaard' allang verlaagt.
Ondanks dat je gelijk hebt dat het opvangen van klappen makkelijker is met de inkomsten van WoW, hanteren ze de filosofie van "It's done when it's done" al langer. Nu maar hopen dat ze deze filosofie nog steeds hanteren.
"Do you guys not have developers?"

Maar goed, eens zien wat het wordt:
- Diablo 1 of 2 remake.
- Diablo 4 die ze al in ontwikkeling zouden hebben
- Diablo Royale
- Diablo Digital Cardgame
Een pay to win diablo 1 remake voor mobile devices met een battle royale mode.
Wait 08:59 minutes to retry The Butcher or tap here to watch a movie!

You have unlocked the left ring slot! Unlock the right ring slot (200 crystals)!

Your townportal skill is not ready yet (tap to accelerate!)

Tap here for the golden members pack! (Access to Wirt, Adria, and Pepin)

Yep, that's a (cash)cow allright.

}:O
Cow level is a lie.
Diablo Immortal 2
een diablo 1 remake zou ik nog wel zien zitten, maar een diablo 2 remake laat ik volledig links liggen.

ik speel nog steeds D2, zij het offline met plugy mod, maar een remake voegt niks toe, behalve misschien betere graphics.

als ik me aan de graphics zou storen, zou ik het niet meer spelen, maar eht draait nog steeds op alle OS'en, wordt van tijd tot tijd nog gepatched, dus......
Dan in D3 de Darkening Of Tristram spelen, daar heb je je D1-remake ;) kan nog tot eind januari..
Die heb ik vorig jaar al gespeeld, was geinig, leuke details, maar probeerde het dit jaar weer....leuke was er wel een klein beetje vanaf aangezien er niks veranderd was.

Maar ik speel al tijdje geen D3 meer, heb dat teveel gespeeld.....musschien over een tijd weer.
Diablo Candy Crush Saga
Je vergeet de MMO
Geen Diablo All-Stars Racing?
Eigenlijk moest dit wel naar buiten komen. Mensen hadden met de aankondiging van Diablo Immortal voor de mobiele telefoon zo gehoopt dat dit Diablo 4 zou zijn. Vele mensen zijn teleurgesteld. Dit soort nieuwsberichten zijn er natuurlijk om in ieder geval te laten weten dat Blizzard die spelers niet vergeten is en weldegelijk aan 'Diablo 4' (/onaangekondigde Diablo) werkt.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 21 januari 2019 11:09]

Damage control, dus :)
Ja, dat zou je zo kunnen noemen, je zou ook kunnen zeggen dat Blizzard geen monolitisch bedrijf is en development en marketing niet op elkaar zijn aangesloten. En development wil laten weten: "luister, we weten dat we on stage een fuckup maakten, maar wees ervan bewust dat development niet op z'n achterhoofd is gevallen."
Ik hoop absoluut dat je gelijk gaat krijgen

Kijkt naar een zo goed als complete collectie Blizzard-games in box op een eigen plank, die teruggaat tot WarCraft: Orcs & Humans
niet perse aan Diablo 4, maar een onaangekondigd diablo project.

zoals hierboven al aangegeven, het kan een remaster van een vorige versie zijn, wat ik echt serieus hoop van niet, of een andere stijl diablo game.

waar ze denk ik moeite mee hebben mbt tot D4, is wat voor een verhaal ze ervan gaan maken, maar dat is puur mijn mening, ik zou niet weten wat er na Reaper of Souls nog zou moeten komen..

diablo2 Lord of Destruction, liet nog een heleboel mogelijkheden open, maar na 3.....mensheid heeft alle prime evils verslagen, en ook de angels zijn geen partij voor de nephalem.....en het er op gooien dat de nephalem corrupt raakt en onder invloed komt van diablo......dat hebben we al met diablo2 gehad, dus dat kan ook niet echt.
"Without darkness, there is no light" oftewel, er moet altijd een tegenhanger zijn. Niet dat dat de beste storytelling maakt, dat hebben ze jaren gedaan met WoW waar elke expansion weer een bigger/badder evil/enemy opdook.

Maar ook in het Warcraft universe is er méér dan the legion, titans en old gods.. namelijk The light en The void. Zo heeft Diablo:
"At the beginning of time, there existed a single, near-perfect entity called Anu. Anu desired to purify itself of all darkness within itself and cast out its darker half. This dark essence congealed and formed the seven-headed creature called Tathamet."

Het verhaal spreekt over millenia, dus we kunnen nog terug naar het verleden, of juist naar de toekomst. Het kan zijn dat de story arc van D1 t/m 3 nu compleet is en dat er een nieuw verhaal aangeboord kan/gaat worden ( Mass Effect Andromeda ).

[Reactie gewijzigd door quintox op 21 januari 2019 11:16]

Een nieuwe vijand verzinnen is doorgaans niet zo moeilijk, kijk maar naar Supernatural ofzo.

En anders kun je altijd een prequel of reboot maken.
Oh, eh... Oeps. Spoiler alert, mocht je RoS nog niet gespeeld hebben...

Na het einde van RoS kwamen alle Prime Evils weer gewoon vrij, omdat dat Black Soulstone vernietigd is? Of heb ik iets gemist? Los daarvan, tegen het eind van RoS heb je ook niet heel erg meer het gevoel dat er verhaaltechnisch nog enige uitdaging valt te behalen in het opnieuw bevechten van de prime evils, aangezien je die ondertussen al zo vaak hebt verslagen...

[Reactie gewijzigd door Smuey op 21 januari 2019 11:32]

Na het einde van RoS kwamen alle Prime Evils weer gewoon vrij, omdat dat Black Soulstone vernietigd is?
Klopt.

Ik vraag mij echter af in hoeverre wij een diepgaand verhaal moeten gaan verwachten bij een nieuwe Diablo game. De verhalen in de Diablo games zijn altijd vrij eenvoudig geweest. Het ging dan ook meer om de gameplay dan om het vertellen van een verhaal.
Top game! Ik speel Diablo 3 nog steeds!
Een van de beste games ooit en het verveelt nooit, ik heb het op de pc en de ps4 en beleef er nog altijd erg veel plezier aan.
Het is ook meer een sociale happening met vrienden online samen kletsen en diablo spelen en hebben vele lachmomenten ermee mogen ervaren.
Laten we hopen dat Diablo 4 eraan gaat komen en dat deze wat meer terug gaat naar de oude roots, we gaan het zien.
wat vind je er zo leuk aan? een van de beste games ooit ben ik het niet mee eens, D2 was vele malen beter. Daarnaast is diablo 3 zelfs hardcore gewoon veeeel te makkelijk. zero effort en je bent in een paar uur lv 70 met goede gear.

ik hoop op een diablo mmo of d4 (wat totaal niet gaat lijken op d3) d2 remake mag ook
Je kan het zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wil natuurlijk, binnen een paar uur lvl 70 ben ik het zeker mee eens. Binnen een paar uur goede gear is mogelijk een ander verhaal, afhankelijk van wat je "goede" gear vind.

Beste game ooit (of niet) is natuurlijk subjectief, wat voor de een een top game is, daar vind de ander niets aan. Maar dat D2 voor jou vele malen beter was, wat uiteraard kan, betekend niet dat voor een ander D3 niet vele malen beter kan zijn dan D2.
ik kom altijd weer terug bij Diablo 3, ongeacht welke game ik ook speel, nadat ik het uitgespeeld heb trekt het vaak niet meer en D3 heeft nou eenmaal goeie content.
Elk seizoen weer wat anders, nieuwe combinaties proberen en lekker farmen en daarbij kijken of je weer hoger in de rifts kan komen.
Wij voorzien Blizzard van veel datamateriaal dat ze natuurlijk weer aan andere gamemakers verkopen die willen weten wat wel en niet werkt in een game.
Ik heb alle classes gespeeld maar favoriet is monk en wizard voor mij en raak daar nou eenmaal niet uitgespeeld. Primals zijn de nieuwe hype en zo doet Blizzard de fans blij maken met telkens weer veranderingen.
D2 was onaards. Daar is bijna elke diablo speler het wel mee eens maar er komt geen remake en de graphics zijn dated en loopt niet meer op nieuwe hardware en ja dan moeten we het doen met Diablo 3 en sinds het uitkomen ervan tot nu speel ik het nog steeds met evenveel plezier. Vandaar mijn persoonlijke mening, beste game ever, geen enkele game heeft me zolang weten vast te houden en dat is best wel een compliment waard.
Dus eerst maken ze een blunder met Immortal, kleine damage control te zeggen dat ze wel nog 'andere projecten' in ontwikkeling hebben, nu tot punt kwamen.. 'kut we hebben helemaal geen D4'. Snel wat mensen aannemen, kunnen ze vandaag er nog mee beginnen, kunnen we volgende blizzcon wat demo renders laten zien.
Dit is iets wat ze de afgelopen jaren aan het doen zijn. Denk dat ze de productie opvoeren omdat mensen huilen over Immortal.
Leuk nieuws , het enige probleem is dat het Activision is, en niet Blizzard.
De naam Blizzard bestaat nog wel ja , maar de "core" is allang vertrokken.

Het probleem, is ook vaak wat veel developers niet in kunnen zien , is dat een serie of een trilogy gewoon moet eindigen, het spreekwoordelijke " ending on a highnote " bestaat niet in de AAA developers |:( alleen de oude blizzard wist het te doen met Warcraft 3
Gezien de reacties hier hoop ik dat Blizzard zijn Diablo fans gewoon compleet laat vallen, want de community met hun ondankbaarheid verdient totaal geen goeie diablo game meer. Al die zeurende reacties, iedereen weet het zogenaamd beter dan de ontwikkelaars en het liefst moet het lijken op een game van 20 jaar geleden. Blizzard is al jaren bezig met het ontwikkelen van diablo 4 voor hun fanbase, maar nee als ze ook een mobiele versie aankondigen van de serie is de wereld te klein en reageert iedereen als een klein kind.
Je snapt toch wel dat juist de mogelijke D4 ontwikkeling het hele probleem is geweest? Of eigenlijk niet, wegzetten als zeuren en beter weten, er weinig vanaf weten voegt blijkbaar ook niets toe.
Het ontwikkelen van diablo 4 duurt blijkbaar langer dan Blizzard voorheen had gedacht door verschillende problemen. Inplaats van geduldig te zijn komen ze hier niet verder dan roepen dat Blizzard alleeb nog maar aan geld denkt.
Precies wat ik dus zei, dan heb je weinig meegekregen van de hele ophef afgelopen jaar. Het probleem is nooit de dev-tijd geweest, juist als ze hadden gezegd dat de game 2021 zou komen, hadden ze behoooooorlijk wat damage control kunnen doen.
Waar de schoen voornamelijk wrong was het feit dat er op een conventie waar voornamelijk alleen PC gamers komen, er op het grootste podium (lees grootste aankondiging van de conventie) een mobiel spel geïntroduceerd werd zonder dat er een woord gerept werd over het welzijn van de franchise op de PC. De opmerking "do you guys not have phones" maakte het vervolgens alleen nog maar erger.

Er zijn zeker spelers in de community zijn die zeuren om te zeuren, maar een groot gedeelte van de kritiek is helaas terecht.
Dat klopt niet helemaal. Waarom de comunity (incl me myself and I) zo boos is, is omdat er grote verwachtingen zijn geschept door Blizzard. Als geruime tijd voor blizzcon is er aangekondigd dat er "GROOT nieuws" was in het Diablo universum. De opening van blizzcon stond in het teken van Diablo. Roddels groeiden en groeiden en de hele comunity ging over Diablo 4. Blizzard heeft een video naar buiten gebracht dat er iets groots aan komt, maar wellicht niet wat iedereen verwacht (daarmee dus impliceren dat D4 niet aangekondigd zou worden, maar er nog steeds groot nieuws was). Vervolgens komen ze met een mobile game; nieuws dat amper groot genoeg is voor Facebook, laat staan Blizcon (een gehypte blizcon zelfs). Daarom is de comunity pissed en wat mij betreft helemaal begrijpelijk.
En dat is niet alleen waarom de comunity boos is; Die mobile Diablo game blijkt niets anders te zijn dan een re-skin van een al bestaande game.
De community is voornamelijk boos vanwege de aankondiging van een mobile game en die boosheid is gegrond.
De game is nog niet uit en de meeste meningen over de game an sich zijn allemaal speculaties en aannames. Boos zijn om boos te zijn (al gevolg van de PR ramp). Ja sommige mensen hebben de game kunnen spelen en er zijn wat screenshots. Waar de meeste echter over vallen is dat de GUI hetzelfde eruit ziet als de andere NetEase games. Een GUI die blijkbaar goed werkt op een "console" waar je maar een beperkte vrijheid hebt m.b.t. de GUI's.
Het spel is echter nog in ontwikkeling en er kan nog van alles veranderen. Tevens heeft Allen Adham aangegeven dat het spel, samen met NetEase, van de grond op opgebouwd wordt. Wacht maar eens eerst tot de game gereleased is voordat je hem veroordeelt. Mocht hij bij release een 1 op 1 clone zijn van overige NetEase games, dan pas is alle boosheid terecht.
Dat mensen telleurgesteld zijn begrijp ik, maar het heeft totaal geen zin om een wrack te koesteren tegen over Blizzard omdat ze een keer een mobiele game aankondigen, ook al is dit op een verkeerde manier gebeurd. Diablo 4 komt er echt wel aan, daar doet die mobiele game geen verandering in.
Je hebt helemaal gelijk, enige nuance ontgaat het gros en het lijkt wel of tegenwoordig vrijwel niemand meer kan relativeren. Zie de minnetjes van je reactie. Blizzard moet blijkbaar doodkapot omdat Immortal is aangekondigd. Hoe sneu is de gaming community eigenlijk..
Ik voel met je mee. Het cynisme is veel groter dan het zou moeten zijn als je gewoon kijkt naar wat Blizzard levert..
Ze hebben nog geen D4 aangekondigd, dus we kunnen daar niet vanuit gaan, maar we rekenen er natuurlijk stiekem wel op.
Eerst nog maar eens zien of ze Path of Exile van de troon kunnen stoten.
Dat is niet nodig, ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Er is geen regel in het universum dat er maar 1 game van een bepaald genre tegelijk gespeeld mag worden.
Er is wel een universum regel dat er maar 1 de meeste spelers kan hebben, dus in dat opzicht kan je best van de troon stoten spreken en vraag ik mij af of dat inderdaad nog gaat gebeuren. PoE timmert keihard aan de weg en de echte Diablo garde is allang daarheen vertrokken. Blizzard moet wel met iets heel goeds op de proppen komen wil men game tijd van PoE terug pakken.
PoE is niet voor iedereen.. de complexiteit, UI en art-style zorgen ervoor dat de instap drempel véél hoger is dan bij Diablo3. De Diablo3 fans, en met name de nieuwe fans ( zonder D2 ervaring ) maken de overstap naar PoE niet zomaar.

Pacing, gameplay, uitleg het is allemaal nét wat gelikter, smoother en duidelijker bij een Blizzard game. Dat trekt de casual gamer aan. Leuk, hardcore Diablo spelers, maar dat is niet je grootste targetgroup.

PoE is geen casual game, het heeft geen eenvoudige learning curve. Beide games kunnen dus prima naast elkaar bestaan :)
Niemand zegt ook dat ze niet naast elkaar kunnen bestaan. @hendrik_v vraagt zich af of Diablo PoE nog van de troon kan stoten. Als in welke game de meeste spelers zou hebben en dat is gewoon een reële vraag. Ik denk het persoonlijk niet, maar we zullen zien.

Hoe jij opvat dat hij zegt als de ene game meer spelers heeft dat de andere dan geen bestaansrecht heeft snap ik verder ook niet, want dat zegt verder ook niemand.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 januari 2019 13:02]

Dit was dan ook een bevestiging op wat @gimbal zegt "Dat is niet nodig, ze kunnen prima naast elkaar bestaan".

Verder ging mijn verhaal er vooral over dat PoE niet vanzelfsprekend op de troon blijft zitten bij een nieuwe Diablo game. Gezien PoE afgelopen jaar een all-time concurrent player high had van 140k spelers, terwijl Diablo3 in 2013 ( toen ze nog stats uitbrachten ) 5.8 miljoen spelers had ( concurrent 2.1 mil ).

Dat D3 tegenwoordig ( 6 jaar later ) veel lagere player stats heeft kan dan wel zijn, maar een release van diablo4 zal denk ik zonder veel moeite PoE dethronen als het op spelers aankomt. Want zoals ik al probeerde te zeggen, de hardcore doelgroep is nu eenmaal niet groot en PoE is geen casual friendly game. PoE zal weinig spelers inleveren, maar heeft ook weinig Diablo3 spelers gewonnen ( nog geen 10% ).

En ik denk dat Diablo3 nog steeds meer dan 140k spelers heeft. Dus zit PoE überhaupt wel op de troon? Alhoewel dit nogal season gebonden is lijkt me..

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 januari 2019 14:13]

Waar haal jij die 140k vandaan? Want PoE is ook gewoon buiten steam om te krijgen en dat zijn vele malen meer spelers dan die via steam spelen.
Officieel statement van GGG:
https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/2063122

PoE groeit nog steeds gestaag door, maar ik ik zie ze nog lang niet die 2.1 miljoen ( average concurrent players ) halen. Ik acht de kans groter dat Diablo4 dit wél haalt.

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 januari 2019 14:12]

Dit is meer dan een jaar oud. Juist in 2018 zijn ze enorm gegroeid. Vooral het fiasco van diablo heeft ze enorm veel spelers opgeleverd.
Dat ontken ik ook niet, maar ik betwijfel of ze verdubbelt zijn in spelersaantallen. En ik betwijfel of ze hoge retainment hebben.. anders gezegd, hoeveel % van de nieuwe aanwas speelt nog steeds?

Als we de steamcharts erbij pakken, wat op zich representatief is voor spelersgedrag:
https://steamcharts.com/app/238960#All

Gezien de peak ( op Steam althans ) in december alweer terug gezakt is naar waar ze zaten in oktober, kunnen we concluderen dat het wel meevalt met de enorme spelersgroei van 2018 en dat deze van korte duur was. 100k spelers erbij in één maand tijd ( D3 fiasco, Betrayal expansion en feestdagen ) en nu verliezen ze weer gemiddeld 10k spelers per week. Vervalt in het patroon van pieken en dalen gelinkt aan expansions/leagues waarvan december een uitschieter was.

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 januari 2019 14:55]

Wie weet wat de marketing van Tencent kan uitrichten.
(GGG werd recent gekocht door Tencent)
Naja daar is natuurlijk wel wat van te zeggen ja :P Blizzard moet het hebben van een nieuwe release ( D4 ) om weer op het oude niveau te komen, D3 is al jaren een zinkend schip.

Aan de andere kant van het speelveld heb je het even oude broertje PoE, waar die wat slapjes begon, is die juist de afgelopen jaren gaan groeien. Zeker nu er behoorlijk wat kapitaal achter zit.. alhoewel ik nog steeds van mening ben dat PoE geen eenvoudige game is om in te stappen als je géén Diablo ervaring hebt. PoE is een complexe game ( hoge learning curve ) en ik weet niet of marketing dat verkocht krijgt. Hoeft ook niet, want een game kan ook prima winstgevend zijn met 500k spelers, GGG heeft ook minder kosten dan Activision-Blizzard.

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 januari 2019 16:13]

Maar eerlijk gezegd ik ben totaal geen oude Diablo rot ofzo en speel eigenlijk voor het eerst echt een beetje zo een game als dit met PoE, maar zo moeilijk in te komen vind ik het nou ook weer niet. Ja je moet even wat youtube videos kijken voor de beste builds enzo maar voor de rest? Games als Elite Dangerous daar van kan je nou zeggen moeilijke learning curve, maar PoE?
Natuurlijk, maar vanuit het standpunt van 1 gamer:
Ik heb meestal geen tijd om twee zulke spellen tegelijk te spelen. :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True